Studeren toegepaste informatica pxl Hasselt

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jeffrey8
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2019, 13:07

hi people!

Ik ben van plan volgend jaar toegepaste informatica te gaan studeren in de PXL in Hasselt! Ik heb interesse in het maken van websites en app's ontwikkeling. Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die momenteel deze richting studeren in de PXL en mij wat advies kunnen geven.

- Ik heb nog maar zeer weinig ervaring met programmeren. Beginnen ze hier echt vanaf 0? Is het goed bij te houden door goed op te letten is in de les?

- Ik heb gehoord dat het vak wiskunde hier is weggevallen? Klopt dit? Hoe zit het juist met wiskunde in andere lessen? Is er een grote voorkennis nodig?

- Wat zijn de moeilijkste vakken? Zijn er dingen vanwaar jullie zeggen hierbij kan je je nu beter al voorbereiden?

- Ik zie dat ze zich vooral focussen op Java, krijg je hier lessen voor of is dit vooral zelfstudie?

Jeffrey
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Dag Jeffrey

Ex student PXL klas van 2014, ondertussen is de richting wel wat veranderd.

Je moet geen ervaring hebben met programmeren ze beginnen van 0, doch raad ik aan om al zeker wat basis concepten te leren (voorsprong is voorsprong) De talen die je leert zijn Java, C#, PHP (toch in mijn tijd, zal veranderd zijn), SQL (algemeen).
Meestal komt het op het 1ste jaar neer op variabelen, methodes, functies, arrays en 2 dimensonale arrays. 2 trimester is voornamelijk gericht op object georiënteerd programmeren.

De vakken wiskunde die ik kreeg waren booleaanse algebra, crypto technieken zoals RSA, Matriches en uiteraard alles favoriet statistieken. Voorkennis was niet nodig, maar ik denk wel dat bepaalde onderdelen nu nog wel worden gegeven.

Ik raad u aan om Engels niet uit het oog te verliezen examen puntent telling gaat als volgt: juist antwoord +1, fout en niet ingevuld beiden -1. Dit wilt zeggen per vraag minstens 80%. Elk vak is niet te onderschatten en ik raad u ten sterktste aan om in elke les vooraan te zitten, want je zit met 20 tot 30 man in een klaslokaal met laptops voor je neus. Je kan al raden wat er gebeurd met diegene die weten dat ze gaan flessen.

Elk vak krijg je les 9 a 10 weken lang en dan is het examen (trimester systeem ipv semester systeem).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Is bij mij al wel enige jaren (de lichting net voor java maar toch al vrij ver na de ponskaarten :wink: ) geleden en in Leuven (1999 shoepost pre-Y2K jaar).

* programeerervaring
Ik had er een beetje. Zonder heb je het voordeel dat je je niet teveel gaat vervelen en ook geen foute dingen hebt aangeleerd.
Normaal heb je al wel een klein beetje logica in secundair gehad en is belangrijker dan taal x.
De lessen zijn niet helemaal zoals je gewoon bent. Tegenwoordig zelfs nog meer vooral gericht op eigen weg vinden (a good thing). Is goed te doen als je doet zoals iedereen dit jaar tot vervelens toe gaat zeggen "vanaf het begin bijblijven" en je toch niet gaat doen :lol:
No fear voor dit gedeelte als dat is wat je wil doen. Ook goed mogelijk om dit jaar al een basis op te bouwen (maar pas op om geen verkeerde gewoontes aan te kweken :lol: ). Als je het beter weet, zoals in het secundair kan je dat ook niet bij elke docent zomaar laten weten :) (meeste leerkrachten imho al wel iets minder gevoelig maar dat kan toeval geweest zijn). Zowel java als web kosten niks dus geen uitvlucht om ze niet eens te bekijken.

*wiskunde
Wiskunde was bij ons nog aanwezig en toch wel struikelblok voor velen (waren drie vakken die je eigenlijk onder de term wiskunde kunt plakken). Kwam uit TSO, eerste half jaar zie je een snelle herhaling van alles wat je in secundair zou moeten gezien hebben. Denk dat je hier wel voorsprong hebt als je meer wiskunde hebt in huidige richting (ik kwam uit 2+1 uur, niet helemaal 3 uur :p ) Grootste probleem met dit soort vakken (ook economie etc) is dat velen die onderschatten en negeren, stonden echter meer punten op niet-informatica vakken (zeker eerste jaar maar zelfs jaren zijn niet meer zo afgebakend)

*moeilijk - voorbereiden
Voorbereiden kan je alles (ben je blijkbaar al mee bezig). Ga eventueel naar de school en vraag lessenrooster om zeker te zijn over de wiskunde (moet daarvoor geen opendeurdag zijn). Begin websites te bouwen als dat is wat je wil doen (ben waarschijnlijk oud maar gewone editor is de manier om te leren wat erachter zit)
Zeer moeilijk als je liever praktisch gewoon bezig bent zijn de meer theoretische vakken maar vergeet niet dat het informatica is, niet programmeren (daar heb je indiërs voor). Wat ze geven heeft allemaal wel ergens zijn functie (ik versta naar't schijnt geen sarcasme) al is het gewoon om te leren doorzetten en bullshit van je toekomstige managers aan te zien komen (voila...) . (mijn mening en indrukken nu ook wel niet echt nemen als autoriteit en referentie, niet de meest succesvolle gegradueerde :angel: ) Opleiding is ook zeer fel veranderd dus mogelijk is niet alles van toepassing.

*java
zult wel basis lessen hebben maar zoals hierboven, je gaat zelf ook veel moeten leren. Zelf geen voorstander van "technologie x" want veranderen allemaal. (kom elke dag het nodige cobol74 tegen, makes me feel young...). Programmeertalen verschillen op zekere hoogte nu ook niet zo extreem (ok java is veel meer dan de taal maar de extra miserie ga je ook wel leren. Het voordeel is dat je helemaal niet proper moet schrijven, kunt de schuld gewoon op java schuiven :idea: protip :idea: ).

In alle geval welkom, begin alvast met vitamine-D kuur, maagtabletten in de voedingspiramide te tekenen en koffie te zuipen (zoveel te slechter, zoveel te beter voorbereid op de werkvloer. Aan te raden om geen filters te gebruiken en goed veel "hmmm... vandaag is't mokka" prut in uw tas die ge minstens 3 maand niet moogt afwassen).
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik heb hier vorig jaar een groepje afstuderende PXL-studenten begeleid op het werk voor een web-project en daar viel het me vooral op wat ze niet kenden. Ik bedoel dan niet specifieke software of zo, maar gewoon algemene concepten van hoe data van het éne punt naar het andere raakt in context van enterprise-level situaties: firewall na firewall, beperkingen opgelegd door policies, authenticatiemethodes (single-sign on), ...

Het resultaat wat ze gemaakt hebben was iets in AngularJS met .NET Core als back-end, maar ik was niet onder de indruk gezien de hoeveelheid effort die zij d'er in gestoken hebben (veel tijd verloren omdat ze niet beseften wat die beperkingen juist betekenden). Ondertussen werken d'er een aantal van hier en kunnen ze goed mee na dat ze ingewerkt waren, dus da's op zich geen beperking.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Het voordeel is dat je helemaal niet proper moet schrijven, kunt de schuld gewoon op java schuiven :idea: protip :idea: ).
Spaghetti is spaghetti en dat ligt volledig aan de programmeur niet de taal :wink:

@Meon
Elke student heeft correcte begeleiding nodig en zeker in het begin kort op de bal spelen. Een pas aangenomen student zou ik altijd op bestaand project zetten zodat andere team leden altijd het werk kunnen valideren en bijsturen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zonder de opleiding te kennen ben ik ervan overtuigd dat het aantal afgestudeerden die "kunnen programmeren" (onafhankelijk van programmeertaal) en er inzicht in hebben, eerder uitzonderingen zijn dan regel.

Er zijn er zelfs die het na jaren werken nog niet kunnen, soms zit het er gewoon niet in, helaas :)

Maar als je 'kan programmeren' maakt het weinig uit in welke taal je het doet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Als ouwe informatica-rot: als je als 18-jarige beslist om informatica gaan te studeren (wat ik meestal zie gebeuren omdat de betrokkene denkt daar goed geld mee te kunnen verdienen), en je kunt nog niet programmeren, dan heb je (als je eerlijk moet zijn) de roeping niet en begin je er eigenlijk beter niet aan. Dan heb je waarschijnlijk al jaren geleden de boot gemist. Er zijn altijd uitzonderingen mogelijk, maar je begint al met een flinke achterstand aan de race.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”