Speedelec 40km enkel traject totaal 80 km

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ze zijn al niet meer zo hip als een aantal jaar geleden maar ze doen wel nog hun ding.

Nu ge toch aan het windowshoppen zijt misschien ook eens een testritje doen als je route er zich tot leent.
Wie bij ons advies vraagt rond een snelle elektrische fiets tot 45 km/u zullen we zelden een Speed Pedelec aanraden (dat is per definitie een tweewieler). Voor recreatief gebruik en bij redelijk weer kan dat nog lukken, maar dan is er nog een alternatieve transportmodus nodig bij regen, ijzel of gewoon koude. Wie een snel, praktisch en veilig voertuig voor dagelijks gebruik op lange afstand wil zal wellicht bij de trike of velomobiel uitkomen - het is onze job daarover te informeren.
http://www.fietser.be/
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrikske schreef: Om te vermageren lijkt lopen mij trouwens veel beter dan met een electrische fiets te gaan bollen.
(ik ben al lopend van 96 weer tot 74kg geraakt)
Dat valt wel mee hoor 400 @ 500 kcal extra verbranden per dag... dat is elke 14 dagen/3 weken een kilo eraf.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Niet vergeten dat een gemiddelde mens van cardio zoals fietsen en lopen net meer eetlust krijgt en zo de surplus verbranding zal compenseren.

Maar dit gaat lichtjes off-topic.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ga nu even heel eerlijk mijn gedacht zeggen. Ik raad dit dus niet aan. De investering is enorm en de discipline die dit zal vergen is toch enorm. Dit af en toe doen, ja maar ervan uit gaan dat je dit alle dagen zal doen is toch helemaal niet evident.

/reality check
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mijn broer heeft een speedbike van Bultaco: https://bultacobenelux.com/over-het-gamma/
Die haalt gemakkelijk 45km/h met een 2kW motor en een 1,5kWh batterij.
De batterij is afkoppelbaar, dus overal op te laden.

Voor een speedbike heb je niet speciaal een conditie nodig, wel mentale weerbaarheid en doorzettingsvermogen.

Weet ook dat je met een speedbike:
- fiscaal een fiets bent, maar verkeerstechnisch een brommer
- geen kinderen noch fietskar mag vervoeren/trekken
- je een speciale helm nodig hebt
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Ik ben er ook over aan het nadenken om te beginnen pendelen met een elektrische fiets. Afstand is ongeveer 32km enkel.
Een Van Moof Electrified S2 kan je in principe tot 32 km/h laten gaan, maar ja dan ben je nog meer dan een uur onderweg eigenlijk... Die QWIC RD11 lijkt me ook wel iets. De Strömer vind ik te duur.

Ik doe nu (huidige woonplaats) al +- 12km enkel per dag met een gewone elektrische fiets.
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Mijn broer heeft een speedbike van Bultaco: https://bultacobenelux.com/over-het-gamma/
Die haalt gemakkelijk 45km/h met een 2kW motor en een 1,5kWh batterij.
De batterij is afkoppelbaar, dus overal op te laden.
Dat is geen fiets ...
Dat is een brommer met fietspedalen.
43 kilo weegt em :roll:

de keuze van een speed pedelec is simpel
maar ik raad toch aan van alles te testen testen en nog eens te testen.

45 km/u en grootste actieradius : stromer vanaf st2 en hoger
45 km/u en minder actieradius : klever x speed
minder dan 45 km/u en grote actieradius : riese & muller supercharger met derailleur
minder dan 45 km/u en redelijke actieradius : specialized, qwick rd10 en 11 en de andere riese & mullers
minder dan 40 km/u: al de rest
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat in dit topic een beetje boven komt drijven en ik zie dit ook dagelijks op de weg is het feit dat men volop aan het rekenen is de afstand aan maximum snelheid af te leggen.
En inderdaad, ik zie die mensen ook door alle verkeer vlammen tegen volle snelheid met alle gevolgen vandien.
Onlangs nog een vrouwelijke wielertoeriste onderuit zien gaan toen een kind van m'n bus afstapte al kijkend op haar smartphone.
Fietsers houden gewoon geen rekening met het OV terwijl ze toch net zoals een automobilist moeten kunnen stoppen voor een obstakel en dan zwijg ik nog over de voorrang in de bebouwde kom etc..
Vandaag heb ik nog getoeterd naar iemand die weigerde om mensen te laten opstappen op m'n bus in de bebouwde kom, gewoon doorvlammen.
En dan maar kijken als een dom schaap als je hen iets later passeerd.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Petrikske schreef:Onlangs nog een vrouwelijke wielertoeriste onderuit zien gaan toen een kind van m'n bus afstapte al kijkend op haar smartphone.
Fietsers houden gewoon geen rekening met het OV terwijl ze toch net zoals een automobilist moeten kunnen stoppen voor een obstakel en dan zwijg ik nog over de voorrang in de bebouwde kom etc..
Vandaag heb ik nog getoeterd naar iemand die weigerde om mensen te laten opstappen op m'n bus in de bebouwde kom, gewoon doorvlammen.
En dan maar kijken als een dom schaap als je hen iets later passeerd.
euhm, beetje omgekeerde wereld. Dat betekent dat ik als fietser ook moet rekening houden als een automobilist zijn wagendeur plots openzwiept op een parkeerplaats, naast het fietspad? Onlangs meegemaakt, kind die gewoon achterdeur openzwiepte. Nog net ontweken met koersfiets. Bijna tegen de grond.

Iemand die het fietspad oversteekt om een bus of auto in te stappen, maakt een manoeuver. De fietser niet. Moet ik ook plots stoppen als automobilist als een voetganger zonder kijken de straat oversteekt. Dan moeten de jongeren naar niets meer kijken. Hoofdtelefoon op en gsm'en, en vooral niet om U kijken. Ja, vandaag gaan ze belletje installeren op je fiets om gevaarlijke situaties te detecteren. :lol:
Mss. eens de wetgeving er op naslaan.

En merk de egoïstische mentaliteit in Brussel. Als je op een voetpad stapt, en plots stopt er een bus, en de deuren floepen open. Dan kijken mensen ook niet. Zij hebben precies voorrang. Jij moet halt houden. Hoffelijkheid is dat je eerst kijkt voor je uitstapt, niet omgekeerd. :eek:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Petrikske schreef: Onlangs nog een vrouwelijke wielertoeriste onderuit zien gaan toen een kind van m'n bus afstapte al kijkend op haar smartphone.
Tjah, in je recht of niet, zomaar ergens naartoe lopen/rijden zonder kijken is nooit slim natuurlijk. Het word hoogtijd dat mensen eens afleren om op hun telefoontjes te staren als ze deelnemen aan het verkeer, gelijk op welke manier. Dit zijn dezelfde types die vroeg of laat onder een vrachtwagen belanden en dan roepen "jamaar, ik ben toch in mijn recht, die ander moet maar opletten..". Jaja, ben je vet mee al je zwaargewond raakt of erin blijft.. :roll:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Satsurfer, een plots open zwaaiend autoportier is een gans andere situatie.
Situatie die ik vermeld is een lijnbus aan een bushalte in de bebouwde kom, rechter rinchtingaanwijzer ingeschakeld en geopende deuren achteraan.
Uitstappende reizigers staan dus midden op het fietspad als ze uit de bus stappen.
Wees maar zeker dat je in je ongelijk gesteld zal worden mocht dit voorkomen als je die afstappende reiziger ondersteboven fietst, jij kon immers die bus al van ver zien staan dus het verhaaltje van "plots" houd totaal geen steek.
Ik heb toen nog met die vrouwelijke wielertoeriste gesproken en ze wist het goed dat ze in fout was hoor.
Elke situatie is anders en zal in detail bekeken worden deze lijkt me vrij duidelijk.

Artikel 10. Snelheid
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien

Plaats van ongeval: (google maps) http://tinyurl.com/y4z8rpq5

@MaT: Betrof hier een klein kind wat verder niets afdoet aan de foute manier van uitstappen van haar.
Maar iedereen lijkt tegenwoordig druk bezig met smartphone in het verkeer, als je wat hoger zit zie je veel als bestuurder hé.
Sterk dat er niet veel meer zware ongevallen gebeuren...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

duizend schreef:
heist_175 schreef:Mijn broer heeft een speedbike van Bultaco: https://bultacobenelux.com/over-het-gamma/
Die haalt gemakkelijk 45km/h met een 2kW motor en een 1,5kWh batterij.
De batterij is afkoppelbaar, dus overal op te laden.
Dat is geen fiets ...
Dat is een brommer met fietspedalen.
43 kilo weegt em
Het gewicht bepaalt toch niet of het een fiets is of niet? Als je technisch aan de vereisten voldoet, is het toch prima?
Ik ben het ermee eens dat die Bultaco's er meer als brommer of crossmoto uitzien dan als fiets, maar een mooie speedpedelec moet ik nog tegenkomen :).

@snelheid
Het is compleet fout om een afstand te delen door de maximumsnelheid. Er is maar 1 manier om te weten hoe lang je er over doet om een traject met een bepaald vervoersmiddel (fiets, OV, auto, ...) te doen, dat is door het zelf echt te doen.
Met een fiets door een stad vlammen tegen 40+ km/h zal niet lukken, net zomin dat met een auto kan: zebrapad, zijstraten, verkeer, ...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:maar een mooie speedpedelec moet ik nog tegenkomen :).
Ik vind volgende echt niet lelijk hoor!
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ben eigenlijk wel benieuwd naar wie er voorrang heeft wanneer een voetganger uitstapt uit een bus op het fietspad. Google geeft niet meteen een eenduidig antwoord.

Naar mijn bescheiden mening heeft de fietser voorrang vermits die op het fietspad rijdt. Er wordt hier gesproken over, je ziet toch dat er een bus staat, maar je ziet als fietser natuurlijk niet dat er deuren open gegaan zijn. Dus is het afstappen in mijn ogen wel onverwacht. Heb het zelf al paar keer voorgehad.

Is het dan ook niet aan de buschauffeur om even de deur dicht te houden als hij in zijn spiegels een fietser ziet afkomen? Lijkt mij eerlijk gezegd de makkelijkste en veiligste manier.

Ken ook buschauffeurs die denken dat ze voorrang hebben buiten de bebouwde kom bij het verlaten van een bushalte. Ken ook automobilisten die niet beseffen dat een fietser voorrang heeft op een fietspad, ook al heeft die straat een voorrang van rechts. Zo kunnen we bij elk vervoersmiddel wel iets vinden vrees ik waar een ander zich aan stoort maar soms gewoon de wetgeving niet kent.

Laatst kwam familie me de les lezen dat ik met de pedelec op de weg reed en niet op het fietspad. Dikke foei en vinger. :D
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9749
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Zo lelijk zijn die fietsen toch niet allemaal
Afbeelding

Het probleem met die busstops ligt ook aan het zwakke ontwerp van de infrastructuur. Hoe vaak stoppen die bussen net voor het fietspad dat ze ook achter de stop hadden kunnen leggen. Je kan als fietser amper zien of de deuren open of toe zijn. Mensen kennen de situatie niet altijd en stappen (ook met GSM soms) achteloos uit. Als fietser kan je je wel voorzichtig opstellen maar als het vlak voor uw neus is, is een botsing soms niet te vermijden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Slafes schreef:Ken ook automobilisten die niet beseffen dat een fietser voorrang heeft op een fietspad, ook al heeft die straat een voorrang van rechts.
Dit is een levensgevaarklijke uitzondering... Ik geef toe, dat ik op een voorrang van rechts, en ik moet zelf naar rechts, maar even naar links kijk (ja, net om te zien of ik niet onder een vrachtwagen beland).
Dan zou je nog op de grond moeten zien of er streepjes staan.. Of wordt dit ook altijd nog met een bord aangegeven?


Hier heeft auto "2" voorrang op auto "3", maar moet wel voorrang verlenen aan fietser "1":

Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

of fietsers die denken dat ze niet moeten stoppen bij het oversteken van de weg aan een rondpunt, als er een bord B01 staat (omgekeerde driehoek), voorrang verlenen. Meestal vlak langs een zebrapad, waarbij de voetgang wel voorrang heeft, maar de fietser eigenlijk moet stoppen.
Kom je in Gent veel tegen, en geen enkele fietser die daar de regels juist toepast.


Tijd om voorrang van rechts af te schaffen


van een Ned. site:

IN- EN UITSTAPPEN VAN PASSAGIERS

- Passagiers die uit een bus of uit een tram stappen, moet jevoorrang verlenen als er geen vluchtheuvel voor hen is aangebracht.
- Is er een vluchtheuvel, dan moet je geen voorrang verlenen.


Maar op een andere bel. site staat:
Je zal dat niet in de teksten van de wegcode terugvinden, maar het Hof van Cassatie heeft in een arrest besloten dat voetgangers niet enkel bij het volgen van een fietspad voorrang moeten verlenen aan fietsers (Artikel 42.2.2) , maar ook bij het kruisen van een fietspad :!:
Laatst gewijzigd door sky 17 apr 2019, 12:12, in totaal 1 gewijzigd.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:Zo lelijk zijn die fietsen toch niet allemaal
Afbeelding
ging wel over lelijke speedelecs. Dit is één die 25-32 km/u. rijdt.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

ddd schreef:Dit is een levensgevaarklijke uitzondering... Ik geef toe, dat ik op een voorrang van rechts, en ik moet zelf naar rechts, maar even naar links kijk (ja, net om te zien of ik niet onder een vrachtwagen beland).
Dan zou je nog op de grond moeten zien of er streepjes staan.. Of wordt dit ook altijd nog met een bord aangegeven?
Het probleem zit hem volgens mij ook in het feit dat de fietser op dat moment de auto langs rechts "inhaalt" en dat klopt niet met de normale situatie waarin je altijd langs links wordt ingehaald, het is een soort "tegennatuurlijke situatie". Het is een vanuit een auto moeilijk leesbare situatie. Snelle e-bikes maken het alleen maar moeilijker omdat je zo'n fiets al van ver moet zien aankomen en dat is moeilijk zichtbaar als die zich rechts achter u bevindt.
Als fietser neem ik zo'n kruispunten altijd traag en met mijn handen op de remmen, ik rij pas door als het duidelijk is dat een eventueel inslaande auto effectief stil staat. Aan verkeersregels heb je niet veel meer als je onder een auto ligt.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:...
Het gewicht bepaalt toch niet of het een fiets is of niet? Als je technisch aan de vereisten voldoet, is het toch prima?
Ik ben het ermee eens dat die Bultaco's er meer als brommer of crossmoto uitzien dan als fiets, maar een mooie speedpedelec moet ik nog tegenkomen :).
...
Bultaco's zijn een heel ander verhaal, je trapt en krijgt ondersteuning, en dan kan je nog gas bijgeven. Ben zelfs niet zeker of je überhaupt moet trappen om vooruit te geraken. Een hoog vermogen dat geleverd kan worden bij minimale inspanning, dus 5W trappen(dat is nog minder energie verbruiken dan uit uwe zetel opstaan en naar het toilet te gaan) en dan 2kW krijgen, tjah, op papier is dat fietsen, voor de rest van de weggebruikers is dat een bromfiets. En zo krijg je wetten die de minder krachtige ook op de baan dwingt, met alle frustraties vandien. Speedpedelecs indelen op maximale ondersteuning zou een beter idee geweest zijn : categorie met bv maximaal 3 keer ondersteuning(voor elke W getrapt mag er 3W bij) en eentje met onbeperkte verhoging. De eerste categorie klasseer je dan onder de fiets, de andere onder bromfiets. Geen nood aan P en de daarbijhorende nog vage wetgeving.
heist_175 schreef: @snelheid
Het is compleet fout om een afstand te delen door de maximumsnelheid. Er is maar 1 manier om te weten hoe lang je er over doet om een traject met een bepaald vervoersmiddel (fiets, OV, auto, ...) te doen, dat is door het zelf echt te doen.
...
Dit is inderdaad de enige manier :)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb nooit gerekend als topicstarter met maximumsnelheid.

Ik ga ervan uit dat ik een gemiddelde zou beogen van 35km/h
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik haal in stad Brussel ongeveer 75 % van mijn max van 25 km/u.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

@boonpwnz : zoals al eerder gezegd, hoe je traject eruit ziet gaat een stevige invloed hebben op je gemiddelde. Dan kan je best kiezen voor een speed pedelec die in je in de meeste gevallen(wind tegen, conditie,...) de 45km/u kan laten rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat je 35 gemiddeld gaat halen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hmm al die onzekkerheden + de hoge prijs en ik wil enkel ervoorgaan als ik de routine heb om het altijd te doen en ik denk dat op 1 van die vlakken ik zal falen of niet happy er zal om zijn.

Dan liever toch niet na al de tips etc gelezen te hebben. Ook nagevraagd bij ouders en familie die beide niet overtuigd waren van de zaak.

Toch bedankt voor de mooie discussie en de vele tips :)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik rij ook 3 keer per week 38km enkel. Echt iedere dag is zwaar, maar moet dat?

Ik kan dit toch makkelijker opbrengen dan 3 keer per week gaan gymen ofzo.

En het wordt nog een groot stuk betaald.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ga eens een fiets testen voor een dag. En rij er mee naar je werk. Dat doen dealers normaal met plezier!
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb 2 fietsbeurzen gedaan. Helaas zijn die parcours veel te kort, zodat je direct moet remmen als je aan 45 km/u. bent. Of je plakt tegen de muur. :-(
De RD11 nog niet in de shops...probs met Kleber hun batt & andere zaken, idem strömer. Toch veel miserie mee.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Slafes schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar wie er voorrang heeft wanneer een voetganger uitstapt uit een bus op het fietspad. Google geeft niet meteen een eenduidig antwoord.

Naar mijn bescheiden mening heeft de fietser voorrang vermits die op het fietspad rijdt. Er wordt hier gesproken over, je ziet toch dat er een bus staat, maar je ziet als fietser natuurlijk niet dat er deuren open gegaan zijn. Dus is het afstappen in mijn ogen wel onverwacht. Heb het zelf al paar keer voorgehad.

Is het dan ook niet aan de buschauffeur om even de deur dicht te houden als hij in zijn spiegels een fietser ziet afkomen? Lijkt mij eerlijk gezegd de makkelijkste en veiligste manier.

Ken ook buschauffeurs die denken dat ze voorrang hebben buiten de bebouwde kom bij het verlaten van een bushalte. Ken ook automobilisten die niet beseffen dat een fietser voorrang heeft op een fietspad, ook al heeft die straat een voorrang van rechts. Zo kunnen we bij elk vervoersmiddel wel iets vinden vrees ik waar een ander zich aan stoort maar soms gewoon de wetgeving niet kent.
Wegcode lijkt me vrij duidelijk in deze..

40.3.2. Bij afwezigheid van een vluchtheuvel aan de halteplaats van een voertuig voor gemeenschappelijk vervoer, moet de bestuurder die rijdt langs de kant waar de reizigers in- of uitstappen, dezen de gelegenheid laten in alle veiligheid het voertuig, het trottoir, het deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers door het verkeersbord D9, of de berm te bereiken. Daartoe moet hij stoppen om het in- en uitstappen mogelijk te maken en hij mag slechts opnieuw vertrekken met matige snelheid.

Bron1: https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /210-art40
Bron2: http://www.lokalepolitie.be/5391/downlo ... one-30.pdf

*Dus als er 1000 fietsers passeren vanwege één of ander evenement dan moet de busbestuurder de reizigers die willen uitstappen in gijzeling nemen? (geen grap)

*Vele buschauffeurs waaronder mezelf zijn van mening dat we nergens nog voorrang hebben.
Zijn reeds genoeg uitspraken geweest daarover, gewoon blijven staan en wachten is het beste.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: Het gewicht bepaalt toch niet of het een fiets is of niet? Als je technisch aan de vereisten voldoet, is het toch prima?
Ik ben het ermee eens dat die Bultaco's er meer als brommer of crossmoto uitzien dan als fiets, maar een mooie speedpedelec moet ik nog tegenkomen :).
ik heb niets tegen bultaco's of andere elektrische brommers, maar dergelijke tweewielers koop je niet om te fietsen en nog wat te sporten en kaloriën te verbruiken
Rij eens met een bultaco en dan met een stromer of klever dan merk je meteen dat een bultaco een brommer is met fietspedalen.

De stromers zijn toch echt wel mooie fietsen hoor.
Ik krijg onderweg dikwijls het compliment, amaai dat is ne ferme fiets. :angel:
direct gevolgd door de drie HOE vragen ...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Da's allemaal beetje persoonlijke smaak. Ik zou zeggen dat een Stromer vooral een goede Pedelec is.
Persoonlijk vind de meeste electrische fietsen maar lomp en hebben allesbehalve een sportief uitzicht.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

satsurfer schreef: Hoffelijkheid is dat je eerst kijkt voor je uitstapt, niet omgekeerd. :eek:
Het is u wellicht nog niet opgevallen maar op en afstappers genieten in onze samenleving toch een lichte voorkeurspositie. Deze hinderen is eigenlijk not done. Niet als voetganger en zeker niet als fietser. Als je al zou moeten kijken bij het uitstappen is het niet uit hoffelijkheid maar uit voorzorg voor al diegene die niet echt vertrouwd zijn met onze spelregels voor je eigenste veiligheid. Buschauffeurs helpen hier soms een handje door deuren gesloten te houden voor aanstormend geweld.

Uit dat zelfde voorzorgprincipe ga je echt niet op het fietspad tegen geparkeerde auto`s aanschranken. En ben je constant op je hoede voor openslaande deuren en actief bewust van je uitwijkmogelijkheden.

Veel succes met het behalen van jouw topsnelheid en hopelijk word je niet teveel gehinderd door anderen.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iets wat mij als wandelaar inderdaad ook vaak opvalt, zelfs als je met een bange hond onderweg bent.
Gewone fietsers besteden aandacht aan jou en je bange huisdier en zorgen dat er ruimte is voor een eventuele uitbraak ook al heb je die viervoeter bijna bij haar nekvel vast terwijl de wielertoerist daarentegen vaak rakelings langs je heen komt gefietst, professioneel hoor.... :roll:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Fietspaden zijn gewoon niet geschikt om tegen meer dan 25 per uur over te vliegen, tenzij een moordstrookje waar je zo snel mogelijk vanaf wil. Ik ben jaren met de fiets gaan werken, maar toen was ik nog alleen en vroeg op de baan en was het zalig om te fietsen (mtb, gemiddelde 30 per uur). Nu tijdens de spits ga ik alleen nog maar te voet. Maar dat is dan ook geen 40 kilometer meer.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:Zo lelijk zijn die fietsen toch niet allemaal
Afbeelding

Het probleem met die busstops ligt ook aan het zwakke ontwerp van de infrastructuur. Hoe vaak stoppen die bussen net voor het fietspad dat ze ook achter de stop hadden kunnen leggen. Je kan als fietser amper zien of de deuren open of toe zijn. Mensen kennen de situatie niet altijd en stappen (ook met GSM soms) achteloos uit. Als fietser kan je je wel voorzichtig opstellen maar als het vlak voor uw neus is, is een botsing soms niet te vermijden.
Bussen staan nooit lang stil, dus je kan er wel van uitgaan dat de deuren open staan of open gaan. Als dat niet zo is staat de linker richtingaanwijzer meestal al aan.

Ik denk dat fietsers voorrang hebben, maar dat wil niet zeggen dat je voetgangers overhoop mag rijden omdat je met een te hoge snelheid langs een onoverzichtelijke plek komt.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Fietser is in zijn recht als mensen uit een bus stappen en je er over rijdt met je fiets, afgevoerd wordt naar een hospitaal en daar pas terug wakker wordt.... Sinds dat incident rijden we nu midden op de straat bij bushaltes ondanks de toeterende auto's achter ons. Dan liever fout in het verkeer maar overleven, dan in je recht doodgaan.

:bang:
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

begrijpend lezen? iemand?

40.3.2. Bij afwezigheid van een vluchtheuvel aan de halteplaats van een voertuig voor gemeenschappelijk vervoer, moet de bestuurder die rijdt langs de kant waar de reizigers in- of uitstappen, dezen de gelegenheid laten in alle veiligheid het voertuig, het trottoir, het deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers door het verkeersbord D9, of de berm te bereiken. Daartoe moet hij stoppen om het in- en uitstappen mogelijk te maken en hij mag slechts opnieuw vertrekken met matige snelheid.
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Iemand ondertussen al overgegaan tot aankoop die zijn ervaringen wil delen? :)

Ik zit serieus te denken aan de QWIC RD11 speed (met extra batterij), maar helaas pas beschikbaar vanaf september (uitgesteld, was aanvankelijk juli).
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Mn vrouw heeft een stromer st2s toonzaal model op de kop kunnen tikken voor de prijs van een st1.

Haar traject is 32km enkel, en ze doet er ong 50min over.
Ze doet dit een 3tal keer per week, en ze is er lovend over.

Haar sport-lust is er ook door aangesproken, want ze is sinds kort er ook door gaan lopen !

Wel is het traject heel belangrijk in de keuze. Je hebt goede lange rechte stukken nodig om een redelijk tempo te halen.

Tijdens haar verlof mag ik die ook es lenen, ik rijd er even rap mee naar mn werk als met de wagen 8) (15min op 10km)
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik heb gehoord dat je met een Stromer makkelijk 47-49 km/h haalt als je een beetje meeduwt. Klopt dit?
Welke snelheid haal je met wind voorop?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

je hebt de snelheid op je metertje en de werkelijke snelheid. Heb al eens rondgevraagd op verschillende speed pedelec groepen waar men GPS gegevens vergelijkt met wat er op de meter staat en blijkt dat 47 in werkelijkheid 45 is. :) Mijn focus is met een Bosch middenmotor en haalt maar vlot 43 en werkelijke snelheid is 41 ongeveer. Hou er rekening mee dat er ook zone 30's zijn die als paddenstoelen uit de grond schieten, dus snelheid is niet alles. Vooral omdat de Stromers ook bijna zoveel kosten als een kleine auto. :-(

Het is wel zo dat de meeste fietsmerken 45 per uur aangeven maar het niet halen (blijkbaar diegenen met een middenmotor) en Stromers halen het inderdaad heel vlot. Ik vraag me af of het dan nog fietsen is. :)

Hoeveel je haalt met wind tegen hangt een beetje van jezelf af. Met Stromer 45? Met mijn Focus haal ik wind mee 44,5, wind tegen 36 a 38 per uur op stand 2. Op stand 4 haal ik ook vlot 40.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”