Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 57 keer
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer

Re: Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Berichtdoor fluppie » 18 Mar 2020, 15:36

heist_175 schreef:En met een incubatietijd van meerdere dagen (2-19 dagen), zal het ruim laat zijn om de tanker te keren eens het duidelijk is/wordt dat de approach van UK+NL complete waanzin is.

Dinsdag de laatste keer in Ned. geweest,daar past men wel de afstandsregel van 1M toe,en dat is het zo ongeveer,in de winkel waren ze aan het lachen met mensen(meestal Belgen) die handschoenen,en zelfs mondmaskers aanhadden,maar ze waren wel blij dat de Belgen zoveel kochten.

Men heeft daar nog geen besef dat hun benadering 1000den doden zou kunnen kosten.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 633 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 358 keer

Berichtdoor heist_175 » 18 Mar 2020, 15:41

NL haalt 2,4 doden per miljoen inwoners (43 /18m)
BE haalt 1,2 doden per miljoen inwoners (14 /12m)
UK haalt 1,0 doden per miljoen inwoners (71 /68m), in de UK is de uitbraak later begonnen
IT haalt 41,7 doden per miljoen inwoners (2503 /60m)
CN haalt 2,3 doden per miljoen inwoners (3237 /1428m)
US haalt 0,3 doden per miljoen inwoners (116 /340m)

Nederland is heel slecht bezig, Italië is compleet off the charts...
Dat zijn de cijfers vandaag, in China hebben ze de crisis al grotendeels achter de rug. In BE, NL, UK moet het zwaarste stuk nog komen.
In de USA moet het nog beginnen.

Ik snap al die vergelijkingen van absolute getallen niet.
50 besmettingen in Italië is toch niet hetzelfde als 50 besmettingen in België (12m <> 60m), waarom dan "50" als arbitrair startpunt nemen?

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 313 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 709 keer

Berichtdoor Tomby » 18 Mar 2020, 15:48

heist_175 schreef:Ik snap al die vergelijkingen van absolute getallen niet.
50 besmettingen in Italië is toch niet hetzelfde als 50 besmettingen in België (12m <> 60m), waarom dan "50" als arbitrair startpunt nemen?

+1.
Anderzijds, zelfs jouw getallen zijn niet vergelijkbaar, omdat elk land wel op een andere plaats zit in zijn curve. Maar je weet ook niet waar juist op de curve ze zitten, zeker in het begin want de 'resolutie' is gewoon te klein. We moeten eigenlijk afwachten tot de piek, maar je weet pas x dagen later of het echt een piek was, of dus zelfs tot helemaal op het eind, om te zien wie er het best bezig was. En dat is natuurlijk ook de enorme moeilijkheid in het evalueren van maatregelen, want het effect komt er pas 10d later en dan nog moet je wellicht enkele dagen wachten eer je conclusies kunt trekken.
Nederland mag dan relatief wel dubbel zoveel doden hebben, maar hun eerste dode kwam ook 4 dagen eerder dan de eerste dode in België. Een verdubbeling om de 4 dagen is zeer realistisch.

Ivm Nederland: ben live stream van kamerdebatten aan het volgen, en het lijkt er eigenlijk op dat ze ook al hun kar aan het keren zijn, en een complete lockdown wordt ook niet uitgesloten.
Afbeelding

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 18 Mar 2020, 15:57

Je hebt gelijk, we weten niet waar we op de curve zitten.
Maar de cijfers zijn wél vergelijkbaar. In absolute cijfers is China nog steeds het hardst getroffen (3237 doden), maar relatief zie je meteen hoe slecht Italië gereageerd heeft. En je ziet nu al dat de situatie aan het ontsporen is, hun dodentol ligt nu al veel hoger dan in China. China is het enige land dat kan zeggen dat verrast waren. Van de andere landen is die uitleg niet aanvaardbaar. Zeker niet na de Italiaanse uitbraak.
Neem een voorbeeld aan Zuid Korea: heel vroeg hadden die al doden, maar ze hebben de death rate wel onder 1,7 weten te houden. Nederland zit daar al boven, hoewel ze meer dan een maand hadden.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 572 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 18 Mar 2020, 15:59

De UK weigert ook dingen af te gelasten, ze raden alleen maar af om er naartoe te gaan.
Veel Britten denken dat dit is omdat de overheid dan financieel niet aansprakelijk is.
Maw "trek uwe plan, want zolang wij u ni plat leggen moeten we niks betalen".

De herd immunity strategie is op zich niet slecht, ware het niet dat het grootste struikelblok hier de ziekenhuscapaciteit is, en daar gaat men zich naw in verslikken.
Ze gokken een beetje dat jongeren weinig symptomen meemaken en dus snel immuun worden, maar er zijn al genoeg jongeren die ook naar de ICU moeten, dus die gok lijkt me verloren.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 18 Mar 2020, 16:05

Dat is ook terecht. JBC, ZEB, Torfs, ... sluiten enkel hun winkel omdat ze dan technische werkloosheid kunnen inroepen, aka "de overheid betaalt".
Het is ook boeiend om de grootste separatisten plots Belgische solidariteit te verkondigen, of die-hard sociale zekerheidvernietigaars te horen pleiten voor onze superieure sociale zekerheid.

Maar de UK gaat deze "laissez faire, laissez passer" maar kunnen volhouden, tot de Britten hun geliefden met perfect behandelbare ziektebeelden toch zien doodgaan in de gangen van de ziekenhuizen.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 572 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 18 Mar 2020, 16:18

Yup, ik ken al genoeg mensen die in winkels werken en nu al effe technisch werkloos zijn.
Er kwamen nl amper klanten en de winkels sloten liever, want dan kost hun personeel hen niks.

R2D2
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer

Berichtdoor R2D2 » 18 Mar 2020, 16:53

Dus hadden die sluitingen niets te maken met hun bezorgdheid voor de veiligheid van hun werknemers maar puur kosten besparing.

bollegijs
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor bollegijs » 18 Mar 2020, 17:00

R2D2 schreef:Dus hadden die sluitingen niets te maken met hun bezorgdheid voor de veiligheid van hun werknemers maar puur kosten besparing.

Tuurlijk. Er wordt altijd eerst een kosten afweging gemaakt en dan pas aan de werknemers gedacht... Ook tijdens Corona tijden hoor. Technisch werkloos is een zeer effectieve manier om de verliezen te drukken, buiten Corona zijn er grote fabrieken die hier gretig gebruik van maken wanneer het hen uitkomt, CNH is daar een goed voorbeeld van. De werknemers calculeren hun technisch werkloos die daar jaarlijks gebeurd in als 'vakantie'. Ongeloofelijk.

Ik zie trouwens meer en meer bedrijven die dingen moeten annuleren naar klanten toe geen terugbetaling geven, maar een terugbetaling in waardebonnen wat wettelijk niet toegestaan is zonder het akkoord van de klant. Of mag de wet overtreden worden omdat het nu Corona tijden zijn? Er werd onlangs een reis geannuleerd van me en de luchtvaartmaatschappij weigert mij in cash terug te betalen maar alleen via vouchers. Zucht.

Hier nog eentje: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/jo ... a39cff3b7/

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor CCatalyst » 18 Mar 2020, 17:58

bollegijs schreef:Er werd onlangs een reis geannuleerd van me en de luchtvaartmaatschappij weigert mij in cash terug te betalen maar alleen via vouchers.

Dan moet je een credit card chargeback doen uiteraard. Voeg bewijs van annuleren bij met een verklaring dat de maatschappij niet wilt terugbetalen. Met die vouchers ga je niets zijn als de maatschappij straks failliet gaat.

Een van de redenen om zoveel en zo vaak mogelijk met kredietkaart te betalen. Je houdt een stok achter de deur. Bij Bancontact sta je machteloos.

lukadad
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 28 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor lukadad » 18 Mar 2020, 18:03

heist_175 schreef:NL haalt 2,4 doden per miljoen inwoners (43 /18m)
BE haalt 1,2 doden per miljoen inwoners (14 /12m)
UK haalt 1,0 doden per miljoen inwoners (71 /68m), in de UK is de uitbraak later begonnen
IT haalt 41,7 doden per miljoen inwoners (2503 /60m)
CN haalt 2,3 doden per miljoen inwoners (3237 /1428m)
US haalt 0,3 doden per miljoen inwoners (116 /340m)

...

Nu op BBC
https://www.youtube.com/watch?v=p-EtcQyrVYU

UK nu al op 1,5 doden per miljoen inwoners (104/68)

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 18 Mar 2020, 18:33

lukadad schreef:UK nu al op 1,5 doden per miljoen inwoners (104/68)

En vooral, een gemiddelde toename van 40% per dag de laatste 6 dagen ! Dat kan ook al tellen. Als je dat extrapoleert, zit je ook al aan 4000 doden tegen eind maart !
Afbeelding

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 159 keer
Uitgedeelde bedankjes: 450 keer

Berichtdoor cptKangaroo » 18 Mar 2020, 18:53

Een familielid heeft indertijd op zeer hoge leeftijd de Aziatische Griep (1957) nipt overleeft en dat succes werd toen toegeschreven aan een gewoonte van het drinken van stout bier. Anecdotisch toegeschreven, neem ik aan, of weet iemand of dat achteraf toch geverifieerd werd qua bezit van een hulpzaam element?

bollegijs
Plus Member
Plus Member

Berichtdoor bollegijs » 18 Mar 2020, 19:04

CCatalyst schreef:
bollegijs schreef:Er werd onlangs een reis geannuleerd van me en de luchtvaartmaatschappij weigert mij in cash terug te betalen maar alleen via vouchers.

Dan moet je een credit card chargeback doen uiteraard. Voeg bewijs van annuleren bij met een verklaring dat de maatschappij niet wilt terugbetalen. Met die vouchers ga je niets zijn als de maatschappij straks failliet gaat.

Een van de redenen om zoveel en zo vaak mogelijk met kredietkaart te betalen. Je houdt een stok achter de deur. Bij Bancontact sta je machteloos.

We think the same blijkbaar, is paar dagen geleden dan ook gebeurd :wink:

Het val gewoon op dat bedrijven dit vandaag meer toepassen terwijl het niet mag zonder expliciete goedkeuring. Interessant interview met een grote luchtvaart CEO: https://index.hu/gazdasag/2020/03/16/ma ... vany_korul

Die past trouwens 120% voucher refund or 100% cash refund toe. En hij beweerd nog veel meer dingen :!:

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 360 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Berichtdoor ub4b » 18 Mar 2020, 19:25

Is er een indicatie hoe ver van je woning:

- je mag wandelen of fietsen? (mijn woning achteraan begint aan de velden, ideaal om wat meer buiten te komen)
- een winkel mag bezoeken

en dit zonder dat je die boete aan je been hebt als je het niet kan uitleggen. Je mag zowiezo niet samenscholen, dus wielertoeristen die samen rijden is verboden, maar solo mag wel, maar hoe ver dan?

Met je wagen naar de ardennen of naar het zwin rijden gaan ze volgens mij niet appreciëren, maar waar ligt de grens?

De meest nabije bio winkel is 12km van hier, en bepaalde zaken hebben ze gewoon niet in de colruyt (bvb spelt beschuiten). Ik heb zeer lang gezocht naar een dieet waar ik energie aan overhoud, mensen die iets van voedselcombinaties snappen zullen dit begrijpen.

Geen op de man reacties aub. Hou het feitelijk aub.

Neufunk
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Berichtdoor Neufunk » 18 Mar 2020, 19:41

fluppie schreef:
heist_175 schreef:En met een incubatietijd van meerdere dagen (2-19 dagen), zal het ruim laat zijn om de tanker te keren eens het duidelijk is/wordt dat de approach van UK+NL complete waanzin is.

Dinsdag de laatste keer in Ned. geweest,daar past men wel de afstandsregel van 1M toe,en dat is het zo ongeveer,in de winkel waren ze aan het lachen met mensen(meestal Belgen) die handschoenen,en zelfs mondmaskers aanhadden,maar ze waren wel blij dat de Belgen zoveel kochten.

Men heeft daar nog geen besef dat hun benadering 1000den doden zou kunnen kosten.

In vergelijking met 10000den of zelfs meer die onrechtstreeks door de economische crisis zullen sterven? Misschien mogen zij blij zijn.

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer

Berichtdoor devilkin » 18 Mar 2020, 19:59

Joe de Mannen schreef:Je mag zover rijden als je wil

Nope. Beperkt in afstand wat je mag, anders wordt het een 'onnodige verplaatsing' Je verplaatsen naar een voedingswinkel voor een bepaald ding dat je nodig hebt wegens een goede reden lijkt me geen probleem.
Orange Love Trio -- using Ubiquiti USG-3
Orange Dolphin & Proximus (corporate) -- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 18 Mar 2020, 20:04

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200318_04893853
11. Mogen we met de wagen naar de Ardennen of de Kust? We zouden graag daar van de natuur genieten.

Dat is niet de bedoeling. Enkel voor essentiële verplaatsingen mag de wagen of het openbaar vervoer nog gebruikt worden. ‘Ga wandelen en fietsen, maar doe dat in de eigen buurt en niet in groep’, zegt professor Delang van de KU Leuven.

12. Mag ik nog gaan wandelen?

Ja. De buitenlucht is gezond. Maar er gelden wel enkele voorwaarden. Je mag in je eentje wandelen en met het gezin waar je mee samenwoont. Ook mag er één andere persoon van buiten het gezin meewandelen. Natuurlijk met gepaste afstand tot elkaar: 1,5 meter.

Ik denk niet dat het vandaag de moment is om edge cases te gaan zoeken.
Blijf binnen, kom met zo weinig mogelijk andere mensen in contact, rechtstreeks (praten) of onrechtstreeks (het handvat van een winkelkar aanraken met blote handen).

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 18 Mar 2020, 20:04

Terzake nu is bijna horrordocu:

https://www.vrt.be/vrtnu/livestream/

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor 1207 » 18 Mar 2020, 20:07

devilkin schreef:
Joe de Mannen schreef:Je mag zover rijden als je wil

Nope. Beperkt in afstand wat je mag, anders wordt het een 'onnodige verplaatsing' Je verplaatsen naar een voedingswinkel voor een bepaald ding dat je nodig hebt wegens een goede reden lijkt me geen probleem.

Als Antwerpenaar nu ne west-vleteren gaan halen lijkt me geweldig non-essentieel

In Italie is het gewoon gecrasht omdat het tot een week of 3 geleden maar een virusje was.
UK en NDl gaan los op dat scenario af en hebben een reclamebureau ingeschakeld om dat mooi te verpakken in mooie woordjes.
eens men daar in Italiaanse toestanden sukkelt zal men zijn kar wel keren maar dan duurt het nog 2 weken vooraleer het betert

In Italië sterven ze nu door triage. Deze redden we, poging, en die niet.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 18 Mar 2020, 20:20

ub4b schreef:Terzake nu is bijna horrordocu:

Ook het interview nu is horror en voorspelt echt weinig goeds. Je kan maar hopen dat je bij die 80% bent die een ‘griepje’ gaan krijgen, en je enkel van de economische collapse last gaat hebben. Maar ook qua geestelijke gezondheid stevenen we af op een gigantische ramp.
Afbeelding

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 18 Mar 2020, 20:23

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200318_048 ... n-voor-jou

Mag ik nog gaan wandelen?

“Ga naar natuurgebieden dicht bij huis”, vraagt Jelle De Wilde, de woordvoerder van Natuur en Bos, bovendien. Het is niet de bedoeling om verre verplaatsingen te gaan maken voor een wandeling: dat valt niet onder ‘essentiële verplaatsingen’.

-> dus bossen en natuur in de buurt van mijn gemeente kan geen probleem zijn

Moet ik naar de dichtstbijzijnde supermarkt gaan, of mag ik verder weg gaan?

“Er staat geen criterium op hoever je mag rijden, maar als gevraagd wordt om zo weinig mogelijk verplaatsingen te doen, is het logisch dat het beter is om zo kortbij mogelijk te blijven”, zegt Mertens van het Crisiscentrum.

-> dus de dichtst bijzijnde bio winkel moet kunnen volgens deze redenering

Terzake is erg goed vandaag:

Groepsimmuniteit vs lockdown, natuurlijke immuniteit vs weinig immuniteit - 't ja wat is de beste keuze? NL/UK of BE/FR/ES/IT ....

rutte.png

MaT
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 214 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 149 keer

Berichtdoor MaT » 18 Mar 2020, 20:41

Gezien het feit dat ook jongeren en/of gezonde mensen een goede kans maken op ernstige klachten, we nog steeds relatief weinig weten over het virus en er nog geen medicijnen/vaccins zijn lijkt me de lockdown aanpak voorlopig nog wel het beste. Het virus verder zijn gang laten gaan en gokken dat we het wel aankunnen en hopen dat we immuun worden is echt onverantwoord.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 18 Mar 2020, 20:43

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake/20 ... d20200318/
Als je het na deze reportage niet snapt, zal het nooit lukken.
NL en UK rijden zichzelf te pletter, met het huidige beleid...

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 18 Mar 2020, 20:45

Erika Vlieghe gaf nu in De Afspraak toch duidelijk toe dat we zeker nog tot in mei in de huidige toestand gaan zitten. Niet dat dat verrassend is, maar is toch de eerste keer dat iemand prominents dit toegeeft, al was ze was terughoudend.
EDIT: En nu geeft ze eigenlijk ook toe dat we ook richting Italië gaan met 500 doden per dag...
Laatst gewijzigd door Tomby op 18 Mar 2020, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 18 Mar 2020, 20:50

heist_175 schreef:

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake/20 ... d20200318/
Als je het na deze reportage niet snapt, zal het nooit lukken.
NL en UK rijden zichzelf te pletter, met het huidige beleid...

Idd, de beelden van Italië en het vechten tegen de bierkaai, zegt genoeg.

Anderzijds, met de Belgische mentaliteit kan het volgende gebeuren: bepaalde mensen hebben wellicht het virus nooit gehad, en hebben geen immuniteit. Er is geen groepsimmuniteit. Op een bepaald punt zal België het sociaal leven terug toelaten. Dat gaat vuurwerk geven, feestjes gaan terug doorgaan, mensen komen weer samen. Mensen hebben lang mekaar moeten missen en dit gaat vuurwerk geven. Zij die dan geen groepsimmuniteit hebben, zijn er aan voor de moeite.

Dus de curve komt dan nadien met een delay afgezwakt terug. Een soort jojo effect dus, zoals accordeonfiles. Wellicht tegen dan kunnen de ziekenhuizen dit perfect aan. Laten we dat toch hopen.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 18 Mar 2020, 20:53

We hebben eerst al 14 dagen nodig eer de net genomen maatregelen effect hebben (er zit lag in de response op de maatregelen).
De vraag waar ik nu mee zit: starten de scholen nog terug op voor schooljaar 19-20, of is het meteen 20-21 dat er aankomt?

Iemand uit mijn omgeving opperde om het schooljaar officieel te laten beginnen op 1/8, zodat er wat meer tijd is om de verloren tijd in te halen.
Ik vond dat nog niet zo'n dwaas idee.
Scholen "toe" van 15/3 tot 15/6, dan het jaar officieel afronden.
En 6 weken later opnieuw beginnen.
1/8 -> 14/9: inhalen van de verloren 3maanden
14/9 > 20/9: verlof
21/9 > 30/6: schooljaar 20-21

@BE mentaliteit
De vraag is ook hoe de huidige maatregelen versoepeld gaan worden.
Ik verwacht niets binairs, maar een versoepeling per 3 weken. De eerste 2 weken heb je nodig om het effect op gang te laten komen en dan 1 week om te evalueren en indien nodig de kraan terug toe te draaien. Gradueel vanalles terug mogelijk maken om zo een blijvend lage curve te bekomen. Tot de groepsimmuniteit bereikt is, maar dan wel zonder het overtal aan overlijdens, waar ze in NL en UK op af stevenen.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 57 keer
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer

Berichtdoor fluppie » 18 Mar 2020, 21:22

Het grote aantal doden in Italie komt omdat de capaciteit in de ziekenhuizen overschreden of op bepaalde plaatsen op het max zit,dan komt er een moment dat artsen moeten kiezen wie mag beademd,of een andere bepaalde behandeling zou krijgen.De andere mensen sterven dan gewoon,en daardoor die grote groei van doden.
Belgie is hier wel de beste leerling v/d klas,met het meeste bedden en beademing toestellen per inwoner,wij hebben een zeer groot en goed medisch corps,maar mochten er teveel patienten ineens moeten worden opgenomen dan zal ook de capaciteit worden overschreden,en moeten artsen dan jammer genoeg die keuzes maken zoals in Italie.
Daarvoor dienen dan ook de Belgische maatregelen,om die keuzes leven of dood te kunnen vermijden.

WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 101 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer

Berichtdoor WalterB1 » 18 Mar 2020, 21:51

Stream om op de TV te zetten terwijl je dit forum aan het lezen bent;

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw

Heeft iets.
Internet: VDSL Mixtus (technisch VDSL EDPnet XL-lijn)
Televisie: Netflix, Prime Video, VRTnu, VTM Go
Telefoon: vast OVH, GSM JimMobile, tablet data-SIM MobileVikings

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor CCatalyst » 18 Mar 2020, 23:55

heist_175 schreef:@BE mentaliteit
De vraag is ook hoe de huidige maatregelen versoepeld gaan worden.

Mijn vrees is dat het weer gaat beginnen met "uitzonderingkje hier, uitzonderingkje daar", en dat sommigen die uitzonderingen dan nogal heel breed gaan interpreteren of gaan redeneren van "als zij een uitzondering krijgen dan ik ook," en zo zijn we weer vertrokken. Vergelijk het met de "'t is maar voor efkes"-inbreuken tegen het verkeersreglement, soms gaat het daarbij wel over levensgevaarlijke verkeersovertredingen van de vierde graad.

Belgen hebben echt de discipline niet om zo'n lockdown langer dan een goede week vol te houden, Vlamingen nog minder dan Walen trouwens. Waardoor de kans op een echte lockdown met militairen en al nog toeneemt.

WalterB1 schreef:Stream om op de TV te zetten terwijl je dit forum aan het lezen bent;

Wel dankzij het VK en NL zijn we ten minste aan het zakken in de wereldwijde ranking. Gisteren waren we nog de kop van de tweede kolom.

Edit: we zijn nog altijd de kop van de tweede kolom.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 19 Mar 2020, 06:21

CCatalyst schreef:Edit: we zijn nog altijd de kop van de tweede kolom.

Dat is totaal,irrelevant. Trouwens, de data komen op verschillende momenten binnen voor verschillende landen. Bij ons is dat 1x per dag tegen de middag en dan springen we steeds naar de eerste kolom.
Ik dacht ook van de verhouding tussen ons en andere landen (bvb UK.of US) te volgen, maar ook dat zegt eigenlijk niets vanwege verschillend startpunt van de curve.
EDIT: zo is de US momenteel serieus hard aan het stijgen. Nu al los over Frankrijk. 6x zoveel besmettingen als België terwijl dat dat minder dan een week geleden nog 3x was. Maar is natuurlijk logisch, de US komt ook alweer enkele dagen achter Europa maar heeft ook een veelvoud aan inwoners in vgl met elk Europees land afzonderlijk. Over een goede week staan die gewoon naast Italië..
Laatst gewijzigd door Tomby op 19 Mar 2020, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer

Berichtdoor iceke » 19 Mar 2020, 07:27

CCatalyst schreef:
Belgen hebben echt de discipline niet om zo'n lockdown langer dan een goede week vol te houden, Vlamingen nog minder dan Walen trouwens. Waardoor de kans op een echte lockdown met militairen en al nog toeneemt.

Ik heb ondertussen "als goeie Vlaming" voorgenomen om me er geen kl*te van aan te trekken.
Ik begin ineens al die gelovigen terug te snappen, "laat ons bidden" en daarna gaan we een pot drinken.
Blijkbaar even effectief dan wat we nu aan't doen zijn, alleen minder stressvol.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Tomby » 19 Mar 2020, 07:58

Nu hebben Van Ranst en Van Gucht ineens toch gezegd dat de scholen hadden moeten openblijven omwille van herd immunity. Zoveelste tegenstrijdige info die van de experts en/of overheid komt. Een dag eerder zeiden ze nog dat UK en NL met vuur spelen met hun herd immunity strategie.
Ben ik nu zo dom om te veronderstellen dat met de scholen open, de curve nog sneller stijgt ? En hiermee gaan leerkrachten en ouders ook weer meer risico lopen.
Afbeelding

DidierS
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 18 keer

Berichtdoor DidierS » 19 Mar 2020, 08:28

iceke schreef:Ik heb ondertussen "als goeie Vlaming" voorgenomen om me er geen kl*te van aan te trekken.

Kan je "als goeie Vlaming" dan ook even komen helpen in het ziekenhuis zodat je uit eerste hand kunt voelen wat het is om met je lippen nog net boven water te blijven, niet te weten als je binnen een uur nog jezelf zult kunnen beschermen en je heel goed beseft dat de ontploffing nog moet beginnen?

cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 159 keer
Uitgedeelde bedankjes: 450 keer

Berichtdoor cptKangaroo » 19 Mar 2020, 08:33

Voor mij is dat verschil in effect naargelang de leeftijd een zwak punt van het virus dat we kunnen uitbuiten door ouderen nog veel strenger te isoleren (en ook te ondersteunen) dan jongeren.

Goztow
Erelid
Erelid
Bedankt: 796 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1290 keer

Berichtdoor Goztow » 19 Mar 2020, 08:33

De maatregelen hebben een 'lag' van 2 weken. Tot nu toe doen we het beter dan de voorspellingen. Hopelijk kunnen we dat volhouden dankzij de maatregelen. Gisteren in Italië 450 doden op een dag door corona. Hopelijk komen we nooit tot zulke toestanden.

De belangrijkste indicator momenteel is de bezetting van de intensive care units en het aantal beschikbare beademingstoestellen. De ziekenhuizen doen nu alles om die capaciteit zo hoog mogelijk te krijgen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

iceke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer

Berichtdoor iceke » 19 Mar 2020, 08:41

DidierS schreef:
Kan je "als goeie Vlaming" dan ook even komen helpen in het ziekenhuis zodat je uit eerste hand kunt voelen wat het is om met je lippen nog net boven water te blijven

Nee dank u, daar blijf ik nu wel FF buiten, 5 medewerkers besmet en 1 patiënt hier.. ik loop liever de griep op in de supermarkt of op mijne velo dan in het ziekenhuis.

Flying
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Berichtdoor Flying » 19 Mar 2020, 08:48

Bill Gates heeft een AMA gedaan op Reddit en er kwam een Nederlander langs die vroeg naar zijn mening over groepsimmuniteit. De goede man had daarover het volgende te zeggen:
The only model that is known to work is a serious social distancing effort ("shut down"). If you don't do this then the disease will spread to a high percentage of the population and your hospitals will be overloaded with cases. So this should be avoided despite the problems caused by the "shut down". If a country doesn't control its cases then other countries will prevent anyone going into or coming out of that country. I think the Netherlands will end up doing what other countries are doing.

Ik wens Nederland veel succes met de groepsimmuniteit.

Indien je meer wenst te lezen: https://www.reddit.com/r/Coronavirus/co ... nda_gates/

Twee personen binnen mijn dichte vriendenkring werken als arts in een ziekenhuis en zij kunnen er absoluut niet mee lachen. Nog voor de eerste maatregelen vorige week gaf een van de twee al alarmsignalen over de ernst van de situatie en daarop heb ik een aantal persoonlijke keuzes gebaseerd. Van Ranst kan dan nu wel op de proppen komen met het idee dat scholen opvang voorzien om een soort van groepsimmuniteit op te bouwen, maar ik ga niet meer. Ik heb dat duidelijk gemaakt aan de directie en gezegd dat ze mij maar als onwettig afwezig doorgeven.

De logica is vrij simpel: als je het krijgt heb je 20% kans om in het ziekenhuis te belanden. Als je aan eender wie vraagt of ze zouden meedoen met de lotto als de winstkans voor de grote pot 20% is, dan zullen ze allemaal ja antwoorden. Laat nu precies de reden zijn dat ik liever niet ziek word.

timmermc
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor timmermc » 19 Mar 2020, 09:06

Europees commissaris voor Justitie Didier Reynders betreurt dat veel verschillende lidstaten niet dezelfde preventiemaatregelen nemen tegen het nieuwe coronavirus en dat ze weinig solidariteit betonen om elkaar gezondheidssystemen te steunen.

Die gaat ook nog eens uit de kast komen. De EU laat zijn landen zwaar in de steek en deze gewichtige woorden zeggen me maar weinig.
Afkomen dat ieder land ervoor gekozen heeft om zijn gezondheidszorg zelf te bepalen is flauw, maar wel een Europees leger willen oprichten!?

Ik heb echt mijn buik vol van deze EU hamsteraars naar geld en macht.
Aan zee ist altijd goe weer...

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 19 Mar 2020, 09:13

In terzake zei de prof van UA dat het niet zo moeilijk is om de besmettingen om te rekenen. Van de doden zijn we zeker, reken dan naar het aantal besmettingen.

@goeie Belg
Onverantwoord, geen andere woorden voor.
Dat je uzelf in gevaar brengt, is uw probleem. Maar als je op ICU komt, neem je wel een bed in dat anders naar iemand anders had kunnen gaan.
Als je iemand besmet die op ICU komt, help je mee de overvloed aan casesin de ziekenhuizen.

Terug naar “Allerlei”