Auteursrechtschending vs. Diefstal - de finale discussie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Of veeg jij liever altijd alles op een hoopje?
Er is er maar één die het op een hoopje veegt... het is geen moord dus het is allemaal niet zo erg.

Als dat de boodschap is die je meegeeft aan je kinderen dan ben je goed bezig zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

9livesuni schreef:Stop toch eens met iemand anders zijn woorden te schermen. Zijn stelling die je klakkeloos overneemt, zeg maar steelt, zonder te denken is gewoon weg foutief in onze maatschappij. Elke koop is defenitief tenzij de verkoper andere modaliteiten stipileerd. Je neemt gewoon een loopje met het consumentenrecht. Ik vermoed zelf dat dat besef zelf niet aanwezig bij jou.

Maar goed je downloadt om te proeven , wat je anders niet geboden word, om daarna het goed bevonden werk aan te schaffen. Nu ik heb het er raden naar waar dit dan wel zou zijn, maar de zaken die ik ken , zowel on als offline bieden allemaal de mogelijkheid om te luisteren alvorens tot een aankoop over tegaan. Nogmaals met klem zeker als het over muziek gaat.

We spenderen wellicht onze centen in andere zaken.
Ik had het louter over het morele aspect, niet over het legale. Uiteraard blijft downloaden niet legaal.

Ik moet toegeven dat downloaden niet de enige oorzaak is geweest dat ik enkele bands heb ontdekt, maar het was eerder een samenspel tussen obscure radioprogramma's (zoals Duyster op StuBru op zondagavond), MP3-bestanden uitwisselen met gelijkgestemden en hopen dat die bands hier in .be concerten kwamen doen, dat mij over de streep trok om te investeren in materiaal en concerten. Op die manier heb ik al CD's gekocht die ik anders nooit gekocht zou hebben.

Maar nee, ik probeer het niet goed te praten, ik weet heus wel dat ik legaal geen enkele poot heb om op te staan moesten ze mij willen vervolgen.

Overigens lukt het mij telkens om op Spotify een liedje te proberen zoeken dat er weer niet op te vinden is, waardoor ik moet terugvallen op mijn lokale verzameling.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Het is met enige verbazing dat ik vaststel dat deze discussie nog steeds aan de gang is. Aan het 'basisprobleem' wordt echter al te snel voorbijgegaan: informatie is niet-mutueel exclusief toe-eigenbaar. Iedereen die een poging doet om (economisch gewaardeerde) auteursrechten te verdedigen, loopt vast in die onloochenbare epistemologische premisse.

Ook al is het stuk intussen stokoud, ik blijf me in grote lijnen scharen achter de inzichten die Godfried-Willem Raes ooit optekende in een pamflet, getiteld 'De absurditeit van het auteursrecht', al distantieer ik mij van de nijdige ondertoon ervan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik moet zeggen dat dat wel een opmerkelijk opiniestuk is. Maar ik denk dat sommigen hier op het forum nog niet rijp zijn voor zulke manier van revolutionair denken. Alleszins heeft het mijn kijk op auteursrecht nog wat sterker veranderd.

Het is met vele dingen zo dat we vastroesten in een markt-economisch denken en niet meer stilstaan bij de essentie en de invoering van bepaalde wetten en regels die niet altijd het algemeen nut behartigen.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Inderdaad, interessant artikel waar ik mij wel kan in vinden (mits hier en daar kleine aanpassingen).

Als je dat zo allemaal leest, dan is het kapitalisme toch aan een serieuze hervorming toe...

't Is misschien (tot hiertoe) het minst slechte economisch systeem, maar 't is wel hoog tijd voor versie 2.0 (cfr. milieu, sociale wantoestanden, automatisering (ai), ...)
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

kapitalisme naar amerikaans ''neo-liberaal'' model is vast en zeker aan hervorming toe! En vooral op vlak van pharmaceutische patenten zien we de echte perverse uitwassen van het eigendomsrecht :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170920_03084883

iemand toegang die het artikel kan/wil posten indien toegelaten?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Twee zaken die ik mij bij de voorstellen van Kris Peeters afvraag :

* Hoe gaan ze dit financieren? De FOD economie en de FOD justitie zijn financieel en qua bemanning nu al niet in staat om hun taak deftig uit te voeren. Er zijn andere meer prioritaire zaken die nu al niet uitgevoerd worden door een gebrek aan middelen. De overheid moet dus de zaakjes van de media industrie maar oplossen. Ik denk dat hier enig lobby werk achter zit.

* Wat zijn de alternatieven die je op het scherm zult krijgen als je naar een "illegale" downloadsite surft? In het artikel van de VRT heeft Materlinck het over Netflix en ... Play More. Zit ook hier misschien wat lobbywerk achter? Echte alternatieven behalve Netflix zijn er uiteraard niet, dus ben ik echt benieuwd wat ze de surfer gaan tonen.
Illegale content moeilijker bereikbaar maken én gebruikers leiden naar legale alternatieven: zo kunnen piraatsites het best aangepakt worden.
Ik denk dat het bij een quote zal blijven.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Politiek is te serieus om aan politici over te laten :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef:
Illegale content moeilijker bereikbaar maken én gebruikers leiden naar legale alternatieven: zo kunnen piraatsites het best aangepakt worden.
Ik denk dat het bij een quote zal blijven.
Weet je he piraterij zal altijd bestaan. Maar de huidige tendens is om het illegale af te bouwen ipv een deftig legaal alternatief te geven.

nu ook met disney waarom moet dit weer afgesplitst worden van NETFLIX...

Dat ze alles bij 1 dienst zetten en desnoods de tarieven wat aanpassen tov de huidige toestand.
Ik wil gerust als ik men tv abbonement niet moet betalen een 25-30 euro per maand betalen voor een groter on demand aanbod. Dan zou ik overwegen om niet illegaal te nemen. Maar nu is het abbonementjes plukken bij van alles en nog je tv betalen als je alles wil zien...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Net zoals vermeld in het zeer gewaagd betoog dat hierboven is gelinkt, zijn uitgevers en verdelers vooral verslaafd aan de controle die het auteursrecht hen geeft over auteursrechtelijk beschermde informatie.

Dit verklaart ook makkelijk waarom Disney zich afsplitst: ze denken betere controle over de werken te hebben waarvan zij over het auteursrecht beschikken. Hoe die controle zich vertaalt in betere inkomsten, dat moeten zij maar weten, maar ik meen wel de voornaamste beweegreden te kunnen volgen.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Het principe is goed natuurlijk. Rechten "stelen" is illegaal, dus er moet een jurisdictie bestaan om het te bestraffen, net zoals dat met elke illegale bezigheid hoort.
Uiteraard gaat het hier weer over desinformatie met het nodige lobbywerk erachter.

Is het trouwens OK om een rechtbank in Brussel aan te stellen terwijl de rechten regionaal bepaald worden? Als het Kris Peeters goed uitkomt is het communautaire plots geen kwestie, maar morgen, voor een ander onderwerp, dan toch maar weer wel?
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170921_03085527

spectaculaire titel: "Door deze drastische maatregel is illegaal downloaden in Duitsland bijna uitgeroeid"
Conclusie: " de hardleerse gebruikers trekken hun lessen. Zij zoeken hun toevlucht tot zogenaamde VPN-netwerken, waarmee hun IP-adres beter verborgen kunnen houden."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Of gewoon een niet-ISP DNS :).
Ik las het artikel deze ochtend ook. PirateBay is al lang geblokkeerd, op ISP DNS, maar niet op andere DNS'en.
VPN is dan idd nog een brug verder.

Of ook: waarom denken ze bij BEA dat er enkel via torrent gedownload wordt?
Ik hoor van heel wat collega's dat ze niet meer downloaden (wat technisch gezien niet klopt), maar wel streamen. Films, maar ook (live)TV en sport etc.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170920_03084883
‘Stel dat je een winkel hebt in de Nieuwstraat in Brussel’, zegt Alexander Vandeputte van de Belgisch-Nederlandse verdeler Lumière. ‘Dan ga je ervan uit dat ongeveer twee procent van je omzet wordt gestolen. In onze “winkels” is dat vijftig procent. En er bestaat geen enkele wet die zegt: vat de dief. Van alle digitale streams is ongeveer de helft illegaal.
Toen ik nog in Leuven zat, waren er mensen met een DVD collectie van 800+ stuks. Geloven ze bij BEA (en consoorten) echt dat dat allemaal gemiste verkopen zijn? Alsof een student geld heeft om zoveel media aan te kopen. Idem voor volwassenen trouwens hé.
Een collega kijkt elke dag 1u films/series op de trein. Mocht hij dat niet downloaden, zou hij gewoon niet (kunnen) kijken op de trein.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Enkele cijfers om aan te tonen dat de voorstel naast de kwestie is:
As of 3 September, Game of Thrones season seven episodes had been pirated 1,029,787,668.
Pirate streams have proven a lot more popular than torrents and downloads, accounting for 85% of the 1,029,787,668 illegal views.

Torrents (9.12 per cent), downloads (5.59 per cent) and private torrents (0.63 per cent) were a long way behind.
Independent.co.uk
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Een collega kijkt elke dag 1u films/series op de trein. Mocht hij dat niet downloaden, zou hij gewoon niet (kunnen) kijken op de trein.
Voor dit soort gebruiker bestaat er toch een legaal alternatief : streamingdienst Netflix laat toe om offline te kijken (behalve op PC).
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Alle vooruit, nog maar eens bewezen:

https://tweakers.net/nieuws/129915/eu-h ... toont.html
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

CueBoy schreef:Voor dit soort gebruiker bestaat er toch een legaal alternatief : streamingdienst Netflix laat toe om offline te kijken (behalve op PC).
Ik citeer uit uw zinnetje: "behalve op PC".
Daar gaat het alternatief dus.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Nob schreef:Alle vooruit, nog maar eens bewezen:

https://tweakers.net/nieuws/129915/eu-h ... toont.html
'Samengevat: in de jaren 2011/2012/2013 hebben mensen gemiddeld 19.2 films legaal gezien, en als het in die tijd onmogelijk was geweest om illegaal films te kijken had het 20.2 kunnen zijn. Oftewel op de totale omzet uit de top 100 films loopt de industrie 5.2% omzet mis.'
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”