Polling : naar kwaliteit van chinese oorsprong.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

naar aanleiding van het topic ivm storingen door led-lampen wil ik dit topic opstarten om te polsen naar de echte kwaliteit van chinese oorsprong.
Dus de zaken die bijv bij alibaba voor een prikje worden gekocht.

Het zou handig zijn als je meedeelt wat je hebt gekocht, waar en waarom. Hoe lang het in gebruik is en/of je er problemen mee ondervonden hebt.
En andere info die handig kan zijn met betrekking tot het product.

Ikzelf heb geen ervaring met die zaken :oops:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Volgens mij heeft dat weinig nut, ik heb een paar jaar geleden een 40 tal led lampen gekocht in China, bij dezelfde verkoper, telkens per 2, over een periode van een maand of 3.
Ik denk dat het zeker 4 verschillende batches geweest zijn.
Het is zoals met 3rd party printer inkt, je weet nooit of ze er al eens rommel tussen steken, ook al koop je altijd bij dezelfde leverancier.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik ben een vrij grote fan van aliexpress :)
heb ook overigens al zaken letterlijk hier in de winkel gezien die van ginds komen, en soms zie je zelfs een product ineens onbeschikbaar worden omdat ze een lokale reseller gevonden hebben. (bv de livolo switches, en dat is goed materiaal)

ik heb:

- cameras (waarvan de meeste goed werken ook na dik 3j)
- een nvr voor de cameras (die is toegegeven ietsje minder als bv hikvision of dahua nvrs, maar toch voldoende ok)
- een hdmi en usb over utp ding, werken ook goed
- een patchpaneel met keystones, ook tevreden van
- een bluetooth dongle (en bijhorende headset), werkt perfect
- een barcode scanner
- een laser meter
- led verlichting en transfos ervoor
- wat rj45 tools (utp tester, rj45 crimper, ...) allemaal goede kwaliteit
- toegangscontrole
- powerbank

quasi al die zaken heb ik al tussen de 2 en de 3 jaar (patchpaneel en de bluetooth dongle zijn nieuw van dit jaar) en werken nog steeds perfect.

het merendeel van de zaken die ik over de jaren heen heb gekocht op ali ben ik eigenlijk zeker 80% tevreden van - vergelijkbaar met wat het hier is.
belangrijkste is gewoon zelf nuchter nadenken en rondkijken, want de chinezen hebben ook gewoon "europese streekjes" (kijk maar naar 11.11 dat er binnenkort aankomt - je ziet de prijzen van veel zaken nu omhoog gaan zodat ze op 11.11 "goedkoop" zijn)
en vergeet niet dat aliexpress eigenlijk een soort ebay is, dus er zitten gewoon ook oplichters tussen (goede indicators zijn meestal winkels die minder als 2j open zijn en winkels met een naam waarvan je 5 variaties kan terugvinden)

tegenwoordig zie ik het trouwens meer en meer: zaken die ik letterlijk van aliexpress ken en hier in de hubo/gamma/online zie verschijnen,
voor ongeveer 200 a 300% van de aliexpresss prijs
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Splitter schreef:tegenwoordig zie ik het trouwens meer en meer: zaken die ik letterlijk van aliexpress ken en hier in de hubo/gamma/online zie verschijnen,voor ongeveer 200 a 300% van de aliexpresss prijs
Als je een voorbeeld hebt ? Nu ik vraag me dan af hoe het met de importheffingen zit die jij betaald als het ingeklaard wordt bij de douane.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Spullen met een waarde van 21 of 22 euro zijn vrijgesteld van invoerbelasting. Je gaat een particulier (die 1 of 2 items koopt) toch niet vergelijken met Gamma of Hubo of... die deze spullen per container kopen??? En die chinezen zijn wel zo slim om op jouw pakket een waarde van minder dan 21 euro te noteren (of zelfs geschenk) als het item meer waard is. Gewoon om invoerbelasting te ontwijken.
Zelf al besteld ginder: LED spots, kabels (HDMI, USB,...), oplader voor sigaretten aansteker in de auto, een koeltas en nog een en ander waar ik momenteel niet op kan komen. Van alles heel tevreden, zowel qua kwaliteit als prijs. De lange levertijden moet je er maar bij nemen. Voor dat verschil in prijs ben ik best bereid een week of drie te wachten.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 29 okt 2018, 18:12, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

mailracer schreef:Als je een voorbeeld hebt ? Nu ik vraag me dan af hoe het met de importheffingen zit die jij betaald als het ingeklaard wordt bij de douane.
brico: https://www.brico.be/nl/gereedschap-ins ... uw/5435773
ali: https://www.aliexpress.com/item/Mini-Bl ... 66067.html

allekabels: https://www.allekabels.be/hdmi-splitter ... en-4k.html
ali: https://www.aliexpress.com/item/1-Input ... 80115.html


import is vrij simpel: ik probeer zoveel mogelijk van mijn bestellingen onder de 20 euro te houden.
degene die er toch over zijn, sja, daar kan je wel eens een keer import op betalen... dat klopt, en dat neem je er dan bij.

al moet ik zeggen dat ik 1 keer import moest betalen van bpost, en de totale importkost was hoger als de kost van het product.
ik heb toen vriendelijk bedankt en gezegd dat bpost het maar terug moest sturen.
(en dan heb ik via ali mijn geld terug gekregen, dus nothing lost)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Onder de 20 euro en lang wachten. Daar kunnen we nog mee leven. Maar de garantie kan je niet claimen. Ze winnen er dus ook op als ze je bedriegen.

Om echt zeker te zijn dat het echt identiek is wat je in brico vind en op aliexpress, zou je ze beide moeten open zien, maar de kans is wel groot dat brico en andere groothandelaars ook het Chinese circuit afgaan om winst te boeken, terwijl je voor hetzelfde bij brico wel garantie hebt. Ik verwacht dat je bij action ook Chinese makelij vind die ze in grote aantallen hebben geïmporteerd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb ook al zat dingen gekocht bij AliExpress, Banggood, etc...
In het begin toch dingen gekocht die waardeloos bleken: klein bluetooth toetsenbordje (voor de PS3) dat echt waardeloos bleek. Eerste werkte zelfs niet, maar kostenloos andere gekregen. Idem voor Apple kabeltjes, spotgoedkoop maar totaal niet betrouwbaar of rap kapot.
Echter ook al kwalitatief materiaal gekocht: kabels van Blitzwolf, Xiaomi powerbanks, Xiaomi auto-USB-lader, RC heli... Ok, wel wat duurder dan die sub $1 rommel, maar nog altijd een pak goedkoper dan wat je hier typisch betaalt.

Maar dingen die in een stopcontact moeten zou ik er toch nooit kopen, denk ik. Daarvoor al wat teveel scary filmpjes op YouTube gezien waarin ze tonen hoe er vaak een loopje genomen wordt met veiligheid.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Je wilt mijn lijst niet zien van producten die van bij Ali komen... :)

Kwaliteit:

GSM tasjes, doe ik gemiddeld een jaar mee voor ze stuk zijn. Die bestel ik regelmatig opnieuw, maar eerlijk, die slijten echt even snel als de tasjes die hier 10x zoveel kosten.

Containers om te geocachen, 1,5 euro per stuk, hier vragen ze voor pilcontainers vlot 4-5x meer. Ook voor stempels om te geocachen, voor een prikje gepersonaliseerde stempels.

1,3 euro voor covers voor de oneplus 5. Passen perfect, en op maat gespoten.

Polijstpasta, super goeie kwaliteit, net zoals de loctite die hier 10x zoveel kost.

Ledbars voor de keuken, perfecte kwaliteit, ideaal om mijn TL's te vervangen.

Watertester, zelfde merk als wat A-shops hier aanbieden, factor 10x minder.

Tshirts: de gedrukte T-shirts een maatje groter bestellen dan je normaal hier hebt: SUPER kwaliteit. De T-shirts waar men iets opgeplakt heeft is wel rommel.

Horloges voor mijn moeder, 1,8 euro. Werken perfect, zitten perfect.

G23 lamp voor de aquarium, werkt al 3 maand perfect.

Klitteband kabelbinders: perfecte kwaliteit, zijn zelfs beter dan de kwaliteit van de Action.

Wandlamp bij de vriendin gezet, 3x2 Watt. Super mooi licht en armatuur mag ook gezien worden.

GU10 spots. Kwaliteit van de laatste jaren is ondermaats. De DX 7,5 Watt lampen van ettelijke jaren terug werken op 1 na nog steeds perfect.

Verschillende omvormers en USB-C kabels besteld bij Ali. Kwaliteit beter dan de Action kabels. VEEL beter.

Autolader met display. Perfecte werking. Heb al veel slechtere kwaliteit in mijn handen gekregen.

Dremel tools. Perfect spul voor zijn geld. Als je ziet wat zo'n tools in de bekende winkelketens kosten. Daar koop je half Ali voor leeg. :)

Originele batterij van Xiaomi, SD kaartjes en USB sticks van Sandisk.... Werking, top, prijs heel laag.

Boren, freezen, tools voor het klussen, tools voor de luchtcompressor, voltmeter, soldeerbout en toebehoren: zijn geld waard.

Remblokjes voor mijn Shimano remmen: perfect wat ze moeten doen. Nog straffer, dezelfde kleuren ook bij bekende merken, alleen 10x zo duur en het is letterlijk enkel de opdruk.

Badges: perfect.

Magneet om te magneetvissen: perfect en voor een spotprijs.

Fietslichtjes van 100 lumen en meer: Wow, als ze me nu nog omver rijden... :)

Borstkaslampje voor het sporten van Ali, praktisch hetzelfde als wat in de Decathlon staat: 3x goedkoper en werkt nog steeds na een exact een jaar.

Hoofdlamp, werkt na een jaar nog steeds perfect, op pakweg visdeal staan dezelfde maar dan 4x duurder. Vriend van mij nam contact op en vroeg waarom die lampen daar 4x duurder waren want het waren exact dezelfde lampen als bij Ali. Hun reactie was ook eerlijk ze gaven het zelfs toe, alleen dat zij er ook wat wilden aan verdienen.

Weegschaaltje tot 0,001 gram zodat ik mijn vistuigjes perfect kan uitloden. Werkt perfect, getest met een weegschaaltje dat hier vlot over de 100 euro gaat en werking was nagenoeg identiek.

Bepaalde soorten vislijnen zijn zelfs in bekende 'kringen' als de betere lijnen bestempeld, oa die van Kastking. Idem voor bepaalde onderdelen voor het vissen, zoals lood.

Slotjes voor houten kastjes. Wel, die zitten in een cachelocatie en worden dagelijks gebruikt en staan in weer en wind: voor die ene euro dat het kost, terwijl dat hier 23!!!! euro kost.

Blikopener, werkt nu ook al meer dan een jaar perfect.

Rugzak: meer dan een jaar zonder stukken.

Instax foto papier voor polaroid: goedkoper dan Ali zijn ze moeilijk te vinden op het Kruidvat na dan.

Prullen:

Foam spons voor de wieldeksels: naah, plastic rommel, maar dat koop je evengoed bij de Action.

USB Ethernet poort: wou echt niet werken. Geld teruggekregen.

USB Wifi sticks: geen enkele dat ik bestelde is echt heel goed van bouw kwaliteit maar, ze werken tot nu toe wel nog steeds op eentje na.

Afstandbediening voor mijn poort: werkte niet.

Vacuum sealer: werkt ook niet zoals het hoort. Maar dat doet de 2x zo dure uit de Lidl ook niet.

Houten ledklok: na een jaar begon de buzzer onophoudelijk te piepen. Heb deze er uit gesoldeerd, nu loopt het uur verkeerd. :)

Aardappelsnijder in blokjes: stuk na eenmalig gebruik.

Fietstas, na een jaar gebruik een clip afgebroken.

Al bij al denk ik dat het allemaal heel goed meevalt, als je zelf beetje op let en vooral de gebruikers reviews goed bekijkt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

@slafes: jij bent precies een hele goede klant bij Ali. Spreken ze je al aan met de voornaam? :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Ik koop veel via ali, wish, fasttech etc...
Afhanelijk van wat, soms de identieke spullen die je ziet liggen op bol.com of andere kuh kuh deftige websites. Die kosten dan daar wel tot een 10voud... ik ben niet stoem he :roll:

Meestal nog gratis shipping uit china, en nog maar weinig problemen gehad. Iets kapot, direct terugbetaald. Alleen bij gearbest minder goede ervaring, maar dat flikken ze mij ook maar 1ne keer

Fietsalarm uit china 3 euro.... identiek hetzelfde uit belgie 35 euro en 9 euro verzending
de koe zegt boe
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik koop er vooral dingen waar ze niet zoveel verkeerd mee kunnen doen. Kabels, connectortjes,... Lampen heb ik een beetje opgegeven omdat Chinese lumens blijkbaar toch minder licht zijn dan Europese...
Over het algemeen moet je specificaties met een korrel zout nemen. Camera's, NVR's en dergelijke zijn beduidend minder goed gebouwd dan de A-merken, maar wel aan een kwart van de prijs, en ze werken wel correct. Dus voor niet kritische toepassingen zeker een alternatief.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

SpecialK schreef: Camera's, NVR's en dergelijke zijn beduidend minder goed gebouwd dan de A-merken, maar wel aan een kwart van de prijs, en ze werken wel correct
de bouwkwaliteit van de cameras -als je wat oplet- valt heel goed mee en is gewoon vergelijkbaar met die van dahua en hikvision.
de implementatie van onvif daarentegen laat vaak te wensen over, en de meeste komen met een gratis phone home gedrag :)

de chinese NVRs... die zijn idd wel ondermaats vergeleken met hikvision/dahua, en de 'sofia' binary die eigenlijk het hele spul doet draaien,
is ook niet helemaal koosjer (lees: er zitten genoeg bugs/exploits in de code en de meeste zijn niet te updaten)

ik heb in al mijn jaren ali nog maar 2 types nvr tegengekomen: de longse(herospeed) versies en de xiongmai (xmeye) versies,
de longse nvr is al wat kwalitatiever en beter, maar de prijs is er ook naar (maar nog steeds makkelijk 1/3de van wat het hier is)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het gaat me dan bv om waterdichtheid, ik heb nu weer een IP68 camera gekregen die ik toch niet in een emmer water durf steken hoor :)
Ze gaan vaak nogal losjes met specs om. Ik heb bv een tijd geleden een paar 2 Mpixel (dus 1080p) camera's besteld die prijs in acht genomen een uitstekend beeld geven. Ze hangen aan een 4 kanaals 'full HD" NVR, en het viel me op dat het beeld een stuk minder scherp was dan wanneer ik het rechtstreeks van de camera's bekeek. Blijkt dat de chip in die NVR maximaal 4 * 720p kan decoderen, maar ze verkopen die wel alsof die 4 * 1080p aankan. Dus je moet al echt specs van chips gaan opzoeken (als ze die vrijgeven) om te controleren of hun specs wel kunnen kloppen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SpecialK schreef:Ik koop er vooral dingen waar ze niet zoveel verkeerd mee kunnen doen. Kabels, connectortjes,...
Inderdaad... vooral passieve componenten, niet echt dingen waar electrische veiligheid een grote rol speelt want daar moet je in China niet veel van verwachten.

En zelfs met die passieve componenten heb ik al een zak RJ45 connectoren kunnen weggooien omdat ze gewoon niet vast klikken.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Garantie claimen moet ik toch positief beoordelen.
Ik heb begin dit jaar een item van 140 euro moeten terugsturen voor een barst in de behuizing.
Ik kreeg na doorsturen verzendingsbewijs al direct de verzendingskosten terugbetaald, 4 weken later de keuze om het product terug te betalen of een nieuwe op te sturen.
Ze waren ondertussen overal duurder geworden, nieuwe gekozen, nog eens 4 weken moeten wachten maar uiteindelijk wel alles in orde gekomen!
Dat was bij Gearbest trouwens.
Dus als je bereid bent te accepteren dat de communicatie vaak stroef verloopt (tijdsverschil) en dat het lang duurt dan valt het allemaal heel goed mee.
Daarnaast, Ali geeft garantie op de verzending, paypal ook en paypal heeft zelfs een 6 maanden niet tevreden programma lopen geloof ik.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

mijn succesfactor met aliexpress is 100% op >100 bestellingen.

tips:
- Bestel bij verkopers die al veel items verkocht hebben. (rangschik op aantal bestellingen)
- lees de reviews (en bekijk de gebruiker fotos)
- (het is binnenkort weer singles-day (11-11))

Nog nooit iets kapot gehad dus met garantiegevallen heb ik geen ervaring.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Op 100+ bestelling al wel een paar keer (5 ofzo) NOK gehad, maar telkens prima opgelost (full refund)
- plastic cases voor microSD-kaartjes die niet waren zoals op de foto
- verkeerde kabel
- niet geleverd

Verder koop ik er niets elektrisch (opladers ofzo), want het is al meermaals aangetoond dat de kwaliteit niet altijd ok is.
Dus wel: kabelbinders, kabeltjes, velcro, verloopstekkers, stressballetjes in alle vormen en kleuren, badgehouders, RPI case, ...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”