Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Vandaag zonnepanelen laten installeren en er dan achter komen dat ik een analoge teller heb die niet kan terug draaien :bang:
Dat zal dan een "slimme" meter worden zeker...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

scherm blijkbaar instabiel terug geplaatst en gevallen op iets scherps...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Manmanman, je mag tot 4 mensen bezoeken, als die mensen ook voor u kiezen, de basisregels blijven afstand houden, masker dragen als dat niet kan, etc... Etc... Tis er niet aan te merken, bezen, knuffels, t passeert allemaal op Facebook :bang:
Ze hadden het beter op een totaalverbod gehouden, mensen kunnen het toch duidelijk niet aan...
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Of met min. 15 man in den tuin samen gezellig aan tafel... :bang:
R3ap4r
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jun 2011, 16:22
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

broke23 schreef:Of met min. 15 man in den tuin samen gezellig aan tafel... :bang:
Die betalen zich nu blauw aan boetes :lol: :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

MClaeys schreef:Ze hadden het beter op een totaalverbod gehouden, mensen kunnen het toch duidelijk niet aan...
Kom kom...
Mensen hebben echt wel het verstand om hier goed mee om te gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Idd, duidelijk
CAC78E62.PNG
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

cadsite schreef:Afbeelding
Precies de hoeveelheid die ik nu ga halen en opstapelen in mijn tuinhuis in afwachting van de volgende golf...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

timmermc schreef:Precies de hoeveelheid die ik nu ga halen en opstapelen in mijn tuinhuis in afwachting van de volgende golf...
Zou het niet logischer zijn om te investeren in een machine om zelf wc papier te maken? ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:Idd, duidelijk
CAC78E62.PNG
Je vergeet nog te highlighten: "We denken dat we ons hiermee aan de maatregelen gehouden hebben" terwijl ze dus duidelijk weten dat het 2 bubbels zijn. Trouwens, de maatregelen zeiden ook duidelijk 'max. 4 bezoekers' (ik laat in het midden hoe absurd dit absolute getal kan zijn) dus tellen konden ze blijkbaar ook al niet :P.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een levering in een cubee automaat ging niet door dus ipv dan dit af te geven in het postkantoor is het afgegeven in een postpunt in een deelgemeente :bang:
Gebruikersavatar
frodo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 maa 2007, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Maandag wil het deurtje van de cubee pakjesautomaat niet openen. Ze proberen het op afstand te openen zonder resultaat. Ze gaan dan een technieker langs sturen om het deurtje te repareren. Een paar minuten later krijg ik bericht dat ik het pakje heb afgehaald. Dit direct gemeld en een dossiernummer gekregen. Gisteren nog eens een mail gestuurd en het antwoord was hetzelfde. Ze gaan iemand sturen om het kastje te openen. Ik denk dat ik mijn nieuwe zonnebril niet snel zal ontvangen. En dan geven ze zo een weer af. :bang:
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Ik wil energieleveranciers vergelijken en typ daarnet MZGA+ enter in. Ik kom uit bij een site Megacams genaamd waar allemaal half of volledig ontklede meisjes zich presenteren. Je zou het er warm van krijgen zonder stoken...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Na het sterven van de NAS (en ook mijn unifi controller) vandaag begonnen met de zaken terug in orde te zetten.

Dan merken dat de automatische backups van de controller sinds begin 2020 niet meer gelopen hebben... gelukkig wel een upgrade-backup van mid maart, maar tof is anders (ondertussen wat wijzigingen gedaan, oa nieuwe devices). En die willen natuurlijk niet adopten, dus moeten resetten :/
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Al regelmatig serieus problemen gehad met lage bitrate op Netflix. Al paar keer HD films gezien met een zeer matig en korrelig beeld. Wanneer ik de Info opvroeg bleek ik minder dan 1 Mbps te krijgen.

Dacht effen van hun Support te contacteren...
Netflix Sha***
Okay, ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar de bitrate zou in principe geen invloed hebben op het beeldkwaliteit die je binnenkrijgt via de Netflix app/site
...
Netflix Sha***
Bitrate is bijvoorbeeld 2160/1040
:eek: :eek: :eek: :bang: :bang: :bang:

Ondertussen ook al gevonden dat ik niet de enige ben : https://variety.com/2020/digital/news/n ... 234605316/
Netflix Sha***
Okay, maar wat je nu laat zien zijn hooguit speculaties van verschillende bronnen
Netflix Sha***
Miljoenen andere mensen hebben er dus niet last van, en als blijkt dat er een individueel problemen zou hebben doen we er alles aan om die persoon te helpen
Netflix Sha***
Maar het verlagen van de bitsnelheid verandert niets aan het serviceniveau waarvoor betaald is. Je kunt Netflix blijven bekijken met dezelfde resolutie en het aantal schermen dat je altijd kon!
Netflix Sha***
Ik raad je toch aan om de stappen van dit artikel [link naar een Netflix artikel over het testen van je netwerk] te volgen Klik hier . Wie weet helpt het jou ook
:bang: :bang: :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Sodexo is vergeten een fiscaal attest aan te maken en er is geen enkele mogelijkheid hen te contacteren behalve via een contactformulier waar blijkbaar niets achter zit.
Zo kan ik mijn belastingen dus niet indienen via tax-on-web :-(
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Weer ns een rondje met een winkel gedaan over gegevensaanpassing in de database, en het feit dat minder en minder toepassingen nog manuele input aanvaarden; tis kaart inlezen en niks geen optie voor aanpassing van de data.
En ze zijn dan nog zo onbeleefd om te proberen de kaart erin te steken zonder toestemming te vragen.
Dat kan toch niet volgens de GDPR zijn?
...groemmel...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je bent, met uitzondering van een bank, nergens verplicht je ID-kaart te tonen(misschien is er een uitzondering voor kopen op krediet).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

ITnetadmin schreef:Weer ns een rondje met een winkel gedaan over gegevensaanpassing in de database, en het feit dat minder en minder toepassingen nog manuele input aanvaarden; tis kaart inlezen en niks geen optie voor aanpassing van de data.
En ze zijn dan nog zo onbeleefd om te proberen de kaart erin te steken zonder toestemming te vragen.
Dat kan toch niet volgens de GDPR zijn?
...groemmel...
Wat heeft dit met GDPR op zich te maken?
Zolang het duidelijk omschreven is waarom de persoonlijke gegevens nodig zijn en in verhouding is met het doel, kan men heel wat data vragen / gebruiken... (met consent van de gebruiker)
Ga je daar niet mee akkoord... dan staat het vrij niet gebruik te maken van de aangeboden dienst. Your choice!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De discussie bij mij is dat ik, zoals ik de voorbije +30 jaar al deed, mijn middle name niet wens te gebruiken, en die dan ook wens gewist te zien.
Vroeger typte men je ID gewoon over, nu kan (sommigen beweren zelfs "mag" dat niet meer, ze "moeten" hem inlezen).
Ik ga daar niet mee akkoord.
Niet met dat inlezen, en ook niet met dat gebruik van mijn middle namen.
Dus eis ik de verwijdering van die naam, op basis van mijn recht op inzage, verbetering, en verwijdering van gegevens.
Een recht dat geen enkel bedrijf nog kan inwilligen, wanneer de persoon die de data moet invoeren fysiek geen veld meer kan invullen op manuele manier.
Omdat de DB builders geen edit functie meer voorzien, uit luiheid wss; tis inlezen of niks.

Ik heb, zoals ik meer dan 30 jaar het geval was, het recht om te beslissen hoe ik mijn naam wens te gebruiken.
Het kan dus niet dat een technische luiheid ("laat ons gewoon de kaarten inlezen ipv te laten intypen") mij het recht ontneemt om de naam te gebruiken die ik al mijn heel leven gebruik, en tevens mijn wettige naam is.

PS: het gaat hem hier over de aanschaf van een simkaart.
Ik heb mijn ID aangeboden zoals verplicht, maar ik weiger hem te laten inlezen. Ze moeten hem maar overtypen.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Ik vind dat die discussie ongegrond is.

Wat je beschrijft als 'middle name', is jouw officiële tweede voornaam.
Natuurlijk begrijp ik dat je die niet dagelijks gebruikt, maar het is wel officieel jouw naam. Dus wanneer men jouw officiële gegevens nodig heeft, zoals bij die SIM-kaart, dan hoort die naam daar ook bij. Daar kan je het telecombedrijf toch niet voor 'blamen'?

Als je die echt niet wilt horen of zien, moet je dat officieel laten wijzigen. Zo werkt het nu eenmaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik vind het dan weer spijtig dat veel informatica niet voorzien is op die namen. Sta ik overal gekend onder zon slecht verkorte naam omdat het veld niet meer tekens toeliet.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

ITnetadmin schreef:Ik heb mijn ID aangeboden zoals verplicht, maar ik weiger hem te laten inlezen. Ze moeten hem maar overtypen.
Feitelijk is dat een nette methode.
Men weet niet welke gegevens allemaal ingelezen worden via elektronische weg.
Indien ik uitga van wat er allemaal terug te vinden is in de log van "eID Viewer", dan is dat héél wat meer dan dat ik willen delen...
Naam en wettelijke woonplaats lijken mij voldoende te zijn (behoudens andere wettelijke bepalingen).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

mkhnkhmk
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 08 aug 2021, 09:38, in totaal 1 gewijzigd.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

is er eigenlijk nog een waardig en vrij alternatief? Koop nog regelmatig cds maar al tijdje dat ik toch meestal manueel de tags invul.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ordon schreef:
ITnetadmin schreef:Ik heb mijn ID aangeboden zoals verplicht, maar ik weiger hem te laten inlezen. Ze moeten hem maar overtypen.
Feitelijk is dat een nette methode.
Men weet niet welke gegevens allemaal ingelezen worden via elektronische weg.
Indien ik uitga van wat er allemaal terug te vinden is in de log van "eID Viewer", dan is dat héél wat meer dan dat ik willen delen...
Naam en wettelijke woonplaats lijken mij voldoende te zijn (behoudens andere wettelijke bepalingen).
Ik vraag me af of je verplicht kan worden om je kaart te laten inlezen, of dat ze content moeten zijn met manuele overname van de data erop (zij vonden alvast dat de kaart zelf niet "vertrouwd" kon worden, enkel de chip data)?

Ik ga hierover alvast de ombudsdienst telecom ns interpelleren, denk ik.

Voor hetzelfde geld kopieren ze ook uw foto enzo.
Ik zal zelfs meer zeggen, wss zijn in veel bedrijven de software schrijvers lui geweest en pullen ze gewoon alles van de kaart, en creeert legal een waiver die automatisch ingaat bij het gebruik van hun diensten.
Alleen je adres staat niet op de kaart zelf, maar ik kan me niet voorstellen dat dit onoverkomelijk is wanneer men je rijksregisternummer heeft.

Dat laatste is trouwens je identificatie bij de overheid, dus ik snap ook niet waarom men zo moeilijk moet doen over het weghalen van een middle name.
In de voorbije 30+ jaar deed men daar nooit ambetant over; ik heb geen enkel oud contract, bankkaart, diploma (lager/middelbaar/hoger), ... waar die naam op staat.
Nu ineens zou dat een onoverkomelijk probleem zijn??
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

tien schreef:is er eigenlijk nog een waardig en vrij alternatief? Koop nog regelmatig cds maar al tijdje dat ik toch meestal manueel de tags invul.
De meeste CD's die je nu nog koopt hebben toch CD-text? Audiograbber leest die perfect in. Anders geen fysieke CD's meer kopen maar de MP3 of FLAC?
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3709
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

Uncle Bens moet verdwijnen, Zwarte Piet moet verdwijnen, Koning Leopold moet verdwijnen, ... het lijkt erop alsof gans onze geschiedenis (en nee, die is niet altijd even vredelievend geweest maar dat kan je van haast ieder volk wel stellen vermoed ik) moet verdwijnen ?

Ik heb trouwens tot voor kort nooit enig racistisch idee gehad bij al die dingen... maar op deze manier gaat men heus geen verdraagzaamheid creeren !
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik snap niet goed waarom de actievoerders die verwijten krijgen?
Als morgen iemand me vraagt om niet meer met zwarte banden te rijden, dan ga ik eens goed lachen en klaar.
Als iemand aan Mars Inc vraagt om het merk van Uncle Ben's te schrappen, is het toch enkel Mars zelf die erover beslist? Er is geen juridische uitspraak over ofzo hé. Als je het er niet eens mee bent, schrijf dan een brief (email :)) naar Mars.
Hetzelfde met de afleveringen van programma's: het zijn de mediabedrijven zelf die beslissen om iets te schrappen of aan te passen. Enkel het Vlaams Belang is in staat om censuur bij de VRT te doen toepassen: simpel mailtje naar de raad van bestuur en klaar.
Ik verwijs naar iets analoogs: Friends heeft een aflevering aangepast die vlak na 9/11 uitgezonden had moeten worden - het ging over grapjes rond bommen in de vlieghaven :
Er zijn enkele dag duzenden mensen die vinden dat een bepaalde aflevering, fragment, merk, type, uitvoering, ... niet door de beugel kan. Het is enkel het bedrijf zelf dat al dan niet oordeelt.
Top Gear: VW Touareg, PLO, ... Hoeveel mensen zouden daar al over geklaagd hebben :)?

@Zwarte Piet
We hebben altijd al de tradities opnieuw geïnterpreteerd, doorheen de jaren.
Het is niet zo moeilijk om te landen op "roetveeg" Zwarte Piet en de stereotypering weg te laten: dikke lippen, gouden oorbel, ...

@Leopold2
Het is niet slecht om het nalatenschap van iemand kritisch te bekijken. Het is ook niet onlogisch dat de evaluatie van iemands nalatenschap evolueert in de tijd: de herinterpretatie waar ik hierboven al naar verwijs. Als morgen het VB aan de macht komt, zullen er overal terug Cyriel Verschaevenstraten en Hitlerpleinen opduiken zeker? Want het beleid/acties van beide hebben ook positieve effecten gehad.
En je dacht toch niet, zoals Mia Doornaert jaren geleden al schreef, dat slavenhandel mogelijk was zonder medewerking van de Afrikaanse stamhoofden?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: Als iemand aan Mars Inc vraagt om het merk van Uncle Ben's te schrappen, is het toch enkel Mars zelf die erover beslist?

@Zwarte Piet
We hebben altijd al de tradities opnieuw geïnterpreteerd, doorheen de jaren.
Het is niet zo moeilijk om te landen op "roetveeg" Zwarte Piet en de stereotypering weg te laten: dikke lippen, gouden oorbel, ...
Niemand heeft aan Mars Inc gevraagd om die figuur en/of naam te verwijderen, het is een beslissing die het bedrijf zelf overweegt.
Zwarte Piet werd voor het eerst in 1836 opgetekend en gaat bijna 200 jaar mee. Pas sinds 2014 is de miserie begonnen. Het is dus niet zo dat die traditie opnieuw geïnterpreteerd werd. Een handvol zwarten en linkiewinkies eisten dat hij afgevoerd zou worden. Het is niet zo moeilijk om op zwarte Piet te landen en de stereotypering te behouden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Tot spijt van wie het benijd is de figuur van Zwarte Piet wel degelijk onderheving aan evolutie en aan herinterpretatie: boeman, knecht, hulpje, ...
Je kan mee evolueren met die herinterpretaties, of met de hakken in het zand wachten tot een rechtbank heel het spel verbiedt en enkel nog "kleurpieten" toegelaten zijn. Ik weet wel wat kiezen.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

EUROPEES PARLEMENT EIST IN RESOLUTIE AFSCHAFFING ZWARTE PIET

Daar begint het al dus.... het zal dus kleurenpiet worden

volgende punt het ZWARTE woud dat zal ook moeten kleurenwoud worden zeker :bang:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

De discussie over zwarte piet is een mooi voorbeeld van hoe het fout loopt als mensen enkel in hun beperkte bubble willen blijven denken. Zelfs toen ik peuter was vertelde de juffrouwen al dat zwarte piet eigenlijk niet pluis was maar toen was ik te jong om het te begrijpen en hadden we in ons dorp nog geen anderen dan blanken gezien. De traditie is ook lokaal en verschilt per regio, zelfs de naam en de datum is in België niet overal gelijk.

Dan de kern van de zaak, waarom moet zwarte piet er absoluut uitzien als een karikatuur van een negerslaaf? Levert dat een extra op voor de kinderen? Het is eerder een herinnering aan onze eigen bekrompenheid en stereotiep denken van lang geleden. Sommigen kijken daar blijkbaar met plezier op terug. Hadden we echter meegeëvolueerd met de tijdsgeest dan was die figuur al lang aangepast en was het gewoon een blanke assistent van de sint met roetvegen van de schoorsteen. Maar neen, enkele fanatiekelingen moesten hun slaaf behouden waardoor het nu dus zal afgeschaft worden.

Natuurlijk bedoelen veel mensen er niets verkeerds mee maar als je als zwarte peuter in de klas zit en ze voeren jaarlijks de negerslaaf op dan is het logisch dat er vragen over gesteld worden. Ook uit andere landen, die de traditie niet kennen, komen er verontwaardigde reacties. Point final is dat het nergens voor nodig is en dat een kleine aanpassing het probleem zeer eenvoudig kon oplossen. De echte traditie van de kindervriend die de commercie jaarlijks komt steunen blijft gewoon behouden. Hij is nu een speelgoedmanager met assistenten logistiek :lol:

We eten ook geen levende vissen meer, trekken geen levende ganzen de kop af of smijten katten van een toren, ook maar een paar voorbeelden van tradities die alles behalve te behouden zijn. en die onze maatschappij niet ontwricht hebben toen ze afgeschaft of aangepast werden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:
We eten ook geen levende vissen meer, trekken geen levende ganzen de kop af of smijten katten van een toren.
We hebben sinds een paar jaren een nieuwe traditie ingevoerd: het kelen van schapen en koeien onder de noemer halal.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Mag van mij gerust vervangen worden door betere methodes en gelukkig worden giften steeds populairder, maar het dierenleed is helaas niet tot dit beperkt. Beelden uit onze slachthuizen zijn ook pijnlijk en we koken ook nog altijd kreeften levend om maar iets te zeggen. Kortom er is nog werk aan de winkel als we echt iets aan dierenleed willen doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heel waarschijnlijk heb je nog nooit gelezen dat dieren eerst verdoofd moeten worden maar dat dit nog altijd op hevig verzet stuit van de neo... euh... moslims en hun executieve. Waardoor dit nog dagelijkse kost is.
Los daarvan ontgaat mij volledig wat giften te maken hebben met het kelen van dieren. Verder ging het mij niet over slachthuizen maar over de nieuwe traditie. Graag bij de les blijven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jerrie
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2020, 19:54

Nieuwe traditie?

Mijn bomma slacht haar dieren altijd door ze te kelen... niks nieuw aan

Tijd dat mensen eens leren waar hun stuk vlees vandaan komt ... of vegetarisch worden
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jerrie schreef:Nieuwe traditie?

Mijn bomma slacht haar dieren altijd door ze te kelen... niks nieuw aan

Tijd dat mensen eens leren waar hun stuk vlees vandaan komt ... of vegetarisch worden
Die moet nogal een installatie hebben om die beesten omhoog te takelen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

mljkkK
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 08 aug 2021, 09:38, in totaal 1 gewijzigd.
Jerrie
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2020, 19:54

Het is thans niet zo lang geleden dat quasi elk gezin zijn eigen schapen, kalkoenen, parelhoenen, ... zelf slachtte.
Heb je heus geen indrukwekkende installatie voor, wij weten tenminste wat we eten.

Maar over slachten spreken ze natuurlijk niet in de bioplanet als je er een lekker vleesje koopt, want dat is vaak afkomstig van giga slachthuizen met onderbetaalde werknemers
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”