Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Didymus schreef:De enige landen die de besmettingen tot nog toe écht hebben kunnen indijken (zoals Zuid-Korea en Taiwan), hebben dit gedaan door vóór de grote uitbraak massaal te testen en positieve gevallen en hun recente contacten te isoleren en niet door blind iedereen in lockdown te plaatsen.
Is dat een pleidooi om het dan maar allemaal op z'n beloop te laten?
Aangezien we de beste kans gemist hebben om het snel en efficiënt in te dijken, doen we dan maar niets?

De maatregelen zijn in voege sinds 14 dagen, en de quarantaine-achtige toestanden sinds 10 dagen. We moeten dus nog even wachten om het effect te zien in de cijfers.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Even in Jip en Jannekes taal, want velen snappen het nog steeds niet:
‘Blijf in uw kot’ En als het echt niet anders kan ‘blijf binnen uw eigen ren’

Niet meteen om u te beschermen tegen het virus, maar wel om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Denk niet dat je zelf vanuit Leuven in de Okay in pakweg ‘Alken’ gaat shoppen voor je zacht WC-papier, net zo min als jij zou willen dat iemand uit ‘Alken’ in de Delhaize in Leuven zijn ‘filet-pure’ komt halen.
(Ter info: afstand in vogelvlucht: 42km)


De bedoeling is het virus in quarantaine te krijgen... en laat dat nu net niet lukken als iedereen maar rond(jes) blijft rijden.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

depeje schreef:Zou je kunnen specifiëren wat het falend beleid daar juist was? Gaat het beleid niet juist om wat wel en niet meer getolereerd wordt qua sociale activiteiten?

In China lijkt het toch gelukt te zijn. Al moeten we nog zien wat het effect van het afbouwen van de lockdown daar gaat zijn. Om het beleid van Zuid-Korea en Taiwan uit te voeren zijn we te laat. Wat is het alternatief?
Er zijn bijvoorbeeld superverspreiders die zich hadden aangemeld op de spoedgevallendienst, wat in Italië quasi de eerstelijnszorg is, meermaals weggestuurd terwijl ze zich ziek voelden en alle symptomen had, maar niet rechtstreeks aan China konden worden gelinkt.

Daarna heeft men nog eens geaarzeld met thuiswerk te verplichten; in Milaan hebben ze een heel sterke aanwezigheidscultuur op kantoor.

Het alternatief is hopelijk de softe lockdown waar we nu onder leven en waar we de effecten pas midden volgende week van kunnen zien.
heist_175 schreef:Is dat een pleidooi om het dan maar allemaal op z'n beloop te laten?
Aangezien we de beste kans gemist hebben om het snel en efficiënt in te dijken, doen we dan maar niets?
Zeker geen pleidooi tegen de huidige maatregelen, wel tegen het blind verscherpen zonder dat we genoeg tijd hebben laten verstrijken om het effect te kunnen zien.
heist_175 schreef:De maatregelen zijn in voege sinds 14 dagen, en de quarantaine-achtige toestanden sinds 10 dagen. We moeten dus nog even wachten om het effect te zien in de cijfers.
Precies waar ik voor pleit.
Laatst gewijzigd door Didymus 27 maa 2020, 14:31, in totaal 2 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

heist_175 schreef:
De maatregelen zijn in voege sinds 14 dagen, en de quarantaine-achtige toestanden sinds 10 dagen. We moeten dus nog even wachten om het effect te zien in de cijfers.

En als ik de commentaren van sommigen hier lees, volstaan die tien dagen wel degelijk en mag het nu US-toestanden opgaan :bang:

Ohja. Zit hier een olijkerd die ook nog schrijft "zie je dat ik gelijk had".

Alsof het hier gaat om gelijk hebben.

Trump, Poetin en Boris dachten dat ze OOK gelijk hadden, maar straks mogen ze de lijken gaan opstapelen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

phil48 schreef: Trump, Poetin en Boris dachten dat ze OOK gelijk hadden, maar straks mogen ze de lijken gaan opstapelen.
mja
sterf je in Rusland vandaag aan een virale longontsteking dan is dat zeker geen corona
nu ja, N-Korea heeft ook ngo steeds 0 doden
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het concept "containment" gaat sommigen hun verstand blijkbaar te boven.


Als niemand besmettingen rondstrooit, is er niets aan de hand. Maar dat doet iedereen natuurlijk wel, zonder het te beseffen. Een winkelkar vastnemen, net dat ene plekje vergeten te ontsmetten, toch aan uw neus komen, de klink van een deur vastpakken, ...
Als dat geconcentreerd zit rond 1 besmettingshaard, is het makkelijk te isoleren. Als elke slimme UB'er al fietsen elke dag gans België afdekt, verspreid 1 besmette persoon het virus meteen in gans België.
Ga dan maar beginnen isoleren.

Dus nee, beter niet als volleerde courreur uw snottebellen overal rondstrooien, niet in gans België met uw (mogelijks) besmette handen allerhande deurklinken gaan bevuilen, ...
Of denk je echt dat die 10.000'en besmette personen aan de deur van de trein gelikt hebben (zoals er een challenge op een gegeven moment was).

Zorg voor uw naasten/geliefden door als een brave burger de geest van de maatregelen te volgen en thuis te blijven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

decat schreef:Wat antwoorden op de discussie hier::
Ik woon alleen en neem de auto naar het huis van mijn lief. Is dat nog toegestaan?
Volgens het crisiscentrum is dit een niet-essentiële verplaatsing en dus verboden.
Mooi.
Ware het niet dat de officiele site dit tegenspreekt:
Wat als ik niet onder hetzelfde dak woon met mijn partner?
Je moet het contact beperken tot je gezin en eventueel één extra persoon. Je mag dus nog jouw partner bezoeken. Doe het natuurlijk niet als je zelf of hij/zij ziek is of symptomen vertoont.
EDIT:
Post verplaatst naar het "Corona: wettelijke verplaatsingen" topic (no pun intended), omdat dit onderwerp intussen daar beter tussen past.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 27 maa 2020, 15:11, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:Als elke slimme UB'er al fietsen elke dag gans België afdekt, verspreid 1 besmette persoon het virus meteen in gans België.
Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor en zowat alle experts hebben dit absurde idee de afgelopen 36 uur duidelijk verworpen. Toch zijn er hyperslimme UB'ers die nog steeds pretenderen het beter te weten.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Als je voor alles een wetenschappelijk bewijs nodig hebt, voor je je aanpast, ga je dood zijn voor je een bewijs gezien hebt
Of is het nog niet duidelijk dat dit virus een ontzettend hard beestje is?

En als je je gaat basseren op wat virologen en politiekers ons komen zeggen, dan geloof je ook nog dat 'dit maar een griepje is'

En nu de katten het ook nog verspreiden, komen ze ons zeggen dat er geen wetenschappelijk bewijs is, dat het ook van dier naar mens gaat.... terwijl dezelfde eergisteren nog zegde dat het van de vleermuizen komt
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Didymus schreef:
heist_175 schreef:Als elke slimme UB'er al fietsen elke dag gans België afdekt, verspreid 1 besmette persoon het virus meteen in gans België.
Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor en zowat alle experts hebben dit absurde idee de afgelopen 36 uur duidelijk verworpen. Toch zijn er hyperslimme UB'ers die nog steeds pretenderen het beter te weten.
Das een goeie :).
Er is een après-ski bar waar de bezoekers zowat gans W-Europa besmet hebben, of denk je dat al die bezoekers getongzoend hebben voor ze naar buiten gingen?
Zelfs als je heel bewust bezig bent met het virus niet te verspreiden, kan je het per ongeluk toch verspreiden. Als je zeker wil zijn om het niet te verspreiden (of op te pikken), dan moet je materiaal aantrekken zoals in de IC. Maar ik heb nog niemand zo zien fietsen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

bambipower schreef:Als je voor alles een wetenschappelijk bewijs nodig hebt, voor je je aanpast, ga je dood zijn voor je een bewijs gezien hebt
Of is het nog niet duidelijk dat dit virus een ontzettend hard beestje is?

En als je je gaat basseren op wat virologen en politiekers ons komen zeggen, dan geloof je ook nog dat 'dit maar een griepje is'

En nu de katten het ook nog verspreiden, komen ze ons zeggen dat er geen wetenschappelijk bewijs is, dat het ook van dier naar mens gaat.... terwijl dezelfde eergisteren nog zegde dat het van de vleermuizen komt
Altijd die drogredenen en stromannen tegen zaken die werkelijk niemand die bij zijn verstand is nog betwist. Ja, dit virus is gevaarlijk en ja, we moeten ons zoveel mogelijk beschermen.

De wetenschappelijke methode bedrijven betekent dat je je mening bijstelt wanneer er genoeg evidentie is die de vorige consensus tegenspreekt. Wetenschap is niet statisch en is geen geloof. Wat Van Ranst bijvoorbeeld in januari zei over dit virus heeft vandaag voor de bestrijding eigenlijk weinig of geen belang.
.
En wat die ene kat betreft, ook dat is toch niet in tegenspraak? Het virus is eenmalig overgedragen van vleermuis (of gordeldier) op de mens en heeft zich daarna van mens tot mens verspreid. Maar opnieuw: als er wetenschappelijk bewijs opduikt voor een andere verspreidingsmethode, via dieren als tussengastheer of andere, dan zal de consensus worden bijgesteld.
heist_175 schreef:Er is een après-ski bar waar de bezoekers zowat gans W-Europa besmet hebben, of denk je dat al die bezoekers getongzoend hebben voor ze naar buiten gingen?
België rondfietsen is echt het equivalent van samengepropt in een après-ski bar te zitten. We zijn er!
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

bambipower schreef:Als je voor alles een wetenschappelijk bewijs nodig hebt, voor je je aanpast, ga je dood zijn voor je een bewijs gezien hebt
Of is het nog niet duidelijk dat dit virus een ontzettend hard beestje is?

En als je je gaat basseren op wat virologen en politiekers ons komen zeggen, dan geloof je ook nog dat 'dit maar een griepje is'
Ladies en gentlemen, de redenatie die elke anti-vaxxer maakt: wetenschappelijk bewijs is voor de sheeple, virologen en politiekers houden de waarheid achter en verspreiden in plaats daarvan fake news.

Waarom vermoed ik ook dat al deze meninkjes over "de geest van de wet" ons meer vertellen over wat de persoon belangrijk vindt dan over de geest van de wet? Hoeveel van die "ge moet nu op de zetel zitten Netflixen, buiten komen gaat in tegen de geest van de wet"-types kan een paar km lopen zonder buiten adem te zijn?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ben net naar de slager geweest,en onderweg veel mensen (met de fiets)gezien,ik vrees dat er op een bepaald moment harder zal moeten worden ingegrepen,en het leger zal moeten worden ingezet.Het lijkt erop dat veel mensen denken dat dit gewoon een extra vakantie is.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gezien de bron wil ik wel geloven dat het land rondfietsen geen probleem zal zijn.

En een discussie over wat belangrijker is -de wet, of de geest van de wet- hoort denk ik thuis in zijn eigen topic.
Laatst gewijzigd door depeje 27 maa 2020, 16:26, in totaal 1 gewijzigd.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

depeje schreef:Gezien de bron wil ik wel geloven dat het land rondfietsen geen probleem zal zijn.
stefan1234 schreef:Hoeveel van die "ge moet nu op de zetel zitten Netflixen, buiten komen gaat in tegen de geest van de wet"-types kan een paar km lopen zonder buiten adem te zijn?
Wat heeft dat met iets in deze discussie te maken?
Dat iedereen graag dingen onnodig (zonder bewijs van effectiviteit of noodzakelijkheid) verbiedt die ze zelf sowieso toch niet zouden doen.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Heb zelf bevel gekregen (van mijn zorg maar niet zwaar behoevend) om uit mijn kot te komen, naar goede gewoonte negeren we dat gewoon :lol:
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik had de zin ervoor niet goed gelezen... Inderdaad stefan, die neiging om zo'n dingen te verbieden zie ik ook bij mezelf. Dat maakt een discussie hierover net belangrijker.

De persoonlijke aanval erna, "..een paar km lopen zonder buiten adem te zijn..", is echter totaal overbodig. (Op wie dan ook dat die van toepassing zou zijn.)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lees net dat Zweden manifestaties met meer dan 50 man verbiedt. Whut ? Nochtans zijn er daar ook al meer dan 90 doden gevallen.
Verbaast me dat er nog altijd landen zijn met zo'n lichte maatregelen, als ze dan zien hoe erg de situatie wordt in veel andere landen.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

depeje schreef:En een discussie over wat belangrijker is -de wet, of de geest van de wet- hoort denk ik thuis in zijn eigen topic.
Dat is een valse tegenstelling want veel van wat het M.B. toelaat gaat niet in tegen de geest van de wet.
Althans indien de geest van de wet is om het aantal nieuwe besmettingen zoveel mogelijk te beperken. Indien "de geest van de wet" zou vereisen dat we allemaal binnen moeten blijven, dan stel je eigenlijk dat de geest van de wet moet zijn om iedereen maximaal bang te maken. Wat niet hoort te zijn.
depeje schreef: De persoonlijke aanval erna, "..een paar km lopen zonder buiten adem te zijn..", is echter totaal overbodig. (Op wie dan ook dat die van toepassing zou zijn.)
Als niet duidelijk is op wie het van toepassing zou zijn (ik bedoelde het niet richting een bepaald persoon), hoe is het dan een persoonlijke aanval? Als iemand zich beledigd voelt omdat hij of zij niet in conditie is... tsja... doe er dan iets aan in de mate van het mogelijke?
Laatst gewijzigd door stefan1234 27 maa 2020, 16:37, in totaal 2 gewijzigd.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Pas als er in de naaste omgeving slachtoffers vallen gaan de oogjes opengaan. Later (binnen een paar weken) zullen we dan op deze berichten terugkijken en denken: "hadden we maar....", "hoe konden we zo dom zijn...", "het is de schuld van de regering....", enz enz.

Denk dat er nog veel mensen gaan verschieten...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

@pengu : vrees ik ook voor.

Iedereen heeft z'n mening, die mening wordt meestal gevoed door de factor waar die persoon zich het sterkst van aantrekt : bv klimaat, de ene denkt aan de natuur, de andere denkt in economische termen, nog een ander in sociale context.


Dus bij deze, hopelijk blijft iedereen hier gespaard van grote gevolgen van een corona besmetting. Hou het gezond :beerchug:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Didymus schreef: België rondfietsen is echt het equivalent van samengepropt in een après-ski bar te zitten. We zijn er!

U bent duidelijk een solosporter.

De vlaming heeft gewoon nood aan samentroepen. Of het nu een lift is of de openbare weg het is gewoon sterker dan henzelf. Doen wat ze gewoon zijn en als het allemaal niet uitgeschreven is word het moeilijk.

De wetenschap heeft zeker zijn merites maar de zwakte is dat het bewijs achter de feiten aanholt. Leuk het idee van tracen, maar redenen genoeg om daar toendertijd niet voor te kiezen. Geen bewijs en geen capaciteit wellicht. Uiteraard is het tracen het stokpaardje van diegene die zeker zelf niet beperkt wil worden hier in vlaanderen.


Maar mijn ogen bedriegen me wellicht want de gegevens van ons mobieltje bevestigen dat de vlaming goe bezig is.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

9livesuni schreef:want de gegevens van ons mobieltje bevestigen dat de vlaming goe bezig is.

Ik denk dat vooral de Duitsers goed bezig zijn.

50 000 gevallen en minder doden en (vooral) zwaar zieken dan bij ons, waar we "slechts" 7000 gevallen hebben.

Vooral de "serious crititical" maakt een mega verschil (toekomstige doden?) = 23 in Duitsland, 690 bij ons.

BTW wat betreft "new cases" staan we stevig in de Top 10, dus goed bezig ??
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Unicorn1 schreef:Lees eens al onze commentaren :) : het komt er dus op neer dat het gewoon geen 100% tegen te gaan is.
En er zijn zoveel mensen en die zoals ik heb gepost hier die nog niet eens de kar die ze nemen ontsmetten, het is dweilen met de kraan open.
Dat vind ik nu eens een goede tip, dat ga ik ook doen.
Je ziet, je kunt hier nog iets positiefs opsteken, in plaats van die posts die je een schulgevoel proberen aan te praten.
didymus schreef: De enige landen die de besmettingen tot nog toe écht hebben kunnen indijken (zoals Zuid-Korea en Taiwan), hebben dit gedaan door vóór de grote uitbraak massaal te testen en positieve gevallen en hun recente contacten te isoleren en niet door blind iedereen in lockdown te plaatsen.
Zelfs bij Zuid-Korea is het niet gestopt en blijft het stijgen, enkel China is er echt in geslaagd de ziekte te stoppen.
southkorea.png
Laatst gewijzigd door boulder 31 maa 2020, 13:33, in totaal 2 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

phil48 schreef: Ik denk dat vooral de Duitsers goed bezig zijn.
Ik hoop het maar ik vrees er voor. De eerste besmettingen waren in Duitsland veel bij jongere mensen. Die hebben ondertussen ook een deel van de oudere bevolking aangestoken. Die gevolgen gaan we dus pas in de toekomst zien.

De mortaliteit is veel moeilijker te beheersen dan de verspreiding van het virus. Dus het zou opmerkelijk zijn dat die verhouding in Duitsland een pak lager zou liggen. Ik betwijfel dat. Het grote aantal besmettingen dat er nu is, komt eigenlijk ook door het massaal testen in Duitsland. Dus lijkt het er op dat de epidemie gelijktijdig verloopt als bij ons, maar ik schat in dat ze een kleine week achterlopen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Wetenschappers van het Londense Imperial College schatten dat in Europa en Centraal-Azië, waartoe ook Rusland behoort, de komende 250 dagen minstens 279.000 mensen zullen sterven. Dat cijfer veronderstelt wel dat alle landen de strikte lockdownmaatregelen toepassen die nu al in de meeste Europese landen van kracht zijn. Wereldwijd zullen er, opnieuw volgens het best-case scenario, dit jaar minstens zo’n 1,9 miljoen mensen overlijden aan het virus.

Indien er geen maatregelen zouden genomen zijn, zou de dodentol dit jaar wereldwijd uitkomen op ongeveer 40,6 miljoen mensen, berekenden de wetenschappers.
De Morgen: "Studie: ‘Zelfs in beste scenario nog tienduizenden extra doden in Europa’"
20200327_worldometer.png
Het aantal geïnfecteerden en doden in China (Wuhan) wordt langzaamaan helemaal overschaduwt door het aantal geïnfecteerden en doden in de rest van de wereld.
Vele mensen blijken door oeverloze discussies verlamt, het coronavirus grijpt uur na uur en dag na dag verder om zich heen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

axs schreef:Denk niet dat je zelf vanuit Leuven in de Okay in pakweg ‘Alken’ gaat shoppen voor je zacht WC-papier, net zo min als jij zou willen dat iemand uit ‘Alken’ in de Delhaize in Leuven zijn ‘filet-pure’ komt halen.
(Ter info: afstand in vogelvlucht: 42km)
42 km om wat te gaan winkelen, dat doen maar heel weinig mensen.
Dat zijn van die voorbeelden die nergens op slaan.
phil48 schreef:En als ik de commentaren van sommigen hier lees, volstaan die tien dagen wel degelijk en mag het nu US-toestanden opgaan
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik heb daar nog niemand horen voor pleiten.
phil48 schreef:Ohja. Zit hier een olijkerd die ook nog schrijft "zie je dat ik gelijk had". Alsof het hier gaat om gelijk hebben.
Neen, maar anderen als de baarlijke duivel afschilderen, daar mag het ook niet over gaan.
Sommigen zijn echt wel hysterisch in hun reacties.
heist_175 schreef:Als dat geconcentreerd zit rond 1 besmettingshaard, is het makkelijk te isoleren. Als elke slimme UB'er al fietsen elke dag gans België afdekt, verspreid 1 besmette persoon het virus meteen in gans België.
Ga dan maar beginnen isoleren.
Daar klopt dus niets van, dat hebben de virologen al meermaals uitgelegd.
Het virus wordt verspreid via druppeltjes, speeksel, een loopneus, niezen, etc.
Als jij de nodige afstand bewaart raken die druppeltjes niet ver, en al zeker niet in open lucht.
Vandaar dat het niet uitmaakt of jij van hier tot aan het andere eind van het land fietst, het is alleen gevaarlijk als je dicht bij anderen fietst.
heist_175 schreef:Er is een après-ski bar waar de bezoekers zowat gans W-Europa besmet hebben, of denk je dat al die bezoekers getongzoend hebben voor ze naar buiten gingen?
Zie hierboven, die vergelijking slaat dus nergens op.
Een après ski bar is binnen, niet buiten, en menen staan er dicht op elkaar, geen social distancing dus.
Niets te maken met een fietser die afstand houdt.
fluppie schreef:Ben net naar de slager geweest,en onderweg veel mensen (met de fiets)gezien,ik vrees dat er op een bepaald moment harder zal moeten worden ingegrepen,en het leger zal moeten worden ingezet.Het lijkt erop dat veel mensen denken dat dit gewoon een extra vakantie is.
Hoezo? De minister zegt dat fietsen en wandelen gezond is.
Waarom zou je dan niet naar de slager mogen met de fiets?
pengu schreef:Pas als er in de naaste omgeving slachtoffers vallen gaan de oogjes opengaan. Later (binnen een paar weken) zullen we dan op deze berichten terugkijken en denken: "hadden we maar....", "hoe konden we zo dom zijn...", "het is de schuld van de regering....", enz enz.
Het is natuurlijk de schuld van de regering.
Maanden geleden heb ik dat al gezegd.
Waarom mochten mensen nog naar Italië op skivakantie gaan met de krokus?
Waarom moesten ze niet in quarantaine toen ze terugkwamen?
Waarom gingen de scholen gewoon open nadien?
Waarom wachtte Maggie zolang met het bestellen van mondmaskers?

Het zijn allemaal zaken waar door experts op het juiste moment voor gewaarschuwd werd, en ik als totale leek, vond toen ook al dat er niet voldoende gereageerd werd.
Maar misschien is dat wel de bedoeling van nu de burgers te bekritiseren, om de aandacht af te leiden van het totale falen van de politiek...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

phil48 schreef:BTW wat betreft "new cases" staan we stevig in de Top 10, dus goed bezig ??
Daar kan je geen uitspraken over doen omdat:
1) we hier niet breed testen en dus vooral patiënten met duidelijke en erge symptomen worden getest
2) door de incubatieperiode en het ziekteverloop er nog steeds besmettingen van vóór de "lockdown" nu pas in de cijfers verschijnen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ordon schreef:"Studie: ‘Zelfs in beste scenario nog tienduizenden extra doden in Europa’"[/url]
Kan ook niet anders, en inderdaad wereldwijd stevenen we af op wellicht miljoenen doden. Er is nog altijd geen enkel Europees land waarde curve aan het afvlakken is, en we zitten nu al met bijna 20.000 doden in Europa. Sinds het begin van de afvlakking is het dodental in China nog verdubbeld. Hier gaat het wellicht nog erger worden.
Bovendien moet het in heel veel regios nog compleet losbarsten: Noord-Amerika (ja, volgens mij zit de US nog maar in de beginfase), Zuid-Amerika, Afrika... Als je alleen al het huidig aantal doden in België extrapoleert naar de hele wereldbevolking, kom je al richting 200.000 doden. Van Ranst liet een week geleden al (per ongeluk?) vallen dat hij verwacht dat het dodental hier ook wel naar 4 cijfers gaat... Dus je mag die 200.000 gerust nog maal 5 of 10 doen.

EDIT: wat ik echter in heel het verhaal niet snap is hoe men de besmettelijkheid zo onderschat heeft. Dat is wat Goossens gisteren in Ter Zake bekende. Maar het is dan dus echt bijna wereldwijd dat dat zo onderschat is. Echter, het is hier nog maar een maand of zo dat de eerste besmettingen begonnen. Op dat moment zat China er al meer dan 2 maand ermee opgescheept. Dus de statistieken en wetenschappelijke cijfers waren dan toch al ruim bekend ? Of is het een probleem dat China gewoon verkeerde cijfers de wereld ingestuurd heeft waardoor de rest van de wereld totaal niet zag met welke snelvaart dit probleem zich ging verspreiden ?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

boulder schreef: Waarom mochten mensen nog naar Italië op skivakantie gaan met de krokus?
Omdat onze topviroloog - die toen in de studio van VTM Nieuws zat - dat helemaal geen kwaad kon vinden.

En op de commentaar van de presentatrice dat mensen ook naar de après-ski bars zouden gaan, zei hij dat hij je dat moeilijk kan verbieden, want je bent nu eenmaal op skivakantie en dat hoort erbij. Aldus Van Ranst.

TOEN.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Een nul-risico bestaat niet of is niet eens wenselijk. Er zijn nu eenmaal dingen die moeten gebeuren en dus ook zullen gebeuren. Er wordt hier gepraat over al dan verder met de fiets rijden terwijl men het normaal acht dat men het halve land doortrekt naar het werk. Met bus, trein en metro heb ik -tig keer meer kans op besmetting dan met de fiets maar oh here Jesus, wat is dat fietsen toch een gevaarlijke uitspatting :roll:

Als het kan zal ik de fiets nemen naar het station. Dat is dan ineens een noodzakelijke verplaatsing gecombineerd met beweging. Na 1 uur is al de noodzakelijke arbeid gedaan, die komt neer op de printer vullen en op print drukken en de papieren bij verzending afleveren. Zeer noodzakelijk allemaal :roll: Al de rest kan men perfect thuis doen. Om het risico te maximaliseren moet elke collega die trip naar Brussel maken om de printer te voeden, anders gaat hij waarschijnlijk dood en DAT mag niet gebeuren :bang:

Ik hoop dat er snel voldoende test zijn en ik hoop dat ik al besmet/ziek was, dan ben ik er voor een stuk vanaf. Ik was wat ziek de voorbije week en zat aan tafel met iemand die positief getest heeft. We hebben iedereen naar huis gestuurd die in contact stond vertelde men - een week later! Er zat 10 man aan die tafel en niemand ervan was naar huis gestuurd, enkel 1 directe collega in hetzelfde lokaal. :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Tomby schreef:EDIT: wat ik echter in heel het verhaal niet snap is hoe men de besmettelijkheid zo onderschat heeft. Dat is wat Goossens gisteren in Ter Zake bekende. Maar het is dan dus echt bijna wereldwijd dat dat zo onderschat is.´
Het is een slap excuus, als je beseft dat een email op een paar milliseconden aan de andere kant van de wereld staat.
De beelden van doden in de straten van Wuhan kwamen maanden voordat het virus hier uitbrak.
Er is meer dan genoeg communicatie tussen alle landen.
Tussen de uitbraak in Italië en hier zat nog eens een hele tijd.
En toch doen onze politici alsof we nog in de tijd leven dat boodschappers te voet van het ene land naar het andere moesten om een boodschap over te brengen.

Waarom kregen we te horen van Maggie Deblock dat de angst voor het virus erger was dan het virus zelf?
Dit terwijl het virus in China al duizenden doden gemaakt had, en ook in Italië al om zich heen greep?
Ik als gewone burger vond dit zeer alarmerend, maar als ik er met anderen over sprak, kreeg ik te horen dat we vertrouwen moesten hebben...
Tomby schreef:Echter, het is hier nog maar een maand of zo dat de eerste besmettingen begonnen. Op dat moment zat China er al meer dan 2 maand ermee opgescheept. Dus de statistieken en wetenschappelijke cijfers waren dan toch al ruim bekend ? Of is het een probleem dat China gewoon verkeerde cijfers de wereld ingestuurd heeft waardoor de rest van de wereld totaal niet zag met welke snelvaart dit probleem zich ging verspreiden ?
Ik denk dat ze het gewoon niet WILDEN zien, dat is de enige verklaring.
Kop in het zand steken, en hopen dat het niet te erg is, dat zijn onze "leiders".
phil48 schreef:Omdat onze topviroloog - die toen in de studio van VTM Nieuws zat - dat helemaal geen kwaad kon vinden.
En op de commentaar van de presentatrice dat mensen ook naar de après-ski bars zouden gaan, zei hij dat hij je dat moeilijk kan verbieden, want je bent nu eenmaal op skivakantie en dat hoort erbij. Aldus Van Ranst.
Inderdaad, ook hij deed mee aan het minimaliseren.
Volgens mij wist hij wel beter, maar de regering wou nu eenmaal geruststellen, de miserie gingen ze wel later organizeren...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Tomby schreef:Dus de statistieken en wetenschappelijke cijfers waren dan toch al ruim bekend ?
Het Westen is quasi doof, stom, en blind gebleven over wat in China (Wuhan) gebeurde.
Blijkbaar moeten ze het eerst voelen, uit eerste hand ervaren.
Helaas...

Ook de WHO heeft ruim op tijd aangegeven: "Testen, testen, testen!".
En vervolgens de geïnfecteerden en verdachte gevallen afzonderen.
Onze experts die zowat dagelijks op TV en in de media verschijnen "waren er klaar voor".
Niet dus.
Ook vandaag nog steeds niet.
Het aantal dagelijkse testen wordt noodgedwongen zwaar beperkt.
Deze experts hadden en hebben uitvluchten te over waarom de vele zaken niet op orde waren en zijn.

Nog een héél belangrijk verschil tussen China en het Westen: de Chinezen hebben hun hele maatschappelijk apparaat op korte tijd volledig omgeturnd om het virus te kunnen bestrijden.
Produceren van: testkits, persoonlijke bescherming, beademingsapparatuur, re- en herorganiseren, etc.
Alles in functie van de indamming van het virus.

Het Westen blijkt te blijven steken bij: "De bestellingen zijn geplaatst".
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef: En toch doen onze politici alsof ...
Kop in het zand steken, en hopen dat het niet te erg is, dat zijn onze "leiders".
Ik heb het helemaal niet over politici, overheden en regeringen. Ik heb het over de wetenschappers en medici. Er is hier echt niemand die aan de alarmbel getrokken heeft. En nu zeggen ze dat het blijkbaar veel besmettelijker is dan ze dachten. Dus ofwel kregen ze verkeerde cijfers, ofwel hebben ze ze en masse verkeerd geïnterpreteerd, wat me wel straf lijkt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dat is ook niet waar, er was Van Ranst, maar er waren er anderen die aan de alarmbel trokken.
Zij werden afgeblaft, en weinig aan het woord gelaten.
Ook een niet-viroloog als Geert Noels die erop wees dat er ons niet alles verteld werd, werd weggezet als een paniekzaaier.
En ik als gewone burger had al van in het begin door dat dit veel erger ging zijn.
Het is altijd hetzelfde, net zoals bij de bankencrisis.
Zeggen dat het iets locaals is, en helemaal niet zeker dat het naar Europa komt.
Als het dan in Europa is, zeggen dat het weliswaar in Europa is, maar wij daarvan wel eens zouden kunnen gespaard worden.
Zeggen dat het belangrijk is dat er geen paniek uitbreekt.
Ontkennen en minimaliseren tot de laatste dag.
Dan toch maatregelen treffen als de situatie al rampzalig is.
En dan beweren dat niemand het zag aankomen.
Laatst gewijzigd door philippe_d 27 maa 2020, 20:15, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote verwijderd
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef: Ook een niet-viroloog als Geert Noels die erop wees dat er ons niet alles verteld werd, werd weggezet als een paniekzaaier.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200228_04869660
Bij de doorgaans rationele Geert Noels sloegen de stoppen even door. Woensdag beweerde de vermogensbeheerder dat over het coronavirus ‘dingen worden verzwegen’, dat alles veel erger is dan officieel toegegeven wordt. Dat was hem op Twitter verteld, al gaf hij verder geen details.
Dat is nog steeds niet ontkracht.
We weten vandaag niet spectaculair meer dan eind februari. Er is nog geen complot of doofpotoperatie aan het licht gekomen.
Dus het is, tot op vandaag, nog steeds correct om wat Noels toen zei af te doen als zever.

Eind januari kon je in de pers al lezen, als je wilde, hoe gevaarlijk dit mogelijk kon worden.
Trek eens een parallel met SARS en MERS: grote impact in Azië en niets of vrijwel niets in de rest van de wereld.
De gok/hoop was toen dat het met Covid19 ook zo zou uitdraaien.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dit is het resultaat van de ver-van-mijn-bed-show mentaliteit. Men is blind voor dingen die veraf lijken. Dat dit wereldwijd een probleem geworden is, is een teken dat het niet de fout van deze of gene regering is maar wel van een menselijk probleem om dingen te onderschatten omdat het "ergens anders" is, lees niet ons probleem. We hebben ook geen voorgaande voorbeelden in deze omvang en velen konden dit dus terecht niet voorstellen.

Daar komt nog bij dat er een enorme economische kost is aan maatregelen en dat deze kost afschrikt om snel streng op te treden. Zelfs nu is men nog altijd redelijk laks. Johnson ging enkele dagen geleden nog voor de herd, nu maakt hij er zelf deel van uit. Over Trump zwijgen we maar beter.

Er is dus een wereldwijde onderschatting geweest die ook mede veroorzaakt is door foute/minimalisering door de eerste landen. Zowel China, Oostenrijk als Italië hebben daarbij boter op het hoofd. Maar zowat alle andere landen hebben te laat gereageerd omdat de reactie zo disruptief is. Je moet economisch zelfmoord plegen en veel mensen zijn niet bereid om zomaar afscheid te nemen van hun dierbare bezittingen/beleggingen/bedrijven/jobs/...

Wijzen naar individuele schuldigen is dus niet enkel fout maar ook onnuttig. De zaak is nu om opnieuw controle te krijgen en het aantal slachtoffers te beperken. Wie wat wanneer foutief beweerde is nutteloos gezever. De strijd is tegen een virus, niet tegen zwarte pieten. De afrekeningen zullen later wel gebeuren als alle stof is gaan liggen en de cijfers definitief zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef: Ook een niet-viroloog als Geert Noels die erop wees dat er ons niet alles verteld werd, werd weggezet als een paniekzaaier.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200228_04869660
Bij de doorgaans rationele Geert Noels sloegen de stoppen even door. Woensdag beweerde de vermogensbeheerder dat over het coronavirus ‘dingen worden verzwegen’, dat alles veel erger is dan officieel toegegeven wordt. Dat was hem op Twitter verteld, al gaf hij verder geen details.
Dat is nog steeds niet ontkracht.
We weten vandaag niet spectaculair meer dan eind februari. Er is nog geen complot of doofpotoperatie aan het licht gekomen.
Dus het is, tot op vandaag, nog steeds correct om wat Noels toen zei af te doen als zever.
Hoezo?
Maggie Deblock sprak van een milde griep.
Noem jij dat dan 'niets verzwijgen'?
heist_175 schreef:Eind januari kon je in de pers al lezen, als je wilde, hoe gevaarlijk dit mogelijk kon worden.
Terwijl het al in november in China was uitgebroken.
Bovendien, het gaat om wat onze leiders zeiden, onze ministers.
Als die de mensen wijsmaken dat de angst voor het virus gevaarlijker is dan het virus zelf, waar ben je dan mee bezig?
Hier : 5 maart, en Maggie spreekt van een milde griep, geen reden tot paniek.

https://twitter.com/i/status/1239214358745489408

Een paar weken later zitten we allemaal binnen met huisarrest, maar er wordt niets verzwegen, hoor.
Zoek de contradictie...
heist_175 schreef:Trek eens een parallel met SARS en MERS: grote impact in Azië en niets of vrijwel niets in de rest van de wereld.
De gok/hoop was toen dat het met Covid19 ook zo zou uitdraaien.
Op 5 maart was het al lang in Italië bezig.
Toch moest Maggie ons nog voorliegen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

boulder schreef:
axs schreef:Denk niet dat je zelf vanuit Leuven in de Okay in pakweg ‘Alken’ gaat shoppen voor je zacht WC-papier, net zo min als jij zou willen dat iemand uit ‘Alken’ in de Delhaize in Leuven zijn ‘filet-pure’ komt halen.
(Ter info: afstand in vogelvlucht: 42km)
42 km om wat te gaan winkelen, dat doen maar heel weinig mensen.
Dat zijn van die voorbeelden die nergens op slaan.
U snapt het punt precies niet...
Maak er voor mij part Hasselt van ipv Leuven - een afstand van 6,5km.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

axs schreef:U snapt het punt precies niet...
Maak er voor mij part Hasselt van ipv Leuven - een afstand van 6,5km.
En waarom zou dat zo'n probleem zijn, die 6,5 km?
Feit is, als jij altijd al in die andere supermarkt winkelde die iets verder ligt, dan weet je daar alles liggen.
Je blijft dus minder tijd in de supermarkt omdat je niet moet zoeken.

Bovendien heb je in een dorp niet altijd dezelfde winkels als in een stad, of soms moet je naar een ander dorp om die winkel te vinden.
Waar ik woon is geen Colruyt, toch ben ik het gewoon om naar de Colruyt te gaan, in de dichstbijzijnde stad.

Blijkbaar denkt de Overheid zoals ik, anders was dit niet expliciet toegelaten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”