Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Heb ook al op tv eind 80ers gezien die na 2 maand eindelijk van IC mochten. Als je dan hoort dat daarvoor "gezonde" 50ers getuigen welke lijdensweg (revalidatie, weer leren lopen...) hen wacht - dan mag je je afvragen wat een toekomst die veel oudere mensen wacht.

En vermits nog steeds niet bewezen is dat genezen = immuun is, mag je je daar vragen bij stellen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Aangezien het aantal IC bedden nooit een kritisch punt heeft bereikt, zijn we hier eens te meer aan het lullen over bijkomstigheden!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is wat het is ? Maar dat is blijkbaar niet goed genoeg.
Nee, er moeten maatregelen komen, en pijlen, veel pijlen, en verbodsborden, en reserveringen, en apps, ja véél apps zodat je weet dat je buurman zijn gat niet proper afkuist.
En hokjes, op de speelplaats, op het strand, voor de winkels.
En er moet een vaccin komen, een heilig vaccin, want anders gaat het nooit meer zijn zoals het geweest is.
En zolang dat vaccin er niet is gaan we luisteren naar de heilige van Gucht of de heilige van Ranst of naar hun koorknaapjes de Blocks & Wilmes.
We gaan braaf binnen blijven en werken, ja werken gvd, want alles moet blijven draaien, behalve het plezier, dat is voor niks nodig.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Alles is gvd niet blijven draaien, dat is exact het probleem!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Aantal besmettingen in België weer in de lift.

Woensdag: 192
Donderdag: 252
Vrijdag: 276

Ook het aantal doden en het aantal opnames in de ziekenhuizen begint weer te stijgen.

Staan we aan de vooravond van de second wave door de agressieve en veel te vroege heropeningen die de regering gepusht heeft?

De komende 4 dagen wordt een daling verwacht, maar louter omwille van het beruchte (verlengde) weekendeffect. Vanaf midden volgende week komt de echte test.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:...de agressieve en veel te vroege heropeningen die de regering gepusht heeft?
...

Lees is door heel deze thread, voor velen blijkbaar 'nutteloze' maatregelen voor een paar oudjes te beschermen, dus die heropening zal voor hen meer het grote gelijk zijn en niets te vroeg.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb hem van uw link gepikt wied, waarvoor dank.
[youtube]aSblL3ugDyI[/youtube]
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

MichelJ schreef:
CCatalyst schreef:...de agressieve en veel te vroege heropeningen die de regering gepusht heeft?
...
Lees is door heel deze thread, voor velen blijkbaar 'nutteloze' maatregelen voor een paar oudjes te beschermen, dus die heropening zal voor hen meer het grote gelijk zijn en niets te vroeg.
Het je het ook draait of keert
dit soort maatregelen is goed voor ene keer.
overleven of blijven ademen is belangrijk maar levenskwaliteit is dat net zo.

ga naar rusthuis en geef de 90j, die nog helder van geest zijn, de keuze
een jaar langer leven of een jaar minder maar wel hun (klein)kinderen kunnen blijven zien?

vervelend is dat die grote rusthuisinstellingen papiermonsters zijn en hun enigste interesse is nu om eind vh jaar reclame te kunnen maken dat ze "maar" zo veel dode oudjes hadden en beter doen als het gemiddelde
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het probleem is dat die 'keuze' van die 90 jarige niet een keuze voor zichzelf alleen is. Eens besmet, en, tot in den treure herhaald, dat kan ook zonder dat je je ziek voelt, kan je anderen besmetten. Die anderen hadden misschien een andere keuze gemaakt, die anderen worden er misschien wel erg ziek van en zien er van af.

De dag dat je kan garanderen, 100%, dat iemand die ervoor kiest om niet mee te doen aan de lockdown, ook niemand anders besmetten kan, mag het. Eerder niet.

[/luguber kantje aan]
Als je dan toch kiest om rapper dood te gaan, zijn er ook andere manieren.
[/luguber kantje uit]

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Joe de Mannen schreef:.

De dag dat je kan garanderen, 100%, dat iemand die ervoor kiest om niet mee te doen aan de lockdown, ook niemand anders besmetten kan, mag het. Eerder niet.

Je kunt moeilijk de rest van je leven "leven" in lockdown, dan verliest het leven al zijn zin.

Dus op een moment moet je het loslaten, want de virologen zijn het slechts over één ding eens, corona zal nooit meer verdwijnen.

Vergeet ook maar dat wereldwijd iedereen met een vaccin kan ingeënt worden, dat kan vele jaren duren. En voor hetzelfde geld heb je een half jaar later een nieuw dodelijk virus en dan begint het van voor af aan.

Om niet te spreken van terroristen of terroristische staten die nu weten hoe je een samenleving voorgoed kunt ontwrichten.

Dus mensen moeten hun "levenspatroon" aanpassen. Social distancing en meer hygiëne wordt voor altijd de nieuwe norm.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Joe de Mannen schreef:Het probleem is dat die 'keuze' van die 90 jarige niet een keuze voor zichzelf alleen is. Eens besmet, en, tot in den treure herhaald, dat kan ook zonder dat je je ziek voelt, kan je anderen besmetten. Die anderen hadden misschien een andere keuze gemaakt, die anderen worden er misschien wel erg ziek van en zien er van af.

De dag dat je kan garanderen, 100%, dat iemand die ervoor kiest om niet mee te doen aan de lockdown, ook niemand anders besmetten kan, mag het. Eerder niet.

[/luguber kantje aan]
Als je dan toch kiest om rapper dood te gaan, zijn er ook andere manieren.
[/luguber kantje uit]

J.
Dat is ook mijn visie.

Van mij mag en kan alles voor iedereen en mag iedereen zijn gang gaan naar eigen believen alleen .... zo lang anderen die voor een meer voorzichtige houding kiezen, daar niet het slachtoffer hoeven van te zijn.

Maar het probleem zal zich m.i. zelf oplossen: geleidelijk aan is de r-waarde weer aan het stijgen ... Die kan - tijdelijk - zelfs boven de 1 gaan zonder een nieuw drama maar ook hier: "de toekomst zal het uitwijzen" en volgende week zal al veel duidelijkheid scheppen.

En het nemen van maatregelen om alleen bejaarden te beschermen ... In het ziekenhuis heb ik ook al een niet te onderschatten aantal van die jongere generatie gezien die ook maar net door de mazen van het net geglipt zijn.

Nogmaals generieke discussies over kwaliteit van leven en levensverwachting moeten casus per casus bekeken worden !
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

phil48 schreef:
Joe de Mannen schreef:.

De dag dat je kan garanderen, 100%, dat iemand die ervoor kiest om niet mee te doen aan de lockdown, ook niemand anders besmetten kan, mag het. Eerder niet.

Je kunt moeilijk de rest van je leven "leven" in lockdown, dan verliest het leven al zijn zin.

Dus op een moment moet je het loslaten, want de virologen zijn het slechts over één ding eens, corona zal nooit meer verdwijnen.

Vergeet ook maar dat wereldwijd iedereen met een vaccin kan ingeënt worden, dat kan vele jaren duren. En voor hetzelfde geld heb je een half jaar later een nieuw dodelijk virus en dan begint het van voor af aan.

Om niet te spreken van terroristen of terroristische staten die nu weten hoe je een samenleving voorgoed kunt ontwrichten.

Dus mensen moeten hun "levenspatroon" aanpassen. Social distancing en meer hygiëne wordt voor altijd de nieuwe norm.
Je gaat inderdaad moeten versoepelen en op een andere manier leven, maar "kiezen" om niet mee te doen met de opgelegde lockdown, kan gewoonweg niet.
Op een moment dat er een vaccin is en er meer gekend is over dit virus, kan je het misschien beter onder controle houden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Of we het nu leuk vinden of niet, een "anonieme" app en "perfecte" contract tracing zal de enige uitweg zijn.

En restaurants, ja - ze zullen voor 80 procent buiten klanten moeten serveren, want anders wordt het niks.

In Duitsland waar ze wéér open zijn is er net alweer een outbreak geweest.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

phil48 schreef:Of we het nu leuk vinden of niet, een "anonieme" app en "perfecte" contract tracing zal de enige uitweg zijn.
Ik snap het gezeik over "privacy" in deze echt niet. Ik kom op geen enkele plaats waar anderen niet mogen van weten.

Wat maakt het mij uit dat anderen weten of ik in supermarkt X, Y of Z geweest ben, of met iemand gaan wandelen / fietsen ben, etc., etc. Contact tracing zal inderdaad van kapitaal belang zijn dus laat ons daar allen constructief aan mee werken.

phil48 schreef:En restaurants, ja - ze zullen voor 80 procent buiten klanten moeten serveren, want anders wordt het niks.
Voor sommigen geen probleem maar hier zijn restaurants waar dit tout court niet mogelijk is. Wat is het probleem met plexi schutsels tussen tussen tafels met mensen uit 1 bubbel die binnenkort toch meerdere personen zal mogen omvatten en tegelijkertijd op 1.5 m van mekaar staan? In principe niets tenzij de rendabiliteit van dergelijke setting voor bepaalde restaurants.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

phil48 schreef:Je kunt moeilijk de rest van je leven "leven" in lockdown, dan verliest het leven al zijn zin.
...
Dus op een moment moet je het loslaten, want de virologen zijn het slechts over één ding eens, corona zal nooit meer verdwijnen.
...
Dus mensen moeten hun "levenspatroon" aanpassen. Social distancing en meer hygiëne wordt voor altijd de nieuwe norm.
De rest van mijn leven aan social distancing moeten doen vind ik anders ook redelijk zinloos bestaan.
Overigens lijkt het mij onmogelijk dat dit voor altijd is.
Ofwel wordt het opgelost met een vaccin, geneesmiddel ofwel sterft Covid uit in het wild(zoals Sars) ofwel treed er toch een groepsimmuniteit op(zoals met de Spaanse griep ook is gebeurd). Hierbij zeg ik overigens niet dat men bewust moet inzetten op (een zo snel mogelijke) groepsimmuniteit, maar dat indien er geen vaccin/geneesmiddel komt, het toch vroeg of laat zal gebeuren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het privacy probleem gaat eigenlijk niet over wat er mag geweten zijn maar wel wie het mag weten. Als ik mijn gegevens aan partij X geef, in casu de staat, kan die dan garanderen dat die gegevens niet bij partij Y of bij gelijk wie uitkomen.


Stel ik ben ziek, dat komt in een database, alleen de staat weet dat en doet daarmee wat ze er mee van plan is.

Als die data elders terecht komt, kan ik misschien om die reden (onterecht) een job mislopen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Joe de Mannen schreef:Het privacy probleem gaat eigenlijk niet over wat er mag geweten zijn maar wel wie het mag weten. Als ik mijn gegevens aan partij X geef, in casu de staat, kan die dan garanderen dat die gegevens niet bij partij Y of bij gelijk wie uitkomen.


Stel ik ben ziek, dat komt in een database, alleen de staat weet dat en doet daarmee wat ze er mee van plan is.

Als die data elders terecht komt, kan ik misschien om die reden (onterecht) een job mislopen.

J.
Ik heb nu wel geloof in het feit dat de overheid deze data enkel gebruikt in het kader van de bestrijding van de COVID epidemie. Zo niet wordt m.i. een inbreuk begaan op de GDPR- regelgeving ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Joe de Mannen schreef:[/luguber kantje aan]
Als je dan toch kiest om rapper dood te gaan, zijn er ook andere manieren.
[/luguber kantje uit]
J.
Het gaat niet om dood willen.

het gaat om levenskwaliteit en die is net zo belangrijk als het loutere ademen zelf.
de meeste mensen worden nu al compleet zot ook al zien ze ngo volk, kunnen ze ngo buiten, lopen ze nog in de supermarkt rond,...
het gros vd oudjes in de wzc's zijn momenteel gevangenen die niet eens het recht krijgen om ene uurtje buiten te komen.
zij wordne, voor hun eigen bescherming, dus zwaarder gestraft als ene in 't gevang.

dat ge dit in de 1e maand doet, door oa de paniek, is begrijpelijk. Maar vergeet niet dat die mensen al in februari achter slot en grendel gingen en dus nu al bijna 4 maand opgesloten zitten.

het moet leefbaar blijven hé.
de toestand die wij nu kennen kunt ge 1x doen. niet elke herfst als men er niet in slaagt een vaccin of deftige remmer te vinden. dan moeten we er ooit mee leren leven.

heb
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Hetzelfde met kleuters en lagere schoolkinderen.

Als je naar de winkels mag, naar je oma, naar het werk, zelfs naar het museum, naar de kapper... dan kun je niet blijven volhouden dat het té gevaarlijk is naar school te gaan.

Het is enkel gevaarlijk voor leerkrachten en die kunnen zich beschermen. Dus logische maatregel.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef: Ik heb nu wel geloof in het feit dat de overheid deze data enkel gebruikt in het kader van de bestrijding van de COVID epidemie. Zo niet wordt m.i. een inbreuk begaan op de GDPR- regelgeving ...
LOL, we zijn uitgepraat :bang: :bang: :bang:
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

koenraaddeconinck schreef:
phil48 schreef:En restaurants, ja - ze zullen voor 80 procent buiten klanten moeten serveren, want anders wordt het niks.
Voor sommigen geen probleem maar hier zijn restaurants waar dit tout court niet mogelijk is. Wat is het probleem met plexi schutsels tussen tussen tafels met mensen uit 1 bubbel die binnenkort toch meerdere personen zal mogen omvatten en tegelijkertijd op 1.5 m van mekaar staan? In principe niets tenzij de rendabiliteit van dergelijke setting voor bepaalde restaurants.
restaurants zijn voorlopig nog dicht die kunnen misschien dan ook wel openen binnenkort, maar veel mensen op een kleine oppervlakte in een gesloten omgeving samenzetten voor meerdere uren zal wel niet aangeraden zijn als het virus zich kan verspreiden via aerosol. Een airco aanzetten zal dan ook niet echt een optie zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe de scholen zullen bedragen tot de verspreiding. Dat is eigenlijk een gelijkaardige situatie als in een restaurant. Buiten dat er geen eten is, de kinderen daar veel langer samenzitten zitten en wel ziek kunnen worden, maar ze hebben gelukkig maar een zeer kleine kans hebben om te sterven.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

In Denemarken blijkt dat heel goed mee tevallen. Nog geen meldingen van uitbraken daar, terwijl ze er al vier weken lang weer naar school gaan.

Een restaurant zijn volwassenen, een school zijn kinderen. Een groot verschil blijkbaar.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

:thumbs: Zie ze ne keer lopen, de campeurtjes zijn geland. In een korte veelkleurige flodderbroek met een wit marcelleke en sokken aan in lederen schoenen. Er staat een stevige bries dus gaan ze het strand een beetje links laten vandaag en gaan dan maar aanschuiven in een lange rij voor nen ijskreem en voor de papa's een kratje bier in blik.

Vanmorgen naar de Aldi geweest en onmiddellijk op mijn stappen terug gekeerd, zelfde toevloed van volk aan een Proxy Delhaise en Colruyt.
Dan maar de lokale beenhouwer opgezocht onder de kerktoren voor wat toespijs (die was natuurlijk gelukkig) en daarnet een nachtwinkel voor wat sprankelend nat vocht.

Krijg ik nu al heimwee naar die eerste weken in Corona tijd ? :beerchug:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef: Ik heb nu wel geloof in het feit dat de overheid deze data enkel gebruikt in het kader van de bestrijding van de COVID epidemie. Zo niet wordt m.i. een inbreuk begaan op de GDPR- regelgeving ...
LOL, we zijn uitgepraat :bang: :bang: :bang:
Zo een angst ICEKE dat dingen over u zouden "lekken" ... :-D

Privacy wordt vandaag gebruikt als schaamlapje om van alles en nog wat te dekken ofte een absoluut recht. Dit is het allesbehalve.

Verder hebben velen problemen met het opofferen van privacy in het kader van contact tracing maar verder op allerhande media van alles te grabbel gooien: no problem at all :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Daar gaat het helemaal niet om.

Maar zeggen dat de overheid deze data niet gaat misbruiken... en dan een callcenter inschakelen, dan zijn we idd uitgepraat.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Man man man

Zonder het volledige artikel te copypasten:
Meer dan 30 Belgen, waaronder plastisch chirurg Jeff Hoeyberghs, dagen de Belgische Staat en minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) voor de rechter. Zij menen dat de coronamaatregelen in strijd zijn met het Verdrag voor de Rechten van de Mens en op los zand gebouwd zijn. Ze eisen dat de maatregelen meteen opgeheven worden.
In de coronacrisis ziet de plastisch chirurg geen enkele bron van waarheid. “Criminelen hebben dit in scène gezet. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft ongelooflijke fratsen uitgehaald na dollars gekregen hebben van de Bill en Belinda Gates Foundation die geld verdient met vaccins en tests. Dat moet uitgespit worden in de rechtbank, er is te veel strafrechtelijk bewijs tegen. Er moet opgetreden worden, anders zal de wereld gedupeerd blijven. Dit is geen pandemie, dit is de grootste hoax aller tijden.”
't Gaat er bij mij niet in dat al die mensen dat echt geloven. Wat halen ze er dan uit, buiten ne keer hun kop in de gazet?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als Hoeyberghs er bij zit is het toch al verbrand nog voor ze begonnen zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

CCatalyst schreef:Aantal nieuwe besmettingen in België weer in de lift

Woensdag: 192
Donderdag: 252
Vrijdag: 276
Zaterdag: 299
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

iceke schreef:Daar gaat het helemaal niet om.

Maar zeggen dat de overheid deze data niet gaat misbruiken... en dan een callcenter inschakelen, dan zijn we idd uitgepraat.
Nogmaals ICEKE, ik zie het probleem niet, zelfs indien in deze mijn privacy in de weegschaal zou geworpen worden ... Met wie ben ik in contact gekomen of wie is met mij in contact gekomen de voorbije 2 weken: mijn gezin, bepaalde collega's op meer dan 1.5 m zo niet met mondmaskers, de winkelbediende bij de slager, gedurende enkele seconden geleden een DHL- koerier die hier een pakje kwam afleveren voor de oudste zoon, mijn ouders op meer dan 1.5 m afstand en dit gedurende maximaal een half uur en evenzeer een Coolblue-winkelbediende in Gent waar ik een smartphone gaan afhalen ben. Ik vergeet nog een vriend die het overlijden van zijn moeder kwam melden. Half uur mee gepraat op zeker 1.5 m afstand (ik in het deurgat en hij op zijn fiets).

Stel nu dat ik ook zou moeten zeggen dat ik hier vorige zondag een klein feest gehad met 4 of 5 vrienden. OK ja, dat mocht dan niet maar ook hier weer: bezin voor je begint. Hetzelfde met mijn boete omdat ik ergens 76 km/u reed terwijl maar 70 mocht. OK die eurokes had ik liever aan andere dingen besteed maar ik had maar beter moet opletten en wat minder focussen op de radio misschien. In de toekomst zal ik nu weer wat alerter zijn.

En wat gaat het contact center dan doen met dat gegeven van die barbecue? Doorgeven aan politie en parket? Ik vertrouw onzen Belgischen Staat voor geen haar maar hier ben ik nu zeker geneigd hen het voordeel van de twijfel te geven.

Maar stel dan enkele dagen bij mij later vastgesteld wordt dat ik besmet ben. Dan draag ik nog liever de gevolgen van mijn "misstap" door die namen door te spelen ipv. mooi te verzwijgen dat ik in contact geweest ben met dat 4- of 5- tal die op zich opnieuw anderen kunnen besmetten.

En meer nog, ik denk dat men zal vragen naar personen met wie ik hoog risico contact gehad heb en niet naar de concrete omstandigheden. So what?

Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om momenteel vrienden uit te nodigen / te bezoeken. Die maatregelen zijn niet totaal zinloos en ons land heeft nu éénmaal niet gekozen voor de piste van groepsimmuniteit. Goede of slechte keuze en is het allemaal voor niets geweest omdat andere landen die een andere strategie gekozen hebben er aan het einde van de rit beter uit komen ...

Dat zal de toekomst uitwijzen voor zover dit kan gezien de verschillende "registratiesystemen" in verschillende landen ... M.i. zullen we nooit volledig betrouwbare vergelijkingscijfers hebben !

Wel ben ik blij dat we niet gekozen hebben voor de piste van groepsimmuniteit want nogmaals: het zal maar uw vader / moeder / kind / vriend etc. zijn die er het slachtoffer van is. En als ze al genezen, wat zullen de gevolgen op termijn zijn ... ? Blijvende longschade? Verhoogd risico op embolen? Wel of geen resistentie? Enz enz.

En nogmaals, zijn de huidige maatregelen te gek voor woorden of net niet streng genoeg? Ik weet het niet. Ik ben geen arts noch viroloog of epidemioloog. Ook al deze wetenschappers kennen de vijand niet goed.

En finaal: wat mij minstens evenzeer in heel deze impasse intrigeert ... Hoe is dit kunnen gebeuren? Met al wat ik tot nu toe gelezen heb, begin ik heeeeeeeeeel ernstig te twijfelen aan een natuurlijk gebeuren. Zie artikels van tal van gerenomeerde wetenschappers. Wat met de HIV- sequenties die het genoom van het virus zou bevatten? En China dat zeker onderzoek zal toelaten ... als de pandemie volledig voorbij is :lol: :lol: :lol:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik zag daarnet 2 combi's openbare veiligheid staan bij het station zou dit ook te maken hebben met een situatie ivm coronavirus of moetk iets anders verdenken?

Totaal van 6 personeelsleden daarvan alleszinds dat ik zag.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

De laatste weken zie ik inderdaad regelmatig combi's aan het station(ik gebruik de trein om naar mijn werk te gaan/bubbelbezoeken).
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Viroloog Marc Van Ranst heeft in VTM NIEUWS benadrukt dat de vierpersonenregel voorlopig nog van kracht blijft, maar dat het wel de bedoeling is om op termijn meerdere personen thuis te mogen uitnodigen. Zeker nu bekendgemaakt werd dat de zomerkampen met vijftig personen doorgaan, stellen mensen zich vragen waarom ze thuis geen tien personen zouden mogen uitnodigen.


Dat is nu iets dat me geweldig stoort. Dat twee dingen die niks met elkaar te maken hebben, plots gelinkt worden.

Omdat er in de zomer (dus binnen anderhalve maand of zo) zomerkampen "mogen" doorgaan, vinden mensen het logisch dat ze ineens NU (dus niet over zes weken) met tien of meer mogen gaan barbecueën. Ahja, want die kampen krijgen toch ook toestemming.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Daar volg ik je in phil.

+ Die kampen zijn ook wel goed voorbereid je tuinfeestje wss niet zo.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het grote verschil is ook de al dan niet aanwezigheid van alcohol.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een stoute vraag, maar in hoeverre ben je (wettelijk, niet moreel) verplicht om te melden (school en/of werkgever) dat je besmet bent?
Voor de duidelijkheid: de vraag stelt zich bij mij (nog) niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef:Ik zag daarnet 2 combi's openbare veiligheid staan bij het station.
control mondmaskers in het station? is sinds een week of 2 verplicht
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Goztow schreef:Het grote verschil is ook de al dan niet aanwezigheid van alcohol.
+1
Bijlagen
alco.png
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

1207 schreef: control mondmaskers in het station? is sinds een week of 2 verplicht
Bij het binnengaan staan er wel securails te kijken(maar die komen niet met een combi). Overigens zijn er nog altijd rokers op het perron. En vorige week waren er 2 dames hun ontbijt aan het eten op de trein.
NuKeM schreef:Een stoute vraag, maar in hoeverre ben je (wettelijk, niet moreel) verplicht om te melden (school en/of werkgever) dat je besmet bent?
Voor de duidelijkheid: de vraag stelt zich bij mij (nog) niet.
In het pre corona tijdperk was er geen enkele verplichting om aan je werkgever te melden welke ziekte je hebt/had. Gewoon melden dat je ziek bent(+eventuele controle door een controlearts, die beroepsgeheim heeft), is wettelijk voldoende. Uiteraard zullen de meesten bij (milde ziektes) dit gewoon zeggen.
Voor zover ik weet is die wet nog niet aangepast, maar als je nu 2 weken ziekteverlof hebt en al je nauwe collega’s worden opgebeld door de contacttracers zullen ze ook wel de link kunnen leggen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

NuKeM schreef:Een stoute vraag, maar in hoeverre ben je (wettelijk, niet moreel) verplicht om te melden (school en/of werkgever) dat je besmet bent?
Voor de duidelijkheid: de vraag stelt zich bij mij (nog) niet.
Ik dacht dat die verplichting er sowieso al was. Ik denk bvb aan een zwangerschap, verplicht te melden, toch ?
Je werkgever mag die info natuurlijk niet misbruiken en ook niet publiek maken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Even de vraag anders stellen: waarom zou je het niet melden?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”