Waterverzachter: ervaringen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Het water dat hier uit de kraan komt heeft een hardheid van 37°F, 21°D.

Om de warmtewisselaar in onze ketel (nieuwbouw) langer te laten meegaan is ons aangeraden om een waterverzachter te plaatsen.

Ik wil hier als het even kan géén polemiek starten rond de pro en cons, ik beschouw het eerder als een noodzakelijk iets. (ik wil eventuele discussies rond garanties vermijden, want er staat specifiek in het garantiedocument dat garantie op de warmtewisselaar vervalt bij een waterhardheid van boven de xx°F..)

Omdat ik totaal niet thuis ben in de verschillende technologieën die er bestaan (electrisch/niet electrisch, compact, zout of zoutblokken, whatever....) kan ik wel wat tips, ervaringen en suggesties gebruiken..

Gezin bestaat uit 2 gezinsleden, normaal (?) waterverbruik. De wasmachine en toiletten staan op regenwater. Systeem moet bij voorkeur zo compact mogelijk zijn, want we hebben geen plaats teveel op en rond onze drinkwaterverdeling.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Één kolommetje tot heuphoogte. Zoutkorrels en een beetje elektriciteit. Meet op volume en tijd. Kijk even bij twp.be. Eigenaar Tijl is geen gehaaide verkoper zoals de meesten in deze sector maar een Wizard in water. We hebben zelf zo een toestel zonder onderhoudscontract omdat dat ook letterlijk niet nodig is.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Welk toestel heb je dan? Voor een gezin of? En qua richtprijs?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik weet niet of het gepast is om dit hier te vragen. Maar zijn er ook ervaringen met waterverzachters met CO2?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Hier véél te véél kalk in het water en daarom ook een waterverzachter in huis.

Had ooit een folder gezien van Ecowater en heb hen zelf gecontacteerd. Zij kijken naargelang de gezinssituatie welke waterverzachter geschikt is (een alleenstaande heeft aan een kleiner toestel genoeg).

Toestel is eigenlijk zeer compact. Wist zelf niet waar het toestel te plaatsen (omdat ik de grootte ook niet wist). Technieker heeft op de dag van de plaatsing gekeken waar de leidingen van het water liepen en toen in samenspraak bepaald dat het toestel in de berging moest komen (i.p.v. vlak bij de watermeter). Bij de watemeter zelf zou betekenen dat het toestel in de garage moest staan (leek mij zelf ook niet praktisch). Het toestel is zelf is ongeveer een tafel hoog en staat bij mij netjes verborgen naast mijn diepvriezer.

Plaatsing was (inclusief testen) op 2 uur gedaan.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hier ook zeer tevreden over Ecowater. Zowel over het toestel als over het bedrijf en de support (jaarlijks onderhoud).
Hou je ver van de cowboys in de sector, want die zijn er in overvloed.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

@liegebeestig: even gekeken, maar dit is blijkbaar aan de andere kant van het vlaamse land (ikke Vlaamse Ardennen :) )

@funfile & r2d2: kan je me (evt via PB) even doorgeven wat jullie totale installatie gekoste heeft? Werden bij de installatie alle aftakpunten op de bestaande leidingen ok voorzien?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier ook heel tevreden over Ecowater (eVOLUTION 300 BOOST).
Monitoring en alarm via wifi, onderhoudscontract, en ze brengen zelf zout mee.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
A teaspoon of baking
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 mei 2020, 20:22
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 6 keer

Iemand ervaring met minimax of kinetico aquacare?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

En wat kost zo'n warmtewisselaar tov. een waterontharder + onderhoud :wink:
Als er geen zuiver kraantjeswater uit de koude keukenkraan komt, zou ik er eerlijk gezegd liever niet aan beginnen.
Zoek maar even op hoe gezond een ontharder met zout is.

Ook ik wacht zo wat af op één met CO2 qua ervaringen.
Zelf zo iets in elkaar steken moet ook wel lukken mits een beetje programmeren als ik de juiste hardware er rond vind aan een schappelijke prijs :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik had contact met minimax indertijd maar ben voor een Delta simplex gegaan. Geen elektriciteit nodig. De bak zelf is niet groter dan het bekende trapje van de Ikea. Was ook stuk goedkoper dan de minimax.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Heb de offerte nog teruggevonden in mijn mails ; 1295 euro excl. btw (voor de Comfort 300, het basismodel). Wifi en zo leek me niet nodig, ik kan zo wel regelmatig eens het deksel er af nemen en kijken hoe het met de zoutvoorraad gesteld is.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

De mijne kostte in 2011: €1378 btw in. (ESM18 maar dat model bestaat intussen niet meer)
Daar zat nog 100kg zout en een Sodastream gratis bij.

Ik wou je aanraden om gewoon prijs te vragen bij de aanbieders zo heb je dadelijk actuele info.
En toen zag ik deze site: https://waterontharderkiezen.be/modelle ... rs/prijzen
Geen idee wie er achter zit en of de cijfers actueel zijn, maar zo heb je toch ook al een idee. Blijkt dat het toch allemaal in dezelfde prijsklasse zit, dus prijsverschil zal niet dadelijk een criterium zijn.

En van die afstand: Ecowater heeft een netwerk van lokale technici die de plaatsing en het onderhoud doen, dus maakt het toch niet uit waar de hoofdzetel zit?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Even een tip... Zelf zo'n 5 jaar geleden ook waterverzachter vervangen. Had zo'n 5tal offertes, allemaal rond 1500. Bleek toen in realiteit bijna altijd op hetzelfde gebaseerd: Fleck of BNT controller.

Uiteindelijk eentje met Fleck op ebay vanuit Duitsland gekocht (bij luftwassertechnik), voor 450 euro + 50 euro verzending. Installatie was zo gedaan (heel simpel), en configuratie kun je ook perfect aanpassen naar wens.

Als je geen schrik hebt om zoiets zelf te installeren, zeker een aanrader!

Ps: grootste valkuil is het hebben van een afvoer als je de locatie moet kiezen.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Die afvoer was bij mij mee de reden dat het toestel in de berging geplaatst is : daar is ook de aansluiting (met afvoer) voor de wasmachine.

En die afvoer wordt nu dus ook gebruikt voor het spoelwater van de waterverzachter. Allemaal keurig afgewerkt achter de wasmachine.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
slkmb
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2017, 08:13

Ik heb die van ons bij hen gekocht :
http://www.controlledsoftwater.be/huish ... ntharders/
Ben er zeer te vrede van.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dima_2005 schreef:Even een tip... Zelf zo'n 5 jaar geleden ook waterverzachter vervangen. Had zo'n 5tal offertes, allemaal rond 1500. Bleek toen in realiteit bijna altijd op hetzelfde gebaseerd: Fleck of BNT controller.

Uiteindelijk eentje met Fleck op ebay vanuit Duitsland gekocht (bij luftwassertechnik), voor 450 euro + 50 euro verzending. Installatie was zo gedaan (heel simpel), en configuratie kun je ook perfect aanpassen naar wens.

Als je geen schrik hebt om zoiets zelf te installeren, zeker een aanrader!

Ps: grootste valkuil is het hebben van een afvoer als je de locatie moet kiezen.
En is de installatie dan in DE of EN? Als je geen termen kent lijkt me dit toch niet vanzelfsprekend? Of ben ik mis?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Handleiding was inderdaad in DE. Maar tekeningen waren heel duidelijk... En is ook geen rocket science. Water in, water uit, afvoerbuisje. En dan een speciale bypass kraantje als je wilt (heb deze niet besteld... Nooit gehad dat ik zei: had ik maar een bypass).
Wat ik wel gedaan heb is een filter voor de invoer (Van Marcke, makkelijk reinigbaar met kraantje voor zo'n 50 euro) . En wow wat een rotzooi dat er via leidingwater binnenkomt :-o

Handleiding voor afstelling van controller , was beschikbaar online via de fabrikant. (Fleck)

Ps: onderhoud kun je zelf ook doen, reinigingsvloeistof wordt zo verkocht. En eens per jaar/2jaar kan het eens geen kwaad.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

OK. Ik had het idd over de afstelling. Aansluiting zelf is peanuts als je iets of wat handig bent 8)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat dat DHZ betreft:
Hoe controleer je dan zelf de hardheid ?
En het onderhoud: bij ons omvat dat meer dan reinigingsvloeistof alleen: rubbertjes, filter.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hardheid is met zo'n tester (van marcke of ander). Dat heb ik hier onlangs gedaan. Op basis van kleur bij x aantal druppel product
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Hier ook wel wat vragen naar advies en tips hieromtrent, lijkt me echter niet nodig een nieuw topic te starten.

In ons appartement zijn er sinds kort nogal issues met kalk, zo ging de koffiezet ineens niet meer (nog geen jaar oud) en recenter (in volle hittegolf) zelfs de douche niet. De koffiezet hadden we natuurlijk al even kunnen fixen, maar de douche was wat meer werk.

Toen we het voor het eerst echt problemen ondervonden zocht ik de waterhardheid in de gemeente op en die is toch behoorlijk, valt onder classificatie hard water met 36F° of 20D°.

De Grohe termostaatkraan moest echt wel volledig gedemonteerd worden, leidingen moesten dichtgedraaid worden en de kraan mocht een hele nacht liggen weken in azijn en een ander product.

Het resultaat was weliswaar verbluffend, drukverschil om u tegen te zeggen.

Het is wel zo dat het om een volledig nieuwbouw appartement gaat dat er nu ongeveer een jaar en een half slechts staat. Dit leek ons toch echt wel allemaal bijzonder snel. De vaatwas is uiteraard ook al even ingesteld op de hogere waterhardheid, maar toch. Voor de wasmachine is dit uiteraard ook geen optie.

We zitten dus te kijken voor een waterverzachter, maar gezien de hoeveelheid aan keuze en allerlei ervaringen in alle richtingen is het niet zo makkelijk de beste keuze in dit geval te maken.

We zouden de voorkeur geven aan een systeem op waterdruk (dus zonder stroomverbruik), duplex weliswaar en compact.

Hiervoor viel de Halutec Minimax op, ook op andere vlakken is het ook wel een uitblinker (zoals op regeneratietijd), maar ook BWT lijkt me een topmerk (ofwel ben ik te vatbaar voor hun marketing). Die laatste kan dan wel echt veel duurder zijn (makkelijk tot meer dan 3.000 EUR afhankelijk van wat je allemaal kiest uiteraard).

Zijn er hier ervaringen met een van deze, of eventueel andere tips/adviezen?
Geris
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2020, 08:36

Zie je een kans om het centraal voor de hele blok te laten ontharden?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Iemand ervaring met CO2 waterontharders?
Liefst nog een wat betaalbaardere versie want die dingen zijn verschrikkelijk duur voor wat het eigenlijk maar voorstelt bij de weinigen die deze verdelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Aangezien je "appartement" vermeldt, ga ik er vanuit dat regenwater geen optie is? Dat is alvast veel zachter.
Voor uw wasmachine kan je wel anti-kalk blokjes gebruiken, verifieer eens bij de techniekers van de lokale elektroboer welke types zij aanraden. De technieker die hier een tijdje geleden langskwam voor een herstelling vond dat onze wasmachine na 10Y nog in prima staat was qua kalk. Wij gebruiken blokjes van den Aldi.
Met blokjes van Colruyt had hij (= de technieker) in het verleden al vaker vodden gehad. Mensen die altijd die blokjes gebruiken en toch nog wel wat kalkaanslag hadden.

Ik betwijfel overigens of je water dat door een waterverzachter passeert nog mag drinken.
Als ik me niet vergis worden er grote hoeveelheden zout aan het water toegevoegd en of je dat allemaal wil opdrinken (drank, soep, koken, ...)?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zout wordt gebruikt om te reinigen en gaat de riool in (ook niet goed), samen met een grote hoeveelheid water.
Het gehalte dat achterblijft is klein, maar 't is inderdaad niet beter om te consumeren.
Eigenlijk zou je keukenkraan van voor je waterontharder moeten komen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Geris
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2020, 08:36

Het calcium in het water zal bij hars ontharders vervangen worden door natrium
Dus inderdaad niet geheel onschuldig voor de gezondheid en zelfs af te raden bij problemen met de bloeddruk

Ideaal ga je enkel ontharden voor de warmwater verbruikers
Of met CO2, maar dan moet je naar een industriemodel kijken.
Dus dat zou zeer goed gaan bij een grote blok van appartementen
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Geris schreef:Zie je een kans om het centraal voor de hele blok te laten ontharden?
Wel, op de vergaderingen van mede-eigenaars werd hier nog niet eerder over gerept. Intussen is er in de Whatsapp groep wel gepolst en kwamen we allemaal te weten dat de meesten hier zelf een installatie hadden voorzien. Stom dat hiervoor geen overleg werd gepleegd maar niet meer terug te keren natuurlijk.

De syndicus krijgt ze ook wel genoeg binnen, maar zorgde hier dus ook niet voor.
heist_175 schreef:Aangezien je "appartement" vermeldt, ga ik er vanuit dat regenwater geen optie is? Dat is alvast veel zachter.
...
Ik betwijfel overigens of je water dat door een waterverzachter passeert nog mag drinken.
Als ik me niet vergis worden er grote hoeveelheden zout aan het water toegevoegd en of je dat allemaal wil opdrinken (drank, soep, koken, ...)?
Inderdaad, niet echt mogelijk. Hoewel er een groot terras is maar da's natuurlijk niet hetzelfde.
Hrt komt er inderdaad op neer dat er door het gebruikte proces meer Natrium in het water komt, maar goed ja... het is hier echt nodig om een oplossing te vinden. Er is niet echt eenduidigheid over het drinken van onthard water, er zullen wel nog factoren meespelen hierin.

In Heverlee bijvoorbeeld is het nu zo sinds kort dat men vanuit de watervoorziening al sterk onthard, al is het dan wel afhankelijk in welke straat omdat er gebruik gemaakt wordt van twee verschillende bronnen en men het dus (nog) niet voor beide doet.

Het is niet dat het daar naar 0F° zakt, maar het verschil is toch groot.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Zelfs in Wilsele is het water minder 'hard' dan vroeger. Mijn ontharder bij een onderhoud moeten afstellen omdat die super laag stond, bijna op 0 wat ook niet goed is voor de leidingen. Ik kom nu wel 3 jaar toe met 1 zak zoutkristallen op die manier. :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

FRDDP schreef: In Heverlee bijvoorbeeld is het nu zo sinds kort dat men vanuit de watervoorziening al sterk onthard, al is het dan wel afhankelijk in welke straat omdat er gebruik gemaakt wordt van twee verschillende bronnen en men het dus (nog) niet voor beide doet.

Het is niet dat het daar naar 0F° zakt, maar het verschil is toch groot.
Je vermeldt Heverlee, laat ik er even vanuit gaan dat Heverlee en Leuven vanuit hetzelfde punt water krijgen.
Voor zover ik me herinner uit mijn studententijd ginder, werd er massaal kalk & chloor aan het water toegevoegd, omdat
- het water van de Dijle is zo vuil
- de extra kalk verstopt kleine barstjes en fitjes in de stokoude leidingen
A teaspoon of baking
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 mei 2020, 20:22
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 6 keer

Hier ondertussen na veel offertes en vertegenwoordigers voor de Delta Escalda Simplex gekozen. Een hydraulisch simplex toestel (vs. Minimax bvb. die duplex is), maar een stuk goedkoper en uiteindelijk is de noodzaak voor een duplex (en 24/7 zacht water) eigenlijk heel beperkt. We merken immers dat de kans dat je net (veel) water neemt tijdens het regenereren echt niet groot

Verbruikt geen elektriciteit, regenereert enkel wanneer nodig (op basis van verbruik en niet op vaste tijdstippen) en vergt weinig plaats in onze kleine berging. Bijkomend voordeel vonden we, maar dat is persoonlijk, dat we niet kochten bij een grote firma zoals minimax/aquacare maar een 'kleine zelfstandige' met een heel competitieve prijs en dito service. De grote spelers werken allemaal met verkopers, installateurs, dienst na verkoop,... Die van ons is een all in one person :).
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb zelf een Delta Duplex geplaatst. Een simplex is toch niet zo'n handige keus, omdat je bij dit type (mechanisch en volumetrisch) juist *altijd* gaat regereneren terwijl je water verbruikt:
  • Het is een mechanische ontharder die na x aantal liter gaat regenereren
    Het regeneren wordt *altijd* en *alleen* getriggerd omdat je water verbruikt
    Conclusie: het regeneren gebeurt juist wanneer je water verbruikt. Anders gezegd: de kans dat je water aan het verbruiken bent terwijl hij regenereert is 100% . Dit wil wel niet zeggen dat hij altijd aan het regeneren is als je water vebruikt.
Als je dit vergelijkt met een electrisch gestuurde ontharder: daar zit een teller in die meet hoeveel water er vebruikt is, en tegelijkertijd zit er een klok in die ervoor zorgt dat je alleen regenereert tussen bijvoorbeeld 2:00 en 3:00 uur 's ochtends. Daar is de kans dus klein dat je water op dat moment aan het verbruiken bent.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef: Je vermeldt Heverlee, laat ik er even vanuit gaan dat Heverlee en Leuven vanuit hetzelfde punt water krijgen.

- het water van de Dijle is zo vuil
- de extra kalk verstopt kleine barstjes en fitjes in de stokoude leidingen
Heu, Dijlewater? Bron?

Probleem is dat er water vanuit Bierbeek komt voor een gedeelte van Leuven. Dit water wordt onthard momenteel. De andere kant van Leuven krijgt water van een ander station en wordt niet onthard. Toch merken we aan de slechte kant op dat het water iets minder hard is.
A teaspoon of baking
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 mei 2020, 20:22
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 6 keer

Het verbruiken van water is inderdaad de trigger tot regeneratie bij mijn type toestel. Ervaring leert dat die, in ons geval, vaak start bij kleine verbruiken als handen wassen en toilet spoelen. Daarna valt het verbruik weg, dus de periode met hard water is miniem in vergelijking met het totale verbruik.

Maar ieder zal zijn voorkeur hebben en plussen en minnen vinden aan ieder systeem. Iedere verkoper is alvast overtuigd van zijn eigen systeem hebben gemerkt. Commercie he...
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Slafes schreef:
heist_175 schreef: Je vermeldt Heverlee, laat ik er even vanuit gaan dat Heverlee en Leuven vanuit hetzelfde punt water krijgen.

- het water van de Dijle is zo vuil
- de extra kalk verstopt kleine barstjes en fitjes in de stokoude leidingen
Heu, Dijlewater? Bron?

Probleem is dat er water vanuit Bierbeek komt voor een gedeelte van Leuven. Dit water wordt onthard momenteel. De andere kant van Leuven krijgt water van een ander station en wordt niet onthard. Toch merken we aan de slechte kant op dat het water iets minder hard is.
Leuven wordt bevoorraad door:
Bertem (Watertoren)
Gasthuisberg (Reservoir)
Meerbeek (Reservoir)
Predikherenberg (Reservoir)

Het 'onthard' gebied is het 'HAC' gebied.
Voor Heverlee bijvoorbeeld komt daar de watertoren van Haasrode in de plaats van Meerbeek.

Bron:
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... drinkwater

Bij diezelfde bron vind je ook dit terug:

Waar heeft De Watergroep al onthardingsinstallaties in dienst?
West-Vlaanderen: Kooigem (Kortrijk)
Oost-Vlaanderen: Eeklo en Zele
Vlaams-Brabant: Haasrode en Zoutleeuw
Limburg: Hasselt, Bovelingen (Heers) en Velm (Sint-Truiden).

Welke onthardingsprojecten staan er de komende jaren nog op de planning?
West-Vlaanderen:
Waarmaarde: indienstname medio 2020

Vlaams-Brabant:
Meerbeek: start werken eind 2020, indienstname in 2023
Overijse (Maleizen): aanbesteding in 2021, indienstname in 2025
Haacht (Kastanjebos): aanbesteding in 2023, indienstname in 2027
Tienen: aanbesteding in 2022, indienstname in 2026

Limburg:
Bilzen: indienstname in 2021
Tongeren: aanbesteding in 2021, indienstname in 2025
Kortessem: aanbesteding in 2020, indienstname in 2024
Borgloon: aanbesteding in 2021, indienstname in 2024
Nieuwerkerken: aanbesteding in 2020, indienstname in 2024


Dus in feite is het in Heverlee duidelijk door het reservoir in Haasrode waar het al onthard wordt. Voor Leuven is het raar aangezien deze werken zouden starten eind 2020 en toch wordt er al voor een deel aangegeven dat er voor Leuven ook vanuit het HAC gebied kan worden geleverd. Misschien omdat sommigen de deelgemeenten onder Leuven bekijken... lichtjes off topic wel.

Hier bij ons is het enkel het reservoir "Rode" (Tervuren/Wezembeek-Oppem), hiervoor ziet het er in de toekomst nog niet naar uit dat er algemeen zal onthard worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Slafes schreef:
heist_175 schreef: Je vermeldt Heverlee, laat ik er even vanuit gaan dat Heverlee en Leuven vanuit hetzelfde punt water krijgen.

- het water van de Dijle is zo vuil
- de extra kalk verstopt kleine barstjes en fitjes in de stokoude leidingen
Heu, Dijlewater? Bron?
Geruchten :lol: ?
Als student vond ik het vies water (mijn waterkoker moest ik elke week ontkalken), maar ik ben nooit gaan uitzoeken waar dat brakke brouwsel officieel vandaan kwam.

@reservoir
En hoe wordt het reservoir gevuld?

Antwerpen betrekt een deel van het drinkwater uit het Albertkanaal en dus de Maas, wat tot problemen leidt (en lijdt) bij droogtes: wie krijgt er dan voorrang: drinkwatervoorziening van de provincie Antwerpen of de scheepvaart :)?
Je kan ook van het Albertkanaal overpompen in een reservoir, zodat je op de website "reservoir" kan zetten. Maar dat reservoir geraakt niet vanzelf vol natuurlijk :)?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik heb recent zelf een waterverzachter geplaatst omdat het water in Herent zeer hard is. Deze: https://www.amazon.nl/Water2Buy-W2B200- ... 427&sr=8-1

Heb em kunnen kopen aan 270 euro. Plus nog wat koppelstukken en slangen dus voor een goede 300 euro in totaal en het ding werkt perfect.

Wat betreft het drinkwater in Leuven: De waterputten van "De Stella" zitten nog steeds op hun oude locatie, nl. vlak naast de Dijle. Ongetwijfeld de reden dat je zoveel koppijn krijgt van Stella :angel: :beerchug:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Void: heb je hem online gekocht of ergens tweedehands voor 270 euro? En hoe werkt de app juist?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik moet mij corrigeren, ik heb niet de 200 maar de 180. Het enige verschil is de "app". Maar die heeft geen meerwaarde volgens mij, ik lees nergens dat er wifi is ofzo, de app helpt enkel bij het installeren en geeft wat herinneringen om zout toe te voegen.

Nieuw gekocht en geleverd via Amazon.nl. Ik merk dat ze het model niet meer verkopen dus ik vermoed dat ik één van de laatste exemplaren had en daardoor korting gekregen heb.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Na veel opzoeken en vergelijken kwam er gisteren een vertegenwoordiger van Minimax langs.

Ik had de voordelen van dit compact duplex systeem op waterdruk al bekeken dus op dat vlak was er weinig nieuws te vertellen, maar de prijs (met installatie) en verbruik was wel interessant.

10 jaar garantie met onderdelen, werkuren en verplaatsing inbegrepen (al is er zonder de electronica natuurlijk al minder om mis te gaan), zoutblokken worden met 'onderhoud' geleverd, alles in 75 EUR per ~150m3 dusja volledig verbruiksafhankelijk.

Aankoop is natuurlijk niet min, installatietermijn van momenteel 2 maanden is ook beu maar goed ja... er zijn heel veel voordelen aan dit systeem.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”