Incassobureau na aankoop TV

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Beste mensen,

Een jaar geleden kocht ik via Bol.com een TV aan t.w.v 699 euro, deze werd echter geannuleerd, door Bol.com, na enkele dagen. Ook zat er bij deze bestelling een soundbar en een kabeltje, deze werden samen keurig geleverd enkele dagen later, van de TV heb ik mijn geld retour gekregen.

Een jaar later echter, krijg ik plots een brief van een incassobureau, via de externe verkoper van Bol.com waar ik de TV bij kocht, met de melding dat ik verschillende aanmaningen van deze verkoper genegeerd heb en ik het verschuldigde bedrag van 699 euro moet betalen. Zij hebben een track en trace met de handtekening van mijn vriendin, die vermoedelijk voor de TV aftekende bij in ontvangstname van de soundbar en het kabeltje, de TV stond als geannuleerd, dus verwacht je die er niet bij.

Ik nam contact op met Bol.com maar die zeggen dat de TV geleverd werd en ik de incasso van de externe verkoper 699 moet voldoen.

Uiteraard voel ik mij machteloos en is het hier de wet van de sterkste, zij hebben een T&T, maar hebben zij wel een geldige verkoopsovereenkomst?

Ook staat er in de algemene voorwaarden van Bol dat je als externe verkoper afstand doet van je incassorechten, en dat betalingen enkel door Bol.com gevorderd worden, dus dit de klant vrijpleit van betaling aan de externe verkoper, die overigens een jaar lang niets van zich liet horen, tot het onverwachte incasso. Wat moet ik nu doen?


Laatste antwoord van Bol.com na mijn zoveelste verontwaardigde email:
Bedankt voor de e-mail! Ik snap het helemaal dat je wat meer duidelijkheid wil.

Wij hebben het daarom nog een keer doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling.

De bestelling is geannuleerd omdat deze niet goed is verwerkt. Het automatische gevolg hiervan is dat wij ook netjes je geld weer terug storten.

Omdat de bestelling toch later nog door is gekomen bij de verkoper heeft deze het gewoon verstuurd.

De afdeling zegt dan ook dat de verkoper een bewijs van versturen heeft en een bewijs heeft van ontvangst. Hierdoor is de koop overgegaan naar de verkoper(directe koop). Je hebt geen factuur van ons ontvangen, omdat wij van een geannuleerde bestelling geen facturen meer kunnen opmaken.

Het dient dan betaald te worden aan de verkoper zelf en dien je dus zelf aan de verkoper te betalen en niet meer aan bol.com.

Wat betreft dat het naar het incassobureau is gegaan, kan je het beste nog contact met hun opnemen. Zij kunnen je verder helpen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat het een jaar duurt is niet abnormaal. Misschien is dat bij het uitmesten van de boekhouding, of een voorraadtelling ofzo?
Je zegt "werd geannulleerd door Bol.com", daar heb je toch een referentie van ergens (email, Bol.com account, ...)?
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Ja die heb ik doorgestuurd naar het incasso.

Zij hebben een bewijs van verzending en van ontvangst, maar dit laatste is waarschijnlijk door de andere artikelen die wel aankwamen.

Maar ik snap niet hoe ik een verkoopsovereenkomst heb met de externe verkoper wanneer mijn bestelling door Bol.com werd geannuleerd..

Ik heb geen factuur gekregen, geen garantiebewijs, niks.
Enerzijds probeer ik mij sterk te houden, ik sta namelijk recht in mijn schoenen, anderzijds heb ik toch bang, wij hebben net een huis gekocht en nu moet ik plots zomaar 700 euro gaan ophoesten. Blijkbaar mag een externe verkoper de algemene voorwaarden op het platform van Bol.com zomaar negeren.. ik weet echter niet dat dit enige juridische slagkracht heeft, ik ben niet zeker dat er een verkoopsovereenkomst bestaat, want Bol heeft die geannuleerd...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Loaxx schreef:Zij hebben een track en trace met de handtekening van mijn vriendin, die vermoedelijk voor de TV aftekende bij in ontvangstname van de soundbar en het kabeltje, de TV stond als geannuleerd, dus verwacht je die er niet bij.
Verwachten of niet... je moet zien waar je je handtekening onder zet !
Loaxx schreef:Ik nam contact op met Bol.com maar die zeggen dat de TV geleverd werd en ik de incasso van de externe verkoper 699 moet voldoen.
Loaxx schreef:Omdat de bestelling toch later nog door is gekomen bij de verkoper heeft deze het gewoon verstuurd.
Loaxx schreef:De afdeling zegt dan ook dat de verkoper een bewijs van versturen heeft en een bewijs heeft van ontvangst. Hierdoor is de koop overgegaan naar de verkoper(directe koop).
Al die dingen zien er niet echt goed uit voor jou... het is dus jou woord tegen dat van de externe verkoper (en ik kan me inbeelden dat die dit al lang niet meer weet) welke een handtekening van jou heeft dat je een TV in ontvangst hebt genomen.

Het je trouwens al contact gehad met die externe verkoper ?
Loaxx schreef:Maar ik snap niet hoe ik een verkoopsovereenkomst heb met de externe verkoper wanneer mijn bestelling door Bol.com werd geannuleerd..
Hiervoor heb je een verklaring gehad van Bol.com (mis communicatie dus) maar op zich maakt dat totaal niet uit. Jij hebt "iets" in ontvangst genomen... maar wel getekend (en dus bevestigd dat er een verkoop is) voor een TV !
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Modbreak:
fullquote verwijderd
Loaxx schreef:Beste mensen,

Een jaar geleden kocht ik via Bol.com een TV aan t.w.v 699 euro, deze werd echter geannuleerd, door Bol.com, na enkele dagen. Ook zat er bij deze bestelling een soundbar en een kabeltje, deze werden samen keurig geleverd enkele dagen later, van de TV heb ik mijn geld retour gekregen.

Een jaar later echter, krijg ik plots een brief van een incassobureau, via de externe verkoper van Bol.com waar ik de TV bij kocht, met de melding dat ik verschillende aanmaningen van deze verkoper genegeerd heb en ik het verschuldigde bedrag van 699 euro moet betalen. Zij hebben een track en trace met de handtekening van mijn vriendin, die vermoedelijk voor de TV aftekende bij in ontvangstname van de soundbar en het kabeltje, de TV stond als geannuleerd, dus verwacht je die er niet bij.

Ik nam contact op met Bol.com maar die zeggen dat de TV geleverd werd en ik de incasso van de externe verkoper 699 moet voldoen.

Uiteraard voel ik mij machteloos en is het hier de wet van de sterkste, zij hebben een T&T, maar hebben zij wel een geldige verkoopsovereenkomst?

Ook staat er in de algemene voorwaarden van Bol dat je als externe verkoper afstand doet van je incassorechten, en dat betalingen enkel door Bol.com gevorderd worden, dus dit de klant vrijpleit van betaling aan de externe verkoper, die overigens een jaar lang niets van zich liet horen, tot het onverwachte incasso. Wat moet ik nu doen?


Laatste antwoord van Bol.com na mijn zoveelste verontwaardigde email:
Bedankt voor de e-mail! Ik snap het helemaal dat je wat meer duidelijkheid wil.

Wij hebben het daarom nog een keer doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling.

De bestelling is geannuleerd omdat deze niet goed is verwerkt. Het automatische gevolg hiervan is dat wij ook netjes je geld weer terug storten.

Omdat de bestelling toch later nog door is gekomen bij de verkoper heeft deze het gewoon verstuurd.

De afdeling zegt dan ook dat de verkoper een bewijs van versturen heeft en een bewijs heeft van ontvangst. Hierdoor is de koop overgegaan naar de verkoper(directe koop). Je hebt geen factuur van ons ontvangen, omdat wij van een geannuleerde bestelling geen facturen meer kunnen opmaken.

Het dient dan betaald te worden aan de verkoper zelf en dien je dus zelf aan de verkoper te betalen en niet meer aan bol.com.

Wat betreft dat het naar het incassobureau is gegaan, kan je het beste nog contact met hun opnemen. Zij kunnen je verder helpen.
Normaal staat er ook het gewicht bij die tracking, als blijkt dat het gewicht toch lager was dan aangegeven heb je nog een kans.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Loaxx schreef:De bestelling is geannuleerd omdat deze niet goed is verwerkt.
Bol dingt weer eens mee naar de hoofdprijs van de "vage redenen om een bestelling te annuleren".

Soit, verklaar je je akkoord met die voorwaarden van derde verkoper als je op Bol koopt? Verklaar je je niet enkel akkoord met de voorwaarden va Bol? Wat staat daar in vermeld voor "bestellen die geannuleerd zijn omdat ze niet goed zijn verwerkt maar toch bij de verkoper doorgekomen zijn en gewoon verstuurd".

Afaik heb je toch geen directe overeenkomst met die derde verkoper gesloten?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 nov 2018, 12:24, in totaal 1 gewijzigd.
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Mijn vriendin heeft dit afgetekend en in ontvangst genomen, ook is het zo'n digitaal toestel dat je in een sneltempo onder je neus geduwd krijgt en die mannen zijn weg na 10 seconden..

De wet in België zegt echter dat wanneer je iets niet bestelde, en toch "geleverd" zou krijgen, je dit niet retour dient te sturen of te betalen, ik kocht bij Bol.com en niet bij deze externe verkoper, hebben zij een bewijs dat ik bij hen iets bestelde?

Kan men dan zomaar "iets" verzenden en je achteraf een incasso aansmeren?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Loaxx schreef: Kan men dan zomaar "iets" verzenden en je achteraf een incasso aansmeren?
Net beginnen met het "niet besteld => niet terugzenden" regeltje als je het wel besteld hebt he...

Zoals ik hierboven al zei, je moet de voorwaarden van Bol eens nalezen, specifiek die voor verkopen bij derde partijen.

Er staat wel "Als je op 'Naar betalen' klikt, ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden kopen bij andere verkopers[0]. Daarnaast accepteer je daarmee de Algemene voorwaarden van (naam derde verkoper)[1]".

[0] https://www.bol.com/nl/m/voorwaarden-ko ... verkopers/
[1] https://www.bol.com/nl/m/voorwaarden-ko ... -zakelijk/
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 nov 2018, 12:30, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Loaxx schreef:ik kocht bij Bol.com en niet bij deze externe verkoper, hebben zij een bewijs dat ik bij hen iets bestelde?
Bol.com geeft je bestelling door... akkoord, daar is iets fout gelopen maar ik vrees dat je daar zwak in je schoenen staat.

Lees dit maar eens...
Artikel 4 - Aanbod derde partijen
1. De Klant erkent dat de koopovereenkomst tot stand komt tussen Klant en Andere Verkoper (de derde partij die het product/ de producten via de Omgeving ter verkoop aanbiedt) en dat bol.com geen partij bij deze overeenkomst is en/of wordt.
2. Bij vragen en/of klachten over de door de Klant aangeschafte producten van Andere Verkopers, dient de Klant zich te allen tijde rechtstreeks te wenden tot de betreffende Andere Verkoper. De koper erkent dat hij/zij in deze gevallen geen beroep kan doen op bol.com en bol.com op geen enkele wijze aansprakelijk is, inclusief maar niet beperkt tot eventuele ondeugdelijkheid van het aangeschafte product.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bij Amazon is dat toch beter geregeld allemaal met die derde verkopers.

Geen aparte voorwaarden aanvaarden, en A-Z garantie.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 nov 2018, 12:36, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ja, smerige streek van Bol.com in ieder geval. Als zij werkelijk geen partij zijn (zoals blijkbaar in hun eigen voorwaarden staat) in aankoop van derden, dan hebben zij ook het recht niet om een artikel te annuleren, lijkt me.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Didymus schreef:Ja, smerige streek van Bol.com in ieder geval.
Ik zie niet in wat hier smerig aan is... communicatie is hier gewoon gekruist.
Didymus schreef:Als zij werkelijk geen partij zijn (zoals blijkbaar in hun eigen voorwaarden staat) in aankoop van derden, dan hebben zij ook het recht niet om een artikel te annuleren, lijkt me.
Bol.com is natuurlijk wel partij in die zin dat ze het verkoopsprocess faciliteren (en dus ook kunnen annuleren).

Nu we kunnen hier pagina's vol over schrijven... dit gaat enkel opgelost worden als de TS contact opneemt met de derde-verkoper.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Niet mee eens. Als de verkoopovereenkomst tot stand komt tussen de klant en de "andere verkoper", dan heeft Bol zich daar verder niet mee te moeien. Door dit toch te doen erkennen ze impliciet dat ze wel een partij zijn in de overeenkomst, hoewel hun voorwaarden het omgekeerde beweren.
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Inderdaad maakte ik dit topic al eens aan op het juridisch forum, ik probeer gewoon te achterhalen of ik het incasso mag negeren of niet. Ik heb contact gehad met de externe verkoper en die zegt dat ik het bedrag zal moeten voldoen ivm zending en tekening voor ontvangst, maar ik heb zelfs nooit een factuur ontvangen. Ik moet dus gaan betalen voor een spook TV. Ik dacht dat de voorwaarden van Bol.com me enigszins gingen beschermen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Loaxx schreef:Inderdaad maakte ik dit topic al eens aan op het juridisch forum, .
uw uitleg is bizar
bv
Zij hebben een track en trace met de handtekening van mijn vriendin, die vermoedelijk voor de TV aftekende bij in ontvangstname van de soundbar en het kabeltje, de TV stond als geannuleerd, dus verwacht je die er niet bij.
zat die tv erbij of niet?

nu goed,
als je alles hebt teruggestuurd naar bol.com en je hebt je geld teruggekregen dan kun je dat gewoon op de website afdrukken (ergens in je profiel bij geannuleerde bestellingen).

druk dat af, stuur dat naar dat naar dat incassobureau en dan mogen zij het met bol.com uitvechten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Loaxx schreef:ik probeer gewoon te achterhalen of ik het incasso mag negeren of niet.
Ik vrees dat hier niet veel juristen zitten die in die materie thuis zijn (het feit dat je hier ook nog met een buitenlands bedrijf te maken hebt maakt het allemaal nog complexer), het enige wat je dus gaat krijgen zijn een aantal theorieen maar niemand zal je enige garantie geven (of 700 euro betalen als het toch fout gaat).
Loaxx schreef:Ik heb contact gehad met de externe verkoper en die zegt dat ik het bedrag zal moeten voldoen ivm zending en tekening voor ontvangst
En heeft hij een leveringsbon van de levering ? Heb je hem trachten duidelijk te maken dat je geen overeenkomst hebt met hem ?
Loaxx schreef:Ik moet dus gaan betalen voor een spook TV.
Teken jij voor spoken dan ?
Loaxx schreef:Ik dacht dat de voorwaarden van Bol.com me enigszins gingen beschermen...
Volgens artikel 4 niet echt... maar ik blijf erbij, ga terug in communicatie met de externe verkoper en bouw ook een dossier op voor jezelf en speel dit door aan het incassobureau (en hoop dat ze inzien dat je de nodige bewijzen hebt al blijft je zwakke schakel je handtekening voor ontvangst van mogelijks een TV).
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

De TV zat hier niet bij, maar vermoedelijk is er toen wel voor afgetekend. Dus op papier is die TV weliswaar wel bij mij terechtgekomen.

Ik stuurde dat bewijs door naar het incasso en zij hebben mij in contact gezet met de externe verkoper, zij zeggen bewijs voor zending + ontvangst = betalen, zonder dat Bol.com hier op enige manier bij betrokken wordt. Het is heel vaag allemaal, ik wist niet dat je als consument zo genaaid kon worden.

Ik denk overigens wanneer iemand online iets besteld en ziet dat zijn bestelde goederen intact en geleverd zijn, je snel een handtekening gaat zetten.. nu is het mijn vriendin die tekende, maar ik had het waarschijnlijk ook afgetekend, je krijgt dat toestel een seconde onder je neus geduwd, het betreft een digitale handtekening. Ik ben niet eens zeker dat je meer zien krijgt dan het venstertje waarin je je handtekening moet zetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Loaxx schreef:maar vermoedelijk is er
Met vermoedens kom je nergens... zorg voor bewijzen !
Loaxx schreef:zij zeggen bewijs voor zending + ontvangst = betalen
Ontvangst van wat... bewijzen !
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Inderdaad, zo gaat u er niet komen.

Wie iets beweert moet het kunnen bewijzen volgens het burgelijk wetboek:
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen. Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.
U heeft een sterk bewijs van het tenietgaan van de verbintenis, namelijk de annulering door Bol.

Stop met met het incassobureau te communiceren, zij zijn in principe geen partij en hebben in België (i.t.t. Nederland) ongelofelijk weinig macht.

Vraag aan de externe verkoper bewijzen van wat zij beweren. Het bewijs dat er afgetekend is voor "een pakket" is uiteraard niet voldoende, want u betwist niet dat u een pakket heeft ontvangen, alleen was er geen tv bij. Vraag ook de bewijzen van de ingebrekestellingen die ze u zouden hebben gestuurd.

Als ze niet reageren: stuur onverwijld een aangetekend schrijven waarin u opnieuw de feiten opsomt en de bewijzen voor hun beweringen eist binnen de 5 werkdagen. Vermeld ook duidelijk dat als ze u zonder deze bewijzen te leveren blijven lastigvallen, u aangifte zal doen van belaging. Met vriendelijke groet uiteraard.
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Ik vroeg aan Bol.com de handtekening die geplaatst werd bij het aftekenen van de soundbar en het kabeltje, om die te vergelijken met de aftekening van de TV, deze gaat één en dezelfde kribbel zijn. Zij heeft toen één handtekening gezet voor meerdere producten, op papier ook dus die TV wss.

Zij werken echter totaal niet mee, ondanks dat dit op hun platform gebeurde. Het is dus moeilijk om bewijzen op tafel te leggen.

Ik heb:

Bewijs van betaling van TV, bewijs van annulering (zowel Bol acc als per e-mail). Geen factuur of iets dergelijks, geen aanmaningen.

Zij hebben de T&T.

Het is mij niet duidelijk of je nog over een overeenkomst kan spreken, ik heb nooit zaken gehad met de externe verkoper. De overeenkomst werd door Bol.com opgeblazen..

Ik denk dat ik sowieso uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken jammerlijk genoeg, maar dit is toch geen normale manier van zaken doen, de externe verkoper heeft nooit een aanmaning gedaan, ik heb als klant niet de kans gekregen om uit te zoeken bij PostNL bv wat er met mijn pakket gebeurde.


Zoals hierboven zal ik rechtstreeks contact opnemen met deze webshop en doen wat jij vermeld hebt. Thanks
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Even voor de duidelijkheid: waren de soundbar en het kabeltje afkomstig van dezelfde externe verkoper? Als een zending uit meerdere colli's bestaat, dan moet daar toch een papieren of elektronisch spoor van zijn...

Wat Bol betreft zou ik toch ook hun juridische dienst (en niet hun eerstelijnsmedewerkers die van toeten noch blazen weten en al zeker geen enkele beslissingsmacht hebben) aanspreken en hen op hun aansprakelijkheid wijzen.

Het is niet onmogelijk dat u uiteindelijk toch aan het kortste eind zal trekken, maar deze strijd hoeft helemaal nog niet gestreden te zijn. Wat u tot nu toe hebt zijn wat losse beweringen die door geen enkel bewijs worden ondersteund.
Laatst gewijzigd door Didymus 23 nov 2018, 13:58, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Didymus schreef:Wie iets beweert moet het kunnen bewijzen volgens het burgelijk wetboek:
De derde partij heeft de opdracht gekregen van Bol.com (die in naam van de TS de bestelling geplaatst heeft) ... trouwens vergeet niet dat je hier over Nederlands recht spreek !
Didymus schreef:U heeft een sterk bewijs van het tenietgaan van de verbintenis, namelijk de annulering door Bol.
En de derde verkoper heeft eveneens een sterk bewijs van verbintenis (de TS via Bol) !
Didymus schreef:Stop met met het incassobureau te communiceren, zij zijn in principe geen partij en hebben in België (i.t.t. Nederland) ongelofelijk weinig macht.
Ik dacht wel dat we hier spraken over Nederland !
Didymus schreef:Vraag aan de externe verkoper bewijzen van wat zij beweren.
Die raad heeft de TS ondertussen al meermaals gekregen.
Didymus schreef:Vraag ook de bewijzen van de ingebrekestellingen die ze u zouden hebben gestuurd.
Ook die raad is al gegeven denk ik.

Wat trouwens raar is dat het incassobureau hier precies gratis werkt ? Normaal zou het bedrag ondertussen al veel hoger liggen dan 700 euro.
Loaxx schreef:Ik vroeg aan Bol.com de handtekening
Waarom zou Bol.com die hebben... de verzending is in opdracht van de derde verkoper.
Loaxx schreef:bij het aftekenen van de soundbar en het kabeltje, om die te vergelijken met de aftekening van de TV
Hooo... heb je twee keer getekend dat wat impliceer je hier wel mee ???

Of implicieer je nu dat er een tweede valse handtekening zou zijn ???
Loaxx schreef:op papier ook dus die TV wss
Nogmaals... met waarschijnlijk kom je nergens !
Loaxx schreef:Ik heb: Bewijs van ... Geen factuur of iets dergelijks, geen aanmaningen
Je kan geen bewijs hebben van iets niet te hebben !
Didymus schreef:Als ze niet reageren: stuur onverwijld een aangetekend schrijven waarin u opnieuw de feiten opsomt en de bewijzen voor hun beweringen eist binnen de 5 werkdagen.
Een spelletje blufpoker is leuk... maar niet met een strop rond je nek !

Ik denk dat we dit topic beter even on-hold zetten tot de TS met nieuwe concrete dingen komt.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 23 nov 2018, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

toch ni duidelijk
en jaar geleden kocht ik via Bol.com een TV aan t.w.v 699 euro, deze werd echter geannuleerd, door Bol.com, na enkele dagen.

vs
Ik nam contact op met Bol.com maar die zeggen dat de TV geleverd werd
vs
Ook zat er bij deze bestelling een soundbar en een kabeltje, (...) van de TV heb ik mijn geld retour gekregen[/u].
Bol.com heeft toch duidelijk aanvaard dat er geen tv werd geleverd/gij die hebt teruggestuurd (mij nog niet heel duidelijk).
Zij gaan echt geen 699 terugstorten en een jaar later beweren dat er een tv werd geleverd.
maw, dat gij geen v hebt gekocht staat ergens in hun systeem, dat kunt ge afdrukken/kopie opvragen/... en daarmee eindigt de discussie aan uw kant.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:De derde partij heeft de opdracht gekregen van Bol.com (die in naam van de TS de bestelling geplaatst heeft) ... trouwens vergeet niet dat je hier over Nederlands recht spreek !
Dan is TS niet de koper, dat slaat nergens op. Consumentenrecht is vrij uniform in de EU. Er is ook een goedkope Europese procedure om kleine geschillen voor de rechtbank te beslechten via een eenvoudige schriftelijke procedure.
r2504 schreef:En de derde verkoper heeft eveneens een sterk bewijs van verbintenis (de TS via Bol) !
Je bent verschillende dingen op een hoopje aan het gooien. Ofwel is Bol partij in de overeenkomst ofwel niet. Een tussenweg is er niet.
r2504 schreef:Ik dacht wel dat we hier spraken over Nederland !
TS bevindt zich in België. Nederlandse incasso kan blaffen zoveel ze willen, ze moeten zich in België aan de Belgische wet houden.
r2504 schreef:Een spelletje blufpoker is leuk... maar niet met een strop rond je nek !
Niks blufpoker, dit de manier waarop je op een juridisch correcte manier druk zet om tot een oplossing te komen: feiten opsommen, bewijzen vragen, deadlines stellen en de mogelijke gevolgen die je hieraan wil geven vernoemen. Incasso op iemand afsturen zonder de nodige bewijzen te overhandigen is wel degelijk belaging, punt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Didymus schreef:Je bent verschillende dingen op een hoopje aan het gooien. Ofwel is Bol partij in de overeenkomst ofwel niet. Een tussenweg is er niet.
Bol.com is faciliterend... tussen de TS en de derde verkoper.

Uiteindelijk is dit voer voor een rechtbank... of sta jij hier borg voor je uitspraak (en geef je de TS 700 euro als het fout loopt) ?

Dat de TS maar eerst het nodige bewijs tracht te verzamelen...
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Ik vind het toch een raar verhaal, "verwacht je er niet bij" zoals je schrijft kan zelfs doen vermoeden dat de TV er wel bij was en je dacht een slag te kunnen slaan?
Uw vriendin heeft de TV toch niet verkocht ondertussen? :-)
Ambetante situatie, zeker met die handtekening.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Dat de TS maar eerst het nodige bewijs tracht te verzamelen...
das ni zo moeilijk
ik heb ook al geannuleerde en teruggestuurde producten bij bol.Com
ik kan online bij bestelling gewoon de status van al m'n producten zien en. alle bijbehorende facturen in pdf afdrukken

bv

als ik nu een aanmaning zou krijgen voor deze bestelling dan druk ik die 4 pdf's af en stuur die naar de incasso, bol.com en de verkoper.
zelfs gewoon per mail en dat ze het ondereen uitvechten. of ik nu voor ontvangst getekend heb of niet beschouw ik als irrelevant, de rest vh verhaal kan ik ook aantonen (terugsturen, aanvaarding door bol.com dmv terugstorting)
(dit is een bestelling uit 2015)
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-11-23 om 14.15.23.png
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Deze mail heb ik opgesteld, nog niet verzonden. Enige toevoegingen nodig?

Beste Jeffrey,

Het spijt me van het late terugkomen op jou e-mail, dit op aanraden van Bol.com. Ik snap dat dit een erg vervelende situatie is, dit is het zeker ook voor mij. Bol.com laat mij als klant en jou als leverancier compleet in de steek.

Een jaar geleden kocht ik via Bol.com een TV aan t.w.v 699 euro, inclusief soundbar en kabeltje, de TV werd echter geannuleerd na enkele dagen.

Ik heb zowel in mijn Bol.com account als per e-mail een tenietdoening gekregen van mijn bestelling bij jullie.(tgv in bijlage) De soundbar en het kabeltje werden op 03/01/2018 omstreeks 10.30 in ontvangst genomen door mijn vriendin, hier zat echter geen TV bij, vermoedelijk heeft zij toen wel een handtekening gezet voor ontvangst van de TV, zij plaatste één handtekening voor meerdere goederen, op een digitaal toestel dat je 5 seconden onder je neus geduwd krijgt. Zij had ook geen weet van een eventuele TV die onderweg was.

Ik heb overigens geen factuur gekregen van jullie, noch van Bol.com, Bol.com kan mij deze niet bezorgen omdat de bestelling geannuleerd werd. Van jullie heb ik ook geen enkele aanmaning gekregen, ondanks van wat jullie beweren in de brief van via het incassobureau.

Indien deze TV daadwerkelijk verzonden werd heb ik mij als consument nooit kunnen verdedigen (door bv. Verhaal te halen bij PostNL). Ik heb een jaar lang geen communicatie van jullie ontvangen.

Graag zou ik een factuurbewijs willen zien, en het bewijs van jullie meerdere aanmaningen aan mijn adres, alsook een bewijs van een verkoopsovereenkomst tussen ons.

Indien deze niet voorhanden zijn stopt deze discussie hier en zal je het verder moeten opnemen met Bol.com.

De voorwaarden op Bol.com stellen dat jullie bij verkoop op hun platform, jullie afstand doen van de incassorechten, en dat betaling uitsluitend via Bol.com gebeurd.

Met vriendelijke groeten
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Hopelijk komt het goed!
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Annuleringsbewijs in bijlage
Bijlagen
IMG_20181123_142751.jpg
Screenshot_2018-11-23-14-25-12-264_com.android.chrome.png
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ik denk dat alles reeds besproken is op het juridisch forum en daar de nodige conclusies uit te trekken zijn.

Denk ook dat je daar juridisch correctere info krijgt dan hier.

Eventueel spreek je je rechtsbijstand aan?

Succes.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:das ni zo moeilijk
ik heb ook al geannuleerde en teruggestuurde producten bij bol.Com
Niet van Bol.com... wel van de derde verkoper. Probleem is dat Bol.com de annulering vermoedelijk niet (tijdig) heeft doorgegeven aan de derde verkoper en deze dus ter goeder trouw de TV heeft verzonden. Volgens artikel 4 stopt de verantwoordelijkheid daar ook bij Bol.com al blijft die relatie van wel/niet verantwoordelijk zijn op zich bizar.

Trouwens waarom koop je een soundbar zonder TV ? Of heb je een aankoopbewijs van de TV bij een andere leverancier ?
axs schreef:Denk ook dat je daar juridisch correctere info krijgt dan hier.
Geloof je dat echt... lees de thread daar dan maar eens :roll:
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Ik kocht een TV aan net voor ik en mijn vriendin gingen samenwonen, zij had reeds een TV, weliswaar een ouder model zonder smartfunctie, maar wel in degelijke staat. Wij zijn deze verder blijven gebruiken. Het was me enkel te doen om een smarttv te hebben voor o.a. Netflix, maar wij hebben een chromecast in de plek.

Hoe dan ook zie ik niet hoe mijn andere bestelling relevant is aan de TV.. wij spelen vaak muziek af etc, en dan is zo'n soundbar gewoon een fijn hebbeding.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Niet van Bol.com... wel van de derde verkoper.
mja
ik ga het niet testen maar normaal gezien kan ik, bij de bank, 5j teruggaan voor betalingen. Ik zou dus de originele betaling voor dat product moeten terugvinden.
Zelfs al zwijg ik over de terugbetaling door bol.com. Ik heb nog steeds betaald voor de tv en kan het bewijzen, volgens de Ts hebben ze nadien teruggestort.
kan een betaling dus via een bankuittreksel en via m'n profiel op bol.com bewijzen. Ik kan bewijzen dat bol.com aanvaardt dat ze geen tv hebben gestuurd, kan bewijzen dat bol.com de verkoop geannuleerd heeft door 699 terug te storten,... die terugstorting van 699 impliceert ook dat bol.com het toestel heeft teruggekregen
wat kan ik meer doen? als bol.com dat geld of de tv niet terugstuurt naar die verkoper is dat een probleem tussen hen.

blijven hameren op de handtekening van het lief? je hoeft nergens te beweren dat er geen tv is aangekomen. ge hebt die teruggestuurd en uw geld teruggekregen, staat allemaal op papier
Probleem is dat Bol.com de annulering vermoedelijk niet (tijdig) heeft doorgegeven aan de derde verkoper
dan staat er in de bol.com garage ergens een tv van 699 te verstoffen? wat denk je :)
Trouwens waarom koop je een soundbar zonder TV ?
om uw vrouw af te rammelen :)
Geloof je dat echt... lees de thread daar dan maar eens :roll:
daar zitten ze met hetzelfde,
een onduidelijk verhaal over bestellen, annuleren, terugsturen, wel/niet ontvangen, al dan niet volledige paketten,...
Laatst gewijzigd door 1207 23 nov 2018, 14:59, in totaal 3 gewijzigd.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

@Loaxx: Ik zou om te beginnen de spelfout in de laatste zin van je brief corrigeren (gebeurd moet gebeurt zijn).

Verder valt het mij op hoe mensen zich steeds laten intimideren door Nederlandse incassobureaus.

In Nederland werkt een incassobureau heel anders dan in ons land. Hier komt de rechtbank er nog steeds aan te pas, in Nederland hebben ze (op hun grondgebied) heel wat meer rechten om wanbetalers aan te pakken.

Bovendien, een buitenlands incassobureau moet in ons land erkend zijn door de FOD Economie en die lijst (Google is your friend) is echt niet zo lang. Staat het incassobureau op die lijst?

Ik zou het incassobureau een beleefde mail sturen met dergelijke info en me voor de rest niet teveel laten opjagen.

Niets houdt je uiteraard tegen om je brief ook naar de firma van de tv zelf te sturen. Misschien zetten zij dan de procedure wel stop.

Betalen zou ik - in deze fase - zeker nog niet doen!
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Het incasso staat niet op die lijst, het betreft "Smaal Finance Incasso NV". Ik besef dat een incasso sowieso weinig slagkracht heeft. Wil dit ook zeggen dat zij bv geen deurwaarder mogen sturen omdat ze niet op die lijst staan?

Bedankt voor het wijzen op een spelfout. :D

Het is hoe dan ook geen fijne ervaring, want ik besef dat de leverancier ervan overtuigd is dat zijn goederen geleverd werden, en waarschijnlijk is die TV ook wel ergens geleverd.

Dat zij hun geld willen is niet meer dan logisch, ik wil mij gewoon kunnen verdedigen. Hier zijn duidelijk fouten gebeurd bij Bol.com en die maken duidelijk dat zij geen partij zijn van de verkoopsovereenkomst, ik vraag me dan gewoon af of die overeenkomst nog steeds stand houdt na hun annulatie/terugbetaling.

Lastige materie en geen garanties op een goede afloop. Ik heb maar schrik dat ik binnenkort een veelvoud van het bedrag moet betalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:
Probleem is dat Bol.com de annulering vermoedelijk niet (tijdig) heeft doorgegeven aan de derde verkoper
dan staat er in de bol.com garage ergens een tv van 699 te verstoffen? wat denk je :)
Ik denk het niet want Bol.com doet geen transport voor derden.

Die derde heeft...
- opdracht gekregen van Bol.com in naam van de TS (normale manier)
- de TV verzonden (discussie)
- een ontvangstbewijs (discussie)
- geen centen (discussie... normaal moet het die van Bol.com krijgen)

Teveel onduidelijkheden dus om een zinnig antwoord op te geven.
Loaxx schreef:Wil zit ook zeggen dat zij bv geen deurwaarder mogen sturen omdat ze niet op die lijst staan?
Volgens mij moet er steeds een uitspraak van een rechtbank zijn voor een deurwaarder iets gaat doen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Nog steeds geen antwoord op de vraag of de andere producten van dezelfde verkoper afkomstig waren...

Ik zou in de brief niet vermelden dat uw vriendin mogelijk getekend heeft voor ontvangst van de tv. Laat de verkoper maar bewijzen dat dit zo is, u moet hen geen voorzet geven.

Deurwaarder heeft inderdaad een vonnis nodig om dwang uit te oefenen, anders treedt hij gewoon op als (dure) incasso en kan hij niet meer doen dan u vrijblijvend vragen om toch te betalen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Loaxx schreef: Lastige materie en geen garanties op een goede afloop. Ik heb maar schrik dat ik binnenkort een veelvoud van het bedrag moet betalen.
log ne keer in bij bol.com en druk de pdf's rond deze aankoop en retour af

gij hebt betaald en uw madamme heeft ontvangen = pdf (factuur)
gij hebt uw geld teruggekregen = pdf vd terugstorting.


als ge beweert dat uw madamme iets ontvangen heeft maar dat er geen factuur is dan lult ge uit uw nek. bestellen, zij die iets opsturen en betalen is altijd factuur,
daarna producten terugsturen is per definitie retourneren en ook daar houdt bol.com een pdf van bij
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”