Koffie Apparaten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

meon schreef:Los van het feit dat wellicht elke koffie-purist hier gruwelt van voorgemalen koffie... Heb je de verpakking van je dessert-koffie geopend met een tuinhakselaar? :D

Zelf heb ik m'n koffie hele tijd klaargemaakt in een Aeropress, de 'slow brew'-methode voor filterkoffie...
Heb nu sinds enkele maanden ook Dolce Gusto en de hoop plastic dat je weggooit begint ook mij tegen te steken. Heeft iemand ervaring met hervulbare cups? Indien ja, metalen? Plastieken? Hoeveel ellende haal je jezelf op de hals door die dingen zelf te vullen? Is het resultaat nog altijd oké?
Ook aan het kijken voor een aeropress en een V60 systeem.
Koffie kan toch leuk zijn om mee te experimenteren!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Jack Daniels schreef:Koffieprut werkt als zenuwgif tegen slakken. Alleen is het nog maar de vraag hoeveel prut er in die potjes aroma van Senseo, Dolce Gusto, Nespresso... zit.
En dan heb ik het nog niet over de prijs. Verschrikkelijk duur in vergelijking met bonen (zonder aroma's toegevoegd). 1 van de redenen waarom ik al tientallen jaren bonen koop in combinatie met een professionele maler en een espressomachine.
Eenvoudig krijg je die koffiedras er in elk geval niet uit. Deze is om te beginnen al vast aangestampt in de cup (geen los poeder) met vaak nog een folie overheen.
Maar zoals je zegt: prijs. Maar in dit geval gaat het wellicht vooral om het gemak en eenvoud tov de alternatieven. Een Dolce Gusto heeft virtueel geen onderhoud nodig anders dan misschien ontkalking en je bent niet aan het sukkelen met koffie malen, afwegen, kopjes voorverwarmen, juiste temperatuur zetten, koffie aandrukken, het individueel afval, ... dat je hebt met de meer manuele systemen.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Jack Daniels schreef:Koffieprut werkt als zenuwgif tegen slakken. Alleen is het nog maar de vraag hoeveel prut er in die potjes aroma van Senseo, Dolce Gusto, Nespresso... zit.
En dan heb ik het nog niet over de prijs. Verschrikkelijk duur in vergelijking met bonen (zonder aroma's toegevoegd). 1 van de redenen waarom ik al tientallen jaren bonen koop in combinatie met een professionele maler en een espressomachine. Zie ook rubriek "ik heb nieuw speelgoed".
Hier wat info over die alu cups
https://bundles.nl/4-redenen-waarom-nes ... pot-maken/
Zo'n professionele maler (al dan niet nog eens met espressomachine) is anders toch ook wel een kostelijke investering initieel..
Ik denk dan dat een goeie "pour-over" machine/of manueel (met een deftige ketel) met versgemalen bonen of een aeropress toch net iets interessanter is voor de meeste mensen.
Als je natuurlijk alleen espresso drinkt dan heb je heel wat minder keuze natuurlijk.

Moest je echter goede suggesties hebben voor een entry-level grinder mag je die wel altijd geven (voor pour-over/aeropress maalstand)
Momenteel lijkt een barratza encore nog wel de winaar te zijn (niet voor espresso natuurlijk)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Koffie is overigens het eerste (zinvolle) dat ik ooit in een keuken heb leren maken.
Grootmoeder maakte bij binnenkomen altijd koffie voor garage open ging en er iemand op stond. De koffiemolen was dan ook de moment dat ik wist dat er iemand beneden was. Gebeurde nog op de klassieke manier, koffie malen maar geen geavanceerd super spul. Koffie was de klassieke melitta "watertoren", met wat chicorei erbij. Soms kwam ze nadien toe terwijl koffie dan al bezig was (werd niet altijd even hard geaprecieerd omdat ik in principe nog niet uit bed mocht zijn :nono: )
De chicorei deed ik ook op vrijwilligerswerk, zeker bij de ouderen weekt die geur wel nostalgische gevoelens los. Een verloren traditie of iets regionaals dat ik als xennial niet zou mogen kennen... Is dus echt koffie op grootmoeder's wijze ;p (aan de andere kant grootmoeder is de koffie eerder brak water dus gelukig dat ik het daar niet van geleerd heb)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

meon schreef:Maar zoals je zegt: prijs. Maar in dit geval gaat het wellicht vooral om het gemak en eenvoud tov de alternatieven. Een Dolce Gusto heeft virtueel geen onderhoud nodig anders dan misschien ontkalking en je bent niet aan het sukkelen met koffie malen, afwegen, kopjes voorverwarmen, juiste temperatuur zetten, koffie aandrukken, het individueel afval, ... dat je hebt met de meer manuele systemen.
Enige onderhoud aan mijn Giotto Rocket espresso is... ontkalken. Tenzij ik uitsluitend Spa blauw gebruik, dan hoeft zelfs dat niet meer.
Koffie malen en afwegen: hier staat een Eureka Olympus grind on demand koffiemolen: 1 keer de juiste hoeveelheid instellen en de molen stopt met malen na de opgegeven tijd
Kopjes voorverwarmen: op mijn Giotto is er plaats voor 3 kopjes die automatisch opgewarmd worden door het espressotoestel zelf
Koffie aandrukken: tja, dat leer je na verloop van tijd en wordt een automatisme
Individueel afval: enkel en alleen koffieprut dat in de GFT gaat.
Nadeel: de vrij hoge prijs maar daar staat tegenover dat zo een toestel zonder problemen 10 jaar meegaat. En de onderdelen blijven quasi onbeperkt beschikbaar.
Het is een espressomachine maar ik maak er eigenlijk café lungo mee (café americano bij de Spanjaarden), dus espresso met veel meer water zodat je een kop koffie krijgt met schuim op, schuim afkomstig van de zetgroep en niet van chemicaliën die in die potjes van Nespresso en consoorten zitten.
Een espressomachine voor thuisgebruik zoals ik er eentje heb is best geschikt voor mensen (zoals ik) die enkel en alleen 's morgens 1 of 2 koppen koffie drinken. Houd rekening met een opwarmtijd van bijna een kwartier voor dat ding onder stoom is en een verbruik van 2kW of meer als ik mij niet vergis. Om dat dan een hele dag draaiende te houden, amai mijn stroomverbruik. Wie veel koffie drinkt is inderdaad beter af met andere toestellen of methodes om koffie te zetten.
Wie echt gaat voor een espressomachine die koopt best eentje met een E61 zetgroep. Houd wel rekening met minimaal 1700 euro voor een nieuw toestel. en dat ziet er ongeveer zo uit
Bijlagen
Capture.PNG
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Toch mijn espresso machientje vandaag mogen afhalen. Padje van de Senseo en kopje koffie gezet, vers padje van de Senseo opengebroken en in de espresso machine gedraaid. Amai, wereld van verschil. Er gaat in alle geval minder koffie in de cup. Kan net geen twee koppen zetten van 1 Senseo pad. De Senseo is zacht, misschien net niet smaakvol genoeg maar dezelfde koffie via het espresso machientje. BOEM. Voor dezelfde hoeveelheid water is dat een wereld van verschil.

Het voordeel van de Senseo is dat deze wel snel proper is en niet blijft nalekken. Het espressomachientje blijf langer nalekken en blijkbaar zijn er wel meer mensen in mijn omgeving die er last van hebben.

Kan gaan experimenteren met koffie en dan nog experimenteren met de maling. Als er iemand een tip heeft voor een ietwat 'zoetere/fruiterige' koffie...

Zijn er mensen die ESE pads gebruiken?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Jack Daniels schreef:dus espresso met veel meer water zodat je een kop koffie krijgt met schuim op, schuim afkomstig van de zetgroep en niet van chemicaliën die in die potjes van Nespresso en consoorten zitten.
Neem bv. de ingrediënten & allergenen van de "Linizio Lungo" cup van Nespresso: "Gebrande en gemalen koffie. Verpakt onder beschermende atmosfeer."
Het schuim bij Senseo komt ook gewoon door het design van het toestel. Ik denk dat senseopads ook alleen maar gebrande en gemalen koffie bevatten.

En hier is een video van een Nespresso toestel dat een schuimlaag geeft met gewone gemalen koffie:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

lanadekat schreef: Neem bv. de ingrediënten & allergenen van de "Linizio Lungo" cup van Nespresso: "Gebrande en gemalen koffie. Verpakt onder beschermende atmosfeer."
Producenten zijn niet verplicht om alle ingrediënten op het etiket of de verpakking te vermelden. Het mooiste voorbeeld hiervan is wijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 mei 2014, 14:06
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 38 keer

Slafes schreef:Even een oud topic omhoog halen, gezien ik een assortiment van gemalen koffie gekregen heb wou ik toch eens kijken naar een espresso machientje.

Ik ben eerder op zoek naar een goedkoop toestelletje, zonder al te veel poespas.

Zag dat er vorige week eentje bij Aldi was voor 79 euro, die zijn er uiteraard niet meer, maar ook op de Lidlshop is er eentje van zelfs maar 70 euro.

Het toestel van Aldi staat krak hetzelfde op Amazon en Bol voor 109 euro. Specificaties van 15 bar... Op Bol zie ik er staan van 15 en 20 bar maar geen idee wat het uiteindelijke verschil gaat zijn. Ben geen zware koffiedrinker dus zou liefst onder de 100 euro willen blijven, daar moet ik al behoorlijk wat kopjes voor drinken om dat er uit te halen.

...
Slafes, ben je nog op zoek naar de koffietoestellen van de Aldi? Ik heb namelijk in de Aldi van Kinrooi gezien dat ze het volgende nog ruim in vooraad hebben:
- Quigg Koffiemolens voor 49,99 euro
- Quigg koffiezetapparaten met timer en thermos voor 39,99 euro
- Quigg espresso-aparaten voor 79,00 euro
- Italia Espressomakers voor 11,99 euro

Welke je precies zocht, weet ik niet.
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik neem aan dat het over jouw voorlaatste vermelding gaat:
Bijlagen
chrome_20200826-260643_ZrD7.png
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

meon schreef:Ik neem aan dat het over jouw voorlaatste vermelding gaat:
Op Aliexpress doorgaans voor de helft van de prijs maar dit keer ist 't dubbel. :lol:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Zelfs wholesale op Alibaba (ik neem aan dat Aldi niet de consumenten-versie Aliexpress gebruikt) nog altijd 100 dollar.
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Tenzij Aldi er 1000 neemt op Alibaba. Stukprijs van $46. :-D
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Opletten met het expansie vat dat nogal rap scheurt bij die goedkope toestelletjes. Maar daar denkt de gemiddelde consument niet bij na uiteraard.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Slafes schreef: Zijn er mensen die ESE pads gebruiken?
We hebben dat een aantal weken gebruikt maar afgevoerd. Was altijd wel iets mee.. meestal te weinig koffie of koud gezien trage doorlooptijd. Was een halfautomaat. Idee leek me wel iets, steeds proper en weinig gedoe. Resultaat dus maar mager, weinig concurrentie in het aanbod, steeds verpakkingsafval. Bonen zijn IMHO de beste optie.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vind dat die dingen er zo ouderwets uit zien of is het mijn denkbeeld die verkeerd zit :lol:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Gluurbuur schreef:Slafes, ben je nog op zoek naar de koffietoestellen van de Aldi? Ik heb namelijk in de Aldi van Kinrooi gezien dat ze het volgende nog ruim in vooraad
Ondertussen een 2dehands toestelletje gekocht. :)

Bon, vandaag de Rombouts Mild geprobeerd. Die is lekker. Nu dat blik van 500gr opkrijgen. :)

In mijn eerder bericht had ik het dus ook over het Aldi toestelletje waar Goztow het over had. Dezelfde zijn overal te koop onder andere merknamen maar nergens zo goedkoop als bij Aldi. Zelfs Amazon een heel stuk duurder.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Deze week geprofiteerd van aanbieding bij AH. Lavazza bonen, 1+1 gratis. Daarmee kwam de prijs op 7,99 voor een kilo. Ben benieuwd. Je zou er versteld van staan hoeveel smaakverschil mijn espressomachine naar boven brengt. De ene koffieboon is de andere niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Hier geen echte fan van Lavazza, is vaak met robusta-bonen die gewoon tot kleine koolhompjes verbrand zijn om de "minderwaardige" smaak te verdoezelen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De Lavazza die ik gekocht heb, daar staat echt wel 100% Arabica p de verpakking
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

@meon welke bonen raad je aan?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Goh, ik wil daarmee niet gezegd hebben dat ik alle wijsheid heb, maar ik haal m'n koffiebonen bij een lokale ambachtelijke branderij. Da's zo'n plek waar je binnen gaat voor een pakje dessertkoffie van 500 gr en pas 1,5u later buiten gaat na dat ze alles uitgelegd hebben en u 5 verschillende blends hebben doen proeven :-).
Ik ken de Lavazza-smaak vooral van de verschillende Italiaanse collega's die in het verleden wel een een moka-pot koffie zetten. Zij lyrisch over de Lavazza, ik proefde vooral een rooksmaak, echt niet lekker (naar mijn smaak).
Maar als je dan toch naar lokale specialties gaat, kan je eens kijken naar het Antwerpse Caffènation.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik ben vooral verschoten van hoe snel die volautomaten hun waarde verliezen. Had er vorig jaar eentje gekocht aan ongeveer 1000€.

Als ik dat model opzoek op 2dehands, dan kosten die nog 200 a 300€, da's wel stevig mijn broek scheuren zo. :-(
ooh. shiny.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cloink schreef:Ik ben vooral verschoten van hoe snel die volautomaten hun waarde verliezen. Had er vorig jaar eentje gekocht aan ongeveer 1000€.

Als ik dat model opzoek op 2dehands, dan kosten die nog 200 a 300€, da's wel stevig mijn broek scheuren zo. :-(
Wegblijven van die volautomaten à la Jura. Voor een goeie 500 à 600 euro meer had je een echte espressomachine. Na 10 jaar krijg je daar makkelijk nog 500 euro voor. Die dingen gaan gewoonweg niet stuk. Af en toe onderhoudsbeurt en bij kapotte onderdelen ze laten vervangen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Het is wat je er mee wil doen, je kan een volautomaat niet vergelijken met een echt degelijk espressomachine. Het doelpubliek is ook anders volgens mij, volautomaten zijn gewoonweg zeer gebruiksvriendelijk en vergen weinig onderhoud, wat bij een espressomachine toch wat meer is. Plus veel mensen vinden het wel handig dat ze weinig moeite moeten doen om speciale koffies te maken met een volautomaat waar je bij een espressomachine toch al wat meer skills moet voor hebben :) Dus ieder zijn ding.

Persoonlijk heb aan beide geen behoefte, ik vind persoonlijk een goeie French press of Aeropress veel smakelijker, maar ook dat is weer enorm subjectief uiteraard. Vandaar dat ik Meon ook volledig volg en koffie haal bij lokale koffiebranderijen (bijv. De Draak of Vandekerckhove in Gent of Onan in Leuven) dan voor die van de grotere merken. Ook al omdat ik vind dat die van de grotere merken meer gaan voor de Italiaanse stijl van branden: zeer donker gebrand/verbrand, hetgeen goed past voor een espresso maar niet voor een goeie French press. Zelf geef ik qua smaak vooral de voorkeur aan de lichter gebrande koffiesoorten, die je veel vaker bij de locale branderijen kan terug vinden.

But again, it's all in the eye of the beholder :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

bollewolle schreef:Het is wat je er mee wil doen, je kan een volautomaat niet vergelijken met een echt degelijk espressomachine. Het doelpubliek is ook anders volgens mij, volautomaten zijn gewoonweg zeer gebruiksvriendelijk en vergen weinig onderhoud, wat bij een espressomachine toch wat meer is. Plus veel mensen vinden het wel handig dat ze weinig moeite moeten doen om speciale koffies te maken met een volautomaat waar je bij een espressomachine toch al wat meer skills moet voor hebben :) Dus ieder zijn ding.
Modbreak:
Dat mag vriendelijker. 't Gaat over koffie begot.
En zo wordt fake news geboren. Verspreid door mensen die niet weten waar ze het over hebben
Het is maar wat je ermee wil doen: koffie zetten tiens, daar dient dat ding voor. Ik heb er nog geen wortelen mee kunnen raspen.
Volautomaten vergen weinig onderhoud: idem dito voor een echte espressomachine. Af en toe ontkalken tenzij je spa blauw gebruikt.
Jij moet mij eens verklaren hoe je met een volautomaat "speciale" koffie kan maken. Als er 1 toestel is waarmee je speciale koffie kan maken dan is het wel een espressomachine. Bij een volautomaat druk je op een knop, de koffie wordt gemalen, komt in de filter terecht, water erbij en klaar. Bij een espressomachine kies je om het even welke hoeveelheid koffie, om het even welke hoeveelheid water, om het even welke maalgraad van de koffiemolen,...
Skills voor een espressomachine? Gemalen koffie in de portafilter, hendel omhoog halen en de koffie wordt gezet.
Voordeel van een volautomaat : de naam zegt het zelf, alles gebeurt volledig automatisch.
Voordeel van een espressomachine t.o.v. een volautomaat : quasi eindeloos.
BTW: vele jaren geleden heb ik zelf twee verschillende volautomaten gehad, ik weet waar ik over spreek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Modbreak:
Allemaal vriendelijk blijven...
Amai, toffe reactie, beetje overload aan caffeine gehad misschien? Serieus, wat voor veronderstellingen maakt gij hier allemaal over mij zonder mij ook maar te kennen??? :bang:

Niet dat het enige zin heeft om hier op in te gaan (zoals gewoonlijk)
... maar gezien je toch wat punten aanhaalt die aantonen dat dat je er zelf precies toch niet zoveel vanaf kent of gewoonweg iemand zijn post niet fatsoenlijk kan interpreteren, so here goes nothing.

Volautomaten zijn makkelijk voor de meeste mensen omdat ze er enkel maar bonen moeten indoen, zien dat er water in het reservoir zit en de rest gaat praktisch vanzelf. Espressomachine moet je al wat meer moeite doen, of tenminste toch als je het goed wil doen. De koffie bonen vers malen met een correcte korrelgrootte (best dus maler met ceramic burrs gebruiken, niet met stalen) en rechtstreeks in de portafiller doen, met een tamper aanduwen (zeer belangijk zodat het water overal evenredig er doorheen loopt), etc ... Vandaar dus veel meer onderhoud, ik had het dus niet puur en alleen over de machine maar over alles wat erbij komt kijken (als je het tenminste correct wil uitvoeren).

Speciale koffies bedoel ik lattes, cappuccino's en derlijke. Bij een volautomaat heb je daar meestal extension voor of zit het allemaal ingebouwd om dat makkelijk te zetten. Bij een espresso machine heb je al wat meer skills nodig om de met stoom opgewarmde melk op een juiste en propere manier bij je koffie te gieten om zo een mooi en vooral lekker resultaat te krijgen. Dus ja, je kan daar zeer mooie resultaten mee verkrijgen, maar wel pas na serieus veel oefenen, iets wat niet voor alle mensen weg gelegd is of wat iedereen ook maar interesseert.

Opnieuw, ik heb op geen enkel moment gezegd dat volautomaat beter zou zijn dan espressomachine, ik zeg gewoon dat het doelpubliek anders is. Niet iedereen heeft het ervoor over om met een espressomachine te leren werken om de koffie te maken die zij prefereren (latte, cappucciono, ...). Het is niet omdat jij dit makkelijk vindt dat dat voor iedereen is. Vandaar herhaling van mijn vorige post: het is allemaal subjectief.
Modbreak:
Hé, is er nog koffie?
Tof trouwens om een doodgewoon topic toch weer kapot te kunnen hebben gemaakt met een idiote post. Ge moet het maar kunnen :roll:
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

bollewolle schreef:Niet dat het enige zin heeft om hier op in te gaan.
Laten we dan vooral constructief op de bal blijven focussen. :wink:

Hier worden de Miko Dessert-koffiebonen wel gesmaakt. Jacqmotte ook (maar dat kan ook wat marketing-effect zijn :twisted: )
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Hier zitten nogal wat zelfverklaarde baristas bij mekaar :-). Zo zie je maar dat koffie best wel heilig kan zijn.
Ik hoop dat iedereen hier beseft dat de voor hem of haar ideale koffie een super subjectief iets is.

Meer nog, voor mij varieert de soort en stijl koffie die ik wil drinken doorheen de dag, bij iemand anders is koffie drinken dan weer een ritueel.

Als we dan toch ook de snobistische toer op willen gaan kan ik het YouTube-kanaal van James Hoffmann aanraden:
https://www.youtube.com/channel/UCMb0O2 ... gsQ/videos

Niet dat ik het eens ben met welke mening dan ook dat die heeft, ik vind het amusant te zien hoe iemand zo'n uitgesproken mening kan hebben over bepaalde bereidingswijzen, accessoires en koffiesoorten...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Na een tijdlang piston-espresso machines gehad te hebben overgestapt op een automaat. Weliswaar zonder melk-en-aanverwanten, want dat vind ik dan weer zo'n vies ding na verloop van tijd.

Voordelen van een manuele: 100% controle. Je doet wat je wilt, je kan ook echt meer uit je bonen halen. Maar effectief iets meer werk, en als ik niet wakker ben heb ik daar ook absoluut geen zin in.

Voordelen van de automaat: als ik 's ochtens een koffie wil, duw ik op 2 knoppen, done. Toestel staat ingesteld op mijn zin (sterkte, warmte). Doe daar goede bonen in (naar je eigen smaak), en je haalt er ook wel wat uit :) Minder controle, dat is een feit, maar het gebruiksgemak is groter.

Maar zoals meon zegt: smaken verschillen, goesting verschilt. Had ik de plek zou ik beide toestellen zetten ;)

Qua bonen koop ik tegenwoordig de proefpakketten van koffiemarkt.nl. Dan kan je vergelijken en zien wat je het beste ligt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Mijn ervaring met bonen: ik heb al van alles gehad, duur, goedkoop, bekende merken, onbekende merken, rechtstreeks van de lokale koffiebrander... Allemaal hebben ze 1 ding gemeen: na verloop van tijd beginnen ze tegen te steken qua smaak en dan stap ik over op een ander merk. En dat gaat weer goed tot ook die smaak begint tegen te steken. Nu de Lavazza koffie van AH aan het drinken (espresso variant). Ik heb niet echt dat wauw gevoel.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 28 aug 2020, 08:02, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Yep. Leuke aan de proefpakketten ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

@Meon ... merci voor de tip van de gulden tas, kende ik nog niet en is ook voor mij 'in de buurt he' (woon terug in Peer !)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik ben geen koffiesnob... Maar een tasje koffie sochtends, en om 10h, en om 15, zijn een must...

Ik heb meer dan 11j een Delonghi EN680 Lattisima gehad. Die nu de geest aan het geven is (combinatie van thuiswerk, dus veel hoger gebruik, en wellicht leeftijd. Desalniettemin, zeer tevreden van "maar een nespresso toestel" zoals sommigen hier zeggen, dat het zo lang dienst heeft gedaan.
41cR9vpTwLL._AC_.jpg
41cR9vpTwLL._AC_.jpg (10.91 KiB) 1161 keer bekeken
Maar gezien dat ik dat al een hele tijd gebriukte met off-brand capsules (L'or voornamelijk, maar ook anderen) had ik zoiets van, "we gaan opzoek naar een leuke volautomaat".
Vanwege de betrouwbaarheid van de vorige, ook nu bij delonghi gekozen, en uiteindelijk een leuk einde-reeksje gevonden, een DeLonghi Autentica ETAM29.510.B.
767112.jpg
Voor jullie "kenners" zal het wellicht rommel zijn, maar na eerst grondig te spoelen en de eerste 6 koffie's direct weg te smijten, maakt het, zelfs out of the box, best een leuk bakkie koffie zoals de hollandse vrienden zeggen.

Voorlopig met boontjes van De Draak hier in Gent, maar een proefpakketje van koffievoordeel is onderweg...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

De vrouw begon er laatst over om toch ook eens iets anders in huis te nemen, na jaren Senseo.

Budget < 500. We zijn geen "koffielutten" zoals ze in onze streek zeggen, maar we kunnen wel genieten van een kopje af en toe. En vers gemalen zegt ons ook wel wat. Dus ik ben even beginnen rondkijken.

Graag jullie mening: DeLonghi Dinamica OF Philips 3200

Ik lees in reviews van beide toestellen goeds. Ook vrij gemakkelijk in onderhoud.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben ook recent in verleiding gekomen met het 100% thuiswerk sinds maart te investeren in koffie. Had een Senseo. Ik heb dit kanaal ontdekt en vele filmpjes bekeken;

https://www.youtube.com/channel/UCMb0O2 ... QqPk5T3gsQ

Wou. Ik wist niet dat er zoveel over koffie te zeggen was. Verbazingwekkend.

...en mijn 'nieuwe' koffie-oplossing is geworden;
koffiebonen 'Graindor' van de colruyt, mechanische koffiemolen van mijn grootmoeder, fluitketel, thermos, koffiefilterhouder

Als mijn bonen op zijn eens wat experimenteren met die van kleinschaliger bronnen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik vind die Graindor totaal niet lekker. Persoonlijk ben ik fan van de bonen van de Lidl.

Wij wonen sinds juni in onze nieuwbouw en hebben een ingebouwde Miele koffiemachine. Daar kan ik toch ook moeilijk vanaf blijven tijdens het telewerken. Ik moet vooral zien dat het niet te veel wordt :lol:
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

net deze gevonden

uiteindelijk weinig verschil. De Philips kan wel warmer
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Koffiebonen is echt persoonlijke smaak denk ik, echt 10-tallen soorten geprobeerd, van heel duur tot lidl en aldi (Markus).
Uiteindelijk vind ik de rode Dessert van Douwe Egberts het allerbeste.
(Rombouts was ook niet slecht)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik heb de Jura S8 en ben er tevreden over. Gebruiksgemak en makkelijk te onderhouden. Ik heb geen tijd om lang bezig te zijn voor ik naar het werk vertrek dus het moet gemakkelijk en snel gaan. Water aanvullen, knopje drukken en klaar. Omdat ik ook maar 1 tas nodig heb zijn systemen voor meer volume overkill.

De bonen zijn puur persoonlijke smaak. Heb veel soorten geprobeerd, ook van kleinere branderijen maar momenteel gebruik ik met bonen van de wereldwinkel.

Deze oplossing is niet de meest uitgebreide maar dat zocht ik ook niet, het is ook niet de goedkoopste. Het ding doet wat ik wil en ik kan er ook veel types van koffie mee zetten zonder enige kennis of tijdverlies. Wie wil kan alles instellen, sterkte koffie, hoeveelheden, schuimlaag,...

Reiniging verloopt volautomatisch als je er een capsule in gooit.

Voorheen Senseo, Nespresso en Bialetti. Die goedkope toestellen gaan snel stuk en kosten dus op LT ook geld, de koffie is niet zo goed en beperkt tot de aangeboden pads/capsules. Bij Nespresso zit je dan nog met een zak afval. Nu strooi ik de prut tussen de planten, het werkt ook tegen slakken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”