6.12 de aanduiding van de nominale stroomsterkte van zekeringen of automaten is niet zichtbaar of is uitgewist??

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
JPRO
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Liefste liefhebbers :wink:
Ik ga m'n 19 jaren oud appartement verkopen maar de originele electriciteits keuring is onvindbaar.
Ik heb een herkeuring laten doen door ACA maar er zijn enkele punten weerhouden, over ééntje heb ik een vraag:
Bij keuring blijk er 1 zekering (die van de CentrVerw) in de kast zit waar geen nominale waarde opstaat. Toch is deze nog orgineel/authentiek en is er niets aan veranderd. :eek:
En 19 jaren geleden is alles WEL goedgekeurd (weet ik nog).
Mag ik met een dymo netjes een klein labeltje maken, met daarop een identieke labeling zoals de andere zekeringen met daarop de nominale waarde van deze zekereng namelijk "C20"????
Mag dit :lol: of mag dit niet :nono: ?????
Heb ik dan kans op een goedkeuring van dit punt?
Het labeltje is dan doorschijnende achtergrond met dus zwarte tekst 'C20'
Zie ook bijlages foto zekering zonder aanduiding nominale stroomsterkte en foto met labeltje dat ik zou op de zekering zou willen hangen.
PS: ik weet dat het meest zekere is om gewoon de zekering er uit te laten halen en een nieuwe te laten plaatsen maar ik ken NIETS van electriciteit en (ieder zijn vak) zou ik hiervoor een bevoegde electrieker moeten laten komen, dat zou me
Zekering CV.jpeg
een veelvoud kosten van de kostprijs van die zekering zelf :cry:
Groetjes - Jef
Label C20.jpeg
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Of hij kijkt erover of hij keurt het af. Er gaat geen enkele deftige keurder akkoord gaan met een zelfgeplakt labeltje. Wie garandeert dat dit een C20 is? Iemand die niets van elektriciteit kent en toevallig een dymo heeft?? Ieder zijn vak ....
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vlak ernaast zie ik een gelijkaardige zekering zitten met C16... waarom ga jij C20 plakken ?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Voor de moeite dat het maar is, zou ik gewoon zelf een nieuwe zekering steken.

Stap 1: hoofdzekering uitleggen
Stap 2: zekeringkast openen (meestal in de 4 hoeken zitten er schroeven)
Stap 3: de 4 draden losvijzen van die zekering (2 boven, 2 onder)
Stap 4: zekering losmaken (met platte schroevendraaier kan je de koppeling naar boven of beneden halen, afhankelijk van waar die zit).
Zie foto met het "lipje" wat ik bedoel:
Afbeelding

Stap 5: nieuwe zekering klikken erop (en bevestigen, de bevestiging moet je nu indrukken met een platte schroevendraaier)
Stap 6: de 4 draden terug verbinden en vastschroeven
Stap 7: zekeringkast dicht
Stap 8: hoofdzekering aan

Belangrijkste: zorg dat de 4 draden goed vastzitten en je geen koper meer ziet.

Het is echt eenvoudiger dan het klinkt om dit te doen, en het zwaarste werk is al uitgevoerd (de kabels liggen er al, en zijn al op lengte en dergelijke).
Maar de belangrijkste regel is: niet werken aan elektriciteit als de hoofdzekering aan staat, als je dit in acht neemt, kan er jezelf niets overkomen (op vlak vak elektrocutie althans tijdens de werken).
JPRO
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

r2504 schreef:Vlak ernaast zie ik een gelijkaardige zekering zitten met C16... waarom ga jij C20 plakken ?
Omdat deze labelloze zekering van de CentrVerw is, en deze is 20A.
@ 'Fluppeke': idd, je hebt gelijk :oops:
@ 'blaatpraat': ik ga het zo doen, kopen en met uw 'stappenplan' op een veilige manier vervangen. Bedankt man. :beerchug:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

JPRO schreef:Mag ik met een dymo netjes een klein labeltje maken, met daarop een identieke labeling zoals de andere zekeringen met daarop de nominale waarde van deze zekereng namelijk "C20"????
Mag dit :lol: of mag dit niet :nono: ?????
Heb ik dan kans op een goedkeuring van dit punt?
Je mag dat doen, maar je gaat zeker een afkeuring krijgen.
De keurder kan onmogelijk "geloven" dat het effectief om een C20 gaat
De letter duidt de snelheid van afschakeling aan (Wikipedia)
Het cijfer duidt de maximale stroom aan voor die kring

Elke kwiet met een labelprinter kan zomaar iets kleven, dus de keurder kan dat onmogelijk aanvaarden.
Als hij het niet ziet, heb je geluk, maar daar zou ik echt niet vanuit gaan: de keurder spendeert 15-20 minuten aan uw kast ofzo.

Mocht je het zelf gekocht hebben, zou ik adviseren om alle zekeringen en differentieels te vervangen, bimetalen etc zijn ook onderhevig aan metaalmoeheid. Bij een verkoop laat je die kost maar voor de koper :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

JPRO schreef:Ik ga m'n 19 jaren oud appartement verkopen maar de originele electriciteits keuring is onvindbaar.
Ik heb een herkeuring laten doen door ACA maar er zijn enkele punten weerhouden, over ééntje heb ik een vraag ...
Eigenlijk moet je niets doen. Je hebt aan je verplichting voldaan, namelijk een electriciteits keuring laten uitvoeren voor verkoop.

Zelfs wanneer de elektrische installatie is afgekeurd, dan kun je de woning gewoon verkopen maar je moet het keuringsrapport wel aan de nieuwe eigenaar overhandigen. Het keuringsrapport (attest) dient tijdens het tekenen van de notariële akte aanwezig zijn.

De nieuwe eigenaar heeft 12 maanden tijd (vanaf de datum van de akte van verkoop) om de installatie in orde te maken en te laten herkeuren. De enige verplichting die jij hebt is om het controleorganisme de hoogte te brengen van de verkoop.

Tenzij het gaat om zware gebreken: dan ben je verplicht om de wél laten herstellen voordat je de woning kunt verkopen. Dit wordt altijd in het keuringsattest vermeld.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Persoonlijk zou ik het zelf ook zo laten.

Wie weet wil de volgende eigenaar dingen anders aanleggen, en heb jij een mooie nieuwe zekering gekocht voor niets.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En tot op heden wordt met het keuringsattest niks aangevangen, ook niet na 12 maand.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

bruma schreef:En tot op heden wordt met het keuringsattest niks aangevangen, ook niet na 12 maand.
Dat klopt helemaal.
Ik ken heel wat mensen die een huis gekocht hebben met afgekeurde installatie, renovatiewerken hebben laten uitvoeren en niet laten herkeuren.
Bij een brand die terug te brengen is tot de elektrische installatie, zal de verzekering dan ook niet uitbetalen.

Idem trouwens voor alle huizen die 25 (of meer) jaren geleden gekeurd zijn: keuringsattest is vervallen.
JPRO
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Super goede informatie en tips jongens! Bedankt allemaal. :beerchug:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zo'n automaat is nu ook de kost niet en zo moeilijk is het nu ook niet..
Een keuringsverslag met een inbreuk oogt zo goed niet voor de waarde van je huis lijkt me.

Mogen we vragen van waar je bent?
Misschien een vrijwilliger in de buurt?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Geen elektricien betekent niet werken aan de installatie. Ook niet met stappenplan.
PUNT.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

fvhbrugge schreef:Geen elektricien betekent niet werken aan de installatie. Ook niet met stappenplan.
PUNT.
Als je weet hoe je de hoofdzekering uit zet, naar welke kant je een schroef los of vast draait... en je hebt een beetje inzicht zal het wel lukken.
1 op 1 uitwisselen, je hebt een perfect voorbeeld.
Wij zien op het werk andere zogezegde vakmannen passeren hoor :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”