Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Splitter schreef: ja, maar de stralingsgevoeligheid is stap 1.
Ik vind het discriminerend dat jij stralingsgevoelig bent en ik niet! Want ik wil ook stralingsgevoelig zijn/worden!
honda4life schreef:Leuk is het wel... Maar niet iedereen hoeft mijn verbruik te weten, vooral wanneer ik niet thuis / op reis ben.
Pure discriminatie! Jij mag die cijfers wel zien en ik niet?

Ik werk voor werkgever Y, dat is discriminerend voor werkgever X, want omdat ik voor die Y werk, kan ik niet meer voor X werken...

<sarcasm off>

Ze zijn serieus aan het doorslaan met hun discriminatie... Iemand die subsidies krijgt, terwijl een persoon die een week later werken laat doen, geen subsidies krijgt, is dat dan niet discriminerend?

Soit, mij niet gelaten, ze doen maar (ik heb mijn panelen gelegd zonder subsidie/certificaten, dus ecologie speelde zeker mee), maar de redenen waarom zijn toch tenenkrullend.
Zo ook met die moeders voor moeders. Die mensen doen dan al mooi vrijwillig werk, gaat UNIA zich nog eens moeien en die mensen aanklagen wegens discriminatie. De slinger is totaal aan het doorslagen naar de linkse kant, 't wordt hoog tijd dat hij terug wat meer naar het midden komt. :bang:
Laatst gewijzigd door Nob 14 jan 2021, 20:13, in totaal 2 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier is de slimme meter vorige week geïnstalleerd.

Mijn leverancier betaalt 1,5 eurocent terug per kWh die ik teruglever. Een habbekrats dus. Ik hoor prijzen tot 4eurocent, maar dat is nog peanuts ...

Als dit zo blijft (en de politiek het niet krijgt opgelost): 1 groot voordeel: je kan het hele jaar door van leverancier veranderen (aangezien je toch geen tegoeden meer opbouwt), dus dan zou veranderen wel simpeler worden en niet tijdsgebonden rond de periode van opmeting.

Als ik maar max 40 euro terugkrijg per 1000kWh die ik teruglever, zal ik ervoor opteren om deze voor mezelf te houden (het kost dan toch al veel, dat beetje zal het verschil niet maken) en niet iemand anders (fluvius of energieleverancier) ermee te verrijken. Ik zal uiteraard altijd proberen zoveel mogelijk netto zelf te verbruiken (dan zullen er zeker airco's geplaatst worden voor in de zomer, enkel het verbruik hield me nog tegen), maar de rest zal verstookt worden ...

Hoe? Ik heb momenteel een MQTT-module op mijn slimme meter hangen. Deze stuurt behoorlijk vaak de afname/injectie door naar mijn openhab-server. Het is peanuts enkele elektrische vuurtjes op de laagste stand (600 watt) achter enkele relays op een raspberrypi of ESP8266 te hangen. Openhab vervolgens programmeren om deze te laten moduleren om het teruggeleverde wattage lager te houden als 1 elektrisch vuurtje en zodoende de hoeveelheid stroom die ik teruglever te minimaliseren en gewoon te verstoken op het terras ...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier ook nog gelegd. Gangsters eigenlijk...
Ik stel voor dat bij wijze van 'petitie' dat alle zonnepaneeleigenaren gedurende de maanden juli-augustus van 14u tot 14u15 hun omvormer afleggen. Eens zien hoe leuk ze de fluctuatie op het net gaan vinden...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Splitter schreef:
honda4life schreef:
NickG schreef:Huh? Die meters staan toch los van je thuisnetwerk?
Althans, dat is wat ik zou verwachten :-)
De bedrade versie met netwerkaansluiting.
ja, maar de stralingsgevoeligheid is stap 1.
dan komen ze dus met de bedrade versie en zeg je dus "oh, maar ik kan mijn internet niet delen met een toestel dat niet volledig in mijn eigen beheer is.
dus mag ik even de root-login en broncode, of voorzien jullie graag jullie eigen apart internet op jullie eigen kosten, natuurlijk niet gevoed via mijn elektra want ik hoef die modem niet. en het mag natuurlijk ook geen wifi antenne hebben"

en achja, ik weet dat het allemaal niet zal lukken zo... maar het zou mooi zijn en eerlijk gezegd zelfs niet helemaal onlogisch imho.
Zou me niet verbazen als ze die bedrade iets met plc proberen tot in de wijkkast.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het verbaast mij hier te lezen dat wie zonnepanelen heeft toch iets krijgt van vergoeding voor de stroom die naar het net gaat. Zover ik wist krijgen mensen met een kleine installatie zonder de regeling van de terugdraaiende teller gewoon niets.

https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... nnepanelen
Er wordt ook bekeken of een terugleververgoeding voor de elektriciteit die geïnjecteerd wordt in het net mogelijk is.

Sectie 'Digitale meter en zonnepanelen vanaf 1 januari 2021' onderaan.

Dus blijkbaar is dat afhankelijk van de leverancier waar de klant klant is of men iets krijgt en hoeveel, in praktijk?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Stomme vraag, maar waarom opbranden en niet gewoon injecteren? Je krijgt er nog iets voor, vs anders niks?

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

devilkin schreef:Stomme vraag, maar waarom opbranden en niet gewoon injecteren? Je krijgt er nog iets voor, vs anders niks?
Ik snap die mensen wel, zou het zelf ook willen doen (maar ga het niet doen omwille van de ecologische gedachte en omwille van het feit dat mijn leverancier ecopower is).
Als je zelf maar 1-4 cent per kwh krijgt, dan verdient je leverancier toch wel wat op jouw kap. Waarom zou die moeten verdienen en mij een aalmoes geven?
Dan gooi ik dat aalmoes ook liever weg, zo maak ik mijn leverancier niet slapend rijk.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

woutervh schreef:Hier ook nog gelegd. Gangsters eigenlijk...
Ik stel voor dat bij wijze van 'petitie' dat alle zonnepaneeleigenaren gedurende de maanden juli-augustus van 14u tot 14u15 hun omvormer afleggen. Eens zien hoe leuk ze de fluctuatie op het net gaan vinden...
Leuk, we starten een fire sale
“Everything must go”
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tim.Bracquez schreef:
devilkin schreef:Stomme vraag, maar waarom opbranden en niet gewoon injecteren?
Als je de temperatuur in huis omhoog of omlaag doet brengt dit meer op dan wat je er van krijgt van de netbeheerder.

Dus in de zomer airco laten werken en in de winter enkele electrische smart gekoppelde vuurtjes om wat bij te steken. Een jacuzzi is hier ook iets geweldig voor, deze laat je dan 's nachts uit en in de dag als de zon schijnt bij verwarmen
Ja, maar da's nuttig. Het gewoon buiten opbranden daarentegen...

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Van het Zonstraal forum, iemand die bijna 1 jaar een digitale meter heeft:

"Ik heb nu ongeveer 11.5 maanden een digitale meter en het resultaat tot nu toe is :

Afname (Kwh) : 2758,18 Injectie (Kwh) : 3591,38 Verbruik = -833,21 .

Kostprijs volgens terugdraaiende teller :
Electriciteit (€) : 0,00 + prosumententarief (€) 508,51 = 508,51

Kostprijs volgens het nieuwe systeem :
Electriciteit (€) : 797,39 - injectievergoeding (€) 143,66 = 653,73

Tarieven ecopower waarbij ik gerekend heb met een injectie vergoeding van 0.04€/kwh"
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Is die slimmerik niet vergeten het eigen verbruik te tellen?
Als ie elektriciteit verbruikt op het moment dat de zon schijnt, kost hem dat €0.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat zit toch bij in die digitale teller standen? Zijn verbruik is 2758.

Als de zon schijnt, en hij vebruikt exact even veel, gebeurt hier niks:

Afname (Kwh) : 2758,18 Injectie (Kwh) : 3591,38 Verbruik = -833,21 .
Laatst gewijzigd door ddd 14 jan 2021, 20:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

pfuhu schreef:maar de rest zal verstookt worden ...

Hoe? Ik heb momenteel een MQTT-module op mijn slimme meter hangen. Deze stuurt behoorlijk vaak de afname/injectie door naar mijn openhab-server. Het is peanuts enkele elektrische vuurtjes op de laagste stand (600 watt) achter enkele relays op een raspberrypi of ESP8266 te hangen. Openhab vervolgens programmeren om deze te laten moduleren om het teruggeleverde wattage lager te houden als 1 elektrisch vuurtje en zodoende de hoeveelheid stroom die ik teruglever te minimaliseren en gewoon te verstoken op het terras ...
Ge kunt een hennepkwekerij beginnen zoals in Eigen Kweek, dat vraagt sowieso veel energie :-D
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Voor zover ik had begrepen: het besluit gaat over de distributietarieven; of net tarieven, maar niet over de elektriciteit zelf. Voor de elektriciteit zelf blijft de teller wel virtueel terugdraaien.

Iemand die dit kan bevestigen/tegenspreken?
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Tim.Bracquez schreef:
devilkin schreef:Stomme vraag, maar waarom opbranden en niet gewoon injecteren?
Als je de temperatuur in huis omhoog of omlaag doet brengt dit meer op dan wat je er van krijgt van de netbeheerder.

Dus in de zomer airco laten werken en in de winter enkele electrische smart gekoppelde vuurtjes om wat bij te steken. Een jacuzzi is hier ook iets geweldig voor, deze laat je dan 's nachts uit en in de dag als de zon schijnt bij verwarmen
Dan moeten dit al serieus slimme toestellen zijn die -enkel- werken indien er overproductie is. Enkel met een batterij is het mogelijk om de momenten met lagere productie op te vangen.. :-)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

devilkin schreef:
Tim.Bracquez schreef:
devilkin schreef:Stomme vraag, maar waarom opbranden en niet gewoon injecteren?
Als je de temperatuur in huis omhoog of omlaag doet brengt dit meer op dan wat je er van krijgt van de netbeheerder.

Dus in de zomer airco laten werken en in de winter enkele electrische smart gekoppelde vuurtjes om wat bij te steken. Een jacuzzi is hier ook iets geweldig voor, deze laat je dan 's nachts uit en in de dag als de zon schijnt bij verwarmen
Ja, maar da's nuttig. Het gewoon buiten opbranden daarentegen...

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Opbranden is de laatste optie om het niet cadeau te moeten geven. Allereerst proberen zo nuttig mogelijk te gebruiken. Zoals door Tim aangehaald: temperatuur vh huis verhogen om zo stookkosten te verlagen. In de zomer het huis koelen of zwembad bijstoken. Gaan de kids niets op tegen hebben.
guido4096 schreef:Voor zover ik had begrepen: het besluit gaat over de distributietarieven; of net tarieven, maar niet over de elektriciteit zelf. Voor de elektriciteit zelf blijft de teller wel virtueel terugdraaien.

Iemand die dit kan bevestigen/tegenspreken?
Neen, voor injectie gelden aparte tarieven die door de energieleverancier zijn vastgelegd en dus afhankelijk is van uw contract. De tarieven die ik ondertussen ken bij verschillende leveranciers schommelen tussen 1,5 en 4 eurocent/kWh. Voor afname betaal je tussen 5 en 7 eurocent / kWh
Laatst gewijzigd door pfuhu 14 jan 2021, 20:45, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

honda4life schreef: ...
Leuk is het wel... Maar niet iedereen hoeft mijn verbruik te weten, vooral wanneer ik niet thuis / op reis ben.
Je eigen verbruik is niet zichtbaar op PV output, althans bij mij niet. Ooit betaalde ik een kleine som als donatie om extra functies te activeren. Na slechts 2 jaar betaald te hebben, blijven die functies nu "onbetaald" verder werken blijkbaar :wink: .
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?i ... &sid=25904
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

flt schreef:
Tim.Bracquez schreef:
devilkin schreef:Stomme vraag, maar waarom opbranden en niet gewoon injecteren?
Als je de temperatuur in huis omhoog of omlaag doet brengt dit meer op dan wat je er van krijgt van de netbeheerder.

Dus in de zomer airco laten werken en in de winter enkele electrische smart gekoppelde vuurtjes om wat bij te steken. Een jacuzzi is hier ook iets geweldig voor, deze laat je dan 's nachts uit en in de dag als de zon schijnt bij verwarmen
Dan moeten dit al serieus slimme toestellen zijn die -enkel- werken indien er overproductie is. Enkel met een batterij is het mogelijk om de momenten met lagere productie op te vangen.. :-)
Voor de meesten die knutselen met Homeassist of Openhab en al de P1-poort van de slimme meter uitlezen is dit peanuts ... De sturing gebeurt door middel van een intelligent 'stopcontact' dat je aan en uit schakelt op commando (wanneer je dus stroom teruglevert)...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:Is die slimmerik niet vergeten het eigen verbruik te tellen?
Als ie elektriciteit verbruikt op het moment dat de zon schijnt, kost hem dat €0.
Ja, want overdag is die thuis natuurlijk om alles te gaan opstoken. Hij zal waarschijnlijk tegen zijn baas zeggen: De zon schijnt, ik ga naar huis om mijn wasmachine, vaatwasser, boiler,... op te zetten. Schrijf mij maar een dag recup of zoiets. Simplistische redeneringen troef hier. En als ik mezelf als voorbeeld neem: op een zonnige zomerdag produceren mijn paneeltjes makkelijk 25 kW. Probeer dat maar eens te verbruiken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Je kan je EV thuis laten staan om op te laden en de fiets nemen naar je werk 40km verderop. Nuttig gebruik van de zon.
Bij de meesten zal die pas opgeladen worden als men van 't werk thuis komt, maar dan gaat de zon onder ... :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Daar waar een PV bezitter zo zuinig mogelijk probeert/probeerde te zijn, wordt hij nu noodgedwongen aangespoord om zoveel mogelijk elektriciteit te gaan verbruiken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bij vele PV eigenaars is men overdag gaan werken.
Het zou misschien schelen moest men in 2/3 ploegen werken, dan is er steevast wel iemand thuis om nog snel de was; droog; vaat etc in gang te steken.
En dan maar hopen dat er geen plotse bewolking of onweer voorspeld wordt.
Dan moet je best alles terug uitschakelen toch :? LOL
Dus je moet een automatisch systeem uitdokteren die ook naar de weersvoorspellingen kijkt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

honda4life schreef:
cadsite schreef:"Ik vraag het voor een vriend".
Wat als je een bedrade versie eist en krijgt en dan 'toevallig' geen internet aansluiting meer hebt?
Betalen zal je... een meteropname na x-tijd offline zal je vast een interventie kosten :wink:
Kan goed zijn, maar dan heb je wel een soort van terugdraaiende teller in ruil.

Klinkt interessant. :twisted:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Er zeker wel een soort data back-up zitten als er geen verbinding is.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

lacer schreef:Bij vele PV eigenaars is men overdag gaan werken.
Het zou misschien schelen moest men in 2/3 ploegen werken, dan is er steevast wel iemand thuis om nog snel de was; droog; vaat etc in gang te steken.
En dan maar hopen dat er geen plotse bewolking of onweer voorspeld wordt.
Dan moet je best alles terug uitschakelen toch :? LOL
Dus je moet een automatisch systeem uitdokteren die ook naar de weersvoorspellingen kijkt.
Of ge meet hoeveel er in uw thuisaccu zit en als dat voldoende is voor de wasmachine laat je die starten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:
honda4life schreef:
cadsite schreef:"Ik vraag het voor een vriend".
Wat als je een bedrade versie eist en krijgt en dan 'toevallig' geen internet aansluiting meer hebt?
Betalen zal je... een meteropname na x-tijd offline zal je vast een interventie kosten :wink:
Kan goed zijn, maar dan heb je wel een soort van terugdraaiende teller in ruil.

Klinkt interessant. :twisted:
De teller slaat standaard 4 verbruiken op:

- verbruik dag
- verbruik nacht
- injectie dag
- injectie nacht

Deze waardes kunnen op het scherm opgevraagd worden. Ook als je meter een gans jaar geen updates doorstuurt, kan de fluviusmedewerker na een jaar nog steeds zien/uitlezen hoeveel je van het net hebt gehaald, en hoeveel je erop gestompt hebt ...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

cadsite schreef:
honda4life schreef:
cadsite schreef:"Ik vraag het voor een vriend".
Wat als je een bedrade versie eist en krijgt en dan 'toevallig' geen internet aansluiting meer hebt?
Betalen zal je... een meteropname na x-tijd offline zal je vast een interventie kosten :wink:
Kan goed zijn, maar dan heb je wel een soort van terugdraaiende teller in ruil.

Klinkt interessant. :twisted:
Die bekabelde meter zal ook gewoon de telwerken hebben als de normale digitale meter, zo is / was het in Nederland het enige wat hij niet doet is het doorsturen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Gezien ik momenteel 75% injectie op het net gooi op jaarbasis (warmtepomp), zowat niets voor deze energie krijg en een thuisbatterij pas na 30 jaar rendabel zou zijn. Zou ik mijn geinjecteerde energie beter niet gewoon verstoken om bitcoins te minen??? Volgens mij brengt dat stukken meer op dat de 0,02 cent per KWH die je krijgt. Een bitcoin rig die nagaat via de slimme meter hoeveel energie er teveel is en direct zijn load aanpast aan de hand van de beschikbare overproductie.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Wat is de terugverdientijd voor die rig dan ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

lacer schreef:Wat is de terugverdientijd voor die rig dan ?
Of een gaming PC die door de dag niets staat te doen? Is minen op de GPU niet rendabeler indien de overproductie toch slechts 0,02€ opbrengt?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

pfuhu schreef:De sturing gebeurt door middel van een intelligent 'stopcontact' dat je aan en uit schakelt op commando (wanneer je dus stroom teruglevert)...
Veel toestellen hervatten wel niet hun programma in dergelijk geval.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Dit is precies gelopen hoe ik dacht dat het zou lopen (of ja, het duurde iets langer nog dan ik had verwacht). Destijds de bemerking ook gemaakt dat dit nooit stand zou houden.

Vreemd dat nu net mevrouw Demir hoog van de toren komt blazen als we nog even dit artikel erbij nemen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200709_95207043. Ze zegt nog dat er geen zekerheid is, maar wist op dat moment reeds zeer goed dat dit nooit zou lukken. Nu hoog van de toren blazen dat dit niet kan... Nee, mevrouw Demir, uw regering had destijds een regeling moeten uitwerken die grondwettelijk stand kon houden.

Helaas zijn mensen zeer kort van geheugen, want onze overheid verandert voortdurend de spelregels van alles wat los en vast zit, waardoor je nooit zekerheid hebt. Goed, genoeg gezeverd! Tijd om onze volledig aftrekbare elektrische bedrijfswagens op nummerplaat te zetten en aandelen te kopen van Tesla, je weet nooit dat die batterijen gaan boomen :lol:

PS: spelregels veranderen om aan je geld te zitten is van alle tijden, vaak besef je het niet: https://blog.axa.be/regering-draait-de- ... aren-terug.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

pfuhu schreef:
flt schreef:
Tim.Bracquez schreef:
devilkin schreef:Stomme vraag, maar waarom opbranden en niet gewoon injecteren?
Als je de temperatuur in huis omhoog of omlaag doet brengt dit meer op dan wat je er van krijgt van de netbeheerder.

Dus in de zomer airco laten werken en in de winter enkele electrische smart gekoppelde vuurtjes om wat bij te steken. Een jacuzzi is hier ook iets geweldig voor, deze laat je dan 's nachts uit en in de dag als de zon schijnt bij verwarmen
Dan moeten dit al serieus slimme toestellen zijn die -enkel- werken indien er overproductie is. Enkel met een batterij is het mogelijk om de momenten met lagere productie op te vangen.. :-)
Voor de meesten die knutselen met Homeassist of Openhab en al de P1-poort van de slimme meter uitlezen is dit peanuts ... De sturing gebeurt door middel van een intelligent 'stopcontact' dat je aan en uit schakelt op commando (wanneer je dus stroom teruglevert)...
Inderdaad..is eigenlijk vrij simpel. Voor 15 euro koop je je een kabel (https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel) die de P1 poort met mijn vera zwave controller verbindt. Als ik dan merk dat er stroom op het net geplaatst wordt, dan laat ik de airco aanslaan...of eventueel een ander toestel.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Hoeveel verwachten jullie te krijgen voor jullie opgewekte energie? De goedkoopste energieleverancier vraagt 7 eurocent per kwh. Je kan toch moeilijk verwachten dat de energieleveranciers ineens liefdadigheidsinstelling zijn. De overheid en media framen graag dat energieleveranciers te veel vragen en het probleem bij hun ligt. Maar 80% van de kosten van de electricieit zijn taksen en distributie wat in handen is van de overheid.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Nob schreef:
Splitter schreef: ja, maar de stralingsgevoeligheid is stap 1.
Ik vind het discriminerend dat jij stralingsgevoelig bent en ik niet! Want ik wil ook stralingsgevoelig zijn/worden!
ah, maar dat is de daarop-volgende stap he, net zoals het zwarte pieten verhaal, transgender gedoe, BLM, ...
jij voelt je dan gediscrimineerd dus mag jij van de daken gaan roepen en moet de media je minstens een week aandacht geven.
vervolgens krijg je wat gesus, komt er ergens nog wat meer onnozelheid bij, en verhogen stiekem de belastingen alweer.

ddd schreef:Van het Zonstraal forum, iemand die bijna 1 jaar een digitale meter heeft:

"Ik heb nu ongeveer 11.5 maanden een digitale meter en het resultaat tot nu toe is :

Afname (Kwh) : 2758,18 Injectie (Kwh) : 3591,38 Verbruik = -833,21 .

Kostprijs volgens terugdraaiende teller :
Electriciteit (€) : 0,00 + prosumententarief (€) 508,51 = 508,51

Kostprijs volgens het nieuwe systeem :
Electriciteit (€) : 797,39 - injectievergoeding (€) 143,66 = 653,73


quote van vreg:

Voor de meeste gezinnen zal de invoering van het capaciteitstarief geen drastische impact hebben op hun elektriciteitsfactuur. Volgens onze voorlopige simulaties zal ruim 60% van de gezinnen zijn distributienettarieven in 2022 zien dalen of met maximaal 10% zien toenemen ten opzichte van 2020.


653,73 vs 508,51 = iets van een 22% meer? jaja, "maximaal 10%", tzal wel weer vreg.
ik denk dat de raad van bestuur daar niet zo onafhankelijk is als ze wil doen uitschijnen (maarja, dat heb je met die regulators in belgie, tis nu niet dat het BIPT veel meer waard is)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

De VREG hun berekeningen zijn altijd pure fantasie geweest. Net zoals dat met het capaciteitstarief pure fantasie gaat zijn. Bloeden zullen we.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Splitter, nog niet wakker zeker? Die gebruiker op zonstraal forum heeft het over opgewekt en verbruikt vermogen en jij komt meteen aandraven met capaciteitstarief wat nog niet bestaat? Over appelen en peren vergelijken gesproken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

lacer schreef:
honda4life schreef: ...
Leuk is het wel... Maar niet iedereen hoeft mijn verbruik te weten, vooral wanneer ik niet thuis / op reis ben.
Je eigen verbruik is niet zichtbaar op PV output, althans bij mij niet. Ooit betaalde ik een kleine som als donatie om extra functies te activeren. Na slechts 2 jaar betaald te hebben, blijven die functies nu "onbetaald" verder werken blijkbaar :wink: .
https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?i ... &sid=25904
Ik heb dit tijdelijk geactiveerd zodat jullie verbruik en opbrengst kunnen zien.
Als je doneert heb je meer gegevens zoals voltage etc.
Less is more
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Lange stroomkabel naar uw buur zonder panelen trekken en rechtstreeks uw overproductie aan deze verkopen :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”