Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

tdemeyer schreef:Zonnepanelen met een gewone stekker aan.... Mag dat hier bij ons? Lijkt me wel handig, en geen keuring etc nodig :)

https://www.verbouwkosten.com/zonnepane ... opcontact/
Ik denk niet dat het mag.
Je moet je installatie aanmelden en dat gaat niet zonder keuring en in hoeverre een los toestel gekeurd hoeft te worden is twijfelachtig.
Heb het ook bekeken maar zulke installaties zijn totaal niet rendabel tov. een vaste installatie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

honda4life schreef:...
Heb het ook bekeken maar zulke installaties zijn totaal niet rendabel tov. een vaste installatie.
Waarom zou dit niet rendabel kunnen zijn ?
Een standaard PV paneel met standaard Enphase micro-omvormer.
Goede ligging en instraling.
En daarbij, dit is een draagbaar systeem, kan je overal neerzetten.
Draagbare systemen hoeven normaal niet gekeurd te zijn, maar denk toch dat je tegen Fluvius z'n schenen zal stampen, vermits te illegaal het net gebruikt en kunt terugleveren.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
willde
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2020, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Een vraag van een modale bezitter van zonnepanelen en "gelukkige" eigenaar van een digitale meter.
Als ik de grafiek van Fluvius met de blokken per kwartier naast de grafiek van mijn omvormer leg is er iets dat ik niet begrijp: ik stel vast dat er dikwijls wel genoeg productie is van de panelen, maar toch ook nog een beetje afname op de Fluvius-grafiek. Met andere woorden, het lichtgroene balkje van de injectie is nog groot genoeg maar toch is er ook een lichtblauw balkje van de afname te zien voor dat kwartier.
Heeft iemand een idee hoe dat komt?
Ik zou met de nieuwe situatie natuurlijk zo weinig mogelijk "overschotten" van de twee hebben.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

willde schreef:Een vraag van een modale bezitter van zonnepanelen en "gelukkige" eigenaar van een digitale meter.
Als ik de grafiek van Fluvius met de blokken per kwartier naast de grafiek van mijn omvormer leg is er iets dat ik niet begrijp: ik stel vast dat er dikwijls wel genoeg productie is van de panelen, maar toch ook nog een beetje afname op de Fluvius-grafiek. Met andere woorden, het lichtgroene balkje van de injectie is nog groot genoeg maar toch is er ook een lichtblauw balkje van de afname te zien voor dat kwartier.
Heeft iemand een idee hoe dat komt?
Ik zou met de nieuwe situatie natuurlijk zo weinig mogelijk "overschotten" van de twee hebben.
Ik denk dat dat gewoon een kwestie is van een wolk die voor de zon komt, een vogel die passeert etc... 100% geen afname is denk ik niet te doen. Toch niet nu in deze periode van het jaar, in de zomer misschien wel.
Een beetje naargelang de omvormer die je hebt, maar velen vlakken de "resolutie" van uw grafiek af. Waardoor het lijkt dat je heel de tijd maximaal opwekt, maar soms is er een dal tussen. In de grafiek kan dat uitgevlakt zijn en dus wat misleidend.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

willde schreef:Een vraag van een modale bezitter van zonnepanelen en "gelukkige" eigenaar van een digitale meter.
Als ik de grafiek van Fluvius met de blokken per kwartier naast de grafiek van mijn omvormer leg is er iets dat ik niet begrijp: ik stel vast dat er dikwijls wel genoeg productie is van de panelen, maar toch ook nog een beetje afname op de Fluvius-grafiek. Met andere woorden, het lichtgroene balkje van de injectie is nog groot genoeg maar toch is er ook een lichtblauw balkje van de afname te zien voor dat kwartier.
Heeft iemand een idee hoe dat komt?
Ik zou met de nieuwe situatie natuurlijk zo weinig mogelijk "overschotten" van de twee hebben.
Wat telt is de meterstand, die wisselt ogenblikkelijk tussen injectie en afname.
Op het portaal zie je in het beste geval kwartierdelta's en is niet meer dan een gemiddelde.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je hebt inderdaad 2 tellerstanden die elk maar verhogen met wat je doet: verbruiken (netafname) of opwekken (netinjectie)
En t is altijd t een of t ander.

Los van de zon kan ook een verbruiker beide verhogen in hetzelfde kwartuur.
Een microgolfoven of een keramische kookplaat die werkt als volgt: max vermogen voor een aantal seconden en niks voor een ander aantal seconden.
Indien de PV installatie niet het max vermogen van de verbruiker levert dan zal er een stukje netafname zijn en ook een deel netinjectie.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb het gevoel dat de installateur van onze zonnepanelen ons aan het voorliegen is over de keuring ervan.

Panelen geplaatst midden februari, er werd ons gezegd dat we over 4 weken gecontacteerd zouden worden voor de keuring. Het bleef stil, dus heb ik zelf maar eens gebeld met de installateur.

Nu werd er mij verteld dat elke installatie geplaatst in 2021 niet gekeurd zal worden voor 30 april omdat ze "gehoord hebben dat tegen dan de voorwaarden om aan de premie te voldoen versoepeld zullen worden". Op de vraag wanneer men dat "gehoord" heeft werd geantwoord dat dit al de hele tijd het geval was. Waarom mij dan eerst vertellen dat ik 4 weken moest wachten tot de keuring? En worden zo een dingen niet officieel gecommuniceerd door Fluvius, ipv via via "gehoord" ?

Ik vind dat dit verhaal stinkt. Iemand die duidelijkheid weet?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De premie is toch altijd op factuurdatum? Wat heeft de keuring daar mee te zien? (die was bij ons al betaald voor de keuring, was wel inbegrepen).
En ik zie niet goed in welke voorwaarden kunnen versoepelen, alles is geplaats dus in theorie moet uw installatie dus aan de huidige voldoen, anders hebben ze hun werk niet correct gedaan.
Uw installatie moet gekeurd zijn of je mag ze in theorie niet eens gebruiken (nuja, niet dat ze daar naar kijken) en je kunt ze niet aanmelden als ze niet gekeurd is dacht ik.
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

Matomatisch schreef:Ik heb het gevoel dat de installateur van onze zonnepanelen ons aan het voorliegen is over de keuring ervan.

Nu werd er mij verteld dat elke installatie geplaatst in 2021 niet gekeurd zal worden voor 30 april omdat ze "gehoord hebben dat tegen dan de voorwaarden om aan de premie te voldoen versoepeld zullen worden". Op de vraag wanneer men dat "gehoord" heeft werd geantwoord dat dit al de hele tijd het geval was. Waarom mij dan eerst vertellen dat ik 4 weken moest wachten tot de keuring? En worden zo een dingen niet officieel gecommuniceerd door Fluvius, ipv via via "gehoord" ?

Ik vind dat dit verhaal stinkt. Iemand die duidelijkheid weet?
Waarschijnlijk wacht uw installateur tot hij voldoende installaties heeft om te laten keuren in dezelfde regio. Zal dan wel korting krijgen van die keuringsorganisatie als hij een aantal keuringen op dezelfde dag kan laten doorgaan en u de volle pot aanrekenen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die proberen dat inderdaad zoveel mogelijk op dezelfde dag te doen.
Dat was hier ook zo, verkaveling met enkele huizen en die van ons dan nog in de VM.
Dan gaan ze mee en meestal duren die keuringen dan ook iets minder lang.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Matomatisch schreef:Ik heb het gevoel dat de installateur van onze zonnepanelen ons aan het voorliegen is over de keuring ervan.
(.... Knip....)
Ik vind dat dit verhaal stinkt. Iemand die duidelijkheid weet?
Ik denk dat de aannemer wat achterstand heeft op de betaling van de keuringen.

Kijk ook eens bij RSZ en FOD Financiën of er geen inhoudingsplicht is.

https://www.socialsecurity.be/site_nl/e ... index.html
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik denk dat veel van die installateurs de paperassen wat laten liggen, want er moet een heel schema opgemaakt worden die bij de keuring aanwezig moet zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nog maar eens gebeld met de installateur om duidelijk te maken dat ik het niet vertrouwde. En plots krijg ik te horen dat ik binnen nu en 14 dagen opgebeld zou worden voor de keuring. :roll:

Hopen op het beste.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Deze hier heeft zijn keuring al gehad.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-03-20 om 13.33.57.jpg
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik tel 55 panelen à vb 250 Wp wat neer komt op meer wat max in België maximum toegelaten is. Ofwel is z'n omvormer ondermaats en beperkt op 10 Kw (of Kva) :lol: Best ook eens kijken aan de achterzijde van het huis ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

En hopelijk heeft hij ook een vergunning voor die tegen zijn gevel.. :-)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Moet daar een vergunning voor dan ?
Gevonden, maar een vergunning krijgen is meestal geen probleem:
https://www.renovatiegevel.be/vergunning
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Met zo'n uitzicht aan de straatkant... zou ik zomaar niet zo zeker van zijn.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Eerste maand zonder terugdraaiende teller zit erop en voorlopig lijkt het mee te vallen:

Maart:
Generated: 553 kWh
Consumption: 911 kWh
Export: 181 kWh
Import: 539 kWh

Eigenverbruik: 67%

Consumption voorbije jaren lag in dezelfde trend dus we hebben (nog) niets extra verbruikt om de eigen elektriciteit op te krijgen ...

Vooral nieuwsgierig hoe hard het komende maanden gaat tegenvallen als de zonnepaneelproductie mogelijks richting 1000kWh op een goeie maand gaat ...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het gaat hem vooral over wat je verbruikt daarbuiten, want dat is wat je nu rechtstreeks doorgerekend krijgt. Terwijl vroeger de zon ook uw energie daarbuiten compenseerde.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Voor de aardigheid hier die van ons van vorige maand:

Gegenereerd: 779 kWh
Consumptie: 1124 kWh
Injectie: 172 kWh
Afname: 616 kWh

Eigenverbruik: 78%

Ons leefpatroon werd wel aangepast in de mate van het mogelijke, maar zonder batterij.
- veel thuiswerk (zowel mijn vrouw als ik)
- wasmachine / vaatwasser aan bij voldoende productie
- weerstand boiler gebruikt ipv WP voor SWW
- WP van zwembad uit bij onvoldoende productie
- verwarming bubbelbad werd gestart bij voldoende zon en bleef aan tot ongeveer 22 uur
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

ddd schreef:Met zo'n uitzicht aan de straatkant... zou ik zomaar niet zo zeker van zijn.
Hebt gij al ooit in België rondgelopen? :lol:

Werkelijk alles krijgt ge hier vergunt, hoe lelijker hoe rapper precies.

Veel huizen hier zouden een pak mooier zijn, zouden er wat panelen voor hangen :lol:

Afbeelding
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Productie zonnepanelen: 547
Afname: 283
Injectie 372

Eigen verbruik: 32% > bitter weinig niettegenstaande thuiswerk :-(

Gewijzigd, Afname was verkeerd
Laatst gewijzigd door johan.devos 02 apr 2021, 10:00, in totaal 1 gewijzigd.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

Hoeveel % moest je volgens de VREG behalen om 'voordeel' te kunnen doen met digitale meter?

zon: 339.4
verbruik: 318.66
afname net: 178.59
injectie op net: 199.36
=> 41.26% zelfconsumptie met opletten en thuiswerk.

(Edit: correctie na invullen 31/03 + aanvulling Zelfvoorzieningsgraad: 43.95% (niet geïnjecteerde capaciteit tov totaal verbruik woning))
Laatst gewijzigd door Hakki 02 apr 2021, 09:17, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

NIet echt speciaal opletten, wel af en toe een wasmachine/droogkast tijdens de dag.

Maar toch maar rond een 31%

Maar dit doet vooral pijn nu : injectie: 543,54 :bang:
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb het zelf ooit uitgerekend en berekende dat ik ongeveer 66% eigenverbruik moet draaien om voordeliger af te zijn als het prosumentarief hier van toepassing (limburg: 72,25€/kWp). Op alle plaatsen waar het prosumententarief duurder is, is het minder. Met het duurste tarief (Gaselwest) zou het voor mijn installatie ongeveer 50% eigenverbruik zijn ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

De cijfers in mijn fluvius zijn nog niet compleet,30 en 31 maart ontbreken hier nog. Zal ze later verder aanvullen:

Productie PV: 554,21

Afname: 244 dag + 406 nacht: 650 totaal
Injectie: 181 dag + 66 nacht: 247 totaal

Eigen verbruik: een dikke 55%.

Maar vergis jullie allemaal niet, dat % eigen verbruik zal de komende maanden dalen omdat dit de beste maanden productie zijn met minder verbruik. In feite kan je je eigen verbruik alleen maar op jaarbasis berekenen, niet op maandbasis. Velen zullen op jaarbasis niet ver boven de 30% gaan.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Maar eigenverbruik in procent is toch van ondergeschikt belang? De kosten van de installatie zijn toch al gemaakt in het verleden dus naar mijn idee moeten we ons vooral zorgen maken over het aantal kWh's die we aankopen? Dus hoe dichter de afname bij nul komt, hoe beter? Stel dat je afname effectief 0kWh is en je injectie is 1000kWh, dan is dat uiteraard heel zuur weggegooide zonnestroom maar financieel gezien wijzigt dat toch niets aan je terugverdientijd?
Of redeneer ik nu ergens fout?
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

Vaganzza schreef: Maar vergis jullie allemaal niet, dat % eigen verbruik zal de komende maanden dalen omdat dit de beste maanden productie zijn met minder verbruik. In feite kan je je eigen verbruik alleen maar op jaarbasis berekenen, niet op maandbasis. Velen zullen op jaarbasis niet ver boven de 30% gaan.
Akkoord, maar afname net zal ook dalen door meer dekking panelen en langere dagen en minder verbruik elektriciteit door buiten te leven.. hoe minder afname, hoe beter.. enkel nachten en pieken die installatie niet kan dekken
DidierS schreef:Maar eigenverbruik in procent is toch van ondergeschikt belang? De kosten van de installatie zijn toch al gemaakt in het verleden dus naar mijn idee moeten we ons vooral zorgen maken over het aantal kWh's die we aankopen? Dus hoe dichter de afname bij nul komt, hoe beter? Stel dat je afname effectief 0kWh is en je injectie is 1000kWh, dan is dat uiteraard heel zuur weggegooide zonnestroom maar financieel gezien wijzigt dat toch niets aan je terugverdientijd?
Of redeneer ik nu ergens fout?
Als je afname echt 0 zou kunnen zijn, dan heb je puur extra winst door wegvallen prosumententarief.. zal niet gebeuren lijkt mij of je moet al investeren in overdreven installatie met batterij.. en zelfs dan nog, utopie!
Laatst gewijzigd door Hakki 01 apr 2021, 16:50, in totaal 1 gewijzigd.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Ik bedoel als streefdoel: streven we naar een zo hoog mogelijk percentage eigen verbruik of streven we naar 0kWh afname? Mij lijkt het laatste het belangrijkste, toch? Allez, vanuit financieel oogpunt en er van uitgaande dat de investering al gemaakt is in het verleden dan natuurlijk.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

Uiteraard zo weinig mogelijk afname!
Maar wel eens interessante om statistiek van te zien vind ik..
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Akkoord.
Wij houden die statistieken nu goed in de gaten om het bij te sturen bij electriciteitsleverancier.
De eerste 3 maanden, op 31/03 na, hebben we rond 1000 kWh verbruikt.
Dit zal waarschijnlijk in het laatste kwartaal gelijkaardig zijn en in de kwartalen tussenin tussen de 500-750 liggen.
Maar dit betekend wij dus in het slechtse geval rond de 3500 kWh gaan zitten.
Normaal verbruik voor ZP, lag rond de 4500 kWh.

Dus wil zeggen dat we, pakweg bij de goedkoopste een 726 EUR zouden moeten betalen.
Trek daar dan nog 398,20 EUR (prosumenten) +40,00 EUR (vaste vergoeding), das betalen we dus jaarlijks 287,80 EUR hierdoor extra.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

DidierS schreef:Ik bedoel als streefdoel: streven we naar een zo hoog mogelijk percentage eigen verbruik of streven we naar 0kWh afname? Mij lijkt het laatste het belangrijkste, toch? Allez, vanuit financieel oogpunt en er van uitgaande dat de investering al gemaakt is in het verleden dan natuurlijk.
Ik streef naar een zo hoog mogelijk percentage eigen verbruik, doch zonder méér te verbruiken als vroeger (waardoor ik streef naar een zo laag mogelijke afname). Je kan je eigenverbruik verhogen door elektriciteit te 'versmossen', maar dan verandert ook je totaalverbruik en klopt de redenering niet meer.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Productie pv: 635.85kWh
Injectie: 455kWh
Verbruik: 273kWh

Zelfs met er extra op te letten toch maar een laag eigenverbruik eigenlijk...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

pfuhu schreef:
DidierS schreef:Ik bedoel als streefdoel: streven we naar een zo hoog mogelijk percentage eigen verbruik of streven we naar 0kWh afname? Mij lijkt het laatste het belangrijkste, toch? Allez, vanuit financieel oogpunt en er van uitgaande dat de investering al gemaakt is in het verleden dan natuurlijk.
Ik streef naar een zo hoog mogelijk percentage eigen verbruik, doch zonder méér te verbruiken als vroeger (waardoor ik streef naar een zo laag mogelijke afname). Je kan je eigenverbruik verhogen door elektriciteit te 'versmossen', maar dan verandert ook je totaalverbruik en klopt de redenering niet meer.
Door meer te versmossen kan het ook mogelijk zijn dat je net minder van het net moet gebruiken dan wanneer je niet aan het smossen was ;-)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

En inmiddels is de eindafrekening ook binnen... 430 Euro, die alleen is al meer dan onze prosumententaks vroeger want nu is het prosumententaks + distributie :bang:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

DidierS schreef:Maar eigenverbruik in procent is toch van ondergeschikt belang? De kosten van de installatie zijn toch al gemaakt in het verleden dus naar mijn idee moeten we ons vooral zorgen maken over het aantal kWh's die we aankopen? Dus hoe dichter de afname bij nul komt, hoe beter? Stel dat je afname effectief 0kWh is en je injectie is 1000kWh, dan is dat uiteraard heel zuur weggegooide zonnestroom maar financieel gezien wijzigt dat toch niets aan je terugverdientijd?
Of redeneer ik nu ergens fout?
Dit is de enige juiste stelling. Eigenverbruik verhogen (dus zo weinig mogelijk injectie proberen te hebben) is een dom spelletje van het verongelijkte kortzichtige Vlaeminckje.

Het enige wat echt telt is je afname. Als je die lager krijgt dan betaal je minder. Om dat te bereiken kun je inderdaad meer eigen zonneopbrengst gaan gebruiken voor dingen die je anders savonds deed, maar wat nog beter is, is om snachts en bij donker weer zo weinig mogelijk te verbruiken.

Hier ook eerste maand DM. Normaal betalen we 720 eur prosumententarief. Nu wordt dat dit jaar 300 euro (met wat kortingen van Engie) .

Maart:
Productie: 1195 kwh
Totaal verbruik huis: 624 kwh
Waarvan aangekocht (Afname) : 237 kwh
Injectie: 807 kwh.

Eigenverbruik (niet belangrijk) : 32%
Zelfvoorzieningsgraad : 62%

Grotendeels via automatisatie. Enkel de was wordt wel gedaan afhankelijk van zonnige dag of niet.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik blijf het daarmee moeilijk hebben. Warmtepomp met diepte omringen, het lijkt me dom om gezien de traagheid van opwarmen die te gaan uitschakelen. Ik heb contact genomen met onze installateur om na te gaan of het mogelijk is om het warmte element (gebruikt voor bijverwarming sanitair water) enkel overdag te laten activeren, maar nog geen antwoord. (danfoss warmtepomp).

Voorts de merendeel van de acties (was, brood bakken,... behalve koken, inductie) verplaatst naar de zonne-uren, maar verder weet ik niet goed wat ik er nog kan uithalen.

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

Als ik het zo bekijk, dan is het voor de kleinere woningen gewoon veel moeilijker om de zelfvoorzieningsgraad te verhogen door gebruik aan te passen.
Die woningen hebben kleinere installaties liggen om vroeger te volstaan en het jaarverbruik te counteren, maar volstaan niet om de 'instant' behoeftes te dekken.

Eigen voorbeeld, installatie liggen van 3.220kW.
Omvormer Sunny Boy 3000
Nominaal AC-vermogen (@ 230 V, 50 Hz): 2 750 W
Max. schijnbaar AC-vermogen 3 000 VA

Bij constant mooi weer zoals vorige dagen, ligt de max opbrengst op +/-2600W voor de piek middaguren (+/-11u30-14u30). Kan hoger pieken bij instabiel weer, maar dan hou je de opwekking niet constant genoeg.
Maw: dit is te laag om het koken met verschillende vuren of oven op te vangen en dus al doe ik alles op dat moment, dan nog moet ik afnemen van het net.. Of potje na potje bereiden ipv tegelijkertijd.

Had ik vroeger 'teveel' panelen gelegd, dan had het nu wat makkelijker geweest om de curves groen te houden.
Maar dan had ik ook al jaren 'verlies' gehad aan prosumententarief teveel dat betaald moest worden zonder tegenvergoeding voor teveel injectie etc etc
als en als en als.. stabiele wetgeving zou toch leuker plannen zijn.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wat houdt je tegen om je omvormer te vervangen of er een bij te zetten en de panelen te verdubbelen (bijv vervangen door hogere wattpiek panelen)? Veel goedkoper dan een batterij alleszins.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”