Waterverzachter: ervaringen?

tdemeyer
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Waterverzachter: ervaringen?

Berichtdoor tdemeyer » 22 Mei 2020, 13:53

Het water dat hier uit de kraan komt heeft een hardheid van 37°F, 21°D.

Om de warmtewisselaar in onze ketel (nieuwbouw) langer te laten meegaan is ons aangeraden om een waterverzachter te plaatsen.

Ik wil hier als het even kan géén polemiek starten rond de pro en cons, ik beschouw het eerder als een noodzakelijk iets. (ik wil eventuele discussies rond garanties vermijden, want er staat specifiek in het garantiedocument dat garantie op de warmtewisselaar vervalt bij een waterhardheid van boven de xx°F..)

Omdat ik totaal niet thuis ben in de verschillende technologieën die er bestaan (electrisch/niet electrisch, compact, zout of zoutblokken, whatever....) kan ik wel wat tips, ervaringen en suggesties gebruiken..

Gezin bestaat uit 2 gezinsleden, normaal (?) waterverbruik. De wasmachine en toiletten staan op regenwater. Systeem moet bij voorkeur zo compact mogelijk zijn, want we hebben geen plaats teveel op en rond onze drinkwaterverdeling.

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 51 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Re: Waterverzachter: ervaringen?

Berichtdoor liegebeestig » 22 Mei 2020, 15:33

Één kolommetje tot heuphoogte. Zoutkorrels en een beetje elektriciteit. Meet op volume en tijd. Kijk even bij twp.be. Eigenaar Tijl is geen gehaaide verkoper zoals de meesten in deze sector maar een Wizard in water. We hebben zelf zo een toestel zonder onderhoudscontract omdat dat ook letterlijk niet nodig is.

broke23
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer

Berichtdoor broke23 » 22 Mei 2020, 17:41

Welk toestel heb je dan? Voor een gezin of? En qua richtprijs?

kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer

Berichtdoor kamiel » 22 Mei 2020, 17:48

Ik weet niet of het gepast is om dit hier te vragen. Maar zijn er ook ervaringen met waterverzachters met CO2?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
TV: Netflix, Stievie, VRTNU en vier.be
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: Scarlet (met Umidigi One)

Funfile
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 25 keer
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer

Berichtdoor Funfile » 22 Mei 2020, 17:48

Hier véél te véél kalk in het water en daarom ook een waterverzachter in huis.

Had ooit een folder gezien van Ecowater en heb hen zelf gecontacteerd. Zij kijken naargelang de gezinssituatie welke waterverzachter geschikt is (een alleenstaande heeft aan een kleiner toestel genoeg).

Toestel is eigenlijk zeer compact. Wist zelf niet waar het toestel te plaatsen (omdat ik de grootte ook niet wist). Technieker heeft op de dag van de plaatsing gekeken waar de leidingen van het water liepen en toen in samenspraak bepaald dat het toestel in de berging moest komen (i.p.v. vlak bij de watermeter). Bij de watemeter zelf zou betekenen dat het toestel in de garage moest staan (leek mij zelf ook niet praktisch). Het toestel is zelf is ongeveer een tafel hoog en staat bij mij netjes verborgen naast mijn diepvriezer.

Plaatsing was (inclusief testen) op 2 uur gedaan.
Pluk de dag

Internet : Tadaam Standard (via 4G max. 30mbps)

Ik mine Bitcoins via freebitcoin

R2D2
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer

Berichtdoor R2D2 » 22 Mei 2020, 18:11

Hier ook zeer tevreden over Ecowater. Zowel over het toestel als over het bedrijf en de support (jaarlijks onderhoud).
Hou je ver van de cowboys in de sector, want die zijn er in overvloed.

tdemeyer
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor tdemeyer » 22 Mei 2020, 19:11

@liegebeestig: even gekeken, maar dit is blijkbaar aan de andere kant van het vlaamse land (ikke Vlaamse Ardennen :) )

@funfile & r2d2: kan je me (evt via PB) even doorgeven wat jullie totale installatie gekoste heeft? Werden bij de installatie alle aftakpunten op de bestaande leidingen ok voorzien?

seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Bedankt: 74 keer
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer

Berichtdoor seagull » 22 Mei 2020, 20:21

Hier ook heel tevreden over Ecowater (eVOLUTION 300 BOOST).
Monitoring en alarm via wifi, onderhoudscontract, en ze brengen zelf zout mee.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Bizz Mobile Unlimited (smartphone) & Bizz Mobile L (Mifi router) - 3StarsNet/FreePBX - Proximus TV

A teaspoon of baking
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor A teaspoon of baking » 22 Mei 2020, 20:31

Iemand ervaring met minimax of kinetico aquacare?

honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 269 keer
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer

Berichtdoor honda4life » 22 Mei 2020, 20:36

En wat kost zo'n warmtewisselaar tov. een waterontharder + onderhoud :wink:
Als er geen zuiver kraantjeswater uit de koude keukenkraan komt, zou ik er eerlijk gezegd liever niet aan beginnen.
Zoek maar even op hoe gezond een ontharder met zout is.

Ook ik wacht zo wat af op één met CO2 qua ervaringen.
Zelf zo iets in elkaar steken moet ook wel lukken mits een beetje programmeren als ik de juiste hardware er rond vind aan een schappelijke prijs :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Slafes
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 210 keer
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer

Berichtdoor Slafes » 22 Mei 2020, 21:48

Ik had contact met minimax indertijd maar ben voor een Delta simplex gegaan. Geen elektriciteit nodig. De bak zelf is niet groter dan het bekende trapje van de Ikea. Was ook stuk goedkoper dan de minimax.

Funfile
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Funfile » 22 Mei 2020, 21:52

Heb de offerte nog teruggevonden in mijn mails ; 1295 euro excl. btw (voor de Comfort 300, het basismodel). Wifi en zo leek me niet nodig, ik kan zo wel regelmatig eens het deksel er af nemen en kijken hoe het met de zoutvoorraad gesteld is.
Pluk de dag

R2D2
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor R2D2 » 23 Mei 2020, 17:16

De mijne kostte in 2011: €1378 btw in. (ESM18 maar dat model bestaat intussen niet meer)
Daar zat nog 100kg zout en een Sodastream gratis bij.

Ik wou je aanraden om gewoon prijs te vragen bij de aanbieders zo heb je dadelijk actuele info.
En toen zag ik deze site: https://waterontharderkiezen.be/modelle ... rs/prijzen
Geen idee wie er achter zit en of de cijfers actueel zijn, maar zo heb je toch ook al een idee. Blijkt dat het toch allemaal in dezelfde prijsklasse zit, dus prijsverschil zal niet dadelijk een criterium zijn.

En van die afstand: Ecowater heeft een netwerk van lokale technici die de plaatsing en het onderhoud doen, dus maakt het toch niet uit waar de hoofdzetel zit?

Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 257 keer
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer

Berichtdoor Dima_2005 » 23 Mei 2020, 21:09

Even een tip... Zelf zo'n 5 jaar geleden ook waterverzachter vervangen. Had zo'n 5tal offertes, allemaal rond 1500. Bleek toen in realiteit bijna altijd op hetzelfde gebaseerd: Fleck of BNT controller.

Uiteindelijk eentje met Fleck op ebay vanuit Duitsland gekocht (bij luftwassertechnik), voor 450 euro + 50 euro verzending. Installatie was zo gedaan (heel simpel), en configuratie kun je ook perfect aanpassen naar wens.

Als je geen schrik hebt om zoiets zelf te installeren, zeker een aanrader!

Ps: grootste valkuil is het hebben van een afvoer als je de locatie moet kiezen.

Funfile
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor Funfile » 24 Mei 2020, 08:53

Die afvoer was bij mij mee de reden dat het toestel in de berging geplaatst is : daar is ook de aansluiting (met afvoer) voor de wasmachine.

En die afvoer wordt nu dus ook gebruikt voor het spoelwater van de waterverzachter. Allemaal keurig afgewerkt achter de wasmachine.
Pluk de dag

slkmb
Starter
Starter

Berichtdoor slkmb » 24 Mei 2020, 10:37

Ik heb die van ons bij hen gekocht :
http://www.controlledsoftwater.be/huish ... ntharders/
Ben er zeer te vrede van.

broke23
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor broke23 » 24 Mei 2020, 11:58

Dima_2005 schreef:Even een tip... Zelf zo'n 5 jaar geleden ook waterverzachter vervangen. Had zo'n 5tal offertes, allemaal rond 1500. Bleek toen in realiteit bijna altijd op hetzelfde gebaseerd: Fleck of BNT controller.

Uiteindelijk eentje met Fleck op ebay vanuit Duitsland gekocht (bij luftwassertechnik), voor 450 euro + 50 euro verzending. Installatie was zo gedaan (heel simpel), en configuratie kun je ook perfect aanpassen naar wens.

Als je geen schrik hebt om zoiets zelf te installeren, zeker een aanrader!

Ps: grootste valkuil is het hebben van een afvoer als je de locatie moet kiezen.

En is de installatie dan in DE of EN? Als je geen termen kent lijkt me dit toch niet vanzelfsprekend? Of ben ik mis?

Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 257 keer
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer

Berichtdoor Dima_2005 » 24 Mei 2020, 12:46

Handleiding was inderdaad in DE. Maar tekeningen waren heel duidelijk... En is ook geen rocket science. Water in, water uit, afvoerbuisje. En dan een speciale bypass kraantje als je wilt (heb deze niet besteld... Nooit gehad dat ik zei: had ik maar een bypass).
Wat ik wel gedaan heb is een filter voor de invoer (Van Marcke, makkelijk reinigbaar met kraantje voor zo'n 50 euro) . En wow wat een rotzooi dat er via leidingwater binnenkomt :-o

Handleiding voor afstelling van controller , was beschikbaar online via de fabrikant. (Fleck)

Ps: onderhoud kun je zelf ook doen, reinigingsvloeistof wordt zo verkocht. En eens per jaar/2jaar kan het eens geen kwaad.

broke23
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor broke23 » 24 Mei 2020, 13:02

OK. Ik had het idd over de afstelling. Aansluiting zelf is peanuts als je iets of wat handig bent 8)

R2D2
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor R2D2 » 24 Mei 2020, 14:32

Wat dat DHZ betreft:
Hoe controleer je dan zelf de hardheid ?
En het onderhoud: bij ons omvat dat meer dan reinigingsvloeistof alleen: rubbertjes, filter.

broke23
Premium Member
Premium Member

Berichtdoor broke23 » 24 Mei 2020, 15:11

Hardheid is met zo'n tester (van marcke of ander). Dat heb ik hier onlangs gedaan. Op basis van kleur bij x aantal druppel product

Terug naar “Allerlei”