Vespa GTS 125cc

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

De oude Saab van de vrouw doet de laatste tijd te moeilijk, om de haverklap is er iets aan en ik ben het beu :-)

Dus zijn we op zoek naar een nieuw vervoersmiddel. Als we dan de opties voor 2de hands auto's bekeken, dan ben ik er niet van overtuigd dat een andere oude 2de handse auto met veel kilometers een betere optie is, volgens mij is het dan maar uitstel en geen oplossing van de vele kosten.

Dus dachten we een Vespa van 125cc te kopen. Dat is meer dan voldoende voor mij om naar het werk te rijden, als mijn vrouw dan mijn auto nodig heeft. Of voor de vrouw als die toch alleen korte afstanden moet doen.

Iemand hier een idee waar je het beste voor zo'n Vespa gaat zien? Bijvoorbeeld een winkel waar iemand consistent goede ervaringen heeft voor aankoop en onderhoud/garantie/reparaties.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Offtopic, of toch eigenlijk niet:
- directiewagens (afhankelijk van jullie budget - bv €13K voor een quasi splinternieuwe Ford Fiësta)
- speedbike
- e-scooter

In mijn omgeving enkele Italië-fans die vol overtuiging een (nieuwe) Vespa gekocht hebben, maar na enkele jaren voor een habbekrats van de hand hebben gedaan wegens constant problemen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Wij hebben in 2010 voor een soortgelijke situatie gestaan = 1 wagen liquideren wegens weinig gebruik.
Er werd toen een LML 125 aangekocht aka Vespa PX 125.
Die kwam van bij SDN Scootershop in Stevoort, originele Vespa’s worden er ook verkocht en onderhouden.
Tijdens de garantieperiode is er een bobijn stuk gegaan, de scooter werd thuis gratis opgehaald. Levering aan huis na herstelling was ook mogelijk mits betaling (50 EUR voor 35km wat op zich nog meevalt). Verder geen problemen mee gehad.
Soit, ze leveren daar een goede service en hebben veel ervaring met Vespa’s. Je kan ze altijd eens contacteren voor een korte testrit.

Ook wat off topic >
Wat de ervaring de scooter op zich betreft:

Pro:
Leuk om mee te rijden als het mooi weer is.
En that’s it.

Con:
Niet echt wendbaar door kleine wielen.
Jaarlijkse verzekering kwam op een 200 EUR, geen taks, dus ivm wagen wel steeds een pak goedkoper.
Verplichte beschermingskledij, de wet is daar niet echt duidelijk over maar om toch iets of wat bescherming te hebben kruip je er met normale kledij en schoenen niet op. En voor korte afstanden steeds die kledij / bescherming aandoen = gedoe.

Op het einde stond daardoor meer stil dan hij draaide dus verkocht.
Daarna twee fietsen aangekocht (1 gewoon en 1 elektrisch) die véél meer worden gebruikt. Opstappen en rijden.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je voor een 125 zonder rijbewijs gaat, raad ik je toch het volgende aan:
Kijk ook naar het aantal PK's en probeer toch rekening te houden dat een 125cc toch de power mist.
Zelf heb ik een CBF125 (fantastisch en betrouwbaar machientje voor z'n geld), Een KTM Duke 125 was toch een net iets betere (maar duurdere) keuze geweest.

Het is toch wel handig dat je net dat extra beetje power hebt aan de verkeerslichten om als eerste weg te schieten als je dan toch tussen de auto's door naar de stopstreep wil rijden om gevaarlijke toestanden de voorkomen.
Wegen van 90 km/u gaat, maar op de autostrade heb je weinig te zoeken met 11 pk tegen 100 km/u, ga je met een KTM naar 15 pk, dan kan je toch al 120 à 130 km/h aanhouden maar ideaal is het nog steeds niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Opties zoals hierboven gezegd, een (jonge) directiewagen hebben we uiteraard ook onderzocht, en de modellen die ons aanspreken zitten dan al direct een factor 3 à 4 boven de prijs van een Vespa - en daarbij is de verzekering en alles wat er bij een auto komt kijken nog niet eens bijgeteld. Om nu terug een oudere of zelfs een "youngtimer" te kopen, dan zitten we dadelijk weer ik hetzelfde schuitje zoals met de Saab.
Om eerlijk te zijn hebben we wel alleen modellen die ons aanspreken onderzocht, en daar zit geen Fiesta bij :-)

Elektrische fietsen ook onderzocht, maar die spreken ons niet echt aan, en vinden we veel gevaarlijker dan een Vespa die gewoon mee met het verkeer én op de rijbaan mee kan. De route naar m'n werk is uitsluitend 50 en 70 kmph, dus daar kan ik dan gewoon meerijden met het verkeer op een Vespa. Als we naar een fiets gaan (electrisch of speed-electrisch) en ik bekijk de route van en naar het werk, dan zijn er stroken met een veilig gescheiden fietspad, maar het overgrote deel is toch echt wel onveilig. Toch nog een goed ding gehaald uit een 3 maanden rijbewijsintrekking in 2006 - en nee, die situatie is nog niet bijzonder veel verbeterd.

Beschermende kleding ga ik inderdaad nog eens moeten onderzoeken, maar een stevige jas (of zelfs een motor-jas) en schoenen tot boven de enkel zouden voldoende zijn (en uiteraard de helm).

Het regent inderdaad veel in Belgie, maar weeral door eens 3 maanden met de fiets naar en van het werk te gaan viel dat reuze mee. Ik ben in die periode 1 keer later moeten vertrekken omdat het aan het regenen was.

Toch bedankt voor alle tips! Als er nog mensen zijn die er ervaring mee hebben, shoot!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hahaha, daar zou ik graag bij zijn.... Schat, ik heb uw wagen verkocht.... vanaf nu ga je met een ktm duke naar het werk ;-)
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hier is dit opgelost met een Twizy, dat werd beter onthaald dan een Duke
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je een scooter zoekt zou ik een elektrische scooter of moto kopen voor woonwerk.
Geen onderhoud aan de motor, veel minder dingen die kapot kunnen gaan, geen rijtaks, wel subsidies, nooit meer gaan tanken
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wat is er mis met een Ford Fiesta? Imho echt wel één van de betere hatchbacks. Ik kom van een Clio en Hyundai i20, ben naar een Fiesta gegaan en dan rij ik 100x liever in een Fiesta.

Buiten dat, ik heb ook 125 gereden en mijn mederijdster rijdt nog steeds mee met een 125cc. Het is en blijft een motor, dus volgens mij geen discussie wat betreft beschermende kledij. Wat wil zeggen, ten allen tijde handschoenen, schoenen die de enkels beschermen, een jas met lange mouwen en een lange broek. Als je slim bent dan voorzie je voor die laatste twee ook echte motorkledij. Ik ben er mee neer gegaan zonder beschermende broek, mijn knie lag open. De beschermende jas had ik wel aan en daar was enkel de stof stuk maar ik zelf heel. Een broek kost vlot 100 euro, een doorwaaibroek/motorjeans met kevlar voor de zomer ook 100+, een goeie jas begint bij 150 een doorwaaijas zit ook in die buurt. Handschoenen 50 winter (verwarmde handschoenen zelfs 150+), 50 zomer. Helm 100-250 euro. Maw, voor je op je motor stapt ben je 500 euro kwijt aan deftige beschermende kledij. Tip: koop jezelf ook maar meteen een druppellader. :)

Wat dat betreft, mijn rij-instructeur zei het zelf, onder de 10km moet je daar geen motor of scooter voor kopen. Reken 10 minuten voor je al je aangepaste kleren aan hebt en daartegen ben je al op de locatie aangekomen met de auto.

Eveneens geen pretje om te rijden in winterse condities. Ziet de weg een beetje wit en glinstert hij, dan is het rijden al kantje boord. Ik heb er al door de sneeuw mee zien rijden, en er ook mee op hun doos zien gaan en als je valt... Minstens 300-500 euro schade. Zelfs in de zomer een probleem, zware hagelbui = stoppen want anders hou je dat ding niet meer recht.

Wat een 125 betreft, laat je niet te veel afschrikken door mensen die pk's opgeven als noodzaak. Ik heb 54 pk op mijn Honda NC 700 en aan het rode licht kunnen veel zwaardere motors mij niet volgen omdat ik met een automaat rij. Mijn vriendin die mee rijdt op haar Yamaha 125 kan enkel in het echt doortrekken niet volgen maar in een stedelijke omgeving is die verdomd vlug weg hoor, dikwijls vaak rapper weg dan manueel geschakelde motoren. Toen ik zelf nog met een manuele 600cc van Honda reed vaak afgetroefd in de eerste meters door scootertjes. :)

Mijn tip is vooral, rij er eerst eens een serieus ritje mee rond, de afstand van uw woon-werkverkeer bvb en zie dan of het iets voor u is. Als de snelle fiets je afschrikt, wel, de 125cc is even gevaarlijk op de baan hoor. Genoeg kennissen van mij die er eentje aangekocht hebben en na 2 ritjes het veel te gevaarlijk vonden en terug van de hand gedaan.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Of je nu valt tegen 45 op een simpele scooter of de zwaarste motor...
Geloof me... goede kledij maakt echt het verschil.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Het totaalplaatje voor de aankoop van de Vespa 125 zal toch rond de 6000 a 6500 EUR liggen, helmen, beschermingskledij waaronder ook broek en handschoenen, tenzij je na een val aan 50/70 liever hebt dat ze het vel van t straat kunnen schrapen + nog wat andere accessoires inbegrepen. Dat is kleding en helmen voor twee personen, of jullie moesten dezelfde maat hebben dan zal van elk 1 stuk misschien voldoende zijn.

De wagens naar waar jullie gekeken hebben zijn x 3 of 4. Dus 18 a 24k. Om grotendeels lokaal wat rond te rijden een heel budget.
Er zijn jonge tweedehandswagens met weinig km te vinden. Een vriendin heeft 2 jaar gleden een nieuwe VW Polo (vorig model, einde stock) voor 11k gekocht, onlangs tijdens een zoektocht voor een collega een aantal jonge VW Caddy's aan 10 a 12k zien, staan, wel lichte vracht maar aan de andere kant = weinig taks.

6.5k uitgeven om in de kou, regen en wind rond te rijden, of wat meer om warm en droog te zitten. De keuze zou hier snel gemaakt zijn.
Kan zijn dat er een nakende midlifecrisis meespeelt en men absoluut die scooter wil :P maar als men alles in dit topic samenvat zijn er toch wat meer nadelen dan voordelen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

decat schreef:6.5k uitgeven om in de kou, regen en wind rond te rijden, of wat meer om warm en droog te zitten. De keuze zou hier snel gemaakt zijn.
Kan zijn dat er een nakende midlifecrisis meespeelt en men absoluut die scooter wil :P maar als men alles in dit topic samenvat zijn er toch wat meer nadelen dan voordelen.
Jij hebt duidelijk nog nooit motor gereden.
Er bestaat echt goede kledij tov. weersinvloeden.
De vrijheid, wendbaarheid, acceleratie van een motor is toch net iets aparts wat het zoveel fijner maakt dan een stomme auto (zeker in de file).

Het is ook een beetje die angst overwinnen om je in de bochten te gooien, zo'n motor houd het veel langer uit als dat je niet geoefende hersenen toelaten.

Ongetwijfeld kan een motorscooter een goed alternatief zijn. Kijk even tweedehands naar motor en kledij en je bent vertrokken. 150€ verzekering en 2.5l/100km, daar verlies je "maar" 500€ ofzo mee ofzo mocht het je niet bevallen (die je in die tijd vast wel hebt uitgespaard aan het niet hebben van een auto).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

We hebben wel een 6 tal jaar met een 125cc gereden, een echte motor kan je dat inderdaad niet noemen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Haha, dat heeft nog lang geduurd eer er iemand met de midlife crisis aan komt draven :-)
Als er nu iemand al een midlife crisis heeft sinds zijn geboorte ben ik het toch wel zeker hahaha :-)

De modellen van auto's die in deze thread al genoemd zijn nu niet echt de modellen waar mijn vrouw en ik op zoek naar zijn. Laten we het er gewoon op houden dat we een iets andere stijl hebben - en daarmee wil ik niet zeggen dat iemand die voor zo'n auto's wél kiest op de één of andere manier ongelijk heeft - ieder z'n meug.

Beschermende kledij is uiteraard een must. Het is uiteraard de bedoeling om een zo veilig mogelijk vervoersmiddel te vinden. Als ik het traject dan bekijk wat we zouden afleggen met de Vespa dan vallen alle soorten van fietsen al af. De fietspaden zijn gevaarlijk. Een Vespa waarmee je je _in_ het verkeer en _op_ de rijbaan gewoon meerijdt met al het ander verkeer lijkt me dan véél veiliger, ik kan me niet inbeelden dat deze analyse verkeerd is. De grote stukken gewestwegen die we zullen doen, hebben allemaal trajectcontrole, dus daar is de verkeersstroom niet sneller dan 50 of 70, wat je perfect kan doen met een Vespa.

De opmerkingen over de hagel en de sneeuw dat zijn volgens mij uitersten die ik al gewoon uit de vergelijking kan halen. Is het te slecht weer (en dus gevaarlijk) dan zal de "2de" verplaatsing uitgesteld moeten worden, of regelen we ons dat mijn vrouw mij afzet op het werk of whatever. Met die uitersten gaan we dus geen rekening houden, omdat die in ons gebruik toch niet gaan voorvallen. De tips "liever veel PKs dat je dan sneller aan het rood licht vertrekt" leggen we ook naast ons neer, dat is niet iets wat ik ons zie doen.

Waar ik wel nog over wil nadenken is een electrische Vespa, maar naar wat ik begrepen heb, zit je daar na een aantal jaar met een vervanging van de batterij. Én heb ik geen idee hoe dat de kost voor het opladen zich verhoudt tegenover die 3l/100km van een gewone Vespa.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

selder schreef:Als ik het traject dan bekijk wat we zouden afleggen met de Vespa dan vallen alle soorten van fietsen al af. De fietspaden zijn gevaarlijk.
Die afweging kan enkel jij maken.
Met een speedbike ben je echter vaak sneller, want je staat maar 1 keer voor een verkeerslicht etc. Op lokale wegen/afstanden zie ik vaak genoeg een speedbike die me constant weer voorbijsteekt, omdat ik ergens moet vertragen of meerdere keren aan een licht sta eer ik over kan.
Mijn vrouw rijdt elke ochtend naar Mechelen, met de elektrische fiets (20km enkel). Met de auto doet ze er langer over wegens het vele (file) verkeer.
Waar ik wel nog over wil nadenken is een electrische Vespa, maar naar wat ik begrepen heb, zit je daar na een aantal jaar met een vervanging van de batterij. Én heb ik geen idee hoe dat de kost voor het opladen zich verhoudt tegenover die 3l/100km van een gewone Vespa.
Misschien interessant om ook op de "tanktijd" in rekening te brengen? Je komt thuis en plugt uw e-Vespa in. Altijd een volle batterij en geen tijd verdoen in een winderig tankstation.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Die extreme weertypes gebeuren ook gewoon onderweg he, dat is realiteit. Ik vind het straf dat je die naast je neer legt. Toch iets om op voorhand over na te denken. Zelf het minste beetje nachtvorst kan gevaarlijk zijn. De voorbij weken al paar mensen weten schuiven met hun fiets.

Ook raar dat je 3 maand met de fiets gaan werken bent, maar er dan nu bij zegt dat eender welk type fiets te gevaarlijk is. Geloof me, motor rijden is gevaarlijker dan fietsen. Kijk maar naar de statistieken. Eigenlijk moet dat een roeping zijn, niet uit noodzaak want dan hou je dat niet vol. :-)

Ik zou zelfs voorstellen om eerst enkele uren les te volgen bij de rijschool alvorens echt met je scooter rond te rijden. Het heeft toch enige gewenning nodig.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat ik heb gelezen over de elektrische Vespa is dat die véél te duur is voor wat je krijgt. Bekijk dan bv die van Niu eens (da's het model dat Poppy, Scooty, Europcar,... gebruiken).
Het is een beetje apart, maar heb je al eens naar een BMW C1 gekeken?
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor de benzine GTS lijkt me de Sym ook een goed alternatief. Ik denk dat die motorisch zelfs betrouwbaarder is. Zit er ook aan te denken. Leuk in de zomer en we hebben een extra vervoermiddel. Ik deel ook een auto met mijn vrouw maar we gaan beiden meestal met de trein naar het werk.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

heist_175 schreef: Die afweging kan enkel jij maken.
Met een speedbike ben je echter vaak sneller[...]
50% van het traject woon-werk is een ongescheiden fietspad op de rijweg waar de auto's rakelings naast je rijden. Met een fiets op zo'n fietspad ben je aan 45kmph niet alleen trager dan alle auto's aan 70kmph, maar ook nog een pak gevaarlijker aan alle kruispunten. Net omdat ik dat traject met de fiets gedaan heb, heb ik 1st hand ondervonden hoe gevaarlijk dat is. Aan een rood licht mooi staan wachten, aanzetten om te vertrekken, en om dan de auto die naast je staat voor je neus rechts zien indraaien, nee bedankt. En niet één enkele keer hé, maar consistent "meer wel dan niet".

Dat probleem heb je met een Vespa waarmee je op de rijbaan rijdt niet, je schuift gewoon mee aan met het verkeer...
heist_175 schreef: Misschien interessant om ook op de "tanktijd" in rekening te brengen?
Dat is toch opgelost met een grote jerrycan thuis zodat je geen tijd moet zitten verdoen in een tankstation.
Slafes schreef:[...] nachtvorst [...]
Als het "hondenweer" is (sneeuw, regen, glad ...) dan gaan we gewoon niet met de Vespa rijden, sim-pel.
Slafes schreef:Ook raar dat je 3 maand met de fiets gaan werken bent, maar er dan nu bij zegt dat eender welk type fiets te gevaarlijk is. Geloof me, motor rijden is gevaarlijker dan fietsen.
Zie hierboven, mijn mening komt voort uit mijn eigen ervaring van het traject met de fiets te doen.
SpecialK schreef:[...] een BMW C1 gekeken?
Dat model is op de markt geweest van 2000 tot 2002, dus als ik zo eentje zou komen is dat minimaal 17 jaar oud, en zitten we terug in hetzelfde schuitje als de oude Saab.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Je koopt geen scooter of motor om mee in de file aan te schuiven. :-)

Als je begint met file rijden hebben de meeste auto rijders u ook niet gezien. Is realiteit.

Zoals gezegd, probeer het eens uit. Zie of het u ligt en gaan. :banana:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:Je koopt geen scooter of motor om mee in de file aan te schuiven. :-)

Als je begint met file rijden hebben de meeste auto rijders u ook niet gezien. Is realiteit.

Zoals gezegd, probeer het eens uit. Zie of het u ligt en gaan. :banana:
De verleiding is gewoon té groot om er tussen de rijden, desondanks dat het best wel gevaarlijk is.
Beginnen rijden op fiets- en voetpaden vind ik dan weer totaal niet oké.

Een Vespa mag er dan wel "mooi" uit zien maar de prijs is echt niet in verhouding en al zeker niet als je niet weet of het je ligt.
Begin met een ander instapmodel, eens een uitschuiver of een domme zet waarbij je scooter omver valt is snel gebeurd helaas.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

honda4life, ik weet dat, jij weet dat, elke motorrijder weet dat. :)

Bij mij dus ook al gebeurd, 125cc, niet veel ervaring en de moment dat je denkt, nu heb ik het onder de knie na meer dan een half jaar rijden: Crash door een domme actie van een fietser. Zonder zeveren, 650 euro kosten voor gewoon neer te gaan zonder uw kleding en helm in rekening te brengen. Gelukkig niet in eigen fout.

Daarna motorrijlessen gaan volgen en met een volwaardige motor begonnen en dan zie je of merk je wel wat je fout doet. Heel veel 125cc rijders rijden bvb aan de rechter kant van de baan en dat is vragen om een ongeluk.

Als ik zie in mijn vriendenkring: 50% stopt al met rijden na enkele ritten omdat het hen niet ligt en omdat het te gevaarlijk aan voelt. Logisch, 20 per uur van een fiets is geen 70 per uur op een steenweg. Je moet dus wat karakter hebben en je moet volgens mij er echt wel ergens toe aangetrokken worden of het wordt niets. De eerste keer dat mijn vriend zijn 125 was gaan proberen kwam hij na 10 km nat tot op zijn vel van de motor gekropen. Zoveel schrik had diene en dat was iemand die zelfs kon driften met de auto en nooit bang had. :lol:

Na zijn 2e rit heeft hij een jaar stil gestaan en weer verkocht. Een andere vriendin van mij, 2 ritjes naar het werk, schrik gepakt op de grote weg, 125 weg en een 50cc bromfiets in de plaats want op het fietspad voelde ze zich een stuk veiliger. :) Eigenlijk, zoals je zelf schrijft, wil je weten of het je ligt. Koop een 2e hands voor onder de 1000 euro. Rij er mee. Ligt het je, koop je je zin en verkoop je je scooter voor ongeveer dezelfde prijs terug. Verlies je enkel de aankoop van je helm en de nummerplaat, al de rest krijg je bijna integraal terug. De kleding kan je iets of wat uitstellen, maar eigenlijk is deftige kleding wel een noodzaak en als je partner mee rijdt is het echt wel een behoorlijke som.

Nog even kleine aanvulling. Vespa4rent in Rotselaar, niet eens zover van Tienen. Halve dag 59 euro, hele dag 79 euro, 2 uur 35 euro, helm inclusief. Rij eens van daar tot bij je thuis en terug? Beste test denk ik.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Er zijn twee soorten motorrijders:
-) zij die gevallen zijn
-) en zij die nog moeten vallen.

:banana:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:honda4life, ik weet dat, jij weet dat, elke motorrijder weet dat. :)

Bij mij dus ook al gebeurd, 125cc, niet veel ervaring en de moment dat je denkt, nu heb ik het onder de knie na meer dan een half jaar rijden: Crash door een domme actie van een fietser. Zonder zeveren, 650 euro kosten voor gewoon neer te gaan zonder uw kleding en helm in rekening te brengen. Gelukkig niet in eigen fout.

Daarna motorrijlessen gaan volgen en met een volwaardige motor begonnen en dan zie je of merk je wel wat je fout doet. Heel veel 125cc rijders rijden bvb aan de rechter kant van de baan en dat is vragen om een ongeluk.

Als ik zie in mijn vriendenkring: 50% stopt al met rijden na enkele ritten omdat het hen niet ligt en omdat het te gevaarlijk aan voelt. Logisch, 20 per uur van een fiets is geen 70 per uur op een steenweg. Je moet dus wat karakter hebben en je moet volgens mij er echt wel ergens toe aangetrokken worden of het wordt niets. De eerste keer dat mijn vriend zijn 125 was gaan proberen kwam hij na 10 km nat tot op zijn vel van de motor gekropen. Zoveel schrik had diene en dat was iemand die zelfs kon driften met de auto en nooit bang had. :lol:

Na zijn 2e rit heeft hij een jaar stil gestaan en weer verkocht. Een andere vriendin van mij, 2 ritjes naar het werk, schrik gepakt op de grote weg, 125 weg en een 50cc bromfiets in de plaats want op het fietspad voelde ze zich een stuk veiliger. :) Eigenlijk, zoals je zelf schrijft, wil je weten of het je ligt. Koop een 2e hands voor onder de 1000 euro. Rij er mee. Ligt het je, koop je je zin en verkoop je je scooter voor ongeveer dezelfde prijs terug. Verlies je enkel de aankoop van je helm en de nummerplaat, al de rest krijg je bijna integraal terug. De kleding kan je iets of wat uitstellen, maar eigenlijk is deftige kleding wel een noodzaak en als je partner mee rijdt is het echt wel een behoorlijke som.
True, de klik "ik ben een volwaardig voertuig", en ik rijd aan de linkerkant (bestuurderszijde wagen) is toch wel even wennen maar het is wel een belangrijke om gezien te worden.

Verder ook al genoeg "domme" dingen tegengekomen:
Motor op zijbok op een licht hellende oprit en niet in versnelling... hallo stenen.
Onderuit geschoven in de eerste bocht, vlak voor de buurman z'n wagen.
Blij dat ik geen nieuwe gekocht heb, helaas doe ik te weinig km om echt nuttig gebruik te kunnen maken van een volwaardig rijbewijs.
Helm in fluokleur is afschuwelijk maar wel een aanrader vind ik persoonlijk.
Ordon schreef:Er zijn twee soorten motorrijders:
-) zij die gevallen zijn
-) en zij die nog moeten vallen.

:banana:
Je bent er één vergeten:
-) Zij die gevallen zijn en nogmaals zullen vallen :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

selder schreef: 50% van het traject woon-werk is een ongescheiden fietspad op de rijweg waar de auto's rakelings naast je rijden. Met een fiets op zo'n fietspad ben je aan 45kmph niet alleen trager dan alle auto's aan 70kmph, maar ook nog een pak gevaarlijker aan alle kruispunten. Net omdat ik dat traject met de fiets gedaan heb, heb ik 1st hand ondervonden hoe gevaarlijk dat is. Aan een rood licht mooi staan wachten, aanzetten om te vertrekken, en om dan de auto die naast je staat voor je neus rechts zien indraaien, nee bedankt. En niet één enkele keer hé, maar consistent "meer wel dan niet".
Waarom zou je met de speedpedelec hetzelfde traject doen als met de auto/motor?
Ik had een heel ander traject met de motor dan nu met de speed pedelec (28km enkel)
En nog een totaal ander traject met de auto.

Ik begrijp echt niet dat iemand vandaag de dag nog een scooter of moto op benzine koopt om woonwerk verkeer te doen.
Ik zie in de elektrische moto variant enkel voordelen t.o.v een benzine versie.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

selder schreef:
SpecialK schreef:[...] een BMW C1 gekeken?
Dat model is op de markt geweest van 2000 tot 2002, dus als ik zo eentje zou komen is dat minimaal 17 jaar oud, en zitten we terug in hetzelfde schuitje als de oude Saab.
Dat is niet noodzakelijk waar he. Leeftijd zegt niet alles. Die C1's hebben vaak niet veel kilometers gereden, en Saab stond nu ook niet echt bekend om zijn topkwaliteit. Als je een roestvrije Mercedes E250d uit 1990 koopt is de kans reëel dat die wagen jou gaat overleven :)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Een Piaggio MP3 is misschien ook een optie maar valt misschien niet onder jullie 'stijl'. :-)
Tot 500cc met enkel een B rijbewijs/

http://www.moto.be/nl/news-articles/ver ... -veiliger/

Of gewoon terug een oude Saab met weinig km:

https://www.gem-classic-cars.com/classi ... -turbo-16v
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wij hebben als tweede gemotoriseerd vervoermiddel een Honda PES 125i, een scooter die met gemak 100km/u haalt en gekocht in de tijd dat gewestwegen nog 90km/u waren. Het beestje zal ondertussen al een jaar of 15 zijn, maar mits regulier onderhoud kan dat motorblok niet kapot.
De voorschriften omtrent motorkledij zijn ook hier van toepassing, al stel ik zelf mijn vragen bij het verplichting van schoeisel waar de enkel in zit (je voeten staan binnen)...
Mijn vrouw gebruikt die nog wekelijks om naar haar werk te rijden, jaar in jaar uit.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sinna schreef:De voorschriften omtrent motorkledij zijn ook hier van toepassing, al stel ik zelf mijn vragen bij het verplichting van schoeisel waar de enkel in zit (je voeten staan binnen)...
Tot je valt wel ja...
Ook wil je de enkel toch wel wat beschermen, of het gewicht verdelen als hier een kracht op uitgeoefend wordt... Bijvoorbeeld je eigen scooter die op je voet terecht komt. Gegarandeerd tijdens het slingeren heb je de reflex om met je voeten te gebruiken (of het enig verschil maakt dat is natuurlijk een andere vraag).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ondertussen zijn we allemaal serieus off topic. Selder zijn vraag is dus waar je zo'n ding kunt kopen en laten onderhouden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Off-topic of niet....als je naar alternatieve vervoersmiddelen gaat kijken moet je ook ff naar alternatieve wegen gaan kijken.
Die baan naar je werk gaat even kl*te blijven met een scooter/motor/pedelec of fiets.
Ik heb het geluk om thuis te werken, maar als ik ga fietsen kom ik amper auto's tegen. Ik rij liever 5km om dan tussen de auto's te gaan rijden. Met de motor idem, liever bochtjes pakken dan vlammen op een autostrade.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Goztow schreef:Ondertussen zijn we allemaal serieus off topic. Selder zijn vraag is dus waar je zo'n ding kunt kopen en laten onderhouden.
Dat klopt, maar ik vind het wel leuk om de ervaringen te lezen. Ik zal de thread verplaatsen naar een ander subforum, waar we verder kunnen discussiëren :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

En bij deze dus :-)
9A429218-D1C6-4825-B039-CD96FBB7D446.jpeg
Zeer tevreden van :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”