Comfortabel mondmasker?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Gezien in straks volledige dagen een mondmasker ga moeten dragen wil ik eens weten welke maskers er iets of wat comfortabel zijn om zo lang te dragen?

-De chirurgische behoren daar niet toe.
-Een stoffen masker met rekkers
-Stoffen masker met koordjes zodat het niet de hele tijd achter je oren zit
In de stoffen maskers moet je nog een filter schuiven, ik vermoed dat veel mensen dit niet doen? Die filters heb ik nog nergens te koop gezien eigenlijk.

Die stoffen maskers met rekker krijgen geen al te goeie reviews op bol (te klein zie ik vaak passeren)

Iemand die zijn ervaringen wil delen?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die filters kan je (gratis?) verkrijgen bij de apotheek.

Zelf alleen maar ervaring met stoffen maskers, met linten en elastic.

Het hangt er vanaf van hoe vaak je je mond moet opendoen wat het beste blijft zitten. En je hebt ook veel verschillen in elastic, ik heb gekozen voor een zachter afgeronde elastic, zodat die druk op je oren minder irritant is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heb zelf dit masker: https://nl.aliexpress.com/item/4000972202341.html
zit vrij goed, overleeft de "je krijgt een aansteker niet uitgeblazen" test (itt sommige maskers die ik al gezien heb),
en met de pm2.5 filter zou het ook het voldoen aan de n95 standaard.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ge kunt die prullen herstellen naar iets wat je meer ligt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb hier een model liggen met leer ruimte aan je mond, je lijkt dan wel Donald duck, zn twee rekkers rond je hoofd.
Ze vielen xomfortabeler dan de andere die ik heb, ze zijn lastiger op en af te zetten maar beter te verdragen voor lange tijd.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Splitter schreef:heb zelf dit masker: https://nl.aliexpress.com/item/4000972202341.html
Is dat een ventiel? Of komt de filter daar langs de binnenkant nog voor waardoor er geen vrije uitstroom is van lucht?

Zo'n mondmasker dat een ventiel lijkt te hebben is in deze tijden niet echt sociaal acceptabel :wink:.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

lanadekat schreef: Is dat een ventiel? Of komt de filter daar langs de binnenkant nog voor waardoor er geen vrije uitstroom is van lucht?
Zo'n mondmasker dat een ventiel lijkt te hebben is in deze tijden niet echt sociaal acceptabel :wink:.
ik heb er nog geen opmerkingen over gehad :P
maar ja, het filter zit er wel degelijk voor (als je dat filter ding er correct insteekt, natuurlijk)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat heb je tegen chirurgische maskers? Persoonlijk vind ik die het meest comfortabel naar ademhaling toe.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb er zelf gemaakt naar het patroon van FERM.
Je kan dan zelf je stoffen kiezen die licht geneog zijn.
Ook de dochters zijn er blij mee.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

De onze zijn gebaseerd op dit patroon: https://www.craftpassion.com/face-mask-sewing-pattern/
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik gebruik het liefst de KN95 maskers van Ali... Ze zijn best comfortabel qua ademgemakt, maar een ganse dag dragen elke dag is ook best zwaar (na een dag krijg je een mooie maskerafdruk op je gezicht)

Ps: er bestaan van die mask extension rubbers,waar je dan de oorkoordjes aan kan hangen.
Ik persoonlijk kan max 2u een masker dragen waarna mijn oren pijn beginnen te doen, met zo'n extension geen probleem om ganse dag in masker rond te lopen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Splitter schreef:heb zelf dit masker: https://nl.aliexpress.com/item/4000972202341.html
zit vrij goed, overleeft de "je krijgt een aansteker niet uitgeblazen" test (itt sommige maskers die ik al gezien heb),
en met de pm2.5 filter zou het ook het voldoen aan de n95 standaard.
Al staat er expliciet bij "not for anti-virus".
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb dat extra stuk katoen dat voor de valve zit eruit geknipt...geen warme lucht meer in mijn masker... :angel:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:Ik heb dat extra stuk katoen dat voor de valve zit eruit geknipt...geen warme lucht meer in mijn masker... :angel:
Afbeelding

Bijna even belachelijk als die jonge gastjes op hun scooters zonder hun gesp van hun helm toe te doen.
"ik moet een helm dragen", dan zal ik hem dragen. (maar ik heb liever een guillotine die in m'n nek slaagt als ik eens val)
PS: Mag wel zo volgens de wet :bang:
ygeffens schreef:Al staat er expliciet bij "not for anti-virus".
Het gaat er hem vooral om dat je vochtdruppels tegenhoud die virusdeeltjes bevatten, hoe meer hoe effectiever natuurlijk...
Een heel ander verhaal natuurlijk als je een COVID-kamer in een ziekenhuis moet betreden, waar je geen 95% zekerheid wil, maar 99,99%

Afbeelding
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

devilkin schreef:De onze zijn gebaseerd op dit patroon: https://www.craftpassion.com/face-mask-sewing-pattern/
Die lijken wel heel erg op elkaar.
Alleen is deze misschien nog iets boller vooraan, zal die ook eens proberen, bedankt!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ventiel in masker zouden verboden moeten worden. Het is net het hele punt dat die bij inademen lucht filteren en bij uitademen net alles doorlaten.

In sommige landen zijn deze maskers expliciet verboden.

Hetzelfde verhaal is dan eigenlijk bij zelfgemaakte... Er is ook onderzoek waarbij een chirurgische masker 90% tegenhoudt, zelfgemaakte amper 30%...
En dan spreek ik niet over mensen die rondlopen met maskers die gewoon doorzichtig zijn vanwege de dunne stof...

En fleece "sjaaltjes" zijn blijkbaar nog slechter dan niks (terwijl het wel toegelaten is als mond/neus bedekking).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Bedankt voor de reacties!
Op zich niks tegen de chirurgische maskers maar na een uur of 3 begint dat toch vervelend te voelen achter de oren. Allemaal goed en wel om buiten te komen even te winkelen maar een volledige dag dragen doet geen deugd aan de oren.

Dus wil ik wel eens iets proberen met koordjes die je langs achter vastbind zodat er geen constante druk op je oren zit.
Zelf maken :bdaysmile: zit er niet in voor mij maar waar kan je deze met koordjes langs achter kopen zoveel vind ik er eigenlijk niet?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Als het probleem echt de oren is... Kijk eens rond voor de extensions. Je kan ze inderdaad zelf maken.

deze had ik destijds gekocht (om niet te moeten wachten vanuit China), echt een life saver voor de dagen dat ik ook een hele dag een masker aan moet hebben..

Er zijn ook andere (en betere/duurdere) ontwerpen.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik ben nog geen enkel masker tegen gekomen dat consistente dracht mogelijk maakt én er voor zorgt dat m'n bril niet aanslaat.
Chirurgische werken nog het beste hiervoor, maar dan nog ben ik elke 2 minuten met m'n handen terug de neus aan het aanduwen, iets wat niet de bedoeling is.
In letterlijke alle voorbeelden waar wordt uitgelegd hoe je je masker moet dragen wordt nooit iemand getoond met een bril op.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als ik gaap dan moet ik ook mijn mondmasker opnieuw aandrukken hoe veel dat dan nog helpt idk :bang:
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

meon schreef:Ik ben nog geen enkel masker tegen gekomen dat consistente dracht mogelijk maakt én er voor zorgt dat m'n bril niet aanslaat.
Glazen inwrijven met afwasmiddel (dan wel weer schoonmaken natuurlijk) helpt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.indiegogo.com/projects/aio- ... in-germany
lijkt me interessant. veel veiliger dan papieren masker, mond zichtbaar, ook geschikt om langer te dragen en nog 2€ voor goed doel.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of dit comfortabel is voor een ganse dag wil ik toch wel nog es zien - als je puur op de foto afgaat lijkt het toch stevig wat druk te zetten rond de mond/neus.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ygeffens schreef:Al staat er expliciet bij "not for anti-virus".
klopt, omdat het masker op zich (zonder filter dus) niet voldoet aan n95.
(net zoals al de stoffen maskers hier als je er geen filter in doet)
Dima_2005 schreef:Ventiel in masker zouden verboden moeten worden. Het is net het hele punt dat die bij inademen lucht filteren en bij uitademen net alles doorlaten.
ik snap het probleem niet ZOLANG het ventiel voor het filter zit, en je dus in en uitademt doorheen het n95 filter.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

satsurfer schreef:https://www.indiegogo.com/projects/aio- ... in-germany
lijkt me interessant. veel veiliger dan papieren masker, mond zichtbaar, ook geschikt om langer te dragen en nog 2€ voor goed doel.
Moest ze haar uitleg nu gegeven hebben met haar masker op ipv in haar handen dan had ik misschien nog interesse. 1 foto van iemand met een smile en dat is het, dat maakt het wat te vaag.
ben.w
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 dec 2015, 18:17

Ik heb er van Little feet ( Https://littlefeet.be ) , rekkers achter het hoofd , alle lengtes instelbaar via 1 knopding , in mijn geval, alles zo los mogelijk dat ik nauwelijks merk dat ik iets aan heb ...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dima_2005 schreef:...
En fleece "sjaaltjes" zijn blijkbaar nog slechter dan niks (terwijl het wel toegelaten is als mond/neus bedekking).
Lycra sjaaltjes zal bedoelen, zoals Buff en bandana's ... fleece is wat warm in de zomer 8)
Waarom zou die ze nog slechter dan niks ? Alles is toch beter dan niks voor je mond/neus, of is het schijnveiligheid dat het opwekt ?
Raar dat die toch toegelaten zijn in ons land, er moeten dan toch ergens normen over geschreven zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Splitter schreef:
ik snap het probleem niet ZOLANG het ventiel voor het filter zit, en je dus in en uitademt doorheen het n95 filter.
BIj het uitademen gaat de meeste lucht door het ventiel, dat kan alleen als er geen filtermateriaal voor zit, want dan blijf je dezelfde weerstand hebben en kan er evengoed geen ventiel zijl.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MichelJ schreef: BIj het uitademen gaat de meeste lucht door het ventiel, dat kan alleen als er geen filtermateriaal voor zit, want dan blijf je dezelfde weerstand hebben en kan er evengoed geen ventiel zijl.
ja, goed, in de situatie dat je het masker gebruikt met filter kan er dan evengoed geen ventiel zijn....
maar tis niet omdat je geen gps gebruikt in je auto, dat het niet leuk is om het toch te hebben "voor als je het eens gebruikt".

los daarvan ben ik geen medisch expert en heb ik eigenlijk nog niemand gezien die maskers deftig naast elkaar uittest.
de enige "jan met de pet" test die ik weet is masker aan, vlam ervoor houden, proberen uitblazen: indien dat kan, masker is nutteloos.
als je er andere hebt, wees welkom ze te delen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als er mensen maskers vinden die ook acoustisch deftig zijn... Zingen door zo een masker is een hel.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Waarom kiezen mensen nog steeds voor maskers die feitelijk niemand goed beschermen?
Omdat onze overheid dat zo wil?
Een relikwie uit het verleden omdat er toen haast geen maskers waren?
Modieuze en trendy prints/stofjes/modelletjes?

Misschien zijn er intussen wél comfortabele FFP3 maskers verkrijgbaar? :wink:
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

meon schreef:Ik ben nog geen enkel masker tegen gekomen dat consistente dracht mogelijk maakt én er voor zorgt dat m'n bril niet aanslaat.
Chirurgische werken nog het beste hiervoor, maar dan nog ben ik elke 2 minuten met m'n handen terug de neus aan het aanduwen, iets wat niet de bedoeling is.
In letterlijke alle voorbeelden waar wordt uitgelegd hoe je je masker moet dragen wordt nooit iemand getoond met een bril op.
De oversized gratis mondmaskers die we in Aalst kregen, werken eigenlijk zeer goed met een bril omdat je de zijkanten wat los van je huid kan zetten en je adem daardoor zijdelings wordt afgevoerd.

EDIT :: kleine streepjes baard op de wangen ("brazilian cheeks" :lol: ) kan dit effect misschien ook geven bij kleinere mondmaskers :banana:
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

meon schreef: Chirurgische werken nog het beste hiervoor, maar dan nog ben ik elke 2 minuten met m'n handen terug de neus aan het aanduwen, iets wat niet de bedoeling is.
In principe zou er een stalen draadje in, masker even daarover dubbel plooien en stevig aanduwen, daarna opzetten. Houdt dan alvast stukken langer dan 2 minuten.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ordon schreef:...
Misschien zijn er intussen wél comfortabele FFP3 maskers verkrijgbaar? :wink:
Dat zijn er met een ventiel, wat daar uitkomt gaat niet door het filtermateriaal. Al die maskers zijn gemaakt om de drager te beschermen, ook die FFP2. Ventielen zitten erin om toch een comfort te hebben bij het langdurig dragen van het masker tijdens werkzaamheden waar je als drager bescherming voor nodig hebt.
Je hebt ook de halfgelaatsmaskers, met grote verwisselbare filterpatronen, werken uitstekend tijdens schilder/spuitwerken, schuren en noem maar op, maar ook daar zit een ventiel op om langdurig te kunnen werken met het nodige comfort. Zitten heel goed :)

Dus we draaien nu de functie om van deze bescherming, de omgeving te beschermen ipv de drager?? Dan kan je het ventiel omdraaien, goed inademen en beetje steviger uitademen :twisted:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Splitter schreef:
MichelJ schreef: BIj het uitademen gaat de meeste lucht door het ventiel, dat kan alleen als er geen filtermateriaal voor zit, want dan blijf je dezelfde weerstand hebben en kan er evengoed geen ventiel zijl.
ja, goed, in de situatie dat je het masker gebruikt met filter kan er dan evengoed geen ventiel zijn....
maar tis niet omdat je geen gps gebruikt in je auto, dat het niet leuk is om het toch te hebben "voor als je het eens gebruikt".

los daarvan ben ik geen medisch expert en heb ik eigenlijk nog niemand gezien die maskers deftig naast elkaar uittest.
de enige "jan met de pet" test die ik weet is masker aan, vlam ervoor houden, proberen uitblazen: indien dat kan, masker is nutteloos.
als je er andere hebt, wees welkom ze te delen.
Er heeft hier al eens een link gestaan met een degelijke studie
ffp 99% tot 90%
Katoen 60%
Medisch 10%

Maar zoals de wetgeving nu is ? Nutteloos, dus voor mij een katoenen masker met ventiel zonder filter.
Ze kunnen ondertussen mijn h*l kussen met hun regelgeving... Ik ben niet op zoek naar het beste masker.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Die vlamtest waarvan hier spraken... Nutteloos. Ik blaas zonder enig probleem een aansteker uit door een chirurgisch mondmasker.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Slafes schreef:Die vlamtest waarvan hier spraken... Nutteloos. Ik blaas zonder enig probleem een aansteker uit door een chirurgisch mondmasker.
heb je dan wel een echt chirurgisch mondmasker en niet een nepversie?
en draag je het wel correct?
want mijn chirurgische maskers doorstaan die test perfect...
vlamtest.png
bron: https://www.marktconcurrent.nl/hoe-weet ... masker-is/
MichelJ schreef: Dus we draaien nu de functie om van deze bescherming, de omgeving te beschermen ipv de drager?? Dan kan je het ventiel omdraaien, goed inademen en beetje steviger uitademen :twisted:
nou als iedereen een masker met ventiel draagt, is in principe ook iedereen beschermd? :P
iceke schreef:Maar zoals de wetgeving nu is ? Nutteloos, dus voor mij een katoenen masker met ventiel zonder filter.
ik vind het masker dat ik heb vrij comfortabel, leuk dat er een ventiel inzit (geen idee in welke mate dat echt nuttig is),
en hou ook gewoon braaf een filter erin (die dus ook voor het ventiel zit).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Splitter schreef: heb je dan wel een echt chirurgisch mondmasker en niet een nepversie?
en draag je het wel correct?
want mijn chirurgische maskers doorstaan die test perfect...
Zou sterk zijn dat ze bij de apo geen echt spul verkopen. :) 99 euro voor 50 stuks. Zouden zelfs van de betere moeten zijn.

Hangt gewoon af hoe hard ze aanspannen. Als het losjes hangt blaas ik geen vlam uit, als ze iets strakker hangen oa door mijn ear savers kun je perfect een vlam uitblazen. Test het zelf maar eens uit. :)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Slafes schreef:als ze iets strakker hangen oa door mijn ear savers kun je perfect een vlam uitblazen. Test het zelf maar eens uit. :)
sja, als je een vlam kan uitblazen kan er teveel lucht/partikel/... door je masker en heeft het geen beschermend effect.
maar ik ga er niet over in discussie gaan, want persoonlijk boeit het me niet wat mensen al dan niet doen ivm maskers.
(behalve dan zij die in de zorg werken of bij mensen in risicogroepen komen, dat is een ander verhaal)

nog 2 linkjes ivm de vlamtest:

https://nl.metrotime.be/2020/07/24/must ... ker-werkt/
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... ~a7aee089/
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

axs schreef:
meon schreef: Chirurgische werken nog het beste hiervoor, maar dan nog ben ik elke 2 minuten met m'n handen terug de neus aan het aanduwen, iets wat niet de bedoeling is.
In principe zou er een stalen draadje in, masker even daarover dubbel plooien en stevig aanduwen, daarna opzetten. Houdt dan alvast stukken langer dan 2 minuten.
Ja, dat is dan ook de reden waarom die nog het beste werken voor een brillendrager. Maar ook die verschuiven van zodra je praat en komen in de weg te zitten van de onderrand van de bril, dus vandaar ook weer aanduwen telkens. Voor een niet-brillendrager zal de preciese aansluiting aan de ogen minder van belang/minder storend zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”