Incassobureau na aankoop TV

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Deze zaak is een goede waarschuwing voor hoe snel en eenvoudig iets serieus fout kan lopen. De laksheid van de online verkoop heeft me ook al meermaals verbaasd. Op de site schreeuwerig beloven om alles de volgende dag te leveren om dan vast te stellen dat op je dag verlof ze toch niet komen leveren :bang:

De dag nadien staat er s'avonds een doos voor uw deur met een toestel van +1.000 EUR, die doos heeft er een ganse dag onbeschermd gestaan!

Wat als iemand gewoon deze doos meepakt? Er is niets afgetekend.
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

1207 schreef:
Loaxx schreef: Lastige materie en geen garanties op een goede afloop. Ik heb maar schrik dat ik binnenkort een veelvoud van het bedrag moet betalen.
log ne keer in bij bol.com en druk de pdf's rond deze aankoop en retour af

gij hebt betaald en uw madamme heeft ontvangen = pdf (factuur)
gij hebt uw geld teruggekregen = pdf vd terugstorting.


als ge beweert dat uw madamme iets ontvangen heeft maar dat er geen factuur is dan lult ge uit uw nek. bestellen, zij die iets opsturen en betalen is altijd factuur,
daarna producten terugsturen is per definitie retourneren en ook daar houdt bol.com een pdf van bij

Omdat de bestelling reeds werd geannuleerd nog voor de TV verzonden zou zijn, heb ik op mijn bol.com account geen factuur staan, in vorig e-mail verkeer met Bol.com vraag ik hen duidelijk waar mijn factuur voor deze aankoop is, en zij hebben geantwoord dat omwille van dat het product geannuleerd werd, er ook geen factuur werd opgemaakt. Wij hebben echt geen factuur ontvangen.

Als ik op de knop "factuur" druk op mijn Bol account, kom ik terug bij de andere zaken die ik tegelijk aankocht via Bol.com

Antwoord op een vorige vraag, de soundbar en het kabeltje kwamen van twee andere leveranciers, maar kwamen desondanks toch in één levering aan, vermoedelijk worden ze voorgesorteerd en dan met één bezorger meegegeven, waarbij je dan aftekent voor ontvangst van alle artikelen in één keer, daarom dat ik van Bol graag handtekeningen had gezien van de soundbar en het kabeltje, deze gaan een identieke kribbel zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Loaxx schreef: Omdat de bestelling reeds werd geannuleerd nog voor de TV verzonden zou zijn, heb ik op mijn bol.com account geen factuur staan, in vorig e-mail verkeer met Bol.com vraag ik hen duidelijk waar mijn factuur voor deze aankoop is, en zij hebben geantwoord dat omwille van dat het product geannuleerd werd, er ook geen factuur werd opgemaakt. Wij hebben echt geen factuur ontvangen.
dan heeft uw vriendin onmogelijk iets ontvangen of getekend
annulatie betekent nu eenmaal niet verzenden
verzenden betekent betaling en factuur
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Tja, externe verkoper beweerd dat ik per email een factuur kreeg, maar dit is niet waar.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Nog een vraag die misschien een ander licht op de zaak kan werpen en waar ik op JF al aan refereerde: is de bewuste verkoper nog steeds actief op Bol?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Loaxx schreef:Tja, externe verkoper beweerd dat ik per email een factuur kreeg, maar dit is niet waar.
vraag hem om een kopie op te sturen
vraag de factuur aan da incassobureau
vraag het voor mijn part aan bol.com (die moeten dat ook kunnen opsnorren)
ze kunnen u nu ni weigeren een nieuwe factuur te sturen. een incassobureau dat een rekening stuurt zonder factuur?
da vliegt bij mij echt de vuilbak in :)

soit,
ze hebben u 't geld voor die tv teruggestort vorig jaar, impliceert dat er geld van uw rekening vertrokken is,
da sta ergens in uw login bij bol.com of, voor mijn part, in uw bankingapp
pak de 2 uittreksels dat die 699 van uw rekening vertrokken en teruggekomen is
maak er een pdf van en mail die door naar de incasso/verkoper/bol.com

Meer kunt ge niet doen
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Didymus schreef:Nog een vraag die misschien een ander licht op de zaak kan werpen en waar ik op JF al aan refereerde: is de bewuste verkoper nog steeds actief op Bol?

Zij zijn nog steeds actief op Bol.com ja.

Zoals eerder gemeld kan bol.com mij geen factuur opsturen, want deze is nooit opgemaakt, externe verkoper beweerd mij een factuur per e-mail te hebben verstuurd, hier vraag ik een bewijs van, van zodra ik de moed heb mijn mail te versturen. Het kan zijn dat in de verpakking van de TV een factuur zat? Maar die heb ik dus niet in mijn bezit, alhoewel verkoper beweerd mij per e-mail een factuur te hebben bezorgd, ik heb met 100% zekerheid geen factuur ontvangen, ik check mijn mail dagelijks, ook ongewenste mails.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Je zal hen toch echt moeten vragen om met de gevraagde bewijzen op de proppen te komen. Als ze recht in hun schoenen staan zouden ze die u prompt moeten kunnen geven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben geen advocaat, maar mij lijkt het dat, aangezien je via bol.com kocht, hun annulatiebewijs genoeg bewijsmateriaal is.
Erger nog, moest er dan alsnog een tv geleverd zijn, dan valt die volgens mij onder de ongevraagde pakketjes (zoals onderbroeken in de post).

Het lijkt me idd waarschijnlijk dat de bol.com software aan de ene kant een annulatie creeerde wegens een bestelissue, en aan de andere kant de bestelling toch plaatste bij de verkoper.
Mijn vraag daar is echter: waar is dan die tv naartoe?

Edit: heb het topic op juridischforum ns gelezen.
Wat daar staat lijkt me te kloppen. Jij hebt een contract met bol.com, bol heeft de tv geannuleerd, dus de verkoper moet verhaal halen bij bol.
Dat incasso vangt wss bot bij bol, waardoor ze nu bij jou proberen, maar dat lijkt me tegen de voorwaarden te zijn die ze met bol zijn aangegaan.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 23 nov 2018, 18:11, in totaal 1 gewijzigd.
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Dat is voor mij ook een raadsel, wij hebben al meermaals voorgehad dat een pakket geleverd werd, en we het zelf moesten gaan opzoeken in een parcelshop, uiteraard was er toen een handtekening van ontvangst door de parcelshop zelf, maar dan gaf de track en trace aan dat het gewoon aan de deur werd geleverd...

Toen was het letterlijk iedere shop in de buurt telefonisch contacteren want PostNL hield hun been stijf. Dit had gelukkig wel een goede afloop..
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ter info;

Zeker geen mirakeloplossing maar lijkt mij toch wel een relevante entiteit om advies/hulp te vragen;
https://www.consumentenombudsdienst.be/nl
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Alles is al gezegd geweest, zowel hier als op JF.
Jij hebt geen enkel uitstaans met de derde partij die de verkoper is van de TV. Enkel met Bol.
Meld dit eenmaal aan de incasso (beleefd), alsook aan die derde partij, en zeg dat alle communicatie via Bol dient te gebeuren, aangezien jij een contract hebt met hun (en de verkoper ook).
Bol is de partij die achter geld moet komen vragen bij jou voor een TV, en pas als zij dat doen, heb je een zaak.
Tot die tijd: 1x antwoorden, en de rest negeren.
Of je kunt de zaak opblazen: als ze je toch blijven stalken, naar de politie ermee voor belaging.

Moest de verkoper jou voor de rechtbank dagen (dat is de enige manier om aan geld te geraken, zoals al gezegd kan een incasso of een deurwaarder hier niets doen), heb je bewijs van annulering bij de partij waar je de TV kocht, en bewijs van betaling voor de andere zaken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat je mail betreft:
veel te lief, jij hoeft geen medelijden te tonen aan de verkoper, jullie zijn tegenpartijen, geen zelfhulpgroep.
Hij moet met bewijzen komen, zakelijk.

Dus schrap die crap in het begin maar...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

In principe is het incassobureau uw enige gesprekspartner; eventueel kopie bol.com & de betrokken verkoper; hou het zakelijk; meld dat bol.com betrokken TV destijds geannuleerd heeft (bewijs toevoegen op basis van bol-historiek en/of rekeninguittreksels); vraag daar de bewijstukken van niet ingewilligde betalingsverzoeken/facturen/… =(geen weet van)
In principe vermoed ik dat het betrokken incassobureau zich enkel tot een belgische rechter (de vrederechter in uw kanton vermoed ik) kan richten om u tot betaling te kunnen verplichten
Succes
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Echt moeilijk is dit toch niet hé.
Die leverancier gaat er van uit dat hij een tv geleverd heeft...

Jij hebt getekend voor die tv, mag de leverancier gaan klagen bij bol.com want die heeft de verkoop geannuleerd.
Ik veronderstel dat je niet gaat betalen voor iets dat je niet besteld hebt, en dat heb je zwart op wit(tv is geannuleerd bij bol)

Zelfs die handtekening is uw probleem niet. Als ik morgen teken voor een pakje dat ik niet besteld heb kunnen ze eens lief komen vragen om dat terug te geven, de factuur bij dat pakje ga ik nooit betalen.

Je kan het draaien en keren zoals je wil, bol ging hier in de fout, jij niet. Dus als die leverancier denkt dat hij recht in zijn schoenen staat en een t&t met handtekening heeft moet hij maar bij bol gaan aankloppen, waar die tv uithangt doet niet ter zake. Jij hebt (misschien) getekend voor iets dat je niet besteld(geannuleerd) hebt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het staat hier boven al ergens beschreven dacht ik, maar zoek aan de hand van de tracking het gewicht van de zending eens op, mag niet kloppen als de tv er niet bij was. Indien de tracking niet meer bestaat gewoon de transporteur contacteren, zij hebben dat wel nog.
r2504 schreef:Teken jij voor spoken dan ?
Met die digitale bakjes staat er niet meer expliciet op waarvoor je tekent, gewoon dat je tekent voor een pakket met zendingnummer blablabla, het zendingnummer zal wel geklopt hebben anders was er geen handtekening bij de winkel die nu achter een betaling achtergaat. En die kunnen ook maar beweren wat ze willen over wat ze verzonden hebben. Als de tv verzonden was moet hij bij de TS toegekomen zijn (verloren zending even niet meegerekend, de rest kwam wel goed toe).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat maakt toch allemaal niks uit, ttz, dat is niet aan de ontvanger maar aan de verzender(en de tussenpersoon(bol)), als de klant niks besteld heeft is hij toch niet verantwoordelijk voor wat hij ontvangen heeft.
Als ik morgen een bestelling annuleer voor een klant en dat pakje vertrekt toch bij mijn groothandel dan is de klant niet verantwoordelijk voor mijn annulatie. Tuurlijk ga ik daar achteraan, ik heb een vergissing gemaakt(door te vlug te annuleren, of door slechte communicatie tussen mij en mijn groothandel), maar dat is dan in de eerste plaats tussen mij en de groothandel en daarna tussen mij en de klant, ik verwacht niet dat de groothandel een factuur naar die klant gaat sturen.
Dus, mailtje naar dat incassobureau dat ze bij de verkeerde geld aan het zoeken zijn en dat ze geschillen maar moeten uitvogelen met bol die de bestelling geannuleerd heeft, je hebt getekend en betaald voor ontvangst voor wat er op de factuur van bol stond (een soundbar), niet voor een tv die geannuleerd is. PUNT
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Uit eigen ervaring met Nederlands incassobureau. Op dit punt gewoon negeren.

Bij mij hadden ze iets geleverd zonder dat het besteld was. Na enkele brieven van het incassobureau belden ze uiteindelijk naar mij. Ik melddd hen dat ik niets had besteld 'maar dat had u veel eerder moeten laten weten ondertussen is het al doorgegeven naar België waar al actie wordt ondernomen ...'
Nooit nog iets van gehoord.

Ze zijn meestal wel slim genoeg om voor <€1000 geen gekke dingen te gaan doen zonder grondige bewijzen. Het kan gewoon een spelletje 'De klant bang maken en hopen dat hij betaalt' zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:Deze zaak is een goede waarschuwing voor hoe snel en eenvoudig iets serieus fout kan lopen. De laksheid van de online verkoop heeft me ook al meermaals verbaasd.
Dit is echt een probleem van de "marktplaatsen" allerhande. Op de zuivere bol.com ga je zaken als "wij konden je bestelling niet verwerken" (nogmaals, wat betekent dit eigenlijk) niet snel meemaken. Op Amazon (die m.i. ook de beste marktplaats heeft met FBA) al helemaal niet.
Loaxx schreef:Het kan zijn dat in de verpakking van de TV een factuur zat?
Als je geen factuur ontvangen hebt mag je altijd een duplicaat vragen, dit wordt zelfs aanvaard als excuus om geen interest te betalen, let wel je moet uiteraard het duplicaat vragen vanaf je merkt dat je geen factuur gekregen hebt (dus: de eerste dagen na de eerste aanmaning), niet maanden nadien.
ITnetadmin schreef: Erger nog, moest er dan alsnog een tv geleverd zijn, dan valt die volgens mij onder de ongevraagde pakketjes (zoals onderbroeken in de post).
Is helemaal anders, OP heeft de TV wel besteld, maw heeft wel een intentie laten blijken dat hij het artikel wenst te ontvangen. Is belangrijk want als je dit "niet besteld => niet terugsturen" privilege gaat uitbreiden zou het wel eens rap kunnen verdwijnen.

Stel je voor dat je iets bestelt, net op het ogenblik dat de handelaar je doos aan de koerier geeft, annuleer je de bestelling. Eenmaal de handelaar het annuleringsbericht krijgt is de koerier al lang weg. Zou jij nu dat goed kunnen houden voor niets? Nee, natuuurlijk niet. Maakt in deze ook niet uit welke partij er annuleert. Pas als er geen enkele sprake is geweest van een bestelling kan je je beroepen op dat privilege.
blaatpraat schreef:Alles is al gezegd geweest, zowel hier als op JF.
Jij hebt geen enkel uitstaans met de derde partij die de verkoper is van de TV. Enkel met Bol.
Is al enkele keren hier verschenen maar dit lijkt mij een verkeerde veronderstelling. Voeg eens een artikel van een derde verkoper toe aan je winkelmandje op Bol. Ga naar check-out. Kijk bij kleine lettertjes. Er staat daar wel degelijk dat je je akkoord verklaart met de voorwaarden van de specifieke derde verkoper. Groot verschil met Amazon waar dit niet zo is.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals hier nu al tweemaal eerder werd gevraagd zou ik ook graag het gewicht weten van het pakketje van de track and trace. Ik heb beide topics, zowel hier als op JF gelezen en daar wordt niets over gezegd. Terwijl ik denk dat dit toch een heel belangrijk argument is als er volgens de verkoper zou getekend zijn voor een televisie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Pengu schreef:Zoals hier nu al tweemaal eerder werd gevraagd zou ik ook graag het gewicht weten van het pakketje van de track and trace.
Tenzij opgeslaan op het moment zelf zal dat nu niet meer opvraagbaar zijn, zo'n info wordt maar voor enkele maanden bewaard. Dit zal mss de reden zijn dat OP er niet mee op de proppen komt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: Kijk bij kleine lettertjes. Er staat daar wel degelijk dat je je akkoord verklaart met de voorwaarden van de specifieke derde verkoper. Groot verschil met Amazon waar dit niet zo is.
maar dat is rommelen in de marge
een externe verkoper zal wat minder coulant zijn als bol.com mbt zaken als retourneren bv.

basishandelsrecht blijft gewoon bestaan
Ts heeft bewijs dat de verkoop geannuleerd werd/de tv niet is aangekomen/werd teruggestuurd (kies zelf wat past), bewijs dat bol.com die annulatie erkend en bewijs dat 'm z'n geld heeft teruggekregen/niet vertrokken is.

die 2 à 3 pdf'jes gewoon afdrukken of mailen naar de andere partijen, best met de mededeling om hem gerust te laten.
de verkoper/incasso moet het maar met bol.com uitvechten wat er gebeurd is en uitzoeken waar die tv nu staat
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Die incasso heeft toch gewoon geen poot om op te staan?

TS heeft bewijs dat zijn bestelling is geannuleerd.
TS heeft nooit een factuur of aanmaning voor de TV ontvangen. Incasso zou voor een rechtbank moeten kunnen aantonen dat er een geldige verkoop is afgesloten (maar TS kan aantonen dat die verkoop is geannuleerd door bol.com!), dat factuur en aanmaning is verzonden én dat de TV effectief is verzonden en geaccepteerd.
Incasso kan eigenlijk enkel aantonen dat TS "een pakje" heeft ontvangen. TS kan aantonen dat dit het deel van de bestelling is dat wel is geleverd (wellicht nog terug te vinden in uw bol.com bestelhistoriek). Mogelijk is het gewicht van dit pakje gekend (evt. alleen bij het koerierbedrijf), dan is het ook al snel duidelijk dat er geen TV in zat.
TS heeft een verkoop afgesloten met Bol.com, dat er daar wat kleine lettertjes tussen geflanst worden maakt niet uit. Bol.com heeft de bestelling indertijd bevestigd én heeft de bestelling geannuleerd, daarmee is de kous af.

Mijn advies: Ofwel negeer je die incasso totaal, ofwel stuur je ze éénmalig een mail of (aangetekende) brief met een kort relaas van de feiten, m.a.w.: Je hebt een verkoop gesloten met bol.com, bol.com heeft de bestelling geannuleerd en het niet-geannuleerde deel geleverd. Je hebt nooit een factuur of aanmaning van de TV gekregen. Op geen enkel punt in uw corrspondentie mag je iets toegeven of een fout erkennen. Incasso mag dan nog staan dreigen, enkel een rechtbank kan iets afdwingen. Zelfs een deurwaarder kan niks afdwingen zonder gerechtelijk vonnis.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

1) Als je niet weet wat te doen bij een probleem met online verkoop, vraag dan advies bij https://www.eccbelgie.be/

Als jij en je vriendin recht in je schoenen staan, dan moet je niet bang zijn. Je betaalt niet en daarmee is de kous af.
Voor je eigen gemoedsrust kan je best eens het gewicht op de originele track&trace bij de transporteur controleren.

Je hebt zelf toch al lang opgezocht dat die Philips 49PUS6561 meer dan 15 kilogram weegt?
Herman58
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2018, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Loaxx schreef:Beste mensen,

Een jaar geleden kocht ik via Bol.com een TV aan t.w.v 699 euro, deze werd echter geannuleerd, door Bol.com, na enkele dagen. Ook zat er bij deze bestelling een soundbar en een kabeltje, deze werden samen keurig geleverd enkele dagen later, van de TV heb ik mijn geld retour gekregen.

Een jaar later echter, krijg ik plots een brief van een incassobureau, via de externe verkoper van Bol.com waar ik de TV bij kocht, met de melding dat ik verschillende aanmaningen van deze verkoper genegeerd heb en ik het verschuldigde bedrag van 699 euro moet betalen. Zij hebben een track en trace met de handtekening van mijn vriendin, die vermoedelijk voor de TV aftekende bij in ontvangstname van de soundbar en het kabeltje, de TV stond als geannuleerd, dus verwacht je die er niet bij.

Ik nam contact op met Bol.com maar die zeggen dat de TV geleverd werd en ik de incasso van de externe verkoper 699 moet voldoen.

Uiteraard voel ik mij machteloos en is het hier de wet van de sterkste, zij hebben een T&T, maar hebben zij wel een geldige verkoopsovereenkomst?

Ook staat er in de algemene voorwaarden van Bol dat je als externe verkoper afstand doet van je incassorechten, en dat betalingen enkel door Bol.com gevorderd worden, dus dit de klant vrijpleit van betaling aan de externe verkoper, die overigens een jaar lang niets van zich liet horen, tot het onverwachte incasso. Wat moet ik nu doen?


Laatste antwoord van Bol.com na mijn zoveelste verontwaardigde email:
Bedankt voor de e-mail! Ik snap het helemaal dat je wat meer duidelijkheid wil.

Wij hebben het daarom nog een keer doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling.

De bestelling is geannuleerd omdat deze niet goed is verwerkt. Het automatische gevolg hiervan is dat wij ook netjes je geld weer terug storten.

Omdat de bestelling toch later nog door is gekomen bij de verkoper heeft deze het gewoon verstuurd.

De afdeling zegt dan ook dat de verkoper een bewijs van versturen heeft en een bewijs heeft van ontvangst. Hierdoor is de koop overgegaan naar de verkoper(directe koop). Je hebt geen factuur van ons ontvangen, omdat wij van een geannuleerde bestelling geen facturen meer kunnen opmaken.

Het dient dan betaald te worden aan de verkoper zelf en dien je dus zelf aan de verkoper te betalen en niet meer aan bol.com.

Wat betreft dat het naar het incassobureau is gegaan, kan je het beste nog contact met hun opnemen. Zij kunnen je verder helpen.
Hallo ,

Ik zou zeggen maak je lid van Test Aankoop let op dat kost wel geld maar je kan dan wel raad vragen gratis aan een Advocaat. En ik weet wat je voelt en dus wil ik je deze goeie raad mee geven. Test Aankoop zal in jou plaats tussen komen , maar dan moet jij wel zoveel mogelijk bewijs opsturen zoals bv mails , papieren enz maw alles wat je in je bezit hebt. De site van Test Aankoop vindt je op http://www.testaankoop.be
Oh ja er is nu een promotie als je lid wordt dan betaal je maar € 2.00 maar , als dat gedaan is want das maar kort dan betaal je wel € 17 per maand als ik goed voor heb ? Maar je kan er veel ellende mee besparen. Ik ben al enkele jaren lid en heb al enkele problemen gehad en ben altijd heel goed geholpen. Dus je hoeft je echt niet machteloos te voelen , maar pak de moed bij elkaar en vecht dit onrecht aan das je recht en daarbij zal Test Aankoop je zeker helpen. Je kan géén raad vragen aan een Advocaat zonder lid te zijn. Ik zou zeggen dit is zeker de moeite waard om het te doen. Wens je veel sterkte in de strijd.
Herman

Citaat : "Zout water is niet zoet , en zoet water is niet zout. Maar wat is het dan eigenlijk wel ? Haha beide zijn water natuurlijk. " :idea:
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Persoonlijk zie ik maar weinig correcte leveringsbonnen. Gisteren nog eentje gehad waar het gewicht zo maar eventjes het dubbele was ( 12 T teveel ). Ik zou er niet op rekenen dat gewicht dat gekent is bij een verzender ook het correcte gewicht is.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Klopt, bij het bedrijf waar ik vroeger stond was dat ook soms natte vingerwerk en een schatting, uiteindelijk werd het in de transport ook gewogen en werd dan alsnog het juiste gewicht gefactureerd. Vandaar dat het gewicht normaal bij de transporteur wel gekend zal zijn, fout op het label of niet.
Hoe lang ze dat bewaren daarentegen.
Het lastigste in zaken als deze lijkt me dat aanmaningen niet aangetekend zijn en het is moeilijk te bewijzen dat je iets niet ontvangen hebt.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het is de tegenpartij die beweert dat er een factuur en aanmaningen zijn verstuurd, dus is het aan hen om dat te bewijzen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:Deze zaak is een goede waarschuwing voor hoe snel en eenvoudig iets serieus fout kan lopen. De laksheid van de online verkoop heeft me ook al meermaals verbaasd.
Dit is echt een probleem van de "marktplaatsen" allerhande. Op de zuivere bol.com ga je zaken als "wij konden je bestelling niet verwerken" (nogmaals, wat betekent dit eigenlijk) niet snel meemaken. Op Amazon (die m.i. ook de beste marktplaats heeft met FBA) al helemaal niet.
Ik had het eerder over de post en bezorgbedrijven. Ze springen zeer laks om met de leveringen en de miserie is voor de klant als het mis gaat.

Wat als iemand de doos aan je voordeur gewoon meeneemt? Dan krijg je discussies als deze en ontevreden klanten.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Als de bezorger niet aan de verkoper kan bewijzen dat hij het pakje op de bestemming heeft afgeleverd moet de verzender een nieuw product versturen. De rest is een zaak tussen de verkoper en de pakjesbezorger.

Als je met kredietkaart betaalt, dan ben je trouwens extra beschermd in dat soort situaties en kan je gewoon bij de kaartuitgever een claim indienen mocht de verkoper niet meewerken.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Loaxx schreef:Ook zat er bij deze bestelling een soundbar en een kabeltje, deze werden samen keurig geleverd enkele dagen later.

Zij hebben een track en trace met de handtekening van mijn vriendin, die vermoedelijk voor de TV aftekende bij in ontvangstname van de soundbar en het kabeltje, de TV stond als geannuleerd, dus verwacht je die er niet bij.

Wat ik mij hierbij afvraag en ik weet, het is lang na de feiten. Maar zat er in het pakketje waarvoor uw vriending tekende, een factuur, leveringsbon of inventarislijst met wat er in het pakket zat.

Is dat gebruikelijk bij een aankoop (via) Bol.com (heb er zelf nog nooit gekocht). Wie heeft dan deze "inventarislijst" opgesteld/afgeleverd. Bol.com of een andere partij. Omdat deze bon altijd in het pakketje zit, staat de firma die het pakketje afleverde hier volledig buiten. Als deze inventarislijst door Bol.com is opgesteld en je hebt dit zelf niet meer, dan kan Bol.com (of de andere partij hiervoor een dubbel afleveren).

Het is voor de inhoud van dat pakket waarvoor uw vriending heeft getekend.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Loaxx
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2018, 11:39
Bedankt: 1 keer

Neen, dit was er niet bij. Heb iig een mail gestuurd naar het incasso, een minder lieve versie dan die ik hier eerder postte. Zakelijk gewoon. Zij hebben hem doorgezonden naar de leverancier en toch al een week geen antwoord.

Ik denk hoe dan ook dat ik redelijk stevig in mijn schoenen sta.
Ik heb achter alle bewijzen gevraagd die zij onmogelijk kunnen hebben en hen nadien er vriendelijk op gewezen dat volgens de algemene voorwaarden van Bol.com hun incasso niet eens mocht plaatsvinden, en dat zij in de eerste plaats bij Bol zelf dienen aan te kloppen, en dat indien nodig ik juridische bijstand zoek.

We zullen zien!
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Ik ben altijd benieuwd hoe dit uiteindelijk afgelopen is.
Niet in dit draadje of het juridische forum is de afloop kenbaar gemaakt.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Dit had ik eigenlijk ook wel willen weten.
Maar vermits de TS sinds 8 dec 2018 niet meer is aangemeld vermoed ik dat we het einde van het verhaal niet meer gaan horen.
Nu gok ik geen nieuws is goed nieuws in dit geval :beerchug: (men zal eerder iets negatief melden dan iets positief)
Greetz cyberbug

Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik vind het ook vreemd dat de originele poster nooit geantwoord heeft op de vraag van het gewicht van het pakketje.

Globaal gezien zit je altijd met een risico als je iets online koopt.
Wat als er iets anders in het pakket blijkt te zitten?
Zelf is het mij al eens gebeurd dat ik bij bol.com 2 zaken besteld had, en dat ging op een zondag geleverd worden.
De post kwam toe, en er was maar 1 pakket.
Ik tekende, en contacteerde dan bol.com dat ik maar één pakket gekregen had.
Ook daar was dat met zo"n venstertje, je kon echt niet zien wat je nu juist ondertekende.
Bij bol.com konden ze uiteindelijk niet vaststellen wat er met het pakket gebeurd was, maar ze geloofden het wel, en ik kreeg wel mijn geld terug voor het item dat niet verzonden was.
Ik mocht er ook voor kiezen om het nog eens te doen leveren, maar dat heb ik toen niet meer gedaan.
Nadien heb ik er niets meer van gehoord.
Het was toen wel iets van bol.com zelf.

Ik vrees dat hoe meer tussenpartijen, hoe groter de kans dat er iets misgaat.
Je hebt uiteindelijk 4 partijen :

bol.com, de derde leverancier, het bedrijf dat het postpakket levert, en de klant.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”