Ik ben vaak in de U.S. en woon daar ongeveer en er sprong me laatst een vraag te binnen waar ik online vrijwel geen informatie over kan vinden.
Hoewel de chip + pin method (maar vooral chip + signature) héééél stilletjes aan wordt uitgerold, is een kaart zonder chip nog steeds de standaard, en doen de meeste mensen daar hun aankopen door de kaart gewoon te 'swipen' met de magneetstrip (vaak uitgevoerd door de persoon aan de kassa).
Onveilig en ouderwets voor de meesten onder ons, zeker in 2018.
Daarom vroeg ik mij nu af: wanneer werd deze technologie in België gebruikt, en wanneer zijn we zo wat overgeschakeld op chip + pin?
Ik herinner me vaag dat mijn ouders me vertelden dat ze vroeger één van de slachtoffers waren van een grote skimoperatie in een tankstation, misschien wel 30 jaar geleden gebeurd... ik neem aan dat dit via magneetstrip ging, toen?
Kan de magneetstrip in België nog gebruikt worden?
Hier merk ik vaak dat, zelf op toeristische locaties, mensen nog niet kunnen werken met een chip. Als je swipet (en je hebt een chip), geven sommige terminals aan om de chip te gebruiken. Bijna alle eetgelegenheden hebben enkel een swipe-lezer. In geval van mijn Europese kaart, neemt Starbucks die gewoon (bij een drive thru) en geven ze hem soms terug, zonder mij iets te hebben aangerekend, omdat ze gewoon niet snappen dat de pin gebruikt moest worden of dat swipen vaak niet werkt bij een toestel dat chip accepteert. Maar 2/3 of zo snappen dat je de terminal aan de klant moet geven om de pin in te laaten toetsen...
Ben benieuwd, is iets dat in mij opkwam waar ik nu toch echt antwoord op moet hebben
Magneetstrip in België?
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik ken echt geen enkel bedrijf waar dit nog gebeurd. Al zit de magneetstrip er nog steeds op.
Doet me denken aan een fragment uit Schalkse Ruiters
http://www.standaard.be/cnt/dst11121999_041
Doet me denken aan een fragment uit Schalkse Ruiters
http://www.standaard.be/cnt/dst11121999_041
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 8269
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Misschien, maar wel veel sneller dan chip+pin. Je kan immers vaak al je kaart swipen terwijl de kassa nog transacties aan het verwerken is.mert.vdw schreef: Onveilig en ouderwets voor de meesten onder ons, zeker in 2018.
Contactloos betalen is qua snelheid gelijk. Maar chip+pin is tergend traag, iets wat wij niet opmerken omdat we het verschil niet (meer) kennen, maar de verliestijd aan kassa's door chip+pin is hoog.
Tot op vandaag zie je dat men blijft kiezen voor swipe als het gaat over transacties waarbij snelheid van belang is en de bedragen niet hoog zijn. Tol/péage is een goed voorbeeld: de wachttijden zouden zoveel langer zijn indien pincodes daar vereist waren.
Nog niet zodanig lang eigenlijk. EMV werd ontwikkeld in 1996. Het duurde tot 2005 om de overschakeling hier volledig uit te voeren. Je herinnert je misschien nog wel de zwarte terminals die de huidige grijze ATOS terminals voorafgingen. Die zwarte waren nog volledig gericht op swipen.mert.vdw schreef: Daarom vroeg ik mij nu af: wanneer werd deze technologie in België gebruikt, en wanneer zijn we zo wat overgeschakeld op chip + pin?
Ik herinner me vaag dat mijn ouders me vertelden dat ze vroeger één van de slachtoffers waren van een grote skimoperatie in een tankstation, misschien wel 30 jaar geleden gebeurd... ik neem aan dat dit via magneetstrip ging, toen?
Noot dat er geen verplichting is om chip+pin af te leveren, mijn eerste AMEX kaart hier in Belgie uitgegeven, dit decennium nog, was swipe-only en was geldig voor een jaar. Mijn volgende kaart had een chip.
Ja. Enkel aan automaten, bijvoorbeeld bij die van de NMBS, kan je er meestal niet mee terecht, alhoewel Coca-Cola nu hun drankautomaten aan het uitrusten is met lezers die enkel swipe en contactloos ondersteunen. Ook met je chipkaart kan je bij die lezers terecht. Die lezers zijn nu eenmaal goedkoper om massaal te produceren (het zijn dezelfde lezers als in de VS) en te onderhouden, en ze nemen minder plaats in, dan lezers met een pinpad en het verlies bij evt fraude is nooit veel.mert.vdw schreef: Kan de magneetstrip in België nog gebruikt worden?
Je kan perfect een kaart met een chip swipen om die te chargen, afhankelijk van hoe de terminal geconfigureerd is. Het verschil is vaak dat er een liability shift is, ie, indien de handelaar een chipkaart swipet is hij verantwoordelijk voor evt fraude, terwijl bij chip+pin de kaartuitgever verantwoordelijk is.mert.vdw schreef:In geval van mijn Europese kaart, neemt Starbucks die gewoon (bij een drive thru) en geven ze hem soms terug
-
- Elite Poster
- Berichten: 922
- Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Is nog altijd het geval, tenzij je klaagt dan krijg je sneller een Amex met pin (die zonder pin is helemaal onbruikbaar in Europa).CCatalyst schreef: Noot dat er geen verplichting is om chip+pin af te leveren, mijn eerste AMEX kaart hier in Belgie uitgegeven, dit decennium nog, was swipe-only en was geldig voor een jaar. Mijn volgende kaart had een chip.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8269
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Bij mij was het niet onbruikbaar (behalve aan de hierboven genoemde automaten), maar je had wel kassapersoneel dat raar opkeek of zei "neenee, chip insteken" of van die zaken. Maar de transactie lukte altijd wel met te swipen, temeer omdat de magneetstrook van die kaart uiteraard niet die bit had die zei dat er ook een chip op de kaart stond. Wel overal en altijd moeten afteken - maar nooit iemand gehad die de handtekening controleerde met de handtekening op de achterkant van de kaart!liber! schreef: Is nog altijd het geval, tenzij je klaagt dan krijg je sneller een Amex met pin (die zonder pin is helemaal onbruikbaar in Europa).
Op het einde van dat jaar had ik alle "quirks" van sommige kassasystemen door en kon ik overal goed overweg met die magneetstrip, nooit fraude gehad, ik heb die kaart nog tot op de vervaldag gebruikt. Kan me wel inbeelden dat het vandaag moeilijker is, van mij is het al verschillende jaren geleden.
Heb me wel altijd afgevraagd waarom AMEX het eerste jaar een swipe-only geeft.
Technisch gezien kan swipen sneller zijn, maar in sommige gevallen (Walmart) moet je met recente kaarten swipen en dan een pin-code doen, handtekenen op de betaalterminal, ... er zijn zelf chip-kaarten waarmee je alsnog moet handtekenen. Er bestaat van alles, omdat ze er precies niet meer aan uit kunnen.CCatalyst schreef:Misschien, maar wel veel sneller dan chip+pin. Je kan immers vaak al je kaart swipen terwijl de kassa nog transacties aan het verwerken is.
Daarnaast, als je op voorhand zou swipen, is er wel een risico dat de transactie geweigerd wordt. Bijna alle swipe-terminals lezen gewoon je kaartnummer, vervaldatum en naam en maken zo een online purchase. Kan dat niet, worden kaarten vaak gewoon geweigerd.
En hoewel chip-kaarten ook niet altijd gelezen kunnen worden, werkt een swipe-transactie misschien wel 1 op de 3-5 keer niet van de eerste keer. Ook wel belangrijk.
Heel interassant om te weten! Ik dacht echt dat de meeste toll booths in Europa nl. met chip zonder authentication werkte.CCatalyst schreef:Tot op vandaag zie je dat men blijft kiezen voor swipe als het gaat over transacties waarbij snelheid van belang is en de bedragen niet hoog zijn. Tol/péage is een goed voorbeeld: de wachttijden zouden zoveel langer zijn indien pincodes daar vereist waren.
Ik las zelf dat er in NL vandaag nog gas stations bestaan waar je de kaart insteekt en meteen eruithaalt, en dan de pin intoets. Dat is helemaal zoals in de US (swipe method), behalve dat een pin nog zeldzaam / fancy is. Vaak met zip code of, in sommige gevallen, indien chipkaart -> binnen betalen.
Ik herinner mij vooral die grote grijze, deze eigenlijk. Gericht op beide, zo te zien.CCatalyst schreef:Nog niet zodanig lang eigenlijk. EMV werd ontwikkeld in 1996. Het duurde tot 2005 om de overschakeling hier volledig uit te voeren. Je herinnert je misschien nog wel de zwarte terminals die de huidige grijze ATOS terminals voorafgingen. Die zwarte waren nog volledig gericht op swipen.
Bedoel je die zwarte, met kleine toetsen, waar je de kaart onderaan moest insteken? Zegt me vaag iets.
Interessant! Ik herinner me dat ik (3 jaar geleden misschien al) in België eens in twee verschillende Belgische winkels (allebei met bovenstaande, grijze terminal) met een Belgische kaart wou betalen waarvan de chip heel moeilijk gelezen kon worden. Ik stelde voor om te swipen, maar dat werkte niet (in de VS werkt die kaart wel met swipen) en verder had ik er ook niet bij nagedacht. Ik nam dus aan dat het in België niet kon.CCatalyst schreef:Ja. Enkel aan automaten, bijvoorbeeld bij die van de NMBS, kan je er meestal niet mee terecht, alhoewel Coca-Cola nu hun drankautomaten aan het uitrusten is met lezers die enkel swipe en contactloos ondersteunen.
Zoals in NL, waar bij die oude, grijze terminals de swipe-functie al jaren uitgescakeld is (steekt zo'n oranje kaartje in de gleuf of gewoon plakband erover).
In dit geval had ik het over de VS, waar, als je met een chipkaart swipet, in 7 van de 10 gevallen de terminal zal vragen om met de chip te betalen (indien ondersteund, in een McDonald's ofzo werken ze uitsluitend met swipe), als een extra safety measure, inderdaad.CCatalyst schreef:Je kan perfect een kaart met een chip swipen om die te chargen, afhankelijk van hoe de terminal geconfigureerd is. Het verschil is vaak dat er een liability shift is, ie, indien de handelaar een chipkaart swipet is hij verantwoordelijk voor evt fraude, terwijl bij chip+pin de kaartuitgever verantwoordelijk is.
Daar vervalt je tijdswinst dan wel enorm... maar het is eigenlijk niet meer dan logisch!CCatalyst schreef:Wel overal en altijd moeten afteken - maar nooit iemand gehad die de handtekening controleerde met de handtekening op de achterkant van de kaart!
Bij ons wordt de handtekening gewoon gebruikt in geval van fraude... Als je aangerekend werd met $500 van iets en jij vraagt een chargeback aan, dan zal je creditcard company als eerste om de gebruikte handtekening vragen en die vergelijken.
In de normale gang van zaken wordt er dus nooit nog naar die handtekening omgekeken (en is ook ongeldig na 60 dagen, in de meeste gevallen).
De vraag rees vooral omdat ik nu overal die hele kleine, donkergrijze terminals zie, met contactless. Die zag ik al jaren geleden in de Carrefour, maar ze lijken nu overal te zijn. Niks van swipe-technologie, dus daar zou je dan maar hebben gestaan met zo'n kaart / als tourist.CCatalyst schreef:Heb me wel altijd afgevraagd waarom AMEX het eerste jaar een swipe-only geeft.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dit is in Belgie ook bij de Q8 tankstations... kaart erin, taal kiezen, kaart eruit... en dan pas pincode.mert.vdw schreef:Ik las zelf dat er in NL vandaag nog gas stations bestaan waar je de kaart insteekt en meteen eruithaalt, en dan de pin intoets.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Total eveneens voor hun tankkaarten.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
En gebruikt hij de magneetstrip? Het is al even geleden dat ik in België bij een Q8 had getankt, maar het was zo'n doorsnee betaalapparaat dat je in veel tankstations ziet en waarop je de pomp moet aanduiden (100% zeker chip-technologie).r2504 schreef:Dit is in Belgie ook bij de Q8 tankstations... kaart erin, taal kiezen, kaart eruit... en dan pas pincode.
Was wel een oude pomp, met zo van die 'oude' cijfers.
Voor hun tankkaarten heb ik gezien dat DATS dus ook met zoiets werkt (insteken en meteen uithalen), maar in hetzelfde apparaat kan je ook met Bancontact betalen (vroeger blijkbaar niet) en dat is dan weer wel met chip.krisken schreef:Total eveneens voor hun tankkaarten.
In de VS moet je hem echt sliden (erin en meteen uit), anders is de transactie geannuleerd.
Best interessant, zou het nogal 'extra' vinden om in een Delhaize o.i.d. te swipen, haha!
-
- Elite Poster
- Berichten: 8269
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Chip&Sign is een EMV schema ontoworpen voor mensen met een bepaalde aandoening waardoor ze moeilijk een pincode kunnen onthouden of moeite hebben met die in te toetsen. In de VS hebben ze dat idd soms als "overgangsmechanisme" aangenomen.mert.vdw schreef: er zijn zelf chip-kaarten waarmee je alsnog moet handtekenen. Er bestaat van alles, omdat ze er precies niet meer aan uit kunnen.
Heb je ook bij chip. "Onleesbare kaart" al voldoende gezien. Eens wrijven over de chip helpt dan. Er bestaan ook speciale kaarten om de chiplezer van de terminal te reinigen.mert.vdw schreef: En hoewel chip-kaarten ook niet altijd gelezen kunnen worden, werkt een swipe-transactie misschien wel 1 op de 3-5 keer niet van de eerste keer. Ook wel belangrijk.
Voor mij is chip zeker niet sneller dan swipe.
Denk dat je gelijk hebt, eens filmpje gezocht van recente peage doortocht en je ziet de kaart idd even blijven zitten in de terminal nu. Vroeger stak je die erin en die kwam er meteen weer uit (swipe) en slagboom ging open. Ze zullen idd veranderd zijn, ten nadele van enkele seconden extra per voertuig.mert.vdw schreef:Heel interassant om te weten! Ik dacht echt dat de meeste toll booths in Europa nl. met chip zonder authentication werkte.
mert.vdw schreef: Bedoel je die zwarte, met kleine toetsen, waar je de kaart onderaan moest insteken? Zegt me vaag iets.
Chipkaarten hebben een bepaalde bit staan op de magstripe die aangeeft dat er een chip aanwezig is, terminals hier zijn standaard geconfigureerd om de swipe te weigeren en de chip te vragen als ze dat lezen. Dus met een chipkaart ga je omwille van software niet kunnen swipen. Maar de functionaliteit is er altijd wel, en een kaart swipen die die bit niet heeft zal (normaal) aanvaard worden, tenzij andere beperkingen zijn ingesteld.mert.vdw schreef:Ik stelde voor om te swipen, maar dat werkte niet (in de VS werkt die kaart wel met swipen) en verder had ik er ook niet bij nagedacht. Ik nam dus aan dat het in België niet kon.
Ja maar in de VS hebben de betaalterminals van die coole schermpjes waar je al kan op aftekenen terwijl de kassa nog bezig is hier is dat niet en moet het allemaal op papier.mert.vdw schreef:Daar vervalt je tijdswinst dan wel enorm... maar het is eigenlijk niet meer dan logisch!
Ze hebben wel een swipeslot maar het zit goed verstoptmert.vdw schreef:De vraag rees vooral omdat ik nu overal die hele kleine, donkergrijze terminals zie, met contactless. Die zag ik al jaren geleden in de Carrefour, maar ze lijken nu overal te zijn. Niks van swipe-technologie, dus daar zou je dan maar hebben gestaan met zo'n kaart / als tourist.
https://www.nixor.ee/wp-content/uploads ... 1x1024.jpg
Swipeslot zit helemaal rechts, het is de opening tussen het donkergrijze en het lichtgrijze gedeelte. Zie ook het swipeicoon op het scherm rechts.
Noot: Carrefour heeft ruzie gehad met Atos en zijn nu op Ingenico overgeschakeld als leverancier, dewelke modellen het swipeslot weer wat beter zichtbaar hebben.
Dat bedoelde ik met 'een chip kan ook niet altijd gelezen worden', inderdaad. Maar dat ik wel het gevoel had dat swipen storingsgevoeliger is. Ook denk ik dat er soms veel verschil zit bij de leverancier van de kaart... Bij swipen wrijven ze je kaart soms langs een plastic zakje (weet niet goed hoe die technologie werkt), maar een onleesbare chip is zeker niet ongewoon (ook heel slijtgevoelig)!CCatalyst schreef:Heb je ook bij chip. "Onleesbare kaart" al voldoende gezien. Eens wrijven over de chip helpt dan. Er bestaan ook speciale kaarten om de chiplezer van de terminal te reinigen.
Ik denk wel dat swipe toll booths niet uncommon zijn daarom, alsook veel toll booths die offline werken en dus pas 3 dagen later of zo op je statement verschijnen.CCatalyst schreef:Denk dat je gelijk hebt, eens filmpje gezocht van recente peage doortocht en je ziet de kaart idd even blijven zitten in de terminal nu.
Die heb ik inderdaad nog gezien, maar herinner mij de werking er amper van... Enkel swipe, zo te zien?CCatalyst schreef:
Deze heb ik ook heel lang gekend! De tijd dat je niet op OK moest drukken na je pincode...
En de massieve Proton-stickers...
Wat een technologie toch op zo'n gek, plastic kaartje! Ik had geen idee dat het in BE ook zo werkte... de terminals reageerde gewoon absoluut niet, dus dacht dat het gewoon uitgeschakeld was of niet werkte in België (vermoedde ik toen toch, had het nog niemand hier zien doen).CCatalyst schreef:Chipkaarten hebben een bepaalde bit staan op de magstripe die aangeeft dat er een chip aanwezig is, terminals hier zijn standaard geconfigureerd om de swipe te weigeren en de chip te vragen als ze dat lezen.
Met zo'n dikke, zwarte pen aan een swirly koordjeCCatalyst schreef:Ja maar in de VS hebben de betaalterminals van die coole schermpjes waar je al kan op aftekenen terwijl de kassa nog bezig is
Not gonna lie at this point: mind *clap* is *clap* blown!CCatalyst schreef:Ze hebben wel een swipeslot maar het zit goed verstopt
Dat had ik nooit gezien! Wel enorm leuk dat ze het nog aanbieden!! Heb nog een HSBC reward's credit (chipless), ga mij morgen is ammuseren met swipen, haha!
Heb ook gemerkt dat deze versie van terminal in BE knopjes onder het scherm heeft, en zo toegang geeft tot de Bancontact-app (of Belfius/ING/Fortis/KBC (built-in)). Dat hebben we vandaag, samen met een McDonald's-medewerker, ontdekt (die eerst onze telefoon over het schermpje probeerde te wrijven as if it was a contactless card, hi-la-risch!!)
Ingenco is hier ook een belangrijke speler! Ik weet nog dat Carrefour zelf die oudere, grijze bakken had met een contactless-lezer (zag er wel out als een afterthought), maar zou toen gedacht hebben dat zoiets nog niet werkte... Probeer maar eens onnozel te staan zwaaien met je kaart als dat eigenlijk helemaal niet werkt... Nu gewoon second nature.CCatalyst schreef:Noot: Carrefour heeft ruzie gehad met Atos en zijn nu op Ingenico overgeschakeld als leverancier, dewelke modellen het swipeslot weer wat beter zichtbaar hebben.
Wie had gedacht dat zoiets banaals, waar niemand bij stilstaat, zo interessant en facinerend kon zijn! Ik heb veel bijgeleerd!
-
- Elite Poster
- Berichten: 8269
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik heb zelf een magstripe reader/writer dat vlot werkt op Kali, wat al enige tijd op m'n bucket list staat is uitzoeken welke bit precies aangeeft dat er een chip op de kaart staat (heb nog m'n oude AMEX zonder chip en een paar Amerikaanse prepaid cards waarmee ik kan vergelijken), en wanneer een van m'n huidige kredietkaarten gaat vervallen en ik de nieuwe kaart al gekregen heb maar nog niet geactiveerd, de magstripe van de bijna-vervallende kaart te hercoderen zonder die chip-bit (of alternatief: een blanco kaart zo coderen), en dan zien wat er gebeurt als je die swipet hier zonder de chip-bit, meer bepaald of het lukt om zo te betalen. Na de test dan de nieuwe kaart activeren zodat ik gerust verder kan, zelfs al krijgt de handelaar "KAART WEERHOUDEN" als bericht.
Het zal (hopelijk) wel niet werken om zo te betalen of fraude zou eenvoudig zijn maar ben nieuwsgierig welke responscode de terminal zal krijgen want hij zal normaal wel de transactie aanbieden (en of ik telefoon ga krijgen van de kaartuitgever).
Het zal (hopelijk) wel niet werken om zo te betalen of fraude zou eenvoudig zijn maar ben nieuwsgierig welke responscode de terminal zal krijgen want hij zal normaal wel de transactie aanbieden (en of ik telefoon ga krijgen van de kaartuitgever).
-
- Moderator
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 221 keer
Hier in de week de eerste keer dit gebruikt. Kreeg een QR icoon op de terminal en uit interesse daar op gedrukt en zo betaald met de KBC app.mert.vdw schreef: Heb ook gemerkt dat deze versie van terminal in BE knopjes onder het scherm heeft, en zo toegang geeft tot de Bancontact-app (of Belfius/ING/Fortis/KBC (built-in)).
Handelaar stond er van te kijken, al zeker nadat hij pas NFC leerde kennen een paar maanden eerder.
- devilkin
- Administrator
- Berichten: 6009
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
- Bedankt: 507 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Tiens, daar ga ik eens op letten bij de volgende aankoop
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sorry om mijn oude topic boven te halen, maar ik vond de materie wel interessant en heb me er vandaag eens in verdiept. Ik heb ook een writer/reader die ik terug eens boven heb gehaald en dacht eerst dat het misschien een online gebeuren is dat de terminal verteld "bij dit kaartnummer hoort een chip", omdat ik het niet goed kon vinden... maar ik denk nu ook dat het toch op de strip zelf staat.CCatalyst schreef:Ik heb zelf een magstripe reader/writer dat vlot werkt op Kali, wat al enige tijd op m'n bucket list staat is uitzoeken welke bit precies aangeeft dat er een chip op de kaart staat (heb nog m'n oude AMEX zonder chip en een paar Amerikaanse prepaid cards waarmee ik kan vergelijken)
Volgens mij zit het in de servicecode, die staat op zowel track 1 als 2.
Bv. track 1 = %B8281723872619829^MERT/VDW^2201200xxxxxxxx
Waarbij alles van B tot ^ je kaartnummer is (is uiteraard fictief in het voorbeeld hierboven).
Daarna je naam (dit staat niet op track 2 wegens geen letters, maar de rest is hetzelfde).
Daarna de vervaldatum, daarna de servicecode, en dan nog extra informatie in cijfers zoals CVC, PIN-verificatienummers, blabla... bij mij zelf niet ingevuld.
Ik heb dit dan nagevraagd, en de 3 verschillende cijfers in de servicecode kunnen allerlei restricties aan de magneetstrip opleggen.
Dus het eerste, tweede en derde getal hebben elk een betekenis.
- Het eerste getal is hier dus 2. Wat het exact betekent, weet ik niet meer, maar 1 en 2 is hetzelfde, behalve dat 2 het stukje is dat vraagt de chip te gebruiken indien mogelijk. Verander je dit naar 1, dan heb je dus dezelfde mogelijkheden, zonder chip.
- Het tweede getal staat denk ik voor de soort transactie (mag je het op een vliegtuig zonder internet gebruiken e.d.) denk ik, maar hier ben ik niet meer zeker van. 0 betekent geen beperking.
- Het derde getal zijn volgens mij toepassingen, bv. enkel voor aankopen in de winkel. Hier zijn 8 of 9 mogelijkheden, waaronder ook of de PIN ingegeven moet worden, of de PIN gevraagd moet worden als de terminal het ondersteunt, of als de PIN niet gevraagd moet worden. 0 is PIN verplicht, zonder beperking, 1 is hetzelfde, zonder PIN.
Bij mijn huidige MasterCard is dit 201, d.w.z. chip gebruiken indien mogelijk, geen online/offline beperkingen, en de kaart mag in elke situatie gebruikt worden, zonder PIN. Idem voor mijn huidige VISA (beide Europese banken).
Bij mijn vorige (Europese) MasterCard, was het 222. Chip gebruiken indien mogelijk, enkel online-transacties, en een PIN gebruiken na het swipen. Dat verklaart heel veel waarom in de VS ik soms wel een PIN moet invoegen, soms zelf na de chip te gebruiken niet, soms nog gevraagd werd te tekenen, dit, dat, ...
Bij de Amerikaanse kaarten is er vaak geen authenticatie vereist, maar vragen ze om te tekenen. Hier is geen code voor voorzien (is eigenlijk ook gewoon voor de papierwinkel van de verkoper, indien er fraude optreedt).
Kijk dit eventueel eens na bij je oude kaarten? Ik vind het heel interessant om mee te prutsen en te ontdekken
EDIT:
Extremely long story short: het eerste cijfer van de servicecode van 2 naar 1 veranderen, of van 6 naar 5 (indien het een 6 was), should do the trick. Bijna alle creditcards (of zelf debit cards) zouden wel 2 of 1 als eerste getal moeten hebben, ik denk dat dat betekent dat je in een andere valuta mag uitgeven, maar hier ben ik niet meer zeker van.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8269
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Lijkt idd te kloppen:mert.vdw schreef: Kijk dit eventueel eens na bij je oude kaarten? Ik vind het heel interessant om mee te prutsen en te ontdekken
Prepaid Visa met chip uitgegeven in BE: 221
AMEX zonder chip uitgegeven in BE: 101
AMEX met chip uitgegeven in BE: 201
MasterCard met chip uitgegeven in BE: 201
Prepaid Visa met chip uitgegeven in UK: 221
Prepaid AMEX zonder chip uitgegeven in US: 121
Prepaid MasterCard zonder chip uitgegeven in US: 521
Prepaid Visa zonder chip uitgegeven in US: 521
Wat de eerste digit betreft, 5 lijken ze te gebruiken voor "gift cards", ttz "wegwerpkaarten" waar je maar 1 keer geld op kan zetten, zonder herlaadmogelijkheid achteraf. Of het kan ook betekenen dat het anonieme kaarten zijn, want deze kaarten konden telkens gebruikt worden zonder enige registratie.
En in de tweede digit kunnen ze dus blijkbaar ook zien of je een prepaid hebt of niet zonder online te moeten gaan, autoverhuur/hotel kunnen de kaart zo meteen weigeren.
Deze codes zullen wellicht in een ISO document beschreven staan.
Zal ik proberen met een oude kaart die vervangen wordt door een nieuwe gezien de mogelijkheid dat je kaart meteen geblokkeerd wordt als je dit aanpast. AMEX schakelt over op contactless de komende maanden dus daar kan ik het proberen. Zou er ergens een controlegetal op de track staan die je ook moet aanpassen als je data van de track verandert?mert.vdw schreef: Extremely long story short: het eerste cijfer van de servicecode van 2 naar 1 veranderen, of van 6 naar 5 (indien het een 6 was), should do the trick.
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Tankkaarten zijn nog vaak met enkel magneetstrips ! En er zijn er nog Belgische betaal systemen die het nog steeds gebruiken al kan ik er niet direct bedenken. Denk erom dat betaalsystemen zich niet beperken tot banken.
'k Vind die kaarten vreselijk, 'k heb nog wel gebruik gemaakt van enkel magneetstrip kaarten in dat is ergens rond eind jaren 90 begin 2000 verandert/ingevoerd, .. als er wat krassen op de kaart kwamen was die kaart al snel onleesbaar, vreselijk als je in de winkel staat en moet betalen.
Destijds ingevoerd met proton, maar de eerste jaren is dat enkel voor proton gebruikt, ergens begin 2000 zijn andere systemen het ook beginnen gebruiken.
ingevoerd 1995: https://nl.wikipedia.org/wiki/Proton_(chipkaart)
'k Vind die kaarten vreselijk, 'k heb nog wel gebruik gemaakt van enkel magneetstrip kaarten in dat is ergens rond eind jaren 90 begin 2000 verandert/ingevoerd, .. als er wat krassen op de kaart kwamen was die kaart al snel onleesbaar, vreselijk als je in de winkel staat en moet betalen.
Destijds ingevoerd met proton, maar de eerste jaren is dat enkel voor proton gebruikt, ergens begin 2000 zijn andere systemen het ook beginnen gebruiken.
ingevoerd 1995: https://nl.wikipedia.org/wiki/Proton_(chipkaart)
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 2029
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb sinds een paar dagen deze kaart;Ofloo schreef:Tankkaarten zijn nog vaak met enkel magneetstrips !
https://www.octaplus.be/nl/promos/show/144/
Particuliere tankkaart. Krijg je wat korting per liter bij de deelnemende stations. Kost 10 euro setup, je krijgt 15 euro krediet op eerste factuur. Gaat wekelijks va uw rekening via domiciliëring. Of dat echt de moeite is weet ik niet maar ik zag er geen nadeel aan.
De kaart heeft enkel een magneetstrip en een QR-code. Wel een pincode.
De X-tra kaart van de Colruyt kan ook als zo'n betaalkaart gebruikt worden voor de winkels en DATS24 stations. In de DATS24 stations is het dan ook met magneetstrip van de X-tra kaart.