Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 270 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Re: Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Berichtdoor CCatalyst » 22 Mar 2020, 17:39

philippe_d schreef:Er wordt van uit gegaan dat virussen 1 tot 3 dagen kunnen overleven op voorwerpen (naargelang het soort oppervlak: plastiek, karton, metaal, inox, ...).

"Vanuit gegaan idd". Ik heb toch moeite met dat aan te nemen. Als het echt in de "dagen" lag, zouden we dan niet nog veel meer besmettingen zien?

Of het moet dan echt al gaan over heel specifieke oppervlakten (zuiver staal) in een heel specifieke omgeving (warm en droog), die m.i. in de realiteit gelukkig niet veel voorkomen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 22 Mar 2020, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 360 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Berichtdoor ub4b » 22 Mar 2020, 17:41

CCatalyst schreef:De maatregelen die supermarkten etc nemen zijn sterk ontoereikend. Eenmaal aangekomen in de supermarkt kan je in principe best je gezicht niet meer aanraken tot je thuis bent en je handen gewassen hebt.

Koop een fles bio ethanol in een bouwmarkt en neem een keukenhanddoek mee. Die leg ik in een groentenkistje in mijn kar. Daar zeggen ze nooit iets over. Ontsmet de kar met ethanol en giet ook wat op je handen. Voila alles dood. Sterker dan die gel.

Als je van kar wisselt, bvb in colruyt of bio planet, doe hetzelfde. Alles dood.

Wat kan ik nog meer doen dan zo alles te doden ;) ???

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 22 Mar 2020, 17:45

ub4b schreef:Wat kan ik nog meer doen dan zo alles te doden ;) ???

Product dat jij uit de rekken neemt kan kort voordien door iemand anders aangeraakt zijn.

Jij raakt dat aan, zit op je vingers, dan op je kar, en dan overal.

En vergeet maar dat pinpads van de betaalterminal voldoende gereinigd worden. Jammer dat de banken de limiet zonder pin niet willen verhogen naar 100 EUR, en dat enkel en alleen maar om zichzelf in te dekken. Een kleine ingreep die veel resultaat zou kunnen brengen.

M.i. kan je er gewoon niet van uitgaan dat de supermarkt veilig is. Thuiskomen, handen wassen, alles uitpakken, nog eens handen wassen.

powaq
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 41 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Berichtdoor powaq » 22 Mar 2020, 18:03

CCatalyst schreef:
ub4b schreef:Wat kan ik nog meer doen dan zo alles te doden ;) ???

Product dat jij uit de rekken neemt kan kort voordien door iemand anders aangeraakt zijn.

Jij raakt dat aan, zit op je vingers, dan op je kar, en dan overal.

En vergeet maar dat pinpads van de betaalterminal voldoende gereinigd worden. Jammer dat de banken de limiet zonder pin niet willen verhogen naar 100 EUR, en dat enkel en alleen maar om zichzelf in te dekken. Een kleine ingreep die veel resultaat zou kunnen brengen.

M.i. kan je er gewoon niet van uitgaan dat de supermarkt veilig is. Thuiskomen, handen wassen, alles uitpakken, nog eens handen wassen.

Ik was zelfs elk item dat ik heb gekocht (als het te wassen valt). Of ten minste afspoelen. Waarschijnlijk krankzinnig overdreven maar you never know.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 627 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 22 Mar 2020, 18:06

R2D2 schreef:Gewoon dat er dus bakkerijen aan het sluiten zijn en als dat navolging krijgt dan komt de bevoorrading echt wel in de problemen.

Niet overdrijven hee. Echte bakkers die zelf nog bakken kun je ondertussen op 1 hand tellen. Een betere omschrijving voor het beroep anno 2020 zou zijn "brood doorverkoper". Ze trekken allemaal hun diepvriesbrood binnen van Panesco, Diversi foods, La Lorraine, Pastridor, Bussing, Vlaemsch broodhuys... Uw broodlevering zal nog niet meteen in het gedrang komen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 22 Mar 2020, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

9livesuni
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 56 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor 9livesuni » 22 Mar 2020, 18:06

heist_175 schreef:De aanvoerlijnen en het ruime aanbod gaat gewoon behouden blijven.

Dat hopen we allemaal. Maar ik zou er niet op rekenen. Overal komt zand in de raders en dat zullen we voelen.

Het gebrek aan look en gember hier hogerop kon men opvangen. Het is maar de vraag nu het iets uitgebreider is of de alternatieven nog voorhanden zullen zijn.

Over alternatieven gesproken. Sommigen kennen blijkbaar enkel maar de pop supermarkt ketens. Als je zonder eten zit wat belet u dan om naar de groothandel, kleine middenstand en andere aanbieders van voedsel tegaan?

NuKeM
Content Editor
Content Editor
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer

Berichtdoor NuKeM » 22 Mar 2020, 18:13

Hoeveel vertrouwen mogen we nog hebben in correcte berichtgeving en onze privacy. Persoonlijk zie ik nog geen grote problemen, maar in situaties als deze kunnen beiden wel eens vervagen.
Bv. China is op de goede weg. Geen nieuwe besmettingen meer. Mooi nieuws dus. China ziet het vertrouwen in zijn economie terug toenemen en de rest van de wereld denkt “er komt een einde aan deze lijdensweg”. Beide zaken waar overheden niets dan baat bij hebben. Is het wel zo dat men in China de goede weg op is? Men gaf in het journaal ook eens aan dat er ook minder getest werd... zijn er betrouwbare bronnen ginder die kunnen bevestigen dat al het leven ginder terug naar normaal gaat? Beelden tonen van kinderen die (terug) naar school gaan kan iedereen... Nu, ik geloof het wel, in de huidige tijden van internet zou zoiets wel snel uitkomen.
Maar nemen we als voorbeeld de mooie coördinatie om het slechte nieuws hier mondjesmaat te brengen en we weten dat men niet veel schroom heeft af en toe iets naar zijn hand te zetten.
Met betrekking tot privacy heb ik ook mijn ‘zorgen’ rond het data tegen Corona project. Ja de privacy sterkhouders zaten mee aan tafel, maar toch.
Gisteren stond er nog een link in de krant naar een webpagina van een Belgisch ziekenhuis waar men aan de hand van een vragenlijst zijn kans op Corona besmetting geëvalueerd kreeg. Helaas moest je eerst je naam, telefoonnummer etc. opgeven voor een registratie. De gegevens zouden gedeeld worden met hulpverleners. Ook daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Nu, ik heb gezond verstand, geloof niet snel in complottheorieën ofzo, maar vind wel dat men in deze tijden waakzaam mag zijn en sommige waarden en normen niet overboord mag gooien.

stefan1234
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor stefan1234 » 22 Mar 2020, 18:14

PIN-code op betaalterminal kan je intoetsen met een niet-besmet voorwerp dat je van thuis meebrengt. En dat je idealiter ter plaatse onmiddelijk weggooit, bv. een tandenstoker of een wattenstaafje.

Observatie: ik heb de indruk dat er twee kampen aan het ontstaan zijn, contactvermijders versus desinfecteerders.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 633 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 358 keer

Berichtdoor heist_175 » 22 Mar 2020, 18:31

@45miljard injecteren
Zoek eens op wat QE in de US en de EU al in "het ssysteem" gepompt heeft?
Ook sinds het verminderen van QE in beide landen is alle "hipsterfood" etc nog beschikbaar.

Opnieuw: ik zie niet waarom een virus of een pandemie zou betekenen dat we aanvoer per boot gaan verbieden, tenzij wat losgeslagen toogpraat, zoals Trumps inreisverbod :lol:

9livesuni schreef:
heist_175 schreef:De aanvoerlijnen en het ruime aanbod gaat gewoon behouden blijven.

Dat hopen we allemaal. Maar ik zou er niet op rekenen. Overal komt zand in de raders en dat zullen we voelen.
Het gebrek aan look en gember hier hogerop kon men opvangen. Het is maar de vraag nu het iets uitgebreider is of de alternatieven nog voorhanden zullen zijn.

Er komt overal zand in de radertjes, laten we daar vanuit gaan.
Maar de bron wil wel het gerief kwijt hé (quinoakwekers, ananasplantages, ...) en tegelijk wil de eindconsument zo snel mogelijk (en liefst ononderbroken) de gekende spullen nog steeds in de winkel. Je krijgt dus pull en push, heel de keten daartussen wil ook commissies pakken.

Het enige wat zou kunnen, maar dat is dan niet geschoeid op wetenschap of virusbestrijding, is dat politici de grenzen sluiten. Maar dat is dan pure demagogie, waarbij het virus niet de reden maar wel de aanleiding is.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 22 Mar 2020, 18:41

NuKeM schreef:Nu, ik geloof het wel, in de huidige tijden van internet zou zoiets wel snel uitkomen.

Van China weten we het gewoon niet. Ook in tijden van internet komt dat daar niet uit. Heel wat buitenlandse pers is door de CCP buitengebonjourd de voorbije weken, een deel zijn ook op eigen initiatief vertrokken. En dan is er de great Chinese firewall die momenteel overuren aan het draaien is, en wie daar voorbij raakt en een waarheid zou verkondigen die de CCP niet zint, "verdwijnt" enkele dagen later. Dat op zich volstaat al om de mensen te laten zwijgen. En dan is er nog de propaganda, in China schrijft men dat alle nieuwe cases import uit het buitenland zijn, van het "Italiëvirus".

Als we kijken naar Zuid-Korea dan lijkt het daar wel goed te gaan, en die kan je m.i. vertrouwen. Singapore was ook goed bezig maar lijkt helaas met een "second wave" geconfronteerd te worden.

heist_175 schreef:Maar de bron wil wel het gerief kwijt hé (quinoakwekers, ananasplantages, ...) en tegelijk wil de eindconsument zo snel mogelijk (en liefst ononderbroken) de gekende spullen nog steeds in de winkel. Je krijgt dus pull en push, heel de keten daartussen wil ook commissies pakken.

En wie gaat het gerief vervoeren als de distributie "plots" tot de conclusie komt dat ze beter zouden thuisblijven "voor jullie en onze veiligheid," bij monde van de vakbonden? Ze hebben het nu al extra zwaar door de vele extra ritten + toffe collega's die eens in de telefoon gehoest hebben en thuis zitten. Dat ze hun verantwoordelijkheid van zich af gaan leggen is m'n grootste vrees. De enige sector die ik dit pertinent nooit zou zien doen is de gezondheidszorg, maar als de distributie stopt, komen ook zij zwaar in de problemen.

stefan1234 schreef:contactvermijders versus desinfecteerders.

Beide he, indirect contact vermijden in de brede zin is eigenlijk niet mogelijk, tenzij je thuis alleen gekluisterd zit.

stefan1234
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor stefan1234 » 22 Mar 2020, 19:09

heist_175 schreef:Opnieuw: ik zie niet waarom een virus of een pandemie zou betekenen dat we aanvoer per boot gaan verbieden

Dat is weer een zoveelste stromanargument en een voorbeeld van een stuitend lichtzinnig kortetermijnperspectief.
Het argument is niet dat invoer verboden gaat worden.
Het argument is dat er een globaal netwerk van economische relaties is dat er voor zorgt dat goederen globaal geproduceerd en getransporteerd worden. Op een bepaald moment heeft een munt niet meer voldoende koopkracht om "de boot" te doen varen of de Braziliaanse koffieplukker koffiebonen te doen plukken. Nu verdwijnen goederen en diensten tijdelijk, om grotendeels weer terug te komen wanneer de crisis van de dag bezworen is. Vervolgens verdwijnen ze geleidelijk aan weer, aangezien eindeloze geldcreatie onze koopkracht vermindert. Die tweede verlaging van de levensstandaard zal veel minder direct te merken zijn aangezien ze los staat van één concrete crisis. Het kan ook zijn dat je nu 30 soorten koffie in de winkel had en er over 10 jaar 40 hebt... maar zonder Covid-19-crisis hadden we misschien op schema gezeten om er over 10 jaar 60 te hebben. Dan komt Covid-29 of whatever (zal vast geen 10 jaar duren), herhaalt alles zich, en wordt het effectief minder en minder verscheiden. En dan heb ik het nog niet over de dalende exportcapaciteit van de producerende landen. Wie of wat garandeert dat er überhaupt voldoende handen en kapitaalgoederen gaan zijn om te blijven produceren wat wij invoeren? Niets, niemand.

Edit: en er zijn dus nu mensen die vast zitten in het buitenland omdat ze een redenering analoog aan die van heist_175 hadden gemaakt. De grenzen gingen dicht, maar goed, landen lieten hun eigen burgers nog binnen en ze hadden een rechtstreekse vlucht, dus geen probleem, toch? Maar oeps dan annuleerde de luchtvaartmaatschappij opeens de vlucht omdat het niet economisch was om een vlucht met een bezetting van niet eens 20% te laten vliegen.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 22 Mar 2020, 19:29

Enkele pagina's geleden had je het nog over instortende samenlevingen en plots gaat het over maar 40 soorten koffie ipv mogelijks 60 soorten koffie.

Ja, er is een virus.
Ja, er komen ongezien maatregelen om de getroffenen te helpen.
Nee, de samenleving stort niet in.
Nee, de aanvoerkettingen van exotisch en "hipster" goederen zullen hernemen na deze crisis.

@ditributiesector
Als er te weinig werkwilligen zijn in de logistiek, wordt het leger ingezet. Dat gebeurt nu ook al in Italië.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 707 keer

Berichtdoor Tomby » 22 Mar 2020, 19:39

Die beelden uit de UK. Dat houd je toch niet voor mogelijk ?! Die stevenen daar regelrecht af op Italiaanse toestanden. En het enige wat BoJo doet is daarvoor ‘waarschuwen’ ?!

Ivm mondmaskers: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/je ... ~afd53563/ . Kan Van Gucht dan eens uitleggen waarom in China, waar dus geen nieuwe besmettingen meer vastgesteld worden iedereen met een mondmasker rondloopt ?
Laatst gewijzigd door Tomby op 22 Mar 2020, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

stefan1234
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor stefan1234 » 22 Mar 2020, 19:41

heist_175 schreef:Enkele pagina's geleden had je het nog over instortende samenlevingen en plots gaat het over maar 40 soorten koffie ipv mogelijks 60 soorten koffie.

Ja maar denk jij nu eigenlijk ooit na alvorens te reageren? Ik schreef dat maatschappelijk instorting een langetermijnproces is. Het is mogelijk dat de levensstandaardindicatoren eerst nog een tijdje traag blijven stijgen alvorens de neerwaartse trend zich inzet. In de Sovjet-Unie was dat het tijdperk van de grote stagnatie in de jaren '60 en '70. Dat de levensstandaard toen eerst nog toe nam en later stabiliseerde neemt niet weg dat de chronische tekorten van de jaren '80 en de uiteindelijke politieke instorting daar hun oorsprong vonden.
heist_175 schreef:Ja, er is een virus.
Ja, er komen ongezien maatregelen om de getroffenen te helpen.
Nee, de samenleving stort niet in.
Nee, de aanvoerkettingen van exotisch en "hipster" goederen zullen hernemen na deze crisis.

"De argumenten van de ander staan me niet aan, dus ga ik gewoon zonder argumenten stellen dat het zus of zo gaat zijn, en daarmee basta."
Laatst gewijzigd door stefan1234 op 22 Mar 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 117 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Berichtdoor Stroper » 22 Mar 2020, 19:53

Tomby schreef:Ivm mondmaskers: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/je ... ~afd53563/ . Kan Van Gucht dan eens uitleggen waarom in China, waar dus geen nieuwe besmettingen meer vastgesteld worden iedereen met een mondmasker rondloopt ?

Omdat ze daar gemaakt worden en er daar dus geen tekort kan ontstaan. Hier moet er gerantsoeneerd worden.

Persoonlijk ben ik geen viroloog/bioloog(spreek mij dus gerust tegen als ik fout ben). Maar iedereen een mondmasker zou wel een goeie zaak zijn, aangezien je geen andere mensen kan besmetten tijdens je incubatieperiode of als drager bent zonder ziek te worden. Niet zozeer om zelf niet besmet te worden.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 22 Mar 2020, 20:00

Tomby schreef:Die beelden uit de UK. Dat houd je toch niet voor mogelijk ?! Die stevenen daar regelrecht af op Italiaanse toestanden. En het enige wat BoJo doet is daarvoor ‘waarschuwen’ ?!

CCatalyst schreef:Ik zou de British "stiff upper lip" ook niet onderschatten, zij kunnen echt wel doorzetten op een plan zelfs met tegenslagen. (...)
Natuurlijk, op een bepaald moment gaan ze idd moeten toegeven dat het niet gewerkt heeft, als dat het geval is. En dat kan wel al eens het einde betekenen van Boris Johnson als PM.

^ plan = herd immunity, officieel zijn ze er van afgestapt, maar of het in de praktijk ook zo is?

Minister of Health heeft het zelf ook al zitten dacht ik.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 22 Mar 2020, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Berichtdoor MichelJ » 22 Mar 2020, 20:04

Stroper schreef:.... Maar iedereen een mondmasker zou wel een goeie zaak zijn, aangezien je geen andere mensen kan besmetten tijdens je incubatieperiode of als drager bent zonder ziek te worden. Niet zozeer om zelf niet besmet te worden.

Volledig voorstander van, hopelijk tegen een volgende keer(als we op tijd gewaarschuwd worden tenminste) : grenzen toe, enkel binnen na 14 dagen quarantaine, en op straat/werk mondmaskers. Een externe lockdown of interne lockdown, mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Had nog oude werkvesten liggen, perfect voor mondmaskers, dus volop bezig. Als ik terug op het werk kom dan draag ik ze, ineens in de kleur :)

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 707 keer

Berichtdoor Tomby » 22 Mar 2020, 20:07

CCatalyst schreef:Ik zou de British "stiff upper lip" ook niet onderschatten, zij kunnen echt wel doorzetten op een plan zelfs met tegenslagen. (...)
Natuurlijk, op een bepaald moment gaan ze idd moeten toegeven dat het niet gewerkt heeft, als dat het geval is.

Bedoel je dat dit nog altijd deel is van hun herd immunity plan? Dacht dat ze daar al van afgestapt waren. Op dat vlak heb ik nu nog altijd geen uitleg gezien hoe dat zou kunnen werken zonder dat je je hele zorgsector bombardeert (i.e. de curve plat houdt).
Eigenlijk is het eerder een Darwin strategie. Zij die het verstand niet hebben om deftig te isoleren en ook geen al te beste gezondheid hebben, gaan er over een maand wellicht ook niet meer rondlopen. :roll:
Afbeelding

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 572 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 22 Mar 2020, 20:33

Ik denk vooral dat de Tory govt geen dwangmaatregelen durfde uit te vaardigen, omdat ze dan ook financieel aansprakelijk zijn.
Als ze gewoon zeggen "ga niet naar toneel of andere evenementen", dan moeten ze ook geen compensaties betalen.

9livesuni
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 56 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor 9livesuni » 22 Mar 2020, 20:34

Stroper schreef:Omdat ze daar gemaakt worden en er daar dus geen tekort kan ontstaan. Hier moet er geratsoeneerd worden

China kende ook tekorten, ook daar werd er geratsoeneerd.

Ginder zijn ze verplicht om te dragen, hier mag men echt niet de illusie wekken dat ze baten want ze zijn niet voorhanden.

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 97 keer
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer

Berichtdoor ddd » 22 Mar 2020, 21:00

Daar zakt mijn broek toch van af... :eek:

Lokale politie Brussel-Noord: meer dan 100 processen-verbaal in afgelopen vier dagen
De politiezone Brussel-Noord heeft in de afgelopen vier dagen in totaal 117 processen-verbaal uitgeschreven voor mensen die het samenscholingsverbod niet respecteerden. Er werden ook vijf pv's uitgeschreven voor handelszaken die de sluitingsmaatregel niet respecteerden en vijf personen werden administratief aangehouden omwille van het niet naleven van de beperkingsmaatregelen.

Twee privéfeestjes met 20 aanwezigen stilgelegd door politie
In Harelbeke heeft de politie van de zone Gavers afgelopen nacht twee privéfeestjes in woningen stilgelegd. Daarbij waren in totaal 20 personen aanwezig. Een café en een bar moesten de dag ervoor al gesloten worden.

stefan1234
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor stefan1234 » 22 Mar 2020, 21:04

Heb in 2017 dit gekocht om met de fiets naar 't werk te rijden. Heb het maar een paar keer gedragen omdat ik het masker zelf eigenlijk storender vond dan de vervuiling, en sindsdien zit het in z'n metalen doosje. Iemand een idee of dat na al die tijd nog enig effect heeft?

https://cambridgemask.com/

Afbeelding

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor 1207 » 22 Mar 2020, 21:14

ddd schreef:Daar zakt mijn broek toch van af... :eek:
Lokale politie Brussel-Noord: meer dan 100 processen-verbaal in afgelopen vier dagen
De politiezone Brussel-Noord heeft in de afgelopen vier dagen in totaal 117 processen-verbaal uitgeschreven voor mensen die het samenscholingsverbod niet respecteerden. Er werden ook vijf pv's uitgeschreven voor handelszaken die de sluitingsmaatregel niet respecteerden en vijf personen werden administratief aangehouden omwille van het niet naleven van de beperkingsmaatregelen.

Twee privéfeestjes met 20 aanwezigen stilgelegd door politie
In Harelbeke heeft de politie van de zone Gavers afgelopen nacht twee privéfeestjes in woningen stilgelegd. Daarbij waren in totaal 20 personen aanwezig. Een café en een bar moesten de dag ervoor al gesloten worden.

Wat Brussel betreft is mijn 1e vraag
weten de allochtonen zoals de Marokkanen überhaupt dat er een lockdown is?

stefan1234
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor stefan1234 » 22 Mar 2020, 21:32

Dat was een vraag die Johan Sanctorum zich onlangs ook stelde.
https://sanctorumblog.wordpress.com/202 ... president/
(paragraaf naast de screencap uit De Afspraak)

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer

Berichtdoor devilkin » 22 Mar 2020, 21:44

Als je in een land woont mag je toch minstens 1 vd landstalen min of meer verstaan. Ik zie communicatie in FR/NL/EN. Als dat het excuus is...
Orange Love Trio -- using Ubiquiti USG-3
Orange Dolphin & Proximus (corporate) -- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

wied
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 227 keer
Uitgedeelde bedankjes: 316 keer

Berichtdoor wied » 22 Mar 2020, 21:46

Veel van die allochtonen zijn trouwens autochtonen :-D
En streamen Netflix, geen VRTNU...
Laatst gewijzigd door wied op 22 Mar 2020, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
PX Internet Start, OVH/FVD+Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix, HB+Astra1&2 FTA

devilkin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor devilkin » 22 Mar 2020, 21:47

Ha, covidioten.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 360 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Berichtdoor ub4b » 22 Mar 2020, 22:10

Heb net het Covid besluit gelezen:

https://economie.fgov.be/sites/default/ ... vid-19.pdf

afstanden.png

Het gezond verstand zegt: ga niet fietsen op drukke routes, ga niet allemaal tesamen naar hetzelfde bos. Wel toen ik gisteren naar de Vlaamse Ardennen reed ben ik bijna niemand tegengekomen. Toen ik vandaag rondom Wetteren reed met de fiets, kwam ik zeer veel mensen tegen. Rond de kerktoren fietsen is cru gezegd gewoon DOM. Ik heb vandaag aan Gowalt eens staan observeren en aan de overkand van de Schelde passeerde de ene na de andere fietser.

Het is dan logischer om baantjes te kiezen waar ik ook voor de crisis nooit mensen zag, ik reed er toen met de sportauto rond - nu met de fiets.

Gelukkig is er dus geen max. afstand bepaald in het besluit. Ik volg mijn eigen inzicht. Achter de massa op de typische fietsbaantjes rijden is dus dom. Er moet er maar enen niezen of hoesten met corona en die nevel blijft nog een tijdje hangen, heb net de FB pagina van cycling vlaanderen eens bestudeerd.

devilkin
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor devilkin » 22 Mar 2020, 22:13

Zucht.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 22 Mar 2020, 22:16

1207 schreef:Wat Brussel betreft is mijn 1e vraag
weten de allochtonen zoals de Marokkanen überhaupt dat er een lockdown is?

Ze consumeren onze media niet maar wel die van Marokko. Wat er gaande is weten ze dus wel van de Marokkaanse media, want daar nemen ze sinds vorige week ook maatregelen en ze kunnen niet meer naar ginder vliegen en hun familie niet meer naar hier. Of zij van de lockdown afweten en weten wat het betekent is een goede vraag, maar ze zullen wel gezien hebben in de straat dat er iets veranderd is en de gemeenschap heeft uiteraard ook een lokale tamtam.

Ik vraag me wel af of ze nog vieringen hebben in de moskee. De politie gaat dat nooit durven verhinderen want als ze dat doen ontploft het vat, maar daar zitten ze allemaal in grote groep wel heel dicht op elkaar...
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 22 Mar 2020, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 122 keer
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer

Berichtdoor Sinna » 22 Mar 2020, 22:32

Alle erkende erediensten zijn tot nader order opgeschort en aangezien de Islam daar ook onder valt, zij ook.

Edit: bron en zoek naar 'eredienst'
Laatst gewijzigd door Sinna op 22 Mar 2020, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Computer(k)nul

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 22 Mar 2020, 22:32

Sinna schreef:Alle erkende erediensten zijn tot nader order opgeschort en aangezien de Islam daar ook onder valt, zij ook.

Dat weet ik wel, maar of het in de praktijk ook zo is? We zullen maar doen zoals de politie en ervan uit gaan dat ze het strikt opvolgen, geen controles nodig. Het is uiteindelijk ook in hun eigen belang.

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 122 keer
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer

Berichtdoor Sinna » 22 Mar 2020, 22:38

We mogen hopen van wel. De lokale verantwoordelijken hebben een verpletterende verantwoordelijkheid mocht blijken dat hun gemeenschap een broeihaard is.
Computer(k)nul

stefan1234
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor stefan1234 » 22 Mar 2020, 23:43

Is ook in andere religieuze gemeenschappen een issue hoor:

https://www.nytimes.com/2020/03/18/nyre ... -jews.html

De N-VA laat normaal geen kans liggen om de moslims bashen, maar als een andere religieuze groep met maatschappelijk-culturele opvattingen die grotendeels vergelijkbaar zijn met die van moslims (maar die rechts als hun knuffelminderheid beschouwt omdat moslims en Arabieren de reputatie hebben de kunffelminderheden van links te zijn) hetzelfde doet, dan is het anders want... eh... nou ja, denk er niet te veel over na want het houdt toch geen steek.

Gray
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 323 keer

Berichtdoor Gray » 23 Mar 2020, 00:32

stefan1234 schreef:Is ook in andere religieuze gemeenschappen een issue hoor:

https://www.nytimes.com/2020/03/18/nyre ... -jews.html

De N-VA laat normaal geen kans liggen om de moslims bashen, maar als een andere religieuze groep met maatschappelijk-culturele opvattingen die grotendeels vergelijkbaar zijn met die van moslims (maar die rechts als hun knuffelminderheid beschouwt omdat moslims en Arabieren de reputatie hebben de kunffelminderheden van links te zijn) hetzelfde doet, dan is het anders want... eh... nou ja, denk er niet te veel over na want het houdt toch geen steek.

en omdat dit in amerika zo is is dat in Belgie ook zo?

stefan1234
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor stefan1234 » 23 Mar 2020, 01:08

Gray schreef:en omdat dit in amerika zo is is dat in Belgie ook zo?

Dat schrijf ik niet. Maar niemand heeft harde cijfers over Covid-19 en de moslims in België, dus alle uitspraken daarover zijn gebaseerd op aannames over de vermeend gesloten aard ("spreken de lokale taal niet") en transnationale oriëntatie ("schotelantennes") van die gemeenschap, en de risico's die daaruit voortvloeien. Wel, hier heb je een gemeenschap met dezelfde reputatie waarbij, zij het in een ander land, het fenomeen bevestigd is, dus zo'n uniek islamitisch probleem is het nu ook weer niet. Mijn criterium voor racisme is: "Zou je hetzelfde durven zeggen over Joden?" En indien niet, dan zeg je 't misschien maar best over niemand.

Ordon
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor Ordon » 23 Mar 2020, 01:15

Charles Darwin.jpeg

stefan1234
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor stefan1234 » 23 Mar 2020, 01:40

Overigens in Daegu in Zuid-Korea was het een vaag-Christelijke totalitaire sekte met charismatische leider (waarvan er in Zuid-Korea heel wat zijn, ironisch genoeg een argument dat het Noord-Koreaanse fenomeen toch ook wel in de Koreaanse volksaard past) die de super-verspreiders waren: https://www.youtube.com/watch?v=jzaDZwco1Qw

Dat gaan ook de eerste groepen zijn die in het post-religieuze Europa door overheden hard gaan aangepakt worden na de onmiddellijke Covid-19-crisis: levensbeschouwelijke minderheden die hun godsdienstvrijheid o.a. invullen door zich in groep te onderscheiden van de mainstream samenleving op manieren waar de overheid geen perfect controle over heeft. Openlijk zal men zich richten tegen de collectieve fysieke onderscheidingspraktijken (religieuze bijeenkomsten waar een epidemiologisch georienteerde overheid geen zicht en controle op heeft) omwille van hun risicovol karakter. Op een meer subtiel niveau impliceert dit natuurlijk noodzakelijk ook een aanval op mensen die mentaal niet 100% ingekapseld zitten in de mainstream matrix, haar prioriteiten en haar wanen van de dag. Denk wat je wil over die levensbeschouwingen op zich, ik vind het ergens wel goed dat er nog gemeenschappen zijn die zich niet verplicht voelen om onmiddellijk mee te gaan in alles wat vandaag vermeende fundamentele mensenrechten zouden zijn, maar wat we 5 jaar geleden nog met z'n allen absurd gevonden zouden hebben.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 23 Mar 2020, 08:03

In de VS begint de spin al in de logistieke sector, zoals ik hierboven had voorspeld: https://www.yahoo.com/news/terrified-pa ... 24247.html - zogezegde "zieke" bezorgers om de publieke opinie bang te maken voor bezorging aan huis, waardoor er een groter draagvlak ontstaat voor het opschorten ervan.

Dat gaat hoe dan ook naar hier overwaaien waarbij een deel van bpost en distributie, doch niet iedereen, het werk gaan neerleggen, "voor jullie en onze veiligheid" maar vooral omdat zij ook wel eens graag thuis willen zitten. De vakbond zal uiteraard zorgen voor de legitimatie van het afslaan van de verantwoordelijkheid, daar zijn ze goed in.

Leger kan sommige taken overnemen zoals heist_175 suggereerde, maar dat gaat niet op een uurtje georganiseerd zijn allemaal, en het kan ook nooit de ganse distributieketen vervangen, daarvoor zijn ze met veel te weinig. In dat geval worden lege rekken in de supermarkten dus een heel reële optie. E-commerce zal dan ook grotendeels stilvallen, evenals kranten, brieven en cash pensioenen.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 23 Mar 2020, 08:10

stefan1234 schreef:Overigens in Daegu in Zuid-Korea was het een vaag-Christelijke totalitaire sekte met charismatische leider (waarvan er in Zuid-Korea heel wat zijn, ironisch genoeg een argument dat het Noord-Koreaanse fenomeen toch ook wel in de Koreaanse volksaard past) die de super-verspreiders waren: https://www.youtube.com/watch?v=jzaDZwco1Qw

Het christelijke karakter was geen probleem, maar wel het totalitaire aan de sekte was een probleem.

Dat gaan ook de eerste groepen zijn die in het post-religieuze Europa door overheden hard gaan aangepakt worden na de onmiddellijke Covid-19-crisis: levensbeschouwelijke minderheden die hun godsdienstvrijheid o.a. invullen door zich in groep te onderscheiden van de mainstream samenleving op manieren waar de overheid geen perfect controle over heeft. Openlijk zal men zich richten tegen de collectieve fysieke onderscheidingspraktijken (religieuze bijeenkomsten waar een epidemiologisch georienteerde overheid geen zicht en controle op heeft) omwille van hun risicovol karakter. Op een meer subtiel niveau impliceert dit natuurlijk noodzakelijk ook een aanval op mensen die mentaal niet 100% ingekapseld zitten in de mainstream matrix, haar prioriteiten en haar wanen van de dag. Denk wat je wil over die levensbeschouwingen op zich, ik vind het ergens wel goed dat er nog gemeenschappen zijn die zich niet verplicht voelen om onmiddellijk mee te gaan in alles wat vandaag vermeende fundamentele mensenrechten zouden zijn, maar wat we 5 jaar geleden nog met z'n allen absurd gevonden zouden hebben.

Het probleem zal dus niet zijn dat er levensbeschouwelijke minderheden zijn, al worden die wel vaker als zondebok aangeduid (bv moslims in Europa),
maar wel groepen die zich niet houden aan de geldende normen, in coronatijden beginnende met sanitaire & hygiënische normen.

Iran heeft Qom niet afgesloten, wat nu een gigantische fout blijkt te zijn,
Israël heeft de normen voor de klaagmuur wel aangepast aan de "social distancing" richtlijn.
Op zich heeft religie niets met corona te maken, als ze zich maar aanpassen aan de nieuwe normen.

Het kan natuurlijk altijd zijn dat we na corona in een dystopische samenleving terechtkomen, waarin minderheden eerder een kort leven (vaak letterlijk) beschoren zijn. Demagogen zouden wel willen :).

Terug naar “Allerlei”