Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

@bartlimb zou dit een zuidinstallatie kunnen zijn die 's ochtends nog weinig geeft? Mijn pv ligt oost-west en nogal plat (10-12 gr helling), dus 's ochtends starten ze sneller op en zijn ze sneller op vol vermogen. Niet per se zonniger.

En je batterij lijkt net leeg rond 9u als er een piek komt, wel jammer. Ik ga wellicht Sunny Island's hangen wegens offgrid mogelijkheden, maar enkel om zelfverbruik te vergroten of zelfs om pieken weg te werken heb ik ze niet nodig. Pieken wegwerken doe ik met sturingen. De avondpiek koken kunnen we nog opvangen door wat pv bij te leggen op het westen. Niet met een batterij.

Mijn sturing voor de warmtepomp/sanitair warm water kan echt wel elk straaltje zon meepikken, zelfs op een bewolkte dag kun je dan het douchewater perfect op temp krijgen enkel tijdens zonne-uren.
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 1 keer

Correct: rond 14u haal ik pas de mijn piek.

Ja niet iets te weinig maar dit komt omdat er een wasmaschine redelijk vroeg was aangezet en iets daarna nog een tweede wasmachine.
Normaal heb ik reeds rond deze tijd een nul verbruik rond 8u 's morgens.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

liegebeestig schreef:Pieken wegwerken doe ik met sturingen. De avondpiek koken kunnen we nog opvangen door wat pv bij te leggen op het westen. Niet met een batterij.
En wat als er geen zon is?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Er is altijd wel wat zon tussendoor. Je sturing kan die sneller zien. Daarnaast heb je het best héél veel panelen waardoor zelfs een heldere niet-zonnige dag genoeg oplevert. Als het echt niet lukt om warm water aan te maken heeft mijn sturing een 'avondmodus' die start zodra de zon z'n daling inzet. Net op tijd om toch nog iets mee te nemen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mag ik eens een domme vraag stellen.

De omvormer hier is ene van 5k.
Als ik kijk naar de piek zit op max 5000W.
Als ik nu op dit exacte moment aan het koken ben en er staan nog andere aparaten op, dan zit ik boven die 5.000W.

Dus dat wil toch zeggen, dat ik het verschil op dat moment van het net haal of niet?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

svermassen schreef:Dus dat wil toch zeggen, dat ik het verschil op dat moment van het net haal of niet?
Correct, al zal je omvormer mogelijk net iets boven zn piek leveren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik vraag me oprecht af wat je anders dacht ...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik bedoel daarmee dat als ik een omvormer van 10 had met hetzelfde aantal panelen dat ik daar meer voordeel aan zou hebben.
Wj hebben nu pieken tijdens koken en zo van rond de 7-8.
Eveneens, moest ik in de toekomst een batterij aanschaffen, die ook sneller zou opladen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is ‘dankzij’ de netvergoeding dat veel mensen een te lichte omvormer hebben.
De absurde regelgeving zorgt er voor dat er op zonnige dagen veel productie gewoon verloren gaat...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

En hangt af van de aansluiting, monofase is max 5kWp omvormer. Maar inderdaad, hier raadde men ook aan hem te onderdimensioneren voor de nettarieven, uiteindelijk niet gedaan omdat het maximum slechts 5kWp van omvormer was en de panelen zijn 6kWp.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt inderdaad.
Mono en wij mochten max 5 dus.
Nu moesten wij, doordat we een vermogenverhoging nodig hadden toch omschakelen naar 3 fasen.
Dus de volgende omvormer zal een 3-fasen omvormer worden.
We zullen wel een nieuwe kabel voor moeten bijtrekken voor de 2de kast.
Joepie, weer slijpwerken :bang:
En dan maar al rekening houden in de toekomst thuisbatterij en elektrische (bedrijfs)wagen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vaganzza schreef:
devilkin schreef:Ik blijf het daarmee moeilijk hebben. Warmtepomp met diepte omringen, het lijkt me dom om gezien de traagheid van opwarmen die te gaan uitschakelen. Ik heb contact genomen met onze installateur om na te gaan of het mogelijk is om het warmte element (gebruikt voor bijverwarming sanitair water) enkel overdag te laten activeren, maar nog geen antwoord. (danfoss warmtepomp).
Post zeker het antwoord hier. Ik ziet met een Thermia warmtepomp, dat is ook allemaal Danfoss binnenin (ze hebben dat 2 of 3 jaar geleden veranderd omdat in de meeste warmtepompen van andere merken Danfoss onderdelen zitten).
Vandaag antwoord (ook onderhoudsmoment): er is iets in ontwikkeling, maar zal er nog niet kortelings zijn, voor sturing te doen. De warmtepomp zelf heeft geen instellingen waarmee je zou kunnen spelen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier vind je het nieuwe besluit van energie.

https://beslissingenvlaamseregering.vla ... 0008000732
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

Langere dagen met zon, betere resultaten voor april.
zon: 393.82
verbruik: 293.35
afname net: 146.87
injectie op net: 247.33

Zelfvoorzieningsgraad: 49.94% (niet geïnjecteerde capaciteit tov totaal verbruik woning)
Dit is met thuiswerk en opletten wat betreft het inplannen van wasmachines, droogkast, etc.
(tov wintermaand januari: 13%)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Wij zitten in april aan 43% eigen verbruik. Dit zal de komende maanden wel nog afnemen. Voor de eerste 4 maanden samen ligt het eigen verbruik op net geen 50%. Denk als we tegen het einde van het jaar aan 40% eigen verbruik komen voor het ganse jaar, dat we dan al meer dan tevreden mogen zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

En dat is telkens zonder batterij?
Lijken mij heel mooie cijfers!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik heb geen batterij inderdaad. Vorig jaar vanaf juni tot december hadden we een eigen verbruik van 37%. Nu letten we er iets meer op, dus ben benieuwd wat het eindresultaat zal zijn, maar ja da's nog eventjes wachten.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

April was hier ook een (relatief) goede maand inzake zelfverbruik.

onmiddellijk verbruikt van de panelen tov totale zonnepaneelproductie: 61%
onmiddellijk verbruikt van de panelen tov totaalverbruik: 49%

Verbruik: 899kWh
Productie: 722,5kWh

Afname: 459kWh
Teruggeleverd: 282kWh

Enige reden waarom de zelfconsumptie hoog ligt is omdat we véél verbruiken :)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hier liggen sinds 06/05 14 x 395wp panelen op het dak, Huawei SUN2000 omvormer of zoiets en 2 x 5kWh batterij.
Nieuwe technologie in huis waar we tot op heden niet veel van kennen dus de volgende weken valt er weer veel bij te lezen / leren.

7/5
07052021.JPG
8/5
08052021.JPG
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Nu ze al sat beelden gaan scannen op zonnepanelen, is het einde in zicht voor zij met plugin / plug & play zonnepanelen?

Er is dus geen manier om het systeem te omzeilen? Je kan beweren dat er sprake is van een volledige eilandwerking (ken iemand die dit deed terwijl ze gewoon aan het stopcontact hingen), maar met een slimme meter gaan ze dat er toch uithalen, want die zal de injectie vaststellen. Die spionagemeter weet veel te veel.

Ik heb zelf geen p&p panelen maar heb het ooit overwogen.

https://www.hln.be/binnenland/voor-18-m ... ~a1f011c9/

https://www.vlaanderen.be/zelf-te-insta ... g-and-play
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Één goed zaak dat de fraudeurs eruit gehaald worden.
Alleen jammer dat het zolang geduurd heeft om te beginnen zoeken.
Vriendjes moesten beschermd worden zeker?
Datum fraude was nochtans absuluut gekend maar de nutmaatschappijen controleerden niets.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Ons installatie staat nu een kleine week en valt goed mee. Door de batterij zit ons eigen verbruik tussen de 90 a 95%.
14 panelen waarvan 6 op de westelijke kant van het dak, 8 op de oostelijke kant, 3k omvormer en 10 kwh batterij.

8/5 niet alles zichtbaar, denk omdat ik de tijdzone had aangepast, geen flauw idee
Schermafbeelding 2021-05-14 om 16.34.32.png
9/5
Schermafbeelding 2021-05-14 om 16.34.15.png
10/5
Schermafbeelding 2021-05-14 om 16.34.04.png
11/5
Schermafbeelding 2021-05-14 om 16.33.35.png
12/5
Schermafbeelding 2021-05-14 om 16.33.18.png
Laatst gewijzigd door decat 14 mei 2021, 16:47, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2969
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

ub4b schreef:...
Je kan beweren dat er sprake is van een volledige eilandwerking (ken iemand die dit deed terwijl ze gewoon aan het stopcontact hingen), maar met een slimme meter gaan ze dat er toch uithalen, want die zal de injectie vaststellen. Die spionagemeter weet veel te veel.

Ik heb zelf geen p&p panelen maar heb het ooit overwogen.
...
Je kan ook overwegen voor een gedeeltelijk eilandwerking, vb je volledige verlichtingskring afschakelen van het net en via PV en batterijen voeden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

fvhbrugge schreef: Vriendjes moesten beschermd worden zeker?
Verklaar je nader??
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

lacer schreef:
ub4b schreef:...
Je kan beweren dat er sprake is van een volledige eilandwerking (ken iemand die dit deed terwijl ze gewoon aan het stopcontact hingen), maar met een slimme meter gaan ze dat er toch uithalen, want die zal de injectie vaststellen. Die spionagemeter weet veel te veel.

Ik heb zelf geen p&p panelen maar heb het ooit overwogen.
...
Je kan ook overwegen voor een gedeeltelijk eilandwerking, vb je volledige verlichtingskring afschakelen van het net en via PV en batterijen voeden.
Denk er dan ook maar aan dat je ook nog een keuringsverslag gaat moeten kunnen voorleggen voor u eilandwerking. En voor brandverzekering kan dit gevolgen hebben als er daardoor brand uitbreekt op eilandwerking zonder keuringsverslag.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2969
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ok, een keuring waarschijnlijk wel, enkel om in orde te zijn met de brandverzekering.
Als ik mijn verlichting nu eens compleet op 12 of 24v zou laten werken, dat vervalt dit ook.
Maar dat staat alleszins los van de aanmelding aan de DNB, dus ook geen illegale installatie waar je een boete op kan krijgen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ub4b schreef:maar met een slimme meter gaan ze dat er toch uithalen, want die zal de injectie vaststellen
Zolang je productie onder je base load blijft is dit moeilijk vast te stellen (al is geen base load hebben op het net dan ook weer verdacht).

Nu op termijn zal er ook wel een belasting komen op batterijen... de netbeheerders verdienen veel te veel nu (en die willen heus niet droog vallen).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu op termijn zal er ook wel een belasting komen op batterijen... de netbeheerders verdienen veel te veel nu (en die willen heus niet droog vallen).
Vandaar dat er volgend jaar een vaste kost is binnen het capaciteitstarief (normaliter vanaf 1/7/22).
Dan mag je al een pak geld op tafel leggen en je hebt nog niks verbruikt.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Jack Daniels schreef:
fvhbrugge schreef: Vriendjes moesten beschermd worden zeker?
Verklaar je nader??
Follow the money.
Wie heeft gigantische installaties geplaatst met al even gigantische bedragen aan certificaten...

Onafgewerkte installaties werden gekeurd of keuringen werden geantedateerd

Ook op kleine installaties werd dit gedaan.
Is me ook voorgesteld geweest maar ik heb antedatering geweigerd.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

decat schreef:Ons installatie staat nu een kleine week en valt goed mee. Door de batterij zit ons eigen verbruik tussen de 90 a 95%.
Wanneer draai je break-even met je panelen en batterij ?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hoe bedoel je? Wanneer we de kost van installatie hebben gerecupereerd?
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

decat schreef:Ons installatie staat nu een kleine week en valt goed mee. Door de batterij zit ons eigen verbruik tussen de 90 a 95%.
14 panelen waarvan 6 op de westelijke kant van het dak, 8 op de oostelijke kant, 3k omvormer en 10 kwh batterij.
Hartelijk dank voor het delen. Ik ben benieuwd hoe het in de winter zal verhouden. Hou je ons op de hoogte? 1 ding begrijp ik niet goed in de grafieken. Het groene is de export, nee? Je zegt dat je een 3 KW omvormer hebt en er dagen dagen dat deze 3 kw exporteert (of toch ongeveer). Ik meende mij te herinneren dat export bij batterijen beperkt waren tot 60%. Is dat ook zo bij jou of heb je een goede installateur? :-D

Nog een laatste opmerking ik zie dat je blijkbaar rond 5u iets opspringt. Misschien warm water boiler? Ik vergis me misschien maar het lijkt het niet beter dat je deze wat later in de namiddag plant om op te warmen om je batterij wat te sparen, niet?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Ben idd ook benieuwd wat het in de winter zal geven.
Wat de 60% betreft is een goei vraag, had er wel al over gelezen. Zonet op zonstraal gelezen dat ondertussen de voorwaarden veranderd zijn en wordt vanaf 1 april de limiet van 60% berekend op de Wp vermogen van de panelen.

Van 5h tot 6h springt inderdaad de boiler op, vroeger was dat van 3h tot 6h. Van 14h tot 16h30 werd nu recent aan de tijdsklok toegevoegd.
Moet onze best practice nog wat uitzoeken. De batterij sparen is een goed idee, madam wil 's morgens terwijl ze zich klaarmaakt natuurlijk ook warm water hebben. Heb geen flauw idee in hoeverre een boiler van 150L op 14h afkoelt.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

yaris schreef:
decat schreef:Ons installatie staat nu een kleine week en valt goed mee. Door de batterij zit ons eigen verbruik tussen de 90 a 95%.
Wanneer draai je break-even met je panelen en batterij ?
https://www.linkedin.com/pulse/aanvulli ... ticle_view
CyberThijs
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 15 keer

decat schreef:Ons installatie staat nu een kleine week en valt goed mee. Door de batterij zit ons eigen verbruik tussen de 90 a 95%.
14 panelen waarvan 6 op de westelijke kant van het dak, 8 op de oostelijke kant, 3k omvormer en 10 kwh batterij.
Je hebt een opvallend groot constant verbruik vroeg in de ochtend (startende om 4u-5u). Een elektrische boiler die opwarmt? Ik zou toch eens kijken hoe je die belasting naar het midden van de dag kan halen. Tijdens deze lange dagen lukt het gemakkelijk om 90-95% zelfverbruik te halen, maar voor de donkere dagen lijkt dit nog een 'quick win' om verbruik van het net te vermijden.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

CyberThijs schreef:
Tijdens deze lange dagen lukt het gemakkelijk om 90-95% zelfverbruik te halen, maar voor de donkere dagen lijkt dit nog een 'quick win' om verbruik van het net te vermijden.
Het zal zeker zakken. De installateur heeft het wel goed aangepakt denk ik door de panelen niet zuid te richten. Ook de grote 10 kWh batterij zal ervoor zorgen dat in de donkere dagen als er licht is veel opgeslagen kan worden maar ik ben zelf ook benieuwd.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Er liggen 6 panelen op de oostelijke kant van het dak en 8 op de westelijke. Wat de wintermaanden betreft ga ik er sowieso vanuit dat we van het net moeten halen. Volgens Pvcalc is december het dieptepunt met +- 70 kWh. November, januari en februari zouden we in theorie 1/4 tot 1/5 van de huidige maanden opwekken.

De boiler laat ik nog even 's nachts opwarmen. De dag met een half volle batterij beginnen lijkt me ook niet ideaal. In de namiddag tussen 14h en 16h gaat de boiler ook nog even aan. Na het opwarmen vanmorgen bleef er nog 30% over en om 14h zat ze weer vol. In die tijdspanne heeft ze wel nog even bijgesprongen toen het wasmachine draaide.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

decat schreef: De dag met een half volle batterij beginnen lijkt me ook niet ideaal.
Ik zou het toch ook overdag doen. De dag met een halfvolle batterij beginnen lijkt me net wat je wil op een bewolkte dag..



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Nexus1980 schreef:
CyberThijs schreef:
Tijdens deze lange dagen lukt het gemakkelijk om 90-95% zelfverbruik te halen, maar voor de donkere dagen lijkt dit nog een 'quick win' om verbruik van het net te vermijden.
... Ook de grote 10 kWh batterij zal ervoor zorgen dat in de donkere dagen als er licht is veel opgeslagen kan worden maar ik ben zelf ook benieuwd.
Ik zou alvast niet veel hoop koesteren hoor over die lichtopbrengst in de donkere maanden.
In december heeft met mijn installatie (4,9kW, zuidgericht) ocharme 16 kWh geïnjecteerd, met een hoogste daginjectie van 2,2 kWh.
In januari kwam ik aan een injectie van in totaal 24 kWh, met 1 dag een injectie van 5 kWh.

Een ruwe schatting van mijn jaarverbruik/injectie (heb pas digitale teller sinds oktober 2020) geeft dat ik een max. jaarwinst van 1700 kWh met een thuisbatterij zou maken. Het sop is me dan de kolen niet waard, want dan zou ik er ong. 10 jaar overdoen om de investering terug te winnen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2969
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

10 jaar ? Ik zou enkel voor m'n zonnepanelen alleen al een terugverdientijd hebben van 12 à 13 jaar, dat door de invoering van die prosumententaks.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”