lage emissiezone wallonie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Hi
Wie kan mij zeggen of waar kan ik vinden dat vanaf 2023 geen auto's meer van voor 2009 in wallonie mogen rijden.
En waar kan ik zien of dit al officieel is en gen nep nieuws op fb
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Niets is nog zeker, en dat is geen fake news.

Het toepassen van de LEZ zone hoe het in Vlaanderen gebeurd vind ik trouwens de meest laffe toepassing van heel Europa. Geen enkele overgangsregeling voor mensen met een oude auto in zo zone wonen, geen enkele hulp (meestal financieel zwakkere personen). Pure onteigening zonder geen enkele wetenschappelijke toetsing. En op zich ben ik niet tegen milieuvriendelijkere auto's. Maar het is weer op z'n Belgisch, of beter: op zen vlaanderens :lol:
Laatst gewijzigd door bollegijs 17 sep 2020, 19:59, in totaal 1 gewijzigd.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

hoe zo nog niet zeker? Waar vind ik dat het nog niet zeker is.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

glda19 schreef:hoe zo nog niet zeker? Waar vind ik dat het nog niet zeker is.
Het is iets wat ze willen, of het zal lukken moet het nog enkele stappen passeren en debatten in Waals parlement, dan komt het pas op papier. Beetje zelfde als: zullen de kerncentrale's nu zeker sluiten?
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Kwam dit tegen op fb. En werd naar een website gestuurd met een overzicht van wanneer welke euronorm niet dar niet meer binnen mag.
Maar weet de site niet meer.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Oud nieuws, maar pas vanaf 2026 in voege treden (euro 5, dus wagens vanaf september 2009).
Uiteraard de Vlamig mag daar wel komen, als we maar geld over de taalgrens heen brengen :bang:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Voor wie is het dan heb een benzine van 2005
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dieselrijders, maar dat antwoord had je ook zelf kunnen vinden via Google.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Oud nieuws, maar pas vanaf 2026 in voege treden (euro 5, dus wagens vanaf september 2009).
Uiteraard de Vlamig mag daar wel komen, als we maar geld over de taalgrens heen brengen :bang:
Wat heeft dat met "de Vlaming" te maken?
Hetzelfde principe wordt toch toegepast in de LEZ Antwerpen en als ik me niet vergis in Brussel?
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer

Op deze site is meer info te vinden over de voornemens van de lage emissiezone in Wallonie.

https://www.walloniebassesemissions.be/fr/
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 7.80
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

maar is dat al officieel
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

glda19 schreef:maar is dat al officieel
Het is officieel de bedoeling en dus onderdeel van het Waalse regeerakkoord.
Maar:
- the devil is in the detail
- mooie plannen betekenen nog niet dat het er ook komt (kijk maar naar de voorbije Vlaamse of federale regeerakkoorden): je moet geld hebben, je moet het klaar krijgen, je moet het gecommuniceerd krijgen zonder teveel weerstand op te roepen, ...

Als je ziet hoeveel "pruttelbakken" er nog in de Walen rondrijden, zal er best wel wat massagewerk nodig zijn én geld om de financieel minder draagkrachtigen bij te staan, iets wat met de Vlaamse LEZ nooit gebeurd is.
Het argument van de financieel zwakkeren wordt wel telkens zwakker en zwakker, als je sinds een jaar of 12 nog privé een diesel koopt, moet je wel goed gek zijn. Het is al van zeker 2008 (toen de NVA de VB +BIV dan toch niet baseerde op de ecoscore) in dat er zware en gefundeerde kritiek is op diesels etc. Als je ziende blind wil blijven, waarom moet er dan geld van de maatschappij gaan naar mensen die een foute keuze gemaakt hebben?
(los van het feit dat verschillende regeringen diesels voortrokken met 'ecopremies' etc)
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

dus nog niet 100% officieel
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Au-delà des zones basses émissions, localisées ou limitées dans le temps, la Région wallonne a planifié une sortie progressive du diesel. Elle s’applique à l’ensemble des véhicules motorisés (particuliers et professionnels).
Dus vrachtwagens en landbouwtraktoren incluis ? Laat me niet lachen :lol:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

heist_175 schreef: Het argument van de financieel zwakkeren wordt wel telkens zwakker en zwakker, als je sinds een jaar of 12 nog privé een diesel koopt, moet je wel goed gek zijn. Het is al van zeker 2008 (toen de NVA de VB +BIV dan toch niet baseerde op de ecoscore) in dat er zware en gefundeerde kritiek is op diesels etc. Als je ziende blind wil blijven, waarom moet er dan geld van de maatschappij gaan naar mensen die een foute keuze gemaakt hebben
Denk dat jij onderschat in volkse buurten in Antwerpen en Gent waar mensen auto's bezitten van rond de 30 jaar (je zou verschieten hoelang sommige auto's duurzaam zijn van die periode, vooral Japanse). De regel wordt trouwens ook doorgetrokken voor benzines... wat wetenschappelijk nog minder verdedigbaar is. Waarom werden die mensen niet bespaard door een uitdoof toepassing: geen nieuwe inschrijvingen van oude auto's bijvoorbeeld...

Voor alle duidelijkheid: ik woon ook in centrum van een stad en vind ook wel dat er iets moet gedaan worden tegen uitstoot en file. Maar de manier waarop vind ik het argument dat financieel zwakkere worden geraakt volledig legitiem.

Ik blijf er dan ook dat Vlaanderen de meest asociale LEZ zones heeft van heel Europa.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

De overheid zou beter zelf eerst het goede voorbeeld geven met zijn wagenparken...
Want daarvoor zijn wel uitzonderingen mogelijk, ofwel ruilen ze massaal voertuigen met regio’s waar er geen lez is...
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Ramaht schreef:De overheid zou beter zelf eerst het goede voorbeeld geven met zijn wagenparken...
Want daarvoor zijn wel uitzonderingen mogelijk, ofwel ruilen ze massaal voertuigen met regio’s waar er geen lez is...
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/de ... ~a31f5a8d/
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”