Hoeveel spanning mag er maximum binnenkomen ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Weet iemand hoeveel spanning er maximum een huis mag binnenkomen ?
Vandaag heb ik opgemerkt dat de omvormer van mijn zonnepanelen constant aan het uitvallen was wanneer de zon begon te schijnen.
Na wat zoekwerk lijkt de oorzaak de liggen aan de meerdere huizen met zonnepanelen in de straat die dan volop injecteren maar op een dag zoals vandaag weinig of niets verbruiken en hierdoor te veel spanning op het net zetten.
Mijn SMA 4600A merkt dit en wordt door de ingebouwde beveiliging uitgeschakeld. Mijn omvormer is van 2010 en blijkbaar is er enkele jaren later een verhoging toegestaan zodat de omvormer niet zo snel meer uitvalt.
Nu meet ik nog 240V op het stopcontact maar deze namiddag waren er pieken tot 255V.

Nu is dus mijn vraag is het normaal dat er pieken tot 255V binnenkomen want anders zal een aanpassing van de parameters in mijn omvormer niet voldoende zijn veronderstel ik ?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik dacht 253 (230+10%), kortstondig iets meer (260?).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

253 Volt is inderdaad de bovengrens. In principe mag dat nooit voorkomen en is een netgekoppelde productie-eenheid in dat geval wettelijk verplicht zichzelf af te koppelen van het net.
De oplossing is meer verbruiken, een thuisbatterij plaatsen of eventueel de zekeringskast herbekabelen zodat verbruik en productie beter verdeeld wordt over alle fases. (op voorwaarde dat je een meerfasige aansluiting hebt.)
Mogelijks steken verschillende buren productie op dezelfde fase. Vraag aan de netbeheerder of ze dit probleem in jouw buurt willen onderzoeken en een oplossing kunnen voorzien.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Wanneer je dan op de website van Fluvius kijkt schrijven zij :
Storing op je zonnepanelen?
Schakelde je omvormer zichzelf plots automatisch uit, zonder dat er zich een stroomonderbreking voordeed in de straat? Meestal is dat een gevolg van een te hoge spanning aan de klemmen van je omvormer. Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Neem contact op met de installateur van je zonnepanelen om de storing te verhelpen.

Ik veronderstel toch dat dit het probleem van Fluvius is ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

karine schreef:Ik veronderstel toch dat dit het probleem van Fluvius is ?
Niet per se, zoals Fluvius zegt: het kan verschillende oorzaken hebben. Voor Fluvius eventueel iets onderneemt, vragen ze jou dat jouw installateur dubbelcheckt of de privé-installatie in orde is.
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

karine schreef: Nu is dus mijn vraag is het normaal dat er pieken tot 255V binnenkomen want anders zal een aanpassing van de parameters in mijn omvormer niet voldoende zijn veronderstel ik ?
Ogenblikkelijke scheiding wanneer de spanning de volgende waarde bereikt : 264.5 V
Scheiding wanneer de gemiddelde spanning over 10 minuten deze waarde overschrijdt: 253.0 V

Dus ja, pieken tot 264,5 volt zijn toegelaten.

http://www.synergrid.be/download.cfm?fi ... 110915.pdf
Laatst gewijzigd door bartd 16 jun 2019, 22:02, in totaal 1 gewijzigd.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Uit mijn persoonlijke ervaring hangt dat allemaal af van de netbeheerder, wie je aan de lijn krijgt van de klantenservice en welke technieker er langskomt.

Als je pech hebt nemen ze het niet zo nauw en mijn netbeheerder leek te beweren dat er geen vaste limiet is ze kunnen schijnbaar gewoon constant 255 Volt leveren als ze dat willen. Of dat werkelijk klopt weet ik niet.
Uiteindelijk is het hier wel opgelost geraakt. Spanning blijft relatief hoog maar zit niet constant aan 255+ Volt als ze zon hard schijnt zoals vroeger.

PS: het is niet legaal maar je kan de limiet van je omvormers verhogen tot 268 Volt IIRC normaal vallen ze dan niet meer uit ;)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3709
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

lanadekat schreef:PS: het is niet legaal maar je kan de limiet van je omvormers verhogen tot 268 Volt IIRC normaal vallen ze dan niet meer uit ;)
Dat heb je dan ook op je eigen net staan... en ik denk niet dat het echt gezond is voor diverse toestellen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Bij mij hebben ze een nieuwe chip komen plaatsen in de omvormers en sindsdien was het probleem weg...

Nu, de installateur moet dat ook willen komen doen want meestal is de dienst na verkoop zo goed als onbestaande of veel beloven en toch niet langskomen...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

bartd schreef: Ogenblikkelijke scheiding wanneer de spanning de volgende waarde bereikt : 264.5 V
Scheiding wanneer de gemiddelde spanning over 10 minuten deze waarde overschrijdt: 253.0 V

Dus ja, pieken tot 264,5 volt zijn toegelaten.

http://www.synergrid.be/download.cfm?fi ... 110915.pdf
Dat schrijft de VREG
. 2.13.1. Spanningstolerantie De decentrale productie-installatie dient technisch in staat te zijn om permanent te werken indien de spanning ter hoogte op het aansluitingspunt op het openbaar distributienet zich binnen de volgende grenzen bevindt: U  10% waarbij U= 230V in laagspanningsnetten U= meegedeelde spanning in middenspanningsnetten
Dus tot 252V moet de installatie permanent kunnen werken. Wat dus inderdaad overeenkomt met de 253V van Synergrid waarbij de installatie na 10 minuten moet uitschakelen.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 687
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

@Karine

Ik had dit fenomeen ook.
Het probleem is de lokale tranfo in de wijkcabine van de netbeheerder.
Deze staat te hoog ingesteld qua spanning.

Bij volle zon produceren alle cellen in de straat volle bak stroom die moet terugvloeien, want niemand heeft hem dan nodig..
Om deze stroom kwijt te raken, moet de spanning van de cellen hoger zijn dan de spanning van de transfo in de cabine, want stroom vloeit van hoge spanning naar lagere spanning.
Veel zonnecellen in de straat verhogen natuurlijk het probleem en de huizen die het verst van de cabine verwijderd zijn
hebben er meest last van wat logisch is.

Instellingen in je omvormer veranderen is dwaas, De uitval-spanning verhogen bvb tot 260V is waanzin. Al je toestellen in je woning
krijgen dan een spanning die te veel hoog is, wat hun levensduur verkort.

De enige goede oplossing is dat men de lokale transfo in de cabine 1 of 2 standen lager zet. Na lang zagen zullen ze wel plooien...bij mij was
dat toch het geval, sindsdien nooit meer uitval...
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb eens geinformeerd bij Fluvius, ben benieuwd.
Blijkbaar een heel bekend verhaal van de spanning van de omvormer te verhogen naar 260V en dit zou vaak gebeuren en toch niet schadelijk zijn voor de toestellen die erop hangen.

De grid guard code zijn dat allemaal dezelfde en zijn die ergens terug te vinden voor de SMA 4600A ?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Grid guard code kost geld voor de installateur, dus die kost weest vast niet op tegen het verlies.
Hoe veel meter kabel heb je tussen omvormer en zekeringkast? Misschien is deze gewoon wat te krap wat ook hogere verliezen veroorzaakt.
De spanning verhogen is uiteraard een risico voor de levensduur van je toestellen, bewust zal je het niet merken nee dat ze kapot gaan maar na verloop van tijd.

De transformator een trap lager zetten, is misschien nefast voor het uiteinde in de winter.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Grid guard code ga je niet makkelijk van iemand krijgen denk ik.
Toen ik die van mij aanvroeg moest je ondertekenen dat je de voorwaarden gelezen hebt en zelf verantwoordelijk bent voor wat er met gedaan wordt en eventuele gevolgen daarvan IIRC. De code is zover ik weet uniek dus ze kunnen waarschijnlijk wel uitvissen wie er met de instellingen van een bepaalde omvormer heeft gespeeld.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 687
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Blijkbaar een heel bekend verhaal van de spanning van de omvormer te verhogen naar 260V en dit zou vaak gebeuren en toch niet schadelijk zijn voor de toestellen die erop hangen.
Waarom geloof je me niet. Dit is een slechte oplossing en natuurlijk slecht voor al je apparatuur. De transfo zal nu op 235V staan, laat die op 225V zetten en
al uw problemen zijn opgelost.

Het enige wat het ook nog kan zijn is uw aftakkabel van straat tot aan uw teller. Als deze lang is en de sectie is te weinig, dan loopt je terugsteekspanning
ook snel op. Hoeveel carré is hij ? Hij zou min. 16 carré dienen te zijn...ideaal 32..
Hoeveel panelen heb je liggen? 6000W terugzetten op het net is natuurlijk dubbel zo moeilijk dan 3000W....
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

De meesten hebben maar een aansluitkabel van 10 carré of 10mm², 16² kan het geval zijn voor meer recentere aansluitingen maar 32², waar vind je deze aansluitingen ? Bij kleine zelfstandigen en KMO's ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

lucdec schreef:Waarom geloof je me niet. Dit is een slechte oplossing en natuurlijk slecht voor al je apparatuur. De transfo zal nu op 235V staan, laat die op 225V zetten en
al uw problemen zijn opgelost.

Het enige wat het ook nog kan zijn is uw aftakkabel van straat tot aan uw teller. Als deze lang is en de sectie is te weinig, dan loopt je terugsteekspanning
ook snel op. Hoeveel carré is hij ? Hij zou min. 16 carré dienen te zijn...ideaal 32..
Hoeveel panelen heb je liggen? 6000W terugzetten op het net is natuurlijk dubbel zo moeilijk dan 3000W....
Klinkt vrij onzinnig.

De nominale spanning is 230V +-10%, dat wordt graag afgerond naar boven door de DNB omdat er toch nog wat spanninsgval optreedt onderweg.
In de winter moet je ook rekening houden met een hoger verbruik.
Die paar volt extra zorgen toch ook weer voor net iets minder distributieverliezen en een net iets hoger beschikbaar vermogen.
Ook moet er nog wat marge blijven bestaan om fluctuaties aan hoogspanningszijde te kunnen opvangen hé.

De afstand van je niet verkorten.
De sectie daar heb je weinig te kiezen, wat de DNB u opdraagt (ik betwijfel dat ze luisteren als je een sectie groter vraagt, tenslotte betaal jijzelf de verliezen toch niet rechtstreeks).
32 carré bestaat niet :?

Er staat dat z'n omvormer een SMA 4600A is, dus 4600W.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

32 carré bestaat niet
Inderdaad, dom van me als electricien dat ik dit niet direct door had :wink: het is warm vandaag
Vb van energie kabels EXAVB 4X10 - 4X16 - 4X25
https://eshop.cebeo.be/html/Products/Ar ... id=3880577
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik dacht 10 carre en de omvormer van 4600 watt staat 1 meter van mijn meterkast.
Panelen zijn 5700 watt.
Wanneer ik mijn omvormer aanpas of niet, er staat nu ook 255v op mijn stopcontact bij volle zon.
Dus waarom zou ik dan niet meedoen en verhogen ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ben je 1of 3 fasig aangesloten? Als je 3 fasig aangesloten bent kun je eens de spanning op de andere fases meten en eventueel je omvormer op een andere fase aansluiten. Je kunt ook een bij de buren meten om de spanning op andere fases te controleren.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

johan.devos schreef:Ben je 1of 3 fasig aangesloten? Als je 3 fasig aangesloten bent kun je eens de spanning op de andere fases meten en eventueel je omvormer op een andere fase aansluiten. Je kunt ook een bij de buren meten om de spanning op andere fases te controleren.
1 fasig.
Vrijdag komt Fluvius eens kijken wat er aan de hand is.
Ik heb ook net in de omvormer gekeken en daar staat het volgende :
Onderste maximumdrempel 253V
Onderste maximumdrempel uitschakeltijd 80 ms
Bovenste minimumdrempel 198V
Beveiliging tegen spanningsstijging 253V.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3709
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

karine schreef:Wanneer ik mijn omvormer aanpas of niet, er staat nu ook 255v op mijn stopcontact bij volle zon.
Dus waarom zou ik dan niet meedoen en verhogen ?
Omdat al je electrische toestellen meer risico lopen op een defect... gezond is dat niet !

Los van het feit of je al of niet zonnepanelen hebt moet je klacht indienen bij je netbeheerder.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

En ook de toestellen van uw buren... en in een heel extreem geval je buren zelf...

Moest ik in een buurt wonen met veel zonnepannelen zou ik nu onmiddellijk mijn netspanning beginnen loggen. Als er dan iets kapot gaat kan ik ten minste nagaan of dit door overspanning komt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als je je eigen zonnepanelen uit zet als de netspanning het hoogst is en de spanning daalt niet of maar heel een klein beetje, ligt de oorzaak zeker niet bij jou.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

lacer schreef:Als je je eigen zonnepanelen uit zet als de netspanning het hoogst is en de spanning daalt niet of maar heel een klein beetje, ligt de oorzaak zeker niet bij jou.
Het ligt niet bij mij want zondag is de omvormer uitgevallen en toen stond er nog steeds 255V op het net.
Mijn omvormer valt al uit bij 253V na 80 ms.
Vrijdagvoormiddag komt er iemand van Fluvius kijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

karine schreef: Mijn omvormer valt al uit bij 253V na 80 ms.
Zoals hierboven reeds geschreven (bartd) mag je omvormer pas uitvallen wanneer de gemiddelde spanning over 10min boven de 253V gaat, dus niet na 80ms!
Onmiddellijk uitschakelen gebeurt pas bij 264.5V
Dus toch verkeerd ingesteld?
karine schreef: Vrijdagvoormiddag komt er iemand van Fluvius kijken.
Hou ons op de hoogte :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Tap transfo aanpassen kan niet onder last. Afhankelijk van de leeftijd van de transfo en kwaliteit van de olie is dat ook een risico.
In de winter riskeer je dan weer te lage spanning en hogere verliezen door hogere stroom (want lagere spanning).
Op HS zitten wel tap-changers die onder last de spanning kunnen regelen... maar bvoor al die zonnepanelen en decentrale productie is ons net niet aangepast.

En toch denkt het merendeel van de zonnepaneeleigenaars dat ze niet moeten betalen voor het net omdat hun buurman de stroom verbruikt en 'dat kabeltje' maar enkele meter lang is :nono: .

[mod=Discussie over net tarieven is hier off-topic.
Gelieve hiermee geen technisch onderwerp over omvormers en spanningen te bevuilen, daar lopen al verschillende topics over]Wat ik betaal aan energiecomponent betaal ik met plezier aan octa+ . Wat ik betaal aan distributie en transport zou eigenlijk gelijk moeten zijn aan zonnepaneeleigenaars, ze zijn een minstens even grote belasting voor het net (en dus al die vaste kosten) maar de zonnepaneeleigenaars zijn blijkbaar zo asociaal dat ze dat niet willen snappen?[/mod]
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Vandaag technieker van Fluvius langsgeweest en hij heeft de fase verwisseld waarmee de spanning 10V daalde.
Dus volgende week bij veel zon even kijken wat de reactie is en wanneer de omvormer toch zou uitvallen komen ze een tijdelijke meter plaatsen om op te volgen.
Omvormer staat ook niet 100% juist want er staat ingesteld dat deze bij 253V na 80ms al moet uitvallen.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1231
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Alles lijkt in orde te zijn nu, veel zon op een zondagnamiddag en ik meet tot max 245V.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”