dab+ fm transmitter.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Wie heeft er al zo een dab + fm transmitter voor in de auto getest?
Wat zijn de bevindingen ?
Welk merk ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zijn die wel legaal?
Ik kan niet direct de wetgeving terugvinden die minizendertjes toelaat, maar volgens mij zal die wetgeving wel beperkt geweest zijn tot de klassieke fm frequenties, en mogelijk ook tot analoge signalen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik denk dat de TS een DAB+ signaal wil ontvangen, en opnieuw uitzenden over FM, om bvb MNM Hits die niet via FM wordt uitgezonden) te kunnen beluisteren.
Juist ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Ook al naar gekeken (voor de toekomst).
Op https://www.coolblue.be/nl/product/7862 ... ct-reviews heb je alvast 1 reviewtje.

Wat ik me wel afvraag is of je in de file geen last kan krijgen van anderen die 'toevallig' ook uitzenden op jouw FM frekwentie.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

AfAX schreef:Wat ik me wel afvraag is of je in de file geen last kan krijgen van anderen die 'toevallig' ook uitzenden op jouw FM frekwentie.
Yup :-)
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

FM transmitter gebruik ik af en toe. Het hangt sterk af van de auto of je goed of slecht bereik hebt, afhankelijk van waar de antenne staat. DAB+ naar FM wel nooit geprobeerd, maar zal toch niet anders zijn, afhankelijk van je auto of er niet teveel ruis op zit. Daarnaast natuurlijk goeie frequentie kiezen, en dit verandert als je langere afstanden rijdt.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Altijd leuk speelgoed, zo een FM-transmitter, met een paar extra spoelen achter en een antenneke met wat gain...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

wat bedoel je krl100
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

glda19 schreef:wat bedoel je krl100

Niks, niks (fluitend)...

Neen, maar ik heb het hier eerder al aangehaald, schiet dat zijn doel weer niet voorbij? Je wil per sé DAB+ luisteren voor de (zogezegd) betere geluidskwaliteit (hoewel ik zelf mijn bedenkingen heb bij het horen van zo een stream, serieus wat jitter, maar goed), maar je gaat dat digitaal signaal gewoon weer op FM zetten om het door je autoradio te krijgen. Luister dan gewoon via FM? Of via je GSM naar een stream van die radio, die je doorstuurt via BT ??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

KRL100 schreef: Je wil per sé DAB+ luisteren voor de (zogezegd) betere geluidskwaliteit (hoewel ik zelf mijn bedenkingen heb bij het horen van zo een stream, serieus wat jitter, maar goed), maar je gaat dat digitaal signaal gewoon weer op FM zetten om het door je autoradio te krijgen. Luister dan gewoon via FM?
FM gaat verdwijnen. Vandaar dat sommigen op zoek gaan naar de mogelijkheid om je huidige autoradio nog te gebruiken in de toekomst (of in een land waar FM reeds afgebouwd werd).
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Je hebt ook een ander/uitgebreider aanbod aan zenders...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ben ook op zoek naar een dab+ oplossing voor in mijn wagen (peugeot 2008 met geïntegreerde tomtom 3D navigatie).

Ik worstel nog met de vraag of je met DAB+ significant beter geluid hebt of is het zo dat je dan ook al niet de modale meegeleverde speaker in je auto mag hebben maar de al eerder dure klasse? Blijkbaar breek DAB+ in België ook niet echt door.

Er zijn modules die je via usb kunt aansluiten maar ik verneem van een dealer dat die nog altijd problemen opleveren qua ontvangst en vooral qua buffering: tijden tot een minuut of anderhalve minuut bij het veranderen van zender vooraleer geluid weerklinkt is in meerdere wagens het geval.
Bv. Dension en Axion hebben aantrekkelijke toestellen die helaas blijkbaar niet echt 100% werken.

Verder is er ook nog het probleem van de DAB- antenne. Je kan wel een splitter laten plaatsen voor FM en DAB ontvangst als het over de antenne gaat maar ik weet niet wat de gevolgen hiervan zijn voor de wagen (los maken antenne van dak, bekleden verwijderen en terug plaatsen, ...)?
Zo niet, is er de mogelijkheid van een antenne gekleefd op de voorruit.

Al bij al zijn die dingen ook prijzig: module ongeveer 170 euro + goede antenne ongeveer 80 à 100 euro en als je dan alles nog vakkundig wilt laten plaatsen, zit je al vlug aan 3 à 400 euro. Voor enkele honderden euro meer heb je al een nieuwe DAB+ radio maar dan weer niet met navigatie. Een nieuwe radio is dan ook niet altijd compatibel met functies op het huidig scherm (vb. deuren nog open, idem koffer, ...) alsook audio bediening met knoppen op stuur ...

Vraag is ook wanneer fm werkelijk zal verbannen worden. Tegen dan - bv. binnen 5 jaar - heeft mijn wagen (nu 3 j. oud) al zijn beste tijd gehad ...

Iemand enige goede raad in deze ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In nieuwe wagens is het vaak al standaard, DAB+.
Of je vandaag extra geld moet uitgeven om in een bestaande wagen DAB+ te voorzien, bwaa.
Mij gaat het zelfs niet speciaal over al dan niet beter geluid, als ik 's ochtends en 's avonds in de auto stap krijg ik het meest recente nieuwsbericht van radio1.
Je kan net zo goed het meest recente nieuwsbericht "opvragen" op uw smartphone. Ik ga ervanuit dat uw 3J "oude" Peugeot 2008 wel smartphone/bluetooth integratie heeft, zodat je dat geluid uit uw autoboxen krijgt.
En misschien kan je ook gewoon radio luisteren via 4G (afhankelijk van uw abonnement)? Ik neem mijn "muziek" (meestal de audio editie van The Economist) offline mee in de auto, dus ik heb geen nood aan 4G radio.

Qua kwaliteit van DAB: nooit last mee gehad (Opel Astra break, bouwjaar 2016)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

heist_175 schreef:In nieuwe wagens is het vaak al standaard, DAB+.
Of je vandaag extra geld moet uitgeven om in een bestaande wagen DAB+ te voorzien, bwaa.Ik ga ervanuit dat uw 3J "oude" Peugeot 2008 wel smartphone/bluetooth integratie heeft, zodat je dat geluid uit uw autoboxen krijgt.
Dat is wat ik vrees dat ik toch wat geld ga spenderen aan iets waarvan je het kwaliteitsverschil niet of nauwelijks opmerkt. Het is ook niet alsof je thuis naar muziek of de radio luistert want ook het omgevingsgeluid is vele malen groter en de speaker kwaliteit thuis overtreft ook ver deze van die in de modale wagen ...

BT integratie heeft hij zeker dus ... 't Is maar als ze op korte termijn effectief FM afschaffen.
heist_175 schreef:En misschien kan je ook gewoon radio luisteren via 4G (afhankelijk van uw abonnement)? Ik neem mijn "muziek" (meestal de audio editie van The Economist) offline mee in de auto, dus ik heb geen nood aan 4G radio.
Ik denk dat dit de toekomst wordt. Trouwens deze week heb ik nog een artikel gelezen dat de snelle dood van DAB+ voorspelt. Er zijn nu al wagens uitgerust met een SIM- kaart, dus ... Android auto in combinatie met een sim-kaart en alles is gezegd zeker? M.a.w. internet radio is de echte toekomst.

Vorig jaar nieuwe receiver gekocht. Ik heb ook niet meer gekeken of hij dab+ aan boord had. Het gaat allemaal via het internet, meer bepaald de tune in app en ik ben daar zeer tevreden over ...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

koenraaddeconinck schreef:'t Is maar als ze op korte termijn effectief FM afschaffen.
Dat zal niet gebeuren. Denk eens na waarom radio zo winstgevend is: dankzij FM-uitzendingen bereikt radioreclame quasi elke inwoner: huismoeders in de keuken, arbeiders in de fabriek, bedienden in het kantoor, autobestuurders in de wagen, etc...

Met betalende abonnementen via 4G/5G ga je nooit, zelfs niet binnen 20 jaar zo'n groot publiek bereiken, met gratis DAB+ kan dat op lange termijn wel, maar vandaag heeft minder dan 10% van de Vlamingen een DAB+ toestel, laat staan dat er Vlamingen bestaan die al hun radiotoestellen al hebben vervangen door DAB+ en nooit meer via FM luisteren.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

raf1 schreef:laat staan dat er Vlamingen bestaan die al hun radiotoestellen al hebben vervangen door DAB+ en nooit meer via FM luisteren.
Pick me!
Sinds 2007 luisterde ik enkel nog via streaming naar radio behalve in de auto en op het werk, daar had ik fm. Sinds 2011 dan ook in de auto streaming en sinds 2017 staat er DAB+ op mijn bureau op het werk en een DAB+-handsfreekit met aux-uit in de auto van mijn vrouw.

Ik ben dus die ene Vlaming zonder fm die je zoekt :wink:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

raf1 schreef:laat staan dat er Vlamingen bestaan die al hun radiotoestellen al hebben vervangen door DAB+ en nooit meer via FM luisteren.
Thuis luister ik al jaren niet meer naar FM maar is alles vervangen door Sonos (en luister ik ofwel naar m'n eigen collectie, Spotify of internet radio en dat zijn meestal geen Vlaamse reclame zenders meer). Voor thuis zie ik trouwens totaal geen nut voor DAB+... veel te beperkt in keuze.

In de auto zit tevens gratis Spotify (via interne SIM) dus daar komt FM nog zelden op.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:Voor thuis zie ik trouwens totaal geen nut voor DAB+... veel te beperkt in keuze.
Als alles overschakelt op DAB+, zal je elke radio thuis ook moeten vervangen, maar los van "meelopen" zie ik ook geen toegevoegde waarde.
> Meer zenders online
> Meest recente nieuws van VRTNWS kan je online opvragen, bijkomend hoef je niet te wachten tot het nieuws start - online start het wanneer jij erop klikt (VRTNWS is een loop)
In de auto zit tevens gratis Spotify (via interne SIM) dus daar komt FM nog zelden op.
Dus de data gaat via de interne SIM, vermoedelijk met een SIM-abonnement erop?

Als ik het succes zie van "radio acties" (Warmste Week, Het Geluid, ...), dan ziet het er toch niet naar uit dat "échte radio" snel vervangen zal worden door automatische playlists online (de beste disco, house, jazz, 60s, ...)?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Als ik het succes zie van "radio acties" (Warmste Week, Het Geluid, ...), dan ziet het er toch niet naar uit dat "échte radio" snel vervangen zal worden door automatische playlists online (de beste disco, house, jazz, 60s, ...)?
Goh, de Belgische radio is gewoon "eenheidsworst"... allen draaien ze hetzelfde en claimen ze dat zij de beste zijn :roll:

Hier en daar een lokale radio die het wel aandurft te differentiëren maar dan weer amper de straat uit geraakt.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

DidierS schreef:Ik ben dus die ene Vlaming zonder fm die je zoekt :wink:
Idem hier, thuis DAB+ radio's (tot en met de wekkerradio) en receiver met internetradio, in de auto tegenwoordig ook DAB+. Een aantal zenders waar ik naar luister (Roxx & Willy) zitten gewoon niet op FM. Bij ons is de DAB+ ontvangst ook gewoon stukken beter dan FM.
Spotify gebruik ik ook regelmatig maar ik zet nog graag gewoon radio op, niet altijd zin in het gedoe van een playlist uitzoeken en opzetten. Je leert ook sneller wat nieuws kennen buiten je eigen favoriete genres. Qua internetradio fan van radio Paradise, ideaal als achtergrondmuziek en ze hebben een (qua functionaliteit) schitterende app waarmee je blokken radio kan downloaden.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

raf1 schreef: Denk eens na waarom radio zo winstgevend is: dankzij FM-uitzendingen bereikt radioreclame quasi elke inwoner: huismoeders in de keuken, arbeiders in de fabriek, bedienden in het kantoor, autobestuurders in de wagen, etc...
Tja, maar als men al deze groepen - wegens afschaffing FM - "verplicht" om richting (web)winkels te lopen voor nieuwe ontvangers, dan zit daar toch ook potentieel winst in, zij het dan voor de radio verkopers alsook voor de schatkist (BTW) ... ? Zal het hier ook niet weer de sterkste lobby zijn die finaal beslist wat er gebeurt met de FM- band en wanneer ... ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat de luistercijfers en dus reclameinkomsten van de radiozenders bepalen hoe het zal lopen. FM blijft dus zeker bestaan zolang er genoeg luisteraars zijn. Ik hoor nergens dat DAB+ succesvol is, dus ik ben redelijk gerust dat FM nog lang blijft bestaan.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Moeilijk om meten natuurlijk met een broadcast medium. Het zullen altijd schattingen blijven.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

devilkin schreef:Het zullen altijd schattingen blijven.
https://www.cim.be/sites/default/files/ ... _final.pdf
Radio studie - call for tender
Tijdens zijn zitting van 21 februari 2017, geeft de Raad van Bestuur zijn akkoord over de voorgestelde call
for tender voor de Radio Studie.
Deze call for tender heeft ook als doel de radio van de toekomst te meten. De traditionele FM-radio’s zullen
er anders uitzien (DAB, DAB+, audio streaming). De bedoeling is om het hele radiolandschap te bestuderen.
De gegevens zullen 6 keer per jaar gepubliceerd worden en niet meer 3 keer zoals tegenwoordig. Het is
ook de bedoeling om een groter overzicht te geven van de toestellen die gebruikt worden en van de audio
streaming.
Daarom werd deze call for tender in verschillende modules verdeeld (grotere flexibiliteit voor een aanpassing op het niveau van de verschillende elementen):
A. AM, FM, DAB
B. meting van trafiek Radio over IP
C. meting van het bereik en profiel Radio over IP
D. fusie klassieke Radio - Radio over IP
Een indicatie van het budget staat vermeld in de call for tender.
De resultaten van module A worden gepland voor 2018. De bedoeling is om een nog meer future proof
studie te hebben in 2020 (o.a. na tests van de passieve methode, die tijdens de nieuwe contractperiode
uitgevoerd moeten worden).
Die cijfers worden enkel gedeeld met partners, niet met het grote publiek.
Het grote publiek krijgt enkel cijfers over de zenders (radio + TV)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Uiteindelijk moet die kip en het ei situatie wel eens doorbroken worden, daarvoor kunnen we wellicht rekenen op de politiek die nog meer grote besparingen zal opleggen voor de VRT zodat er geen andere keus zal zijn dan de verouderde, dure en redundante FM zenders uit te faseren en te verkopen aan een derde wereldland. De VRT wil niet besparen op personeel dus het gebeurt altijd via inkrimpen van de dienstverlening voor de burger. Of wacht, de VRT heeft die zenders tijdens een vorige besparingsronde al verkocht zeker? In dat geval moeten ze enkel maar de huur opzeggen en de opzegtermijn uitdoen.

Uiteraard zal dit niet van vandaag op morgen gebeuren en zal men zeggen op 1 januari 202x gaan de FM zenders uit, met nog redelijk wat overgangstijd. Vanaf enkele maanden voordien zal regelmatig een herinneringsboodschap te horen zijn voor wie dan nog luistert op FM. Eenmaal zo'n harde deadlines gezet worden waar voldoende ruchtbaarheid aan gegeven wordt zie je over het algemeen dat de adoptiegraad van een nieuwe technologie snel verbetert.

Naarmate meer en meer toestellen enkel nog DAB+ zullen zijn zullen de commerciële zenders dan ook volgen en hun FM zenders stilleggen, zeker als het eens een tijdje economisch minder goed zou gaan.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Was 2022 - uiterlijk 2023 niet het politieke streefdoel om de FM- band over boord te gooien? Zou het niet vroeger kunnen gebeuren als het in stand houden van 2 banden FM en DAB voor zenders extra kosten met zich meebrengt?

Ik doe gemiddeld met een wagen (zonder extreme ongevallen) een 8- tal jaar dus als ik dan toch moet investeren, geniet ik liefst uiteraard ook zo vlug of zo lange mogelijk van mijn investering ... Ik zie dat je voor 200 à 250 euro al een dab+ module (incl. antenne kunt aankopen). Reken dat nog ongeveer 50 euro plaatsingskosten bij.

Als ik zie dat voor een Peugeot DAB+ ontvanger met 3D ConnectNav systeem met TomTom navigatie (die ik voor geen geld van de wereld zou willen missen) men spreekt over prijzen van om en bij de 800 à 900 euro dan begin ik toch te ernstig te overwegen om nu de stap te zetten..
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

FM gaat de volgende jaren zeker blijven bestaan. De VRT heeft een contract met Broadcast Partners voor FM-uitzendingen tot in 2026 verlengbaar tot 2028.
DAB+ is vanaf 21 december 2020 verplicht in nieuwe wagens, dus als je dit jaar per se al een nieuwe wagen wil kopen, vraag er dan zeker een met gratis DAB+ erin.
Nu nog extra geld uitgeven aan DAB+ als optie lijkt me al te gek.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Bedankt voor de info Raf !!! Tegen 2028 is mijn wagen al lang gerecycleerd ... Bovendien zal het kwaliteitsverschil qua geluid in "rij- of verkeersomstandigheden" niet echt significant beter zijn en uiteraard finaal ook bepaald worden door de kwaliteit van de luidsprekers.

Spijtig dat media hierover niet explicieter berichten om te vermijden dat mensen massaal op de loop gaan en onnodig geld uitgeven maar ja ...

EDIT: nog toevallig op volgende artikel gebotst dat aansluit bij de info van Raf en evenzeer de discussie over (overigens vrij dure) vervanging van autoradio's m.i. helemaal overbodig maakt en van de kaart veegt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/18 ... uwe-wagen/
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”