Autokeuring: minimum vereisten

profke
Member
Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Autokeuring: minimum vereisten

Berichtdoor profke » 10 Mar 2020, 15:44

Een eerder theoretisch vraagje; maar toch een "doordenkertje".

Vrienden van mij hebben vorige maand een defect gekregen aan hun auto. Een of andere aandrijf as tussen de versnellingsbak en een van de voorwielen was defekt. (geen tractie meer) . Hierdoor geraakt de wagen niet meer vooruit of achteruit op eigen kracht.

Al de rest werkt. Motor; lichten; remmen; etc... werken allemaal en zijn (volgens ons) binnen de normale waarden. Maar de wagen "rijdt" dus niet meer uit zichzelf.
Aangezien de wagen sneller terug naar de keuring moest dan de geschatte reparatietijd, en omwille van de kostprijs versus leeftijd van de wagen hebben ze hem niet meer ter keuring aangeboden, en een nieuwe gekocht.

Maar de bemerking kwam: zou die auto wel afgekeurd worden als ze hem de keuring binnen "duwden".
Is er , vandaag, een verplichting dat de auto moet "zelfstandig rijden" om hem te keuren?

Op het eerste zicht (en ook niet na doorlezen van dezelink) denken wij van niet. Maar ik luister naar andere meningen.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 465 keer

Re: Autokeuring: minimum vereisten

Berichtdoor Joe de Mannen » 10 Mar 2020, 16:26

Er wordt verteld dat je je auto door de keuring mag duwen, maar ik vrees dat dat een fabeltje is.

Je wordt ook verondersteld je wagen "voor te rijden" voor keuring.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 51 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Berichtdoor liegebeestig » 10 Mar 2020, 16:29

Mijn oldtimer die om de 5 jaar in de nieuwe regeling naar de keuring moet had wat start problemen net toen hij binnen stond. Gewoon verder geduwd doorheen de keuring en groen. Wel nadien zelfstandig weggereden van op de parking.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 465 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 10 Mar 2020, 16:35

Als hij tijdens de keuring stilvalt lijkt het mij ergens wel logisch dat ze verder keuren, maar ik heb het ook al anders meegemaakt.

Batterij stuk, last met starten en uiteindelijk niet meer gestart gekregen zonder starthulp (van een VAB man die ook stond aan te schuiven).
Auto afgekeurd voor de batterij. Wat belachelijk is, want hij is niet bruikbaar zonder nieuwe batterij.

Het blijft een loterij.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...

R2D2
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

Berichtdoor R2D2 » 10 Mar 2020, 17:03

Je kan heel vrijblijvend de vraag stellen aan de chef van het keuringsstation. Hij heeft het laatste woord. Ik heb al meegemaakt dat ik rode kaart kreeg (uiteraard onterecht) en gewoon naar zijn kantoor gegaan. Hij kwam zelf verifiëren en het werd een groene kaart zonder opmerking.

honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 269 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer

Berichtdoor honda4life » 10 Mar 2020, 20:12

Te laat keuren is nu ook de grote kost niet.
Wedden dat een garagist in een vuile overall of een vrouw met een diepe decolleté er wél door geraakt.

Deal with it, 't is altijd ne zure bij die zure incompetente "garagisten" die denken het beter te weten en nog te lui zijn om een chassisnummer af te stoffen en daar nog liever een opmerking van maken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 126 keer
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer

Berichtdoor lacer » 11 Mar 2020, 18:42

Of een garagist / verkoper die liever een nieuwe wilt verkopen dan een herstelling doen van paar 100 €.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 3B + Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04

kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer

Berichtdoor kamiel » 11 Mar 2020, 19:53

Heb je vraag een paar keer gelezen.
Ik snap niet waarom je een auto zou laten keuren die toch niet rijdt. Als ie niet op de openbare weg staat zal je er zeker geen boete voor krijgen.
En een laattijdige keuring kost niet zoveel extra. En van thuis of van garage mag je zonder keuring naar de keuring rijden.
Een defecte aandrijfas wordt afgekeurd. Zelfs als enkel de stofhoes van je aandrijfas kapot is word je al afgekeurd.
Ze kunnen hem misschien niet afkeuren omdat hij niet rijdt, maar wel omdat je aandrijfas stuk is.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
TV: Netflix, Stievie, VRTNU en vier.be
VOIP: Weepee (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via Raspbx
GSM: Orange (met Umidigi One)

profke
Member
Member
Bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor profke » 12 Mar 2020, 13:44

Zoals eerder al aangegeven: de beslissing tot "niet keuren en een nieuwe kopen" was al genomen, de vraag "zou hij goedgekeurd worden" is dus louter hypothetisch. Ik vond echter nergens een officieel artikel over dat dit een aanleiding tot afkeuren mocht zijn.

kamiel schreef:Een defecte aandrijfas wordt afgekeurd. Zelfs als enkel de stofhoes van je aandrijfas kapot is word je al afgekeurd.

Dit citaat lijkt op een officiele aanleiding.
Ik vind hem wel nergens in de "verplichte zaken" die in orde moeten zijn, maar het gedachtenexperiment is intussen voldoende uitgewerkt om iedereen zijn mening te kunnen geven.
Merci aan allen voor de feedback!

marzman
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Berichtdoor marzman » 13 Mar 2020, 07:29

Mijn vorige auto is wel eens afgeslagen tijdens de keuring en wilde niet meer uit zichzelf starten. Ze hebben hem die band opgeduwd voor de remmentest, hij starte weer en werd goedgekeurd.

Ze inspecteren wel de onderkant. Als de aandrijfas daarbij hoort wordt hij afgekeurd.

cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor cybersurfr » 13 Mar 2020, 08:28

Alles wat een gevaar kan betekenen is reden voor afkeur?
Maw een as die gebroken is kan loskomen en is een gevaar (idem bv een uitlaat die niet goed vast hangt)

Het afslaan of niet meer starten van een auto kan je ook in interpreteren als een gevaar.

marzman
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Berichtdoor marzman » 13 Mar 2020, 12:41

Het was ook na de lampen en claxontest dat hij niet meer starte. De accu had gewoon niet genoeg meer over daarna. Maar op die rollen van de remmentest sloeg hij meteen aan. Op zich had ik het begrepen als het afkeur was geweest.

Maar een auto die helemaal niet op eigen kracht kan bewegen is wel iets anders natuurlijk. Als het een hele oude auto is kun je er vaak nog wel een behoorlijke inruilpremie voor krijgen. Dat heb ik met die betreffende auto ook gedaan.

Terug naar “Allerlei”