Kabels wegwerken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zou graag beroep doen op jullie creativiteit om mijn kabels weg te werken. Ik heb van mijn vrouw een nogal aandringende vraag voor een oplossing gekregen om deze kabels uit het zicht te krijgen.

Ik denk dat de foto's het probleem goed illustreren:
IMG_20200229_101933.jpg
IMG_20200229_101951.jpg
Wat extra info: de dwarsbalk waar de TV op staat is onegveer 1m30 lang. Die eindigt niet tegen een muur,n er is dus ook een opening aan de andere kant van de schouw.

De schouw is een open haard. Deze kan gebruikt worden in theorie maar wij hebben die nooit gebruikt. We wonen in een appartement, een open haard vinden wij niet handig. Ik vermoed dat ik niet zomaar een gat / gleuf ga kunnen boren in die schouw want dat ik anders wel eens zou kunnen de afvoer raken.

Enkele denkpistes:
- aan de linkerkant kan in principe een kast komen te staan met deurtjes. Ik zou die kunnen voor de stekkerdoos zetten en dan alle elektrische apparaten erin. Dan blijft enkel nog het probleem over dat op de dwarsbalk heel wat kabels gaan blijven glijden
- een kabelgoot tegen de schouw plakken. Dat lijkt me nogal lelijk te zijn, zelfs nadat die geverfd zou zijn. Deze zou dan tegen de kast moeten aan komen en dan een gat in de zijkant van de kast om de kabels in de kast te begeleiden
- Vervelend is ook dat de TV op een poot staat. Anders zou ik precies gewoon een houten plank op juiste lengte verticaal monteren op de dwarsbalk en daarachter de kabels leggen. Misschien is een optie om de TV aan de muur te hangen, maar dan vrees ik opnieuw dat ik in de afvoer ga boren? Ofwel de TV-poot uitsnijden maar dat gaat opnieuw lelijk zijn, denk ik.

Dank voor jullie hulp!
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

ik zou een houten kader met valse achterwand maken; zie bv https://www.viadurini.nl/mirko-tv-stand ... ge-in-hout
modems, stb, ... kan je allemaal achter de valse bodem kwijt.

langs een zijde een luikje maken en je kan overal aan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou in elk geval ook gewoon met een kastje links werken. Niet enkel de kabels zijn een probleem, maar vooral al die andere extra toestellen die daar her en der op/voor de schouw staan zijn behoorlijk rommelig en zorgen ervoor dat je nog altijd een hoop kabels in het zicht gaat hebben. Dus gewoon links een kastje, dan kan de verdeelstekker daar al achter uit het zicht, en heb je dan 1 kabelbundel die van of vanachter het kastje naar de TV kan lopen.

@cybersurfr: €3600 really ?! :eek: En ik vind het er dan nog altijd behoorlijk mottig uitzien en weinig praktisch.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:26, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er zit een schuif voor de afvoer en een stukje isolatiepaneel. Tim, jouw voorstel lijkt me wat overkill voor mijn probleem.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Overkill om je vrouw een plezier te doen kan toch niet?
't is dat of je vrouw hé Goz :-D :-D :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Ik zou ook voor een systeem gaan waarbij de hele haard - vermits die toch niet wordt gebruikt - afgedekt is, ongeveer zoals de foto uit Tim zijn reactie.
Op die manier krijg je een meer rustige hoek, maar dat is dan ook een beetje voorkeur.
Je kan dan nog daar leggers in maken ipv de haard of wat dan ook.

Voor het probleem van de TV voet: waarschijnlijk kan de voet er af.
Kan je de TV ophangen?
In het systeem van een hele plaat/wand of evt half vanaf de dwarsbalk tot aan plafond, kan je dan een 2de plaat/constructie maken tegen de voorste waar je de TV tegen schroeft - op voorwaarde dat die kan opgehangen worden.

Als je net zo breed als de schouw gaat, krijg je natuurlijk aan de zijkant een naad in de overgang van de constructie naar de schouw.
Ga je breder dan de schouw kan je aan de zijkanten die leggers maken.
Op zich is dat niet zo gigantisch veel/moeilijk en naar mijn mening wel de mooiste oplossing.

Het is wat werk maar zoals Philippe ook al schrijft: je doet je vrouw een gigantisch probleem en zelf ga je ook content zijn van de rust.
Heppie NY!
Huff
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2015, 09:23
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Als je de haard toch nooit gaat gebruiken zou ik wel via de schouw durven werken.
Dus achter de tv een gat naar de schouw/haard toe (goed schuin naar onderen, dan kom je misschien rechtstreeks in de haard).
Je kan de tv dan zelfs ophangen wat nog een meer opgeruimd beeld geeft.

De haard zelf afsluiten met een wit deurtje ofzo en alle apparatuur hierin.

Ik zie wel niet goed waar je 230V, netwerk, coax enzo vandaan moeten komen.
Als dit ook links bij de stekkerblok is zou je ook van hieruit naar de haard toe kunnen boren.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Afhankelijk van het gebruikte materiaal zou je die balk kunnen vervangen door een uitgeholde structuur waarin kabels (en eventueel stopcontacten) ingewerkt zitten, maar 't lijkt beton op de fotos dus eerder een structuur rond de balk. Je kan die dan ook voorbij de hoek laten komen en de kabels/contacten volledig inwerken.
Britta
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 feb 2020, 08:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Of gewoon zorgen dat uw vrouw niet uit de keuken kan...
dan heeft ze er geen last van :angel:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Begin al met een kastje, HDMI switch en ir verlenger.
Dan heb je 1 HDMI kabel naar u tv lopen, en je kan hetgeen weg zit nog met ir bedienen.

En dat samen met stroom kan in een klein kabelgootje dat je kan schilderen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”