Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Heb het antwoord eerlijk gemaakt voor jou.

Apple is een van de meest privacy gevoelige bedrijven ter wereld. Zij moeten geen inkomsten halen uit de verkoop van persoonlijke gegevens, omdat ze die inkomsten simpelweg niet nodig hebben in hun verdienmodel waarmee ze op lange termijn veel meer verdienen door klanten die hen daarom vertrouwen en loyaal blijven. Het laatste wat ze stellen zijn "onmogelijke eisen" inzake klantgegevens. Het gaat er puur om om de identiteit van de kaarthouder te bevestigen zodat wildvreemden niet jouw kaart in hun Apple Pay kunnen toevoegen (wat in het prille begin wel kon, maar dit is dichtgetimmerd).

Dat ze met Google Pay wel in zee gaan zegt eigenlijk genoeg over hoeveel ze inzitten met die klantengegevens.
Ik vraag me na uitleg af of jij zicht hebt op de afspraken welke banken moeten maken met Apple pay om de service te mogen aan bieden... blijkbaar wel. Ik heb die nog nergens gezien (en een snelle zoekopdracht gaf me niet direct info)

Denk je nu niet dat een bank net toch iets meer te verliezen/regelgeving heeft dan Apple - zeker rond privacy, gebruik van gegevens...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat het probleem vooral bij Bancontact ligt. Dat is nu eigendom van de grootbanken, waardoor ze geen geld moeten afdragen aan Mastercard(zoals bij Maestro).En hoewel het geen goeie zaak is dat zowel Visa als Mastercard Amerikaans zijn(geen panEuropees alternatief) is, lijkt het mij ook raar dat er een exclusief Belgisch betaalsysteem bestaat, terwijl we ondertussen wel met € betalen.

Bovendien biedt KBC gewoon ApplePay voor zijn Ierse, Tsjechische en Hongaarse klanten.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

Maar nogmaals: wat maakt Apple Pay (of Google Pay) nou zo uniek nuttig/handig dat nu ook Silicon Valley een commissie (en waarschijnlijk een veel grotere commissie dan de fysieke VISA/MasterCard/Maestro/Bancontact of de Paycoqniq/Bancontact app) moet kunnen nemen op onze aankopen? Ik begrijp "ik vind het handig", maar er bestaat ook zoiets als het algemeen belang, en voor het algemeen belang is soms data-nationalisme nodig. Geloof maar niet dat als een Europees bedrijf een betaaltechnologie zou ontwikkelen waarmee ze een serieuze commissie konden nemen op alle aankopen van Amerikanen, dat de V.S. dit dan niet minstens indirect zouden weten te dwarsbomen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

devilkin schreef: Denk je nu niet dat een bank net toch iets meer te verliezen/regelgeving heeft dan Apple - zeker rond privacy, gebruik van gegevens...
Graag had ik dan vernomen waarom KBC Ierland wel Apple Pay aanbiedt en KBC Belgie niet. Nochtans dezelfde holding. Nochtans dezelfde privacyregeling in Ierland want lid van de EU. Eigenlijk is dit de vervolgvraag die macamba zou moeten stellen, waarna hij uiteraard de krekels zal horen tjirpen bij KBC Belgie.
stefan1234 schreef: Maar nogmaals: wat maakt Apple Pay (of Google Pay) nou zo uniek nuttig/handig dat nu ook Silicon Valley een commissie (en waarschijnlijk een veel grotere commissie dan de fysieke VISA/MasterCard/Maestro/Bancontact of de Paycoqniq/Bancontact app) moet kunnen nemen op onze aankopen?
1) Het is handig is wel degelijk het grootste argument. Zo'n betaalkaart is toch stilaan een artefact uit een andere tijd. Als ik een smartphone in mijn zak heb of een horloge rond mijn pols waarmee het ook kan, waarom niet?

2) Veiligheid is het tweede argument. Omwille van de biometrische authenticatie vereist voor het gebruik van Apple Pay kunnen anderen hier geen aankopen mee doen als je je phone of watch verliest. Met een kaart is dat wel anders. Zeker in scenarios waar er wel eens portefeuilles verdwijnen (uitgaan, strand, bepaalde transitlijnen) biedt dit een perspectief dat men wel nog kan betalen zonder het risico te lopen een slachtoffer te worden.

3) Privacy. Dit is zeker het geval voor kredietkaarten, zoals je misschien weet staat je naam op de chip en kan deze door de chiplezer in een winkel gelezen worden. Vaak staat je naam dan zelfs op je kasticket. Daarmee kan de winkel jouw aankoop koppelen aan je identiteit, toch minstens als deze uniek genoeg is of als je geregistreerd staat in het bestand van de winkel. Indien niet kan men er minstens enkele demografische gegevens uit afleiden wat ook al interessant is. Sinds AVG mag dit allemaal niet meer, maar ik ben er zeker van dat het wel nog gebeurt. Apple Pay anonimiseert je gegevens voor de winkel waardoor ze er niets mee kunnen aanvangen. In de VS was dit het struikelblok waardoor winkels geen Apple Pay lustten!
Ik heb in mijn leven zeer weinig met BC/MC betaald dus ik weet niet of je naam ook op die chip gecodeerd staat. Maar zelfs indien niet, als men je kaartnummer heeft kunnen capteren terwijl je ook als loyaltyklant in de POS aangevinkt stond, kan men op basis van je uniek kaartnummer je aankopen traceren in de winkel en andere winkels waar je niet in het loyaltybestand staat. Met Apple Pay niet meer, want het kaartnummer is telkens anders.

Ik denk dat dit wel overtuigend genoeg is en het de bijdrage aan SV waard is?

OT: Lijkt dat het probleem met contactloos betalen op de ATOS grijze terminals grotendeels of volledig van de baan is. De laatste paar maanden lukt het bij mij steeds in 1 keer. Er zijn enkele firmware updates gepushed eind vorig jaar dus mogelijks is het daarmee opgelost.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

CCatalyst schreef:
devilkin schreef: 1) Het is handig is wel degelijk het grootste argument. Zo'n betaalkaart is toch stilaan een artefact uit een andere tijd. Als ik een smartphone in mijn zak heb of een horloge rond mijn pols waarmee het ook kan, waarom niet?

2) Veiligheid is het tweede argument. Omwille van de biometrische authenticatie vereist voor het gebruik van Apple Pay kunnen anderen hier geen aankopen mee doen als je je phone of watch verliest. Met een kaart is dat wel anders.

3) Privacy. Dit is zeker het geval voor kredietkaarten, zoals je misschien weet staat je naam op de chip en kan deze door de chiplezer in een winkel gelezen worden. Vaak staat je naam dan zelfs op je kasticket. Daarmee kan de winkel jouw aankoop koppelen aan je identiteit, toch minstens als deze uniek genoeg is of als je geregistreerd staat in het bestand van de winkel. Indien niet kan men er minstens enkele demografische gegevens uit afleiden wat ook al interessant is. Sinds AVG mag dit allemaal niet meer, maar ik ben er zeker van dat het wel nog gebeurt. Apple Pay anonimiseert je gegevens voor de winkel waardoor ze er niets mee kunnen aanvangen. In de VS was dit het struikelblok waardoor winkels geen Apple Pay lustten!
Ik heb in mijn leven zeer weinig met BC/MC betaald dus ik weet niet of je naam ook op die chip gecodeerd staat. Maar zelfs indien niet, als men je kaartnummer heeft kunnen capteren terwijl je ook als loyaltyklant in de POS aangevinkt stond, kan men op basis van je uniek kaartnummer je aankopen traceren in de winkel en andere winkels waar je niet in het loyaltybestand staat. Met Apple Pay niet meer, want het kaartnummer is telkens anders.

Ik denk dat dit wel overtuigend genoeg is en het de bijdrage aan SV waard is?

OT: Lijkt dat het probleem met contactloos betalen op de ATOS grijze terminals grotendeels of volledig van de baan is. De laatste paar maanden lukt het bij mij steeds in 1 keer. Er zijn enkele firmware updates gepushed eind vorig jaar dus mogelijks is het daarmee opgelost.
1) Handig, ach kom nou. Cash, het vermeend minst handige betaalmiddel, is het simpelste in de zin van Unix-filosofie. Dat is mij meer waard dan "handig" (Versta: frictieloos, maar enkel zolang alle technische voorwaarden voldaan is. Extreem veel frictie indien je bv. slechte ontvangst hebt aan je POS). Het is dus op z'n eigen manier praktisch wegens minder single points of failure. Met een BC-kaart waarvan de contactloze functionaliteit uitgeschakeld is maak je het een beetje minder simpel in ruil voor minder risico bij verlies van je portefeuille. Tevens handiger dan cash, maar dat maakt mij niet uit. Hier ligt voor mij het evenwicht tussen enerzijds simpel/privaat en anderzijds veilig en (als dat belangrijk zou zijn voor mij) handig.

Ik weet trouwens ook niet hoe de situatie is bij de winkels waar andere Userbase-gebruikers winkelen, maar in mijn ervaring zit 99% van de POS-inefficiënte in allerhande klantenkaartsystemen, spaaracties, klanten die terecht of onterecht reclameren over (vermeend) verkeerd of niet verrekende promoties, en het feit dat Belgen gewoon niet voldoende pienter/alert/gedisciplineerd zijn om efficiënt met cash kunnen werken (of om om het even wat planmatig aan te pakken tout court). Kijk terwijl je aanschuift hoeveel cash je hebt. Betaal dan op een zodanige manier dat je zo weinig geldstukken terug krijgt. Is het bijvoorbeeld EUR 13,50 en je hebt geen briefje kleiner dan 20 en geen stukken kleiner dan 1 Euro, betaal dan bv. EUR 24 dan daalt het totaal aantal geldstukken in de portefeuille met 1 tot 3 indien de POS voldoende cash heeft. Houdt het makkelijk te tellen de volgende keer je aan de kassa staat. Neem eerst de geldstukken, anders typt het gewoontedier aan de kassa meteen EUR 20 als ze je briefje zien en kunnen ze achteraf niet meer uit het hoofd narekenen hoeveel ze moeten teruggeven als je uiteindelijk EUR 24 geeft.

Dat is ook een politiek incorrecte waarheid die vaak verzwegen wordt in argumenten om cashloos te gaan: in zoverre cash onhandig of gevaarlijk is, is dat voor een groot deel de schuld van onze falende samenleving. Basisvaardigheden zoals "reading, 'riting and (in dit geval) 'rithmetic" worden niet meer aangeleerd omdat veel te veel de nadruk gelegd wordt op softe bullshit metavaardigheden (i.t.t. bv. in Oost-Azië). Dus ja dan wordt het verschil in tijdsduur tussen een betaling in cash en een digitale betaling natuurlijk groter dan ze zou kunnen zijn. En cash is "gevaarlijk" om gestolen te worden niet omdat het financieel verlies per se zo groot is, maar omdat de secundaire victimisatie bij diefstal veel zwaarder doorweegt dan in minder liberale landen waar misdaad nog echt zwaar aangepakt wordt. De brave middenklasser is veel te veel geleerd om de schuld bij zichzelf te leggen wanneer hij of zij het slachtoffer wordt van criminaliteit. "Als ik maar altijd met mijn kaart betaalde, dan zouden ze vele minder hebben kunnen stelen..." Een cash-intensieve samenleving dwingt politici met andere woorden om de burger een hoog gevoel van subjectieve veiligheid te geven, wat in België niet kan ongezien er dan eerst heel wat linkse en zorgbureaucratische taboes moeten doorbroken worden. Maak wetsovertreding gemakkelijk, zeg ik, dan is de politiek gedwongen het duur te maken. Dat voorkomt criminaliteit niet helemaal natuurlijk, maar het geeft het slachtoffer closure door te tonen dat het starfrecht aan zijn of haar kant staat, tegen de dader.

Overigens, een betaalkaart (en a fortiori dan ook cash) is "niet meer van deze tijd"? Wat is dat nou? OK, er zijn genoeg gewoontedieren die automatisch alles wat niet bestond toen zij 18 waren van de hand wijzen. Dat is geen houding die nabootsing verdient, maar het neemt niet weg dat er andere gegronde redenen zijn om zoveel mogelijk voor simpele oplossingen te kiezen.

2) Veiligheid: laat de contactloze functionaliteit van je kaart uitschakelen en het is minstens even veilig. Waarschijnlijk nog veiliger aangezien het attack surface kleiner is. Hoe goed de beveiliging van Apple en Google ook moge zijn, beter dan geen attack surface op dat punt kan het niet worden.

3) Privacy: zolang je geen audit gedaan hebt van de code die effectief op je iPhone draait is dit uiteindelijk maar PR copy. Maar zelfs al ben je de nauwe links tussen Silicon Valley en Amerikaanse drieletterige veiligheidsdiensten totaal vergeten en vertrouw je Apple, dan nog is het een feit dat men niet zo verschrikkelijk veel dwingend consequentiële informatie kan afleiden uit je aankopen. Al die mediateksten de afgelopen jaren over wat men kan afleiden uit je privé-data gaan slechts over inferenties: een persoon die dit en dat koopt is waarschijnlijk zus of zo. Beste voorbeeld van de afgelopen jaren: mensen die gekrulde frietjes liken op Facebook hebben meer kans om intelligent en homo te zijn. OK, grappig, maar stel dat men uit je aankopen bij de Delhaize infereert via een of andere Garbage In, Garbage Out-algoritme (en je kan filosofisch argumenten dat elk algoritme dat het gedrag van personen moet analyseren op een zeker niveau Garbage In is) dat je bv. een terrorist bent, dan heeft men op basis daarvan nog niet het recht om actie tegen je te ondernemen. En als een autoritair systeem het toch zou doen, dan komen ze waarschijnlijk eerst voor degenen die zoveel mogelijk moeite gedaan hebben om hun digitale voetafdruk zo klein mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:3) Privacy. Dit is zeker het geval voor kredietkaarten, zoals je misschien weet staat je naam op de chip en kan deze door de chiplezer in een winkel gelezen worden. Vaak staat je naam dan zelfs op je kasticket. Daarmee kan de winkel jouw aankoop koppelen aan je identiteit, toch minstens als deze uniek genoeg is of als je geregistreerd staat in het bestand van de winkel. Indien niet kan men er minstens enkele demografische gegevens uit afleiden wat ook al interessant is. Sinds AVG mag dit allemaal niet meer, maar ik ben er zeker van dat het wel nog gebeurt. Apple Pay anonimiseert je gegevens voor de winkel waardoor ze er niets mee kunnen aanvangen. In de VS was dit het struikelblok waardoor winkels geen Apple Pay lustten!
Ik heb in mijn leven zeer weinig met BC/MC betaald dus ik weet niet of je naam ook op die chip gecodeerd staat. Maar zelfs indien niet, als men je kaartnummer heeft kunnen capteren terwijl je ook als loyaltyklant in de POS aangevinkt stond, kan men op basis van je uniek kaartnummer je aankopen traceren in de winkel en andere winkels waar je niet in het loyaltybestand staat. Met Apple Pay niet meer, want het kaartnummer is telkens anders.
De winkel krijgt uw kaartnummer zelfs niet te zien, dus kunnen ze er ook geen patronen in herkennen etc.
Kijk maar op het bonnetje :).

PCI DSS
https://www.pcisecuritystandards.org/pc ... t_security
Protect Cardholder Data
3. Protect stored cardholder data
4. Encrypt transmission of cardholder data across open, public networks
Dus als KBC de datasluizen naar Apple openzet, dan heeft niet enkel KBC mijn betaalgegevens, maar Apple ook nog eens. Waarom zou ik dàt doen?

PCI PTS
https://www.pcisecuritystandards.org/pc ... t_security
Do not store any sensitive cardholder data in computers or on paper.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: De winkel krijgt uw kaartnummer zelfs niet te zien, dus kunnen ze er ook geen patronen in herkennen etc.
Kijk maar op het bonnetje :).
AMEX of MasterCard/Visa bonnetje: naam staat erop, bij de ene volledig, bij de andere volledige familienaam en initiaal voornaam. Nummer staat er ook op, doch met een aantal karakters gemaskeerd met X. Natuurlijk weet de terminal wel het volledige nummer (+vervaldatum en andere details) anders kan hij geen authorisatie krijgen van de acquirer. Bij Apple Pay staat er geen naam op en bovendien een nummer dat ik totaal niet herken. BC/MC bonnetjes heb ik niet liggen, ik betaal daar misschien 1 keer per jaar mee.

Je moet ook een onderscheid maken tussen de mom-and-pop stores die zo'n geisoleerde grijze Atos bak hebben en de winkels op de Meir waar vooral terminals staan van andere merken die ook nog eens volledig op het kassasysteem aangesloten zijn en waar bovendien alle informatie die je anders enkel op het ticket uit zo'n grijze bak ziet komen, gewoon op het kasticket ziet staan... alsof de kassa dat goudmijntje aan data dat hij afprint ook niet snel even zal opslaan en vervolgens doorsturen naar een centrale database ("voor de veiligheid van de klant" uiteraard).

En wat de PCI regulations betreft, zoals kredietkaartbreaches aantonen is er theorie en praktijk, en enforcement is helaas quasi onbestaande.
stefan1234 schreef:dat je bv. een terrorist bent, dan heeft men op basis daarvan nog niet het recht om actie tegen je te ondernemen.
Daar gaat het ook niet om. Hoeveel aceton en waterstofperoxide je in combinatie koopt houdt men niet bij om je te melden aan de Staatsveiligheid want daar ligt Delhaize niet wakker van, wel om je daarna bonnen voor zo'n producten te kopen en je interesse voor explosievenprecursors door te verkopen aan andere retailers.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Graag had ik dan vernomen waarom KBC Ierland wel Apple Pay aanbiedt en KBC Belgie niet. Nochtans dezelfde holding. Nochtans dezelfde privacyregeling in Ierland want lid van de EU. Eigenlijk is dit de vervolgvraag die macamba zou moeten stellen, waarna hij uiteraard de krekels zal horen tjirpen bij KBC Belgie.
No idea. Stel de vraag aan hun? ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Misschien dat ik het ergens gemist heb in het topic, maar zijn hier al mensen met een contactless VISA?
In het buitenland kom ik dikwijls machines tegen (parkeerautomaten, tol-machines, koffiemachines) die enkel VISA contactless aanvaarden en/of cash. (maestro contactless lukt dikwijls niet)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vrij regelmatig in Frankrijk en Engeland met zowel Visa als Mastercard.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 23 keer

beont schreef:Misschien dat ik het ergens gemist heb in het topic, maar zijn hier al mensen met een contactless VISA?
In het buitenland kom ik dikwijls machines tegen (parkeerautomaten, tol-machines, koffiemachines) die enkel VISA contactless aanvaarden en/of cash. (maestro contactless lukt dikwijls niet)
Revolut's gratis (op verzendkosten na) fysieke kaart voor klanten met een Belgische adres is een contactloze VISA, en dat werkt heel goed. Contactloos kan je zelfs afzetten in de app.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

beont schreef:Misschien dat ik het ergens gemist heb in het topic, maar zijn hier al mensen met een contactless VISA?
In het buitenland kom ik dikwijls machines tegen (parkeerautomaten, tol-machines, koffiemachines) die enkel VISA contactless aanvaarden en/of cash. (maestro contactless lukt dikwijls niet)
Zowel mijn Visa van HelloBank als van Keytrade zijn Contactloos.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Oplossing gevonden voor het lezen van naam op kaart: gewoon altijd NFC gebruiken (of NFC+PIN bij >=25 EUR). Bij NFC is de naam die de terminal ontvangt "VALUED CUSTOMER" en niet de echte naam. Ik vermoed om te vermijden dat RFID skimmers je naam kunnen achterhalen?

Dit werkt althans voor 1 kaart, de andere met mijn naam op de chip heeft geen NFC, hopelijk heeft de volgende uitgave die wel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Delhaize (Ahold), grijze Atos-terminal, AMEX kaart met NFC;
NFC+PIN >25 EUR wordt per policy geweigerd door de terminal :-(, en indien het bij de selfscan is, is dat natuurlijk alweer reden genoeg voor het triggeren van het betuttelende "Even geduld, wij komen u helpen"-gebeuren :roll:.

Chip+PIN is de enige optie die wel aanvaard wordt. Volledige voornaam+familienaam wordt van de chip gelezen en verschijnt op het geïntegreerde Delhaize-kasticket dat uit de POS komt gerold (ATOS terminal print geen apart ticket uit). Maw: mijn naam gelinkt aan mijn aankopen gaat door de Delhaize computer, zelfs zonder klantenkaart. Wat ze daar vervolgens nog allemaal mee doen, who knows :???:

Iets anders: Heb een Curve-kaart besteld waaraan m'n MasterCard gelinkt zal zijn die nog geen NFC heeft. Daarmee kan ik Apple Pay activeren voor die kaart waardoor naam ook niet meer zichtbaar zal zijn voor de POS.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Curve is inderdaad de way to go! Ik heb zelf geprobeerd om Google Pay eraan te koppelen en helaas werkt dat nog niet omdat Curve draadloos betalen in België nog niet doet. Appl pay blijkbaar al wel!

Je hangt gelijk welke Mastercard aan Curve, en kiest na je transactie met wat je wil betalen.

vergeet ook niet dat Curve een cashback heeft van 1% gedurende de eerste 3 maanden voor oa Amazon. Wel activeren.
Wie nog een Curve wil. Referral link: https://curve.page.link/F7FgU voor 5 pond
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Monese, Belgische rekening, werkt trouwens volledig contactloos ook via curve en je kunt er zelfs instant mee opladen via je debetkaart of andere kredietkaart.
Referral https://monese.app.link/ef2enA6cN1?invite=BARTG607
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik was even nieuwsgiering naar die curve en de cashback, maar da's blijkbaar maar een tijdelijk iets - tenzij je gaat betalen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Inderdaad. Eerste 3 maanden en je kiest 3 winkels. Permanente cash back voor 3 bedrijven inderdaad enkel bij de betalende zwarte curve.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Krijg je iets speciaals via die refferal? Links en rechts heb ik al eens refferals zien passeren waar je als nieuwe gebruiker 10 EUR krijgt. Is dit ook zo via uw refferal liegebeestig?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Ik krijg zelf 5 pond per referral, en ik dacht dat de aanvrager ook slechts 5 pond krijgt. Is bij mij ook zo gegaan bij start: ik had een referral gevonden online, en kreeg ook 5 pond daarvoor, hoewel er 10 pond werd beloofd. Op een soort aparte Curve bonuskaart die je kunt gebruiken als betaalmiddel.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Over contactloos betalen gesproken. Ben nu al 3 weken in Zweden voor het werk en hier zie ik pas hoe ver wij in ons landje achterstaan met betalings technieken. In Stockholm kan je dus met alles betalen : Apple, Google, Samsung pay en dan waarschijnlijk nog andere. Ik voel me hier een debiel wanneer ik telkens weer mijn code moet intikken voor elke betaling die ik doe met kaart (Argenta bank). In zweden wordt voor alle bedragen een kaart gebruikt (credit of debet).
Internet via Mobile Vikings
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja in Zweden is het inderdaad iets heel anders dan bij ons.
Maar Argenta heeft ook contactless kaarten, best eens navragen bij je bank want mijn debet en credit kaart van Argenta zijn beide contactless
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

jphermans schreef:In Stockholm kan je dus met alles betalen : Apple, Google, Samsung pay en dan waarschijnlijk nog andere.
En waarom zou dat in België niet gaan... ik betaal hier ook met Apple Pay (uitgegeven door een Belgische bank) op haast alle plaatsen (zelfs m'n broodautomaat heeft er nu ondersteuning voor).
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Das dan ook het enige bij maar één bankengroep (Fortis). In Zweden heb je dit bij alle banken.
Vond het grappig dat in een restaurant toen ik wou betalen de ober mijn kaart op de terminal legde en ik moest zeggen dat dit dus niet ondersteund werd op mijn kaart. En die maar kijken van hoe an dat nu.
Internet via Mobile Vikings
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

jphermans schreef:Das dan ook het enige bij maar één bankengroep (Fortis). In Zweden heb je dit bij alle banken.
Het is inderdaad niet algemeen... en het was ook niet m'n bank maar ik kon er een rekening openen zonder kosten dus waarom niet.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Laatst deed ik mijn eerste poging in de frituur om de hoek om contactloos betalen maar was.wat zenuwachtig door het volk achter me en heb de poging afgebroken en dan maar cash betaald. Ik had nfc aangezet en enkele bankkaarten zijn opgenomen in google pay waarvan 1 kaart als standaard gemerkt is. Toch vroeg google pay om een kaart te kiezen. Volgende poging ergens waar het rustig is

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er waren hier die er tegen waren, uitgezet hadden , sommigen doorgesneden maar al bij al ben ik blij dat dit bestaat !!!
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Agreed.

Moet wel zeggen dat ik het vooral gebruik met m'n garmin watch, daar moet ik altijd eerst een pin op m'n horloge intokkelen eer nfc actief komt. Iets veiliger :-)

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Laatst gewijzigd door devilkin 01 apr 2020, 10:50, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

proximusboyke schreef:sommigen doorgesneden maar al bij al ben ik blij dat dit bestaat !!!
Haha, inderdaad, vraag me af hoe ze zich nu voelen in de supermarkt waar ze met de nodige smetvrees de pincode ingeven van hun kaart met doorgeboorde NFC chip :twisted: .
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ik had het vroeger eens getest, werkte, maar haalde er niet zo heel veel voordeel uit.
Sinds een week of 2... betaal ik altijd met de gsm/nfc! Moet ik die vieze toetsen niet aanraken... :-)

De maaltijdcheques blijven 1 jaar goed, die spaar ik nu even op. 8)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

maar is het zo dat je eerst de kassière moet melden dat je contactloos wilt betalen? ik wilde laatst contactloos betalen en zei dat tegen haar (is dat een vereiste?) maar heb toch maar code gebruikt want wist eigenlijk niet hoe het verder moest. was een 12 euro. de nfc stond aan en in mijn bankkaart was gekoppeld maar ik zag niets op de terminal verschijnen en ook niets op mijn scherm.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Nee, eens de terminal is geactiveerd werkt zowel de NFC-lezer als de kaartlezer. Wat natuurlijk nog niet betekent dat het altijd en overal (feilloos) werkt.
Laatst gewijzigd door Didymus 01 apr 2020, 10:14, in totaal 1 gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Nee normaal wordt zowel contactloos als de "gleuf" geactiveerd bij de betaalterminal. Ik moet het alvast nergens zeggen dat ik contactloos wil betalen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

bartman schreef:maar is het zo dat je eerst de kassière moet melden dat je contactloos wilt betalen?
Bij mijn weten niet. Gewoon je kaart tegen de lezer houden. Voor minder dan 25 euro moet je dan geen pincode ingeven.
Ik zeg het in elk geval niet op voorhand, noch met mijn kaart noch met mijn telefoon. Maar misschien zagen ze het en deden ze zelf toch iets dan, maar leek me niet het geval.
Betaal nu systematisch met telefoon aangezien je dan je pincode op je eigen telefoon ingeeft ipv op de terminal.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Tomby schreef: Bij mijn weten niet. Gewoon je kaart tegen de lezer houden. Voor minder dan 25 euro moet je dan geen pincode ingeven.l.
jammer dat ze dit niet tijdelijk naar 100 euro optrekken.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

In NL hebben ze dat wel gedaan...

Nu ik wacht vol ongeduld op de Curve Mastercard zodat ik met Apple Pay kan beginnen betalen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Contactloos betalen in tijden van corona: dit moet u weten

https://www.hln.be/geld/consument/conta ... ~aa35261a/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is al op zijn minst onvolledig. Want ik betaal contactloos helemaal niet met de Payconiq app, maar gewoon met de app van mijn eigen bank. Wist zelfs niet eens dat Payconiq ook de NFC kan gebruiken. Ik dacht dat dat altijd met QR was.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Payconiq/bancontact is 1 app, ik gebruik die voor NFC, niet van mijn bank (die het ook kan)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

bartman schreef:maar is het zo dat je eerst de kassière moet melden dat je contactloos wilt betalen? ik wilde laatst contactloos betalen en zei dat tegen haar (is dat een vereiste?) maar heb toch maar code gebruikt want wist eigenlijk niet hoe het verder moest. was een 12 euro. de nfc stond aan en in mijn bankkaart was gekoppeld maar ik zag niets op de terminal verschijnen en ook niets op mijn scherm.
Is te zien waar je gebruit. Ik denk in 99% van de gevallen niet, maar in de vleeshalle waar ik ga moet je het wel zeggen.
Als ze geen appart bakje hebben (dus alles op een terminal moet je op voorhand zeggen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”