Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Maanden zijn maskers zinloos
Maanden heeft men het enkel over high tech maskers
...Q

Logisch da mensen tegen zijn.


In den aldi hebt gegeen hightechmasker nodig. Draagt ge allebei iets funky, ontsmet ge ook dan verkleint ge het risico enorm voor beide.
Daar gaat het om
En neen, risico is niet 0. Betektnniet dat een funky masker zinloos is
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heb op dat vlak nooit echt geluisterd naar wat onze eigen media aan het verkondigen was - internationaal was het vrij duidelijk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:Maanden zijn maskers zinloos
Maanden heeft men het enkel over high tech maskers
...Q

Logisch da mensen tegen zijn.
De argumentatie was véél genuanceerder dan hoe je het hierboven omschrijft,
maar zelfs dan: alleen een idioot verandert nooit van mening.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: De argumentatie was véél genuanceerder dan hoe je het hierboven omschrijft,.
de beeldvorming duidelijk
volgens onze experten is een masker hooguit een vals gevoel van veiligheid, tot vorige week althans :)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef: De argumentatie was véél genuanceerder dan hoe je het hierboven omschrijft,.
de beeldvorming duidelijk
volgens onze experten is een masker hooguit een vals gevoel van veiligheid, tot vorige week althans :)
een masker diende niet om u zelf te beschermen maar om de ander te beschermen. Dit zeggen ze toch al maanden?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:De argumentatie was véél genuanceerder dan hoe je het hierboven omschrijft,
maar zelfs dan: alleen een idioot verandert nooit van mening.
De argumentatie was toen helemaal niet genuanceerd.
Op 1 april 2020 stelt Maggie De Block, minister van volksgezondheid, het als volgt: "Het heeft geen zin om ze te dragen, het kan een vals gevoel van veiligheid geven".
"We weten evenwel dat het u niet beschermt. Integendeel: het geeft soms een vals gevoel van veiligheid. U zal dichter bij anderen gaan staan, sommige mensen wassen minder hun handen en zijn minder oplettend."
Het is larie die men toen verkocht. Maar er waren onvoldoende maskers: dus dan logen ze er maar op los.
Een gedegen masker heeft wel degelijk effect!!
Toen én ook nu.
Maar ook nu ontbreekt het aspect kwaliteit...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je gaat de politiek toch niet als bron nemen?
Maggie loopt in zowat alle dossiers aan het handje van de sector-lobbymachine.

Ik baseer me op adviezen van wetenschappers :).
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Dus én mondmasker dragen én afstand houden.

Het eerste kunnen ze verplichten, het tweede moet je zélf doen.

Helaas ontbreekt bij de meeste Belgen hiervoor de discipline, dat kan je merken als je de eerste de beste supermarkt binnen stapt.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Discipline? Dat is er al langer dan de voorbije maanden niet, dus gaan ze het nu met die mondmaskers wel aanleren. Nee hoor!

Eventjes parkeren op het fietspad om snel wat uit de winkel te halen... kwestie dat hun wagen de overige auto's op de rijweg niet kan belemmeren. Fietsers belemmeren? Who cares.
Zebrapad een tiental meter voor de rode lichten of een fiets oversteekplaats met voorrang...ideaal plaatsje om er eventjes bovenop stil te staan en te wachten tot het groen wordt. Mensen te voet kunnen toch altijd rond de wagen gaan.
En zo kan je tal van voorbeelden noemen, durf er hen ook niet op te wijzen of te vragen heb je je rijbewijs gekocht misschien of zat het bij Ariel? Je krijg een vinger en de nodige verwensingen.

Discipline dus.
En nu nog eens betutteling van de overheid en experten erbij, zogezegd om je gezondheid, hoewel het allemaal niet nodig was eerst...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:Je gaat de politiek toch niet als bron nemen?
Maggie loopt in zowat alle dossiers aan het handje van de sector-lobbymachine.

Ik baseer me op adviezen van wetenschappers :).
Ja, maar adviezen van welke wetenschappers? :lol: :lol:
Op 4 maart schreef je nog dat alle parameters onder controle waren.
Intussen zitten we aan bijna tienduizend officiële overlijdens door SARS-CoV-2, tienduizenden officieel bevestigde besmettingen en het einde is nog helemaal niet in zicht...
heist_175 schreef:
DarkV schreef:Ik heb de indruk dat Corona véél besmettelijker is dan griep... als je volgens mij iemand eens deftig laat hoesten in een rusthuis dan kan je het twee weken nadien sluiten wegens gebrek aan inwoners. Geloof je echt dat dit bij de griep dezelfde gevolgen zou hebben ?
De "parameters" van een ziekte worden meestal pas naderhand berekend, eens je alle data hebt. Momenteel ziet het er naar uit dat alle parameters onder controle zijn, waarmee de maatregelen ook het nut bewezen hebben.
Allicht heb je ook toen de verkeerde "wetenschappers" gevolgd?
Zelf nadenken kan echt geen kwaad hoor. :wink:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

timmermc schreef:zogezegd om je gezondheid
Maggie is toch eerlijk en niet voor de gezondheid maar omdat ze de hoge raad van geneesheren niet naast zich kunnen neerleggen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ordon schreef:Op 4 maart schreef je nog dat alle parameters onder controle waren.
Alleen een idioot verandert nooit van mening
+
If the facts change, I change my mind. What do you do, sir?
:bdaysmile:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Weet je idc wat de wetenschappers zeggen.

Maar wetenschappers kunnen lij niet verplichten da moet de politiek doen.

En ik heb een principe aan eerlijk zijn.
Maggie liegt tegen mij en ik moet opeens haar gehoorzamen 3 maanden dat ik mijn leven riskeer. Ja f*** off en ga gewoon dansen in de regen ofzo ze...

Ik ga hem dragen ma de voorschriften leef ik niet na.

Als je tegen mij liegt dan moet je het zelf maar weten kom dan niet achteraf Wenen als een klein kind.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Ik ga hem dragen ma de voorschriften leef ik niet na.
Dan gaan we voortaan moeten winkelen in Nederland (hadden die ook niet minder besmettingen).
Of in Frankrijk waar de winkel zelf beslist of je met of zonder mondkapje binnen mag.

Hier betuttelt de overheid ons en durft zelfs Jules Delhaize en zijn broers zeggen dat je er maar moet kopen als je bij hen wilt winkelen, nou bedankt dan ga ik wel naar Jef Colruyt die tenminste nog een mondkapje gratis aanbied als ik het mijne niet mee heb.
Sorry Mister Delhaise, de klant is koning staat duidelijk niet in je geboden.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja eahj sorry he ma de geloofwaardigheid van mij in de politiek is op een dieptepunt hierdoor gekomen waar ik niet meer zal van terug gaan.

En dan mogen die wetenschappers eerst maar eens de geloofwaardigheid van die politiekers opkrikken hoor.

Ik ga niet men leven riskeren vanwege een een leugen omtrent een fout.

Als jij wil dat ik van men fouten leer leer er dan eerst zelf van overheid...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:
Ordon schreef:Op 4 maart schreef je nog dat alle parameters onder controle waren.
Alleen een idioot verandert nooit van mening
+
If the facts change, I change my mind. What do you do, sir?
:bdaysmile:
Er zijn sommigen die ootmoedig toegeven dat ze fout zaten.
Er zijn sommigen die er een feestmuts bijhalen indien ze fout zaten.

Just my 2 cents.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gemiddeld dagelijks aantal besmettingen blijft maar stijgen

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 38785.html
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dat lijkt mij redelijk "normaal" gezien de vele versoepelingen en het feit dat velen er van uit gaan dat "het virus weg is". Ik zie binnenkort de maatregelen terug verstrengen als de trend zich doorzet. De verplichting van mondmaskers te dragen in alle winkels e.d. is daar al een voorbode van.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jean marie dedecker schiet alvast het voorstel af :lol: En wil wilmes zelfs in de bak :angel:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef:Dat lijkt mij redelijk "normaal" gezien de vele versoepelingen en het feit dat velen er van uit gaan dat "het virus weg is". Ik zie binnenkort de maatregelen terug verstrengen als de trend zich doorzet. De verplichting van mondmaskers te dragen in alle winkels e.d. is daar al een voorbode van.
Trend ? Ze hemme 5(vijf) besmetting meer gevonden als de week ervoor...
Kijk gvd naar de dooie en de ziekenhuisopnames, het virus gaat nooit weg hé, maar nu zijn ze met een bazooka op een vlieg aan't schieten....en half België trapt erin.
Sandroo
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2020, 19:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Best ga je eens gaan spreken met mensen die de ziekte doormaakten zonder ziekenhuisopname

Die mensen zijn na hun ‘genezing’ nog steeds sterk achteruit gezet in hun gezondheid!
Dat gaat maanden geld kosten aan bijkomende onderzoeken, ziekteverlet, revalidatie, ...

In tegenstelling dat wat minister de block vertelde, is dit geen griepje

Maar een ziekte die aanslepende complicaties veroorzaakt
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

iceke schreef:Trend ? Ze hemme 5(vijf) besmetting meer gevonden als de week ervoor...
Kijk gvd naar de dooie en de ziekenhuisopnames, het virus gaat nooit weg hé, maar nu zijn ze met een bazooka op een vlieg aan't schieten....en half België trapt erin.
Albert A. Bartlett schreef:“The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function.”
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

iceke schreef:Trend ? Ze hemme 5(vijf) besmetting meer gevonden als de week ervoor....
Per dag. Dus stijgend. Ik weet dat je het allemaal overdreven vindt en dat is niet erg..... tot jouw gedrag anderen treft. :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

on4bam schreef:
iceke schreef:Trend ? Ze hemme 5(vijf) besmetting meer gevonden als de week ervoor....
Per dag. Dus stijgend. Ik weet dat je het allemaal overdreven vindt en dat is niet erg..... tot jouw gedrag anderen treft. :roll:
Ik denk dat je overdrijft.

In Frankrijk zijn er de afgelopen 24 uur 658 gevallen bij gekomen en toch loopt het aan onze kust vol met Franse toeristen (zélf gezien).

Het land heeft code groen en op dit moment zijn er talloze Belgen op weg naar Frankrijk om er hun vakantie te vieren.

Als je "onze" cijfers alarmerend vindt, dan moeten de grenzen dicht, toch? En dat naar alle buurlanden toe, want ook Nederlanders "bezetten" intussen de grensgebieden en daar kan je ook veel besmettingen door oplopen.

En wat met de vliegtuigen die TUI op dit moment volpropt? Dansen op een trouwfeest mag niet, maar met 300 of 400 samen in één vliegtuig is geen enkel probleem. Tja - de toeristische sector moet draaien zeker?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

phil48 schreef:Ik denk dat je overdrijft.
Waarom? Omdat ik vind dat dit moet opgevolgd worden?
phil48 schreef:In Frankrijk zijn er de afgelopen 24 uur 658 gevallen bij gekomen en toch loopt het aan onze kust vol met Franse toeristen (zélf gezien).

Het land heeft code groen en op dit moment zijn er talloze Belgen op weg naar Frankrijk om er hun vakantie te vieren.
Euh, ja? Je punt is?
phil48 schreef:Als je "onze" cijfers alarmerend vindt, dan moeten de grenzen dicht, toch? En dat naar alle buurlanden toe, want ook Nederlanders "bezetten" intussen de grensgebieden en daar kan je ook veel besmettingen door oplopen.
Alarmerend? Niet overdrijven. Het moet opgevolgd worden zodat er tijdig maatregelen kunnen getroffen worden en men niet achter de feiten aan loopt.
phil48 schreef:En wat met de vliegtuigen die TUI op dit moment volpropt? Dansen op een trouwfeest mag niet, maar met 300 of 400 samen in één vliegtuig is geen enkel probleem. Tja - de toeristische sector moet draaien zeker?
Nagel op de kop. Onverantwoord om zo veel mensen in een vliegtuig te stoppen. Er was eerst gezegd dat het mondmasker de hele tijd moest aangehouden worden maar ik weet ondertussen uit eerste hand dat er eten en drank geserveerd wordt en het mondmasker dan uiteraard af gaat.
Deze week interviewde men nog mensen die in de voormiddag naar Lissabon vlogen vanuit Brussel, in de namiddag stond Lissabon op de rode lijst.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Zweden is nu "code rood" => reisverbod voor Belgen om nog naar Zweden te gaan.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 38793.html

Akkoord dat volgepropte vliegtuigen (ongelofelijk dat de maatschappijen nog het lef hebben om dat te doen) even erg zijn als een bar of een club. Vliegreizen kan IMHO, maar met niet meer dan 50% van het vliegtuig bezet. Als ze de fares dan moeten optrekken, so be it.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef: Per dag. Dus stijgend. Ik weet dat je het allemaal overdreven vindt en dat is niet erg..... tot jouw gedrag anderen treft. :roll:
Wat heeft mijn mening in hemelsnaam met mijn gedrag te maken ???

Van mij mag iedereen op vakantie, maar ik blijf hier deze zomer.
Van mij mag iedereen vliegen, maar ik stap niet in een vlieger atm.
Volgens mij is het nu redelijk laat om mondmaskers te verplichten, wat niet wil zeggen dat ik deze niet gedragen heb op de piek in ons land.
Van mij mag iedereen op café of restaurant, ik ga er nog niet inzitten.

Ik denk dat mijn mening vrij duidelijk is hé, Corona krijg je voornamelijk door lang in niet of slecht verluchte ruimtes te verblijven. Niet door op een bankje te gaan zitten, niet door te gaan fietsen, niet door een pint te gaan pakken op een terras, niet door snel je bootschappen te gaan doen in een winkel in een dorp waar al weken geen besmettingen zijn geweest.


Bekijk ff de statistieken van Sciencano, dan zie je dat er tot op zeker niveau geen problemen meer zijn.
90% van de Gemeenten in België heeft nog amper Corona besmettingen (<=3)
Tijd om uit te vogelen waar die besmettingen van komen, niet ?
Zijn dat mensen die bv. helemaal geen symptomen hebben, maar toch getest zijn omdat ze bv. in het AZ moesten zijn ?
Zijn dat familieleden?
Is dat vakantie import? Enz..
Volgens mij is dat een belangrijke taak voor de huisdokter op dit moment.


Ik zit niet te wachten op een vaccin, ik zit te wachten op een regering die niet maand na maand na maand de verkeerde beslissingen neemt.

Verder hoop ik dat ik er kompleet naast zit, dat mondmaskers wel helpen en we tegen 1/8 een significante daling zien in het aantal besmettingen, maar dat is wishfull thinking imho.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

[mod=een aantal posts worden even naar een apart moderatieforum verplaatst om te bespreken voordat we de content eventueel terugplaatsen.Eventuele posts mbt de reden worden verwijderd.

Update: de bewuste posts worden niet teruggeplaatst.][/mod]
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

iceke schreef:Verder hoop ik dat ik er kompleet naast zit, dat mondmaskers wel helpen en we tegen 1/8 een significante daling zien in het aantal besmettingen, maar dat is wishfull thinking imho.
Benieuwd hoe je deze ene parameter gaat kwantificeren tussen al de andere invloeden (vakantie, party's, etc).
Daarbovenop verwacht je nog een daling rekeninghoudende met de algehele burgerzin én de kwaliteit van mondmaskers die te wensen overlaat? :roll:

In volgorde van efficiëntie:
  1. FFP2 mondmaskers
  2. chirurgische mondmaskers
  3. stoffen mondmaskers
Alleen zijn er onvoldoende FFP2 mondmaskers...
iceke schreef:Ik zit niet te wachten op een vaccin, ik zit te wachten op een regering die niet maand na maand na maand de verkeerde beslissingen neemt.
Wachten op een vaccin lijkt me zekerder. :wink:
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Ordon schreef:Wachten op een vaccin lijkt me zekerder.
Hopelijk moet ik je dan niet komen afstoffen eens je dik onder het stof zit van te wachten op dat vaccin.
Er zijn nog zoveel ziektes en virussen waar geen oplossing voor gekomen is, medicatie ervoor wel, maar geen vaccin.

Je krijgt wel de indruk dat het weer langzamerhand menens begint te worden, dank aan die feestjes, reizen en de laksheid waarmee sommigen zich begeven tussen de massa.
Het debat in het Vlaams Parlement was vanuit de zijde van de aanwezige virologen nogal paniekerig, er is dus helemaal geen coördinatie en er is niets klaar voor een tweede golf.
Ook vanuit de EU kringen heerst er een absoluut stilzwijgen, daar zijn ze ook allemaal in vakantie.

Intussen merken we, gezien het aantal rood en oranje gekleurde landen of streken, het virus helemaal geen rekening houd met een vakantie pauze.
Allemaal zeer geruststellend voor ons...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je dat op de laksheid van de mens moet steken....
2.jpg
1.jpg
Ik heb de laatste weken die cijfers ff bijgehouden vanop :
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/giyUB

Je kan die spikes in de meeste dorpen mooi opzoeken, dat waren allemaal WZC's, AZ's of scholen die zorgden voor een toename/brandhaard.
Dus die toename die we nu zien, zouden ze al weten van waar die komt ? Is dat de reden dat we mondkapjes dragen ? Of is het door de richtlijnen van het WHO ?

We krijgen natuurlijk wel info, maar die moet je blijkbaar maar zelf met haken en ogen aan elkaar breien.
Het zouden voornamelijk 20ers en 50ers zijn die nu besmet worden... moeten we daar nu van wakker liggen? De ziekenhuisopnames of doden gaan in ieder geval niet meer naar omhoog.
Soit, voor mij voelt dat mondkapje op dit moment meer aan als onderdukking ipv van bescherming.
Ik vind het verontrustend dat iedereen in dat monkapjesdebacle zomaar meegaat, in ieder geval verontrustender dan die toename in de cijfers :angel:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nja laksheid bij reizen kan je ook niet echt op de burger steken.

Je laat de vrijheid aan de burger als overheid ja dan moet je het zelf weten.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die vrijheid is er helemaal niet, als de vlieger vliegt & het hotel is open, dan mag je naar je centjes fluiten.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

iceke schreef:Ik vind het verontrustend dat iedereen in dat monkapjesdebacle zomaar meegaat, in ieder geval verontrustender dan die toename in de cijfers :angel:
Waarom eigenlijk? Buiten dat het sommige mensen aanzet om zich nog onnozeler te gedragen dan ze al deden ervoor.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Omdat de kans dat je nu een Corona patiënt tegenkomt nihil is.... Uw gedrag gaat dus een grotere impact hebben dan dat mondmasker.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Agreed. Maar als reminder dat je je toch moet gedragen vind ik het best ok.

(Not like it helps...)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Amerikaanse CDC classificeert een heropening van de scholen en het hoger onderwijs volgens de ouderwetse methode (dus nog met leerkrachten/docenten die klassiek les geven voor een klas/auditorium) als een van de meest risicovolle activiteiten inzake de verspreiding van het virus - even gevaarlijk als een bezoek aan een volgestouwd voetbalstadium, een bar of een club.

Desondanks verwacht ik dat er vanaf oktober weer stemmen gaan zijn dat er "niet gewaarschuwd" was voor de sterke verspreiding in de klaslokalen en auditoria.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef:Deze week interviewde men nog mensen die in de voormiddag naar Lissabon vlogen vanuit Brussel, in de namiddag stond Lissabon op de rode lijst.
Verleden week zouden we normaal naar Lissabon geweest zijn op citytrip... SN Brussels weigerde echter de vlucht te annuleren (en doet het nog steeds niet). Aangezien we zelf het risico niet wilden nemen hebben we dus noodgedwongen zelf onze tickets moeten annuleren.

Je hebt dus een regio die op rood staat... en SN Brussels blijft doodleuk verder vliegen (en wil je ticket dus niet terugbetalen) :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

DarkV schreef: Verleden week zouden we normaal naar Lissabon geweest zijn op citytrip... SN Brussels weigerde echter de vlucht te annuleren (en doet het nog steeds niet). Aangezien we zelf het risico niet wilden nemen hebben we dus noodgedwongen zelf onze tickets moeten annuleren.
Annuleren? Je mag ze toch eenmalig gratis herboeken naar een andere datum?
DarkV schreef:Je hebt dus een regio die op rood staat... en SN Brussels blijft doodleuk verder vliegen (en wil je ticket dus niet terugbetalen) :bang:
"Rood" betekent niet dat er een vliegverbod is. Portugezen die hier zijn en naar huis willen moeten dat toch ook nog kunnen. Verder blijven essentiele reizen ook gewoon toegelaten. Er is dus voldoende reden voor SN om de vlucht uit te voeren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Annuleren? Je mag ze toch eenmalig gratis herboeken naar een andere datum?
Inderdaad... met de nodige restricties in tijd.

Het moet je dus nog lukken binnen die tijd wat niet altijd evident is (vakantie van partner, school van de kinderen, andere vakanties, ...).

Feit is dat ik niet op vakantie mag gaan naar een rode zone... maar SN Brussels dit niet wil aanvaarden als annulatie regel :bang:

Toen Noord Italië in lockdown ging werden nochtans netjes alle reizen geannuleerd of was het alvast een geldige reden... nu dus niet bij SN welke doet alsof er niets aan de hand is :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”