Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ordon schreef:
heist_175 schreef:Laat het hoogst noodzakelijke nog door gaan (werken, onderwijs, ...) en de rest niet (café, restaurant, cinema, ...).
Denk je nu werkelijk dat zo'n virus dát verschil gaat maken? :nono:
Natuurlijk niet :).
Maar het gaat wel een verschil maken in aantal infecties: er is minder sociaal contact.
Maar net daar faalt de maatregel in het onderwijs: er zal (tot 14jaar) nog wel massaal contact zijn, omdat ouders moeten gaan werken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

DarkV schreef:Ik zag gisterenavond niet echt een probleem in de rekken bij Carrefour... alles was nog ruim aanwezig (zelfs de pasta).
Men vrouw ging zonet naar de Colruyt, lekker vroeg na haar werk zodat we er later vandaag niet meer om moeten. Ze is er weer vertrokken. Ze stonden van ver te schuiven voor de parking en op de parking stond al overal geparkeerd waar ze niet mochten (midden van de baan tussen de parkeerstroken etc...).
DarkV schreef:Dus we doen gewoon verder want het is maar een griepje en daar gaan meer mensen aan dood ?
Hangt er vanaf, hoeveel % van de kinderen gaat er thuis kunnen blijven? Niet iedereen kan zijn kinderen thuis houden. Dus er gaat nog steeds veel volk op de scholen zitten er gaat alleen niemand les geven. Zeg dan gewoon "hou u kinderen thuis, scholen gaan toe". Ik zie nog niet gebeuren dat even 80% van de kinderen thuis blijft tot de paasvakantie hierdoor.
"Het concert gaat niet door want de zanger komt niet, maar kom gerust af en drink een pintje in de zaal", om vervolgens met 1000 man in de zaal op een niet-optreden te staan. Zo komt dat wat over bij mij.
Maar misschien heb ik ongelijk en blijft de meerderheid thuis, we zullen maandag zien. Ik heb een afspraak zaterdagmorgen in de garage in de buurt, ik ben benieuwd wanneer ik bericht krijg dat we niet meer moeten gaan.

Update: ze ging naar 2 Colruyten waar het niet mogelijk was er binnen te geraken :lol:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

In mijn familiekring met 10 kinderen (whatsapp groepje :-) ) zijn ofwel de kinderen allemaal oud genoeg om gerust alleen thuis te zitten. Of blijft er 1 ouder thuis werken.
Al zal zeker niet iedereen dat kunnen, maar er gaan toch veel minder besmettingen gebeuren in deze leeftijdsgroepen. Natuurlijk niet 0, maar dat kan nooit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Er wordt op dit ogenblik volop gehamsterd, op sommige plaatsen is er sprake van een stormloop/stampede. Supermarkten zullen wellicht grotendeels door hun voorraden raken voor het einde van de dag, zelfs na het verhogen van zoveel mogelijk prijzen. Vannacht zal waar mogelijk zoveel mogelijk extra distributie gebeuren om te supermarkten opnieuw te bevoorraden zodat de rekken morgenochtend weer aangevuld kunnen worden.

De distributieketen en de bevoorrading blijft draaien, er is ook geen enkel indicatie dat dit verboden zou worden, de jobs in deze sector zijn van nature ook niet echt blootgesteld aan het virus door de weinige menselijke interactie. Al dat hamsteren is dan ook totaal overbodig maar gezien de stuntelige communicatie en de totale incompetentie van de politici kan ik begrijpen dat het vertrouwen van de mensen in de regering tot diep beneden het vriespunt gezakt is. De supermarkten zijn de grote winnaars.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Ordon schreef:Dit virus ZAL de maatschappelijke organisatie zwaar ontwrichten.
Geen ontkomen aan.
Inderdaad en hoezeer sommigen de voorgestelde maatregelen al erg vinden of er zelfs er over, dit is slechts een begin.
Ik verwacht in de loop van volgende week een lockdown zoals Italië in ons omringende landen. Helaas gaat er weer een hoop ontkenning volgen, want onze excellenties denken aan hun postjes en de druk vanuit bepaalde groepen zal wel erg groot zijn.

Een verstandige reactie kwam vanuit de nationale bank waar men zegt dat de problematiek over tekorten even gewoon opzij moet.
Helaas komt Jambon meteen te verkondigen dat dit niet echt kan gevolgd worden, maar dat er een evenwicht moet worden gezocht.
Wil iemand deze boodschap van Jambon overbrengen aan het virus graag?

Maggie De Block kan zich nog redden van de strop indien zij nu een standvastige houding inneemt tegenover de bevolking. Als dokter heeft zij nu de gezworen plicht om zonder aarzelen zich geen zorgen te maken over de economie, maar enkel aan de gezondheid van de bevolking te denken.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Om een veelgebruikte quote te geven: "it will get worse before it will get better".

De gevolgen van de maatregelen van vandaag + de gevolgen van het weer dat ook vanaf vandaag begint te beteren gaan pas zichtbaar worden binnen 2 weken, op 27 maart.

Tot eind maart gaat het erger worden. Vanaf eind maart gaat het beter worden. In die zin is de datum van 3 april niet slecht gekozen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

CCatalyst schreef: Al dat hamsteren is dan ook totaal overbodig maar gezien de stuntelige communicatie en de totale incompetentie van de politici kan ik begrijpen dat het vertrouwen van de mensen in de regering tot diep beneden het vriespunt gezakt is.
Laat die hamsteraars toch doen. Eens die rush achter de rug is (en de kasten volgepropt zitten) heb je binnen een dag of drie vier de supermarkt voor jou alleen. Nu denk ik niet dat DIT de schuld is van politici, het zijn de whatsapp influencers (zoals hier een paar op t forum) die dit veroorzaken.

Iemand die ik ken kent iemand die op het kabinet van...

Zo begint het. Foei.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hamsteren is niet nodig, maar ik kan wel begrijpen dat iemand het aantal bezoeken aan de supermarkt wil beperken en daarom meer meeneemt dan anders. En dat is in mijn ogen geen verkeerde reactie. Minder supermarktbezoek is minder contact met mensen is minder besmettingsgevaar. En laat dat nu net zijn wat men wil bereiken.

Dat elke kritikaster hier eens gewoon zijn werkbaar alternatief op tafel legt ipv alleen maar te roepen dat het niet goed is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:Vannacht zal waar mogelijk zoveel mogelijk extra distributie gebeuren om te supermarkten opnieuw te bevoorraden zodat de rekken morgenochtend weer aangevuld kunnen worden.
Dat gebeurde de voorbije nacht al. In heel wat winkels is het personeel gevraagd om al om 5u te komen werken.
Stampede of niet, voor de winkels is het gewoon omzet :).
timmermc schreef:
Ordon schreef:Dit virus ZAL de maatschappelijke organisatie zwaar ontwrichten. Geen ontkomen aan.
Als dokter heeft zij nu de gezworen plicht om zonder aarzelen zich geen zorgen te maken over de economie, maar enkel aan de gezondheid van de bevolking te denken.
Waarom wordt er dan een non-maatregel genomen mbt de scholen?
Ofwel blijven ze open en gaan de lessen verder, ofwel doe je ze toe met alle gevolgen van dien voor de ouders.
Nu is het geen van beide: geen lessen, maar ook geen social distancing. Dus regeert enkel de chaos.

Maggy is trouwens ook degene die een deftig alcoholplan tegengehouden heeft, dus vergeet het maar dat ze denkt als dokter. Ze denkt als lobbyist.

@supermarkt
Eens de voorraadkasten gevuld, is het rijk voor de niet hyper kopers :)

@kritikasters
Zie hoger :)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Joe de Mannen schreef:Dat elke kritikaster hier eens gewoon zijn werkbaar alternatief op tafel legt ipv alleen maar te roepen dat het niet goed is.
Bestudeer hoe Singapore en Hong Kong de zaken aanpakken.
Want zij boeken wel resultaten.

Zo is men er bijvoorbeeld in geslaagd om het genezingsproces van de ernstig zieken drastisch én succesvol in te korten (van een maand tot een week).
Maar dat is het resultaat van een ver doorgedreven totale visie op de problematiek!

Deze landen én hun bevolking herinneren zich uiteraard wel de nefaste gevolgen van SARS (2003) indien men de zaken niet doortastend aanpakt...
Qua motivatie kan zulks wel tellen uiteraard.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Hmmm, mijn drie diepvriezers die nokvol zitten komen nu uitstekend van pas. Wij kunnen makkelijk een paar weken overleven zonder inkopen te moeten doen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef:Al zal zeker niet iedereen dat kunnen, maar er gaan toch veel minder besmettingen gebeuren in deze leeftijdsgroepen. Natuurlijk niet 0, maar dat kan nooit.
Ik denk ook niet dat 0 besmettingen het streefdoel of uitgangspunt is. Mensen MOETEN volgens mij besmet kunnen blijven worden zodat meer mensen antistoffen aankweken en immuum zijn voor een volgende besmetting. Indien niet zitten we volgend jaar opnieuw in hetzelfde schuitje... Enkel moet de besmettingscurve afplatten, zodat de zorg-sector kan volgen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

De eigen immuniteit lijkt ook mij op de lange termijn het belangrijkste.
Zij het door besmetting (en genezing) zij het door een vaccin.
Waarbij het aantal doden ten gevolge van de besmetting minimaal gehouden dient te worden...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:Hmmm, mijn drie diepvriezers die nokvol zitten komen nu uitstekend van pas.
Drie?! wtf. Met hoeveel woon jij daar wel niet ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

NuKeM schreef:Weer een typisch Belgische non-oplossing mbt het sluiten van scholen en voorzien van opvang indien nodig.
Nu kan niemand hardmaken bij de werkgever dat hij thuis moet blijven, want er is opvang... dus ja, de scholen zullen even vol blijven, zonder les dan. Slachtoffers zullen de kinderen zijn, ze zouden dan beter de scholen niet sluiten.
Wat een verzuurde reactie weer. Ik erger me meer en meer aan al het commentaar dat iedereen weer heeft (hier, Facebook, HLN...). Sowieso zal het altijd wel voor iemand niet goed zijn.

Ik vind deze maatregel juist zeer logisch, en snap niet waarom er initieel zo zwart-wit gedacht werd. De uitleg dat kinderen niet naar school kunnen sturen, met als risico dat ze bij grootouders terecht komen, leek me de evidentie zelf. Dus ja, een oplossing waarbij voor kinderen waar er echt niets qua opvang mogelijk is, ze vooralsnog op school opgevangen kunnen worden, lijkt me een logische oplossing.

De school gaan helemaal niet blijven vol zitten. Er zullen tal van ouders zijn die wel voor hun kinderen kunnen zorgen. Er zal economische werkloosheid zijn. Er zijn een hoop mensen die (nog meer) thuis zullen werken. Er zijn er die hun kinderen naar een (gezond/jong) familielid kunnen brengen.

Je ziet toch van hier dat dat beter is dan iedereen maar naar school blijven sturen ?!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neven effecten:
- wat gaat iedereen doen met de plotse vrije tijd? Ikzelf (freelancer) heb het nu druk met alle afzeggingen en noodplannen maar op 2 opdrachten na heb ik een blanco agenda voor de komende maanden. En tel de zomer daar maar bij want dan zijn er sowieso geen B2B events (wat mijn business is). Alle ontspanning en evenementen vallen weg. Reizen kan ook niet meer...
- wat met het inkomensverlies ? Dit wordt met grote zekerheid een ramp jaar. Zes maanden geen inkomsten, maar wel kosten...
De politici spreken voor maatregelen voor de bedrijven, maar wat met de freelancers, de zelfstandigen, de studentenjobs, horeca, cultuur en iedereen die op afroep werkt ?
- telewerk : ik heb al via verschillende bronnen gehoord dat de telewerk infrastructuur niet voorzien is op 100% telewerk. Oa. te kort aan bandbreedte.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

R2D2 schreef:- wat gaat iedereen doen met de plotse vrije tijd?
Je gaat weldra de aandelen van de telcos en media-bedrijven weldra zien boomen, denk ik.

Eigenlijk ongelooflijk dat er ook via de pers zo'n desinformatie kan verspreid worden : https://www.hln.be/geld/consument/alle- ... ~a77c466f/ (dat artikel verscheen notabene kort na de persconferentie - hebben die dan niet geluisterd ??). Er is helemaal geen opvang-probleem !!! Vanmorgen op Q-Music was het ook al van dat, luisteraars die het zich afvroegen en als Jambon dan uitlegde dat de scholen helemaal niet dicht gaan, net om geen opvang-probleem te hebben, bleek dat de presentatoren het ook nog niet door hadden tot dan.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomby schreef: Ik vind deze maatregel juist zeer logisch, en snap niet waarom er initieel zo zwart-wit gedacht werd. De uitleg dat kinderen niet naar school kunnen sturen, met als risico dat ze bij grootouders terecht komen, leek me de evidentie zelf. Dus ja, een oplossing waarbij voor kinderen waar er echt niets qua opvang mogelijk is, ze vooralsnog op school opgevangen kunnen worden, lijkt me een logische oplossing.

De school gaan helemaal niet blijven vol zitten. Er zullen tal van ouders zijn die wel voor hun kinderen kunnen zorgen. Er zal economische werkloosheid zijn. Er zijn een hoop mensen die (nog meer) thuis zullen werken. Er zijn er die hun kinderen naar een (gezond/jong) familielid kunnen brengen.

Je ziet toch van hier dat dat beter is dan iedereen maar naar school blijven sturen ?!
Dat men de grootouders buiten schot wil houden begrijp ik. In een ideale wereld zou de maatregel niet nutteloos zijn. Maar, er is geen controle mogelijk/haalbaar op wie al dan niet opvang kan regelen en dus geen aanspraak zou moeten maken op de school opvang. Resultaat zal zijn dat toch vele mensen gaan blijven werken of rustig thuiswerken en de kinderen naar school gaan laten gaan.
Proficiat voor de ouders die hun kinderen thuis houden.
Maar laat ons wel zijn. Kleine kinderen in huis kan je niet combineren met thuiswerken (ik toch niet). Broers of zussen moet ook gaan werken, dus de kans dat die kunnen oppassen is zo goed als nul. Ik ga geen weken verlof opofferen, nee echt niet, dat verlof heb ik broodnodig om de rest van het jaar de kinderen te kunnen opvangen. Overmacht inroepen op het werk? Ze gaan mij graag zien komen, wetende dat er opvang is.
Mooie maatregel voor een ideale wereld, maar waardeloos in de realiteit. Verzuurde reactie of niet, zo denk ik er over.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Vastgestelde besmettingen van 399 naar 556 (+153)!

In werkelijkheid nog veel meer natuurlijk door de beperkte testen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wel, we zullen volgende week dan wel zien wie gelijk heeft. Ik verwacht wel dat dit in de pers zal komen. In jouw geval is het duidelijk zo dat je je kinderen toch naar school zult moeten sturen, maar volgens mij gaat minstens de helft toch wel niet op school zijn.
Onze school is blijkbaar al aan het rondbellen om zicht te hebben op hoeveel kinderen ze mogen verwachten maandag.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ddd schreef:Vastgestelde besmettingen +153!
Aha.
Dat zijn cijfers waar je iets mee kan aanvangen: nu zien we een verloop dat exponentieel lijkt sinds 10/03. Die cijfers had de regering gisteren ook al natuurlijk. En dan is de evidente vraag waarom de scholen niet geheel toe gaan.
Je blijft heel veel contacten houden: tussen kinderen onderling, tussen onderwijzend personeel en kinderen, ... Dus het sociaal contact wordt geenszins gebannen met deze maatregel.

Ondertussen liet een collega me een filmpje zien van de opening van een Aldi, waar mensen elkaar bijna platduwen om toch maar binnen te raken.
Als je nu gewiekst bent, verhoog je de prijzen toch een beetje. Gewoon, omdat het kan. De ganse rayon van het WC papier was leeg, dan zal er niet gekeken worden op een centje meer of minder per rol hé :).

@vrije tijd
Wandelen in het bos, werken in de tuin, ...

@school
Ik las in de whatsapp groep van de klas dat de school bij ons ook aan het rondbellen is.
Ik lees toch heel wat ouders die geen opvangmogelijkheden hebben en dus kinderen naar school sturen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Als je nu gewiekst bent, verhoog je de prijzen toch een beetje. Gewoon, omdat het kan. De ganse rayon van het WC papier was leeg, dan zal er niet gekeken worden op een centje meer of minder per rol hé :).
Doe bol.com blijkbaar al. Had een goede week geleden een voorraad besteld via 1dayfly (dus niet omwille van Corona). Paar dagen later zie ik dezelfde pak bij bol voor nog een paar euro goedkoper: €27. Gisterenavond keek ik nog eens, en was diezelfde pak ineens €36 of dus ruim 30% duurder !
Wel vervelend dat 1DF zo'n trage delivery heeft, want nog geen zicht op wanneer onze voorraad gaat toekomen, dus mogelijk moet ik toch nog op zoek in de supermarkten :p.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Aha.
Dat zijn cijfers waar je iets mee kan aanvangen: nu zien we een verloop dat exponentieel lijkt sinds 10/03.
Was je daar soms op aan het wachten om wakker te worden ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

153 erbij, nu gaat het hard beginnen gaan!

It gets worse before it will get better.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

R2D2 schreef: - wat met het inkomensverlies ? Dit wordt met grote zekerheid een ramp jaar. Zes maanden geen inkomsten, maar wel kosten...
De politici spreken voor maatregelen voor de bedrijven, maar wat met de freelancers, de zelfstandigen, de studentenjobs, horeca, cultuur en iedereen die op afroep werkt ?
Ik heb al en stuk of 2 lokale zaken zien posten dat zij tot nader order nog de gewone uren open blijven. Sommige wel tijdelijk met gratis levering aan huis voor wie niet wil/kan komen. Van de garage kregen we ook net bevestigingsbericht voor onze afspraak morgen.

Ik zie dat er boetes op komen dus waarschijnlijk zullen ze nog wel veranderen van gedacht.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Jack Daniels schreef:Hmmm, mijn drie diepvriezers die nokvol zitten komen nu uitstekend van pas. Wij kunnen makkelijk een paar weken overleven zonder inkopen te moeten doen.
Door eigenlijk altijd promo's te 'jagen' zit de kasten/frigo hier ook altijd standaard voor 1 maand vol. Wel chill, veel goedkoper en moet nu niet persé naar Colruyt. Uit ervaring weet ik dat de voorraden van Colruyt echt niet zo groot zijn als die van de buitenlandse winkelcentra's hoor. Bij gewone dagen met promo heb je al vaak een stock te kort bij Colruyt (en niet voor maar 1 dag)...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:Ik heb al en stuk of 2 lokale zaken zien posten dat zij tot nader order nog de gewone uren open blijven. Sommige wel tijdelijk met gratis levering aan huis voor wie niet wil/kan komen. Van de garage kregen we ook net bevestigingsbericht voor onze afspraak morgen.
Ik zie dat er boetes op komen dus waarschijnlijk zullen ze nog wel veranderen van gedacht.
Boetes of niet, het getuigt van weinig burgerzin en solidariteit om de maatregelen te ontwijken...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

R2D2 schreef: - telewerk : ik heb al via verschillende bronnen gehoord dat de telewerk infrastructuur niet voorzien is op 100% telewerk. Oa. te kort aan bandbreedte.
Hier ben ik ook benieuwd naar. We werken in ons bedrijven allemaal en altijd van thuis (hebben geen kantoor zelfs), maar als iedereen dat begint te doen. En nog wat gamende en Netflixende kinderen erbij...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Net terug van onze lokale Carrefour en van hamsteren is er hoegenaamd geen sprake. Zag er wat tegenop, maar de missus wou persé vandaag al de boodschappen uit schrik van schaarste in het weekend. Maar zelfs de typische hamsterproducten waren gewoon op voorraad, zij het niet van alle merken/hoeveelheden (er waren wel wat lege plekken in de schappen) : wc-papier, pasta, rijst... Het was wel vrij druk voor een weekdag, maar er was ook duidelijk genoeg personeel aan de kassa's en voor het bijvullen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kom net van bij een Proxy Delhaize. Veel mensen hadden WC-Papier bij, maar slechts 1 pak. Dus niet direct hamsterpraktijken. Wel opvallend dat Delhaize massa's Pasta/Spaghetti prominent tentoon gespreid had.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Zal regiogebonden zijn :) in thuisregio blijkbaar aldi tijdelijk gesloten omdat personeel de kans niet kreeg om rekken bij te vullen terwijl ze open bleven :bang: Hier zijn de (bio-)vrouwen al >2 uur weg naar carrefour, normale boodschap en +- half uur... (hun kennende zitten die intussen in de action :lol: speaking of the devils.... ze zijn thuis :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Trump is bij deze officieel niet meer de grootste idioot op twitter :
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb het geluk dat ik kan shoppen bij een aantal horeca winkels (Hanos, ISPC, Metro). Deze winkels sluiten niet maar het grote voordeel in mijn geval is wel dat café's en restaurants vanaf middernacht moeten sluiten. Bijgevolg gaan die horeca zaken geen inkopen doen voor hun zaak en zal er veel minder volk bij die horeca winkels over de vloer komen. Dan maar even naar Gent of Antwerpen rijden. De kans is ook heel groot dat een pak verse producten (kip, vlees, vis, schaal- en schelpdieren, groenten, fruit) met flinke kortingen verkocht gaan worden omdat die winkels anders met een stock gaan blijven zitten die ze voor een deel weg zullen moeten gooien. Bovendien zal het daar geen file zijn zoals nu al het geval is bij Colruyt, Carrefour, Delhaize... Lege rekken zullen ze daar ook niet hebben. Win-win situatie voor mij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MClaeys schreef: Ik zie dat er boetes op komen dus waarschijnlijk zullen ze nog wel veranderen van gedacht.
Ik hoop toch dat die boetes niet nodig gaan zijn, hopelijk haalt het gezond verstand het.
jutuiz schreef:Hier ben ik ook benieuwd naar. We werken in ons bedrijven allemaal en altijd van thuis (hebben geen kantoor zelfs), maar als iedereen dat begint te doen. En nog wat gamende en Netflixende kinderen erbij...
Ik denk niet dat er problemen gaan zijn bij de ISP's toch zolang er geen schade is aan de infrastructuur (vele water van de laatste dagen zorgt voor verzakkingen hier en daar), het internet zal mss wel wat trager zijn.

Problemen zijn wel mogelijk bij de VPN, Citrix, etc. infrastructuur van bedrijven en in de cloud als die niet voldoende kunnen scalen.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Stroper schreef:... Wel opvallend dat Delhaize massa's Pasta/Spaghetti prominent tentoon gespreid had.
Ik shop bijna altijd in Delhaize, de pasta was een folderactie (2+1 gratis) of zo, vanaf donderdag. De pasta stond op woensdagavond al klaar aan de kop van de rayons.
Door hun kastenvuller acties (1+1, 2+2) hebben wij eigenlijk constant een flinke voorraad van pasta, choco, confituur, kaas en ijscreme.
En na het zien van de beelden op tv weet ik nu waarom Colruyt mij nog amper ziet, leve de selfscan!!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

philippe_d schreef:Boetes of niet, het getuigt van weinig burgerzin en solidariteit om de maatregelen te ontwijken...
Hangt er vanaf hoe dat verloopt, als je er niet binnen kan winkelen maar ze leveren wel in die tijdstippen dat ze normaal gewoon open zijn, wat is dan het verschil met een Bol die ook gewoon doorgaat?
En het wil niet zeggen dat de afspraak met de garage doorgaat dat ze ook open is voor klanten (tegenbericht kan ook nog volgen, de dag is nog niet om. Crisisberaad op het werk van men vrouw over hoe de volgende weken gaan lopen is ook nog maar pas afgelopen dus afwachten). Of het kan een automatisch bericht zijn en we staan morgen voor een gesloten deur.


Toch wat creepy al die maatregelen, net even op de site van Ikea gekeken en Waasland Shopping, het zal toch een impact hebben. De lege winkelrekken geven wel een dik wtf gehalte, gelukkig hadden we niet veel nodig om het weekend door te komen. Misschien toch maar ergens een fietskar op de kop tikken zodat de grote boodschappen meteen ook met de velo kunnen :D dat was sowieso al het plan maar nog geen plaats om ze te plaatsen :).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ondertussen reeds enkele mails gehad van winkels die op één of meerdere avonden in de week gaan openen... tja, terug een concentratie dan.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neem het met een sarcastische lepel zout, maar het zou toch goed in een science fiction boek kunnen passen.
Dit corona virus is gewoon de natuur, het eco-systeem die de overbevolking en de vergrijzing hardhandig terug dringt.
De biologische oorlogsvoering waartegen wetenschap en pharma-industrie machteloos staan. Zoals bosbranden ook hun ecologisch nut hebben, en oorlogen ook ontstaan door overbevolking en economisch onevenwicht of voedseltekorten.
Laatst gewijzigd door R2D2 13 maa 2020, 16:20, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Met deze Corona hetze vind ik het boek "The Andromeda Strain" van Michael Crichton uit 1969 weer heel erg actueel.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 13 maa 2020, 16:25, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

CCatalyst schreef:
jutuiz schreef:Hier ben ik ook benieuwd naar. We werken in ons bedrijven allemaal en altijd van thuis (hebben geen kantoor zelfs), maar als iedereen dat begint te doen. En nog wat gamende en Netflixende kinderen erbij...
Ik denk niet dat er problemen gaan zijn bij de ISP's toch zolang er geen schade is aan de infrastructuur (vele water van de laatste dagen zorgt voor verzakkingen hier en daar), het internet zal mss wel wat trager zijn.

Problemen zijn wel mogelijk bij de VPN, Citrix, etc. infrastructuur van bedrijven en in de cloud als die niet voldoende kunnen scalen.
Ik zie ook geen problemen bij de ISP's.
Maar misschien wel bij de thuiswerkers zelf die een abonnement hebben met beperkt volume of FUP.
Als je op smallband komt, dan zal thuiswerk toch lastig zijn :-( .
In plaats van Sportkanalen open te zetten, kunnen de ISP's misschien bijdragen door tijdelijk (of beter: permannent :-)) de volumelimieten af te schaffen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”