Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ja pak 550-600 aan elektriciteit dat het zou kosten volgens v-test
En nu kost het €375-400

Zw vlaanderen, dus prosumenten ligt hier op €112

Ff misrekend initieel. Minder dramatisch dus als ik dacht.

-edit- ff contract erbij vanaf februari, groepsaankoop, 26,7c/kWh all in. Gaselwest heeft duurste distributienettarieven.
Dus zal eerder rond de 550 liggen dan dat volledig verbruik ons kost.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

En dan zijn ze verwonderd dat men het over de 'R'overheid heeft.
Die mannen liegen er toch maar op los, hee.
Kijk hoe Tommelein nog voor de verkiezingen bij hoog en bij laag beweerde dat hij die mensen met zonnepanelen nooit ging laten vallen.
Toen hij in Terzake uitgenodigd werd, paste hij royaal.

Dat vind ik dus de grootste pest in dit land: jij als burger doet een investering, die je zogezegd op zoveel jaar gaat terugverdienen.
Jij engageert je tegenover de bank, de aannemer, de installateur, etc.
De Overheid trekt zich nadien schaamteloos terug.
Jij zit met de gebakken peren, maar kunt niet dezelfde laffe tactiek toepassen als zij.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bekijk het langs de positieve kant: de PV-eigenaars zijn ondertussen met zó véél dat de politiek hen niet meer durft negeren.
De oplossing van Demir was er héél snel, vermoedelijk omdat ze er al aan gewerkt had in de luwte. Je moest niet bepaald een genie zijn om in te kunnen schatten dat de kans groot was dat de overheid zou verliezen.
En Lydia Peeters (die de nu vernietigde regeling heeft "uitgevonden" en ingevoerd)?
Die denkt niet aan ontslag nemen natuurlijk, die blijft lekker zitten. Nu dan niet als minister van energie, maar als minister van mobiliteit en openbare werken.
Incompetentie wordt in België en Vlaanderen niet afgestraft.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef:En dan zijn ze verwonderd dat men het over de 'R'overheid heeft.
Die mannen liegen er toch maar op los, hee.
Kijk hoe Tommelein nog voor de verkiezingen bij hoog en bij laag beweerde dat hij die mensen met zonnepanelen nooit ging laten vallen.
Toen hij in Terzake uitgenodigd werd, paste hij royaal.

Dat vind ik dus de grootste pest in dit land: jij als burger doet een investering, die je zogezegd op zoveel jaar gaat terugverdienen.
Jij engageert je tegenover de bank, de aannemer, de installateur, etc.
De Overheid trekt zich nadien schaamteloos terug.
Jij zit met de gebakken peren, maar kunt niet dezelfde laffe tactiek toepassen als zij.
De overheid heeft zich niet terug getrokken, het grondwettelijk hof heeft het vernietigd is iets heel anders hoor en de overheid wist dat wat ze deden fout was.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:De oplossing van Demir was er héél snel, vermoedelijk omdat ze er al aan gewerkt had in de luwte.
Sorry, maar dat is geen oplossing.
Dat is een pleister op een houten been bij een klein deel van de mensen.
De overgrote meerderheid krijgt ne shot onder zijn gat en moet het afbollen.

Elke installatie van ouder dan 2 jaar krijgt niks. Die zijn dus gewoon regelrecht belogen, zonder compensatie te zien.
Toch ook niet bepaald een kleine groep van de bevolking.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Ik zie trouwens geen tegenstelling tussen PV-installaties gelegd door "groene jongens" of door "rendementsjagers".
Wat maakt dat uit, met welke intentie het gelegd is?
Groene jongens mogen niet klagen... die moeten alleen aan het milieu denken :lol:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Voor mezelf willen uitrekenen hoeveel ik hier zou moeten extra betalen indien mijn kWh meter niet meer zou terugdraaien.
Heb hier enkele jaren met kWh gegevens en kostprijs, heb daarvan telkens het jaargemiddelde genomen.

Opbrengst:
Export:
Verbruik:
Import:
Jaarfactuur:
Laatste jaar prosumententaks:
Prijs Ecopower: 0,2526 € (Imewo)
Prijs Injectie: 0,03 € (schatting)

Berekening: (Verbruik - (Opbrengst - Export) ) * kWh prijs = Voorlopig Nw. jaarfactuur
Met aftrek injectie: Voorlopig Nw. jaarfactuur - (Export * Injectie prijs) = Nw. jaarfactuur
Meer te betalen: Nw. jaarfactuur - Jaarfactuur

Klopt mijn berekeningswijze ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waarom de Vlaming wéér en de Waal niet ;-(
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Jack Daniels schreef:Voor de geïnteresseerden : installatie ZP in april 2011: kostprijs 15000 euro. Financiering via groene lening DIE VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK IS/WAS. Lening genomen op 10 jaar, terugbetaling begon pas 1 jaar na financiering te lopen. Panelen zijn afbetaald in maart 2022. Tot die datum betaal ik nog steeds 144 euro per maand af aan de lening. Opgewekte stroom: 34,65 mW. GSC 330 euro/1000 kW. "verdiend" aan GSC tot op vandaag 11220 euro. Mijn ZP zijn zelfs nog niet afbetaald. Zijn er hier nog van die betweters die liever wat uit hun duim zuigen dan de realiteit onder ogen te zien? :bang:
Ik mis in je berekening nog het verschil van elektriciteitsrekening indien je panelen had. Laten we aan een tarief van 0,25 tellen x 34.65 mW is 8662,5 euro.
Je hebt in een deel van deze periode (ongeveer 5,5 jaar) wel een prosumententarief moeten betalen van van ongeveer 300€ per jaar?

Kostprijs= 15000 €
Ontvangen GSC: 11220 €
Lagere afrekening: 8662,5 €
Betalen prosumententarief: 1650 €

Je zonnepanelen zouden momenteel al 3232.5 € opgebracht hebben.
lacer schreef:Voor mezelf willen uitrekenen hoeveel ik hier zou moeten extra betalen indien mijn kWh meter niet meer zou terugdraaien.
Heb hier enkele jaren met kWh gegevens en kostprijs, heb daarvan telkens het jaargemiddelde genomen.

Opbrengst:
Export:
Verbruik:
Import:
Jaarfactuur:
Laatste jaar prosumententaks:
Prijs Ecopower: 0,2526 € (Imewo)
Prijs Injectie: 0,03 € (schatting)

Berekening: (Verbruik - (Opbrengst - Export) ) * kWh prijs = Voorlopig Nw. jaarfactuur
Met aftrek injectie: Voorlopig Nw. jaarfactuur - (Export * Injectie prijs) = Nw. jaarfactuur
Meer te betalen: Nw. jaarfactuur - Jaarfactuur

Klopt mijn berekeningswijze ?
Makkelijker is de prijs van export kWh * (energiecomponent + kosten groene stroom + kosten wkk + distributie + transport + bijdrage op de energie + federale bijdrage)

min import kWh * injectietarief
Laatst gewijzigd door Crazy2 16 jan 2021, 18:43, in totaal 1 gewijzigd.
Less is more
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

honda4life schreef:Waarom de Vlaming wéér en de Waal niet ;-(
omdat dit vlaams gepruts is? Dit is toch de zelfbeschikking en onthoofding waar die regionalisten zo voor strijden? :banana: :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

@crazy2:prosumentarief is 104 euro per trimester. Dus 416 per jaar
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Crazy2 schreef: ...

Makkelijker is de prijs van export kWh * (energiecomponent + kosten groene stroom + kosten wkk + distributie + transport + bijdrage op de energie + federale bijdrage)

min import kWh * injectietarief
Makkelijker dan de all in prijs van Ecopower is er niet :wink:
Makkelijker is de prijs van export kWh * (...
> je zult bedoelen je reëel verbruik ?
min import kWh * injectietarief
> je zult bedoelen export kWh (dat waar je injectietarief mee verrekend) ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Je snapt het :-D. Ik heb ze per ongeluk omgewisseld.
Less is more
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik hoop dat de vreg nu ook gaat optreden in het voordeel van de consument en de leveranciers verplichten dat de energiekost van de teruggeveerde energie minstens gelijk moet zijn aan de kost van de afgenomen energie. Dus niet verkopen aan 6 cent en jouw rest aan 3 cent, het zijn peanuts maar soit alle beetjes gaan helpen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Mijn zonnepanelen zijn binnenkort afbetaald met certificaten en 0 kWh betaald verbruik.
Dan krijg ik nog altijd certicaten dus winst zal ik sowieso hebben.
Alleen is de Vlaamse overheid onbetrouwbaar gebleken.

Daar politici het moeilijk hebben met wiskunde,
ben ik nu wel erg benieuwd met welke formule ze gaan afkomen om de eenmalige vergoeding te bepalen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Data technicus schreef:De overheid heeft zich niet terug getrokken, het grondwettelijk hof heeft het vernietigd is iets heel anders hoor en de overheid wist dat wat ze deden fout was.
Ze hadden al advies dat wat ze deden illegaal was.
Dit is gewoon oplichting vanuit de Overheid.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/15 ... nepanelen/

Je moet het filmpje onder de vraag "Wat gebeurt er met de elektriciteit die ik niet opgebruik?" eens bekijken.

Daarin spreekt die Luc Pauwels dat je moet zorgen dat je een contract hebt waarmee je elektriciteit opgekocht wordt. Verander je niet van contract dan pakken ze het gratis.

Heeft er al iemand 1 contract gezien waar je stroom opgekocht wordt?? Ik vind er alvast geen enkele...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Luminus comfy (shine) is er een van https://lumiworld.luminus.be/up-to-date ... -je-weten/

HLN heeft onlangs ook een artikel geplaatst met een lijst van formules waarbij er injectievergoeding is.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Benieuwd hoeveel mensen in 2021 nog panelen gaan leggen ... blij dat ik het niet gedaan heb. De moment dat het rendabel wordt met een batterij ga ik het wel overwegen.
Ik heb ooit naar Tommelein een mail gestuurd met de vraag of prosumenten tarief gewoon met de index gaat stijgen of "kan" verhoogd worden. Nooit duidelijk antwoord op gehad.
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ook benieuwd hoe interessant nieuwe zonnepanelen plaatsen met warmtepomp nog zal zijn in 2022 met het capaciteitstarief.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

jnsvr schreef:Luminus comfy (shine) is er een van https://lumiworld.luminus.be/up-to-date ... -je-weten/

HLN heeft onlangs ook een artikel geplaatst met een lijst van formules waarbij er injectievergoeding is.
En die injectievergoeding is vast in lijn met de afnameprijs/vaste kost zeker ;-)

https://www.hln.be/consument/nieuwe-reg ... ~a3787c5a/
Laatst gewijzigd door honda4life 17 jan 2021, 10:01, in totaal 2 gewijzigd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ligt dat nu aan mij, maar het blijft hieromtrent toch verdacht stil in zowel media als politiek? Het gaat toch om 500 000 getroffen gezinnen? Je zou denken dat er wat meer fuzz rond zou zijn afgezien van wat facebook groepen
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Premie innen en dan de boel op 2dehands zetten...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

woutervh schreef:Ligt dat nu aan mij, maar het blijft hieromtrent toch verdacht stil in zowel media als politiek? Het gaat toch om 500 000 getroffen gezinnen? Je zou denken dat er wat meer fuzz rond zou zijn afgezien van wat facebook groepen
Op het VRT Nieuws zei men dat 6/10 zijn voordeel gaat doen met de nieuwe regeling. We zullen zien...
De 2 voorbeelden hier op UB, van mensen die al minstens 1 jaar met een digitale meter hebben, doen er alleszins geen voordeel mee. Misschien wel als ze hun gedrag/verbruik beter afstemmen op PV productie. Maar, zoals reeds gezegd, we zullen zien.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

ddd schreef:
woutervh schreef:Ligt dat nu aan mij, maar het blijft hieromtrent toch verdacht stil in zowel media als politiek? Het gaat toch om 500 000 getroffen gezinnen? Je zou denken dat er wat meer fuzz rond zou zijn afgezien van wat facebook groepen
Op het VRT Nieuws zei men dat 6/10 zijn voordeel gaat doen met de nieuwe regeling. We zullen zien...
De 2 voorbeelden hier op UB, van mensen die al minstens 1 jaar met een digitale meter hebben, doen er alleszins geen voordeel mee. Misschien wel als ze hun gedrag/verbruik beter afstemmen op PV productie. Maar, zoals reeds gezegd, we zullen zien.
Hier trouwens 2 jaar geleden 3300€ geïnvesteerd (mits korting elektriciteit zelf te leggen!) met een resterende balans van 2300€
Pak dat ik in het beste geval 300€/kWp krijg wil dit zeggen 700€ zoals de huidige premie voor installaties vanaf 2021, waar ze uiteraard in gaan reduceren want ik heb al 2 jaren "winst" gemaakt.

Schiet er nog 1600€ over.
Oh juist, reken daar nog een defecte omvormer bij binnen 10 jaar van 600€ en we zijn terug bij af.
2200€ terug te verdienen aan elektriciteit.
Rond 2000 kWh/jaar
20% zelfconsumptie aan 25 cent = + 80€ (tja de hard werkende mens die enkel in het weeend van de zon kan genieten!)
80% injectie aan 4,5 cent = + 72€
Dat is dus 150 €/jaar dat m'n installatie terugverdient.
2200 / 150 = 14,5 jaar te gaan in 't meest optimistische geval.

Goed ja, nuttige zelfconsumptie verhogen is de boodschap.
Niet gewoon de airco laten draaien in de zomer dus ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat ze zeggen doet er allemaal niet toe. Zelfs al had 90% meer rendement. Mensen wisten en hielden rekening met 15 jaar terug draaiende teller.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

boulder schreef:En dan zijn ze verwonderd dat men het over de 'R'overheid heeft.
Die mannen liegen er toch maar op los, hee.
Kijk hoe Tommelein nog voor de verkiezingen bij hoog en bij laag beweerde dat hij die mensen met zonnepanelen nooit ging laten vallen.
Toen hij in Terzake uitgenodigd werd, paste hij royaal.

Dat vind ik dus de grootste pest in dit land: jij als burger doet een investering, die je zogezegd op zoveel jaar gaat terugverdienen.
Jij engageert je tegenover de bank, de aannemer, de installateur, etc.
De Overheid trekt zich nadien schaamteloos terug.
Jij zit met de gebakken peren, maar kunt niet dezelfde laffe tactiek toepassen als zij.

Koken kost geld , belofte's zonder verantwoording te moeten afleggen.
En de rekening nadien is voor jan en alleman en dat vindt ge normaal zeker dat iemand uw voordeel mag ophoesten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

fendtje schreef: Koken kost geld , belofte's zonder verantwoording te moeten afleggen.
En de rekening nadien is voor jan en alleman en dat vindt ge normaal zeker dat iemand uw voordeel mag ophoesten.
Nog ene die die niet weet waar hij het over heeft. Maar het is wel veel makkelijker om wat onzin te verkopen dan om je wat te verdiepen in de materie. Niemand betaalt voor de ZP van een ander. Maar die mening wordt ons opgedrongen door media, overheid, Engie,... En iemand zoals fendtje trapt er met open ogen in.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:Niemand betaalt voor de ZP van een ander.
Dan moet je mij eens uitleggen wie...

- betaalde voor de certificaten
- betaalde voor de turteltaks
- en nu weer 550 miljoen euro zal betalen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vertel jij mij eens wie de zonnepanelen op mijn dak betaald heeft? Gelegd in augustus. Ik heb nochtans enkel een negatief saldo van mijn rekening zien gaan. Met de imho faire belofte dat ik elektriciteit kan afnemen als ik er te kort heb en zij mijn elektriciteit mogen afnemen als ik er over heb. Mocht ik meer elektriciteit verbruikt hebben dan zelf kunnen geven heb, betaalde ik met plezier het verschil. Eerlijk is eerlijk. Zelfs als mocht blijken dat ik niets terug krijg mochten ze meer afgenomen hebben dan ik verbruikte. Cadeautje van mij dan. Ik betaalde zelfs extra om elektriciteit te mogen leveren!

Dus waar precies heb ik van geprofiteerd?

Edit: nu is het inderdaad weer zo. Schamele premie van de Vlaamse belastingsbetaler. En de producent passeert 2x langs de kassa
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Ben blij dat we nog gewacht hebben met zonnepanelen te plaatsen.

Ben nu wel eens benieuwd of het wat aan de installatieprijs van zonnepanelen gaat veranderen? En gaan ze het verschil van de premie die je krijgt er gewoon bij lappen? Ik heb eerder nooit offertes aangevraagd dus kan helaas niet vergelijken moest ik nu offertes aanvragen.

Iemand die al wel offertes heeft van vorig jaar die nu vergelijken kan?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wij zijn ook gezien:

* warmtepomp (ecologisch gezien denk ik nog steeds de beste oplossing)
* ZP 5j geleden gelegd
* digitale teller sinds eind vorig jaar gekregen

Weliswaar bij de bouw ook extra isolatie laten steken, maar toch, 't is een heel zure appel. Ik had nu wel nog gerekend om nog 10j te kunnen genieten van de terugdraaiende teller, in die periode de evolutie in thuisbatterijen op te volgen en tegen dan ook wel eentje te installeren.

Nu zal die investering mss wat vroeger (moeten) komen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:
Jack Daniels schreef:Niemand betaalt voor de ZP van een ander.
Dan moet je mij eens uitleggen wie...

- betaalde voor de certificaten
- betaalde voor de turteltaks
- en nu weer 550 miljoen euro zal betalen
Certificaten was in het leven geroepen om klimaatdoenstelling van Europa te betalen.
Het was dat of fikse boete, dat geld ben je nu kwijt aan mede-Belgen ipv. Europa.
De Turteltaks was een lapmiddel voor een wanbeleid en is niet meer dan een gevolg van bovenstaande boete die we toch zouden gehad hebben.

Deze 550 miljoen... daar valt over te discussieren.
Van die 550 miljoen heb je sowieso al 21% BTW betaald op je investering, werkgelegenheid gecreëerd op zijn beurt ook met hoge lasten, ... dus ook die zijn in realiteit een pak minder.
Gaat de ZP sector overkop = werkloosheid = uitkering, ...

De vraag is.... Waar blijft het geld in Wallonië vandaan komen om dit voordeel wel te behouden als dit werkelijk zo'n onhoudbare situatie was?
550 miljoen zijn vast peanuts... in vergelijk.

Als de consumenten evenwaardig worden behandeld als grote centrales, zou je nog kunnen zeggen dat huidige tarieven fair zijn.
Vermarkt dan ook elektriciteit op kwartierbasis aan de marktprijs.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zet allemaal hulle zonnepanelen af als ge niet thuis bent en het probleem (dat er niet is) zal rap opgelost zijn.
Mij hebben ze altijd geleerd dat je niet moet lenen van een baas zonder geld. :angel:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:Zet allemaal hulle zonnepanelen af als ge niet thuis bent en het probleem (dat er niet is) zal rap opgelost zijn.
Mij hebben ze altijd geleerd dat je niet moet lenen van een baas zonder geld. :angel:
Het is niet dat je niks krijgt, je krijgt er nog een klein beetje voor bij de juiste leverancier dus dan kan je ze beter laten aanstaan.
Ook mijn diepvries verbruikt als ik niet thuis ben ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Achja, iedereen wist dat het vroeg of laat ging mislopen met dat oversubsidiëren.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Degene die er de laatste jaren gelegd hebben, hebben daar geen subsidie voor gekregen. Enkel de belofte en rekensom dat de teller 15 jaar ging terug draaien bij een overproductie. Nu gaan wij onze buren van stroom voorzien voor een habbekrats, terwijl de leveranciers van elektriciteit die mooi gaan kunnen aanbieden als groene elektriciteit uit eigen streek en dubbel doorrekenen.
Oja, en met de groene doelstellingen van Europa zit het dan ook wel snor
Laatst gewijzigd door woutervh 17 jan 2021, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

iceke schreef:Zet allemaal hulle zonnepanelen af als ge niet thuis bent en het probleem (dat er niet is) zal rap opgelost zijn.
Mij hebben ze altijd geleerd dat je niet moet lenen van een baas zonder geld. :angel:
Zomaar de panelen van de omvormer koppelen of omvormer van het net koppelen zou zeer gevaarlijk zijn. en brand kunnen veroorzaken.
De panelen blijven dan bij zon energie produceren die ze niet kwijt kunnen. (je kan ze gaan afdekken, maar dat is omslachtig)
Je zou een soort relais moeten steken die omschakelt naar bijvoorbeeld een verwarming element in een put/bak met water. zodat de overtollige energie op die manier weg kan.
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

cyberbug schreef:
iceke schreef:Zet allemaal hulle zonnepanelen af als ge niet thuis bent en het probleem (dat er niet is) zal rap opgelost zijn.
Mij hebben ze altijd geleerd dat je niet moet lenen van een baas zonder geld. :angel:
Zomaar de panelen van de omvormer koppelen of omvormer van het net koppelen zou zeer gevaarlijk zijn. en brand kunnen veroorzaken.
De panelen blijven dan bij zon energie produceren die ze niet kwijt kunnen. (je kan ze gaan afdekken, maar dat is omslachtig)
Je zou een soort relais moeten steken die omschakelt naar bijvoorbeeld een verwarming element in een put/bak met water. zodat de overtollige energie op die manier weg kan.
Wat een onzin!
Ja correct dat de DC-scheider niet gemaakt is voor veelvuldig onder belasting schakelen.
Je kan steeds je automaat uitschakelen.
Je ZP kunnen perfect onbelast op je dak liggen, ze worden hooguit iets warmer denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Uiteraard gaan we die ZP uitschakelen waardoor de groene stroom teller niet meer aantikt en we kunnen fluiten naar onze groene stroom certificaten. :bang:
Onzin die hier soms geschreven wordt...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”