Smart rookmelder gezocht n.a.v. verplichting januari 2020.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je kijkt nooit naar het plafond. Ik heb er ook een per ruimte.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Terug on-topic: de vraag ging over ervaring met "Smart" rookmelders :-) .
Abusimbal schreef:Ik heb een Fritzbox 7490 met Dect smarthome, Gigaset heeft een Dect rookmelder, die is wel niet goedkoop met 70 euro.
https://www.gigaset.com/be_nl/gigaset-e ... ookmelder/
Iemand nog ideeën of ervaringen ?
Op het eerste zicht lijkt een DECT rookmelder voor een Fritz!Box bezitter een goede keuze, gezien de Fritz!Box met de laatste Firmware (vanaf 06.90) de DECT-ULE standard (wat betreft de verbinding) en het HAN-FUN (Smart Home) protocol ondersteunt.
Third party devices die dus HAN-FUN / DECT-ULE compatibel zijn kunnen dus "probleemloos" verbonden worden met de Fritz!Box.
Maar dat is dan ook alles, je kan er verder geen acties mee ondernemen; de rookmelder kan geen berichten of pushmails versturen ...

Er is een mogelijke "work-around": Je kan de rookmelder koppelen met een Fritz!DECT tussenstekker (zoals de Fritz!DECT 200), en deze aan/uit laten schakelen bij een rookalarm. Op zijn beurt kan de Fritz!DECT 200 dan, bij ieder aan- of uitschakelen een pushmail versturen (of een melding op de GSM via de MyFritz!App ...
Beetje omslachtig toch?

Echte smart rookmelders met een eigen connection kit of via de cloud (IoT) hebben wellicht meer mogelijkheden!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

liegebeestig schreef:Die van Nest zijn wel erg goed en detecteren ook CO. Daarnaast altijd letten op gebruik van radio actieve stoffen in de rookmelder of niet.

De nest kun je ook met ifttt bedienen.
Een CO-melder en is meestal geen goede combinatie.
Warme rook stijgt naar het plafond in de meeste gevallen, CO is even zwaar als lucht en jan in lagen "drijven".
Ideaal wil je die dan weer op ademhoogte en dat is dus zeker niet het plafond.

Wie z'n rookmelder wil testen: Wierookstokje (CO-melder lukt idem)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

De Fibaro rookmelders, nu tijdelijk 10% extra korting bij Alternate.

https://www.alternate.be/Fibaro/Smoke-S ... ct/1211448?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vraag me nog steeds af of ik er in iedere kamer één wil plaatsen... zijn toch al snel 8 a 10 rookmelders (tegen ongeveer 60 euro/stuk) :?

Vandaag de dag heb ik er enkel één hangen in de bergruimte waar de chauffage, wasmachine, droogkast en diepvries staat.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Argon schreef:Ik maak gebruik van de Xiaomi rookmelders (Honeywell)
https://www.aliexpress.com/item/Xiaomi- ... 4c4dw6RgIK

Dit in samenwerking met de Xiaomi Hub. Dus ik krijg ook meldingen op mijn smartphone bij lage batterij of bij alarm.
Hier ook :)
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

AnD schreef:
Argon schreef:Ik maak gebruik van de Xiaomi rookmelders (Honeywell)
https://www.aliexpress.com/item/Xiaomi- ... 4c4dw6RgIK

Dit in samenwerking met de Xiaomi Hub. Dus ik krijg ook meldingen op mijn smartphone bij lage batterij of bij alarm.
Hier ook :)
Heb deze ook, voldoen helaas niet aan de wettelijke verplichting gezien deze niet CE gemarkeerd zijn en bijgevolg ook niet aan de NBN en 14604 norm.
Joroen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jun 2019, 21:53

DarkV schreef:Vraag me nog steeds af of ik er in iedere kamer één wil plaatsen... zijn toch al snel 8 a 10 rookmelders (tegen ongeveer 60 euro/stuk) :?

Vandaag de dag heb ik er enkel één hangen in de bergruimte waar de chauffage, wasmachine, droogkast en diepvries staat.
Wat is de kost van het leed als men brand te laat zou detecteren?

Minimum is 1 per verdiep en per gevaarlijke lokalen ook extra te voorzien
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ik vraag me af hoe ze dat gaan controloren als het verplicht gaat worden ?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Controleren zal wel pas zijn na de brand. Hoe effectief het dan nog is, is twijfelachtig
de koe zegt boe
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Robert Ford schreef:De Fibaro rookmelders, nu tijdelijk 10% extra korting bij Alternate.

https://www.alternate.be/Fibaro/Smoke-S ... ct/1211448?
Hebben die dingen altijd een controller nodig of werken die ook standalone (wel met melding naar bv. smartphone) ?

Zijn ze ook onderling te koppelen ?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoe zo 60€/stuk?
Brandweer Brugge verkoopt toestellen die in orde zijn met de wetgeving ā 16€/stuk
Ze zijn niet te koppelen maar daar zijn ze geen voorstander van
O ja t zijn er met een batterij die 10j meegaat.
DarkV schreef:Vraag me nog steeds af of ik er in iedere kamer één wil plaatsen... zijn toch al snel 8 a 10 rookmelders (tegen ongeveer 60 euro/stuk) :?

Vandaag de dag heb ik er enkel één hangen in de bergruimte waar de chauffage, wasmachine, droogkast en diepvries staat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

bruma schreef:Hoe zo 60€/stuk?
Brandweer Brugge verkoopt toestellen die in orde zijn met de wetgeving ā 16€/stuk
Ze zijn niet te koppelen maar daar zijn ze geen voorstander van
Dus als ik in m'n bed lig en in m'n wasplaats staat er een rookmelder te piepen... dan is het volgens de brandwaar geen probleem dat ik deze niet hoor :bang:

Of als ik het huis uit ben en m'n rookmelder staat te piepen dan is dit ook geen probleem voor de brandweer :bang:
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Voor de brandweer is er NIKS een probleem: de koning maakt de wetten en wij hebben getrouwheid gezworen aan die wetten :wink: .
Maar voor exact die reden heb ik inderdaad ook fibaro melders in elk lokaal gekoppeld via Homey. Bij brand gaan er verschillende sirenes in gang, melding op de gsm, alle lichten aan voor vlotte evacuatie, alle stopcontacten uit in de hoop dat daarmee de bron afgekoppeld is en alle rolluiken omhoog om het de brandweer gemakkelijk te maken de haard te detecteren
Joroen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jun 2019, 21:53

AnD schreef:Ik vraag me af hoe ze dat gaan controloren als het verplicht gaat worden ?
Als je een brandverzekering hebt onderschreven zal deze graag een controle doen eer ze moeten uitbetalen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

DidierS schreef:omhoog om het de brandweer gemakkelijk te maken de haard te detecteren
Ha, das een leuke das zoals de automatische deuren ook open gaan bij rook? Handig als je door de rubbers heen een e-sigaret leeg blaast :-D
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik heb 9x deze gekocht : goede kwaliteit, met elkaar verbonden en 10 jaar batterij (zijn wel duur) maar ja nog altijd minder dan een nieuwe tv en gans je huis is beschermd.

Zijn wel niet smart maar voor mij is dat geen must.

https://www.schneider-electric.com/en/p ... lar-white/
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Tim.Bracquez schreef: Ha, das een leuke das zoals de automatische deuren ook open gaan bij rook?
Nee jong, beetje gek maar nu ook niet overdrijven hé :-D .
Das inderdaad een simpele manier om een bedrijf of ziekenhuis of whatever binnen te breken: evacuatiedeuren moeten daar ontgrendelen bij detectie zodat iedereen naar buiten kan (en jij dus naar binnen als je iets wilt stelen). Nadeel is dan wel dat er een paar minuten later (hopelijk) een hele blusploeg ter plaatse is dus moet je snel weer naar buiten met je buit :lol: .
Neenee, enkel dus de rolluiken bij mij thuis. Daarmee kan er nog altijd niemand binnen maar kan de brandweer wel beter binnen kijken.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

fvhbrugge schreef:Ik heb 9x deze gekocht : goede kwaliteit, met elkaar verbonden en 10 jaar batterij (zijn wel duur) maar ja nog altijd minder dan een nieuwe tv en gans je huis is beschermd.

Zijn wel niet smart maar voor mij is dat geen must.

https://www.schneider-electric.com/en/p ... lar-white/
Wat versta je onder duur? Ik zie geen prijzen op de link.
Ik vind wel optische rookmelders die voldoen aan de huidige normen en een 10 jaar batterij hebben vanaf 15à20€ op bol.com enzo
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Abusimbal schreef:Ter info, voor 99 euro de Elro kit (connector met 3 rookmelders) besteld. Zal ervaringen delen als ik ze heb.
En tevreden ? Ik moet ze ook nog dringend aanschaffen en kwam deze zonet tegen bij Bol.com voor 79 euro.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Eerlijk. Ik heb ze nog niet hangen dit weekend eens doen.

EDIT: Ik denk dat Elro op rookmelder gebied wel goed is. Zeker aan 79 euro, geen betere rookmelder te vinden die via app werkt. aan minder dan 30 euro per stuk.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 24 jan 2020, 18:17, in totaal 2 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gezien de korting heb ik de bestelling maar gedaan... vermoedelijk ga ik ze dit weekend ook plaatsen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

De startkit met 3 rookmelders en 2 additionele geïnstalleerd. Lukte eerst niet. Je moet je smartphone eerst met je 2.4Ghz wifi verbinden, niet de 5Ghz want ontvanger ondersteund dat niet. Ook locatie moet aanstaan blijkbaar, had toestemming gegeven voor locatie te gebruiken maar locatie niet aangezet. Blijf telkens aangeven unkown ssid. Hierna ging installatie snel. Nu 5 rookmelders in de app te zien. Samen met de status van elk (wifi kwaliteit en accuniveau)

Hierbij 1 nadeel tot nu toe, geen 10 jaar accu, denk 2 jaar, via app krijg je op tijd melding om ze te vervangen. Zijn AA accu's 2 stuks.

Er zit ook geen magneet bevestiging bij maar dat ken je niet echt als nadeel zien.
5 magneethouders via Amazon besteld aan 12,90 €
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Abusimbal schreef:Lukte eerst niet.
Ik krijg steeds de melding dat de verbinding met de K1 mislukt... uiteindelijk gaf hij een keertje de melding gateway gevonden maar dan alsnog mislukt tot het plots wel een keertje lukte (en hij groen werd). Hierna kreeg ik een melding dat er een upgrade was en ook die mislukt steeds... de K1 staat nu geel te knipperen en is offline in de app :evil:

De K1 zit nu zelfs in de doos en de app geeft nog steeds aan dat er een upgrade is.
Abusimbal schreef:Je moet je smartphone eerst met je 2.4Ghz wifi verbinden, niet de 5Ghz want ontvanger ondersteund dat niet.
Alles trouwens bij iemand met een 2.4 GHz only WIFI netwerk... al zie ik niet in waarom m'n GSM met 2.4 GHz moet verbonden zijn, het is toch de K1 die met het WIFI netwerk moet verbinden ???
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

DarkV schreef: Alles trouwens bij iemand met een 2.4 GHz only WIFI netwerk... al zie ik niet in waarom m'n GSM met 2.4 GHz moet verbonden zijn, het is toch de K1 die met het WIFI netwerk moet verbinden ???
Zal waarschijnlijk een ad-hoc verbinding opgezet worden voor setup.
Gebruikersavatar
Koen Schockaert
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2020, 13:07
Locatie: Brakel

Wel, als ik er eentje kan aanbevelen dan is het wel die van Fibaro die hier al eerder vernoemd is. Zeker in combinatie met een systeem zoals openHAB. Vorige week heb ik er hier enkele geplaatst en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.
Als je er zoekt die je enkel maar tegen je plafond moet bevestigen dan is dit waarschijnlijk niets voor u, er komt wel een en ander bij kijken om die in te stellen. Aan de andere kant lijken de mogelijkheden me eindeloos. Door ze te koppelen via openHAB kan je bv een push notification krijgen op je smart phone, ook al ben je niet thuis.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

charlez schreef:Zal waarschijnlijk een ad-hoc verbinding opgezet worden voor setup.
Dan maakt het toch niet uit hoe m'n smartphone verbonden is met m'n WIFI want op dat moment zal hij die connectie verliezen. Ik tracht nog steeds de logica achter dit alles te begrijpen. Ondertussen heb ik een apart IoT WIFI netwerk (kwestie van die Chinese dingen van m'n LAN te houden) aangemaakt met gescheiden 2.4 en 5 GHz.

Enfin, heb bij me thuis de tweede set aan de praat gekregen. De andere Elro K1 is bricked volgens mij... krijg hem niet meer in netwerk-mode (blauw knipperend)… hij blijft alleen geel knipperen.

Edit: Daarnet de werkende K1 uit het stopcontact getrokken en elders ingestoken... het ding wil niet meer online komen :evil:
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Na bijna 4 weken moet ik zeggen dat ik tevreden ben met mijn setup.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Van 1 mijn 3 Nest Protect CO-rookmelders, aangekocht in november 2018, heb ik zonet de batterijen (6xAA Lithium) moeten vervangen.
Dit is dus na een goeie 4 jaar.
Kreeg net voor het weekend een melding via de app dat de vervanging van de batterijen ´dringend´ moest gebeuren.
Pas na 5 dagen heb ik de batterijen vervangen. Ik wou eens zien hoeveel tijd ik nog had na de eerste melding, en dat valt ruim mee dus.

Het is ook de rookmelder die de meeste passage ziet.
De ingebouwde led zorgt ´s avonds en ´s nachts voor genoeg difuus licht op de overloop/trap en zal wel het nodige vragen van de batterijen.
Van de andere 2 (waar er bijna geen passage is) staat de status van de batterijen nog op een groen vinkje.

En het belangrijkste : we hebben ze nog niet nodig gehad als CO- of rookmelder.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier hebben we die nog steeds van homewizard hangen.
Vorig jaar nog 2 watermelders aangekocht, na een gebarsten filter bij de regenwaterpomp.
1 bij het wasmachine heeft gisteren zijn werk wel gedaan.
De afvoerfilter zat verstopt :bang:
Enige dat ik mis en ze niet hebben is een gasmelder.
Dat had het compleet gemaakt.
Daar heb ik nu 2 niet-geconnecteerde voor hangen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik ben ook in de markt voor een upgrade.

- 3 stuks minimum - misschien 4
- koppelbaar
- standalone werken voor alarmeren
- integratie in home assistant
- batterij 1 of 10 jaar geen voorkeur

Redelijk betaalbaar.

Ik zie nest & fibaro vooral passeren, andere meningen ?
Freec
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geen andere mening... ik heb de nest, tevreden van maar duur. Er zijn er ook van tuya (aliexpress) die koppelbaar zijn. Die zijn goedkoper, en voorzover ik lees ook kwalitatief ok
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Freec schreef: 28 feb 2023, 16:35 Geen andere mening... ik heb de nest, tevreden van maar duur. Er zijn er ook van tuya (aliexpress) die koppelbaar zijn. Die zijn goedkoper, en voorzover ik lees ook kwalitatief ok
In kruidvat zijn dezelfde te vinden van tuyasmart (is vrij goedkoop en nog een mooi design).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”