Accuraat kamertemperatuur meten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb een aantal temperatuur sensoren en allemaal geven ze een verschillend resultaat. Gaande tot 1.5° verschil in meting.
- BME280
- DHT11
- de thermostaat van mijn verwarming
- zwave rookmelders plafond
- TopCom TH4675 kamerthermometer

Op bijna alle temperatuur sensoren kan ik een afwijking instellen en ze op die manier kalibreren maar waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een accurate sensor waarop ik kan vertrouwen dat die een correcte kamertemperatuur kan weergeven.

Waar kan ik iets betrouwbaars (en goedkoop) vinden?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Temperatuur is één van de moeilijkste eenheden om te meten, omdat dit niet echt tastbaar is zoals een debiet of een niveau.
Accuraat en goedkoop gaan hier niet echt samen.

Wil je een nauwkeurige herhaalbaarheid (offset maar juist) of wil je de temperatuur echt zo exact meten?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

veel hangt ook af van plaatsing.
elk van deze plaatsen zal andere temperaturen geven omdat een kamer meestal ook niet overal exact even warm is,
of zaken er invloed op hebben:

- ergens waar de zon door het raam op de thermostaat schijnt (warmer door die zonneschijn)
- bij raam of deur (kouder door tocht/open en dichtgaan)
- aan plafond (warmte stijgt)
- te kort bij een radiator
- in een hoekje
- ...

in theorie zal (denk ik) de meest accurate kamertemperatuur wss degene zijn die je in het midden van de kamer (hoogte/lengte/breedte) kan meten,
(het verst van alle radiatoren e.d. af)... maar praktisch is het niet om in het midden van een kamer een thermometer te hangen.
je kan het eventueel wel zo doen een tijdje om de afwijking op alle andere thermostaten aan te passen, maar dan nog zal er terug een afwijking ontstaan gezien de omstandigheden nooit exact gelijk blijven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Robert Ford schreef:Ik heb een aantal temperatuur sensoren en allemaal geven ze een verschillend resultaat. Gaande tot 1.5° verschil in meting.
Tenzij al deze toestellen op dezelfde plaats meten (zelfde muur, zelfde hoogte) kunnen ze nooit dezelfde temperatuur meten De temperatuur aan het plafond is hoger dan de temperatuur op de muur naast een deur op 1.50m hoogte.
Een verschil van 1.5° is dan klein.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik snap wat je bedoelt hoor... Ik heb verschillende metertjes, oa van Ali en dan een gewone analoge meter, de thermostaat, de interne module van de airco etc en die geven allemaal wat anders aan. Zet ze op identiek dezelfde plaats en je krijgt nog andere waardes. Ik vrees dat er niet veel aan te doen valt dan er mee leren leven dat de temperatuur "ongeveer" xx aantal graden is.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Probeer eerst calibratie op dezelfde plek waar je temperatuur kent (gebruik de meter die je best vertrouwd als referentie, of koortstermometer maar dan ga je mogelijk al vrij warm moeten meten). Het voordeel van koortsthermometer is dat je daar wel betaalbare betrouwbare vindt (maar zeer klein en warm bereik).

Koelkast of (nog beter) wijnkoelkast kan je bijvoorbeeld misbruiken als 'gecontroleerde kamer'. Woonkamer is veel te groot.
Interessant is dan 2 temperaturen te meten (en je gaat weer veel afwijking tussen verschillende sensoren merken).
Ook interessant om met 1 thermometer op verschillende plekken de temp in de kamer na te meten (wel enkele minuten wachten op elke plek) en bijhouden wat het verschil met de 'referentiethermometer' is (bonus als programma hiermee rekening kan houden maar afwijking is waarschijnlijk niet constant op hele bereik).

Bij winkels voor wijn/bier en al zeker kaasmakers kan je ook betere thermometers vinden zonder direct fortuinen uit te geven maar meestal analoog (dus eerder om referentie te krijgen). Kunt daar ook preciezere 'koelkasten' krijgen maar gaat duur worden om die gewoon te gebruiken om thermometers na te meten.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik zou toch vrij precies willen weten hoe warm het nu eigenlijk is om zo alle sensoren ongeveer gelijk te zetten. Een afwijking van 0,5° is nog acceptabel. Vanaf 1° verschil durf ik toch twijfelen aan de juistheid van de sensor.. Zeker als ze op dezelfde plaats staan niet?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Slafes schreef:en die geven allemaal wat anders aan. Zet ze op identiek dezelfde plaats en je krijgt nog andere waardes.
Bwaa. Ik heb 3 thermometers (AliExpress, Action, Amazon) die - tijdelijk - op dezelfde plaats stonden en die gaven dezelfde temperatuur aan op 0,2°C na. Dat valt volgens mij toch wel binnen de foutenmarge, nee?

Maar binnen 1 ruimte, hoe klein of groot ook, zal je wel vaker verschillende temperaturen registeren en dat lijkt me perfect normaal:
- vlakbij een binnen- of buitendeur, een raam, ...
- vlakbij een radiator, vloerverwarming, ...
- dichtbij de grond of net op hoogte
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De lm35 is een oplossing met 0,5° nauwkeurigheid. Een of andere afgeleide van de lm35 kan nauwkeuriger meten maar kost veel meer.
Je hebt de lm35 nodig, een batterij, een voltmeter.
Misschien kan je nog wel een developmentbordje vinden en de gegevens uitlezen met een PC
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dan mag je me de linkjes naar die metertjes eens doorgeven. Bij ali verschillende dezelfde metertjes gekocht, en die zitten toch op 1,5° verschil met de voeler gewoon naast mekaar. :) Zelfs diegenen die de temperatuur in de aquaria meten hebben verschillende afwijkende waardes, ook mijn analoge gevallen zitten daar met een graad verschil. 0,2 zou dus fantastisch zijn.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Deze sensor (MCP9808) claimt 0.25°C nauwkeurig te zijn zelfs. Iemand hier ervaring mee?

https://www.adafruit.com/product/1782


het is zoals eerder gezegd een beetje frustrerend dat ik 2 identieke kamerthermometers heb van topcom die net naast elkaar staan en elk een verschillende waarde aangeven. Als daarnaast de thermostaat van remeha dan ook nog eens iets anders aanduidt, is het helemaal te gek voor woorden natuurlijk.
robokat
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 aug 2017, 21:55
Bedankt: 20 keer

De enige betrouwbare referentie voor kalibratie is een oude analoge vloeistofthermometer. Bij voorkeur een kwikthermometer, maar die kan je niet meer kopen. Maar eentje op basis van alcohol is ook accuraat én bovendien goedkoop.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Uiteraard is de tolerantie verschillend, de afronding door digitaal uitlezen en plaats van meting een factor.
Logisch dat de meting van de rookmelders tegen het plafond een andere waarde geven; warmte stijgt.

Al gezien dat de dht22 accurater is dan de dh11 en ofwel investeer je in andere (en misschien ook duurdere) apparatuur ofwel gebruik je de uitgelezen waarde als referentie zonder écht te weten wat de exacte temperatuur is.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Koop een deftige datalogger, bijvoorbeeld een Testo 174 T - Mini-temperatuurlogger. € 59,29 inclusief btw, Bebat en Recupel.
De software om die te programmeren (meetfrequentie) en uit te lezen kan je gratis downloaden.

Afbeelding

Is accuraat maar niet gekalibreerd.
Je krijgt er een waardeloos kalibratiecertificaat bij.
Voor een goeie kalibratie betaal je ongeveer 100 euro.
Geaccrediteerde kalibratielaboratoria vindt je hier: https://economie.fgov.be/nl/themas/kwal ... atoria-cal. Selecteer "temperatuur" in Search by field of activity.
Maar voor het gebruik dat je voor ogen hebt is een kalibratie niet nodig.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”