Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik begrijp de cijfers niet echt meer... https://www.standaard.be/cnt/dmf20200319_04895640

Hier zie je op 30 maart 4524 ziekenhuispatiënten, op 31 maart zijn er dat 5572... een stijging dus van 1048 patiënten.

In het ziekenhuisrapport verder op de pagina staan er voor 31 maart 485 nieuwe gevallen ?

Er zijn ook 1696 patiënten ontslagen... maar hoe ik daar ook reken kom ik er ook niet ?

Mensen overleden gaat ook van 513 naar 705... een verschil van 192 terwijl men spreekt van 98 ?

Kan iemand mij deze verschillen even uitleggen ?
Laatst gewijzigd door DarkV 31 maa 2020, 12:12, in totaal 3 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

DarkV schreef:
Kan iemand mij dit verschil even uitleggen ?
reeds geteste mensen die thuis moesten uitzieken en er na die week nu slechter aan toe zijn?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

De praat dat jongeren hier niet ziek aan worden of sterven is m.i. een vergissing geweest.

* Het is m.i. de voornaamste reden dat jongeren zich er allemaal niet veel van aantrekken en maar blijven feestjes organiseren, zelfs het voorbije weekend nog.

* Het is fout: ze worden er wel ziek aan, en alhoewel het een grote uitzondering is, sterven er jammer genoeg ook jongeren aan de ziekte. Er is gisteren een kind van amper 12 jaar overleden aan de ziekte in ons land, en er zullen er wellicht nog wel enkele volgen. Er is geen sprake van een medische voorgeschiedenis: "ze is plots achteruitgegaan na drie dagen koorts; waarom het mislopen is, weten we niet" volgens De Gucht.

Dat kinderen zonder voorgeschiedenis toch kunnen sterven eraan zal m.i. alle pistes om de scholen nog te heropenen voor de zomervakantie sterk bemoeilijken - ouders gaan nu veel meer weigerachtig staan tegenover deze opties.
DarkV schreef: Kan iemand mij dit verschil even uitleggen ?
Grafiek DS klopt niet. 5572 is het cumulatief aantal opnames sinds 15 maart, daarvan zijn mensen ontslagen en overleden. 4920 is het huidig aantal patiënten in het ziekenhuis. Men heeft op hun grafiek van het "aantal patiënten in het ziekenhuis" dus het verkeerde cijfer gebruikt voor vandaag.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef: Mensen overleden gaat ook van 513 naar 705... een verschil van 192 terwijl men spreekt van 98 ?
Kan iemand mij deze verschillen even uitleggen ?
94 mensen die overleden waren tussen 11 maart en nu maar nog niet gerapporteerd waren
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

DarkV schreef:Mensen overleden gaat ook van 513 naar 705... een verschil van 192 terwijl men spreekt van 98 ?
94 bijkomende overlijdens, retroactief gerapporteerd (voornamelijk RVT's)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomby schreef:Maak je nog eens een updatetje ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Alle grafiekjes en meer
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

devilkin schreef:https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Alle grafiekjes en meer
Ik zie niets dat gevallen (besmet, ziek, ICU, overleden) gerelateerd aan het inwoneraantal.
Als Italië en de US hetzelfde aantal doden hebben, wat zegt dat dan...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn excuses om wat extra data te willen toevoegen eh ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor de mensen die graag grafiekjes willen maken:
https://datacat.cc/covid/
Je kan het aanpassen
* Besmettingen of sterfgevallen
* Welk aantal als nulpunt
* Al dan niet aangepast aan het inwonersaantal
* ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat ik bizar vind aan alle Europese grafieken de laatste week, is dat we overal een einde zien aan de exponentiële groei van aantal nieuwe gevallen, of zelfs een duidelijke afname (bvb NL vandaag voor 4de dag op rij al !). Het is precies of het niet uitmaakte of de maatregelen vroeg of laat kwamen. Ik had bvb een enorme uitbraak in de UK verwacht, maar die lijkt er ook niet te komen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

heist_175 schreef: Ik zie niets dat gevallen (besmet, ziek, ICU, overleden) gerelateerd aan het inwoneraantal.
Als Italië en de US hetzelfde aantal doden hebben, wat zegt dat dan...

Er bestaan ook cijfers per miljoen inwoners.

Daar zie je bijvoorbeeld aantal doden per miljoen inwoners.

Italië koploper met 192
Daarna Spanje met 177

Dan Andorra en San Marino (even niet meetellen, omdat er te weinig mensen wonen)

Dan België (!!!!) en Nederland met 61
Daarna Frankrijk en Zwitserland met 46

enz.

Van de echt grote landen UK 27, USA 10 en Duitsland 8.

Dit is natuurlijk een momentopname.

Al blijven de cijfers van Duitsland beduidend beter dan de onze. Reden blijft onduidelijk.

Total cases 51 000 - Recovered 15 000 (Duitsland) - doden = 682
Total cases 12 775 - Recovered 1696 (België) - doden = 705
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef:Wat ik bizar vind aan alle Europese grafieken de laatste week, is dat we overal een einde zien aan de exponentiële groei van aantal nieuwe gevallen, of zelfs een duidelijke afnam
Misschien gaat het 2e luik in de voorspelling van Sylvia Browne nog uitkomen ;)
Vind het ook opmerkelijk dat het aantal doden mooi lineair is en gelukkig niet exponentieel.
“In around [sic] 2020 a severe pneumonia-like illness will spread throughout the globe, attacking the lungs and the bronchial tubes and resisting all known treatments. Almost more baffling than the illness itself will be the fact that it will suddenly vanish as quickly as it arrived, attack again ten years later, and then disappear completely.
Een volledig tegenstrijdige theorie is dan weer die uit de Rothschild hoek (die vervelende familie die schaamteloos geld bijdrukt ) , dat er meerdere naweeen gaan zijn:

https://www.technologyreview.com/s/6153 ... 18-months/

Ik bestudeer al deze zaken parallel ;) Als de theorie van MIT uitkomt zitten we in een wereld waarin sommigen niet meer goed gaan functioneren
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef: Afbeelding
Aantal overlijdens is gestegen van 513 (47 pm) naar 705 (64 pm)
Ik zie die knik niet in de grafiek ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Trump zijn reactie,toen men sprak over 100 000 doden,met daarna de smeekbede van de Gouverneur New York.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202003 ... 7989574846
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is gewoon wraakroepend hoe hij gewoon constant met zijn eigen ego bezig is. Je mag het nu nog eens zijn met zijn policy de voorbije jaren, maar je kan toch niet ontkennen wat voor een ongelooflijk narcistische zak dit is. De crisis is daar nog maar aan het losbarsten, en nu al is hij zich strategisch aan het positioneren om zich toch maar op de borst te kunnen kloppen.
Blijkbaar zat hij vorige dagen ook te stoefen met zijn 'TV ratings' van zijn speeches. Whut?!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomby schreef:Het is gewoon wraakroepend hoe hij gewoon constant met zijn eigen ego bezig is.
Afbeelding

Voor het eerst meer Amerikanen die het werk van Trump goedkeuren dan omgekeerd.

En waar is Joe Biden? Thuis blijkbaar. Onzichtbaar in deze crisis.

Wie zichtbaar is in tijden van crisis wint quasi altijd aan populariteit. De downfall komt meestal in de maanden erna, het is om dat te voorkomen dat Trump zo hard op de economie inzet. Zolang het virus voornamelijk in de kuststaten blijft, bedreigt het zijn herverkiezing niet.

Tijdens de loop van de komende weken krijgt elke Amerikaan $1200 op zijn rekening om de pil te verzachten.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 31 maa 2020, 19:21, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Merci om mijn punt te bewijzen. Hij is dus gewoon bezig met zijn eigen herverkiezing.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomby schreef:Merci om mijn punt te bewijzen. Hij is dus gewoon bezig met zijn eigen herverkiezing.
Idd. En Hillary zou niet anders geweest zijn. Alhoewel zij wel zou zweten natuurlijk, daar het telkens "haar staten" zijn die hard getroffen worden.

Trump dit, Trump dat, en in Hongarije - en land van de EU - is er zonet een staatsgreep gepleegd, maar daar hoor je niets over. Straf.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef:en in Hongarije - en land van de EU - is er zonet een staatsgreep gepleegd, maar daar hoor je niets over. Straf.
en bij ons?

vandaag beslissen wilmes en een paar partijvoorzitters wat er hier gebeurt
als die partijvoorzitters binnen 3 maand beslissen dat ze de volmachten verlengen zullen al die parlementsleden netjes op eht juiste knopje drukken.

lijkt mij hetzelfde om eerlijke te zijn
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je kan dat toch echt niet vergelijken... Hongarije is "emergency law" zonder einddatum, hier staat er een duidelijke einddatum op (verlengbaar).
Hongarije is er geen persvrijheid meer zonder risico's, justitie is aan banden gelegd...

Ik zou toch es nalezen eer je zulke uitspraken doet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ha, ne man naar mij hart... Ze zouden er hier een voorbeeld moeten aan nemen :
Waarde landgenoten,
We zitten met een pandemi die 50 tot 70% van onze landgenoten gaat treffen en 2 tot 4 % gaat er het kopje bij leggen.
We hebben eens zitten rekenen en kunnen 2 dingen doen.
Of we likken verplicht vanaf morgen aan ons winkelkarretje en geven op 21 juli een groot feest voor onze 9500000 landgenoten, of we blijven deze maatregelen aanhouden en zitten bij de gunstigste berekeningen 100.000/100 per dag nog 1000 dagen in ons kot... It's up to you.
God zij met ons , Vive La Belgique !
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

devilkin schreef:Je kan dat toch echt niet vergelijken... Hongarije is "emergency law" zonder einddatum, hier staat er een duidelijke einddatum op (verlengbaar).
ok, neit zo erg als hongarije maar er toch over wat mij betreft. uiteindelijk is een hoop vd partijvoorzitters neit eens verkozen in dat parlement
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:
heist_175 schreef: Afbeelding
Aantal overlijdens is gestegen van 513 (47 pm) naar 705 (64 pm)
Ik zie die knik niet in de grafiek ...
Ze hebben voor alles een uitleg (al kan er een grond van waarheid in zitten al betwijfel ik of die foutmarge/de aantallen relevant zijn). Er stond op HLN een artikel waarop hier werd ingegaan. Het antwoord van een van de prominente virologen hier was dat we al onze doden beter/nauwkeuriger tellen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

iceke schreef:Ha, ne man naar mij hart... Ze zouden er hier een voorbeeld moeten aan nemen :
Waarde landgenoten,
We zitten met een pandemi die 50 tot 70% van onze landgenoten gaat treffen en 2 tot 4 % gaat er het kopje bij leggen.
We hebben eens zitten rekenen en kunnen 2 dingen doen.
Of we likken verplicht vanaf morgen aan ons winkelkarretje en geven op 21 juli een groot feest voor onze 9500000 landgenoten, of we blijven deze maatregelen aanhouden en zitten bij de gunstigste berekeningen 100.000/100 per dag nog 1000 dagen in ons kot... It's up to you.
God zij met ons , Vive La Belgique !
Je snapt het nog niet he...
Als morgen iedereen - bij wijze van spreken - aan de winkelkar gaat lekken, heb je geen 2-4%, maar misschien 10% doden, omdat er niet genoeg medisch materieel/personeel is om die piek op te vangen. Dan sterven er ook meer mensen met pakweg een gesprongen appendix omdat ze de dringende zorg niet kunnen krijgen.

Gelukkig snapt de meerderheid het wel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

iceke schreef:Ha, ne man naar mij hart... Ze zouden er hier een voorbeeld moeten aan nemen
Er is niemand die jou verbiedt er een voorbeeld aan te nemen. Go lick your shopping cart :beerchug: .
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Iedereen met mondmasker op straat? ‘Geen goed idee’, volgens Van Ranst

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200331_04908550

Op zich begrijp ik het anti gevoel niet meteen... aangezien mensen vaak niet weten van zichzelf dat ze besmet zijn zou een verplicht mondmasker net deze mensen behoeden om anderen te besmetten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

NuKeM schreef:Ze hebben voor alles een uitleg (al kan er een grond van waarheid in zitten al betwijfel ik of die foutmarge/de aantallen relevant zijn).
Het lijkt me ook een heel plausibele uitleg. Probleem is dat je van geen enkel land de exacte cijfers kunt weten omdat er gewoon een heel aantal gevallen niet meegeteld worden (wellicht onbewust, maar wel vaak als gevolg van bewuste maatregelen). Uiteraard gaan er overheden zijn die het bewust doen om zich dan op de borst te kunnen kloppen, maar ik hoop dat dat uitzonderingen zijn.

Ik ga er ook van uit dat onze gezondheidszorg en ziekenhuizen van hoge kwaliteit zijn. Ik ga er ook van uit dat het virus om een of andere bizarre reden dodelijker is voor ons dan in de omringende landen. De enige reden die ik dan nog kan bedenken is dat burgers te rap gevraagd worden om het thuis uit te zieken, en dan vooralsnog te laat in het ziekenhuis terecht komen. Je zou dan ook het dodental moeten vergelijken met aantal ziekenhuisopnames en aantal inwoners om landen onderling te kunnen vergelijken.
DarkV schreef:Iedereen met mondmasker op straat? ‘Geen goed idee’, volgens Van Ranst
Het is al lang duidelijk dat ze gewoon willen vermijden dat er nog een groter tekort komt voor zij die ze echt nodig hebben.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Gisteren heeft Van Ranst duidelijk gezegd dat een mondmasker wel zinvol is,bijv. in een winkel of andere plaatsen waar je veel mensen tegenkomt in een kleine ruimte.Buiten heeft het totaal geen zin.Hij heeft vorige uitspraken gedaan,omdat er te weinig mondmaskers ter beschikking waren.

Ik krijg de indruk dat men geprobeerd het De Block uit de wind te zetten,met de vernietiging v/d hele voorraad terwijl er geen andere (eventueel een kleinere hoeveelheid)werd aangelegd.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... d=msedgntp
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef: Het is al lang duidelijk dat ze gewoon willen vermijden dat er nog een groter tekort komt voor zij die ze echt nodig hebben.

Het moet geen hoge kwaliteit zijn hé, maak ze even zelf met een paar lappen katoen, onbewust aanraken aangezicht enz.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Natuurlijk helpt dat, maar ITT wcpapier hebben ze wel een tekort.
Weet je nog dat we niet naar dokter Google mochten luisteren ? Nu kunnen ze diagnoses telefonisch afhandelen :bang:
Zelfde met die mondmaskers, die hebben zogezegd geen nut omdat we te stom zouden zijn om ze juist te gebruiken...tja, zijn we te stom of hebben ze schrik om zonder te vallen ?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Aan het begin van de corona-uitbraak snelden veel mensen naar de winkel om handgel en mondmaskers te kopen. Dat zorgt ervoor dat er nu een groot tekort aan mondmaskers is voor medisch personeel. Heb je tijd te veel nu je niet kan gaan werken? Steek je handen uit de mouwen en maak zelf mondmaskers!


Klopt dit wel ???

De gewone mondmaskers die toen in de winkels/apotheken te koop waren, hebben geen nut voor medisch personeel. Het grote tekort dat ze daar hebben, is te wijten aan de overheid die haar strategische voorraad "niet" aanvulde en ook veel te laat bestellingen plaatste.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomby schreef:
NuKeM schreef:Ze hebben voor alles een uitleg (al kan er een grond van waarheid in zitten al betwijfel ik of die foutmarge/de aantallen relevant zijn).
Het lijkt me ook een heel plausibele uitleg. Probleem is dat je van geen enkel land de exacte cijfers kunt weten omdat er gewoon een heel aantal gevallen niet meegeteld worden (wellicht onbewust, maar wel vaak als gevolg van bewuste maatregelen). Uiteraard gaan er overheden zijn die het bewust doen om zich dan op de borst te kunnen kloppen, maar ik hoop dat dat uitzonderingen zijn.

Ik ga er ook van uit dat onze gezondheidszorg en ziekenhuizen van hoge kwaliteit zijn. Ik ga er ook van uit dat het virus om een of andere bizarre reden dodelijker is voor ons dan in de omringende landen. De enige reden die ik dan nog kan bedenken is dat burgers te rap gevraagd worden om het thuis uit te zieken, en dan vooralsnog te laat in het ziekenhuis terecht komen. Je zou dan ook het dodental moeten vergelijken met aantal ziekenhuisopnames en aantal inwoners om landen onderling te kunnen vergelijken.
Enerzijds heb je de absolute aantallen, die zijn eigenlijk niet bruikbaar om landen te gaan vergelijken. Dus maar de relatieve nemen per land en per aantal inwoners (ouder dan x zou ook al een beter beeld geven). Dat zegt al iets en daar komen we dus niet super uit. Mogelijk door het ‘beter’ tellen, mogelijk door de vergrijsde bevolking, of andere zaken. Maar het zeg nog niet veel over de trend en hoe die zich verhoudt tot andere landen.

Het gaat hem dan ook niet zozeer over aantallen, maar eerder om de trend (de eerste afgeleide, richtingscoëfficiënt, steilheid, versnelling, of hoe je het ook wil noemen). Als we er vanuit gaan dat andere landen hun dodenaantal op dezelfde manier blijven tellen en de fout t.o.v. andere landen maar een constante factor is, is die trend zeker bruikbaar als vergelijkingsmateriaal/benchmark. Beetje zoals een stappenteller om je pols, geen enkele is nauwkeurig, maar je kan die meestal wel relatief gebruiken om betrouwbaar te vergelijken tussen voorgaande dagen. Een ander merk stappenteller zal misschien minder of meer stappen geven, maar je kan (moest je ze beiden dragen) normaal wel dezelfde trend zien overheen de dagen.
De figuren met een logaritmische schaal laten toe deze trend iets visueler te maken, daarom vind ik de grafieken van heist_175 best interessant. Het zou leuk zijn ook een delta (richtingscoëfficiënt) trend te zien over de tijd van ons land en andere.
Nu, ik ben geen wiskundige, maar er is nog iets blijven hangen :) spijtig genoeg heb ik geen tijd om deze even snel zelf te maken, ook al is de data is vrij beschikbaar.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heel hard opletten bij vergelijkingen tussen landen. In Rusland zijn er bijna geen corona gevallen, maar het aantal pneumonieën is wel verdrievoudigd. Tja.

Een belangrijke factor blijft de ziekenhuiscapaciteit en nog meer in het bijzonder de ICU-capaciteit. Als die overspeold wordt, dan krijg je problemen. Voorlopig blijft het hier onder controle, maar we wachten nog steeds bang af.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Misschien is het aantal hospitalisaties wat verminderd, in het aantal overlijdens staat België nog steeds aan de top,
qua evolutie tussen Italië en Spanje

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

NuKeM schreef:Ik denk dat niemand zal staken, de vakbonden weten maar al te goed dat ze daarmee zichzelf ondermijnen.
Zoals ik had voorspeld, de eerste stakingen bij Delhaize zijn begonnen: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/s ... 18171.html - Nochtans hebben de vakbonden gezegd dat ze niet van plan waren te staken.

Het is begonnen. Ook de politie dient een stakingsaanzegging in: https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 18223.html

Gezien het warmere weer dat voorspeld is verwacht ik nog meer stakingsaanzeggingen. Als de transportsector zich laat gaan, hebben we een probleem.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Stroper schreef:De vakbond maakt al plannen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200401_04909582 :cop:
FYP.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik kan er ergens wel inkomen, iedereen die aan het werk is moet maximaal beschermd worden, eerste is collectieve beschermingsmaatregelen en dan persoonlijke.

Igv polite, tasers, beanbags en pepperspray, kap voor over verdachte te trekken, als persoonlijke is dan mondmaskers/handschoenen
Igv winkels, anders opereren en durven opereren, de klant zal zich moeten plooien naar de nieuwe werking(werknemers=1e plaats), zodanig dat werknemers maximaal beschermd zijn, ook hier zijn mondmaskers en handschoenen en handgels een 2e linie. Lastige klanten is buiten en blijf maar buiten voor een week, punt.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”