Donker lcd scherm buiten bij maken van foto's ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb een Xiaomi Red Mi Note 7 wat gewoon een toptelefoon is betreft prijs, algemeen gebruik(vooral batterij)en de kwaliteit van de foto's.(48Mp camera)
https://tweakers.net/pricewatch/1302982 ... ificaties/

Echter wanneer ik op zonnige momenten buiten een foto wil nemen in landscape modus(dus de gsm horizontaal gehouden) is het beeldscherm zo donker dat ik zo goed als niets kan zien op het scherm. Wanneer ik de gsm dan verticaal hou is het scherm weer perfect duidelijk. Draai ik de gsm weer horizontaal wordt het scherm weer donker zodat ik alleen maar een schim zie en zo geen deftige foto kan nemen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ? (zonder alleen verticale foto's te nemen)

P.S : de foto's die genomen worden zijn allemaal perfect van kwaliteit zowel de horizontaal al verticaal genomen alleen staat horizontaal niet alles netjes op de foto omdat ik niet goed kan richten natuurlijk.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ligt dat niet gewoon aan de kwaliteit (en dus de kijkhoek) van het LCD scherm? Zou het niet kunnen dat het lijkt alsof je scherm donkerder wordt, omdat het scherm gewoon niet goed zichtbaar is onder een hoek van 90° of -90°?

Wat verwacht je aan zo'n prijs :-/
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

selder schreef:Ligt dat niet gewoon aan de kwaliteit (en dus de kijkhoek) van het LCD scherm? Zou het niet kunnen dat het lijkt alsof je scherm donkerder wordt, omdat het scherm gewoon niet goed zichtbaar is onder een hoek van 90° of -90°?

Wat verwacht je aan zo'n prijs :-/
Aan zo een prijs, zeker weten een toptoestel want dat is het op vele vlakken wel. Tijdje geleden werd deze nog vergeleken met een Iphone van €800 en moest er betreft kwaliteit en nemen van foto's zelfs niet voor onderdoen.
Ik vind het gewoon vreemd dat het verschil verticaal en horizontaal zo groot kan zijn.
Je merkt ook wanneer je het toestel verticaal vasthoudt het beeldscherm perfect helder is en vanaf je het scherm een 45 graden begint te draaien het plots donker wordt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Je zegt het zelf, "het nemen van foto's", dat wil toch helemaal niets zeggen over de kwaliteit van het LCD paneel in je toestel, toch?
Maar je begrijpt dat die lage prijs (vergeleken met andere toestellen) zich toch ergens moet laten voelen?
Wil je in vol zonlicht goed zicht in eender welke kijkhoek op je smartphone hebben, dan zal je naar een toestel met een OLED scherm ipv een LCD scherm moeten kijken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 40 keer

Je draagt toch toevallig geen bril met polariserende lenzen?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ja, ik begrijp je reactie, maar het lcd scherm werkt net zo goed zelfs in zonlicht.
Terwijl de kids op hun Moto G5 of man op zijn Nokia 5(ook goedkope toestellen inderdaad) zelfs hun mails bijna niet kunnen lezen in vol zonlicht kan ik dat met de Note 7 nog best goed. Vandaar ook in verticale modus met veel zon is het lcd scherm nog perfect maar ga je het dan 45 graden draaien wordt het plots donker.
Ik hou jullie op de hoogte als ik toch meer te weten zou komen.

€blatruwe, ik heb meestal wel altijd een zonnebril opstaan maar weet nu niet zeker of deze polariserend is.
In ieder geval zo snel de zon nog eens schijnt ga ik dat wel eens uittesten.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

blatruwe schreef:Je draagt toch toevallig geen bril met polariserende lenzen?
Nooit aan gedacht maar een LCD in combinatie met een “Polaroid” bril kan inderdaad wel rare effecten hebben. :thumbs:
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Heb dit fenomeen ook al meegemaakt: de combinatie van een Polaroid-bril en een LCD-scherm (in een pretpark) die in portrait mode hangt.
Bril op = scherm zwart, bril af = scherm duidelijk leesbaar.
Computer(k)nul
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Hebben we hier ook in combinatie met 1 phone, en 1 zonnebril.
scherm draaien, alles zwart.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

En de prijs gaat naar blatruwe. :-D
Net getest zonder zonnebril en zowel horizontaal als verticaal perfect beeld.
Dat ik daar niet eerder ben achtergekomen.

Vandaag trouwens nog in artikel in HLN over Xiaomi.
https://www.hln.be/ihln/multimedia/de-x ... ~a2108b3a/
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

De halve prijs: Scherm werk enkel verticaal en niet horizontaal :-D

Correctie: de Mi 9T heeft een AMOLED scherm en waarschijnlijk geen polarisatiefilters.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

karine schreef:...
Net getest zonder zonnebril en zowel horizontaal als verticaal perfect beeld.
Dat ik daar niet eerder ben achtergekomen.
...
Kan je ook in je wagen hebben met een polariod zonnebril op en het scherm van de boordcomputer is dan niet meer leesbaar.
Je hoofd naar links of rechts kantelen en scherm wordt terug zichtbaar.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”