Publipart en de gevolgen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb gisteren nog in een andere thread (die ik niet verder wil kapen) nog geschreven dat politiekers dit probleem liefst niet oplossen en het is reeds zover;
Niet alle SP.A’ers blij met voorstel-Crombez
‘Ik zie niet in waarom de SP.A op haar eentje een initiatief neemt’, zegt Louis Tobback, burgemeester van Leuven en bestuurder bij Eandis, over het voorstel van zijn voorzitter John Crombez om de vergoedingen bij intercommunales voor burgemeesters en schepenen af te schaffen. Hij is niet de enige.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170214_02730964
Gentse meerderheid stemt tegen voorstel rond oprichting commissie
Een extra gemeenteraad moest dinsdagavond klaarheid scheppen over 'de stad Gent in Publipart en Publilec'. De oppositie diende voorstellen in om een extra commissie op te richten, maar daar heeft de meerderheid geen oren naar. Siegfried Bracke (N-VA) pleitte voor transparantie, de SP.A noemde hem hypocriet.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170214_02730344
Het is dus duidelijk dat ze deze storm liefst zo snel mogelijk zien overwaaien zodat het gewoon terug business as usual is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Het boeiendste is vooral dat het gewoon voor iedereen geldt. Op Groen na, is er geen enkele partij die in meerdere of mindere mate zich laat laven aan de bron der mandaten :). Zo is de felle kritiek van Bracke in Gent, meteen als een boemerang teruggekomen naar de NVA in Antwerpen, maar ook naar zichzelf (Telenet mandaat).
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170214_02731589

Ik zie dan ook meer in het voorstel van Peeters: openheid over de mandaten.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170214_02730046
Elk bedrijf waarin de overheid een meerderheidsaandeel heeft, moet vrijgegeven hoeveel zijn bestuurders verdienen. Dat voorstel legt minister van Economie Kris Peeters (CD&V) op de regeringstafel na de PubliPart-affaire. Het voorstel krijgt de steun van N-VA, Open VLD en de oppositiepartijen Groen en SP.A
Iedereen is voor, de vraag is wanneer het ingevoerd gaat worden?

Overigens voel je de nattigheid al komen: de overheid neemt een belang van 49% en klaar :).
Of de overheid participeert voor 100% in een fonds en dat fonds heeft een 100% belang en ook weer klaar :).
Er zijn al heel wat regels voor intercommunales, maar de politici zelf omzeilen die (in 85% van de gevallen, cijfers DS).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is er iemand die daar enige twijfel rond had? Zolang de politiek z'n eigen regels mag stellen... blijft het een corrupte boel. Onder het mom van "ja, maar het is legaal" gaat men blijven graaien. Er zijn zeker uitzonderingen, daar niet van.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Op Groen na
Geloof je dit nu echt... voor Gent alléén al... http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2891 ... 2015_0.pdf

Mij blijft de vraag vooral hoe je dit deontologisch kan verklaren en wat de toegevoegde waarde is van dergelijke mensen (al roepen ze allemaal dat ze er hard voor werken).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Iemand die in een bedrijf werkt waar dagelijks spijkers voor zijn neus passeren, die kan al eens een kilo spijkers scheef slaan. Iemand die dagelijks euro's voor zijn neus ziet passeren...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Op Groen na
Geloof je dit nu ech
Nee, natuurlijk niet. Zoals ik al zei: iedereen is betrokken.
Ik had nog niemand modder horen gooien naar Groen, dat is al :).

Onze nutsvoorzieningen kunnen dus duizenden euro's goedkoper, als de politici niet in de kas zouden graaien :).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Er zal niets veranderen. Het probleem ligt hem immers in de partijcultuur, en die verander je niet op 1-2-3.

De politici hebben zichzelf ook willen beschermen door onze wetgeving zodanig te ontwerpen dat invididuen niet kunnen ambieren naar politieke ambten zonder ruggesteun van een partij. Zo hebben ze de democratie uitgehold en kunnen ze zelf bepalen wie die ambten krijgt, het volk krijgt immers slechts een keuze tussen mensen goedgekeurd door een partij en mag niet meebepalen wie die goedkeuring krijgt. Wie een ambt wil uitvoeren moet dus eerst langs de partijbonzen passeren, en het is net daar dat men dan die graaicultuur internaliseert en niemand is immuun voor snel geldgewin (ook jij en ik niet), wat de goede bedoelingen ook moge zijn.

Ik denk voorts dat iedereen wel beseft dat het onbegrijpelijk is hoe zoveel belastinggeld leidt tot zo weinig vooruitgang in dit land. De reden is hierbij nog maar eens duidelijk. Mathematisch gezien verklaart de Publipart-affaire slechts een klein deeltje van het verdwenen geld. Wat we hier zien is dus maar het topje van de ijsberg. De overige 99% graait rustig verder.

Dit alles is echter vooral de fout van de burgers: wij hebben de politici laten begaan en we laten ze er nog steeds mee wegkomen, ook al weten we allemaal dat er iets niet klopt. Het klinkt onbegrijpelijk, maar ook bij de volgende stembusslag zullen weer massaal stemmen uitgebracht worden op de mensen die betrokken waren bij deze affaire. En zo komen we bij de klassieke stelling "we krijgen de poltici die we verdienen". Zoals ik al een paar keer zei: de verandering in aanpak zal dan ook van de burgers moeten komen. Maar Publipart zal daar niet toe volstaan. Het blijft wachten tot het eens echt heel lelijk wordt. Dankzij het internet zal dat er sneller komen dan verwacht. Onze klassieke pers doet immers wel haar best om zoveel mogelijk te begraven, maar het internet vergeeft en vergeet niet. Verwacht het.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Alle partijen zijn betrokken dus op wie stemmen?

De praktijken zijn ook niet onwettig maar men kan zeker heel wat uitwassen vermijden. Het aantal mandaten is te groot en de vergoedingen zijn niet altijd conform. Daarnaast mag men niet vergeten dat veel van deze structuren wel degelijk goed werken en gemeentes ook geld opleveren.

Dit alles is echter allemaal een gevolg van slechte organisatie en versnippering. Waarom moeten er zoveel intercommunales zijn? Is centraliseren niet efficiënter? We hebben de versnippering van de regio's nu tot in de gemeentes doorgevoerd, logisch dat het een duur rommeltje is.

Het is goed dat zo'n zaak aandacht krijgt want dat is de enige manier om er ook iets aan te veranderen. Verminder het aantal communales door concentratie en verminder de mandaten en maak ze uniform op gebied van verloning. Maak daarna alle mandaten transparant/publiek zodat er controle mogelijk is en misbruiken vermijdbaar zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef: Dit alles is echter allemaal een gevolg van slechte organisatie en versnippering. Waarom moeten er zoveel intercommunales zijn?
Voornamelijk voor de mandaten.
Dizzy schreef: Is centraliseren niet efficiënter?
Ja, en dat is al meermaals geopperd, maar dan verdwijnen de mandaten die die meebrengen.
Dizzy schreef: We hebben de versnippering van de regio's nu tot in de gemeentes doorgevoerd, logisch dat het een duur rommeltje is.
Let op, de Vlaming houdt van lokaal bestuur. Het krijgt consistent de meeste waardering. Het hoeft niet per se duur te zijn.
Dizzy schreef: Het is goed dat zo'n zaak aandacht krijgt want dat is de enige manier om er ook iets aan te veranderen. Verminder het aantal communales door concentratie en verminder de mandaten en maak ze uniform op gebied van verloning. Maak daarna alle mandaten transparant/publiek zodat er controle mogelijk is en misbruiken vermijdbaar zijn.
En wat als we (de politici) dat nu eens gewoon niet doen? Gaat dat negatieve gevolgen voor ons hebben?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef:
Dizzy schreef: Dit alles is echter allemaal een gevolg van slechte organisatie en versnippering. Waarom moeten er zoveel intercommunales zijn?
Voornamelijk voor de mandaten.
Omdat de individuele gemeente niet de expertise heeft noch de centen op tafel kan leggen om de service die een IC aanbiedt, zelf aan te bieden.
Bv: afvalverwerking.
Bij ons doet IOK dat, maar mocht elke gemeente dat zelf organiseren, zou het nog meer versplinterd en duurder zijn.
Het nut van een IC staat niet echt ter discussie, wel de vergoeding van mandaten.

Overigens: dat er mandatarissen zijn, is niet zo gek.
Het kapitaal van een IC komt van de gemeente, dus is het logisch dat zij de marsrichting bepalen.
Het is wél gek dat die mandatarissen een grote vergoeding krijgen (meer dan de "onkosten"), want het maakt deel uit van hun politiek mandaat (en zit dus al vervat in hun wedde als politieker).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: Overigens: dat er mandatarissen zijn, is niet zo gek.
Het kapitaal van een IC komt van de gemeente
burgers
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Nee, de gemeente.
Als burger betaal je belastingen, met die belastingen moet de gemeente alles zien te rooien.
In het beste geval hebben de verschillende politieke partijen op voorhand kenbaar gemaakt waar ze de toekomstige belastingen (toekomstig als in: na de verkiezingen) aan gaan besteden en heb jij daar rekening mee kunnen houden bij de verkiezingen.
Het staat de gemeente vrij om bepaalde investeringen al dan niet te doen, bv een IC oprichten.

Het is wel degelijk de gemeente die het kapitaal aanhoudt, want zij krijgen ook de dividenden uit de operationele activiteiten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Overigens: dat er mandatarissen zijn, is niet zo gek.
Op zich niet... maar waarom kan dat niet gewoon een gemeente medewerker zijn die dat doet als onderdeel van zijn job (en daar dus geen extra vergoeding voor hoeft te krijgen). Waarom moeten dit politiekers zijn met enorme vergoedingen ?

Trouwens Farys had dacht ik iets van een 400 mandaten en heeft slechts 700 werknemers :bang:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Om maar te zwijgen van de "afgesponnen" structuren die niet meer onder de ic regels inzake penningen vallen.

Als in Belgie nu *iets* goed gekend is, is dat het apparaat vaak omzeild wordt, ofwel voor het geld, ofwel omdat het zo slecht werkt dat er moet gebypassed worden.
Kijk bv naar ongeveer elke school in het gemeenschapsonderwijs, die omwille van hun budgetstructuur (alles in vakjes, geen kruisbestuiving tussen bv budget meubilair en budget hulpmiddelen) ongeveel allemaal een vzw hebben waarin de "extralegale" cashflow gebeurt (lees: opbrengsten van fondsenwerving, kleine uitgaves hier en daar).
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 15 feb 2017, 11:14, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:Nee, de gemeente.
Als burger betaal je belastingen, met die belastingen moet de gemeente alles zien te rooien.
Het is onder meer deze houding die ervoor zorgt dat er niets gaat veranderen. Jouw visie maakt het graaien mogelijk. Je keurt het goed dat de gemeente je geld neemt, tijdens een gemeenteraad - waar je als burger wel mag bij komen zitten maar niet van harte en je buitengekeken zal worden (probeer eens) en je niet je stem mag laten horen - bedisselt hoeveel daarvan naar een intercommunale gaat om de controle over dat geld van de gemeenteraad/burgers definitief af te nemen, en dan op de intercommunale achter de comfortabele gesloten deuren en zonder pottenkijkers bedisselt wie wat graait.

Mijn visie is helemaal anders. Het is echt niet zo dat wij maar belastingen betalen en daarmee is de kous af. Een gemeente is geen privé-bedrijf. Er moet een spoor en transparantie zijn over wat er met elke euro belastinggeld gebeurt. Ook als dat geld naar een intercommunale gaat. Elke euro moet gemotiveerd worden en via openbaarheid van bestuur op het internet te consulteren zijn. Ik zie ook niet in waarom dat vreemd of moeilijk zou zijn in het digitale tijdperk.

Maar goed, ik verwacht dat je niet van mening zal veranderen, ik ga de discussie ook niet verder voeren want het heeft geen zin en onze meningen liggen te ver uiteen. Ook, als we daarover nog moeten discussieren staan we pas mijlenver van enige vorm van transparantie en ga ik het in mijn leven ook niet meer meemaken en ik heb nochtans nog wat jaren te gaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het probleem is dat "elke euro moet gemotiveerd worden" vaak misbruikt wordt om politieke doeleinden, nl om dat af te schaffen waar de partij die op dat moment aan de macht is geen voorstander van is (want uiteraard is alles waar je geen voorstander van bent verspilling).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Oei, je voert volgens mij de foute strijd :).

Waar ergens zie je mij beweren dat ik tegen transparantie ben?
Jij zei dat IC's enkel bestaan om te kunnen graaien en dat is gewoon niet waar. Dat er gegraaid wordt, is ondertussen wel duidelijk, maar dat is niet de reden om een IC op te richten. De reden om een IC op te richten staat hier boven.
De burgers zijn ook geen aandeelhouders van IC's, dat zijn de gemeenten. Maar idd wel zoals je zegt met "ons" geld, via belastingen.

Heel dat proces staat transparantie niet in de weg.
Vermoedelijk kan je op de website van uw gemeente wel vinden hoeveel uw gemeente als dividend krijgt uit elke IC, hoeveel belastingen er binnen komen, hoeveel geld er naar welke post gaat. Dat kan ook uitgebreid worden naar IC's, niet?

@mandataris/gemeentewerker
Dat is een goeie. De gemeentewerker zou idd gewoon een opdracht kunnen krijgen om een bepaald mandaat uit te voeren.
Natuurlijk zal een IC ook beslissingen nemen die politieke gevolgen heeft en is het dan niet beter dat een verkozen politieker die beslissing genomen/gestuurd heeft en geen gemeentewerker?
Uiteindelijk is dat ook hoe de gemeente werkt, niet? De politiek zegt wat er moet gebeuren en de medewerker voert uit.
In een IC is dat ook: de politieker zegt wat er moet gebeuren en de IC-medewerker voert uit.
Als een gemeentewerker zo'n mandaat zou krijgen, zou je een technocratie krijgen, niet? Als burger kies je een politieke partij en die selecteert dan mensen die voor hen het beleid gaan voeren.
Ik weet niet wat het beste is. Er zijn goeie voorbeelden van technocratiën/technocraten, maar er zijn ook uitwassen. Idem democratiën/politici.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Waarom niet gewoon de vertegenwoordigers van de gemeente in de IC's rechtstreeks verkiezen? En nee, zonder dat een partij ze moet voordragen, maar gewoon iedereen die rechtsgeldig kandidaat is op de lijst?

Zoals in de VS?

Het zijn de burgers die betalen, het zijn de burgers die mogen zetelen. Ik volg de visie niet dat met het afgeven van belastinggeld het afstaan van controle gepaard gaat, integendeel zelfs. Het levert net een controlerecht op.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Spijtig genoeg trekt dat vaak zogenaamde nutjobs aan, kijk naar de boards of education in de US, waar de grootste idioten soms (met nu een opperidioot als secretary of education) zetelen en geen kaas gegeten hebben van de materie. Enkel om hun politieke keuzes door te drukken (*cough*creationism*cough*).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef:Waarom niet gewoon de vertegenwoordigers van de gemeente in de IC's rechtstreeks verkiezen? En nee, zonder dat een partij ze moet voordragen, maar gewoon iedereen die rechtsgeldig kandidaat is op de lijst?
Dan kan je als gemeente niet meer het beleid van de IC bepalen.
Lijkt mij niet per sé wenselijk. Als in de gemeente sossen verkozen worden die meer willen inzetten op sociale woningen, maar in de IC van de sociale woningen zit een rabiate rechtse. Qua uitvoering is hij goed (budgetbeheer, contracting, ...), maar hij heeft een andere visie. Dan blokkeert de boel toch?

Eigenlijk is uw voorstel nog een extra verkiezing.
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is.
Ik ken het Amerikaanse systeem maar van horen zeggen en van er wat over lezen. Ik ken onvoldoende de voor- en nadelen om ons IC systeem naast het hunne te zetten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

ITnetadmin schreef:Spijtig genoeg trekt dat vaak zogenaamde nutjobs aan, kijk naar de boards of education in de US, waar de grootste idioten soms (met nu een opperidioot als secretary of education) zetelen en geen kaas gegeten hebben van de materie. Enkel om hun politieke keuzes door te drukken (*cough*creationism*cough*).
Maar dat geldt toch ook voor onze politici in het algemeen?
heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Waarom niet gewoon de vertegenwoordigers van de gemeente in de IC's rechtstreeks verkiezen? En nee, zonder dat een partij ze moet voordragen, maar gewoon iedereen die rechtsgeldig kandidaat is op de lijst?
Dan kan je als gemeente niet meer het beleid van de IC bepalen.
Zoals ik zei, ik volg je visie niet waarbij je de gemeente centraal zet. Voor mij staat de burger, de mens, centraal. De diensten van de intercommunales dienen om het leven van de burger te vergemakkelijken. Trouwens, er zit niet 1 burger daarin. Daarbij, je kan gerust aanvullen met vertegenwoordigers van de gemeentes (niet-stemgerechtigd) zodat zij hun beleid kunnen uitleggen.
heist_175 schreef: Lijkt mij niet per sé wenselijk. Als in de gemeente sossen verkozen worden die meer willen inzetten op sociale woningen, maar in de IC van de sociale woningen zit een rabiate rechtse. Qua uitvoering is hij goed (budgetbeheer, contracting, ...), maar hij heeft een andere visie. Dan blokkeert de boel toch?
Politiek is net het vinden van compromissen. Opnieuw, 1 burger kan ook niet alleen alles blokkeren.
heist_175 schreef: Eigenlijk is uw voorstel nog een extra verkiezing.
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is.
De politici gaan dat inderdaad geen goed idee vinden, dat weet ik al.

Echter is het "teveel aan verkiezingen" een terechte zorg, ik zou eerder gaan naar een vast systeem van verkiezingen om de 2 jaar waarbij alle mandaten die op dat ogenblik vervallen dan aan de burger voorgelegd worden. 1 keer om de 2 jaar stem je dus voor alle mandaten die dan vervallen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

We zijn allemaal tegen postjes, graaien en ons-kent-ons tot het onszelf aanbelangt en we bvb een bouwvergunning nodig hebben die niet helemaal strookt met de regeltjes... en dan begint het. Waar ligt de grens ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

CCatalyst schreef:Let op, de Vlaming houdt van lokaal bestuur. Het krijgt consistent de meeste waardering. Het hoeft niet per se duur te zijn.
Als de schaal te klein is wordt het meestal wel duur. We zien dat nu ook met prijsverschillen tussen de intercommunales waardoor sommigen meer vergoeding moeten betalen voor hun zonnepanelen afhankelijk van waar ze wonen. Met 1 instelling hiervoor zou je dat niet hebben. Je hebt dan 1 beleid, 1 bestuur en 1 prijszetting.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Je hebt dan 1 beleid, 1 bestuur en 1 prijszetting.

juist, dit in tegenstelling met 3 verschillende geluidsnormen bijvoorbeeld in een landje dat denkt 6 regeringen nodig te hebben :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Die 6 regeringen waren juist nodig om zoveel politieke mandaten te kunnen invoeren.

Maar inderdaad Belgie is een klein land met ridikuul veel te veel politieke instellingen.
En om de gunsten van de kiezer te krijgen is er ook ridikuul veel verkwist en uitgedeeld.
We hebben er onze hangmatten kultuur aan te danken oa. en het politiek correct denken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Die 6 regeringen waren juist nodig om zoveel politieke mandaten te kunnen invoeren

Een erg logische verklaring hiervoor :-D
Spijtig genoeg moet er iets verschrikkelijks gebeuren om hieraan ooit wat te verhelpen, vrees ik!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alsof er geen getouwtrek en communautair gedoe zou zijn als er maar 1 regering was.

Waarmee ik de versplintering echt niet goedkeur hoor.
Dit had met hoogstens 4 regeringen ook gekund; waarom dat gemeenschap/gewest gedoe echt perse moest snap ik niet goed.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De politieke klasse, het is een kliekje wat voornamelijk wetten en regeltjes opstelt in hun eigen (financiële) voordeel, daarbij volledig lak hebbend aan het plebs. Altijd al geweest en zal altijd zo zijn. Volgens mij krijgen zowat alle politici te lande een spontaan orgasme bij het aanhoren van het woordje "zelfverrijking". Zowel M als V.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:
CCatalyst schreef:Waarom niet gewoon de vertegenwoordigers van de gemeente in de IC's rechtstreeks verkiezen? En nee, zonder dat een partij ze moet voordragen, maar gewoon iedereen die rechtsgeldig kandidaat is op de lijst?
Dan kan je als gemeente niet meer het beleid van de IC bepalen.
Zoals ik zei, ik volg je visie niet waarbij je de gemeente centraal zet. Voor mij staat de burger, de mens, centraal. De diensten van de intercommunales dienen om het leven van de burger te vergemakkelijken. Trouwens, er zit niet 1 burger daarin. Daarbij, je kan gerust aanvullen met vertegenwoordigers van de gemeentes (niet-stemgerechtigd) zodat zij hun beleid kunnen uitleggen.
Er zijn voorbeelden genoeg van tegengesteld beleid als het volk zelf alle regels mag kiezen, je hebt een instantie nodig die verder kijkt dan uw eigen navel en/of uw neus lang is.
In California mag over zowat alles een bindend referendum gehouden worden.
Het volk kiest zowel voor allerlei maatregelen die geld kosten, als voor belastingverlagingen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Alle partijen zijn betrokken dus op wie stemmen?
Dat was toch wat ik zei in het andere forumtopic?
Ik weet niet meer wie er mij op aanviel, maar toen ik het wat ver de bedenkelijke praktijken van de politici had, werd ik "pipi en kaka niveau" verweten.
Ik merk nu dat wat ik aankaartte ondertussen actueler dan ooit is.
Dizzy schreef:De praktijken zijn ook niet onwettig maar men kan zeker heel wat uitwassen vermijden.
En wie schrijft de wetten?
Dezelfden die nu zichzelf verdedigen met te zeggen dat er niets onwettigs gebeurd is.
Dizzy schreef:Dit alles is echter allemaal een gevolg van slechte organisatie en versnippering. Waarom moeten er zoveel intercommunales zijn? Is centraliseren niet efficiënter? We hebben de versnippering van de regio's nu tot in de gemeentes doorgevoerd, logisch dat het een duur rommeltje is.
Dat is zeker niet de reden.
Men richt organisaties op om vriendjes een jobke te geven, dat is de waarheid.
En als onze stroom zo duur is, is het omdat Eandis vergeven zit van de politieke benoemingen.
Als men in het verleden zoveel personeel kon schrappen, dan bewijst dat dat we veel te veel volk betalen, gewoon omwille van "het evenwicht".
Feit is dat politieke partijen hun leden en vrienden belonen met "postjes", en daarvoor de rekening stiekem naar de belastingbetaler stuurt.
En Eandis is maar een voorbeeldje.

En waarom doen die bedrijven dat?
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat België wat te werk gaat als in de Sovjet-Unie.
De Sovjet-Unie leverde een politiek systeem dat niet werkte.
Wie wel wilde dat het werkte, moest op allerlei manieren smeergeld geven.
Politici aldaar hadden er dus belang bij dat er overal stokken in de wielen zaten, tegen betaling konden die er dan weer één voor één uitgehaald worden.
Hier werkt het iets geraffineerder, maar het komt op hetzelfde neer.
Waarom gaan bedrijven als een Telenet een politieker in dienst nemen?
En niet één, zoals blijkt zaten CD&V (Yves Leterme), N-VA (Siegfried Bracke), SP.a (Peter Vanvelthoven) en Open VLD (Patrick Dewael).
En allemaal met een grote vergoeding.
Waarom doen die firma's dat?
Om dezelfde reden als in de Sovjet-Unie.
De politici stellen zich onwillig op ten opzichte van allerlei firma's, maar een politicus in een of andere beheerraad "opent deuren".
Vergunningen worden sneller afgehandeld, en de Overheid stelt zich welwillender op.
Het valt natuurlijk niet te bewijzen, maar iedereen weet het, een bedrijf gaat geen 12.500€ cadeau geven zomaar.
Daar staat iets tegenover, maar dat zal nooit op papier staan.

Maar of er nu één België is, of een federaal met deelregeringen, dat maakt allemaal niet uit in dit verhaal.
ITnetadmin schreef:Dit had met hoogstens 4 regeringen ook gekund; waarom dat gemeenschap/gewest gedoe echt perse moest snap ik niet goed.
Volgens dat ik begrepen heb wilde één kant (Vlaanderen) gemeenschappen, en aan Franstalige kant wou men gewesten.
En het -o zo geroemde- Belgische compromis bestond erin ze allebei te hebben.
We voeren geen oorlog in dit land, we maken gewoon enorm veel schulden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

boulder schreef:Ik weet niet meer wie er mij op aanviel, maar toen ik het wat ver de bedenkelijke praktijken van de politici had, werd ik "pipi en kaka niveau" verweten.
Neen beste Orakel, dat was alleen maar omdat je grapte dat socialisme (het volledig idealisme, niet de enkele slechte personen!) enkel werkt met of voor ezels. 8)

De enige juiste reactie daarop: deeerp.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Welke partijen zijn in Gent nu nog claen?? ik vermoed dat dit de groenen zijn,en het VB.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

fluppie schreef:Welke partijen zijn in Gent nu nog claen?? ik vermoed dat dit de groenen zijn,en het VB.
de groenen?
Als je zelf 100% clean bent blijf je toch niet in een coalitie met zo'n sjacheraars?

VB?
Volgens mij is dat eerder een kwestie van 'nog geen kans gehad om te graaien' in plaats van 'helemaal zuiver'.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

fluppie schreef:Welke partijen zijn in Gent nu nog claen?? ik vermoed dat dit de groenen zijn,en het VB.
Groen niet, daar had ook een mandataris 51.000+ euro per jaar.
En die die clean zijn, zijn dat meestal omdat ze nog te klein zijn om aanspraak te maken op de postjesmachine.

En wat die ezels betreft, ik heb toch wel gelijk zeker?
Kijk eens hoe het herverdeeld wordt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Neen beste Orakel, dat was alleen maar omdat je grapte dat socialisme (het volledig idealisme, niet de enkele slechte personen!) enkel werkt met of voor ezels. 8)
We zullen eens zien bij de volgende verkiezingen hoeveel ezels er weeral op dezelfde personen gaan stemmen... zelfs massaal kopstemmen op politiekers die nu volop hun zakken aan het vullen zijn. Nog een paar weekjes en niemand praat hier nog over, enkele koppen hebben zich mogen opofferen en de rest gaat gewoon verder... net zoals de ezels op hun blijven stemmen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Laat dit een extra reden zijn om te gaan stemmen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

James. schreef:Neen beste Orakel, dat was alleen maar omdat je grapte dat socialisme (het volledig idealisme, niet de enkele slechte personen!) enkel werkt met of voor ezels. 8)
Het grappige (of intrieste, zo u wil :-) ) van dit verhaal is dat er veel mensen (en al helemaal in de US) zijn die socialisme (al te vaak verward met communisme) des duivels vinden, en bij de minste sociale regeling moord en brand schreeuwen want "socialisme werkt niet, kijk maar naar de USSR".

Terwijl de vrije markt evenzeer een theorie is, een ideaalmodel, dat niet werkt in zijn pure vorm, en waar er (net zoals bij socialisme) enorme voordelen te rapen vallen op voorwaarde dat je de theorie in de praktijk inteugelt en bijstuurt waar nodig.
Maar dat zien velen niet, dat hun vrije markt even hard (en voor dezelfde redenen) kan falen als dat socialisme dat ze zo slecht vinden :-)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

inderdaad, afschaffen van de goudstandaard gevolgd door explosieve groei van (westerse) staatsschulden is misschien de grootste slag ooit geslagen door de ''vrije markt''! Onze politici en bankiers stonden erbij en keken ernaar :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb er niets tegen dat politici goed betaald worden,maar ik vind dat die betaalde(extra) zitjes er gewoon uit zouden moeten,op een bepaald ogenblik moet je nu toch zeggen dat men gewoon lacht met een werkmens,die al heel blij zal zijn dat hij 2000€ netto heeft.(en dat heeft zeker niet iedereen,ik denk dat velen zelfs nog wat minder hebben.
Eigenlijk was dit een ideaal moment om te zeggen dat politicie maar een job mogen hebben,maar dat is niet gebeurt,men danst wat rond de brei heen,vind ik.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ITnetadmin schreef:Maar dat zien velen niet, dat hun vrije markt even hard (en voor dezelfde redenen) kan falen als dat socialisme dat ze zo slecht vinden :-)
Even hard?
Ik denk dat je de beelden vergeten bent van mensen die in de winkels staan met lege rekken.
Je moet anders eens naar Cuba gaan, en kijken wat daar in de winkels ligt.
Socialisme werkt niet, dat is gewoon een feit.
Dat wil niet zeggen dat andere systemen geen excessen hebben, noch dat die zouden mogen bijgestuurd worden.
Je moet alleen maar opletten dat je nog mensen voldoende motiveert.
Als jij werkt en spaart, en uiteindelijk moet opdraaien voor iemand anders die niets doet en van het OCMW leeft, dan gaat je rechtvaardigheidsgevoel in opstand komen.

Maar sowieso werken economisten met modellen, en die zijn altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid.
Mensen redeneren niet 100% economisch.
Bijv. : geef iemand 200€ en pak 100€ terug.
Resultaat : boze reacties.
Geef iemand 100€ en neem niets terug.
Resultaat : blije reacties.
Nochtans hebben ze in beide gevallen 100€ ontvangen, maar gevoelsmatig is het niet hetzelfde.
Zo heb je ook iets wat ze prijselasticiteit noemen.
Maak iets goedkoper, en meer mensen zullen er gebruik van maken, maar hoeveel meer?
En wat als het gratis is?
Het voorbeeld dat ik zelf gegeven heb van die parking die leegstond, terwijl je dan gratis met de bus kunt, bewijst dat het allemaal zo eenvoudig niet is.
r2504 schreef:We zullen eens zien bij de volgende verkiezingen hoeveel ezels er weeral op dezelfde personen gaan stemmen... zelfs massaal kopstemmen op politiekers die nu volop hun zakken aan het vullen zijn. Nog een paar weekjes en niemand praat hier nog over, enkele koppen hebben zich mogen opofferen en de rest gaat gewoon verder... net zoals de ezels op hun blijven stemmen.
Maar dat is nu toch net de illusie van de democratie?
Dat als je voor "de juiste" stemt, het niet gaat gebeuren.
Maar wat zien we in de praktijk?
Diegenen die zuiver lijken, zijn gewoon kleine partijtjes die nog niet genoeg macht hadden om postjes op te eisen.
Als mensen uit protest voor die kleintjes stemmen, worden ze groot, en dan doen ze net hetzelfde.
Dus de oplossing zit hem daar niet, want dan veranderen gewoon de namen en de foto's van de graaiers.

Bovendien, we hebben hier een systeem van coalities.
Zo'n kleine partij wordt misschien groter, en als die dan wil meeregeren, dan zullen de "gevestigde waarden" hen zeggen dat als ze willen meespelen met de grote jongens, ze hun verzet tegen dat corrupte systeem moeten opgeven.
In het ergste geval zullen ze mogen meedoen zonder zelf iemand te leveren, als ze het systeem maar ongemoeid laten voor de anderen.
En dan zullen de meesten wel zeggen dat als ze het systeem toch niet kunnen veranderen, ze dan ook maar hun mannetjes gaan leveren.
En zo blijft het systeem intact.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”