Tips voor e-bike of speedelec.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik snap het concept van een 25km/u e-bike ook niet zo goed. Op een iets of wat sportieve fiets heb je afhankelijk van je gewicht. Maar een 150watt nodig om aan deze snelheid te geraken.

Ik heb het gevoel dat mensen die ritjes voor hun plezier doen. Gewoon een paar tandjes lichter en trager kunnen rijden. En zo hetzelfde effect (plezier) kunnen bekomen. En misschien wat cru. Maar mensen die niet meer genoeg kracht kunnen overbrengen op de pedalen om vooruit te geraken. Zijn vaak ook niet meer reactief genoeg om met de fiets te rijden. Zeker niet in grote groepen. Wat ondertussen in mijn 200000+ gereden kilometers vaak gezorgd heeft voor "bijna ongevallen".
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En altijd dat gezaag over die helmen, ook aan lage snelheid kan je op je hoofd vallen of aangereden worden.

Zou gewoon verplicht moeten zijn op elke fiets. Idiote is dat mensen hun kinderen verplichten een helm aan te doen, maar het zelf niet doen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@motivatie
Bij mij werkte het alvast.
Net omdat de snelheid constant is, ongeacht het weer. Als er wind op kop is, kan je altijd een "stand" hoger schakelen qua ondersteuning.
En als ik parkeren etc meereken qua tijd, denk ik dat ik vaak sneller in de winkel ben dan met de auto.

@helm
Ik draag altijd een helm. Je kan niet van uw kinderen verwachten dat ze iets doen, als je zelf niet het goede voorbeeld geeft.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee, nee, nee.. ik zet geen helm op op de fiets, mijn dochter ook niet trouwens; We leven hier niet in de vs.
Enkel met de racefiets gaat die pot op.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het genot gehad te hebben van door een automobilist van m'n fiets gereden te zijn als tiener: helm all the way.

De impact van je hoofd op die motorkap en het asfalt is niet te onderschatten. Elke demping telt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ramaht schreef: Zou gewoon verplicht moeten zijn op elke fiets. Idiote is dat mensen hun kinderen verplichten een helm aan te doen, maar het zelf niet doen...
Betere/veiligere fietsinfrastructuur > helm

Kijk gewoon naar Nederland.
Quasi niemand draagt daar fietshelmen(of fluohesjes), toch is het een van de veiligste fietslanden.
(En als ze het toch zouden verplichten, dan moeten ze het eerlijk doen en ook verplichten in cabrio's).
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Verplicht dragen van een helm is zeker geen slecht idee. Als je kijkt naar alle andere gedetailleerde en overbodige verkeersregels die er in België zijn. De meeste ongevallen gebeuren niet door de infrastructuur. Maar door de onoplettendheid van de mensen zelf.

Ik heb vaker een veiliger gevoel in Wallonië zonder fietsinfrastructuur dan in Vlaanderen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

crapiecorn schreef:De meeste ongevallen gebeuren niet door de infrastructuur.
Ga eens in Nederland fietsen, ipv. Wallonië. Dan ga je zeker niet meer beweren dat Vlaanderen een goeie fietsinfrastructuur heeft. De laatste jaren is er weliswaar een lichte kentering merkbaar, maar ik kan nog vele plaatsen aanduiden waar de fietsinfrastructuur slecht of zelfs onbestaande is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Vergeet niet dat in Nederland de fiets niet altijd voorrang heeft op de auto zoals hier... Oa aan rotondes buiten de bebouwde kom. Dat zou het aantal ongevallen hier ook drastisch verlagen.

Verplichten van een fietshelm zou levens kunnen redden maar gezien er veel tegenstanders zijn zou het ook veel mensen weer van de fiets afjagen. Ik heb altijd zonder helm rond gereden en het als een soort van berekend risico gezien. Het is zeker geen prettig hulpmiddel om mee rond te rijden, in sommige gevallen zelfs een marteltuig. Als ik die van mij te lang moet dragen (> 1 uur) word ik er super ambetant van.

Ook zijn er veel meer fietspaden langs snelwegen in Nederland. In België is dat ondenkbaar maar eerlijk, moest ik langs de snelweg kunnen doorrijden naar mijn werk, ik zou zo goed als nooit de auto meer nemen denk ik. Ik woon immers vlakbij een oprit en werk vlak bij een afrit. :)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Stroper schreef: Ga eens in Nederland fietsen, ipv. Wallonië. Dan ga je zeker niet meer beweren dat Vlaanderen een goeie fietsinfrastructuur heeft. De laatste jaren is er weliswaar een lichte kentering merkbaar, maar ik kan nog vele plaatsen aanduiden waar de fietsinfrastructuur slecht of zelfs onbestaande is.
Doe ik vaak. Voornamelijk in Zuid Limburg dan. De kwaliteit van het oppervlakte is beter. Maar ik zou niet zeggen veiliger. Als je met de fiets in een stad als Maastricht komt is dit ook één chaos.
Ook zijn er veel meer fietspaden langs snelwegen in Nederland. In België is dat ondenkbaar maar eerlijk, moest ik langs de snelweg kunnen doorrijden naar mijn werk, ik zou zo goed als nooit de auto meer nemen denk ik. Ik woon immers vlakbij een oprit en werk vlak bij een afrit
De jaagpaden zijn er nog altijd. Alleen zijn deze omwille van de werken aan de bruggen niet meer wat ze geweest zijn. Ervoor kon je bijna van oost Limburg tot Antwerpen rijden zonder te stoppen.
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb een Stromer ST3 en zou niet meer zonder kunnen, echt een beest!
De ST1 zit normaal gezien nog binnen je budget of anders 2dehands eens kijken.
Van de ST3 weet ik dat die serieus wat gewicht aan kan.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik klever X speed 2018, en moet nt onderdoen voor een ST3, integendeel. Lees FB groep van speedelec rijders er maar op na. :wink:
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Heb sinds de zomer van 2018 een Stromer ST1X (nu niet meer te koop). Datzelfde jaar in december onze 2e wagen verkocht en geen moment spijt van gehad.

Ik rijd er dagelijks mee naar het werk, en af en toe naar (schoon)ouders. Het is wat inplannen met een auto minder, maar het geld dat het uitspaart is enorm.

En de snelheid, tja. Druk op fietspad = traag rijden of op de baan. Wielertoeristen steken mij dan voorbij, of lachen mij uit, omdat 'een jong gastje' niet eens 45 haalt op een pedelec. Kan mij het schelen, ik fiets verantwoordelijk.

In mijn ogen ligt het snelheidsprobleem niet volledig aan de fiets, maar aan de bestuurders.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

crapiecorn schreef:Ik snap het concept van een 25km/u e-bike ook niet zo goed. Op een iets of wat sportieve fiets heb je afhankelijk van je gewicht. Maar een 150watt nodig om aan deze snelheid te geraken.
Ik wel.
Ik heb er geen omdat het voor mij niet van toepassing is, maar begrijp het zeker.

Ik werk op amper 5km van thuis. Ik vertrek meestal zo'n 30min. op voorhand. Dan mag het nog zoveel tegenwind zijn, ik ben op tijd.

Maar als je op 10 à 15 km van je werk woont is de impact van wind toch wel heel groot op je tijd. Die kan je dan uitschakelen met een elektrische fiets.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Stroper schreef: Quasi niemand draagt daar fietshelmen(of fluohesjes), toch is het een van de veiligste fietslanden.
(En als ze het toch zouden verplichten, dan moeten ze het eerlijk doen en ook verplichten in cabrio's).
Het dragen van een fietshelm staat eigenlijk niet in relatie tot het aantal ongevallen dat in tegenstelling tot het dragen van hesjes. Alsof er minder ongevallen zouden gebeuren als iedereen een fietshelm zou dragen? :roll: Beiden zie ik toch regelmatig ook in Nederland maar dat ter zijde.

Maar het dragen van een fietshelm vermindert wel fel de gevolgen van een ongeval. Hoofdletsel is de voornaamste doodsoorzaak van fietsers die in een ongeval betrokken zijn. Al jaren draag ik een fietshelm en mijn gezinsleden een fietshelm. Ik voel me 'naakt' zonder.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

+1

Je moet maar aan 5 km/u. met je hoofd op boordsteen vallen (klinkers die los liggen) en je hoofd is een soort van pompoen hé....
https://nnieuws.be/artikel/bejaarde-vro ... n-hulshout

https://m.standaard.be/cnt/402hagb8

Ik zie ook ongemak van helm niet. gele fluo, dus beter zichtbaar, licht op die front/back verlicht + bescherming bij val.

In California zijn hoofdtelefoons zelf verboden op fiets. Mogen ze hier ook doen.
https://abc7news.com/new-california-law ... a/1143846/
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

satsurfer schreef: Ik zie ook ongemak van helm niet.
Ik wel... Ben iemand die snel zweet en heb kort geschoren haar. Dan is dat nat, koud, onprettig op mijn kop. Komt ook wat tegen mijn oren schuren waarbij die pijn doen na een poos...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Een petje er onder en probleem opgelost? Al moet ik toegeven, dat ik in de strenge wintermaanden ook al een dikke muts verkozen heb in plaats van een helm met iets onder. Voor het woon-werkverkeer.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het ene sluit het andere niet uit?
Neem een winddichte muts onder uw helm?
Ik heb een winddichte oorband voor onder de helm, ik gebruik die oorband enkel bij vriestemperaturen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Klopt, ik probeer dit ook te vermijden. Heb in mijn tienerjaren al 5 serieuze ongelukken gehad met de fiets. Zou dus beter moeten weten.

Een ander punt is dat een helm correct moet passen voor effectief te zijn. Ik denk dat daar veel mensen geen rekening mee houden. Zeker bij het belangrijkste publiek (kinderen en senioren) merk ik vaak op, dat ze niet de juiste maat dragen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je al 5 ongelukken hebt gehad met de fiets heb je geen helm nodig maar wieltjes :angel:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Denk niet dat je er veel aan kan doen als je van het fietspad geramd wordt :?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

crapiecorn schreef:Denk niet dat je er veel aan kan doen als je van het fietspad geramd wordt :?
Ik ken een partij die daarop zou antwoorden:
Natuurlijk wel, niet meer met de fiets komen.

Onze vorige-vorige HR baas (4-5 jaar geleden ofzo) wilde niet dat er iemand met de fiets kwam, omdat "die toch ongevallen voorhebben".
Echt waar. En dus kwam er geen mobiliteitsplan en al zeker geen fiscale constructie voor leasefietsen enzo.
Ondertussen is de man op (vervroegd/gedwongen) pensioen en wordt er gewerkt aan leasefietsen :).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

crapiecorn schreef:Denk niet dat je er veel aan kan doen als je van het fietspad geramd wordt :?
Daar kan heel veel aan gedaan worden, een helm verplichten is idd de makkelijkste oplossing.
Soit, je zal wel door gehad hebben dat het een grapje was dat ik niet kon laten liggen.
Ook ik ben wel eens tegen de grond gegaan met de fiets, buiten een paar nietjes minder bij de dokter zou een helm niet veel geholpen hebben.
Met 2 handen mijn stuur vasthouden, niet in een goot sukkelen(niet tegen de kant fietsen dus) en niet met 2 naast elkaar rijden als het te druk is, gaat meer helpen dan verplicht een helm op.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik moet ook geen helm.
We zijn niet allemaal wielerterroristentoeristen. Als ik naar mijn werk fiets is dat aan 15km/u op een volledig afgesloten fietspad.
Het enige dat ik riskeer is tegen een *%#µ$¨*$ speedpedelec te fietsen die weer niet doorheeft dat hij/zij daar niet mag rijden.
Zo'n helm combineert ook gewoon heel lastig met een vergiet.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik vind een helm, meestal, wel ok. Heb een Asus Pedelec 2.0 ace. Eigenlijk heel tevreden van, vizier tegen de regen en wind. Afneembare oren voor de koude/ruis. Enig probleem: de 'oren' drukken mijn earbuds wat te hard in mijn echte oor zodat het geluid van de earbuds mismeesterd wordt en wat wegvalt. Tegelijkertijd wil ik afgeschermd zijn van windgeruis en wel wat verkeer horen. Ik doe daarom 2 earbuds in waarvan ik er 1 aan zet.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Het enige dat ik riskeer is tegen een *%#µ$¨*$ speedpedelec te fietsen die weer niet doorheeft dat hij/zij daar niet mag rijden
Pfff... Hopelijk weet je toch dat speedpedelec's ook op de meeste fietspaden moeten/mogen rijden...

https://www.fietsersbond.be/speedpedelec
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

johan.devos schreef:
Het enige dat ik riskeer is tegen een *%#µ$¨*$ speedpedelec te fietsen die weer niet doorheeft dat hij/zij daar niet mag rijden
Pfff... Hopelijk weet je toch dat speedpedelec's ook op de meeste fietspaden moeten/mogen rijden...

https://www.fietsersbond.be/speedpedelec
pfff, ja, pfff, dat weet ik.
Maar pfff... niet op het Guldensporenpad tussen Kortrijk en Marke. Laat dat nu net mijn traject zijn.
Afbeelding
Pfff....
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik kan het bord niet zien wat speed pedelecs zou verbieden.... Is dat zo'n pseudobord dat eigenlijk geen enkele wettelijke betekenis heeft?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

't Is een C9 met D7
Screenshot 2020-11-30 153257.png
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

https://www.mobielvlaanderen.be/overhed ... 73&id=1956

(het grappige is dat als er expliciet 'bromfietsers klasse A' toegelaten wordt, je dus niet mag met een P :lol: )

In de buurt zijn er veel F99's maar als je merkt hoeveel auto's er passeren denk ik dat pedelecs niet het grote probleem zijn. Eigen straat is deels enkele richting (fiets is standaard toegelaten, speed pedelec of 3 wielige bakfiets niet) maar passeren veel autos die het maar al te goed weten (voor het millieu, is anders 300m blokje om rijden) en vrachtwagens die soms moeilijk anders kunnen.
F99 wordt wel erg groot als ze elk modern alternatief willen opnemen... (inspiratie halen bij nmbs...)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

johan.devos schreef:'t Is een C9 met D7
Dat is al helemaal debiel.. C9 is verboden voor speed pedelecs, D7 is toegelaten voor speed pedelecs... :bang:

Dat is zo met die speciale klasse 'p' die ze in het leven geroepen hebben en waar zelfs in elke andere gemeente andere regels gelden.

Mag ik nu ook heel eerlijk zijn? Een dubbel fietspad waar ik zelf al schrik zou hebben van tegenliggers? Sorry, maar daar is gewoon de infrastructuur idioot. Een fietspad hoort zo breed te zijn dat je met twee naast mekaar kan rijden. Geen twee moordstrookjes naast mekaar.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een fiets of pedelec is maar zo gevaarlijk als de gebruiker die er op zit. Eigenlijk geldt dat voor elk gebruiksvoorwerp. Ik kom al eens pedelecs tegen die vollen bak van achter voorbij komen vlammen en dat is niet zo fijn of netjes. Maar er zijn er ook die eerst aangeven in aantocht te zijn, en er zijn zelfs die vaart minderen.

De nieuwe wetgeving is ook niet altijd gekend. Uiteindelijk is het een doorzetten van de verkeerswetgeving met betrekking tot brommers klasse B met hier en daar wat uitzonderingen voor klasse P.
Ik kom pedelecs tegen waar klasse B en P niet toegelaten zijn. Ik kom ook borden tegen waar klasse B niet toegestaan is, maar klasse P dan weer wel. Meestal zijn dat dan wegen door natuurgebieden. Pedelecs mogen in principe ook niet op jaagpaden rijden, tenzij ze deel uitmaken van een fietsostrade en als het juiste bord toelating geeft. En dan is de maximale toegelaten snelheid 30 km/u.

Op zich heb ik er geen problemen mee als daar tegen gezondigd wordt als er rekening wordt gehouden met de overige gebruikers. Maar dat kan je van wielertoeristen ook soms zeggen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het probleem is dat er eigelijk geen plaats is voor wielertoeristen(en dan bedoel ik grote groepen) en pedelecs.
Op de rijbaan zijn ze frustrerend voor de automobilist of is het ronduit gevaarlijk voor henzelf.
Op het fietspad/jaagpad zijn ze dan weer een gevaar voor de andere fietsers/wandelaars.
Verplicht uw bel gebruiken bij het inhalen zou al veel kunnen oplossen..betere infrastructuur ook.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

cadsite schreef:Maar pfff... niet op het Guldensporenpad tussen Kortrijk en Marke. Laat dat nu net mijn traject zijn.
Afbeelding
Is ook mijn traject, maar dan van Zwevegem-Knokke tot Marke, heel het pad :lol: Er passeert daar af en toe wel een pedelec, en sporadisch ook een brommerke. Die hele wetgeving is gewoon onduidelijk.

Eerlijk gezegd, ik heb het ook al overwogen. Met een afstand van 25 km enkel is een gewone ebike eigenlijk te traag. Maar ik vind het zelf ook niet zo aangenaam als je voorbijgevlamd wordt door zo'n pedelec die je niet hoort aankomen. Aangepaste snelheid waar het drukker is en vlammen waar het kalm is lijkt mij dan een propere tussenoplossing. Maar swat, ik vind ze te duur op dit moment, eerst de investering in de ebike nog wat laten renderen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

iceke schreef:Het probleem is dat er eigelijk geen plaats is voor wielertoeristen(en dan bedoel ik grote groepen) en pedelecs.
Op de rijbaan zijn ze frustrerend voor de automobilist of is het ronduit gevaarlijk voor henzelf.
Op het fietspad/jaagpad zijn ze dan weer een gevaar voor de andere fietsers/wandelaars.
Verplicht uw bel gebruiken bij het inhalen zou al veel kunnen oplossen..betere infrastructuur ook.
Op zich valt dit allemaal wel mee. Zolang iedereen wat rekening met elkaar houdt.

Voor automobilisten : altijd vertragen en voldoende afstand houden bij het voorbijsteken en dit niet doen op onmogelijke plaatsen (wat al wettelijk verplicht is).

Het zelfde geldt voor fietsers die tegen een hogere snelheid rijden. Ik stop meestal al met trappen als ik zo een situatie van ver zie. En met wat geluk is één a twee keer bellen voldoende. In het verleden kon dit leiden tot lichte frustraties. Maar ik heb me hier ondertussen bij neergelegd. Tijdens het weekend probeer ik deze "populaire routes" links te laten liggen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik zie hier... Gebruik je bel bij het voorbijsteken... Speed pedelecs hebben geen bel maar een elektronisch versterkte toeter... Als je wil dat we die gebruiken rij je niet van 'ons niet te horen' in de kant, wel van ons enorm luid getoeter.

Wat betreft geen plaats... Onzin de weg infrastructuur is op veel plaatsen ronduit slecht. Elk fietspad waar je niet met twee naast mekaar kan rijden is niet geschikt als fietspad.

Weet je hoe je het opschrikken bij het voorbijsteken kan oplossen? Verplicht een spiegel op elke fiets en gebruik hem ook... Of schrik je ook van elk ander elektrisch viertuig dat je voorbij rijdt?
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Slafes schreef:Of schrik je ook van elk ander elektrisch viertuig dat je voorbij rijdt?
Daar zeg je wat. Voor ik mijn speed pedelec had reed ik op een fluisterstille tweedehands elektrische brommer(paar maanden en was gestolen :roll: ) Er was werkelijk niemand, geen haan kraaide ernaar, als ik (inderdaad onverantwoord, ik was jong) aan 45 voorbij stak.

Maar ho! Gaat het aan 45, heeft het trappers en een toeter? Dan roepen we dat het niet mag! Ook al haalde ik traag in. Een bel heeft al e.e.a. opgelost. Maar krijg toch nog regelmatig commentaar wanneer iemand denk dat ik niet op een bepaald fietspad mag, ook al mag het wel.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Zelf eigenaar van een e-bike van Veloci (Bizbike.be), dat merk/firma die via kranten (De Standaard, De Morgen,....) fietsen aanbiedt.

Goedkoop en er kleeft een belgisch vlaggetje op maar dat is het dan ook.

Zou het niet meer doen: wachttijd voor herstelling bedraagt momenteel > 3 maand. Ze steken het op corona uiteraard...

Zit met kapotte motor na 3 jaar (4000 km gereden). Kostprijs min. 650 euro... Dat een motor of controller (ze weten het zelf zogezegd niet goed) stuk gaat ooit is te verstaan maar na 3 jaar, 4000 km en goed onderhoud van de fiets dat is volgens mij te wijten aan goedkope brol. Moet nog eens kijken voor herstelling maar heb geen zin om nog met hen zaken te doen.

Koop dus bij een lokale handelaar en betaal iets meer voor snelle en correcte service zou mijn tip zijn :-D
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:Ik zie hier... Gebruik je bel bij het voorbijsteken... Speed pedelecs hebben geen bel maar een elektronisch versterkte toeter... Als je wil dat we die gebruiken rij je niet van 'ons niet te horen' in de kant, wel van ons enorm luid getoeter.

Wat betreft geen plaats... Onzin de weg infrastructuur is op veel plaatsen ronduit slecht. Elk fietspad waar je niet met twee naast mekaar kan rijden is niet geschikt als fietspad.

Weet je hoe je het opschrikken bij het voorbijsteken kan oplossen? Verplicht een spiegel op elke fiets en gebruik hem ook... Of schrik je ook van elk ander elektrisch viertuig dat je voorbij rijdt?
???
Nee, je hebt echt geen spiegels nodig op een fiets, het enige dat je nodig hebt zijn auto's of pedelecs die je niet op minder dan 1,5m voorbijvliegen zonder dat je ze gezien of gehoord hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”