draadloos alarmsysteem

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Kids hebben een (nieuwbouw)woning gekocht in wat ik - heel voorzichtig - een potentiële risicozone zou durven noemen. De woning is aan drie zijden relatief makkelijk bereikbaar voor personen met minder goede bedoelingen.

Zijn er collega UB-ers die ervaring hebben met draadloze inbraakalarmen? Draadloos is vereiste omdat er in de nieuwbouw vooraf niets voorzien is (trekbuizen), en we anderzijds dan ook geen zichtbare kabels willen trekken. Geen dieren in of rond het huis, dus met een 3 à 4 tal volumetrische detectoren zouden we moeten in staat zijn om het ganse huis te beveiligen.. Een sirene hoeft niet echt (evt indoor), melding naar GSM of smartfoon lijkt nuttiger.

Ideeën welkom :)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Contacten op de deuren en ramen + camera bewaking vind ik het prettigst werken.
Het goedkooptste setje uit de dhz zaak met simkaart dus + een paar degelijke camera's en een blue iris servertje.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

D'er zitten nogal een pak glaspartijen in het huis, Ze zouden dan al gauw een 20-tal (draadloze) contacten moeten voorzien...

Waar ik me vooral zorgen om maak (en daarom dus de vraag naar ervaring) is de eventuele storingsgevoeligheid van dergelijke systemen. Ik heb wat dat betreft wat rare ervaringen: als mijn buurman zijn auto op slot doet, gaat bij mij heel soms het licht aan ... :bang:
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Plaats zeker een buitensirene, inbrekers willen in stilte kunnen werken...
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik zou het niet doen... In het begin van onze woning (ik geef toe dat is wel al een eind geleden - zo'n 15 jaar) hadden we een draadloos alarmsysteem. Dat ding begon te alarmeren wanneer het niet moest en we hadden er niet anders dan problemen mee. We hebben de set dan afgestaan aan een kennis welke er jaren gebruik van gemaakt heeft zonder problemen... Is/was dus inderdaad afhankelijk van storingen.

Als je kan zou ik zeker kabels trekken en een bedraad systeem installeren... Ik zal mij niet uitspreken over ervaringen van hedendaagse installaties maar zou het zelf zeker niet meer aanraden. Het gaat uiteindelijk toch om een systeem dat zo goed als 100% betrouwbaar zou moeten zijn...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

buitensirene mag je in principe alleen zetten als het alarm geplaatst is door een erkende firma als ik me niet vergis.
en de setjes van "den aldi" bij wijze van spreke moet je al eerst naar kijken dat ze niet op 433mhz zitten (of je alarm gaat mss af als de buur zijn garage open doet)

veiligheid... alles valt te omzeilen als je wil, maar als je niet anders kan of wil dan draadloos moet je dat risico maar aanvaarden.
is overigens niet zo een groot risico, de gelegenheidsinbreker gaat echt niet al die dingen bijhebben.
voor diezelfde gelegenheidsdief zou ik trouwens de buitensirene aanraden (al dan niet een dummy) : als er bij jou een staat en bij de buur niet,
dan zal hij wel naar de buur gaan.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

De buitensirene ben ik niet zo'n fan van:Ik merk dat er meestal nauwelijks op gereageerd wordt door de buurt, behalve als het ding een half uur doorgaat :) in het midden van de nacht :) . Overigens denk ik niet dat er sirenes bestaan op batterij...

De politie is ook niet erg vergevingsgezind na een zoveelste interventie voor een vals alarm..
En je mag idd geen buitensirene plaatsen zonder bijhorend plaatsings- of keuringsattest van een erkende alarmman.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Een buitensirene mag inderdaad alleen door gecertificeerde bedrijven gezet worden. Ik dacht dat de installatie dan ook ieder jaar opnieuw gekeurd moest worden.

Een degelijke draadloze installatie gaat ook af indien een jammer actief is (sensoren opeens niet meer bereikbaar). Ga voor een combinatie van deur/raamcontacten en bewegingssensoren. Indien ze je ruit ingooien (zoals bij de buren hier), ben je niks met enkel magneetcontacten. Zelf ben ik ook fan van camerabewaking (BlueIris). Ik krijg meldingen op mijn telefoon van zodra een persoon gedetecteerd is (dus nog voor ze binnen zijn). Eventueel kan ik dan zelfs mijn sirene al af laten gaan.

Ik denk trouwens ook dat het weglaten van een buitensirene zorgt voor een verrassingseffect voor de gelegenheidsdief (ze verwachten mss geen alarminstallatie). Mijn installatie is wel gekoppeld met mijn domotica: als het alarm afgaat gaan alle lichten knipperen, alle sonos zones gaan loeihard af en om de 5 seconden worden alle camera snapshots op telegram gepost.

Ga niet de route bewandelen van 433 Mhz installatie of zelf een alarminstallatie knutselen met bijv Home Assistant. Kies een dedicated systeem (bijv van Abus). Hou rekening dat je de batterijen om de 2-3 jaar moet vervangen.

De beste beveiliging zit em nog steeds in goed sluitwerk...

EDIT: heb bij mijn schoonvader een Jablotron systeem geinstalleerd. Persoonlijk vond ik daar de interne sirene te zwak van (ik heb hier binnen 2x80db hangen van een ander merk). Dat icm de sonos (binnen en buiten) zorgt voor enorm veel lawaai.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

devastator schreef:EDIT: heb bij mijn schoonvader een Jablotron systeem geinstalleerd. Persoonlijk vond ik daar de interne sirene te zwak van (ik heb hier binnen 2x80db hangen van een ander merk). Dat icm de sonos (binnen en buiten) zorgt voor enorm veel lawaai.
ik heb hier de 100 serie hangen met een "half bedrade" indoor sirene (lees: draadloos verbonden maar gevoed met stopcontact + batterij)
dat ding is toch luid genoeg, surtout als je hem op extra luid zet in de f-link.
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Een alarmsysteem de naam waardig is inderdaad gecertifieerd geplaatst en werkt autonoom met back up voeding

De koppeling met domotica is trouwens in veel huizen zéér eenvoudig te omzeilen...
Op een buiten wcd of buitenverlichting veroorzaakt de inbreker een fout waarbij de aardlekschakelaar tript.
Indien er dan geen selectieve aardlekschakelaar staat aan het begin van de kast met meerdere alamatten die de kringen beveiligen valt heel het huis zonder elektriciteit!
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

hier gebruiken van het ajax systeem
het beste wat ge kunt krijgen draadloos en werkt perfect.

kijk maar eens https://ajax.systems/

b.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Benbits schreef:hier gebruiken van het ajax systeem
het beste wat ge kunt krijgen draadloos en werkt perfect.

kijk maar eens https://ajax.systems/

b.
Is er iets van onafhankelijk materiaal om dat ook te staven dat het beste is?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Benbits schreef:hier gebruiken van het ajax systeem
het beste wat ge kunt krijgen draadloos en werkt perfect.
default ajax settings: 18!!! minuten voor communication failures tussen devices

dat gezegd zijnde heb ik ajax ook al wel een hele tijd in de gaten, om te kijken of het nu een home automation of home security ding wou worden.
en het lijkt een redelijk goede combo te zijn (op papier). misschien een beetje een "poor man's inim" ?

- gebruikt 2-way communicatie
- zit op de 868mhz band
- zou encryptie gebruiken
- devices zouden grade 2 zijn
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ajax ziet er wel goed uit. Iemand enig idee van kostprijs? Ik vind zo op het eerste zicht enkel distributeurs
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Hier afgelopen zomer ook gekeken naar alarm en camera's en volgende conclusie gekomen:

- op 2km heeft iemand een relatief duur draadloos alarmsysteem met camera's. 2 min voor de inbraak is alles uitgevallen. Stoorzendertje van blijkbaar 12 of 20€. Het mag zo duur zijn als het wil, via wifi is alles instant plat te leggen.
- dus naar een paar firma's gegaan en nu voor bedraad systeem gegaan. Ook hier geen voorziening op voorhand. Als je een goede firma neemt, die gasten zijn hier eerst gekomen en meer dan een uur alles nagekeken op waar ze het liefst de bewegingsmelders wilden hangen, daarna of het fysiek mogelijk was en daarna of dit ook zo onzichtbaar mogelijk kon. Ze hebben dit adhv de plannen en foto's gedaan van ruwbouw etc..

Wel, alle 3 zijn vervuld en ik had dat nooit zelf zo proper en clean kunnen doen. Je ziet geen enkele kabel lopen, die hebben dat perfect opgelost. Enkel in de berging, de technische ruimte, hebben ze proper met een kabelgootje gewerkt.

Ik zou aanraden voor eerst eens een goede firma te laten komen. Die kunnen meer wat je denkt (de camera's trouwens buiten ook zonder zichtbare kabels, al is dat net iets meer voor afschrik en controle want een camera houdt dieven niet tegen).
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Als het systeem stabiel genoeg is zou wat mij betreft het alarm bijvoorbeeld mogen getriggerd worden van zodra één of meerdere detectoren niet meer bereikbaar zijn vanuit de centrale. Vereist dus idd wel tweewegscommunicatie.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

tdemeyer schreef:Ajax ziet er wel goed uit. Iemand enig idee van kostprijs? Ik vind zo op het eerste zicht enkel distributeurs
in belgie denk ik dat er alleen maar distributeurs zijn voor ajax.
maar je kan nog steeds bij onze noorderburen aankloppen: https://arendbeveiliging.nl/
Dafke schreef:Hier afgelopen zomer ook gekeken naar alarm en camera's en volgende conclusie gekomen:

- op 2km heeft iemand een relatief duur draadloos alarmsysteem met camera's. 2 min voor de inbraak is alles uitgevallen. Stoorzendertje van blijkbaar 12 of 20€. Het mag zo duur zijn als het wil, via wifi is alles instant plat te leggen.
daar heb ik dan een aantal bedenkingen bij....
1) een gelegenheidsdief heeft dat spul (meestal) niet bij, laat staan dat die weet of het bekabeld of niet is... lijkt me dus een beetje gericht te zijn?
2) "alles uitgevallen" is een teken dat het toch geen deftig systeem zal geweest zijn (duur wil niet zeggen kwaliteit, er zijn firma's die iets van 5 euro verkopen aan 500....)

als je 2-weg hebt kan er nog steeds gejamd worden (kan inderdaad altijd), en stel dat je sirene ook draadloos is, dan zou dat misschien niet afgaan,
maar je zou nog steeds bericht moeten krijgen (sms/push/tel) dat er jamming gaande is!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”