Radio amateurs: 44/8 is niet meer

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De radio amateurs onder ons zullen AMPR wel kennen, Amateur Packet Radio Network.
Die hebben in de vroege dagen van het internet de range 44.0.0.0/8 range cadeau gekregen en dat was tot voor kort nog altijd zo.

Midden vorig jaar echter heeft de trust die de block beheerde beslist om er geld uit te slaan.
De laatste /10 van het block is verkocht aan AWS, voor zo'n 50 miljoen dollar ofzo; dus 44.192.0.0/10 is nu commercieel.
Enkel 44.0.0.0/9 en 44.128.0.0/10 bestaan nog voor AMPR.

Het ergste lijkt met nog dat de beslissing om te verkopen niet in het openbaar is bediscussieerd, terwijl die toch in trust werd gehouden voor de wereldwijde community.
Het gebruikte excuus was "dat de block toch veel te groot was", terwijl je overal op het internet kan terugvinden dat men aanvragen voor een subnet weken laat hangen om dan kort en droog "nee" te antwoorden.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, daar zijn hele discussies rond geweest enkele maanden terug.
Terug draaien gaat moeilijk, daar de beheerder van die trust eveneens onlangs overleden is...
https://tech.slashdot.org/story/19/11/2 ... b6cyt-dies

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

mja ipv4 is aan het op geraken, logisch dat ze ranges gaan hergebruiken die in begin van internet tijd zijn verspeeld
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor de duidelijkheid: de range is *niet* ingetrokken door Iana (dan zijn er nog andere kandidaten; iirc heeft oa apple nog een ganse /8).
De trust (ARDC) die de range moest beheren heeft hem zonder consultatie met de wereldwijde radioverenigingen opgedeeld en verkocht (weet ook dat de ARDC pas in 2011 opgericht is en dat ze officieel niet de eigenaar waren van 44/8; die was toegewezen aan "radio amateurs", niet aan een specifieke organisatie).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Helemaal correct!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Maar de trust heeft m wel verkocht ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De laatste /10 dus.
Zij gingen uit van "possession is 9/10s of the law", maw zij verstonden onder "beheren" het intrinsieke recht om ook van de hand te doen.
De community ziet dat niet zo (het is niet omdat je een concierge aanstelt met sleutels van een gebouw, dat die dat gebouw mag verkopen), maar nu is het quasi te laat (dat waren allemaal "good faith" afspraken, die je moeilijk kan gaan bewijzen bij een rechtbank).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Slim en zekerder dan de lotto...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lijkt mij vergelijkbaar met de .Org situatie. Die non-profit die dat ook beheerder heeft zichzelf duur en commercieel verkocht.

Al zal dat uiteindelijk er wel mee te maken hebben gehad dat bij de creatie van die entiteit die dat beheerder, of het nu dit is of .Org, men er niet aan gedacht heeft dat juridisch zo dicht te timmeren dat dit onmogelijk is. Maarja, wie denkt daar nu aan in die tijden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dicht te timmeren?
John Postal (de man die de IPs uitdeelde) had, iirc, gewoon een range voorbehouden voor "de radioamateurs", zonder daarbij eigendom toe te kennen of in detail te gaan. Vergeet niet dat dit lang voor icann en iana was.
Over de jaren heen is het beheer van die range in handen gekomen van de ardc (maar ook die bestaan pas vanaf 2011).
Om dan ineens geld te ruiken en een deel van de range te verpatsen.

.org is icann zelf die de verkoop doet dacht ik.
Die organisatie heeft geen US government oversight meer sinds een paar jaar, en de geplande/gehoopte UN oversight is nooit van de grond gekomen.
Trouwens, de EFF vecht de verkoop van .org wel degelijk aan (terwijl bij 44/8 iedereen lijkt te berusten).
https://www.eff.org/deeplinks/2020/01/i ... t-sale-org
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dus als ik het goed begrijp heeft iemand iets in beheer, 't is dus niet van hem/haar/x, maar het is ook niet van iemand anders. En die iemand heeft dat verkocht.
En wie zou er moeten reclameren of ingrijpen ?

Volgens mijn begrip, met de weinige info waarover ik beschik, is diegene die het in beheer heeft, ook diegene die het dichtsbij 'eigenaar' aanleunt, vermits er geen echte eigenaar is.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat was hun mening ook.
De community zelf zag hen blijkbaar eerder als concierges, die in naam van de wereldwijde nationale radio amateur verenigingen het patrimonium beheerden (lees: de IPs uitdeelden), zonder recht om dat patrimonium van de hand te doen.

Maar idd, daar stond wss niks van op papier want dat was blijkbaar nooit nodig geweest (zo gaat dat met van die gegroeide toestanden).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Niet onbelangrijk: naar wie gaan de centen ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”