Koop lokaal. Ik ben toch niet gek?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ordon schreef:Tijd dat de Userbase leden eens op de koffie komen.
Dan kan dat hoge bonenreservoir ook eens gebruik worden. :lol:
Niet echt; zie topic "ik heb nieuw speelgoed". Die koffiesmaak, dure molen en zo... dat zit allemaal tussen mijn oren. Senseo, Nespresso, Dolce Gusto zou even goed zijn volgens bepaalde forumleden. Maar nu kan die molen wel onder mijn kast en daar ging het hem om.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Je moet niet eens naar het buitenland kijken. Laatst voor mijn hobby uitgekeken om toch eens met geld over de balk te komen. Ga naar mijn vaste handelaar die claimt dat hij de goedkoopste is en ik krijg een prijs mee van 2500 euro... Ga naar een handelaar die er om bekend staat om goed door te rekenen, hetzelfde voor 240 euro minder. Korting van 10% door enkel rond te vragen. 10 procent korting is op zich niet veel he, maar in absoluut verschil gaat het om veel geld.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:Korting van 10% door enkel rond te vragen. 10 procent korting is op zich niet veel he, maar in absoluut verschil gaat het om veel geld.
Tja, ik vroeg de prijs van een inductie plaat bij een lokale dealer... 2500 euro... bij Art & Craft 800 euro goedkoper.

Na wat vragen bij de lokale dealer of dit nu echt de laagste prijs was kon die plots 700 euro lager gaan.

Vermoedelijk kunnen ze dit niet steeds maar ik heb de indruk dat het soms ook easy money is.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Is overal zo ... ik vraag bij de garage waar ik al 4 auto’s gekocht heb een offerte. Toevallig had ik ook een Operationele lease offerte bij ALD gevraagd. Groot was mijn verbazing dat ALD 13,42% korting berekende op de aankoopprijs en het allerbeste dat de garage kon doen een afgeronde 10,5% was ...

ALD was gewoon een mailtje, bij de garage moest ik langsgaan, Praatje maken, interesse veinzen en de gretige verkoper proberen af te remmen ... en dan verschieten ze van de veranderingen in koop gedrag. Binnenkort bestel je beter ook een auto online ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Uw lokale autoverkoper zet misschien 100 auto's per jaar af,
ALD neemt waarschijnlijk 100+ auto's per dag af...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ALD (en anderen ook) krijgen fleetkorting die jij niet kan krijgen. Gentlemens' agreement.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

heist_175 schreef:Uw lokale autoverkoper zet misschien 100 auto's per jaar af,
ALD neemt waarschijnlijk 100+ auto's per dag af...
Dat begrijp ik wel ... maar dat is toch dezelfde argumentatie als lokaal of online ? Waarom zou ik meer betalen bij mijn garage dan ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Denk dat sasuke gewoon het gemak wil dat hij online heeft.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Gemak hoort er inderdaad ook bij... Was aan het kijken om broeken te kopen. Vriendin wil naar Zeb rijden. Ik zeg gewoon, hey, ik pas in Levis 511 en 512, ken mijn maten, die zijn nu in korting en ik bestel die gewoon.

Vriendin wil perse rijden. :)

Online bestellen aan dezelfde prijs als in de winkel, aan mijn deur geleverd en 10 minuten kwijt wat bestellen en betalen betreft.

Ter plaatse gaan. Benzine kwijt, een uur tijd kwijt om tot daar en terug te rijden, een half uur tot een uur in de winkel om dan uiteindelijk hetzelfde bedrag op tafel te leggen. :-D
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Slafes schreef: Vriendin wil perse rijden. :)
Online ga je waarschijnlijk ook een goedkopere vriendin vinden :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

boonpwnz schreef:Denk dat sasuke gewoon het gemak wil dat hij online heeft.
Neen, ik wil 'betere' service dan ik Online met enkele muisklikken kan krijgen. Ik heb graag service en betaal daar ook graag extra voor, zowel in de horeca als in winkels voor grote aankopen is dat voor mij de differentiator. Maar als ik meer moeite moet doen, zonder return, en dan nog extra moet betalen ... dan bestel ik liever Online ja, en dat is deels het "gemak", maar ook deels omdat "Service" het eerste is dat domme verkopers laten sneuvelen als ze moeten besparen.

Voorbeeld ALD:
* ALD Belt mij op en vraagt of ik tijd heb, anders bellen ze later terug
* Ik krijg een offerte op email
* Er word mij gewezen op enkele opties die de restwaarde negatief beinvloeden en enkele andere die de restwaarde positief beinvloeden

Voorbeeld garage:
* Offerte zonder langs te komen doen ze niet, en als ze het wel doen kan het enkel 'zonder korting'
* Langsgaan 'op afspraak' wil bedoelen dat ze je verwachten, eens aangekomen kun je nog eerst 10 minuten staan rondwandelen alvorens er iemand (zonder masker) afkomt om te vragen of ze iets kunnen doen voor je (wtf ?? )
* Op de vraag van de opties kunnen ze enkel antwoorden "Mijnheer, dit is nu wél een persoonlijke wagen hé ... dat is naar jouw wens, dus er is geen slechte optie ..." (ik ben geen achterlijke hé)
* Op de vraag of ze een offerte kunnen maken voor financial lease krijg je als antwoord ... oei, het is nu al 16u30 dat gaat niet meer ... (dat kan, maar je hebt mij daarvoor toch niet nodig, dus doe dat dan morgen ?? en stuur de offerte achteraf door)

Hoe kan het ook (5 jaar geleden):
* Je komt toe aan de garage op afspraak en het duurt nog geen minuut alvorens er iemand vraagt "Dag Mijnheer, had U misschien een afspraak of komt U onze showroom eens bekijken ? Wenst U iets om te drinken ?)"
* Ze verschieten ervan dat een leasing maatschappij zo een hoge korting kunnen geven en escaleren dit naar de constructeur voor een betere offerte. 3 dagen later bevestiging per Email dat ze 2% extra korting kunnen geven, scheelt nog steeds 'iets' maar ok, ik "ga voor de service"
* Men volgt telefonisch en per email op naar een eventuele bestelling en nodigt mij nog eens uit om een testrit te doen of een weekend de wagen te huren aan een symbolische prijs
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Helemaal dezelfde ervaring met garages overigens.

Bij een elektroboer wil ik nog geloven dat ie niet op alle productcategoriën en alle merken en types helemaal kan doorgronden.
Maar een concessiehouder moet max 10 modellen ofzo "kennen". Als dat al teveel gevraagd is, wat zit die verkoper daar dan te doen?

Ik vroeg aan 4 garages (reden: een eerdere ervaring leerde me dat geen van hen het nodig vindt om snel te antwoorden - klantvriendelijk, stel u voor) de kostprijs van een trekhaak. Af fabriek geleverd, dus niet speciaals. 6 verschillende prijzen en geen enkele dezelfde. Eentje belde me "al" na 2 dagen op en wilde geen prijs geven tenzij ik langskwam. Na mijn antwoord "Ik wil eerst de prijs, anders hoeft het niet", heb ik een week later toch de prijs gekregen (ahja, want prijsgeven is een andere dienst :bang: ). WTF!

Qua verkoopproces en klantvriendelijkheid kan daar nog serieus veel verbeterd worden!
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Die dedicated verkoper (in de garage bvb) zit daar omdat hij geld oplevert. Dat kan haast enkel door mensen meer te doen kopen dan ze normaal kopen, dus aan mensen die weten wat ze willen valt niks te verdienen.

De rest (verplicht langsgaan, big smile, babbeltje slaan, honderd keer uw naam zeggen, printen op premium papier, wachten om prijs te geven, ...) zijn trucs van de foor om dat doel te bereiken.

Als ge ooit de kans krijgt moet ge eens twee "sales guys" tegen elkaar horen stoefen, dat lijken eerder roofdieren.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

boonpwnz schreef:Dizzy over Apple is het moreel onrechtvaardig maar als het belang van bedrijven primeert voor Ierland dan moet je niet apple beboeten maar Ierland erop wijzen.
Neen, je moet beiden doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Waarom zou je beide moeten doen iets dat niet illegaal is?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Iets dat niet moreel is kan je illegaal maken. Het kan niet dat bedrijven die geld als slijk verdienen niet een minimum bijdragen aan de gemeenschappen waar ze geld aan verdienen. Deze bedrijven zijn vaak machtiger dan landen die ze tegen elkaar uitspelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dizzy schreef: Het kan niet dat bedrijven die geld als slijk verdienen niet een minimum bijdragen aan de gemeenschappen waar ze geld aan verdienen.
Ja maar jij bent nu echt wel aan het dromen hoor.

Ze gaan altijd wel een land vinden die dit toelaat je stelt gewoon het onvermijdelijke uit.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Je kan zo'n land dan onder druk zetten door bvb handelssancties. Dit is een probleem dat universeel dient aangepakt te worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja maar das de taak dan van globale wereld niet enkel van Europa want zo ga je echt vluchters maken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat is de betekenis van universeel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dizzy schreef:
boonpwnz schreef:Dizzy over Apple is het moreel onrechtvaardig maar als het belang van bedrijven primeert voor Ierland dan moet je niet apple beboeten maar Ierland erop wijzen.
Neen, je moet beiden doen.
Dus: Dizzy moet beboet worden omdat hij te weinig belastingen betaalt en België moet erop gewezen worden dat hij te weinig belastingen betaalt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Indien ik in verhouding evenveel belastingen zou betalen als Apple dan zou uw uitspraak kloppen, helaas. Ik denk niet dat die bedrijven ook maar bereid zouden zijn om een tiende van de verhouding te betalen die wij als werknemers betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

In verhouding wel maar je moet wel weten dat een groot bedrijf verantwoordelijk is voor duizenden werknemers. En al zeg je van het zijn zakkengraaiers moet je wel nog steeds met die factor rekening houden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat maakt toch niet uit?
Iedereen gelijk voor de wet?!
Of je nu 10 man tewerk stelt of 1000. Waarom zou je minder belastingen moeten betalen?
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Als ik dit als domme consument bekijk vind ik ook dat beide partijen een boete verdienen (apple loopt de kantjes er immers vanaf)

maar de kantjes ervan af lopen is inderdaad niet illegaal.

een fictief voorbeeld (bij gebrek aan beter)
-voor 2020 geldt een wet die zegt dat het verboden is om met koplampen te rijden die meer dan 50 watt verbruiken. (er is niet aan lichtopbrengst gedacht)
- de wet dateert van 1970 en er is toen nooit rekening met koplampen met led verlichting. En een studie wees nu uit dat wegens met 50 watt leds van 4000 lumen (80L/watt dacht ik voor led) veel ongevallen veroorzaken door verblinding.
- de wet word in 2020 aangepast naar het is verboden om met koplampen te rijden die meer dan 2000 lumen produceren.

Dan gaan ze toch nooit iedereen een boete geven die voor 2020 met koplampen reed die meer dan 2000 lumen produceren.
je kan hier zelf nog de kantjes vanaf lopen in zien in de vorm van, de bestuurder kon dit voor 2020 eigen wel al weten want:
- er was al een verbod om de 50 watt COB leds in belgië te verkopen, dus hij had die in nederland besteld.
- die leds gaven wel erg veel licht en mijn tegenliggers hadden precies wel vaak last van dat licht.
- maar ik ben een eikel en ik trek me hier niets van aan, want dat extra licht is toch leuk en de wet zegt dat dit mag.

maar punt blijft het was toen niet illegaal.
En ik weet dat dit een fictief voorbeeld is dus... eerst wilde ik zonnepanelen gebruiken maar dacht laat maar dit topic is al off topic geworden merk ik nu, maar mijn post is bijna klaar)


Wat het beste zou zijn is dat ierland van de EU een boete zou krijgen + dwangsom voor elke dag nadat een bepaalde termijn is overschreden om de wet aan te passen.
+ dit doen voor alle belastingparadijzen binnen de EU. (Nederland is bijvoorbeeld ook een land waar het zeer interessant is om administratief te zitten wegens loopholes in hn wetgeving. had ik zelf geen idee van)
ik vrees enkel dat hier een serieuze tegen lobby voor zal zijn (mensen met veel geld hebben meestal connecties)
hierna moeten Apple en andere firma's zich gewoon aan de regels houden.

En nu even ontopic

- voor dingen die ik snel nodig heb. Amazon.de of .nl (.de is bij mij bijna altijd na 3 dagen binnen meestal 2, wel lang geleden dat ik iets heb besteld)
- voor niet dringende zaken vaak aliexpress of een dagaanbieding site (dat laaste eerder zelden)

Vroeger ging ik voor zaken die ik snel of direct nodig had naar het stad om dit aan te kopen (meestal electronica)
vele zaken verdwenen.
- 80% van de pc winkels
- HVH megastore verdween en ook
- CachConverters (zaak weer je 2dehands kon kopen en verkopen) en een tegenhanger van Gamemania, puur gericht op 2de hands verdween ook.
Toen kwam er een Media Markt in Mechelen. (naar mijn mening redelijk succesvol ook al weren ze een pak duurder als Antwerpen) en nog meer zaken verdwenen. (de meeste waar media op schijf verkocht werd of zaken die die electornica verkochten en pc matriaal)
Onder Meer Photohal en FreeRecordShop (maar dit lag een henzelf dacht ik) maar ook vele andere.
Hierna (denk na 2 jaar als de concurrentie Dood was) besloot Mediamarkt hun vestiging in Mechelen te sluiten wegens er al 1 in Machelen te hebben (misschien een letter verschil maar toch niet op wandel afstend)
- en nu is er bijna niets meer ook Bartsmit is ondertussen weg waar je nog electornica en blueray kon vinden.
Als ik nu een snel een kabeltje nodig heb of een sd kaart/usbstick moet ik naar Blokker, kruidvat of Action. en dan hopen dat ze het hebben.
- wat nu verblijft zijn dure photo speciaal zaken (1 van hen heeft naar het schijnt wel goede service en reputatie) en een zaak waar ze premium TV en audiosystemen verkopen.
in de electornica/pc/optische media sector komt er echter al jaren niets nieuw meer bij.
Wat erbij komt is meestal op toeristen gericht met veel geld: pop up concepten, Horeca of winkeltjes

Dus ja locaal koop vooral nog voeding+Horeca en kleding.
Thuis word wel nog alle Huishoudapparatuur (American Fridge, Wasmachine... etc) bij de locale Van Den Borre gehaald. (goede ervaring met garantie, vlak bij,ze halen gratis oud materiaal op en plaatsen het nieuwe)

Ik vind VanDen Borre nu een voorbeeld van een goede locale handelaar (ok het is een keten onder het franse Fnac, maar ze hebben nog steeds de service van in de tijd van 'Hugo Van Praag' de belgische keten die indertijd door Vanden borre is opgeslokt.)
- Al 20+ jaar positieve ervaring door mijn ouders en kameraden.
- Steeds vriendelijk een correct (1 maal garantie nodig gehad, onmiddelijk vervangen zon
- Gratis ophaling en levering.
- op 700 meter wandelafstand van de deur
- Meestal bij de goedkoopste.
- Een uitgebreide laagste prijsgarantie: (wel nog nooit gebruik van gemaak achter gezocht)
-- Geen beperking van winkels binnen een bepaalde straal
-- Niet enkel fysieke winkels maar ook een geselecteerde lijst online shops waaronder bol.com...
-- niet enkel op het moment zelf maar als je tot 30 dagen na aankoop een lagere prijs verschil zit krijg je het verschil terug.

En https://www.audiomixonline.be/ heeft ook een supper goed service. Maar dit is een lange post geworden
Greetz cyberbug

Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vandenborre is in hetzelfde bedje ziek hoor.
Toegegeven, het is al jaren geleden, maar toen ik een kameraad begeleidde om een tv te kopen, wilde de verkoper daar een gold plated hdmi kabel van 2m voor 100 euro bijgooien.
Ik heb die kabel toen afgepakt en teruggehangen, en gezegd dat ik die ook wel goedkoper elders kon vinden.
"Jama dan is ie ni gold plated, en dan krijg je minder zuiver signaal."
"Jama da maakt ni uit op een digitaal signaal, zolang da goed genoeg binnenkomt is da zuiver in beeld."
Toen waren hdmi kabels nog een 15-20 tal euro, nu vind je ze voor nog geen 5 euro.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Slafes schreef:Ga naar een handelaar die er om bekend staat om goed door te rekenen
Die reputaties zijn soms gewoon grappig. Mensen die gewoon in winkel niet willen gaan zien omdat die toch veel te duur zijn... je er dan toch zelf iets koopt en blijkt dat ze er nooit geweest zijn :lol: Dikwijls is dat ook gewoon voor bepaalde produkten dat ze wel duur/goedkoop zijn.

Online merk je het echter nog feller, webwinkel die vorige maand zeer goedkoop was is ineens bij de duurderen: geen uitzondering. Meestal is dat bewust, vroeger wel de startende computerwinkeltjes die hun kosten nog niet goed door hadden (of de iets slimmeren die wel overleven om de klanten bij hun te krijgen en hopen om hun te houden met iets anders dan de prijs). Starten is in alle geval moeilijk.

Niet alle jobs zijn voor iedereen mogelijk, zelfs wat voor sommigen het simpelste lijkt te zijn. Bij mij valt het wel onder handicap maar een week in warenhuis rekken bij vullen en je kan me in ziekenhuis gaan zoeken. Excuses voor wie mij ooit aan telefoon gehad heeft, dat was ook geen goed idee. Voldoende mensen die al helemaal struikelen over talenkennis, er zijn wel degelijk mensen die studeren zoveel ze willen en het toch niet lukt (in mijn geval was dat eerder niet willen en trek nu redelijk mijn plan :lol: ). Ook voor transport moet je mij niet in zetten.

vandenborre is kampioen in extras erbij willen verkopen :lol: enige fysieke waar ik dat zo hard merk, in webwinkels wel iets meer maar nog niet half zo agressief.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De mentaliteit is ook veranderd.
Vroeger vroeg een handelaar kostprijs + winstpercentage.
Tegenwoordig vraagt men "what the market will bear", maw zoveel als de klant bereid is ervoor te betalen, en hoe meer hoe liever.

Vb van een prof tijdens een hoorcollege:
"Als je bedrijfje al zijn producten 1 euro duurder zou maken, hoeveel klanten zou je verliezen? Als het antwoord 'nul' is, maak dan ns dat je alles een euro duurder maakt."

En de mensen ruiken die mentaliteit, en denken "ma ni met mij he".

Mooi voorbeeld uit de politiek correcte hoek:
Afgeven op winkels als primark en action, omdat die "te goedkoop" zijn en dus hun producten niet etisch sourcen, maw uitbuiting van de arbeider in de lageloonlanden.
Klopt, maar zonder transparante boekhouding kan niemand mij garanderen dat de duurdere winkels en producten wel etisch gesourced en gefabriceerd werden.
Misschien bleef er gewoon meer geld plakken tussenin.

Trouwens, action koopt vaak "in bulk" producten op van andere winkels, om ze dan supergoedkoop te verkopen.
Dat zijn dan knal dezelfde producten als elders.
Huidig vb: ze hebben een soldeerbout die de helft goedkoper is dan online, een platenspeler voor 30 euro die bij bol 50 euro kost; allemaal dezelfde merken en producten he, geen witte product alternatieven ofzo.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

ITnetadmin schreef: En de mensen ruiken die mentaliteit, en denken "ma ni met mij he".
Probleem van dat soort ondernemers is dat ze daarna klagen dat hun klanten wél weg zijn en elders gaan... Ze vergeten te meten hoeveel klanten ze verliezen en ook belangrijk, hoeveel er nooit komen maar wel bij de concurrentie.

Kunst is om klanten te lokken, niet ze weg te jagen. Basis die beetje vergeten is (met dank aan unizo "online kopers zijn klootzakken")
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Met Action inderdaad oppassen:
- hun huismerk electronica is meestal rebranded china import.
- van verzorgingsproducten (tandpasta shampo) heb ik gehoord dat dit vaak producten zijn die niet voor EU zijn bedoeld (maar vaak voor het oostblok) dit laatste valt meestal wel op de de zware bestikkering in het nederlands)
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Alles moet goedkoper... slavenarbeid bij Amazon
Alles moet goedkoper...kinderarbeid bij Primark
Alles moet goedkoper... Uitbuiting van Illegale tomatenplukkers bij Albert Hein
Alles moet goedkoper...tandpasta en cola in't Bulgaars bij den Action
Alles moet goedkoper..gsm opladers in de fik bij Aliexpress
Alles moet goedkoper..Kankerverwekkend plastiek speelgoed bij Wish
Alles moet goedkoper........ :bang: :bang: :bang:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hoe je het ook draait of keert, iedereen neemt zichzelf als referentie: iedereen die meer verdient dan ik is rijk, iedereen die minder belastingen betaalt dan ik is een profiteur…

En als ik een goedkoop kabeltje koop mag dat, als een ander dat doet niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb betere ervaring bij krefel dan bij vandenborre hoor. Qua levertijden en transparantie naar de klant is dat een immens verschil.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

iceke schreef:Alles moet goedkoper... slavenarbeid bij Amazon
Alles moet goedkoper...kinderarbeid bij Primark
Alles moet goedkoper... Uitbuiting van Illegale tomatenplukkers bij Albert Hein
Alles moet goedkoper...tandpasta en cola in't Bulgaars bij den Action
Alles moet goedkoper..gsm opladers in de fik bij Aliexpress
Alles moet goedkoper..Kankerverwekkend plastiek speelgoed bij Wish
Alles moet goedkoper........ :bang: :bang: :bang:
En dan liefst nog met een service om “U“ tegen te zeggen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

iceke schreef:Alles moet goedkoper... slavenarbeid bij Amazon
Alles moet goedkoper...kinderarbeid bij Primark
Alles moet goedkoper... Uitbuiting van Illegale tomatenplukkers bij Albert Hein
Alles moet goedkoper...tandpasta en cola in't Bulgaars bij den Action
Alles moet goedkoper..gsm opladers in de fik bij Aliexpress
Alles moet goedkoper..Kankerverwekkend plastiek speelgoed bij Wish
Alles moet goedkoper........ :bang: :bang: :bang:
Iceke, mijn frustratie gaat over de prijs voor een bonenreservoir van een koffiemolen. Het merk is Eureka, fabrikant zit in Italië en het kleine bonenreservoir is een officieel, apart aan te kopen, accessoire afkomstig van Eureka. Waarom moet een dealer van dat merk in België 3 keer de prijs vragen van een dealer in Italië? In mijn voorbeeld is geen sprake van kinderarbeid, vreemde talen, uitbuiting, ontploffende opladers... niks van dat alles. Gewoon een officieel accessoire met serienummer vermeld op de website van de fabrikant. En een euro kan je maar 1 keer spenderen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien omdat fabriek duurdere prijs aan die handelaar vraagt dan in Italië.
Misschien omdat die zo klein is dat die niet rechtstreeks bij de fabriek mag kopen en dus via tussenpersonen moet werken.
Omdat die personeel in het wit tewerkstelt en de lonen en taksen erop een veelvoud zijn van de lonen in Italië
......

En ook dat die misschien minimaal x wilt verdienen om zijn huur, loon, etc te betalen.


Niet elke kleine handelaar is een profiteur.

Bij de Lunch garden waar een goede maat franchisehouder is, zijn ze verplicht langs de aankoopcentrale te passeren dat veel duurder is dan in de Colruyt.


Vandaag samen gezeten met Colruyt voor een project. Daar te weten gekomen dat ze de bedrijven eigenlijk niet meer in de collect en go willen. Dus daar al paar keer gemerkt dat als bijv de cola in reclame staat, de korting verdwijnt vanaf dat ik mijn facturatie kaart laat inscannen. Dus simpel gezegd zal je als prive-klant goedkoper aankopen dan de cafébaas die een veelvoud aan cola bestelt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

mgo72 schreef:Misschien omdat fabriek duurdere prijs aan die handelaar vraagt dan in Italië.
Misschien omdat die zo klein is dat die niet rechtstreeks bij de fabriek mag kopen en dus via tussenpersonen moet werken.
Omdat die personeel in het wit tewerkstelt en de lonen en taksen erop een veelvoud zijn van de lonen in Italië
......

En ook dat die misschien minimaal x wilt verdienen om zijn huur, loon, etc te betalen.
Je kan jouw bovenstaande 4 zinnen perfect samenvatten onder: ik weet het gewoon niet.
Joe de Mannen schreef: Hoe je het ook draait of keert, iedereen neemt zichzelf als referentie: iedereen die meer verdient dan ik is rijk, iedereen die minder belastingen betaalt dan ik is een profiteur…

En als ik een goedkoop kabeltje koop mag dat, als een ander dat doet niet.
Yep. Ik moet ongewild denken aan een splinter, een balk en een oog.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Baserius
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

mgo72 schreef: Vandaag samen gezeten met Colruyt voor een project. Daar te weten gekomen dat ze de bedrijven eigenlijk niet meer in de collect en go willen. Dus daar al paar keer gemerkt dat als bijv de cola in reclame staat, de korting verdwijnt vanaf dat ik mijn facturatie kaart laat inscannen. Dus simpel gezegd zal je als prive-klant goedkoper aankopen dan de cafébaas die een veelvoud aan cola bestelt.
Colruyt geeft korting, op kosten van de fabrikant, om klanten te lokken.

Niet om de gehele dagvoorraad aan een paar cafébazen te verkopen met gevolg dat hun echte doelgroep voor een leeg rek staat.

die cafébazen laten een factuur trouwens achterwege... hebben ze meer profijt
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef: Je kan jouw bovenstaande 4 zinnen perfect samenvatten onder: ik weet het gewoon niet.
Ik weet het gewoon wel ;-)
Maar je moet dat eigenlijk gewoon eens aan die handelaar zelf vragen... Kans is groot dat je daar gewoon een eerlijk antwoord op krijgt.

Soit, ik snap gewoon niet dat iedereen denkt dat zijn kleinhandel in de buurt met alles het goedkoopste kan of zal zijn, of überhaupt wil concurreren met de goedkoopste..
In mijn geval wil ik gewoon de beste service bieden en daar neem ik gewoon mijn marge op...Ben ik 30% duurder op sommige artikelen dan is dat maar zo, het kan me eerlijk gezegd weinig schelen, diegene die bij mij komt kopen waarschijnlijk ook niet.
Ik verkoop geen dozen die ik in de mensen hun brievenbus laat smijten, ik verkoop producten waar ik achter sta... Voor sommigen is dat die meerprijs niet waard, voor andere duidelijk wel.
Dat gezegd zijnde, ik ga je niet scheef bekijken als je met een artikel van de concurrentie met problemen in mijn winkel staat. Jij gaat even veel service krijgen als al mijn andere klanten, uiteindelijk ga je het wel door hebben waar die meerprijs naar toe gaat.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Baserius schreef:
mgo72 schreef: Vandaag samen gezeten met Colruyt voor een project. Daar te weten gekomen dat ze de bedrijven eigenlijk niet meer in de collect en go willen. Dus daar al paar keer gemerkt dat als bijv de cola in reclame staat, de korting verdwijnt vanaf dat ik mijn facturatie kaart laat inscannen. Dus simpel gezegd zal je als prive-klant goedkoper aankopen dan de cafébaas die een veelvoud aan cola bestelt.
Colruyt geeft korting, op kosten van de fabrikant, om klanten te lokken.

Niet om de gehele dagvoorraad aan een paar cafébazen te verkopen met gevolg dat hun echte doelgroep voor een leeg rek staat.

die cafébazen laten een factuur trouwens achterwege... hebben ze meer profijt
Niet elke bureau is een cafébaas die geen factuur wilt!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”