on4bam schreef:Non-refundable.
Neen, non-refundable betekent enkel dat je het niet vrijwillig kan laten terugbetalen. Op het moment dat Ethiopian de vluchten geannuleerd heeft werd het ticket refundable zonder kosten.
on4bam schreef:Volgens alle info op hun site hadden we beter verleden jaar gewoon op de website bij Coronainfo op "request refund" geklikt. Die knop is nu weg en aangezien we aanvaard hebben dat het ticket "open" werd gezet worden de tickets niet terugbetaald.
Als het effectief een open ticket is blijft de terugbetaalbaarheid verworven, ook als je "aanvaardt" dat het een open ticket is, whatever that means. Pas als je een voucher aanvaardt gaat dat verloren.
Eerlijk gezegd vrees ik wel een beetje dat men met "open ticket" eigenlijk "voucher" bedoelt. Dat je het ticketnummer niet meer kan vinden versterkt die vrees, zelfs met die uitleg van verschillende reservatiesystemen.
on4bam schreef:Ter info, tot net voor de voorziene vertrekdag bleven de mails maar komen dat de vluchturen "aangepast" werden, vluchten die niet doorgingen. Ze stuurden nooit een mail dat de vlucht geannuleerd was (op aanraden van "legal" waarschijnlijk).
Ja nee, dat maakt niet uit. Er zijn andere betrouwbare bronnen die de annulering kunnen aantonen, even aanvaardbaar als bewijs. Trouwens, mocht je een chargeback doen (zie hieronder) moet de maatschappij net kunnen aantonen dat alle vluchten WEL doorgegaan zijn.
on4bam schreef:Wat ons rest is ofwel voor 31/12 toch reizen op de voorziene route... not happening of, maar dat is minder duidelijk de ticketprijs gebruiken voor nieuwe tickets naar een andere bestemming. Helaas is dat met Ethiopian niet voordehand liggend.
Ik zou zeggen chargeback, maar als het Visa/Mastercard was ben je te laat (en dat weet Ethiopian ook). Als het AMEX was mag je nog steeds een dossier indienen. PayPal misschien ook nog (ben niet zeker)?
Anderzijds, als het een open ticket is, mag je dat in principe gebruiken op een andere maatschappij waarop Ethiopian kan ticketen, TENZIJ ze een voorwaarde gemaakt hebben dat dat niet mag (maar opnieuw, dat is dan geen echt open ticket). Gezien ze lid zijn van Star Alliance kan je in principe op Brussels Airlines boeken. Tot zover het goede nieuws.
Het slechte nieuws is dat je wel fares gaat vinden, maar quasi geen goedkope fares met die methode, want goedkope Economy of Business tickets willen luchtvaartmaatschappijen enkel via hun eigen kanalen verkopen en niet via een andere maatschappij, zelfs niet binnen de Alliance. Reden: de verkopende maatschappij mag - itt een reisagent - het geld op hun eigen rekening bewaren tot de vluchten effectief uitgevoerd zijn (de vliegende maatschappij mag de verkopende maatschappij pas "factureren" na het uitvoeren van de vluchten) en de commissie die de verkopende maatschappij mag rekenen is ook niet min. Duurdere flexibele fares, die willen ze wel verkopen via andere maatschappijen en die ga je dus wel vinden. Het nog slechtere nieuws is dat je dat op de website van Ethiopian wellicht niet gaat kunnen en je dus call center moet bellen en 2 zaken moet vragen die ONGELOFELIJK complex zijn voor hen: een ticket volledig boeken op een andere maatschappij met een Ethiopian ticket nummer EN dan omruilen uit hun oude reservatiesysteem. Je kan het altijd proberen, maar de sterren staan niet in de juiste richting. Mocht het toch lukken, laat mij dat dan weten want dan zijn er nog enkele adviezen die ik je moet geven om drama's te vermijden.
Wanneer het ticket vervalt op 31 december moeten ze u trouwens nog altijd de taksen terugbetalen (maar niet de YQ/YR "fuel surcharge" doorgaans, zie fare rules) want dat zijn dan taksen die zij niet hebben moeten betalen, maar dat zullen ze ook wel al eens kunnen "vergeten".