Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee, radiatorkraan staat gewoon volledig open. Ondertussen is het geluid weg :banana:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Geen CI+-module, Geen CI+-module, Geen CI+-module,... :bang:.
Mijn grootmoeder kreeg een tijd geleden een brief van Telenet dat analoog verdwijnt, inmiddels geweten uiteraard. Ze keek nog met een oude CRT naar tv via gewoon kabel.
Telenet zegt, bij het uitschakelen van analoog gaat niks veranderden met een recente tv (alle, zo stond het letterlijk in hun persberichten he... ). Dus voor nieuwjaar hebben de kinderen samengelegd voor een nieuwe tv.
Het "probleem" is nu dat de tv alle digitale posten ook vind (op zich niet erg) en deze standaard eerst toont. Voor naar analoge tv te gaan is het via een menu, wat lastig uit te leggen is. Dus op zowat alle posten zelfs de regionale bovenstaande melding.
Digitaal voorlopig verbergen ging precies niet, toch niet gevonden. Dan maar met favorieten gewerkt met de analoge kanalen, wat eenvoudiger uit te leggen was.
Ik heb speciaal gekeken voor een tv met CI+ module, dus in het ergste geval kan tv met een kaartje wel, maar liever niet eigenlijk, fat ze het slot er maar afhalen. Er zijn genoeg toestellen met digitale tuner zonder CI+ module die ze anders op zwart gaan zetten.

De komende dagen nog eens passeren als de eerste frustratie weg is en eens zien welke free to air digitale kanalen er zijn. HD is niet van belang.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

laptop van het werk die automatisch verbinding maakt met het netwerk van het werk bij het opstarten en het nodig vindt om bepaald 192.168.1.x adressen te routeren naar het interne LAN van het werk ipv dit lokaal op mijn eigen netwerk te laten. Gevolg, verschillende toestellen onbereikbaar.
Toch wel wat uren achter liggen zoeken voor ik de exacte oorzaak gevonden had.

Eigen netwerk dan maar verzet naar 192.168.2.x, wel even zoet geweest met alle ip's terug te configureren en Home assistant opnieuw in te stellen op VM. Uiteindelijk alles in treug in orde, maar toch wel wat werk aan gehad :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:De komende dagen nog eens passeren als de eerste frustratie weg is en eens zien welke free to air digitale kanalen er zijn. HD is niet van belang.
Die frustratie had je jezelf kunnen besparen, indien je (als dagelijkse Userbase bezoeker) de info had gelezen, die hier al uitgebreid werd besproken :wink: .
In het kort komt het erop neer dat je - mits ingeven van de juiste paramaters voor het "Compact Signaal" (290MHz/netwerk ID 32) - zonder CI+ kaartje 23 "vrij te ontvangen" TV zenders kan vinden (waarvan 3 in HD), en 39 radiozenders.

De volledige lijst voor jouw regio is te vinden (na ingave postnummer) op: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... n-telenet/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

philippe_d schreef: In het kort komt het erop neer dat je - mits ingeven van de juiste paramaters voor het "Compact Signaal" (290MHz/netwerk ID 32) - zonder CI+ kaartje 23 "vrij te ontvangen" TV zenders kan vinden (waarvan 3 in HD), en 39 radiozenders.
Idd, in de praktijk heb ik ook gemerkt dat die 290/32 uiteraard nog lang niet bekend is bij de TV-fabrikanten, en je met 2019/2020 TV modellen nog steeds de 322/22 voorgeschoteld krijgt als default voor de digitale tuning bij selectie "Telenet", wat niet bepaald een leuke kijkervaring gaat opleveren als je geen CI+ module hebt en de frequentie en ID niet aanpast.

Op de TN webpagina's staat het eigenlijk wel allemaal goed uitgelegd, maar je moet je er toch even in verdiepen om te begrijpen wat precies het verschil is tussen de twee frequenties en ID's en welke je moet kiezen voor welk scenario. Zeker voor iemand die zich niet regelmatig met dit soort zaken bezig houdt gaat is het wel even achter de oren krabben met een "vroeger was het toch allemaal veel eenvoudiger"-beleving.

Ik verwacht dat vragen hierrond de komende maanden nog regelmatig gaan terugkomen hier.
sky schreef:Gevolg, verschillende toestellen onbereikbaar.
Idd, nooit identieke subnets hanteren aan beide kanten van een VPN.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik ben geen Telenet klant, ik heb dan ook geen nut in het opvolgen van die topics tenzij ik er eens toevallig passeer :) de tv kende Telenet dus de settings stonden ingevuld en het was de eerste tv met digitale tuner die ik configureerde, ik dacht dat die dingen slim genoeg waren locked zenders te verbergen. Niet dus.

Manmanman, de spamfilter van Outlook is stuk zeker? 9 spammails al vandaag gewoon in inbox. Pakketjes waar geen verzendkosten voor betaald zijn, "gratis producten", een of ander medium,... Sinds een maand is het abnormaal, voordien kreeg ik niks of eens een per maand...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

MClaeys schreef: Manmanman, de spamfilter van Outlook is stuk zeker?
Als je wil veranderen, je kan mailmigratietools (ict scrabble?) gebruiken die reclame maken via spam. Soms vraag je je niet af hoe die aan de adressen komen... (bij 1 vorige werkgever was het gewoon via cd op tweedehands... marketingmanager had het licht gezien en zal niet op eigen kosten gekocht zijn)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:Manmanman, de spamfilter van Outlook is stuk zeker? 9 spammails al vandaag gewoon in inbox. Pakketjes waar geen verzendkosten voor betaald zijn, "gratis producten", een of ander medium,... Sinds een maand is het abnormaal, voordien kreeg ik niks of eens een per maand...
Inderdaad sinds nieuwjaar krijg ik dagelijks zo'n tien mails binnen op m'n TN account... BOL.com, NMBS, Carrefour, Delhaize, … allen geven ze plots 500 euro cadeau :nono: Geen idee waarom zowel TN als Outlook er plots niet meer in slaagt deze rotzooi tegen te houden.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

als ze hetzelfde voorhebben als mij... dan is dat omdat verschillende dns blacklists IPs van resolvers zijn gaan blokkeren.
tot vorig jaar nooit last van gehad, en nu meerdere servers waarbij (op willekeurige momenten) de DNS blacklists geen results meer geven,
wegens te drukke resolvers om de query naar de blacklists te doen.

ik heb wel nog meerdere andere manieren om span tegen te houden en dat werkt vrij goed, maar ik merk toch ook dat er weer wat meer doorheen komt nu :(
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Irritante chauffeurs die het nodig vinden om de busstrook te gebruiken om de andere chauffeurs rap te kunnen voorbijvlammen, en zich dan tussen het bestaande verkeer gaan wringen (ahja, want dan moeten ze toevallig wel dezelfde richting uit...)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

Werkgerelateerd : Klanten die u niets aanbieden om te drinken terwijl ze met een lekkere koffie voor u staan en meevolgen. Vooral 's morgens :)
Ook in de hete zomer komt dit voor. Zo onbeleefd vind ik dat.

Als er bij mij iemand iets komt doen, is m'n eerste vraag of dat ze iets willen drinken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

philippe_d schreef: Die frustratie had je jezelf kunnen besparen, indien je (als dagelijkse Userbase bezoeker) de info had gelezen, die hier al uitgebreid werd besproken :wink: .
De frustratie bleef, vanalles van combinaties getest, zelfs stappenplan van de site gevolgd voor haar tv van de site van Telenet, enkel analoog te vinden dan. Binnenkort nog eens een poging.
Bijlagen
IMG_20200109_180237~3.jpg
IMG_20200109_180619~3.jpg
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

technieker schreef: Als er bij mij iemand iets komt doen, is m'n eerste vraag of dat ze iets willen drinken.
Koffie (en zeer uitgebreid aanbod onkruid voor in warm water) staat hier op <2m van ntp :angel: In de zomer moet je het wel met water doen (al dan niet met vegetariervoeding), zelden iets anders in huis. Als je voor thee kiest, raad ik aan om het woordje lipton niet uit te spreken, we zitten zeer kort bij de kerk en sta niet in voor de gevolgen :angel:
Area57
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:
philippe_d schreef: Die frustratie had je jezelf kunnen besparen, indien je (als dagelijkse Userbase bezoeker) de info had gelezen, die hier al uitgebreid werd besproken :wink: .
De frustratie bleef, vanalles van combinaties getest, zelfs stappenplan van de site gevolgd voor haar tv van de site van Telenet, enkel analoog te vinden dan. Binnenkort nog eens een poging.
Waarom gebruik je 298.000 kHz i.p.v. de voorgeschreven 290.000 kHz ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

290000 ook getest, verschillende combinaties. Gewoon niet altijd foto gemaakt. De 298000 stond in een ander topic dacht ik, vandaar. De 290000 ook + in de manual van Telenet. Maar dan vind hij geen digitale dus. Wel eenvoudiger te bedienen nu voor haar dus voorlopig dan maar zo.

Mijn nonkel is de enige in de familie met Telenet digitale tv, als hij een CI+ kaart gaat halen bij Telenet (geen activatiekost dan voor een vinkje aan te klikken), gaat dat dan werken bij men grootmoeder? Ze kan de digitale namelijk wel ontvangen (met andere settings), gewoon niet decrypten.


Hier ook een assortiment aan drinken voor wie iets komt doen. In de zomer ligt er zelfs vanalles in de frigo voor als de facteur pakketjes moet brengen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Niet zozeer een "frustratie", maar eerder "wie heeft dit in godsnaam uitgevonden":

We nemen een nieuwe VDSL aansluiting in dienst. De lijn wordt geactiveerd op een nog aanwezige NTP van een aansluiting die we een tijd geleden uit dienst hebben gezet.

Komt de technieker binnen: Bekijkt de aanwezige aansluiting , en zegt ik moet uw NTP vervangen. Ik verbaasd, maar goed zal wel procedure zijn zeker?...

Technieker haalt NTP uit zijn tas, haalt er de cover af, verwijderd de cover van de aanwezige NTP, en zet er de "nieuwe" cover op... :?:

Wat blijkt: ze moeten alle NTP covers waar nog een oude "Belgacom" vermelding op staat vervangen door eentje met het Proximus logo..
Voor de goede orde: het "binnenwerk" is niet vervangen!!

Zodra ik bekomen was van de verbazing en de erop volgende lachkramp wist de man me ook nog te vertellen dat ze al in heel wat locaties geweest waren énkel om die covers te vervangen.....

te gek voor woorden toch..
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Kleinkinderen legden samen voor een nieuw gsmetje voor de grootmoeder. Een modelletje goed voor oudere mensen, grote knoppen, no nonsense, luid, etc... Ideaal.

Jammer genoeg is bellen zelf te stil voor haar, niet handig dus (het is normaal volume, maar toch wat stil voor iemand wat ouder).
Alles netjes weer in verpakking, terug naar winkel. "verkoop maar online" is het antwoord. Ik wist meteen weer waarom ik tegenwoordig alles online koop.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Toen ik nog de digitaal FTA ontving had ik soms ook problemen om ze te vinden. Dit door wellicht instraling van andere toestellen.


Die CI+ kaart zou inderdaad moeten werken als de TV dat ondersteunt en er geen compabiliteitsproblemen zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

MClaeys schreef: Mijn nonkel is de enige in de familie met Telenet digitale tv, als hij een CI+ kaart gaat halen bij Telenet (geen activatiekost dan voor een vinkje aan te klikken), gaat dat dan werken bij men grootmoeder? Ze kan de digitale namelijk wel ontvangen (met andere settings), gewoon niet decrypten.
Ja. Hou er rekening mee dat in de eerste twee weken na aanschaf van de module alle betaalzenders open staan, inclusief de 8xx, wat je oma misschien wilt besparen. Als nonkel al betaalt voor die zenders dan blijven ze ook op de CI module open staan. Bovendien zal er heel wat meer aanbod zijn dan op het analoge of compacte signaal, wat al dan niet gewenst is voor mensen die het liever eenvoudig houden of een beperkt aanbod met enkel de Vlaamsche zenders gewend zijn.

Nochtans is het wel bizar dat je de zenders niet kan vinden op 290/32. Bij mij is dit nog nooit voorgevallen en ik denk dat die CI oplossing overkill is. Ik zou
1) coax eens uithalen, nakijken of het er nog goed uitziet, reinigen en weer insteken langs beide kanten - nakijken of er vroeger nooit een of andere filter geïnstalleerd werd om de ruis op het analoge signaal te verminderen
2) de laatste firmware op de TV zetten. Wi-Fi zal er wel niet zijn, dus via hotspot op je smartphone of via USB stick.
3) volledige factory reset (NA de firmware upgrade) en dan opnieuw proberen met de instellingen van TN (290 en niet 298) - ik heb zelf ook al talloze factory resets moeten doen om dit uiteindelijk werkend te krijgen
4) let op dat je niet toelaat dat hij satelliet tuning gaat doen en laat ook niet toe dat hij kabel analoog tunet

Als het nog niet lukt en oma is geen zwartkijker kan je in principe contact opnemen met TN om een oplossing te vinden. Naar ik vernomen heb hebben de reps nogal wat vrijheid om mensen te helpen van het analoge signaal af te stappen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

CCatalyst schreef:Als nonkel al betaalt voor die zenders dan blijven ze ook op de CI module open staan.
Dat is natuurlijk niet zo. Als hij betaalzenders heeft op zijn CI-module, tv-box of digicorder, dan blijven ze enkel dààr open staan. Op de nieuwe CI-module gaan ze na die 14 dagen automatisch op zwart.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

phil48 schreef: Dat is natuurlijk niet zo. Als hij betaalzenders heeft op zijn CI-module, tv-box of digicorder, dan blijven ze enkel dààr open staan. Op de nieuwe CI-module gaan ze na die 14 dagen automatisch op zwart.
I stand corrected. Ik dacht dat zo'n pakketten gedeeld werden in het hoofdabonnement, de enkele keren dat er een of andere betalende Prime actief was stond dit op beide digicorders open (die van de man en die van de vrouw des huizes), maar het kan dat dit niet klopt, geen ervaring met de aankoop hiervan. Des te beter dan voor MClaeys.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

CCatalyst schreef:1) coax eens uithalen, nakijken of het er nog goed uitziet, reinigen en weer insteken langs beide kanten - nakijken of er vroeger nooit een of andere filter geïnstalleerd werd om de ruis op het analoge signaal te verminderen
Ik neem aan dat hij dan ook geen digitale posten zou vinden bij een volledige scan? Want dat deed hij wel.
CCatalyst schreef:2) de laatste firmware op de TV zetten. Wi-Fi zal er wel niet zijn, dus via hotspot op je smartphone of via USB stick.
Is gebeurd, leek me eerst niet nuttig maar Telenet CI+ kan vanaf een bepaalde firmware dus bij initialisatie meteen gedaan, firmware was out of the box wel voldoende maar toch.
CCatalyst schreef:TN (290 en niet 298) - ik heb zelf ook al talloze factory resets moeten doen om dit uiteindelijk werkend te krijgen
De 298 kwam uit een ander topic, maar dat was maar nadatbde stappen van Telenet zelf (https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... r8/Verder9) niet het gewenste resultaat gaven. Als ik "zoek enkel digitaal" selecteer in die range vind hij zelfs niks.
CCatalyst schreef:4) let op dat je niet toelaat dat hij satelliet tuning gaat doen en laat ook niet toe dat hij kabel analoog tunet
Sateliet is afzonderlijk in te stellen op het toestel gelukkig. Analoog doet hij sowieso tenzij je instelt om enkel digitaal te zoeken, dan zijn er echter geen zenders.


Ze willen (nog) niet dat ik Telenet er voor contacteer, want ze betaald nu een 200 Euro per jaar voor kabel en als je bij Telenet tv kijkt op hun site is het 27,59 per maand. Kabelabonnement staat wat weggestoken maar leg dat maar eens uit :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

MClaeys schreef: Ik neem aan dat hij dan ook geen digitale posten zou vinden bij een volledige scan? Want dat deed hij wel.
Dat dacht ik vroeger ook maar een kabel met slecht contact of slechte terminatie kan voor de gekste dingen zorgen waarbij A op frequentie X wel werkt en B op frequentie Y niet. De kans is weliswaar klein dat het hieraan ligt, maar ik raad altijd aan van dit eens na te kijken voor de tijd dat het maar kost. Check ook of er nog een filter van vroeger hangt oid.
MClaeys schreef:De 298 kwam uit een ander topic, maar dat was maar nadatbde stappen van Telenet zelf
LG? Taal/land instellingen zijn toch correct en je hebt effectief eerst voor "Telenet" gekozen voor de frequentie in te vullen?

Ik zou ook eens proberen met de optie "Andere operators". Dat is niet de juiste instelling ("Telenet" is effectief de juiste IME) maar je weet nooit of LG onder "Telenet" misschien enkel maar de 322/22 klasseert en niet de 290/32.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Inderdaad, ik kon Telenet kiezen in de menu, wat ik ook deed. Daarna kan je dan de parameters instellen zoals in de afbeelding hierboven. Ik zal volgende keer eens Andere Provider proberen. Momenteel heeft ze al haar posten alvast analoog dus ik blijf er even af nu (ik kom altijd prutsen aan haar toestel als Meus begint en daar kijkt ze te graag naar :p ). Binnenkort gaat het dan toch moeten als de analoge zenders er uit vliegen :) . Tnx voor de tip.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

MClaeys schreef:Dan maar met favorieten gewerkt met de analoge kanalen, wat eenvoudiger uit te leggen was.
Toevallig een Smart TV van Philips?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Ik moet mijn vorige post omtrent een verbod op luidruchtige alarmen nog eens herhalen want het is weeral urenlang luisteren naar één of ander alarm in de verte.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8275
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

cptKangaroo schreef:Ik moet mijn vorige post omtrent een verbod op luidruchtige alarmen nog eens herhalen want het is weeral urenlang luisteren naar één of ander alarm in de verte.
Een vraag waar ik al een tijdje mee zit is of er een methode is om min of meer te kunnen zeggen van waar (dus uit welke richting) een bepaald geluid uit de verte komt, dit zonder peperdure apparatuur? Op de graad juist hoeft niet, maar toch een methode waardoor je naar het geluid kan wijzen en het komt dan ook effectief uit die kanten?

Want een enkel alarm dat op enige afstand is lijkt hier soms uit alle richtingen te komen, zeker als het geluid weergalmt op gebouwen. Ook met trucjes als "stap in de richting dat het luider wordt" raak je hier niet ver, want eerst is het bv luider in die richting en 10 sec later is het door de weergalming plots luider in een andere richting, en uiteindelijk stap je in rondjes!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

JamesEarlGray schreef:
MClaeys schreef:Dan maar met favorieten gewerkt met de analoge kanalen, wat eenvoudiger uit te leggen was.
Toevallig een Smart TV van Philips?
LG
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

2 weken wachten op pc onderdelen, ben zoiets niet meer gewoon :oops: :?
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

CCatalyst schreef:Een vraag waar ik al een tijdje mee zit is of er een methode is om min of meer te kunnen zeggen van waar (dus uit welke richting) een bepaald geluid uit de verte komt, dit zonder peperdure apparatuur? Op de graad juist hoeft niet, maar toch een methode waardoor je naar het geluid kan wijzen en het komt dan ook effectief uit die kanten?
Schelpen rond je oren maken met je handen kan misschien al een stukje helpen? Klinken weerkaatsingen mogelijk wat scheller of juist niet?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

cptKangaroo schreef:Schelpen rond je oren maken met je handen kan misschien al een stukje helpen?
Of beter, dit systeem.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Een spookrijder tegengekomen op de N31 daarnet. Geldt dit als frustratie van de dag?
Wel creepy hoor... :cry:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

De combinatie van een sirene (dus een wisselende frekwentie) en reflecties in stedelijke omgeving maakt het extra moeilijk om de bron te lokaliseren.
Je kan inderdaad proberen om je gehoor te richten met "oorschelpen" of met technische hulpmiddelen. Maar dan kunnen de reflecties je nog altijd bedriegen.
In mijn studententijd hebben we ooit eens richtmicrofoon "gebouwd" op basis van de paraboolschelp van een straalkacheltje.
Zoiets dus:
Afbeelding

Maar de enige echte oplossing is volume meten op verschillende locaties : dus een raster maken en op basis van de metingen krijg je een heatmap. Dat is veel werk en in de praktijk is het resultaat dan dikwijls dat de bron zich ergens in een gebouwenblok zit waar je niet bij kan.

Nog erger is wat ze in Lanaken meemaken: een laagfrequente brom.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11/15 ... geluidsov/
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

24.10.19 een boete ontvangen van 75 Euro ontvangen, te betalen voor 16/11.
Ik reed 48 in een zone 30, gecorrigeerd 42 (om 06u37). Ik wist niet dat het daar zone 30 was, het was veel te ver om even te gaan kijken, dus betaald want je krijgt erg weinig tijd om te betalen en als je aanvecht stellen ze u toch in het ongelijk... Verbijten dus.

Vandaar 23/01 een brief ontvangen dat de boete ongeldig was. Het automatische bord van 30km/uur was niet in werking op dat uur + niet zichtbaar wegens begroeiing...
2 opties:
- Nog niet betaald, inloggen op verkeersboetes.be en aanvechten
- Wel betaald, inloggen op verkeersboetes.be en hopen dat FOD justitie beslist om terug te betalen want ja, betalen is schuld bekennen :bang:
Optie 3 zijn ze vergeten, u boete staat geregistreerd als betaald, het is niet meer mogelijk in te loggen op de site of te betwisten :bang: :bang:

Morgen helpdesk bellen, op hoop van zegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:Ik wist niet dat het daar zone 30 was, het was veel te ver om even te gaan kijken
Google Streetview ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Street view zijn oude foto's, en niet bekend met die streek dus zelfs op streetview zou ik al niet meer weten hoe ik daar exact gereden heb die dag. Het gaat ook om een led bord, dus op street view valt nie te zien of het aan stond.
Zij waren fout, zone 30 was niet actief dus zelfs al was het bord zichtbaar was ik niet in fout... In mijn ogen moeten ze dan vanzelf terugstorten, nu kan ik er weer achteraan gaan en hopen op wa goodwill...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Uit eigen ervaring : terugbetaald binnen de 10 dagen.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Niet om je te ontmoedigen, maar ik heb vandaag iets gelijkaardigs gehoor.
Iemand had een boete in de bus gekregen. Z'n echtgenote betaalt die. 's Avonds komt die man thuis, ziet die boet en betaalt die ook.
Ze zijn er al 2 jaar mee bezig, en nog steeds geen geld terug gekregen...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bijna van de baan gereden worden door een wild-toeterende taxi, omdat ik weigerde langs de kant te gaan in een fietsstraat, waar hij mij dus sowieso niet mocht inhalen. Als er nu 1 categorie het verkeersreglement zou moeten kennen, zijn het toch wel beroepschauffeurs. :bang:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

axs schreef:Uit eigen ervaring : terugbetaald binnen de 10 dagen.
Ik apprecieer het alvast dat ze het lieten weten (waarschijnlijk omdat het wettelijk moet maar toch). Alleen gaat het van van gefrustreerd op mijn eigen omdat ik bord gemist had naar gefrustreerd naar de staat toe :).
Ik heb gebeld naar de helpdesk van verkeersboetes.be, blijkbaar was automatisch in het systeem geregistreerd dat het toestel fout ingesteld stond en ging het teruggestord worden zonder te moeten aanvechten (niet enkel in Merchtem wist men mij te vertellen).
De dame aan de telefoon kon er geen termijn op kleven maar ik ben al blij dat de fout al in het systeem stond en dus geen actie meer nodig is.
Ze mogen wel wat doen aan de verwoording op hun brief dan, want daar staat dan dat het aan FOD Justitie is om te kiezen of ze wel terugbetalen. Dat wekt frustraties op want het wekt de indruk dat ze ook kunnen beslissen van niet :).

Kortom, gisteren de frustratie van de dag, vandaag niet langer het geval :).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”