Starlink spotten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Time flies by... Ik zat bij Hale Bopp op kamp in Luxemburg. Naast het kasteel waar we sliepen was een grote rots waar ik met mijn toenmalige vriendin uren verstrengeld in elkaar heb liggen kijken naar de komeet.

Heb ze net een messenger bericht gestuurd, misschien denkt ze er ook nog eens aan. :D

In alle geval. Niets te spotten hier... Denk net te laag voor mij om 00u20.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daarnet wakker geworden en toch maar eens opgestaan en ander dakvenster (want nu in het NNO) opengedaan en onmiddellijk gespot. Ge kunt er ook niet naastkijken eigenlijk. Niet superhelder maar door zijn lange staart direct goed te zien.
Had niet verwacht zo gemakkelijk te spotten want is nu aan de straatkant en het is ook niet zeer donker eigenlijk.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

De voorbije dagen waren zogezegd de beste momenten om Neowise te zien, maar viel behoorlijk tegen en bijlange niet zo helder als een week terug. Met verrekijker wel goed te zien.
Vanavond wou mijn zoontje nog eens buiten om sterren te kijken. In het noorden zag hij een wel heel heldere ‘ster’ en vroeg zich af of het Mars was, al bedoelde hij wel Venus die we dus vroeger bij het Starlink spotten al gezien hadden. Groot was mijn verbazing toen ik met de Night Sky app en http://www.heavens-above.com vond wat het wel was. Bleek het om Jupiter te gaan. En er vlak links van was ook Saturnus zeer goed zichtbaar met het blote oog. Daarvoor moet je bijna 50 zijn om die voor het eerst te zien :D. Een uurtje later ook voor het eerst een doortocht van het ISS gezien, die zelfs nog feller was dan Jupiter. Zag die al van ver in het Oosten opduiken om bijna pal boven ons over te vliegen.
Zal misschien toch eens voor een telescoop moeten kijken als de zoon geïnteresseerd blijft. Ik vermoed dat je met een ietwat deftige zelfs de ringen rond Saturnus moet kunnen onderscheiden..
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Fijn Tomby dat (meestal) jij wat levenselexir in dit draadje blijft druppelen.
Idd, het viel dikwijls tegen de Neowise te spotten, maar toch heb ik hem een paar ochtenden mooi in het vizier gehad hoor.
Verheugend dit te kunnen meemaken.
Een telescoop zal natuurlijk de beleving optillen maar als je daar kwaliteit in wilt zal er toch wel behoorlijk diep jn de buidel moeten getast worden denk ik, alhoewel het ook wel zal afhangen van hoe hoog je de lat zelf legt. (Enkele jaren terug verloor ik bijna mezelf bij het aankopen van een verrekijker, gelukkig ben ik mede door de kostprijs tijdig met beide voeten op de grond terechtgekomen.)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

sandbert schreef:(Enkele jaren terug verloor ik bijna mezelf bij het aankopen van een verrekijker, gelukkig ben ik mede door de kostprijs tijdig met beide voeten op de grond terechtgekomen.)
Starlink Buurvrouw spotten? :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Neen hoor.
Mijn vrouw is ooit LV geweest in zo een zaak en ik ben me er dus zeer goed van bewust wat voor ongemak zoiets, in haar geval gedaan door een kwaadwillig iemand, teweegbrengt.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Ze later er daar ook geen gras over groeien!
Starlink satellietnetwerk is al in bètatest.
https://tweakers.net/nieuws/170968/star ... bit-s.html
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

En volgende launch zal waarschijnlijk voor nu dinsdag 18/8 zijn 16:30 onze tijd.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Deze week heb ik ze 's nachts nog eens zien passeren van west naar oost, meestal 2 "naast" elkaar. En op een andere dag ook nog eentje van noord naar zuid die plots verdween -- mogelijk achter een wolk maar misschien eerder in de schaduw van de Aarde?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cptKangaroo schreef:Deze week heb ik ze 's nachts nog eens zien passeren van west naar oost, meestal 2 "naast" elkaar. En op een andere dag ook nog eentje van noord naar zuid die plots verdween -- mogelijk achter een wolk maar misschien eerder in de schaduw van de Aarde?
Raar, hier paar dagen geleden er zien passeren van zuid naar noord :). Heb toen ook nog even op heavens-above gecheckt om zeker te zijn dat het Starlink was. Heb er ook maar een paar kunnen spotten want ze waren allesbehalve helder. De hoogdagen van de treintjes zijn ook wel voorbij, denk ik, nu ze die anti-reflectieve coating gebruiken.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Bevattelijk artikel over de Starlink-satellieten

https://www.ct.nl/achtergrond/starlink- ... -internet/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Er zijn er in dat verband weer 60 gelanceerd gisteren, maar ik hoef je niet uit te leggen dat het ijdele hoop is met het huidige troosteloze weertype waarvan nog steeds geen einde in zicht is. Morgenavond mogelijks wel wat opklaringen, maar of ze dan ook passeren...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”