Hoe noodcentrale bellen als je in buitenland bent?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Gewoon praktische vraag IVM alarm en buitenland, waar hopelijk iemand een antwoord op heeft: situatie: wanneer ik bvb in het buitenland, stel Groningen, ben en mijn stil alarm belt mij op mijn GSM en op mijn camerabewaking zie ik inbrekers in huis. Hoe kan ik politie opbellen? Als ik 112 doe kom ik in de noodcentrale van Groningen uit, die kunnen mij niet helpen. Op het nummer van de lokale hoor ik dat ze vanaf maandagmorgen weer bereikbaar zijn.

Mogelijke opties waaraan we zelf hebben gedacht:
- noodcentrale Groningen belt centrale WVL.
- ik bel rechtstreeks met noodcentrale WVL (wat is dat nummer??)
- ik bel naar de buren om te vragen of zij de 101 willen bellen.

Iemand nog ideetjes??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Toen we op het werk last hadden van inbraken kreeg ik van de politie het rechtstreeks nummer van de meldkamer.

Als ik dus op de camerabeelden wat zag in het weekend of zo, kon ik ze van op eender welke plaats bellen.

Heeft geholpen trouwens want we hebben ze (indirect) zo kunnen pakken

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Ik dacht dat de nummers niet publiek bekend zijn, alleen de meldkamers hebben deze rechtstreekse nummers volgens mij (meldkamers zoals Securitas,...).

je kan een voip nummer laten doorschakelen in Belgie naar 101 bvb?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info
https://www.112.be/nl/faq-112.html
Het is op dit ogenblik niet mogelijk om rechtstreeks buitenlandse noodcentrales te contacteren vanuit België. Het is ook niet mogelijk om de meldkamers van de Belgische noodcentrales te bellen vanuit het buitenland.
Als je naar een noodnummer belt, word je doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde noodcentrale. Als je in Europa naar 112 belt, krijg je dus afhankelijk van waar je bent een operator aan de lijn van de noodcentrale in de regio waar je op dat moment bent.
Als je toch een noodcentrale wil contacteren in een regio waar je je zelf niet bevindt, kan je dit best proberen via een contactpersoon (bijvoorbeeld een familielid of kennis) die zich in die regio bevindt.


Ik zie wel dat in mijn regio (politiezone) het hoofdkantoor politie 24/24 7/7 bereikbaar is op een 0pq/yzkhdu nummer, maar inderdaad in "kleinere zones" is dit blijkbaar ook niet altijd het geval voor het hoofdkantoor en wordt gewoon op de website verwezen naar 112
Dus in dergelijke gevallen vanuit het buitenland misschien best via vrienden/familie in uw politiezone of eventueel met een VPN app alternatief
Ik vermoed dat een lokale buitenlandse 112 centrale niet direct de gewone telefoonnummers van de Belgische noodcentrales ter beschikking heeft tenzij eventueel in deze in de onmiddellijke nabijheid van de buurlanden

Vroeger kon men bv. met 0PQ/1121111 een 112/100/101 centrale in een andere zone bereiken maar of dit nu nog het geval is weet ik niet
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Zoals gimic al aangaf lijkt me een vorm van doorschakeling met een nummer hier de meest haalbare optie.

Tussenpersoon/contactpersoon vind ik slecht advies van de 112 website. Wat als die niet bereikbaar is?
Jodewitte
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2019, 09:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Blijkbaar zijn er wel internationale samenwerkingen?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/17 ... hij-inter/

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ma ... k~a925a59a

En verder gewoon uw alarm aansluiten bij een alarmcentrale...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

M_016 schreef:Ik zie wel dat in mijn regio (politiezone) het hoofdkantoor politie 24/24 7/7 bereikbaar is op een 0pq/yzkhdu nummer, maar inderdaad in "kleinere zones" is dit blijkbaar ook niet altijd het geval voor het hoofdkantoor en wordt gewoon op de website verwezen naar 112
In onze politiezone (Mira) kom ja altijd op een IVR menu terecht als je het centrale nummer van de PZ belt (056 62 67 00), met als keuzes
  • - voor dringende politiehulp, druk 1
    - voor onthaal, druk 2
    - enz ...
Als je dan "optie 1" kiest wordt je doorverbonden met de CIC-101 van WVL.
Als de TS dus vanuit het buitenland de 101 van WVL wil bereiken: bel +32 56 62 67 00 - optie 1 :wink: .

PS. In West-Vlaanderen krijg je sedert 1 oktober 2018 normaal hetzelfde keuzemenu als je naar 100/101/112 belt:
  • - Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1
    - Voor politie, druk 2
Het menu wordt 2 keer herhaald, als je dan nog geen keuze gemaakt hebt, wordt je automatisch doorgeschakeld naar de hulpdiensten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

philippe_d schreef: Als de TS dus vanuit het buitenland de 101 van WVL wil bereiken: bel +32 56 62 67 00 - optie 1 :wink: .
Goede oplossing, met de randvermelding dat je dan wel SOL bent als ze in de toekomst weer afstappen van die IVR en jij in nood dat nummer belt buiten de werkuren. Het is uiteraard niet zo dat de politie jou zal informeren wanneer ze die IVR weg doen. Aan OP om dat risico te evalueren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Hebben dat ooit eens gehad, waren op zakenreis en op de oprit stond dan nog één van de twee auto's, en iemand had zijn wagen net tegen onze wagen gezet op onze oprit.

Helaas kon ik de noodcentrale vanuit Duitsland niet bereiken, maar zag wel op de camera die naar de oprit stond de situatie. Het was die 720p camera uit den action, en nrplaat was toch duidelijk leesbaar.
Dus naar familie gebeld, en zij hebben dan de flikken gebeld en nrplaat doorgespeeld.

Op de webcam kon ik het tafereel dan opvolgen ....
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:
Als de TS dus vanuit het buitenland de 101 van WVL wil bereiken: bel +32 56 62 67 00 - optie 1 :wink: .
beetje off-topic misschien maar de +32 mag je gewoon weglaten wanneer je van het buitenland naar België belt
tenminste als je belt met een iPhone en nummerassistentie staat aan (default setting = on)
op Android toestellen weet ik het niet
ben momenteel in Spanje en bel naar mijn klanten gewoon met het nr. in Belgisch formaat (zonder +32 of 0032 er zelf voor te zetten)
uiteraard staan ze niét in het telefoonboek van mijn gsm met eventueel daar dan wel de landcode er voor
het werkt dus ook voor nr's die ik zelf nog nooit heb gebeld of waar ik zelf nooit ben door gebeld geworden
hoe het werkt weet ik niet want zelfs zonder WiFi of 3G/4G lukt het ook
tijdens het dialen verschijnt wel de boodschap nummerassistentie onder het gevormde nummer
antwoordapparaat van Proximus bellen lukt ook gewoon met 1999
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

philippe_d schreef:PS
In West-Vlaanderen krijg je sedert 1 oktober 2018 hetzelfde keuzemenu als je naar 100/101/112 belt:
  • - Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1
    - Voor politie, druk 2
Het menu wordt 2 keer herhaald, als je dan nog geen keuze gemaakt hebt, wordt je automatisch doorgeschakeld naar de hulpdiensten.
Ik heb deze nacht naar 101 gebeld en geen keuzemenu gekregen.
Er was wel een stem die zei dat ik met 101 politie belde en dat ik zo snel mogelijk ging doorverbonden worden.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Luboli schreef: Ik heb deze nacht naar 101 gebeld en geen keuzemenu gekregen.
Er was wel een stem die zei dat ik met 101 politie belde en dat ik zo snel mogelijk ging doorverbonden worden.
In welke provincie woon je?

112NL heeft wel rechtstreekse nummer van NC112 en CIC101 van Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg.

Frankrijk heeft deze ook maar met de grens provincies van België.

Zit je ergens anders in het buitenland.
Het beste is je lokale politie bellen en adhv IVR optie 1 kiezen voor dringende politiehulp dan kom je terecht bij de 101. Deze werkt meestal enkel buiten de kantooruren. Tijdens de kantooruren spreek je normaal gezien rechtstreeks met de lokale politie en die kunnen de interventieploegen aansturen via 101.

Vermijdt via via (familie, vrienden, etc) want dan verlies je tijd en gaat er vaak cruciale info kwijt. De noodcentrale moet je dan onnodig terugbellen voor bijkomende info. Tijd dat de Calltaker kan gebruiken bij een andere noodgeval.

Alarmcentrales hebben een rechtstreekse nummer met de 101. Maar deze mogen ze voor niets anders gebruiken dan alarmen van hun klanten. 101 is daar strict in en daar zijn procedures voor. Wordt er misbruik van gemaakt dan kan deze alarmcentrale geblacklist worden.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

thepretorian schreef:
Luboli schreef: Ik heb deze nacht naar 101 gebeld en geen keuzemenu gekregen.
Er was wel een stem die zei dat ik met 101 politie belde en dat ik zo snel mogelijk ging doorverbonden worden.
In welke provincie woon je?
West Vlaanderen
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Luboli schreef: West Vlaanderen
WVL heeft soms kuren ivm IVR. Zou weldra opgelost worden na een update.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het is prima mogelijk om vanuit NL naar een BE noodcentrale te bellen. Dit gebeurd regelmatig zelfs voor mensen die op een grens leven met een ander land.

Het meest beruchte voorbeeld : Baarle-Nassau...

Je moet inderdaad aan de operator van de noodcentrale vragen om je call door te schakelen naar België.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”