Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

wied schreef:...Veel verschil met het communistische ter ziele gegane USSR...

Die hadden slechts een massale vorm van contact tracing, maar geen feedback! Nee, het model is China's app: die weten in realtime te zeggen waar iedereen zit :-D
Inderdaad, de technologie van het toenmalige communisme was dan ook nog niet zover gevorderd. Hadden ze dat toen maar gehad...
Maar het ziet er naar uit dat we China's voorbeeld aan het volgen zijn, en als je dan onze eerste excellentie ziet rondtoeren in grote zwarte Mercedessen en in donker gekleed outfit uitstapt omringd door gymboys met zonnebrillen... :?
Aan wat doet dit me denken?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

In vind het toch wel knap de integratie van de healthcode in wechat. Er zitten heel wat handigheidjes in die app.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

profke schreef:als ik een cirkel van 1.5m straal rondom mij trek, dan zou ik op 7m² komen... Dus je hebt gelijk: 4m² is te weinig.
Als je 1.5m van elkaar moet zitten heb je beide slechts een straal van 0.75cm nodig.
iceke schreef:Idd, maar ondertussen zijn ze er al uit dat contact besmetting verwaarloosbaar is.
Waarom zitten wij dan constant onze handen te wassen ?

Trouwens in diverse landen zie ik ze de straten/gebouwen ontsmetten met een nevel ?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

De goeroe onder onze experten noemt dat onzin.

We zullen dat maar aannemen zeker ;)

En voor de onheilsprofeten onder ons, Van Gucht spreekt voorzichtig over het einde eerste golf.

De aantallen van besmettingen, ziekenhuisopnames, opnames op intensieve zorg en overlijdens dalen. In ons land zijn nu 57.455 gerapporteerde besmettingen, in totaal liggen nu 1.302 mensen in het ziekenhuis met Covid-19, op intensieve liggen 249 patiënten. Het aantal opnames daalt met 3 tot 4 procent per dag, op intensieve zorg bedraagt de daling 5 procent per dag. In totaal telt ons land 9.334 sterfgevallen, de voorbije 24 uur kwamen er 23 doden bij.

Vooral het lage aantal besmettingen springt in het oog. Er worden immers toch steeds meer mensen getest en sinds twee weken zijn de maatregelen inzake sociale contacten ook versoepeld. Toch resulteert dat niet in een stijging van het aantal besmettingen.
Laatst gewijzigd door phil48 26 mei 2020, 17:06, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk/vrees dat zo een ontsmetting met nevel zeer nefast is voor de gezondheid.

(Net zoals wonen in een huis dat je constant te lijf gaat met dettol er ook voor zorgt dat je sneller ziek wordt.)

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:
Waarom zitten wij dan constant onze handen te wassen ?
Omdat het virus kan overleven op oppervlakken
In the absence of any ventilation, according to a recent study (11), SARS-CoV-2 remains viable in
aerosols for 3 hours, with median half-life 1.1-1.2 hours (more information on aerosolization in
section Transmission). In the same study, SARS-CoV-2 was most stable on plastic and stainless steel,
with viable virus detected up to 72 hours (median half-life of 5.6 hours on steel and 6.8 hours on
plastic) in the absence of any intervention (eg. no disinfection of surfaces). No viable virus could be
measured after 4 hours on copper and after 24 hours on cardboard. Importantly, on all surfaces and
in the air, exponential decay in virus titer was recorded over time. The finding that SARS-CoV-2 is
more stable on smooth surfaces like glass, steel and plastic (several days) than on rough surfaces like
paper, wood and cloth (several hours) has since been confirmed in another influential study (12).
Like other coronaviruses, SARS-CoV-2 is very stable at 4°C but sensitive to ultraviolet rays and heat
(inactivated within 5’ at 70°). Furthermore, these viruses can be effectively inactivated by lipid
solvents and common disinfectants including ether (75%), ethanol, chlorine-containing disinfectant,
peroxyacetic acid and chloroform (12,13).
Soap, which dissolves the lipid bilayer of the virus, also induces SARS-CoV-2 inactivation.
Several countries have looked at options for decontamination and re-use of personal protective
equipment: decontamination of FFP2/N95 masks with H2O2 vapor in the Netherlands (14) and the
USA (15) and using dry heat (30’ at 65-70°C) in Germany (16). WHO does not recommend this, but
their guidance on rational use of Personal Protective Equipment (PPE) provides a practical overview
of studies that have been conducted on the topic (17)
MAAR de overdracht is via de lucht
Evidence indicates that SARS-CoV-2 is transmitted from human to human by infectious droplets(53).
Based on experiences with previous outbreaks of SARS and on experimental evidence, other routes
of transmission are also debated. One possible additional route is the long-range airborne route. For
SARS, both evidence from modelling studies (54,55) and positive air samples from a patient’s room
(56) indicated a potential for airborne transmission. This raises concerns about a similar airborne
transmission potential for the 2019 novel coronavirus, SARS-CoV-2. In one experiment, SARS-CoV-2
was purposefully aerosolized and kept in a closed container in optimal circumstances (11). After 3h,
viable virus could still be detected. The amount of infective virus was however halved each 1,1h.
Whilst worrying, these findings need to be interpreted with caution, as these experimental
circumstances are not representative of real-life circumstances. Natural ventilation, for instance, has
been shown to dilute aerosols (51). In Singapore, researchers sampled the air and several surfaces
of the isolation room of three patients with SARS-CoV-2 (57). The virus could be found on many
surfaces like door handles and light switches, but all air samples were negative. Moreover, all
samples (both from air and surfaces) taken after routine cleaning were negative. Unpublished data
did detect SARS-CoV-2 in air samples of patients in negative pressure rooms, but the implication is
unclear as no viral activity could be shown in cell cultures (58). Likewise, viral RNA was detected in
air samples from both the COVID-19 ICU ward and a COVID-19 general ward of a Chinese hospital,
but infectiousness remains unknown. (59)
SARS-CoV-2 viral RNA has been found in many other samples than nasopharyngeal swabs such as
faeces, blood and (very rarely) urine (60–62). Especially in faeces, viral RNA seems to be present later
and persists longer than in samples from the upper respiratory tract (63). Faeco-oral transmission
therefore needs to be considered. Importantly though, presence of viral RNA does not equal
infectious potential. Data is currently limited, but a German team did detailed analyses on samples
from 9 patients. They reported that infectious virus (as proven by viral culture) was readily isolated
from throat- and lung-derived samples but not from stool samples, despite high viral load. Moreover,
no infectious virus could be isolated from the various sample sites after day 8 of symptom onset,
despite ongoing high viral loads (64). Only one study (published in Chinese) has cultured SARS-CoV2 from a stool sample, and no documented faeco-oral transmission has occurred (65). Finally,
although in limited number, PCR-positive conjunctival swabs have been reported in COVID-19
FACT SHEET
COVID-19 disease (SARS-CoV-2 virus)
15 MAY 2020, VERSION 4
6
patients, with or without ocular symptoms (eg. conjunctivitis), indicating a potential route of
transmission via the ocular mucosa (66). For this reason, ocular protection (goggles, faceshield) is
part of the standard PPE for health care workers when in close contact with cases (cfr section PPE).
That direct contact, rather than airborne spread, is the main transmission route, seems to be
supported by evidence from contact tracing. Pre-print data from 391 cases from Shenzhen and 1286
close contacts show 6x higher odds of infection in household contacts (secondary attack rate 15%)
than in other close contacts (67). The CDC also investigated 445 close contacts of 10 travel-related
cases and reported two infections in household members (secondary attack rate 10,5%) and zero in
other contacts (68).
The basic reproductive number, the so-called R0, of the virus is thought to be between 2-4 (69)
meaning that in a fully susceptible population, one infected individual will on average infect 2-4
others in the absence of control measures. To control an epidemic, the effective reproductive
number needs to be less than one. The effective reproductive number is influenced by measures that
are put in action like social distancing, quarantining and contact tracing.
For information on SARS-CoV-2 and blood donations, cfr section on virus and blood donations in
ECDC document ’Disease background of COVID-19’

https://covid-19.sciensano.be/sites/def ... et_ENG.pdf
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Stel dat het virus "airborne" is, dan heeft dat nevelen in openlucht helemaal geen zin natuurlijk...
PS: in snelheid gepakt door iceke :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

phil48 schreef:Er worden immers toch steeds meer mensen getest
Ik verschoot redelijk van de grafiek die ze gisteren in De Afspraak lieten zien. Wat blijkt, er wordt tegenwoordig nog nauwelijks getest !! Het aantal testen was op 2 weken tijd gezakt van zo'n 10.000 naar 1.000 per dag. Het aantal besmettingen zakte eigenlijk trager, dus procentueel draaien veel meer tests positief uit. Wellicht omdat ze gerichter testen, maar ik dacht juist dat je met zoveel mogelijk testen ook zoveel mogelijk twijfelgevallen wil isoleren.
En zoals steeds draaide de expert ter zake (deze keer was het Erika Vlieghe) rond de pot. Net zoals iemand hierboven ook al aanhaalt hoe de experts nu ineens stellen dat het virus vooral in kleine niet-geventileerde ruimtes doorgegeven wordt en niet in open lucht of via contact. Elke week is de theorie wel weer anders. Bij mezelf begin ik alleszins ook al Corona-moeheid te merken, en interesseert het me niet meer wat ze elke dag weer te zeggen hebben. Ook in het openbaar leven merk ik nog minder en minder Corona-gedrag. Meer mensen die babbeltjes slaan, aantal mondmasker-dragers dat daalt eerder dan toeneemt, zaken waar het personeel duidelijk veel minder distancing doet dan weken geleden, enz...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Zag daarstraks een ijskraam waar een personeelslid een mondkapje droeg en de tweede niet.

Iedereen koos voor degene met het mondkapje.

Dus ergens snapoen de mensen het toch.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Tomby schreef:En zoals steeds draaide de expert ter zake (deze keer was het Erika Vlieghe) rond de pot. Net zoals iemand hierboven ook al aanhaalt hoe de experts nu ineens stellen dat het virus vooral in kleine niet-geventileerde ruimtes doorgegeven wordt en niet in open lucht of via contact. Elke week is de theorie wel weer anders. Bij mezelf begin ik alleszins ook al Corona-moeheid te merken, en interesseert het me niet meer wat ze elke dag weer te zeggen hebben.
En dat is het hem nu net 'ze weten het gewoon zelf niet' en de politiek verschuilt zich voortdurend achter deze experten. Intussen blijven ze wel wat vrijheden afnemen van de burger.

Gisteren weer een mooi staaltje gezien in De Afspraak, een cryptoexpert komt zijn nieuwe app voorstellen met veel crème de la crème erbij en wat veiligheden er in zitten betreft onze privacy, waarop een ex-weervrouw en advocaat heel instemmend knikkend en met open mond aan het luisteren waren. Had ik nu de indruk dat ze allebei meteen bereid waren om hun smartphones aan hem te overhandigen?

Tot een opmerkzame Mevr.Farah vroeg hoe en waar de verzamelde data eigenlijk werden opgeslagen. Dan moest die cryptograaf toegeven dat dit allemaal op een server gebeurde, iets onbelangrijks wat hij daarnet niet had vermeld (vergeten misschien?).

Zou het op diezelfde server kunnen zijn waarmee hij bitcoins bijeen aan het harken is, allemaal gratis?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

timmermc schreef:een cryptoexpert
Je doet wel nogal denigrerend over hem. Ik ken hem toevallig, en hij is niet de eerste de beste. Het is deels in zijn onderzoeksgroep dat Rijndael ontwikkeld is, het algoritme dat nu beter bekend is als AES en vandaag de de facto standaard is voor symmetrische encryptie. Als er echt grote privacy issues zouden zijn met 'zijn' app, zou hij er absoluut zijn naam/faam niet aan verbinden.
Laatst gewijzigd door Tomby 27 mei 2020, 11:24, in totaal 1 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Tomby schreef:
phil48 schreef:Er worden immers toch steeds meer mensen getest
Ik verschoot redelijk van de grafiek die ze gisteren in De Afspraak lieten zien. Wat blijkt, er wordt tegenwoordig nog nauwelijks getest !! Het aantal testen was op 2 weken tijd gezakt van zo'n 10.000 naar 1.000 per dag. Het aantal besmettingen zakte eigenlijk trager, dus procentueel draaien veel meer tests positief uit. Wellicht omdat ze gerichter testen, maar ik dacht juist dat je met zoveel mogelijk testen ook zoveel mogelijk twijfelgevallen wil isoleren.
Alles wordt momenteel in gereedheid gebracht om heel wat meer PCR-testcapaciteit te voorzien. Kwestie van dagen voordat de reagentie beschikbaar zijn, besteld door de overheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Allez, nog eens een positieve dag: opnieuw daling aantal nieuwe besmettingen én idem voor de ziekenhuisopnames. Een weekend effect van de cijfers van gisteren en eergisteren hadden we nu toch al moeten zien.

Dus: de versoepeling van de maatregelen leidt niet tot de gevreesde nieuwe escalatie, integendeel. De fameuze r-waarde moet dan toch ook gunstig aan het evolueren zijn ... ?

Tijd dus voor een nieuwe stap, lijkt me met heropstart van de HORECA. Als iedereen ook hier met een beetje gezond verstand handelt, kunnen we nog wat genieten van de zomer en het begin van het najaar.
En mocht dan de winter nog een beetje meevallen dan zijn we al op weg naar volgend jaar met wiet weet ... een vaccin. Let's hope !

En @Iceke: wie weet, krijg je nog gelijk ... Nogmaals, ik hoop u tegen eind dit jaar meer dan volmondig gelijk te kunnen geven.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het probleem met horeca is dat juist zij voor extra besmetting gaan zorgen....
Laat ons hopen dat de eerste weken terrasjes weer worden als ze open gaan. Ik ga in ieder geval niet in een café of restaurant gaan zitten( maar op een terrasje dus wel)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Idd, eigenlijk bedoelde ik een geleidelijke heropstart met in eerste instantie "open lucht faciliteiten" en desnoods bij reservatie in restaurants binnen, tafels per bubbel met compartimentering door verplaatsbare flexi platen ... ?

Hopelijk slagen we er met z'n allen in terug een evenwicht te vinden tussen een meer levenskwaliteit en veiligheid ...

Het is op den duur om droeve zinnen te kweken zoals ze bij ons zeggen.

En hopelijk zijn alle laboratoria met hyper gevaarlijke activiteiten de toekomst wat alerter en nauwgezetter qua beveiligingspolicies, alhoewel ik het nog altijd moeilijk heb met accidenteel karakter van deze pandemie maar blijf hopen op een "ongeluk". Waarschijnlijk zullen we toch nooit weten wat er juist gebeurd is want de rechtstreeks betrokken zullen het misschien al niet meer verder vertellen of in het beste geval letterlijk onder druk staan om het niet verder te vertellen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

koenraaddeconinck schreef:eigenlijk bedoelde ik een geleidelijke heropstart met in eerste instantie "open lucht faciliteiten"
Thats the way to go ;)

Gefaseerd. Dus eerst zij die een buitenterras hebben en pas in een volgende fase ook binnen.

Al wordt dat moeilijk, want ik hoorde gisteren op tv een cafébaas zeggen dat distancing niet mogelijk wordt (financieel dan) bij heropening. Hij wil meteen een vol café, anders is het de moeite niet. Tja - dan wordt het niks.
koenraaddeconinck schreef:Hopelijk slagen we er met z'n allen in terug een evenwicht te vinden tussen een meer levenskwaliteit en veiligheid ...

Het is op den duur om droeve zinnen te kweken zoals ze bij ons zeggen.

Het coronavirus maakt onze kinderen niet alleen bang, het vereenzaamt hen ook. Bovendien ervaren ze meer stress door het afstandsonderwijs. 85 procent van de kinderen wil dan ook dolgraag weer naar school. Dat blijkt uit een enquête bij 44.000 kinderen. (bron HBvL)

En dan blijven de scholen maar roepen dat preteaching dé oplossing is. Ik denk dat ze iets vergeten, met name de PRE. Op een bepaald moment moet het gewoon weer "teaching" worden en dat in een klas.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

phil48 schreef:Al wordt dat moeilijk, want ik hoorde gisteren op tv een cafébaas zeggen dat distancing niet mogelijk wordt (financieel dan) bij heropening. Hij wil meteen een vol café, anders is het de moeite niet. Tja - dan wordt het niks.
Het zal weer geen gemakkelijke bevalling worden, naar ik hoor. Ruimere terrassen om distancing te garanderen, impliceert meer loopafstand en nood aan extra-personeel met extra-kosten, hoorde ik een Brugse café uitbater op de radio vertellen.

Peter Goossens ziet dan blijkbaar weer niets in plexi wanden tussen tafels ter bescherming.

Tja, het zal vrees ik kiezen of delen worden. Sommige zeggen maatregelen OK maar dan met corona-toeslag of mits overheidscompensaties.

Alle begrip maar hopelijk schiet de HORECA zich hier niet in de eigen voeten ... Ze mogen niet vergeten dat ook werknemers zullen moeten inleveren en dat de economische gevolgen met impact op de koopkracht, ook kunnen maken dat men al vlugger eens een terras of eetgelegenheid links laat liggen ...
phil48 schreef: Het coronavirus maakt onze kinderen niet alleen bang, het vereenzaamt hen ook. Bovendien ervaren ze meer stress door het afstandsonderwijs. 85 procent van de kinderen wil dan ook dolgraag weer naar school. Dat blijkt uit een enquête bij 44.000 kinderen. (bron HBvL)

En dan blijven de scholen maar roepen dat preteaching dé oplossing is. Ik denk dat ze iets vergeten, met name de PRE. Op een bepaald moment moet het gewoon weer "teaching" worden en dat in een klas.
Men zegt vaak dat de mens een "gewoontedier" is ... Back to normal zou voor iedereen een zegen zijn. (Psycho)sociale gevolgen van "corona" zijn er legio en dit niet alleen voor kinderen ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

koenraaddeconinck schreef:Allez, nog eens een positieve dag: opnieuw daling aantal nieuwe besmettingen én idem voor de ziekenhuisopnames. Een weekend effect van de cijfers van gisteren en eergisteren hadden we nu toch al moeten zien.
Dit klopt niet. We testen sinds vorige week gevoelig minder, zelfs meer dan de helft minder. Gezien het aantal positieve testen echter niet met de helft gedaald is, mogen we ervan uitgaan dat de situatie nog steeds aan het verergeren is. Mogelijks zal dit dan de methode zijn waarop men de trend statistisch dalend kan houden terwijl ze in realiteit stijgend is: minder testen => minder gevallen.

Hieronder het aantal testen de voorbije week:

2020-05-19 12781
2020-05-20 14222
2020-05-21 7537
2020-05-22 9639
2020-05-23 6488
2020-05-24 5333
2020-05-25 5710
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2056
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dank voor de rechtzetting. Men zou beter telkens de verhouding nieuw vastgestelde besmetting / tov aan het aantal tests weergeven ... dan zie je direct de procentuele verhouding aantal nieuwe covid+/aantal testen ...

Met statistiek kun je altijd alles bewijzen maar wat levert het op om de waarheid te verdoezelen ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aantal vastgestelde besmettingen is al altijd een heel povere maatstaf gebleken. Het hangt immers enorm af van je test-strategie, dus telkens als die wijzigt, wijzigen je cijfers mee.
Significanter is het aantal ziekenhuis-opnames en overlijdens, want daarvan mag je wel uit gaan dat wanneer het nodig is iemand wel in het ziekenhuis terecht komt, en als iemand sterft men weet dat het Covid-gerelateerd is (alhoewel daar ook al verschillende interpretaties aan gegeven zijn).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

phil48 schreef:Het coronavirus maakt onze kinderen niet alleen bang, het vereenzaamt hen ook.
En wie praat die kinderen die angst aan?
Het virus? Ik dacht het niet hoor.
phil48 schreef:Bovendien ervaren ze meer stress door het afstandsonderwijs.
Deze week virtueel oudercontact gehad.
Slechts één leerkracht gesproken die positieve energie uitstraalde. Eén!

In de voorbije weken had ik al eens (schriftelijke) voorzichtig gepolst hoe enkele leerkrachten deze nieuwe manier van lesgeven ervaren.
Ik kan niet zeggen dat het positieve antwoorden waren noch dat ik positieve elementen terugvond in het antwoord...

Onze kinderen (tieners) zelf gaan héél goed om met het zelfstandig(!) mogen studeren van de aangereikte leerstof.
We begeleiden hen uiteraard in het opnemen van deze nieuwe verantwoordelijkheid en de praktische problemen (vb Smartschool).
Evenals bij het kanaliseren van de bij tijden chaotische informatiestroom vanuit hun onderwijsinstelling (zeker in de beginfase maar ook nu nog).

Ik heb alle begrip voor de leerkrachten die plots uit hun zeer sterk gereguleerd wijze van leven en lesgeven werden gerukt.
Ze werden als het ware in het diepe gesmeten van de digitale uitdaging die ze zelf (erg vaak) onvoldoende beheersen.
De quasi onmiddellijke feedback (en bijhorende voldoening) die ze ervaren wanneer ze voor een klas staan, ontbreekt haast volledig bij hun nieuwe manier van lesgeven. Enkel een "klassieke toets" vertelt hen waar hun klas staat.
Je voelt de aversie, vanuit het onderwijzend personeel, tegen preteaching groeien.
En ook dat straalt af op de kinderen...

Ik ben ook getuige mogen zijn van hoe de leerlingen zélf de nieuwe technologie omarmen om elkaar te helpen.
Ze nemen filmpjes op waarin ze de leerstof voor hun medeleerlingen uitleggen en delen deze met elkaar.
De leerlingen beheersen de nieuwe technologie wel!

Sedert de lockdown tiert het amateuristisch in elkaar gebotste lesmateriaal welig op Smartschool.
Ik heb zelf wat van dit "lesmateriaal" bekeken en gelezen.
Eerlijk? Dat is echt armoe troef...
Je kan uiteraard ook niet verwachten dat iedere leerkracht plots expert is in aanmaken van digitaal lesmateriaal.

Misschien is de tijd aangebroken dat die duizenden leerkrachten de krachten bundelen om kwalitatief hoogstaand digitaal lesmateriaal aan te maken? :wink:
Het zal ook hun algemeen welbehagen ten goede komen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

CCatalyst schreef: Gezien het aantal positieve testen echter niet met de helft gedaald is, mogen we ervan uitgaan dat de situatie nog steeds aan het verergeren is.

Ik stel dan ook voor dat jij en en bubbel nog een half jaar in stricte lockdown gaan en dat de rest van ons stilaan ons gewone leven herneemt, met inachtname van de voorgeschreven regels handen wassen en social distancing.

Typerend was een lezersbrief van een kleuterjuf in de krant van vandaag die opzag tegen de herstart van de kleuterschool omdat ze onmogelijk die kleutertjes op een verantwoorde wijze naar het toilet kon katen gaan.

Hoe deed ze dat dan vroeger, toen er diarree etc was door buikgriep en andere noro virussen? Waren er toen mondkapjes etc om hen te beschermen.

Klinkt als misbruik maken van de situatie om alsnog een maandje extra in hun kot te blijven.

Ondertussen mogen die kleuters wel in bubbels groter dan hun klasje in de speeltuin ravotten. Daar wellicht begeleid door hun bange grootouders. Of niet.
Laatst gewijzigd door phil48 27 mei 2020, 17:05, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tomby schreef: Significanter is het aantal ziekenhuis-opnames en overlijdens, want daarvan mag je wel uit gaan dat wanneer het nodig is iemand wel in het ziekenhuis terecht komt, en als iemand sterft men weet dat het Covid-gerelateerd is (alhoewel daar ook al verschillende interpretaties aan gegeven zijn).
Inderdaad, en het aantal opnames is wederom gestegen vandaag, 39 tov 27 gisteren, dit terwijl er slechts 23 het ziekenhuis hebben kunnen verlaten. Dit ondanks de zogezegde "dalende" trend van het aantal gevallen die al een tijd zou aanhouden.
Ordon schreef: Misschien is de tijd aangebroken dat die duizenden leerkrachten de krachten bundelen om kwalitatief hoogstaand digitaal lesmateriaal aan te maken? :wink:
Leerkrachten zijn en blijven bestemd om de stof effectief over te brengen, lesmateriaal publiceren is niet aan ieder van hen besteed, en dat wordt nu wel duidelijk.

Wat je omschrijft is eigenlijk meer een taak voor de educatieve uitgeverijen, die samen met de handboeken ook kwalitatief digitaal lesmateriaal kunnen publiceren. Uiteraard doen ze daarvoor altijd wel beroep op leerkrachten die daarvoor interesse en aanleg hebben, en er vaak ook verlof voor moeten nemen want dat is soms wel een fulltime job op zich.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Commerciële entiteiten (zoals educatieve uitgeverijen) zou ik net niet betrekken in dit proces.
Voor je het weet heb je "Elsevier" toestanden waar alles achter een dure Paywall zit.

Mij lijkt een open platform véél meer geschikt.
De kennis is dan vrij beschikbaar voor iedereen met een internetverbinding.
De beste docenten komen bovendrijven.
Vakleerkrachten kunnen kiezen uit de aangeboden pakketten.
Iets zoals bijvoorbeeld MITOPENCOURSEWARE.
Aangepast aan de leeftijd van leerlingen uiteraard...

Bijkomend voordeel: leerlingen kunnen ook eens gaan snuffelen in totaal nieuwe vakgebieden zonder te wachten op het volgende schooljaar.
Zelfs geen inschrijving nodig...
Mogelijks erg handig bij de studiekeuze!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Vandaag bijna dubbel zoveel nieuwe gevallen als gisteren: 257 ipv 137. Blijkbaar heeft Sciensano niet meer in het persbericht geschreven dat "de trend dalend is," maar ook niet dat ze stijgend is. Of dat betekent dat ze stijgend is, daarvoor moeten we nog wachten op de aanpassing van de website later dit jaar.

Ook weeral meer opnames in het ziekenhuis.

Blijkbaar krijgt hoogstens 1 op 5 van de nieuwe gevallen een oproep van een contact tracer.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ordon schrijft: De leerlingen beheersen de nieuwe technologie wel!

Dat is erg goed nieuws dus en kan het leraren-tekort helpen aanpakken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Blijkbaar loopt de communicatie en organisatie her en der ook behoorlijk mank. We kregen gisteren rond 21u een mail van school met de regeling vanaf 2 juni waarbij alle kinderen terug moeten komen. Een uur later lezen we in de online pers dat er gisterenavond een overleg was tussen onderwijs en minister en dat de scholen pas vanaf 5 juni opengaan :roll: . Wist onze school dan niet dat er zo'n overleg plaats vond en er dus duidelijk richtlijnen/data gingen komen op woensdagavond ?!
School gaat ongetwijfeld overstelpt worden met vragen of ze nu al dan niet volgende dinsdag voor iedereen her-opstarten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

CCatalyst schreef:Vandaag bijna dubbel zoveel nieuwe gevallen als gisteren: 257 ipv 137.
Er stond ook bij dat er 14000 getest waren. Als ik kijk naar jouw lijstje van gisteren dan is dat 3 x zoveel als de dag ervoor (was rond 5000).

En 126 daarvan in de WZC. Misschien de bezoekregeling terugdraaien. Want dit is duidelijk te vroeg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tomby schreef:Blijkbaar loopt de communicatie en organisatie her en der ook behoorlijk mank..
Wat wil je, als iedereen (iedere minister, virologen, infectiologen, epdemiologen en andere ...ogen, ) door mekaar communiceert.

Als een bedrijf een crisis heeft, dan heb je:
  • - één multidisciplinair crisisteam (op hoogste management niveau) die de beslissingen neemt (en zorgt voor de resources).
    - verschillende crisisteams die alles voorbereiden, de info verzamelen, scenario's uitwerken, beslissingen implementeren, interne communicatie, experten raadplegen, ...
    - één crisismanager ...
    - één persverantwoordelijke voor de externe communicatie.
Ik heb nog nooit een crisisteam weten communiceren de pers.
Uitgewerkte voorstellen worden eerst intern besproken voor ze gecommuniceerd worden.

Sofie had al lang al haar Pappenheimers (De Crem's, de Weyt's, ...) om hun plaats moeten zetten en spreekverbod opleggen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

phil48 schreef:
CCatalyst schreef:Vandaag bijna dubbel zoveel nieuwe gevallen als gisteren: 257 ipv 137.
Er stond ook bij dat er 14000 getest waren. Als ik kijk naar jouw lijstje van gisteren dan is dat 3 x zoveel als de dag ervoor (was rond 5000).
Zou dat niet gewoon het probleem zijn van doorstroming van cijfers?
Er zijn nog geregeld eens correcties gebeurd.
En als die niet over de juiste dagen gespreid worden, kloppen ze niet.
Er is ook een verschil tussen de testen in ziekenhuizen, die je binnen de 24 uren weet en kleinere labo's die soms pas dagen erna weet.
Dit geeft een vertekend beeld.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

philippe_d schreef:Als een bedrijf een crisis heeft, dan heb je:
  • - één multidisciplinair crisisteam (op hoogste management niveau) die de beslissingen neemt (en zorgt voor de resources).
    - verschillende crisisteams die alles voorbereiden, de info verzamelen, scenario's uitwerken, beslissingen implementeren, interne communicatie, experten raadplegen, ...
    - één crisismanager ...
    - één persverantwoordelijke voor de externe communicatie.
Daarvoor heeft een bedrijf een rampenplan moeten uitwerken, zodat je onmiddellijk kan reageren in het geval van een noodsituatie of andere invloeden.
Ik denk niet dat er één bedrijf of dienst ooit rekening heeft gehouden met een ramp/pandemie van deze proporties die de ganse wereld kan treffen op elk niveau, met grote snelheid. Hiervoor kon niemand klaar zijn en is het volstrekt normaal dat ze rondlopen als hennen zonder kop, zelfs in de gezondheidssector, maar het mag niet blijven duren zoals nu het geval is.
En die pappenheimers? Die denken allemaal dat ze die duif kunnen verbeelden op Het Lam Gods van Van Eyck.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

1 plan, 1 organisatie en 1 beleid dat zorgt er ook voor dat je goed kan communiceren. Nu is het zoals de Belgische staatsstructuur, een rommeltje dat niet werkt en pakken geld kost. Met 1 regering, 1 minister van gezondheid en 1 plan voor het ganse land zou het veel gemakkelijker zijn maar ja, wij moesten van alles 6 of meer hebben :roll:

De overheid gebruikt de experten om de zwarte piet naartoe te schuiven of als boodschappers van slecht nieuws/maatregelen. Het goede nieuws kondigen ze zelf met 4 tegelijk aan en alle 4 iets anders. Normaal adviseren de experten de overheid en die zorgt dan voor de crisiscommunicatie. Er is een overheidsdienst die crisiscom deed vóór deze crisis, die zijn daar het best voor geplaatst.

Ook is het veelzeggend dat de aanbevelingen niet publiek mogen worden. Zo zou men snel kunnen zien welke aanbevelingen men niet of deels volgt en dus kan de paraplu van "we volgen de experten" niet voluit gebruikt worden.

Gezondheid is belangrijk en even belangrijk of je nu in Gent, Brussel of Luik woont. Dat moet dus federaal gerund worden door 1 minister. Dan krijg je 1 beleid en maar 1 keer de kosten. Alleen al met de besparingen op overbodige niveau's kan je iedereen voor jaren van maskers voorzien. Dit is geen revolutionair idee maar gewoon de praktijk in zowat elk ander land.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Ik denk dat het grootste probleem is dat er daar Vlamingen en Walen bij zitten en zoals we weten "denken" die op twee snelheden.

Een voorbeeld.

Staat vanmorgen in één van de populaire kranten dat Vlaamse kinderen intussen - ondanks de preteaching - een forse leerachterstand hebben ten opzichte van een normaal jaar. Bij de Waalse kinderen (waar er bijna zo goed als géén preteaching is) is die achterstand volgens de experten terzake inmiddels opgelopen tot één derde van een schooljaar.

Hoe gaan onze Waalse vrienden dat in godsnaam ooit nog inhalen?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Over de testen: Mijn vrouw is vorige week op advies van de huisarts naar spoedopname van universitair ziekenhuis gestuurd voor enkele dringende onderzoeken. (Onderzoeken wegens een ziektebeeld voorlopig zonder diagnose. Maw. ze weten het niet.)
Dan zou je toch verwachten dat een coronatest ook zou gebeuren. Want alles is daar ingericht alsof iedereen besmet is. Dan zou het toch nuttig zijn om iedereen binnen het ziekenhuis te testen. Maar neen, ze heeft daar bijna de hele dag (ziek en alleen) in wachtzalen doorgebracht.
Ik begrijp niet dat die test daar nog steeds niet systematisch gebeurt. We worden ook wijsgemaakt dat de testcapaciteit opgedreven is, maar toch blijft men bijzonder zuinig met die testen.

En over die achterstand in het onderwijs: uit mijn eigen ervaring en die van mijn kinderen heb ik eerlijk gezegd niet zo een hoge dunk over het onderwijs. Er zou veel, maar dan ook veel beter, intensiever en met meer resultaat onderwijs kunnen gegeven worden. Het rendement kan veel hoger. Traditioneel onderwijs is toch veel tijdverlies. Dan moet men nu niet jammeren over het verlies van enkele maanden. Dat zouden ze op enkele weken kunnen inhalen.
Uit mijn eigen schoolcarrière: in het 5de middelbaar had ik problemen met het vak organische scheikunde. Heel het jaar door buizen en dus een herexamen. En het was niet dat ik er niet voor werkte, maar ik begreep het niet.
Dat bleef ook zo voor het herexamen en dus was er serieuze paniek. Tot ik een week voor het herexamen mocht uitleg vragen bij iemand die doctoreerde in de scheikunde en die enkele jaren voordien van dezelfde leraar les had gekregen. Op een kwartier tijd legde hij me uit wat ik niet begreep met de opmerking erbij dat de vakleraar het verkeerd uitgelegd had en dat dat in zijn tijd ook al zo was.
Plots was alles helder voor mij en ik heb in de laatste week voor het examen geen boek meer open gedaan. Op het herexamen heb ik zelfs de laatste vragen niet meer ingevuld, zo zeker was ik dat ik geslaagd was.
Besluit: een heel jaar zwoegen en stress omdat die leraar het zelf gewoon niet onder de knie had.
Doorheen mijn onderwijs, ook in het hoger onderwijs permanent het gevoel gehad dat ik mijn tijd aan het verdoen was.
Later in het hoger onderwijs nog enkele jaren praktijklector geweest en de binnenzijde van ons geroemd onderwijs meegemaakt.
Ik merk dezelfde toestanden nog in het traject van mijn kinderen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

phil48 schrijft: ...Hoe gaan onze Waalse vrienden dat in godsnaam ooit nog inhalen?

Geen probleem, want in dit draadje wordt duidelijk gemaakt dat onze jongeren erg bedreven zijn in "online" kennis vergaren, alsook mekaar daarbij helpen. Dit in tegenstelling tot hun lesgevers, die zweren bij klasomgevingen...
PS: niet vergeten dat veel ondernemers (lees: rijke mensen) amper tijd hebben doorgebracht op schoolbanken :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Gelukkig denken Vlamingen allemaal hetzelfde :roll:

Kinderen zijn veel flexibeler dan wij denken en hun hersenen passen zich razendsnel aan. Een slechte leerkracht is erger dan wat tijdverlies en zo'n leerkracht heb je minstens een jaar en soms nog meer. Niets onoplosbaar dus.

We hebben onszelf gewoon compleet in de prak gereden met die staatsstructuur en nu, bij echte problemen, komt dat duidelijk naar voor.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Dat is juist Dizzy, maar politici keren nooit terug op verkeerd gezette stappen. Alleen wanneer alle belgen een gelijke stem zouden krijgen kunnen we die charlatans overboord kieperen. We willen handel drijven met de hele wereld, maar vinden niet eens een manier om te praten met onze (Waalse) buren!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

heist_175 schreef:

We krijgen de politici waar voor gestemd is.
Als je gestemd hebt op randdebielen die wetenschap "een mening" vinden, dan is het beleid er ook naar.
Om maar iets te zeggen: kan je u voor de geest halen dat figuren als Dries Van Langenhoven, Guy D'Haeseleer of Filip DeWinter het beleid mogen uittekenen? Nochtans kregen die zotten veel stemmen :). Alleen stamboombelgen mogen op ICU en de Pakistaan waar uw dochter bij in de klas zit, moeten we niet beschermen? Met dat soort wereldbeeld winnen ze de verkiezingen dus vroeg of laat zitten die denkbeelden ook bij de toekenning van de gelden van de SZ. Als je nog niet huivert, weet je op wie te stemmen :)!
Nu is het beter natuurlijk met Van Ranst, Maggie, Beke, Rutten, Wilmes, Geens, imam Somers nog zo enen en snob rousseau die in terzake volledig door het ijs zakte en dan hebben we de Groenen nog die een bende wiebels zijn; de bende van ellende noem ik die.
Slechter dan die kan echt niet.

Filip Dewinter? Die heeft veel ervaring en Guy doet het ook heel goed in Ninove, Dries dat is meer iemand die de boel blijft wakker schudden, heb je ook nodig.
Tttsss
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1816
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

wied schreef:...maar vinden niet eens een manier om te praten met onze (Waalse) buren!!!
Ligt dit ook niet deels aan de mentaliteit van onze Waalse buren ?

Redenen waarom ze géén preteaching doen.

"Omdat er anders ongelijkheid komt tussen leerlingen, een aantal (20 procent) heeft immers geen laptop thuis".

Dus straffen we maar iedereen, makkelijk zat.

Redenen waarom er amper scholen open zijn.

Omdat je nu eenmaal teveel leerlingen hebt, je kunt de social distancing niet garanderen.

Dus beter géén leerlingen op school dan bijvoorbeeld de helft de ene dag en de andere helft de andere dag. Of twee dagen per week, telkens een ander leerjaar - iets daaromtrent, zoals de Vlaamse scholen het proberen op te lossen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Niemand van ons heeft er schuld aan dat we leven op een romaans/germaanse scheidingslijn. Dus, elke belg gelijk voor de wet moet worden toegepast indien we gezamenlijk verder willen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”