Zoom en YouTube livestream

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Enig idee hoe ik in Zoom kan bepalen wat er gestreamd wordt naar YouTube?
Bedoeling zou zijn om een gedeeld scherm en de presentator zowat even groot in beeld te brengen.
Op scherm lukt dat (side-by-side view indien use dual monitors uit staat), maar ik heb schijnbaar geen controle over wat er naar YouTube gestreamd wordt.
Mijn ondersteuningsvragen worden afgewezen, wellicht omdat AI bepaalt dat het antwoord in één van hun ondersteuningsartikels staat. Niet dus :bang:
Ik heb geprobeerd met OBS, maar dan krijg ik de Zoom controls naar mijn zin iets te vaak in beeld.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Niemand ervaring mee? :cry:
Computer(k)nul
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het klopt dat je geen controle hebt over de layout die Zoom zelf streamt naar externe platforms. De screen share is bijzonder groot, het videovenster is slechts een postzegel.
Enige oplossing is om zelf een layout te maken en die zelf te streamen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik krijg op dit moment zelf die postzegel niet (meer?) voor elkaar, geen idee waardoor.

Zelf een layout maken (met OBS) is wat lastig omdat ik dat een curve-out zou moeten maken van wie wanneer in beeld komt en je kan dan maar hopen dat die layout niet overhoop gehaald wordt. Zoom heeft er een handje van weg om vensters opeens te vergroten/verkleinen. Mocht ik de deelnemers elk een eigen venster kunnen geven, dan zou het nog enigszins behapbaar zijn. 'Mijn' Zoom-venster delen (via OBS) is voor mij een laatste uitwijkmogelijkheid, maar dan zien de personen die via de livestream volgen de controls en alle acties die ik onderneem. Dat oogt niet echt professioneel.
Ik probeer/sukkel verder...
Computer(k)nul
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Probeer je alles op één PC te doen? Dat is inderdaad zeer moeilijk.
Het beste is de verschillende functies opsplitsen over verschillende PC's en toch ook dual screen in combinatie met side by side view gebruiken.
Zo werkt het goed, maar het is een feit dat het wel wat zoeken is om de eigenaardigheden van Zoom onder de knie te krijgen.
Bovendien durft Zoom al eens features te veranderen of te verplaatsen waardoor wat vandaag werkt daarom misschien morgen niet meer werkt.
Idem voor Teams trouwens.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik probeerde inderdaad alles op één PC te doen en had zo ver nog niet gedacht met een extra deelnemer als 'viewer' de definiëren. Als ik daar een tweede scherm aanstuur, dan zou het wel eens kunnen lukken. Ik ga ermee aan de slag.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb gisteren nog e.e.a. getest maar ik krijg het toch niet zoals ik zou willen. Hoe meer toestellen en hoe meer software, hoe lastiger het wordt om alles beheersbaar te houden.

Voor de volledigheid: Zoom Support heeft gisteren alsnog gereageerd op één van mijn ondersteuningsaanvragen:
Zoom Support schreef:Hi There,

Thanks for contacting Zoom Support! I understand that you have some questions about the layout while streaming. Streaming follows the same rule as recording in that you are unable to change the layout of while screen sharing. Your video will always display in the upper right corner unless you disable it. Please refer to the following:

https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/360025561091-Recording-layouts

We do have a feature request for that functionality and it may be released in the future.

Please let me know if you have any additional questions.

Thanks
Mar
Probleem hier is dat er een duidelijk onderscheid is tussen Cloud Recording en Desktop Recording waarbij ik vermoed dat Zoom Support het over Cloud Recording heeft.
Ik test nog even verder...
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”