Keuze IT consulting of vast in loondienst

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 611
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 48 keer

Hoe ik zie dat mijn werkgever omgaat met zijn medewerkers en zelf ook heb mogen ondervinden tijdens corona, heeft dit mij toch doen nadenken om stilletjes aan opzoek te gaan naar een andere job. Al zal dit momenteel niet zo eenvoudig zijn.

Tot nu toe heb ik altijd Interne IT functies uitgeoefend bij zowel de grotere bedrijven als de kleine kmo.
Tijdens het zoeken naar vacatures merk ik op dat dit voornamelijk gaat om consulting functies binnen de IT.

Ik vraag me af of iemand de switch heeft gemaakt van vast in dienst naar consulting en hoe je dit ervaren hebt?

Op vlak van profiel zit ik momenteel tussen support en systeem engineer (denk ik) waardoor het wel eens voorkomt dat voor een support functie mijn profiel te hoog is en voor systeem engineer te laag.

Ideaal zou zijn om te kunnen doorgroeien vanuit support naar ...

Graag wat tips en hoe je dit ervaren hebt?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1353
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

De meesten die ik ken dat de stap positief gemaakt hebben is door zelfstandige te worden maar je moet je echt wel kunnen verkopen.

Als 'consulting' moet je wel oppassen dat je niet in een systeem van de vele veredelde interims terecht komt. (en niet enkel "randstad pro")
Zelf zit ik bij smals, zoeken altijd wel profielen maar door puur overheid wel strikte diplomavereisten.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1805
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 90 keer

Als freelancer (FL) zijn er een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden.
Vooreerst je zal jezelf moeten verkopen voor elke nieuwe opdracht. De concurrenten zijn de andere freelancers maar ook grote bedrijven met consultans, die volgens de klant meer financiële armslag hebben.
Als FL zal je sterk in je schoenen moeten staan voor uw dagprijs, hou er rekening mee dat indien je vroegtijdig vertrekt dit financiële impact heeft. Niet ongebruikelijk dat je voor 10d iemand nieuw moet opleiden (op eigen kosten), uw vervanger.
Uw dagprijs lijkt een mooi bedrag op maandbasis, als je die maand aan de slag bent. Elke dag van de maand dat je er werkt krijg je je dagprijs maar niet als je ziek bent, verlof neemt, e.a.
Al uw kosten, auto, pc (soms deze van de klant), telefoon, verzekeringen, boekhouder, RSZ, belasting zit hierin vervat. En indien je enkel voor 1 bedrijf facturen maakt ben je een schijnzelfstandige dus je moet nog een nevenactiviteit hebben waar je facturen voor maakt
Om een keer te kijken wat uw minimum dagprijs moet zijn neem je best je 281.10, zoek je het bruto jaarbedrag op qua verdienste, tel je daarbij 13,07%, de jaarlijkse kosten voor wagen, telefonie, boekhouder, e.a. en deel je dat door het aantal gewerkte dagen.

Hou er rekening mee dat je jezelf moet blijven verkopen binnen het project, zodat je contract van 1, 3, 6 of 12 maand verlengd wordt (is meestal met 1 maand opzegbaar ongeacht de afgesproken duur). Dat in huidige situaties de FL het snelst moeten vertrekken, eigen mensen hebben voorrang.
Maar ook dat terwijl je een project nog aan het afronden bent (vermoedelijk de laatste bugoplossing) je al moet vissen naar een nieuw project binnen of buiten het huidige bedrijf en dat je daar data gaat moeten geven wanneer je kan beginnen. En liefst zo concreet mogelijk en zonder veel afwijking. Dus moet je jezelf terug verkopen bij het nieuwe bedrijf, op eigen kosten, die tijd kan je niet aanrekenen bij je huidige project (impact op dagprijs)
Wens je grote projecten, iets stabielere jobinvulling, ... Dan zal je via een consultancy bureau gaan aankloppen maar die vragen ofwel een % op de dagprijs ofwel een min vast bedrag. Voor de beter bataalde profielen kan dit wel eens 150€/dag of meer zijn.

Nu heb ik een groot deel van de risico's opgelost maar als je je daar kan in vinden, daar goed in bent, ervoor gaan zou ik zeggen.
Je kan er merkelijk méér geld verdienen dan in loondienst, als je creatief omgaat met centen nog meer. Hou wel in het achterhoofd dat je meer risico's neemt dan in loondienst en dat deze financiële impact hebben als ze zich voor dien.
En spreek in je relatie ook even hoe verlof er in de toekomst er moet uit zien. Veel FL nemen, zeker de eerste jaren geen verlof, ze bouwen hun financiële buffer op.

En een risico dat je niet uit het oog mag verliezen: stel nu dat je de overstap maakt en na een paar jaar wil je terug naar loondienst, weet dan dat de ze SZ bij zelfstandigen +/-3j achter loopt. Je zal de eerste 3 j veel van je netto loon aan RSZ van je FL beroep nog moeten betalen, tenzij je die buffer al aangelegd zou hebben. Zou moeten want bij de start als FL is dit ook zo, bepaalde kosten worden je maar later gepresenteerd, heb je alles al besteed dan kom je voor verrassingen te staan.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6454
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 509 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 4 keer

Uiteindelijk zijn het veredelde interims.

Ik ken er evenveel die de omgekeerde stap gezet hebben wegens de onzekerheid.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15262
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 492 keer
Bedankt: 1085 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er zijn veel meer "smaken" dan je het hier voorstelt:
A/ loondienst IT functie, in loondienst
B/ consultant IT functie, in loondienst
C/ consultant IT functie, freelance

Bij de "consultant in loondienst" zijn er nog heel veel smaken te krijgen, afhankelijk van de firma:
- hoe lang/kort zijn projecten
- hoeveel inzeg heb je in toegewezen projecten
- wat met bench/beach tijd, zeker in deze tijden: ben je dan technisch werkloos (zoals ze in Kontich doen, of niet)
- wat met opleiding, zelf betalen, niet concurrentiebeding, of vrij te kiezen, vast budget of flexibel, aantal dagen, ...
- ...

Laat u vooral de kop niet zot maken met "dikke auto's", dat is in het beste geval een momentopname en in het slechtste geval een leugen.
Je gaat meer plezier hebben aan telewerk, opleiding en inzeg in toegewezen projecten dan aan een dikke auto om mee te pronken op de oprit.

Ik ken mensen in alle mogelijke switches: AB, AC, BC, CB, CA, BA.
Ik ken freelancers (A) die na 2 jaar zich verslikken in het bruto/nettoloon dat "B" krijgt, omdat ie promotie gemaakt heeft en omdat de firma een Personal Flex Plan heeft opgesteld, waar bonussen fiscaal geoptimaliseerd uitbetaald worden.
B komt dan weer met allerlei verplichtingen rond compliance, HR gedoe, ...
Er is niet 1 "systeem" of "profiel" dat zomaar voor iedereen, in alle omstandigheden en alle fases van uw leven de best fit is.

Voor je een stap zet, praat met mensen van het bedrijf (B) of die ervaring hebben met (C), oa ook welk type firma: VOF, BVBA, CV, ...
In geval C: zoek een goede boekhouder die liefst niet te goedkoop is.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 611
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 48 keer

Bedankt alvast voor de vele waardevolle reacties.

Het gaat mij specifiek om de switch van "loondienst IT functie, in loondienst" naar "consultant IT functie, in loondienst"
Doorgroei en opleidingsmogelijkheden zijn voor mij het belangrijkste, deze zijn er momenteel niet. Al merk ik wel bereid te zijn om verder van huis te zoeken wanneer er een wagen bijzit. Bij consulting zit dit default bij de voordelen.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik ben van long term loondienst gegaan, naar korte tewerkstellingen meestal een paar maand tot 1.5 jaar omdat het bedrijf mij ofwel zeer snel tegenstak, of de beloftes niet nagekomen werden. Nu ja ik werkte initieel voor een grote telco vendor waar ik steeds grotere projecten en uitdagingen kreeg, en de jobs nadien waren veel kleinere spelers.

Dan ben ik voor een integrator gaan werken in loondienst, die mij op een bepaald moment meer op de "bench" hield dan naar klanten stuurde. Ik moest dan elke dag naar Brussel in de file om iets te doen wat ik thuis ook kon. Ik mocht daar cursussen online doen, wat na een paar weken tegen stak.

Ik heb ze vriendelijk bedankt, mij laten ontslaan, één maandje op de dop gestaan ofzo, en zo werd de stap gezet om consultancy in eigen beheer te doen, en ben toen zelfstandige geworden van zodra ik eerste opdracht had, toen een open source project voor een grote bank.

Ik combineer dit nu met een retail/fabrikant activiteit in de hifi sector, want in IT komt zoveel geld binnen dat het naar de fiscus gaat als je er niks nuttigs mee doet, of je moet het in de BV houden. Als het in de hifi wat minder gaat dan doe ik weer wat IT. Mijn product is Linux gebaseerd, dus kennis is in twee richtingen bruikbaar.

Misschien het grootste voordeel van zelfstandig zijn, is dat alle kosten direct van je omzet gaan, terwijl een loontrekker alles moet kopen van zijn netto, en het feit dat als ik enkel IT zou doen, met 6 maand consultancy eigenlijk rondkom.

De verdienstes zijn hoger, maar het risico voor de zelfstandige is ook veel hoger, en die 20% sociale lasten vind ik persoonlijk de pest gezien ik ver van dokters en ziekenhuizen wegblijf. Mijn enige kost is de tandarts.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15262
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 492 keer
Bedankt: 1085 keer
Recent bedankt: 5 keer

joriz schreef: Het gaat mij specifiek om de switch van "loondienst IT functie, in loondienst" naar "consultant IT functie, in loondienst"
Doorgroei en opleidingsmogelijkheden zijn voor mij het belangrijkste, deze zijn er momenteel niet. Al merk ik wel bereid te zijn om verder van huis te zoeken wanneer er een wagen bijzit. Bij consulting zit dit default bij de voordelen.
Opnieuw: miskijk u niet op de auto :).
ub4b schreef:Misschien het grootste voordeel van zelfstandig zijn, is dat alle kosten direct van je omzet gaan, terwijl een loontrekker alles moet kopen van zijn netto, en het feit dat als ik enkel IT zou doen, met 6 maand consultancy eigenlijk rondkom.
Met de introductie van flexplans is dat verhaal ook achterhaald. SDWorx biedt flexplans aan al minstens sinds 2010.
Grote bedrijven kunnen leuke deals sluiten voor auto's, GSM, hospitalisatieverzekering, ... en dus ook vergoeding (harde euro's dus) die fiscaal interessant zijn voor WG en WN.

Het is een interessante tijd om eens rond te horen hoe bedrijven omgaan met hun personeel.
Er zijn nu (ook grote) IT bedrijven die mensen technisch werkloos zetten. Als je dat niet oké vindt, zou ik die alvast schrappen van uw lijstje :).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6253
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zelf ben ik al enkele (12j) jaren vast in dienst in IT in een groot bedrijf, na een aantal jaren consultant geweest te zijn.
In weze is mijn functie altijd dezelfde: IT. Maar... ik heb wel al al volgende dingen gedaan in de loop der jaren:

* ondersteuning interne klanten (frontend)
* aansturing v klein team
* architectuur
* cloud
* realtime data omgevingen
* linux/unix 3rd line
* grote risk-related applicaties onderhouden
* big data

En ook al doorgroei in functie gedaan... en die verscheidenheid zie ik zelden/nooit terugkomen bij de consultancy firma's, ook niet bij de middelgrote bedrijven. Ik kan m'n netwerk behouden om dingen sneller in orde te krijgen, en kan toch regelmatig switchen zonder de nadelen van een verhuis van bedrijf te ondervinden. Dus ja, ik vind dat dit zeker z'n voordelen heeft. Ook z'n nadelen, versta me niet mis.

Iets wat helpt om alles te relativeren: het gras lijkt/is groener bij een ander... maar misschien gewoon omdat er meer stront ligt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9127
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 204 keer
Bedankt: 708 keer
Recent bedankt: 4 keer

Consultant in loondienst kende ik nog niet.

Klinkt wel interessant, want ik ben altijd een ITer geweest die ergens komt en het netwerk eruit sleurt en vervangt.
Gewoon "maintenance mode" uitvoeren is niet echt interessant meer na een tijdje.

Ik ben wel een pietje precies die graag zijn tijd neemt om iets "tegoei" te doen, want "goe genoeg", daar kan ik niet tegen.
Met 1 project tegelijk bezig zijn echter, met tussen de projecten stricte scheiding, kan ik wel gebruiken, want het wordt anders soms wel ns teveel.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6253
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Consultant in loondienst kende ik nog niet.
Ik dacht dat dit de merendeel was... of toch de merendeel van de consultants waar ik mee in aanraking ben gekomen tot hiertoe ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Wij hebben dat ook.
Maar veel consultants worden dan geplaatst vanuit een ander bedrijf waar ze wel gewoon in loondienst zijn.

Mocht ik 20 jaren jonger zijn en geen kinderen hebben, zou ik ook nog een durven te kiezen voor zelfstandig IT.
Maar nu is het loondienst en zelfstandige in bijberoep voor een paar kleinere projecten.
Das persoonlijk natuurlijk, maar met een vrouw in de thuiszorg en 2 kinderen zou ik nu niet meer anders willen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3930
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 163 keer

joriz schreef:Het gaat mij specifiek om de switch van "loondienst IT functie, in loondienst" naar "consultant IT functie, in loondienst"
What's in a name zou ik zeggen... loondienst IT functie is afhankelijk van de omvang en mogelijkheden van het bedrijf.

Zit je in een klein bedrijf dan is IT vaak een pure kost en heb je geen mogelijkheden, zit je in een groter bedrijf is IT meer strategisch en ga je ook veel meer mogelijkheden hebben (variatie, training, carriere, …).

Consultant is ook afhankelijk van waar je bedrijf je plaatst... eigenlijk komt het min of meer op hetzelfde terecht. Sommige klanten hebben amper middelen en zijn conservatief, andere klanten hebben wel middelen en dynamisch (maar de grote zijn ook vaak enorm log).

Uiteindelijk maakt het dus niet uit... belangrijk is waar je terecht komt... een interne IT'er bij een goed bedrijf kan beter af zijn dan een consultant bij een slechte klant.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6454
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 509 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 4 keer

En de kans dat uw klant als consultant uw trainingen betaalt (direct dan) is klein. Die zoekt een mens met kennis, anders kan 'm beter zelf iemand aannemen…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
test1000
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 maa 2023, 12:05

Hoi,

Ben 56 jaar.
Diploma : graduaat informatica
35 jaar ervaring in IT.
Werk als freelance en mag 120.000 euro / jaar incl BTW factureren aan bedrijf.
Is dit het minimum, gemiddeld of hoog ?
Wat verdienen anderen ?

Ik weet dat moeilijk te bepalen is maar wat moet je factureren als je in loondienst volgende verdient :
Brutoloon: 5.700 euro /maand
Wagen met tankkaart
Dertiende maand / vakantiegeld.
Pensioen sparen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5556
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 479 keer

In jouw geval zou ik in loondienst blijven hoor … met die 120000 dek je net je huidige loon en kosten, je zal iets meer over hebben, maar op jouw leeftijd lijkt me pensioenopbouw toch nog de grootste drijver. Ik zou gewoon in loondienst blijven en zelfstandig gaan vanaf je rechtmatig op pensioen mag gaan ofzo.

Qua loon … huidige bruto +40% is wat je minimaal moet faktureren om ongeveer breakeven uit te komen. Beide vormen hebben voor en nadelen.

PS: Ben zelf zelfstandige … er komt wel wat meer bijkijken dan enkel loon.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Ik weet niet wat je kennis is, maar met 35j ervaring is 120.000€ incl btw toch wel aan de lage kant zou ik denken.

Ben zelf jaar geleden van loondienst naar freelance gegaan.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5556
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 479 keer

Hangt van de modaliteiten af hè. 120k EUR vast bedrag, ongeacht ziekte of verlof (limiet natuurlijk) is zo slecht nog niet.

Je kan zeker en vast meer verdienen (een pak meer zelfs), maar dan moet je ook doorwerken en rekening houden dat elke dag verlof of ziekte, direct verlies van inkomsten is. En je moet dan ook zelf je klanten en/of projecten zoeken.

Allemaal minder evident op je 56ste denk ik dan zo. Maar ik geef toe, het kan wel meer zijn :-)

Toegevoegd na 1 minuut 5 seconden:
Ik zou dat vooral ook eens met een boekhouder of fiscalist bespreken. Want als dit bij je huidige werkgever is, gaan ze bij de belastingen wel serieus fronsen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 29 keer

Dat is te weinig. De overheid betaald gemiddeld 90 euro per uur exclusief btw. Dat is met andere woorden gewoon de bodem want dan kan je even goed voor de overheid gaan klussen.

90 euro/uur x 200 dagen x 8 uur is al een pak meer dan dat ze je bieden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15262
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 492 keer
Bedankt: 1085 keer
Recent bedankt: 5 keer

Met €120K aan facturatie ga je niet ver springen.
Enkel met wat geneuzel ga je daar een klein beetje beter uitkomen als met uw huidige loon (€5,7K bruto).
Geneuzel is dan uw oprit als parking factureren en van die prutsen.

Degene die u dat voorgesteld heeft, is op zijn minst een kluns, me dunkt.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2841
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

dragonflo schreef:Dat is te weinig. De overheid betaald gemiddeld 90 euro per uur exclusief btw. Dat is met andere woorden gewoon de bodem want dan kan je even goed voor de overheid gaan klussen.

90 euro/uur x 200 dagen x 8 uur is al een pak meer dan dat ze je bieden.
En weet je ook voor welk profiel? :)
Er zit al verschil tussen project en program manager, dus tussen architect of engineer zal ook wel nog een stap zitten, eveneens in de term junior/medior/senior.

Voor de TS: pas ook op met de tussenfirma’s. Die durven al eens +30% pakken. Echt gortig.
Maar als jij tevreden bent met een bepaalde prijs…
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1805
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 90 keer

joriz schreef: 09 apr 2020, 09:59 Bedankt alvast voor de vele waardevolle reacties.

Het gaat mij specifiek om de switch van "loondienst IT functie, in loondienst" naar "consultant IT functie, in loondienst"
Doorgroei en opleidingsmogelijkheden zijn voor mij het belangrijkste, deze zijn er momenteel niet. Al merk ik wel bereid te zijn om verder van huis te zoeken wanneer er een wagen bijzit. Bij consulting zit dit default bij de voordelen.
Toevallig terug op dit onderwerp gekomen en na het herlezen denk ik dat we in de verkeerde richting info aan het geven zijn
Je bent in loondienst en je blijft in loondienst (met andere voorwaarden o.a. een salariswagen) en niet in freelance.

Welk impact heeft het:
-) mogelijks je brutto wedde, gezien je een salariswagen krijgt, indien dit daalt dan heb je ook minder vakantie- & 13de maand en misschien ook minder pensioen (in je brutto per jaar minder dan 70k€ verdient, hergeen erboven telt toch niet mee voor je pensioen)
-) inhoudelijk verandert je jobfunctie, indien het bedrijf minder opdrachten binnenkrijgt als consultantie dan kan je sneller aan de deur gezet worden wegens economische redenen (reorganisatie)
-) minder feeling met het bedrijf en de wijzigende cultuur gezien je vermoedelijkdagelijks bij de klant zal zitten en (zelden) nog in het bedrijf komt, de wandelganginfo zal je missen waardoor je minder of niet kort op de bal kan spelen
-) je verdwijnt dus ook uit het zicht, men zal enkel nog afgaan op de ervaring van de klant voor wat uw inzet & prestaties betreft
-) je hangt af van je klant(en) waardoor je je niet alleen aan je bedrijf moet verkopen maar ook aan je klant (wat normaliter te voorschijn dient te komen door bijkomende bestellingen of betalende changes op lopende projecten)
-) er wrodt verwacht dat je komende projecten (al of niet via wandelganginfo bij de klant) asap deelt met het bedrijf zodat ze nieuwe projecten kunnen binnenhalen
-) als je op de "bench" zit wordt commerciele activiteiten verwacht zodat je snel terug aan door klant betalende opdrachten kunt werken. Hoe dichter uw dagprijs aan marktconforme prijzen zit hoe sneller je opnieuw een betalende opdracht moet hebben.
test1000
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 maa 2023, 12:05

Misschien andere vraag aan de zelfstandige IT'ers.

Wat verdienen jullie dan op jaarbasis incl BTW ?
Als 120.000 euro incl BTW/jaar te weinig is vraag ik mij af wat jullie facturen op jaarbasis ?

Ben eigenlijk als 'schijnzelfstandige' aan de slag.
Maw moet geen nieuwe opdrachten zoeken ed.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1641
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ben ook wel benieuwd naar omzet. In mijn directe omgeving zie ik veel collega's overstappen van loondienst naar freelance, vaak zelfs bij dezelfde werkgever en dezelfde job. Moet dan financieel toch een stuk voordeliger zijn als je een stuk "veiligheid" opgeeft... En van een aantal weet ik wel zeker dat ze het goed uitrekenen en zich niet blindstaren op de "hoge" bedragen zonder het volledige plaatje te zien.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6253
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dus schijnzelfstandigheid? Da's strafbaar...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2384
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Er is IT (helpdesk) en IT (project manager). Maar €500/dag (excl Btw) is toch het minimum denk ik.
x220 dagen = 110.000/jaar (excl).

Wat je daarvan overhoudt... eens met een boekhouder spreken. :wink:
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5556
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 479 keer

Als freelancer factureerde ik, 2014 -> 2018, toch gemakkellijk 700-800 EUR excl. BTW/dag en dat voor lange projecten. Op 2 kleinere projecten heb ik 900+ gehad/dag. De dag van vandaag heb ik de indruk dat de tarieven enorm uiteenlopend zijn, maar ook dat de sector compleet kapot is door al die 'recruitment' partners. Je geraakt nergens nog rechtstreeks binnen, en in de ideale wereld heb je maar 1 recruiter tussen jou en de klant zitten, maar soms is dat ook 1 of 2 niveau's meer (e.g. Overheid ==> Econocom ==> Cheops ==> Zelfstandige) ...

PS: Ik heb in 2018 zelf besloten om geen 'Consultant' meer te zijn maar in een MSP te stappen ... ik ben daar, voorlopig, nog niet financieel beter van geworden (in tegendeel), maar jezelf een 'loon' factureren en uitbetalen, vakantie & ziekte dat geen invloed heeft op je loon e.d. zorgen ervoor dat ik het mij vooralsnog niet beklaag. Op de lange termijn zien we nog wel.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”