Echte verhalen : SOS 112 (VTM programma)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Als je je verplaatst in het doelpubliek van die scripted reality reeksen wel ja, hoe moeilijk is dat eigelijk om te begrijpen ... Deze mensen kijken niet langer dan hun neus lang is, en houden in het achterhoofd "echte verhalen" en bekijken dat dan ook door die bril... Nogmaals: dat is het hele probleem!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hopelijk stemt het doelpubliek van "SOS 112" niet af op DIW.
Ze zouden er misschien hersenschade aan overhouden :-D
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

heist_175 schreef:Hopelijk stemt het doelpubliek van "SOS 112" niet af op DIW.
Ze zouden er misschien hersenschade aan overhouden :-D
Goed dat je het aanhaalt, waarom denk je dat DIW nog maar 2 dagen per week uitgezonden wordt? Omdat er geen kijkers voor zijn! Dat in tegenstelling tot de VTM kijkers, die met z'n allen de scripted reality reeksen als zoete koek bekijken ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Met zijn allen kijken naar SOS 112 ??? ik denk het niet.

Ik merk in bovenstaande reakties deze qoute
Het programma had maandagavond 320.000 kijkers
Niet veel dus.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Niet veel??! Wat denk je dan dat er 50 programma’s per dag zijn die 1 miljoen kijkers trekken?

SOS 112 staat op de 16de plaats van de meest bekeken programma’s in Vlaanderen!

https://www.cim.be/nl/televisie/openbare-resultaten (wel nog even het overzicht per dag aanklikken en dan naar 29/1 gaan)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik denk dat het relatieve hem zit in het feit dat 320.000 kijkers wil zeggen dat het over net iets minder dan 5% van de Vlamingen gaat, maw zet 20 mensen op een rij en 1 ervan heeft het gezien (en da's enkel over het Vlaams Gewest gerekend - Brussel zit er niet bij). Al hangt het er wel van af hoe "kijker" precies gedefinieerd wordt, gaat het over een paar ogen of gaat het over gezinnen.

Of net iets minder dan 5% veel of weinig is heb ik geen idee van. Naar de Super Bowl kijkt bijna 33% of 1/3 van de Amerikanen. Niet dat ik dit programma wil vergelijken met de Super Bowl.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het SOS programma word uitgezonden wanneer de meesten aan het eten zijn, of aan hun eten beginnen 18:20 - tot het 19 : 00 nieuws. Van 320000 voor SOS, om dan met 750000 naar het zeven-uur nieuws te kijken van vtm. Ik vraag me dan ook af hoeveel kijkers van het nieuws niet gewoon de tv hebben aanstaan terwijl ze nog hun culinaire activiteiten aan het beoefenen zijn. Ik merk in de cijfertjes ook op dat de vaste kijkers van de overgang van de buurtpolitie naar SOS met 50000 kijkers minder zijn.

Op de VRT blijft blokken dan met ongeveer 700000 kijkers rond 18:30 niet te kloppen, met bijna 1 miljoen kijkers voor het zeven-uur nieuws op de VRT.

Als we nog even geduld hebben en het op week-basis kunnen zien, dan valt SOS wss uit de rangschikking.

De cijfertjes van tv-kijkend Vlaanderen word gewoon meegedeeld via je provider die de gegevens anoniem verzameld. Maar of ze dan onderscheid maken of je met het hele gezin kijkt, of alleen is me niet duidelijk.
ErikKoster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2019, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

mailracer schreef: De cijfertjes van tv-kijkend Vlaanderen word gewoon meegedeeld via je provider die de gegevens anoniem verzameld.
De operatoren delen absoluut géén cijfers!
Deze houden ze angstvallig geheim!

De cijfers van de CIM zijn verzameld op basis van een representatief aantal testpersonen die de data aan de CIM bezorgen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ErikKoster schreef:De cijfers van de CIM zijn verzameld op basis van een representatief aantal testpersonen die de data aan de CIM bezorgen.
METHODOLOGIE
Voor de meting van de kijkcijfers doet het CIM een beroep op een panel van 1500 gezinnen: 750 voor het Noorden van België (Vlaanderen en Brussel) en 750 voor het Zuiden van ons land (Brussel en Wallonië). Bij elk van deze gezinnen is een audimeter of kijkmeter geïnstalleerd. Dit toestel registreert het kijkgedrag van de verschillende leden van het gezin, en eventuele gasten, die zich als kijker aanmelden. In totaal staat het panel voor ongeveer 3.700 personen.
Idd. Dat wist ik niet.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

C. Van Thillo (Medialaan) vertelde gisteravond bij Terzake dat 66% van ons nog lineair kijkt! Als dit zo verder gaat, dan gaan zij CIM kunnen vervangen door hun eigen actieve log-in accounts te tellen :-)
Laatst gewijzigd door wied 02 feb 2019, 14:34, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ErikKoster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2019, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

CIM is onafhankelijk... een groot voordeel

Hopelijk willen de providers op een eerlijke en transparante wijze hun data delen, maar ik vrees dat ze dat niet zullen doen aangezien dat in hun nadeel is...
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

mailracer schreef:De cijfertjes van tv-kijkend Vlaanderen word gewoon meegedeeld via je provider die de gegevens anoniem verzameld. Maar of ze dan onderscheid maken of je met het hele gezin kijkt, of alleen is me niet duidelijk.
Dat zou behoorlijk inaccuraat zijn. Een gezin met vader en moeder en 2 kinderen bijvoorbeeld. 1 kind zit boven Playstation te spelen, de andere is uit met vrienden, moeder is het gras aan het afrijden en vader kijkt naar tv met zijn pintje. Dan zijn er al 3 niet-kijkers meegeteld.

Maar nu ik er zo aan denk, omgekeerd is het natuurlijk ook niet echt representatief. Stel dat die 4 gezinsleden uit het voorbeeld wél allemaal zitten te kijken en ze tellen maar 1 persoon, dan klopt het ook niet meer. :lol:

Misschien zijn de kijkcijfers niet zozeer personen maar eerder gewoon het aantal apparaten die op dat moment aanstaan?
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Heb dit het concept 'scripted reality' nooit gesnapt.
Het is niet echt dus wat de personen doen is niet de werkelijkheid en wat ze zeggen komt niet uit henzelf.
Het is ook geen fictie en ontbreekt een sterk verhaal, goede acteerprestaties, het betere camerawerk, special effects, etc..

Voeg daarbij dan ook nog eens een hoop professionele fouten, fouten in het script, flauwe/ klungelige humor en een script dat lijkt bedoeld te zijn dat 6 jarigen het kunnen snappen, en je hebt een draak van een programma. Van mij mag deze rommel dan ook zo snel mogelijk afgevoerd worden.

Ik kan krisken dus helemaal begrijpen als hij en zijn collega's zich belachelijk gemaakt voelen. Snap ergens niet dat er geen gelijkaardige reactie kwam van de politie op 'de buurtpolitie'. Het grote probleem is dat men dit voorstelt als 'echte verhalen' natuurlijk. Alsof agenten, ambulanciers en artsen echt zo klungelig en dwaas hun job beoefenen met het verstand van een klein kind. Sommige scenes in 'de buurtpolitie' bijvoorbeeld deden me echt aan Samson en Gert toestanden denken. Ik vrees zoals velen ook dat veel kijkers het onderscheid tussen het echte werk en het goedkope vermaak niet kunnen maken en/of dat hun beeld van de job ferm naar beneden word bijgesteld.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

MaT schreef:een script dat lijkt bedoeld te zijn dat 6 jarigen het kunnen snappen
Toeval of niet, maar mijn 10-jarige neef is verslaafd aan De Buurtpolitie. Hij zit wanneer ie maar kan op YouTube afleveringen te kijken. :lol:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Inzake buurtpolitie, lachen met politie was al een tijd gangbaar, Bart De Pauw deed het graag voor hij begon te stalken.

Andere hulpverleners, brandweer en medische wereld, genoten tot recent van een heilig huisje waar niet aan geraakt werd maar blijkbaar wordt dat nu ook doortrapt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

antutu schrijft: ...moeder is het gras aan het afrijden en vader kijkt naar tv met zijn pintje...

Normaal doet vader dat op zaterdag en mag dan daarna een pintje drinken :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

antutu schreef:
mailracer schreef:De cijfertjes van tv-kijkend Vlaanderen word gewoon meegedeeld via je provider die de gegevens anoniem verzameld. Maar of ze dan onderscheid maken of je met het hele gezin kijkt, of alleen is me niet duidelijk.
Dat zou behoorlijk inaccuraat zijn.?
Idd. Maar op de website van het cim, kan je nagaan hoe ze gegevens verzamelen, blijkbaar moeten een aantal gezinnen op een toestelletje ingeven wat ze aan het zien zijn, en met welke gezinsleden. De provider zou er niet in tussenkomen, terwijl iemand die bij Belgacom heeft gewerkt dit wel aan mij vertelde enkele jaren geleden op een familiefeest. Het cim moet van hun wel weten hoeveel digicorders er zijn en hoeveel abbonementen er zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:Ook is de toekomst verre van zeker voor ons. Vroeger kreeg je een factuur op basis van het aantal kilometer dat men moest rijden. 65 euro startbedrag (10km inbegrepen), vervolgens 6.5 euro per kilometer van km 11 tot 20. En alles daarboven aan 4.5 euro per km. Vanaf 1 januari mogen we maximaal 60 euro aanrekenen aan de patiënt. Ongeacht het aantal kilometers. Een nieuw cadeau'ke en blijk van appreciatie van De Block.
Ik snap dit wel.
Vroeger had je constant gezaag en geklaag van de klanten/patienten die de factuur betwisten.
Want een ambu betaalde je niet als een taxi: de kms werden niet berekend van ophaal naar ziekenhuis, maar van standplaats-ophaal-ziekenhuis-standplaats.
Neem nu Leuven.
Daar was het regelmatig zo dat de ambus bezet waren en dat pakweg Aarschot of Tielt-Winge de interventie moest doen.
Met alle gevolgen vandien voor het aantal kms.
Waardoor de patient garanti beklag deed want "ik betaal zoveel niet om van Heverlee naar het UZ gereden te worden".
En afkomen met "jama da is de kms van Aarschot tot Aarschot" sneed geen hout; ge had maar gene ambu vanuit Aarschot moeten sturen, da is "hun probleem ni".
En eigenlijk geef ik de patient daarin gelijk.
Waar de ambu vandaan komt is zijn probleem niet, en mag dus eigenlijk ook geen prijsverschil inhouden.
Het nieuwe systeem zou beter zijn, maar je zit uiteraard met het gigantische gat nu, tegen dat de subsidies betaald worden.
MaT schreef:Heb dit het concept 'scripted reality' nooit gesnapt.
Het is niet echt dus wat de personen doen is niet de werkelijkheid en wat ze zeggen komt niet uit henzelf.
Het is ook geen fictie en ontbreekt een sterk verhaal, goede acteerprestaties, het betere camerawerk, special effects, etc..
De reden waaron scripted reality bestaat is simpel:
Geen kosten aan scripts, geen nood aan professionele acteurs (weer goedkoper), geen hoge productiekost.
Met lagere kosten ligt de kijkcijferlat dus ook lager.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ITnetadmin schreef: De reden waaron scripted reality bestaat is simpel:
Geen kosten aan scripts, geen nood aan professionele acteurs (weer goedkoper), geen hoge productiekost.
Met lagere kosten ligt de kijkcijferlat dus ook lager.
Voor de productiehuizen en zenders is dat een goede reden ja.
Ik bedoelde echter voor ons 'de kijker'. Wat is er in godsnaam zo geweldig/spannend/boeiend aan?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

MaT schreef:Ik bedoelde echter voor ons 'de kijker'. Wat is er in godsnaam zo geweldig/spannend/boeiend aan?
Die vraag stel ik me bij zowat 80-90% van de programmatie. Dat het blijft bestaan, toont aan dat er een markt voor is zeker?

Wat is er in godsnaam zo geweldig/spannend/boeiend aan
- Familie, Thuis, ...
- Temptation Island, ...
- Mijn Restaurant (en spin offs), ...

De vraag stellen is ze (voor uzelf althans) beantwoorden.
wied schreef:C. Van Thillo (Medialaan) vertelde gisteravond bij Terzake dat 66% van ons nog lineair kijkt! Als dit zo verder gaat, dan gaan zij CIM kunnen vervangen door hun eigen actieve log-in accounts te tellen :-)
Is dat wat Medialaan nog zou willen, of blijkt dat uit gevalideerde/geverifieerde cijfers?
Los van een "vast percentage", is het natuurlijk veel relevanter om te kijken naar het %
- per programma -> adverteerders :)
- per leeftijdscategorie -> wordt lineaire TV gebezigd door jeugd & jonge gezinnen (= toekomstige publiek) of door rusthuisbewoners
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Het gebeurt slechts zelden dat een mediakopstuk toegeeft dat nog maar 2 kijkers op 3 lineair kijken. Ik heb geen idee wat Medialaan wil, maar ik begrijp nu beter waarom VRTNU hun 1,2 miljoen (?) gratis accounts naar voren schoof als reden om DVB-T stop te zetten. Via deze log-in accounts kunnen zij veel beter te weten komen of/hoe hun programma`s bekeken worden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Definitie van lineair kijken?
In mijn omgeving zie ik mensen die bij Telenet of Proximus zijn, massaal programma's opnemen en uitgesteld kijken (Journaal, series). Deze kijken ook niet "lineair" maar welnog altijd naar de klassieke TV.

Het is niet dat 1 op de 3 kijkers via on-line platformen TV kijken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

heist_175 schreef:Wat is er in godsnaam zo geweldig/spannend/boeiend aan
- Familie, Thuis, ...
- Temptation Island, ...
- Mijn Restaurant (en spin offs), ...
Familie en Thuis zijn fictie, Temptation Island en Mijn Restaurant reality (of dat moet het toch zijn).
Ik heb het niet perse over een bepaald programma maar over het concept 'scripted reality'. Geen van de voorbeelden die je noemt zijn dingen waar ik naar kijk, maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dat wel leuk vinden. Maar bij 'scripted reality' vraag ik me echt af wat mensen er in zien. Het is niet echt maar ook geen fictie en voelt enorm fake aan.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

antutu schreef:Misschien zijn de kijkcijfers niet zozeer personen maar eerder gewoon het aantal apparaten die op dat moment aanstaan?
Wat is een kijkmeter?
Een kijkmeter is een kastje van ongeveer 20 cm lang op 4 cm hoog, dat wordt aangesloten op alle televisietoestellen in het gezin.
Afbeelding
Hij registreert automatisch elke zender die bekeken wordt. Het enige dat de meter niet automatisch kan meten, is wie er televisie kijkt. Daarom hoort een afstandsbediening bij de kijkmeter. De belangrijkste knoppen op deze afstandsbediening zijn gemarkeerd met de letters A tot H. Elke knop wordt toegekend aan een gezinslid. Elk gezinslid dat deel uitmaakt van het panel moet aangeven wanneer hij begint of eindigt met kijken, met behulp van deze afstandsbediening.

Elke nacht verzamelt onze centrale computer het geregistreerde kijkgedrag van de voorbije dag via een simkaart dat zich in de (hoofd-)audimeter van het huishouden bevindt. De installatie van de kijkmeter wordt uitgevoerd door een vakkundig technicus. De meter is officieel gekeurd en beïnvloedt in geen geval de werking van het televisietoestel.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En bij deze kunnen we VTM bedanken voor hun tip naar alle jongeren : de deodorant challenge!
De aflevering was nog niet helemaal gedaan, en rond 20u waren de eerste patiënten reeds op de spoed te vinden (ik was op dat moment net van dienst in het Antwerpse ziekenhuis "Jan Palfijn"). En nu blijkt dat men in een aantal ziekenhuizen minimum één patiënt heeft binnen gekregen dit weekend met chemische brandwonden. Als ik zowat tel en lees op een forum betreffende de hulpverlening een 50-tal van donderdagavond tot zondagavond.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ha!
Moeten we nu ook echt "Don't try this at home" gaan zetten? :-p

Btw, wa is de deodorant challenge?
Ik neem aan iets met deo inhaleren, of in de fik steken?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Misschien niet zo een gek idee. Nu, toegegeven, voor SOS 112 had ik er ook nog nooit van gehoord ... Al blijkt het wel al jaren oud te zijn.

https://www.hln.be/nina/seks-relaties/d ... ~a907c183/

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Gohja, ik begrijp dat het extra zout in de wonde is voor de hulpverleners, maar besef ook goed dat als ze het niet van SOS 112 halen ze het wel ergens anders. Als iemand vatbaar is voor zulke dommigheden moet je haast het hele internet platleggen om zulke incidenten te voorkomen. Ze halen het vroeg of laat wel van ergens, of doen gewoon met de volgende 'challenge' mee die viraal gaat.
De ziekte van deze tijd, weinig aan te doen denk ik.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar heb je een punt, maar als je het dan meteen gaat verspreiden via een massa platform zoals tv, dan bereik je meer jongeren, en is de kans dat ze het eens gaan testen dus ook een pak groter...

Nu, de manier hoe wikipedia "Scripted Reallity" omschrijft is als volgt
Scripted reality is een televisiegenre waarin geveinsd wordt dat een waargebeurde situatie wordt weergegeven maar waarin in werkelijkheid geacteerd wordt en de verhaallijn van tevoren is uitgeschreven. Dit genre onderscheidt zich van andere vormen van acteren doordat het gepresenteerd wordt als reality-tv. Voor de kijker is hierdoor niet of niet meteen duidelijk dat er acteurs aan het werk zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scripted_reality

Ik denk dat het venijn vooral in die laatste zin zit...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Mogelijks, maar om dat niet door te hebben moet je toch echt een laag IQ hebben me dunkt...
Ik heb de aflevering ook niet gezien, maar ik neem aan dat iemand op bij een dokter kwam met brandwonden en zegt dat het pijn doet? Dan moet je toch ook wel een kalf zijn om dat na te doen zeker? :bang:

Ik heb allesinds geen medelijden met de pijn die zo'n mensen hebben :-) Wie zijn gat brand...
Het enige jammere is dat hulpverleners hun tijd daar moeten aan verdoen en dat wij daarvoor sociale bijdragen moeten afstaan.
Laatst gewijzigd door MaT 05 feb 2019, 19:22, in totaal 1 gewijzigd.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nu zou ik toch denken dat men gedrag in een sos-112 serie, dat duidelijk tot een bezoekje ambu of ziekenhuis heeft geleid, mss niet direct zou kopieren want, you know, "het liep ook voor diene op tv ni goe af". Maja :-p
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

krisken schreef:Voor de kijker is hierdoor niet of niet meteen duidelijk dat er acteurs aan het werk zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scripted_reality

Ik denk dat het venijn vooral in die laatste zin zit...

Volgers mij kan zelfs een blinde horen dat dit (slechte) acteurs zijn...

Hier is het populair, bij de kinderen van 10, en vooral die van 7 jaar. Die weten zelfs dat het allemaal nep is. Net zoals de buurtpolitie trouwens. Ikzelf pas voor alle duidelijkheid... :-D

En het voordeel is dat meer mensen het alarmnummer kennen! :wink:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoeveel mensen zijn er wel niet die zich kwaad maken op een acteur uit "thuis" of "familie" omdat hij in de serie iets uitspookt? Dat die mensen zelfs niet beseffen dat het maar een reeks is? Het feit dat het "Echte verhalen" noemt, zegt voor vele mensen reeds genoeg!

Kijk naar de aflevering van gisteren : hopla, de hond in de ambulance. Elke dag zullen er wel een aantal hulpverleners de vraag krijgen of hun hond/kat/... niet mee mag naar t ziekenhuis. Want anders zit dat arme beestje alleen thuis en als ik opgenomen moet worden gaat dat geen eten of drinken krijgen. Tientallen keren heb ik dat liedje reeds gehoord. Nu ze gezien hebben op tv dat "er af en toe wel eens een regel mag gebroken worden" heb ik een vaag vermoeden dat we die vraag alleen maar meer en meer gaan krijgen.
MaT schreef:Mogelijks, maar om dat niet door te hebben moet je toch echt een laag IQ hebben me dunkt...
Dat is helaas ook het "gros" van onze klanten die voor elk pijntje een ambulance bellen. Kijk, ik heb er geen problemen mee om mijn job te doen. Bij niemand. Maar als je met een ambulance ergens toe komt en het enige wat de persoon zegt is "nu heb ik geen pijn, maar ik ben zeker dat ik over een paar uur ziek ga zijn" dan zegt dat genoeg, niet? :) Of de traditionele : ik heb al 5 weken tandpijn, maar k heb nu ('s nachts om 3u) een ambulance gebeld want nu is t mij echt beu :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik weiger die petitie te tekenen. Dan vind ik dat je "Eigen kweek" ook moet stoppen. Azo lachen met de West-Vlaming en de patattenboer. Schandalig!
ErikKoster
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 jan 2019, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

En dan ook nog de drugshandel en kweek van canabis verheerlijken!

Een ware schande!
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

xayana schreef:Ik weiger die petitie te tekenen. Dan vind ik dat je "Eigen kweek" ook moet stoppen. Azo lachen met de West-Vlaming en de patattenboer. Schandalig!
Wuk?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

xayana schreef:Ik weiger die petitie te tekenen. Dan vind ik dat je "Eigen kweek" ook moet stoppen. Azo lachen met de West-Vlaming en de patattenboer. Schandalig!
ErikKoster schreef:En dan ook nog de drugshandel en kweek van canabis verheerlijken!

Een ware schande!
Ik zeg uiteraard niet dat jullie de petitie moeten tekenen? Iedereen is nog steeds vrij om te doen en te laten wat hij wilt?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ne patient vervoeren op nen tractor omdat ie een ambu-fobie heeft.
Hoe onzinnig kan het worden :-p
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De reactie van VTM...
Dag Kris,

Bedankt voor je bericht. We hebben je feedback goed ontvangen en bezorgd aan de programmamakers die ons lieten weten dat ze niet de bedoeling hebben om een docureeks te maken, maar wel een leuk vooravondprogramma voor het hele gezin. Het is en blijft uiteraard een fictiereeks (scripted reality), het is echter nooit onze bedoeling geweest om hulpverleners tegen de borst te stoten.

Groetjes,
VTM
Dus aan de ene kant zeggen ze "Echte verhalen", en aan de andere kant zeggen ze "fictie".
fic·tie (de; v) 1literatuur met verzonnen elementen: verhalen, poëzie, toneelstukken, romans2(meervoud: ficties) verdichtsel, verzinsel
Dus blijkbaar zegt VTM dat "Echte verhalen" hetzelfde is als ... Verzonnen verhalen? Het kan aan mij liggen, maar ik snap t niet helemaal meer... Dat is beetje hetzelfde als zeggen je mag niet door het rood rijden, tenzij het volgens u een groene tint heeft.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Neen, het zijn "echte verhalen" waarbij "echt" slaat op "verhaal" en niet op de betekenis non-fictie ofzo.
Een "echt verzonnen verhaal" is dus ook een "echt verhaal".
Het zou anders geweest zijn moest het programma "echte feiten" geheten hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”