Statiegeld... of blauwe zak

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Muziekbos schreef:Nog nooit goesting gehad om s'avonds alle vuil voor de voordeur van de traiteur te vegen ... Of veegt de traiteur dagelijks zijn trottoir op om alle vuil van zijn klanten in de vuilbak te deponeren?
Die mensen doen ook hun best.
Geen reden om hen te viseren omdat anderen geen manieren hebben.
Zoals gezegd, ook de panos en een frituur zitten vlak bij ons, ook zij verkopen massaal afval.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Bij uitbreiding kunnen we het hebben over allerlei soorten verpakkingen die tot afval leiden. Denk aan hamburger restaurants. Ik ben geen groene jongen, verre van zelfs. Maar we moeten het op afvalgebied over een totaal andere boeg gooien. Getuige recente artikels over stranden die gesloten worden om eerst de afvalberg op te ruimen, zeedieren en vogels die sterven omdat hun magen vol plastic zitten met alle gevolgen van dien. Wij moeten ons, wereldwijd, écht gaan bezinnen over hoe het verder moet. Wij zijn goed op weg om onszelf te vergiftigen. BTW: net nog gelezen dat micro plastics nu ook Antarctica bereikt hebben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik vind dit een goed idee om de plastiekberg weg te werken,ik hoop dat er meer onderzoek naar gedaan word,om het proces vlugger te laten verlopen.

https://newscientist.nl/nieuws/bacterie-eet-petflessen/
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

ulixes schreef:Amai, gooi anders alles op één hoopje :') Ik voel mij alvast op geen enkel punt aangesproken, al zeker niet wat die politieke nonsens betreft.

Zoals de meeste "normale" burgers
- laat ik nergens vuil achter (zelfs als er idioten ongevraagd kaartjes op mijn wagen achterlaten neem ik die braaf mee naar huis om daar bij het papier te gooien)
- sorteer ik alles consequent (en mag er voor mijn part gerust nog een aparte zak komen voor plasticfolies)

Statiegeld is imo een maatregel
- die mij persoonlijk het leven moeilijker maakt (ja dat is een egoïstisch argument, maar nog steeds een argument)
- die de Belgische economie zal schaden
- die amper een impact zal hebben op de hoeveelheid zwerfvuil

Maw een gevalletje kosten vs baten.

Maar hey, als het er toch doorkomt, zal ik braafjes m'n flessen inleveren hoor. Dus laat je ridicule vooroordelen de volgende keer gerust op stal.
U voelt zich niet aangesproken maar bevestigt al direct mijn belangrijkste punt, kortzichtig egoïsme. Bedankt daarvoor.

Je hebt wel gelijk dat het normaal dis dat je nergens vuil zomaar achter laat en consequent sorteert, er zijn immers grenzen aan kortzichtig egoïsme al liggen die bij iedereen anders.

Dat de Belgische economie schade door statiegeld zal ondervinden is niet zeker. Het systeem bestaat elders al langer en de wereld is er ook niet vergaan en bedrijven doen het vaak zelfs beter dan hier. De kostprijs zal bovendien toch (deels) verhaalt worden op de consument volgens het principe de vervuiler betaalt. Wie niet wil meewerken krijgt minder terug en betaalt zo voor zijn gedrag.

Dan de impact. Lees dit artikel eens. Een potentieel van meer dan 40% is iets anders dan "amper impact". Als je kosten en baten wil vergelijken neem dan de kostprijs van het voorgestelde alternatief eens mee in de berekening, een camera van 12.000 EUR/stuk? Hoeveel kost een verpest milieu en slechtere gezondheid?

Neen, veel mensen zijn gewoon tegen verandering en zeker als ze er zelf moeite voor moeten doen. Alle onzin is dan goed om die egoïstische reflex goed te praten. Dat is geen vooroordeel maar gewoon een al lang bekend fenomeen. Er bestaan zelfs opleidingen (change management). Politici zouden hiertegen moeten durven ingaan en werken aan oplossingen die duurzaam en gedurfd zijn ipv verandering te beloven in woorden maar conservatief te zijn in daden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

fluppie schreef:Ik vind dit een goed idee om de plastiekberg weg te werken,ik hoop dat er meer onderzoek naar gedaan word,om het proces vlugger te laten verlopen.
Ik vind dat eigenlijk geen goed idee, want op die manier moet je constant nieuwe PET gaan produceren en dat heeft een veel grotere impact, want uiteindelijk komt het als CO2 in de lucht.

Zelfs bij gebruik van de zuivere intermediaire stoffen (tereftaalzuur en ethyleenglycol) die de bacterie in een tussenstap aanmaakt zal je nog veel energie moeten steken in de PET productie. Ik vind het ook raar dat de auteur in het aangehaalde artikel tereftaalzuur en ethyleenglycol milieuvriendelijke stoffen noemt..
Laat ons dus gewoon de bestaande PET recycleren en we kunnen dat maximaliseren door statiegeld in te voeren en tegelijk ons consumptiegedrag eens in vraag beginnen stellen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik vind het sterk dat mensen als Ulixis hier als egoïsten worden bestempeld. We sorteren overduidelijk al jaren super goed, maar omdat we tegen het statiegeld zijn worden we als vastgeroeste egoïsten uitgemaakt door de statiegeld adepten? Wow, sterk, heel sterk!

Kijk he, ik rij alvast niet continu rond met mijn statiegeld materiaal in de auto en ik probeer zoveel mogelijk te combineren maar, ik vergeet mijn statiegeld flessen heel vaak, en als ik op weg van het werk naar huis toch beslis om rap nog te gaan winkelen heb ik dat niet bij. Als ik het dan toch bij heb, dan krijg ik een bonnetje in de Delhaize waar ik zo goed als nooit winkel en bij Aldi/Lidl hebben ze geen statiegeld automaten. Wees gerust, als ik dan bij Delhaize eens iets haal, vergeet ik dan nog dat bonnetje te gebruiken ook. Bijgevolg puilt mijn statiegeld doos ondertussen mooi uit en pak ik waarschijnlijk binnenkort de auto om naar de VERSCHILLENDE winkels te rijden voor mijn statiegeld want overal is niet alles in te leveren. Blijkbaar vinden een aantal mensen dat normaal. Sorry, ik niet, ik voel me ook niet aangesproken, ik sorteer alles ondertussen al in 12 (TWAALF!!!) dozen/zakken (Doos karton, doos glas, doos statiegeld, roze zak, bruine zak, blauwe zak, doos voor kurk, door voor elektro afval, doos voor batterijen, doos voor verlopen medicatie, doos voor kaarsvet, doos voor frietolie) die in de berging staan en de GFT bak staat ook nog eens buiten. Ik koop zelfs voor de kat ecologische korrels die gecomposteerd kunnen worden om zo weinig mogelijk restafval te hebben en dan wil men de goeie sorteerders nog pesten met ritjes te maken voor statiegeld of worden deze mensen hier al als het slijk der aarde versleten?

Misschien de pijlen eens richten op mensen die het lak aan alles hebben en hun vuil dumpen in de natuur, op straat, in mijn voortuin etc etc. Zij zijn diegenen die aangepakt moeten worden.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Erger me idd ook aan het feit dat de lokale drankenhandel geen leeggoed accepteert als je niet meteen wat anders meeneemt (ondanks dat ik er verder ook wel klant ben!)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Slafes schreef:Ik vind het sterk dat mensen als Ulixis hier als egoïsten worden bestempeld.

Zo heeft hij/zij zichzelf toch ook genoemd? Ik vind het zelfs nobel dat hij/zij dat beseft en er tenminste voor durft uitkomen.
De zogezegde ongemakken wegen niet op tegen de maatschappelijke verantwoordelijkheid die we met z'n allen zullen moeten opnemen. Wil je dat bewust niet doen, tja, dan worden bepaalde menselijke eigenschappen al eens bij naam genoemd.

In heel deze materie is bewustmaking erg belangrijk, want mensen geloven echt dat ze goed bezig zijn als ze sorteren. Je kan het ze ook niet kwalijk nemen, zeker met zulke desinformatie die meegegeven wordt in dat onozel campagnefilmpje. Je moet je eens verdiepen in heel het onderwerp, gaande van delving van grondstoffen, naar productie met primaire grondstoffen en sucundaire grondstoffen (recyclaten) en de uiteindelijke bestemming. Al wat niet circulair is, is gedoemd om op één of andere manier in het milieu te belanden.
Slafes schreef:Misschien de pijlen eens richten op mensen die het lak aan alles hebben en hun vuil dumpen in de natuur, op straat, in mijn voortuin etc etc. Zij zijn diegenen die aangepakt moeten worden.


Het gaat niet alleen over zwerfvuil. Het voornaamste argument om het in te voeren is dus om de recyclage cirkel zoveel mogelijk rond te krijgen. Nu is het een rechte lijn. Nu gaat het van verpakking naar PMD, naar andere bestemming (paletten, fleece truien, isolatie, verkeerspaaltjes, piskruizen,... om uiteindelijk op de afvalhoop of in de verbrandingsoven terecht te komen.
Het gaat veel verder dan "Ik sorteer, dus ik doe mijn plicht." De PMD-zak is zwaar overschat en geeft de mensen een vals gevoel dat ze goed bezig zijn. Het is een stap in de goede richting, maar niet als er geen bijkomende maatregelen genomen worden en zeker niet als we alles terug bij elkaar gaan gooien dat recycleerbaar is, want de afhandeling achteraf is niet zo evident dan wanneer je een zuiver recyclaat kan aanbieden voor herverwerking.

Wat mij betreft mag het statiegeld zelfs verder gaan dan glas, pet en blik.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

2 dingen:

-Het ging over mensen die overal lak aan hebben als het een inspanning van hen vergt. Het ging dus niet over mensen die sorteren en statiegeld gebruiken. Iedereen vergeet wel eens iets en ik besef ook dat de recyclage niet alleen voordelen heeft, vandaar de term inspanning. Ulixis gaf trouwens zelf aan dat zijn eerste argument eigen gemak was.

-Uiteraard is vuil overal dumpen nog erger maar het is een denkfout dat men pas een probleem moet aanpakken als een ander helemaal opgelost is. Er zullen altijd dumpers zijn dus zullen we nooit met recyclage moeten starten in die redenering.

Punt was dat het om een mentaliteitsprobleem gaat en die foute mentaliteit is vaak gebaseerd op een zekere luiheid of zelfs onwil om eigen gedrag aan te passen in het belang van een grotere groep.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is inderdaad zo. De meeste tegenargumenten die ik heb zien passeren hier zijn van praktische aard, waar mits wat goodwill van iedereen een mouw aan te passen valt.

Een terechte opmerking over het niet overal aanvaarden van retournering bijvoorbeeld. In 2003 was dat in Duitsland ook een groot probleem, tot men in 2005 overal met zijn statiegoederen terecht kon. De recyclagcijfers schoten pijlsnel de hoogte in, waardoor het een succesverhaal werd voor iedereen.

Een foute mentaliteit is misschien ook te wijten aan onwetendheid? Vandaar dat bewustmaking zo pimordiaal is en dan helpen campagnes van lobbygroepen niet echt zo denk ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Neen, veel mensen zijn gewoon tegen verandering en zeker als ze er zelf moeite voor moeten doen. Alle onzin is dan goed om die egoïstische reflex goed te praten.
Ik heb nooit een probleem gemaakt van de blauwe en roze zak... je argument is dan ook onzin.

Ik heb wel een hekel aan het feit dat ik weeral moet opdraaien voor enkelen die het verprutsen.

Los het probleem dus op bij de bron... en dat zijn de mensen die hun vuilnis dumpen, niet de mensen die netjes sorteren :nono:

(idem in het verkeer... omdat een gek zich dood rijdt tegen 130 km/u op een landelijke weg gaat men de snelheid verlagen van 70 naar 50 km/u, en dan komen een aantal mensen hier ook nog eens hoera roepen en iedereen veroordelen die eens 55 km/u rijdt :bang: )
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

boonpwnz schreef:
Jack Daniels schreef: maar krijg ik wel de waarde van de bak in contant geld terug betaald.
Alleszinds niet in de colruyt dan hoor :bang:
Wat voor zever is dat nu? Ik heb in het verleden vaak leeggoed binnen gebracht bij Colruyt, de ene keer losse flesjes, de andere keer een bak cola of spa. Je krijgt een ticket ten teken dat je flessen of bakken leeggoed hebt binnen gebracht. Achteraf wordt dat bedrag verrekend aan de kassa, ofwel in mindering gebracht van je aankopen ofwel wordt het bedrag contant uitbetaald als je geen aankopen gedaan hebt. Tientallen keren meegemaakt bij Colruyt. Jouw bericht catalogeer ik dan ook niet als fake news maar gewoonweg als flagrante leugens.
Meer zelfs, en aan den lijve ondervonden. Bij Colruyt controleren ze alleen hoeveel flesjes je binnen bracht. En daar stak ik af en toe wegwerp flessen tussen van het trappistenbier wat ALDI verkoopt. Wegwerp flessen maar qua vorm, afmetingen,... identiek aan flesjes Rodenbach of andere waar wel statiegeld op staat. En dus kreeg ik voor mijn wegwerp flesjes van ALDI 10 cent per stuk bij Colruyt. En nu jij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Goed lezen is een kunst.
Hij zegt dat hij geen contant geld krijgt. Dat is gewoon juist.
Je krijgt een ticket dat je bij het buitengaan moet afgeven en dan krijg je contant geld.

Het is me ook al een paar keer voorgevallen dat ik dan het ticket vergat af te geven. Soms vroeg de medewerker ernaar, die andere keren nam ik het ticket gewoon de volgende keer mee.

Voordat je iemand zo expliciet van leugens beschuldigt zou je beter eerst even info vragen en/of goed nadenken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Ik heb wel een hekel aan het feit dat ik weeral moet opdraaien voor enkelen die het verprutsen.

Waarom focust iedereen zich toch zo op dat zwerfvuil? De bron is veel meer dan dat. Dat zijn wij met z'n allen, inclusief ons consumptiegedrag. Zwerfvuil is slechts één van de pro's. De problematiek gaat echter veel verder dan dat. De roze en blauwe zak zijn bijlange na niet genoeg om die veel grotere problematiek aan te pakken.

En je ziet het als een opdraaien voor..? Dat is dus ook een mentaliteitsprobleem, behalve als je het alleen richt op het zwerfvuil. Wij zijn allemaal een beetje als het hondje van Pavlov. Kijk eens naar het veel groter voordeel dat kan behaald worden?
cadsite schreef:Hij zegt dat hij geen contant geld krijgt. Dat is gewoon juist.
Dat hangt ervan af wie er aan de kassa staat. Ik heb al mensen hun cash zien krijgen na het inscannen van het verplicht ticket en zonder te winkelen terug buiten wandelen.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Nog zoiets handig in Duitsland, flesje kopen in het tankstation maar daar kan je het dan niet inwisselen.
Rap iets in de nachtwinkels gaan kopen mag je uw flesje bijhouden.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef:Goed lezen is een kunst.
Hij zegt dat hij geen contant geld krijgt. Dat is gewoon juist.
Je krijgt een ticket dat je bij het buitengaan moet afgeven en dan krijg je contant geld.
Of hoe spreek ik mijzelf tegen in twee zinnen. Je krijgt geen contant geld en in de volgende zin krijg je dan wel contant geld. Het blijft een leugen dat je bij Colruyt geen geld krijgt voor leeggoed. Want dat stond er toch? En als je puntjes op de i wilt: je krijgt een ticket volgens het leeggoed wat je binnen bracht. En dat ticket wordt aan de kassa uitbetaald. Dat je dan zo idioot bent om dat ticket niet bij te houden of vergeet in te wisselen, wie gaat er dan in de fout? Wel lekker makkelijk om je eigen fouten toe te schrijven aan iemand anders. En wat Colruyt en leeggoed betreft, daar hoef ik niet voor te informeren of na te denken, tientallen keren heb ik daar al leeggoed ingewisseld.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Jack Daniels feit is dat je het nog steeds moet vragen. Als ik jou zin las ging ik ervan uit dat je dat gewoon cash meekrijgt. Nee je moet het vragen om het contant te krijgen dat is niet hetzelfde.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ja watte, ik dacht dat ik slecht geslapen had, het kan dus erger...

Een ticket vergeten af te geven en je bent een idioot. Bedankt en prettige dag verder.

Uiteraard kan je contant krijgen als je niets koopt niemand heeft dat tegengesproken. Het is gewoon een feit dat je een ticket krijgt.
Erna kan je dat ticket inruilen voor cash.
Als je dan een volslagen idioot bent, dan vergeet je dat in je portefeuille. :roll:

Er stond NIET dat je geen geld krijgt voor je leeggoed, er stond dat je geen contanten krijgt. Je krijgt een ticket dat je kan ruilen voor contanten.
Als je dat verschil niet ziet vraag ik me af wie hier de idioot is.

Proficiat, je bent erin geslaagd om me hier 'op de man' te laten spelen. Een primeur. :beerchug:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je moet het inderdaad vragen om direct uitbetaald te worden. Nu denk ik dat het meestal niet nodig is, want mensen gaan niet direct alleen voor hun leeggoed langs de Colruyt passeren, maar doen meestal ook nieuwe inkopen, uitzonderingen niet in rekening gebracht natuurlijk. En aan de kassa krijg je steevast de vraag :"Kaartjes of bonnetjes?" Ik denk dat elke Colruyt klant dat zinnetje wel kent :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

boonpwnz schreef:Jack Daniels feit is dat je het nog steeds moet vragen. Als ik jou zin las ging ik ervan uit dat je dat gewoon cash meekrijgt. Nee je moet het vragen om het contant te krijgen dat is niet hetzelfde.
WTF? Tuurlijk hoef je niks te vragen. Als ik aan de kassa kom vraagt de kassier of ik kaartjes of bonnetjes mee heb. De standaard vraag die ELKE kassier stelt. En dan geef ik dat ticket af. En omdat je je geld pas krijgt na het inwisselen van dat ticket doet helemaal niks ter zake. Je krijgt contant geld uitbetaald als je geen aankopen doet. Tenzij je je leeggoed afgeeft, ticket ontvangt en rechtsomkeer maakt. Dat je dan geen geld krijgt is de logica zelve, niet?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

:roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Waarom focust iedereen zich toch zo op dat zwerfvuil? De bron is veel meer dan dat. Dat zijn wij met z'n allen, inclusief ons consumptiegedrag.
En statiegeld gaat dat oplossen... jij tracht ook op alle mogelijke manieren je verhaaltje te verkopen heb ik de indruk :bang:

Als we echt het probleem willen oplossen moeten we de dingen gewoon anders gaan verpakken... wacht, dat mag niet van Europa want alles moet nu voorverpakt zijn (waar is de tijd dat je in een supermarkt nog een echte beenhouwerij had die je steak in een papiertje deed in plaats van de schuimrubberen bakjes met plastic folie erover).

Stop dus even met vingertje wijzen op de consument :nono:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Niemand verplicht jou om je vlees in de supermarkt te kopen.
Als ik bij onze buur ga is dat verpakt in een papiertje, idem in de bio-planet.

Feit is wel dat het moeilijker en moeilijker (zoniet onmogelijk) wordt om plastic te vermijden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

In Nederland zijn die Tickets zeker een week geledig(kan ook nog wel wat langer zijn),ik weet niet hoe dit in Belgie gaat,maar eigenlijk is dit niet veel moeite om een ticket van statiegeld een 7 of 10 dagen inwisselbaar te maken,meeste mensen gaan zeker iedere week winkelen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@ r2504 : Statiegeld gaat ook niet alles oplossen, heb ik dat ooit gezegd? Net zoals de illusie van de PMD-zak dat ook niet doet. Als je de thread wat beter zou gelezen hebben, had je gezien dat ik ook pleit voor een ander consumptiegedrag. En dat het een en-en-en verhaal is uiteindelijk. Maar je leest weer alleen wat je wil lezen, zoals we van jouw gewoon zijn en dat absoluut geen meerwaarde is en er alleen maar op bedoeld is om mensen op stang te jagen. Een beetje constructiviteit zou je dus wel sieren.

Ik heb van jou nog geen degelijk argument gelezen op enige analyse gestoeld dat pro of contra is en dat bijdraagt aan de discussie. Alleen dingen die misschien in de post over dagdagelijkse frustratie hoort misschien.

Stop dus even met vingertje wijzen op de mensen die een poging doen om een aantal zaken meer in de kijker te brengen dan de pers en de algemene opinie dat doen. Wie weet leer je er nog iets van.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

De PMD zakken worden door het overgrote deel v/d bevolking zeer goed gebruikt,ik weet dat Vlaanderen de beste sorteerders in de EU zijn,met een enorme voorsprong,(en ver boven de 50%)voor alle duidelijkheid,ik gebruik de PMD zak ook voor 100%,en ik moet ook nog een extra inspanning leveren,want de zakken zijn hier op de gemeente niet verkrijgbaar,zakken van een buurtgemeente (Wachtebeke,Lochristi)worden dan niet meegenomen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

fluppie schreef:De PMD zakken worden door het overgrote deel v/d bevolking zeer goed gebruikt,ik weet dat Vlaanderen de beste sorteerders in de EU zijn,met een enorme voorsprong,(en ver boven de 50%)voor alle duidelijkheid,ik gebruik de PMD zak ook voor 100%,en ik moet ook nog een extra inspanning leveren,want de zakken zijn hier op de gemeente niet verkrijgbaar.
Allez, nog maar eens de volledige community hier tegen mij in het harnas jagen: die zakken koop je toch ook gewoon bij Colruyt, Delhaize, Carrefour? Ik heb ze nog nooit bij de gemeente gekocht maar altijd bij een of andere supermarkt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hij heeft wel een punt deze keer (hallelujah)
Met statiegeld kloten.ze vooral de producent (die moet zijn rommel terugnemen)
Maar veel beter zou idd zijn om ze wat minder rommel te laten produceren. Met de plastic zak is dat gelukt, nu nog met alle andere rommel die niet nodig is.
1. Drank in glas
2. Boter in papier
3 yoghurt en kaas niet meer in 100g
Enz...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Probleem met de PMD-zakken is dat het recyclagecircuit totaal anders is. Uit de PMD fractie komt voornamelijk mengrecyclaat dat niet meer voor voeding geschikt is. Dat brengt meer op, zo simpel is het. Drankproducenten klagen nu al dat ze niet genoeg recyclaat vinden en gaan over tot PET in primaire grondstofvorm, nieuw aangemaakt dus en dat is toch te gek voor woorden.
En zo wordt de zo nodige recyclagekring doorbroken en mag de consument daarvoor opdraaien. De consument betaalt voor de verpakking en staat ze gratis af, een gratis grondstof voor de recyclaatproducenten... Dan lijkt statiegeld toch een iets eerlijker systeem.

Vanaf 2019 wordt het nog erger als alles in één zak gekieperd mag worden. Wat gaat er met die fracties gebeuren denk je? Hier wordt een oorlogje uitgevochten tussen recyclaatproducenten (onder andere Fost Plus vs Eco-ho) en die zien natuurlijk ook hun marktaandeel serieus verkleinen bij de invoering van een systeem met statiegeld.

Sommigen doen dat hier af als verhaaltjes, maar zouden zich beter eens in de materie verdiepen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Afval is big business
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Probleem met de PMD-zakken is dat het recyclagecircuit totaal anders is. Uit de PMD fractie komt voornamelijk mengrecyclaat dat niet meer voor voeding geschikt is. Dat brengt meer op, zo simpel is het. Drankproducenten klagen nu al dat ze niet genoeg recyclaat vinden en gaan over tot PET in primaire grondstofvorm, nieuw aangemaakt dus en dat is toch te gek voor woorden.
En zelfs in primaire vorm is het een mengeling van alles en nog wat.
Die pellets komen van producent X,Y en Z maar combineer je X en Z krijg je schommelingen in uw gewicht krijg je wel goed maar is ook niet zo makkelijk als een pure grondstof.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

fluppie schreef:In Nederland zijn die Tickets zeker een week geledig(kan ook nog wel wat langer zijn),ik weet niet hoe dit in Belgie gaat,maar eigenlijk is dit niet veel moeite om een ticket van statiegeld een 7 of 10 dagen inwisselbaar te maken,meeste mensen gaan zeker iedere week winkelen.
Bij de Aldi's in Nederland zijn die alleen de dag van inleveren zelf geldig. En ze vragen er niet naar als je aan de kassa staat met nieuw ingekochte drank. Daar vergeten ze niet om het statiegeld van de nieuwe flessen aan te rekenen.
Jack Daniels schreef:
Funfile schreef: Mag je 2 keer raden wat mensen, die er nu al geen probleem mee hebben om allerlei troep te dumpen, met hun geweigerde flessen gaan doen. Braaf mee naar huis nemen gaat het zeker niet zijn.
Toch geen flessen van 25cent per stuk in de vuilnisbak of op de parking dumpen zeker? Ik kom wel opruimen en incasseren.
En waarom zou het U wél lukken om het statiegeld van flessen, die de machine pertinent weigert, te incasseren ?

Hier probeert er een groepje jongeren uit Nederland zo'n 500 flessen tegelijk in te leveren. Op 5:06 laten ze nog de winkelkar zien met flessen waar ze geen statiegeld meer voor hebben teruggekregen :
https://www.youtube.com/watch?v=hfmfCkyWt70&gl=BE

Uiteraard heeft het geen enkel nut om flessen zo lang te verzamelen (en je moet er ook nog de plaats voor hebben).
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

petrol242 schreef:Dat laatste, is dat ook een argument? Of zegt het iets meer over jou ?
In een discussie is het nu éénmaal zo dat er argumenten en tegen-argumenten aan bod komen. Meningsverschillen zie ik dan ook eerder een verrijking.
Blijkbaar kan er niet van mening worden verschild zonder meteen als vadsige, verzuurde Francken-fan te worden weggezet ;)
iceke schreef:2 patekes in een kartonnen doos tov in een plastic bakje
100g charcuterie in een papierke tov 200g in een plastic schaaltje
[disclaimer: niet specifiek tegen u bedoeld]
Vlees, dat is nu eens een milieu-onvriendelijk en ethisch laakbaar consumptiegoed.
Veel mensen met kinderen hier? Je weet wel, die doorslagjes van jezelf die ook nog eens een Westerse voetafdruk van jewelste zullen nalaten, ongeacht of ze braaf hun PET-flessen terug naar de supermarkt brengen.
En reizen jullie vaak? Jaarlijks een paar hectoliters kerosine verstoken om te kunnen zeggen dat je <random exotische bestemming> hebt gezien?

Laat ons eens kijken welke impact die keuzes hebben, de hele statiegelddiscussie verbleekt er gewoon bij. Voor alle duidelijkheid: vrijheid blijheid, maar dat men dan ook niet met een hypocriet vingertje komt zwaaien over iets wat in Vlaanderen dankzij een efficiënt ophaalsysteem een non-probleem is.
Dizzy schreef:U voelt zich niet aangesproken maar bevestigt al direct mijn belangrijkste punt, kortzichtig egoïsme. Bedankt daarvoor.
Graag gedaan. Of mijn egoïsme zo kortzichtig is, weet ik niet:

https://www.demorgen.be/opinie/zwerfvui ... -b4e81dcd/

"Invoering van dit statiegeld hééft een stevige impact op onze levens. Want ook onze vrije tijd is geld waard, volgens economen zelfs gelijk aan ons arbeidsinkomen. In plaats van die extra huishoudelijke taken zouden we ons dus productiever kunnen bezighouden."

"Het verwijderen van zwerfvuil kost jaarlijks ongeveer 60 miljoen euro. Dit klinkt heel wat, maar is minder dan 10 euro per inwoner. Ja, zwerfvuil is vervelend. Maar de tijdsbesteding van het inzamelen en binnenbrengen van drankverpakkingen zal voor ieder jaarlijks ettelijke uren zijn, tegen een kost hoger dan 10 euro. Ik laat diepere analyse over aan arbeidseconomen. Natuurlijk moet zwerfvuil maximaal worden vermeden, via sensibilisering, nudging en repressie, maar voor propere straten en bermen ben ik nog steeds bereid om jaarlijks 10 euro via belastingen te betalen."

"Het sorteren en recycleren kunnen we als ingenieur efficiënter concipiëren. Onze industrie heeft een performant scheidingssysteem op poten gezet, waarbij gemengd afval (pmd) gescheiden gerecycleerd wordt aan lagere kosten.

Statiegeld lijkt dus een serieuze overkill om alleen zwerfvuil tegen te gaan. Het zou er wél voor kunnen zorgen dat minder materiaal verloren gaat. Moest statiegeld 100 procent performant zijn, zou de selectief opgehaalde fractie met bijna de helft stijgen. Over voorspellingen van de effectiviteit van zo'n systeem kan ik geen becijferde uitspraak doen.

Andere mogelijkheden voor het maximaliseren van de selectieve inzameling zijn een duidelijkere indicatie van pmd-fractie op verpakkingen zelf, een absoluut verbod op pmd-verpakkingen in restafval en meer gescheiden vuilbakken (blauwe-gele-groene, u kent ze wel) op publieke plaatsen."

"We hebben een afvalprobleem. Ja, er zijn wereldwijd problemen met plastic in de oceanen, onorthodoxe recyclage en verbranding. In Vlaanderen hebben wij daar echter een geringe bijdrage toe, dankzij ons efficiënte inzamelsysteem. Om ons (belasting)geld in de strijd voor schone oceanen maximaal te laten renderen, zouden we dus beter investeren daar waar het ertoe doet, met name in Zuidoost-Azië, waar het gros van het oceaanplastic vandaan komt."
Jack Daniels schreef:WTF? Tuurlijk hoef je niks te vragen. Als ik aan de kassa kom vraagt de kassier of ik kaartjes of bonnetjes mee heb. De standaard vraag die ELKE kassier stelt.
Misschien dat ze dat bij Colruyt vragen, maar elders werkelijk nooit. Wel of je de bonnen van hun spaaracties wilt, maar dat is het dan ook. Bij de meeste supermarkten hebben kassiers/ters daar gewoon geen tijd voor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Toen ik daarstraks aan de automaat op het werkt stond dacht ik... ow, misschien moet ik binnenkort m'n leeggoed mee naar huis nemen in plaats van het hier in de specifieke containers te deponeren (hebben we als bedrijf toch mooi geinvesteerd in gescheiden afval). Dit zal wel niet het enige voorbeeld zijn wat aangeeft hoe absurd het systeem is :bang:

Nu ja, we moeten onze levenswijze aanpassen... als ik de diverse topics er hier op nalees gaan we ons 100 jaar terug in de tijd katapulteren terwijl we het heus niet slecht doen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wel, nagel op de kop in dat artikel van De Morgen... Ik was vanmiddag ook aan het denken dat ondanks al onze persoonlijk goeie inspanningen het in andere landen nog steeds bon ton is om bij elk iets wat je koopt een plastic zakje te geven. Ver moeten we daar niet voor gaan. Dat de EU koploper wil zijn in recyclage daar sta ik 100% achter, maar misschien ook eens beginnen met landen en werelddelen waar men nog niet aan recyclage doet? Als ik soms beelden zie van armere landen dan denk ik, die leven puur in een plastic soep. Daar is totaal geen bewustmaking van wat plastic en vervuiling kan aanrichten.

Ik volg Petrol242 wel als hij zegt, dan komt er meer terug in het circuit zonder nieuwe grondstoffen te moeten gebruiken. 100% akkoord, maar dan kom ik terug op: als iedereen deftig recycleert is dat ook het geval. Ik ken nog steeds mensen die afval uitbuiten. De blauwe zak vanbuiten vol hangen met melk kartons, en de binnenkant volstompen met iets wat er niet in mag. Nog erger, alles gewoon in de bruine zak gooien want ik doe niet mee aan die mottige hype. Gaat statiegeld dat plots oplossen? Denk het niet.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

r2504 schreef:Toen ik daarstraks aan de automaat op het werkt stond dacht ik... ow, misschien moet ik binnenkort m'n leeggoed mee naar huis nemen in plaats van het hier in de specifieke containers te deponeren (hebben we als bedrijf toch mooi geinvesteerd in gescheiden afval). Dit zal wel niet het enige voorbeeld zijn wat aangeeft hoe absurd het systeem is :bang:

Nu ja, we moeten onze levenswijze aanpassen... als ik de diverse topics er hier op nalees gaan we ons 100 jaar terug in de tijd katapulteren terwijl we het heus niet slecht doen.
Wel, het is eigenlijk beter om zelf iets mee te brengen om je koffie in te doen, dan die bekers met een plasticlaag in.

Hier op het werk doen we ook aan gescheiden ophaling, maar proberen ze toch ook om mensen te motiveren een beker mee te brengen - minder afval. Ok, het is hier een pure kostenkwestie, maar het afval standpunt is evenzeer correct.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Neen, veel mensen zijn gewoon tegen verandering en zeker als ze er zelf moeite voor moeten doen. Alle onzin is dan goed om die egoïstische reflex goed te praten.
Ik heb nooit een probleem gemaakt van de blauwe en roze zak... je argument is dan ook onzin.

Ik heb wel een hekel aan het feit dat ik weeral moet opdraaien voor enkelen die het verprutsen.

Los het probleem dus op bij de bron... en dat zijn de mensen die hun vuilnis dumpen, niet de mensen die netjes sorteren :nono:

(idem in het verkeer... omdat een gek zich dood rijdt tegen 130 km/u op een landelijke weg gaat men de snelheid verlagen van 70 naar 50 km/u, en dan komen een aantal mensen hier ook nog eens hoera roepen en iedereen veroordelen die eens 55 km/u rijdt :bang: )
Alé, omdat JIJ een blauwe en roze zak gebruikt/steunt is een algemeen argument onzin :nono:

Men moet uiteindelijk naar algemene maatregelen grijpen omdat sommige mensen niet willen luisteren/veranderen zonder enige dwang. Het is net door mensen die gewoon hun foute mentaliteit willen verderzetten dat anderen er inderdaad voor opdraaien. Is het dan niet wraakroepend dat net diegene die het probleem grotendeels veroorzaken klagen over de maatregelen?

Mensen die netjes sorteren kunnen even goed veel plastic netjes gebruiken om hun waren in te vervoeren. Sorteren is goed maar lost OOK niet alles op, gaan we sorteren hier nu voor afvallen?

OFF-TOPIC:Er wordt trouwens niemand veroordeeld die 55 rijdt maar er is wel weinig medelijden met mensen die zagen over hun zoveelste boete in een land waar de pakkans zeer laag is. Moeten we dan ook medelijden hebben met mensen die vergeten te sorteren of hun afval in bermen "vergeten".

@Ulixes: Verwijderen van zwerfvuil kost nu 60 miljoen euro maar als je ziet hoeveel er na die 60 miljoen nog ligt dan is dat bedrag onvoldoende. Er is trouwens nog een andere kost, de kost van de schade door het afval dat niet verwijderd wordt. Een koe die bijvoorbeeld sterft door het eten van afval, vissen die vol plastic zitten,...

Statiegeld heeft een impact maar laat ons ook niet overdrijven. Nu al leveren we flesjes af bij de colruyt. Dat kost amper tijd/moeite. Ik deponeer de doos bij de ingang en krijg een bonnetje dat afgetrokken wordt bij het verlaten van de winkel, dat kost amper tijd. Men wint veel meer tijd door Collect & Go te gebruiken.

Dat het vooral anderen zijn die vervuilen maakt onze vervuiling niet minder. Het milieu en klimaat laat zich echter niet in dergelijke artificiële grenzen opsluiten. Het is onze collectieve verantwoordelijkheid. Vandaag een artikel in de krant over de vervuiling van de middellandse zee, zeer interessant en niets te maken met Azië:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180607_03550839
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

devilkin schreef:
Hier op het werk doen we ook aan gescheiden ophaling,
Is het echt zo abnormaal dat een bedrijf zich houdt aan zijn verplichtingen dat dit steevast moet vermeld worden?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:Toen ik daarstraks aan de automaat op het werkt stond dacht ik... ow, misschien moet ik binnenkort m'n leeggoed mee naar huis nemen in plaats van het hier in de specifieke containers te deponeren (hebben we als bedrijf toch mooi geinvesteerd in gescheiden afval).
Zo zal het dus niet zijn. Als er een automaat staat die verpakkingen met statiegeld verkoopt, dan zal er ook een moeten staan om die verpakkingen terug te nemen en het statiegeld uit te betalen. Verkooppunten moeten de verpakkingen ook terugnemen, dat is het basisprincipe...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Ik was vanmiddag ook aan het denken dat ondanks al onze persoonlijk goeie inspanningen het in andere landen nog steeds bon ton is om bij elk iets wat je koopt een plastic zakje te geven.
Op zich ook een beetje absurd... vroeger hergebruikte ik die zakjs voor m'n vuilbakje in de keuken... nu koop ik dus zelf plastic zakjes hiervoor.
devilkin schreef:Wel, het is eigenlijk beter om zelf iets mee te brengen om je koffie in te doen, dan die bekers met een plasticlaag in.
Ik had het niet over koffie (drink ik trouwens niet), wel over een flesje frisdrank... of moet m'n werkgever (of eender welke kleinhandel) nu ook een machine plaatsen voor het leeggoed ?
Dizzy schreef:Men moet uiteindelijk naar algemene maatregelen grijpen omdat sommige mensen niet willen luisteren/veranderen zonder enige dwang.
Nee, dat moet men niet... dat is pure gemakzucht van de overheid !

In een klas sla je toch ook niet ieder kind tegen z'n kop omdat er één stout is geweest :bang:
Dizzy schreef:Het is net door mensen die gewoon hun foute mentaliteit willen verderzetten dat anderen er inderdaad voor opdraaien. Is het dan niet wraakroepend dat net diegene die het probleem grotendeels veroorzaken klagen over de maatregelen?
Nee, het is wraakroepend dat mensen die wel hun best doen om te sorteren en recycleren weeral gestraft worden met een ganse rompslomp.
Didymus schreef:Zo zal het dus niet zijn. Als er een automaat staat die verpakkingen met statiegeld verkoopt, dan zal er ook een moeten staan om die verpakkingen terug te nemen en het statiegeld uit te betalen.
Lol... jij gelooft ook nog in Sinterklaas denk ik :roll: Geloof je nu echt dat er naast iedere drankautomaat bij je werkgever, in het treinstation, aan een bushalte, in een school, op de luchthaven, ... een automaat gaat komen om verpakkingen terug te nemen :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”