Apple haalt binnenkort YT channel van Louis neer?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Adhv zijn laatste video lijkt het erop dat Apple mogelijk zeer binnenkort zijn YT channel gaat afsluiten en mogelijk zelfs achter zijn repair business gaat.


Paar andere threads:

https://linustechtips.com/main/topic/61 ... ow/?page=1

Torrent te vinden op Kat.cr. Je kan het ook zelf downloaden met youtube-dl, als je daar interesse in hebt. We mogen Apple niet laten winnen. Dit is pure BS. Louis had een van de weinige YT channels met werkelijke oplossingen voor veel voorkomende problemen bij Apple producten (en niet: koop een nieuwe).

Wel typisch Apple, had eigenlijk zo'n soort actie veel vroeger verwacht. Hopelijk komen ze ook niet achter Jessa (iPad Rehab).

Ik hoop dat het nooit zover komt, maar ik ben ook YT aan het leegtrekken.

EDIT: De livestream op Twitch (waarbij calexil de video's de torrent maakte) is ook neergehaald via een DMCA.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

apple is een evil bedrijf ....

heb er weinig mooie woorden voor en zal nooit hun overpriced shit kopen
ik heb wel een ipad omdat klanten willen zien hoe de app werkt op ipad, maar ik gebruik dat ding zelden

meestal gebruik ik mijn goedkope 100 euro 10 inch android tablet
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Evil? Zeker, maar ze gaan nu ook achter de kleine man...

Dat ze bv Spotify update niet toelaten in app store, andere apps blokkeren,... Ok, da's concurrentie en ze proberen het zo moeilijk mogelijk te maken. Maar achter 1 persoon gaan die je klanten hun toestel kan redden, njah...
Ok, sommige video's gaan bv over minderwaardige kwaliteit van apple en de louche dingen die ze doen, maar hij spreekt gewoon de waarheid.

Sent from my A0001 using Tapatalk
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Die repair bill die er laatst niet doorgekomen is zal ook wel niet helpen, al was hij nog hoopvol voor volgend jaar. Ik ben er al een tijdje op geabonneerd op zijn channel, niet dat ik zelf met zo zaken bezig ben maar ik vond het wel interessant om naar te kijken. Ik zal ze vanavond ook maar downloaden dan. Zen laatste video had ik nog niet gezien.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Een paar highlights uit zijn video (soms paraphrased):
There are certain things I can't say directly, there are certain things that I wanna say directly but shoudln't, and there are certain things I wanna say directly but can't find the words for.
...
(van alles over hoe die mensen bij maakt, klanten en YT kijkers, zijn motivatie, ...)
It will be a source of energy for what's coming
...
I don't endorse piracy in any way, I never would. But I have heard of these screen capturing tools, and I've also seen these video download tools for Youtube. I've never used them, I've never been sponsored by it, I'm not sure the legality of it. But these are applications that exist and they will capture what's on your screen.
...
And I also wanted to talk to you about the finite lifetime of the Youtube channels. (...) But what oftentimes happens, there are people who don't like the content creators or don't like the content creator's business for what ever reason (...) they will file a claim, and if they have enough money , sometimes they'll be able to have laws passed that allow, that allow to what's somebody is doing to be in that gray area. And they can have that content removed and maybe that person's business removed. And maybe that person's business removed.
And you may come back tomorrow and watch it, but you may not be able to come back and watch it.
...
(van alles over tegenslagen) It has made me in a person that is ready to face the challenges starting tomorrow.
...
There is nothing more I would like to than to discuss with you what I will face tomorrow, but I can't. But I do want you to know is one thing. All the fighting is I'm going to do from tomorrow on, is not for myself, but it's the motivation of every single one of you that have taken inspiration from me.
And I'm fighting a fight that I may loose and will probably result in the dissolution of many of the things that I've built. And may even be gone before I upload this video.
..
I want to thank you all for everything, and even if you don't see videos coming up in the future, even if you go to 186 1st avenue and you see a benjamin moore instead of a laptop repair shop, it's not that I stopped caring about what I was doing, it didn't go away because I wanted to go away, or because it was not financially viable. But I will be moving forward and wish me the best of luck.
Laatst gewijzigd door Dima_2005 01 jul 2016, 14:29, in totaal 2 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Los vertaald:
"Ik zeg het niet expliciet, maar maak dat je mijn videos download voor ze weg zijn."
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Inderdaad, hij mag er niks over zeggen, dat betekent dat hij een brief van een advocaat gekregen heeft. En response is momenteel gigantisch. De torrent heeft ongeveer al 1000 downloaders (die stilletjesaan ook seeders beginnen te worden). Maar ook vele mensen die het gewoon van Youtube downloaden en het bijhouden om later eventueel te kunnen uploaden.
MClaeys schreef:Die repair bill die er laatst niet doorgekomen is zal ook wel niet helpen, al was hij nog hoopvol voor volgend jaar.
Dit ligt waarschijnlijk ook aan de oorzaak van al zijn problemen. Ze zijn nu misschien zelfs bezig met een VERBOD op zelf herstellen van toestellen, en mogelijk komt het morgen (vandaag) op tafel, en komen ze mogelijk achter Louis, als een van de eerste mensen. Met argument dat repair shops als Louis eigenlijk op randje van hackers zijn, de producten eigenlijk in iets counterfeit maken en een gevaar vormen voor de consument. (en ik denk dat ze effectief tot een gerechtelijke actie zijn overgestapt om van hem een voorbeeld te maken)
Laatst gewijzigd door Dima_2005 01 jul 2016, 14:59, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Stel je voor dat je zelf iets zou repareren, zeg.
Absolute schande.
Heb je een link naar dat verbod? Ik had daar nog niks van gehoord.

De garagisten mogen uit hun doppen beginnen te kijken alvorens ze allemaal vervolgd worden.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Hier is trouwens een recente goede artikel over right to repair bill:
https://www.washingtonpost.com/news/the ... ur-iphone/
(tip het is gelukt)

Een link naar verbod? Nee, eerder mijn eigen conclusie van het hele verhaal.(heb mijn post geedit zodat het duidelijker is) Combineer dit:
Consumer Technology Association once claimed that anyone posing as a repair shop to reverse-engineer such a device to create counterfeit devices.
en het feit dat Louis over "kracht en kapitaal om wetten te introduceren" bezig is, is vrij scary.
Ze kunnen dezelfde "argumenten" die ze gebruikt hebben om de Right to repair bill weg te stemmen, nu gebruiken in hun voordeel de andere richting op.

En als ze successvol een rechtzaak tegen hem winnen ivm herstellen van hun producten, is dat deel van "case law" (waarop US rechtsysteem vooral op gebaseerd is), waardoor het eigenlijk gelijk is aan een wet en dus herstellingen in feite verboden zouden worden.

Ivm: garagisten: die hebben een gelijkaardig verhaal gehad. https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_Veh ... Repair_Act Ze hbben gelukkig gelijk gekregen,maar die is enkel van toepassing op auto's, niet op electronica.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dima_2005 schreef:Dat ze bv Spotify update niet toelaten in app store, andere apps blokkeren,...
http://s3.documentcloud.org/documents/2 ... 1-2016.pdf
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Jessa heeft net een nieuwe video. Het lijkt erop dat Louis zijn probleem aan de schematics ligt. Want right to repair bill ging net oa over voorzien van die informatie (ipv van louche bronnen halen) en over mogelijkheid tot aankoop van onderdelen. En (mogelijk) ze gaan achter hem aangaan waarschijnlijk omdat hij onofficiele schematics gebruikt.

Trouwens, @selder, andere programma's overtreden diezelfde regels. Is niet de eerste keer dat Apple zoiets doet. Ze hebben altijd wel een "gepast" antwoord. In realiteit, kun je altijd wel iets vinden om iemand zoiets te lappen.
Heb het niet echt gelezen, maar als ik het correct heb, wilt Apple 30% van Spotify's revenue voor abonnementen (bij Apple gebruikers)???
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, als ik het goed voorheb:
Apple wil dat streaming services op itoestellen geen enkele andere betaalmogelijkheid vermelden dan die via apple, waar ze 30% commissie op hebben.
Spotify noemt dat concurrentievervalsing en weigert de kost zelf te slikken, dus apple users betalen meer.
Ze hebben een paar keer toch reclame gemaakt voor het betalen via hun site, toen heeft apple hen op de vingers getikt.
Ze hebben dan de reclame terug verwijderd, maar tegelijk óók de mogelijkheid om via apple te betalen.
Nu ist dus volop koude oorlog aant worden.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Veel mensen vergeten hier wel dat de Apple Store met zijn infrastructuur en 1 miljard client devices wel in die 30% zit en vanaf deze maand is de formule ook aangepast dat na het eerste lopende jaar, er 15% ipv. 30% naar Apple gaat. Alsof het runnen, ontwikkelen en ondersteunen van de App Store niks kost en de grote client base (die ook effectief koopt en betaalt) gratis is in deze wereld ?

T'is altijd maar ignorante Apple-haat, was er maar zoveel opstand tegen bedrijven die een loopje nemen met je privacyrechten en zich boven de wet opstellen (Facebook bv.). Spotify wil gewoon niet Apple groter maken (en dus indirect Apple Music, alhoewel discutabel), maar ze weten ook dat ze zonder alle iOS en macOS gebruikers, een pak minder inkomsten zullen krijgen. Het is toch de klant die kiest wat beter is, als zij zelf een compleet platform kunnen oprichten mogen ze dat doen. Maar op de rug van de infrastructuur van Apple leven en alle inkomsten omleiden zodat Apple er niets van ziet, komt verdacht dichtbij de realiteit die we hier in België zijn bij grote bedrijven: alle financiële en infrastructurele voordelen maar geen belasting betalen.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Zo te zien gaat het goed komen met Louis, na de paniek (en duizenden tweets en posts op alle mogelijke apple kanalen).


Was blijkbaar ook niet meteen rechtstreeks Apple, maar een IP lawfirm die Apple vertegenwoordigd.

En hoewel details nog niet bekend zijn, is het wel zo dat het niemand verrast dat Apple zoiets zou kunnen doen :)

Trouwens: Als Spotify Apple infrastructuur zou gebruiken om te streamen, zou ik akkoord gaan. Maar Spotify bestaat al jaaaaaaren. En de in-app purchase verplichting was puur om een graantje van hun mee te pikken. Met nadruk op pikken.
Het gaat niet om Apple haat, maar gewoon om de typische arrogantie van Apple. Google doet dit toch ook niet? En zij hebben een veel uitgebreidere en grotere platform.
Laatst gewijzigd door Dima_2005 02 jul 2016, 09:27, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Apple is niet heilig nee, bijlange niet, maar ze hebben zwaar geïnvesteerd in hun eco-systeem, omdat ze dat kunnen, omdat hun verdien-model via hun mobiele apparaten gewoon al van dag 1 goed zat. Als Spotify dan nu de regels die Apple oplegt niet wil volgen "omdat ze ook groot zijn", en dan verkeerde berichten de wereld insturen zodat de Apple-haters nog wat meer kaf op hun koren krijgen, tsjah.

't is gemakkelijk hé, wat ongefundeerde haat spuien naar Apple .. dat van Spotify klopt al niet, dat van dit youtube-kanaal klopt ook al niet. Maar ondertussen heeft iedereen zijn anti-Apple mening weer wat strakker aangespannen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

ub4b schreef:apple is een evil bedrijf ....

zal nooit hun overpriced shit kopen
ik heb wel een ipad
Of hoe je jezelf 100% kunt tegenspreken in één en hetzelfde bericht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Alles voor de commercie hé :angel: :angel:
Ik sta er niet achter, maar laat mijn klanten niet in de kou staan die er wel achter staan. Je kan ook zeggen foert, ga op een ander uw geld verkwisten ;-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wat Apple doet moeten ze zelf weten, maar mij krijgen ze de eerste tijd toch niet als klant hoor. En dat ze een YT kanaal zouden proberen te sluiten, waarom krijgt dat zoveel ruchtbaarheid, onafhankelijk van of het nu waar is of niet, gewoon omdat het imago ervoor zorgt dat niemand ervan zou verschieten dat ze het doen.
Dat een Applestore veel geld kost, is dat mijn probleem als consument ? ik dacht het niet.

En nu effe off topic:
selder schreef:... nog wat meer kaf op hun koren krijgen...
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van kaf op uw koren ? Met mijn gezond boerenverstand zie ik alleen maar nadelen :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De IP firm vertegenwoordigd Apple dus hoezo het klopt niet? En van dat Youtube kanaal kan je veel zeggen, maar zijn kritiek is steeds onderbouwd en hij toont ook regelmatig begrip voor bepaalde keuzes die Apple maakt. Hij is geen Apple hater maar hij denkt er rationeel over na, iets wat zowel de haters als de lovers niet doen (wat duidelijk te zien is in de reacties op zijn kanaal). Maar het is wel een van de bedrijven die voor die wil tegenhouden dat hun toestellen kunnen gerepareerd worden, en de link naar Apple was wel zeer snel gelegd, het is nu eenmaal een bedrijf dat dit zeker zou durven.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Of hoe je jezelf 100% kunt tegenspreken in één en hetzelfde bericht.
LOL, wel het belangrijkste stuk van die laatste zin weglaten. Jij moet journalist worden jong, liefst bij HLN of zo.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is wel uit z'n context maar 'NOOIT' is anders wel heel duidelijk en sluit elke uitzondering toch wel echt uit hoor...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is niet omdat je een platform ontwikkelt dat je alleenheerschappij over het ecosysteem mag hebben.
We zouden dat van pakweg windows ook niet aanvaarden.

Dat dit van Apple nog altijd getolereerd wordt verbaast mij nog steeds.
Het moest allang verplicht zijn voor Apple om third party app stores toe te staan (alsook jailbreaking te faciliteren). Als ze dat doen, mogen ze op hun eigen store doen wat ze willen.

Een itoestel is een computer, en een computer zou volledig de eigendom moeten zijn van zijn eigenaar, net zoals dat bij je pc ook het geval is.
Al de rest is puur Stockholm syndroom; toen de iPhone en de appstore pas uitkwamen werd hier moord en brand over geschreeuwd, en nu vinden velen het blijkbaar normaal?
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Maar er is geen alleenheerschappij. De app is op zich wel toegelaten met de dienst die het biedt, maar Spotify zijn eigen voorwaarden niet, die in strijd zijn met de voorwaarden die al vele jaren in de App Store gelden. Spotify en de media spelen gewoon de "Apple is Evil" kaart, terwijl het juist oneerlijk zou zijn als Spotify een voorkeursbehandeling zou krijgen tov. de andere diensten. Het feit dat er ook een hoop andere, gelijkaardige diensten zijn op de App Store, moet toch wel een bewijs zijn dat dit mogelijk is.

Je kan ook moeilijk verwachten dat merken als Micron en Samsung geen SSDs maken met hun eigen flashgeheugen als ze de voorzieningen al hebben. Dat Apple met muziek iets doet mag nog minder een verrassing zijn, de iPod is niet van vorige week en de iTunes store ook niet. Maar op Apple's ecosysteem bepalen zij wel wat de regels zijn, dat is ook een mes dat langs twee kanten snijdt dus je kan niet gewoon de snul zijn en iedereen eruit pesten zoals de media insinueert dat nu gebeurt.

Sowieso heb je bij de andere ecosystemen van Microsoft, Google, Blackberry en andere ook niet de complete toegang tot je toestel, je hebt geen standaard root-toegang tot je toestel en bij Microsoft is dat ook niet zo vanzelfsprekend. Bij Blackberry heb je het ook totaal niet. Dit zijn ontwerpkeuzes waar je bij Android ook de negatieve gevolgen ziet van de "minder restrictieve apps" en "meer customizable software" met de malwaredreigingen en openstaande bugs die niet op te lossen zijn doordat de fabrikanten geen OS updates aanbieden.

Er is al genoeg keuze met de drie grote ecosystemen, waarom dan de ene of de andere haten ?
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

selder schreef:ze hebben zwaar geïnvesteerd in hun eco-systeem, omdat ze dat kunnen, omdat hun verdien-model via hun mobiele apparaten gewoon al van dag 1 goed zat.
Qua desinformatie kan jouw bijdrage in dit topic tellen. De originele iPhone had geen App Store, die werd pas 12 maanden later toegevoegd:
Afbeelding

Enkele maanden na de iPhone-release verschenen er hacks zoals Installer.app en Cydia waarmee je toch apps op de iPhone kon installeren.
Afbeelding

De waarheid is dat Apple pas geïnvesteerd heeft in de App Store nadat de iPhone-gebruikers massaal hacks zoals Installer.app en Cydia gebruikten.

Vandaag speelt hetzelfde verhaal zich af. Apple ziet dat iPhone-gebruikers massaal hun iPhone laten herstellen via goedkope third parties.
Dit is een enorme bedreiging voor de Apple-herstelservice, de verkoop van AppleCare+-verzekeringen en zeker ook voor de verkoop van nieuwe iPhones omdat Apple heel vaak met een "onherstelbaar"-verhaaltje hun klanten voor het blok zet.

Dit gaat dus helemaal niet over Apple-haters maar over Apple zelf die blijkbaar een grootschalig offensief is begonnen tegen third party herstellingen.
Dit is de logische reactie van een multinational die worstelt met een historisch lage waardering op de beurs en een verschrompelende iPhone-verkoop.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Phuncz schreef:M Maar op Apple's ecosysteem bepalen zij wel wat de regels zijn, dat is ook een mes dat langs twee kanten snijdt dus je kan niet gewoon de snul zijn en iedereen eruit pesten zoals de media insinueert dat nu gebeurt.
Niet echt, je mag geen misbruik maken van je machtspositie of je hebt Europa op je nek,(of wat er binnen enkele jaren nog van overschiet :angel: )

Maar ik geef Apple in dit verhaal wel gelijk hoor, als zij 30% van de omzet vragen, dan ga je A daar in mee, of B zet je app niet in hun store. PUNT

Maar heu, ik volg dat kanaal niet echt, wat is nu eigenlijk het probleem ? Dat hij schema's laat zien die copyright zijn of zijn ze zijn winkel aan het sluiten omdat hij Mac's hersteld ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

raf1 schreef: Vandaag speelt hetzelfde verhaal zich af. Apple ziet dat iPhone-gebruikers massaal hun iPhone laten herstellen via goedkope third parties.
Dit is een enorme bedreiging voor de Apple-herstelservice, de verkoop van AppleCare+-verzekeringen en zeker ook voor de verkoop van nieuwe iPhones omdat Apple heel vaak met een "onherstelbaar"-verhaaltje hun klanten voor het blok zet.

Dit gaat dus helemaal niet over Apple-haters maar over Apple zelf die blijkbaar een grootschalig offensief is begonnen tegen third party herstellingen.
Dit is de logische reactie van een multinational die worstelt met een historisch lage waardering op de beurs en een verschrompelende iPhone-verkoop.
Goedkoop is Louis niet. Verre van. Daarom dat hij zo goed als nooit iPad of iPhones herstelt: die devices zijn goedkoper te vervangen. Als hij het wel doet (eigenlijk vooral zijn personeel), is het om data te redden zoals foto's. Want da's iets dat Apple gewoon uit principe niet doet, en je hebt garantie dat je alle data kwijt bent als je voor reparatie bij hun ingeeft.

Maar vooral bij laptops is het wel "goedkoop". Een moederbord herstellen is vaak zo'n 300$. Niet goedkoop, maar Apple zelf geeft prijzen van 800-1000$ (voor een vervanging). Ergste van al: het is in 90% geen fout van de klant, maar puur door bad design van Apple, maar daar is de klant niks mee.
Ten eerste is er slecht 1 jaar garantie (in US). Ten tweede is Applecare duur. Ten derde, ook al heb je Applecare, gaan ze het nog steeds niet doen want ze vinden wel iets dat je fout gedaan hebt zogezegd.
Kijk maar naar het verhaal van +/-2011 MBP's met overhittende videokaarten: "je gebruikt je laptop op een abnormale wijze", pas na de rechtzaak zijn ze er op teruggekomen.

Maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Het gaat er wel om dat de klant recht heeft op een herstelling van een toestel dat hij GEKOCHT heeft. En ook zelfs al is het zijn eigen fout (liquid damage), is het leuk om het te kunnen herstellen voor 400$ ipv een nieuwe te kopen aan 2000$+.
iceke schreef:Maar heu, ik volg dat kanaal niet echt, wat is nu eigenlijk het probleem ? Dat hij schema's laat zien die copyright zijn of zijn ze zijn winkel aan het sluiten omdat hij Mac's hersteld ?
Geen idee: hij weet het zelf ook niet, hij gaat het te horen krijgen na het (lange) weekend. In ieder geval was de toon opeens significant veranderd van een heel dreigende toon (toen hij 1ste video erover maakte), naar een gerechtelijke intimiderende toon (we zijn fan van je kanaal, maar nu weet je dat we je in het oog houden).
Maar ik denk dat hij nu toch wat "problemen" gaat krijgen met de schema's, die vallen in principe onder IP van Apple. Al zijn ze niet "gestolen" van Apple en zijn het geen originele Apple documenten, zijn het wel bijna altijd reverse engineered schema's opgemaakt door Russen of Chinezen. En mogelijk gaan ze op zijn vingers tikken voor het gebruik van de schema's. Maar gelukkig gaan ze (voorlopig) niet zijn channel van Youtube halen met een DMCA.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het Spotify-Apple dispuut:
Spotify and Apple are embroiled in a major dispute, which Spotify is today taking to the court of public opinion. Spotify submitted a new version of its app to the App Store, following a decision to eliminate the option to purchase a subscription through Apple, and Apple has rejected the update.

[...]

The details on the rejection are somewhat murky, but Spotify claims Apple denied the app update and demanded Spotify use Apple's billing system if it "wants to use the app to acquire new customers and sell subscriptions." Spotify was using its iOS app to highlight a promotion offering new Spotify customers three months of service for $0.99, something Apple didn't like.

Apple reportedly forced Spotify to stop advertising the promotion in the iOS app or face the removal of the app from the App Store. Spotify stopped the advertisements, but also decided to stop offering App Store subscription options, a move that's led to the current disagreement between the two companies.

"This latest episode raises serious concerns under both US and EU competition law," Gutierrez wrote. "It continues a troubling pattern of behavior by Apple to exclude and diminish the competitiveness of Spotify on iOS and as a rival to Apple Music, particularly when seen against the backdrop of Apple's previous anticompetitive conduct aimed at Spotify...
we cannot stand by as Apple uses the App Store approval process as a weapon to harm competitors."

At issue is the 30 percent cut that Apple takes from App Store subscriptions, which has caused Spotify to charge $12.99 for subscriptions purchased through the App Store, a $3 premium over subscriptions purchased on the web and $3 more than the price of Apple Music.

Apple does not force apps to use its billing system, but it also does not allow apps to offer other purchase options. As stated in the App Store guidelines:
Apps may not include buttons, external links, or other calls to action that direct customers to purchasing mechanisms other than IAP. [...]

Auto-renewing subscriptions should only be offered using in-app purchase and may only be used for periodicals (e.g. newspapers, magazines), business apps (e.g. enterprise, productivity, professional creative, cloud storage), media apps (e.g. video, audio, voice, photo sharing), and other approved services (e.g. dating, dieting, weather).

Apple in the past had a battle with Amazon and other book sellers over its App Store rules, which resulted in Amazon, Barnes and Noble, and Kobo removing an in-app book store purchase options from their apps. Apple has never relented on the issue, even years later.

[...]

Though Apple has rejected Spotify's update, options to purchase Spotify subscriptions in the Spotify app for iOS devices have been gone since the end of May, removed via a backend update. At the current time, it is not possible to purchase a subscription through the Spotify app, and the Spotify app is not able to direct customers to purchase a subscription on the web.
http://www.macrumors.com/2016/06/30/spo ... -by-apple/

Basically komt het argument erop neer dat, omdat Apple zelf een music streaming app heeft, en toch bij de competitie 30% van de omzet wil afromen, dat Apple aan competitievervalsing doet.
Je moet de in-app subscriptions (het gaat NIET om de app zelf) nl via de appstore kopen, en mag in geen geval linken naar externe methodes om subscriptions aan te gaan. Apple's Music streaming kost 10$, spotify's ook (maar dus wel 13$ via de appstore vanwege die 30%).
Nu heeft Spotify dus gewoon de subscriptions via de appstore stopgezet. En is Apple blijkbaar pissed.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Het gaat inderdaad niet om de video's van de herstellingen, wel de schema's die hij verspreidt. Er is in elk geval meer aan de hand dan "Apple vindt het niet leuk dat iemand populair wordt met het ongeauthoriseerd herstellen van hun toestellen", zoals de media het afschilderd. Service manuals/design schematics zijn confidential. Ik dacht wel dat dit reverse engineered schema's waren, maar die vallen onder de IP ownership.

Gaan we echt opnieuw beginnen over de hele repair kwestie? *zucht*, dan nog maar eens:

Een toestel als een iPhone of iPad heeft een hele hoop kleine onderdelen. Daarbij hangen een hoop van die onderdelen aan elkaar vast. Ik denk aan een front camera/oorluidspreker die aan het scherm hangt of de Lightning-connector die vast hangt aan de headphone jack, luidspreker, microfoon, ...
Dergelijke onderdelen apart gaan vervangen is veel kostelijker dan een volledig toestel omruilen door training, extra afzonderlijke productie van specifieke onderdelen, stocks, extra personeel, transport, ... en nog een hele hoop andere factoren. Het grootste probleem is echter dat bepaalde problemen quasi altijd samenhangen.
Ik neem het klassieke geval van een schermherstelling. Indien er te veel schade is aan de rest van het toestel, gaat Apple geen schermvervanging doen maar het toestel omruilen. Staat je frame bv. maar een millimeter gebogen, past het scherm niet meer correct. Door die spleet kan water makkelijker naar binnen. Om ervoor te zorgen dat een herstelling ervoor zorgt dat je toestel opnieuw zo goed als nieuw is (wat toch de bedoeling is van een herstelling), is dit dan de keuze die ze maken.

Ik lees hier ook weer dingen als dat ze jailbreaken makkelijker moeten maken of third party stores moeten toelaten. Waarom in godsnaam? Zoals gezegd, Apple heeft een ecosysteem uit de grond gestampt dat (tot nu toe, hout vasthouden) zeer stabiel blijkt. Mede door dergelijke keuzes.
Staat je dit niet aan houdt niets je tegen om met een ander platform te werken dat dit wel toelaat. Punt.

Ook doen er weer doemverhalen de ronde over moeilijkheden met garantie. Uit ervaring kan ik echter zeggen dat dit vooral uitzonderingen zijn die dan meer ruchtbaarheid krijgen dat de 99% die wel correct wordt geholpen. In veel gevallen gaat het ook over externe hersteldiensten of winkels die de klant niet willen helpen. Ik denk aan zaken als MediaMarkt of internationale varianten.
Via AASP/APSP kan je rekenen op een correcte behandeling en kan ik uit ervaring zeggen dat, zéker met AppleCare, quasi alle gebreken worden opgelost tenzij er accidentiële schade wordt vastgesteld.

Het hele Spotify verhaal is ook weer overroepen imho. Apple stelt bepaalde gebruiksvoorwaarden om hun apps op hun platform te krijgen. Twee keuzes: je legt je hierbij neer of je blijft weg van hun platform.


Waarschijnlijk ga ik hier weer afgeschilderd worden als fanboi. Ik leg me ook niet overal zomaar bij neer en ga ook niet beweren dat Apple het wonderbedrijf is dat iedereen zijn problemen gaat oplossen. Als er dingen zijn die voor mijn gebruik me beter lijken, zal ik niet twijfelen om over te stappen. Voorlopig heb ik dat nog niet gevonden.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Hij verspreid ze echter niet. Hij heeft ooit in een video gezegd "ik krijg veel mails over waar je schema's kan vinden, google het*

Sent from my A0001 using Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Twee keuzes: je legt je hierbij neer of je blijft weg van hun platform
Of je krijgt een antitrust claim aan je broek.
Zoals Microsoft of Google.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Als ik bij een schrijnwerker een binnendeur koop, daar vervolgens een tafel van maak en verkoop, is dat mijn zaak.
Als ik een ipad koop, die zowel soft- als hardwarematig naar mijn hand zet en doorverkoop, is dat ook mijn zaak.

Heel die 'ecosystem'-toestand is larie en apekool. Apple mag apparaten verkopen. Daar stop het dan ook. Als ik daar mij eigen programma's op wil zetten heeft Apple zich daar niet mee te moeien. Dat Apple dat moeilijk maakt: tant pis. Maar verbieden? Totaal van de pot gerukt.

Apple zou zich beter bezig houden met het ontwikkelen van fatsoenlijke producten en daar ook een behoorlijke service voor bieden. Van overheidswege zou men daarbij een handje kunnen helpen door bijvoorbeeld op te leggen dat toestellen demontabel moeten zijn, dat batterijen door de gebruiker moeten vervangen kunnen worden, RAM niet mag worden gelast op het moederbord, etc. Wie zoals Apple anno 2016 nog voor alles en nog wat kleefstof gebruikt om onderdelen bij elkaar te houden, loopt 40 jaar achter.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voila.

Also: reverse engineered schematics horen met moeite tot IP. Ze gebruiken om commerciele oplossingen te maken mogelijk wel, maar ze opstellen moet mogelijk blijven, alsook sharen en gebruiken voor self repair.
Hopelijk krijgt Apple hierdoor eindelijk ns een zware antitrust mee aan zn broek.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

johann schreef:Heel die 'ecosystem'-toestand is larie en apekool. Apple mag apparaten verkopen. Daar stop het dan ook. Als ik daar mij eigen programma's op wil zetten heeft Apple zich daar niet mee te moeien. Dat Apple dat moeilijk maakt: tant pis. Maar verbieden? Totaal van de pot gerukt.
Dat je ermee doet wat je wil, is jouw zaak en heb ik niks tegen. Zeggen dat Apple support moet bieden op toestellen die jij 'naar je hand zet' is in mijn ogen "totaal van de pot gerukt". Waarom zouden ze support bieden op een toestel dat jij bewust modifieert buiten de uitgezette richtlijnen om?
Er wordt je ook totaal niks verboden, maar je weet op dat moment dat je je 'recht' op support verliest. Moet je achteraf ook niet bij Apple komen klagen dat je toestel niet meer werkt zoals je verwacht.
johann schreef:Apple zou zich beter bezig houden met het ontwikkelen van fatsoenlijke producten en daar ook een behoorlijke service voor bieden. Van overheidswege zou men daarbij een handje kunnen helpen door bijvoorbeeld op te leggen dat toestellen demontabel moeten zijn, dat batterijen door de gebruiker moeten vervangen kunnen worden, RAM niet mag worden gelast op het moederbord, etc. Wie zoals Apple anno 2016 nog voor alles en nog wat kleefstof gebruikt om onderdelen bij elkaar te houden, loopt 40 jaar achter.

Al die beslissingen om toestellen vast te lijmen stammen in de eerste plaats voort vanuit het design van het toestel. Vergelijk de nieuwere Retina MacBook Pro's met de voorgaande modellen. De nieuwere zijn lichter en dunner doordat het RAM en de batterij bijvoorbeeld zijn gesoldeerd/vastgelijmd. Dit zou met vervangbare onderdelen niet mogelijk zijn.
Ga jij hiermee niet akkoord, koop je zo'n toestel niet. Ik zie geen enkele reden waarom dit verplicht zou moeten worden. Alternatieven genoeg.
Er is niemand die je verplicht om zo'n toestel te kopen. Dat ze geen nieuwe (dikkere, zwaardere) MacBook Pro's met vervangbare onderdelen meer verkopen zoals de voorgaande modellen is hun keuze. Ik zie geen enkele reden om dit te verplichten.

Ik begrijp dat dergelijke situaties frustraties kunnen veroorzaken, maar informeer je dan op voorhand correct over wat de consequenties van je acties kunnen zijn.

We kunnen hier nog boeken over schrijven, maar uiteindelijk komt het erop naar dat Apple een aanbod op de markt zet wat in hun ogen het beste is hun klanten. Volg jij niet in deze gedachtegang koop je dat toestel niet en zoek je naar een alternatief dat beter bij jou past.
Dat dit aanbod blijkbaar wel interessant lijkt voor een hele hoop klanten blijkt dat er blijkbaar toch markt voor is.
De mensen op Userbase zijn gemiddeld iets technischer aangelegd en zijn bijvoorbeeld geneigd om zelf RAM te upgraden, opslagmedia te vervangen etc, het grootste deel van Apple's doelpubliek hier echter minder van op de hoogte en sowieso eerder naar een nieuw toestel neigen omdat ze dit willen. Smartphones zijn voor een hele hoop mensen geëvolueerd naar een stijlicoon/modeproduct, wat inhoudt dat ze na bepaalde tijd niet meer geïnteresseerd gaan zijn in een upgrade, maar in een nieuw product. Op Userbase zitten eerder mensen die wel sneller gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om verder te gaan met het toestel dat ze hebben.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Ondertussen hebben ook lang niet meer dat alle non-Apple smartphones in die prijsklasse een vervangbare batterij, verwisselbare geheugenkaart of eenvoudige herstelling. Als ze dunnere en lichtere toestellen willen maken met steeds grotere schermen, heb je weinig keuze buiten solderen en lijmen. Een collega is onlangs nog de batterij van zijn iPhone gaan laten vervangen, was iets van 20 of 30 minuten. Daarbij is mijn indruk en ervaring kortbij in de retailwereld dat de levensduur van batterijen van Apple toestellen behoorlijk wat langer is dan een Samsung of Nokia toestel, waar het bijna regel is dat na 2 jaren de batterij vervangen moet worden.

Hier zit enorm veel onjuiste informatie in dit topic dat steunt op onwetendheid en gefocuste haat op een merk. Serieuze tip: in plaats van een merk of bedrijf te haten, leer het te negeren. Voldoet het niet aan je eisen, laat je portefeuille spreken door het niet te kopen. Maar werk je frustratie bij het onbegrip van een merk zijn succes niet uit door als een blinde fanboy zever te verkopen. Het is erg om te zien hoe het bestaan van een merk mensen haat en frustratie opleveren terwijl ze het gewoon kunnen negeren. Als het merk geen bestaansrecht heeft, zal het verdwijnen. En als Spotify een goed product is, zal het ook kunnen bestaan zonder Apple of met Apple.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

butskristof schreef:Ga jij hiermee niet akkoord, koop je zo'n toestel niet. Ik zie geen enkele reden waarom dit verplicht zou moeten worden.
Ook als ik zo'n toestel niet koop, draai ik via de belastingen op voor de kosten van recyclage of afvalverwerking. Het is dus niet meer dan logisch dat de overheid dan normen zou opleggen om de recycleerbaarheid en herstelbaarheid van hun elektronica te maximaliseren.

Als Apple tijdens hun keynotes doodleuk verkondigt dat het jammer is dat pc's langer dan 5 jaar meegaan dan weet je meteen dat hun groene marketing totaal hypocriet is, pure greenwashing dus. Maar eigenlijk wisten we dat al sinds de introductie van pentalobe-schroeven en onvervangbare vastgelijmde batterijen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik ken eigelijk geen enkel ander "merk" dat zoveel emotie bij de mensen die niets van dat merk gebruiken teweeg brengt haha :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Omdat Apple een emotioneel merk en geen rationeel merk is ;-) (zowel bij gebruikers, lovers, als haters)

Ikzelf heb Apple meerdere kansen gegeven, maar de software past me gewoon niet. Ik gebruik heel graag Linux (Mate, KDE, Gnome, what ever) en Windows. Maar aan MacOSX kan ik niet wennen. Maar je kan dat er natuurlijk zelf op installeren. Maar dan betaal je zomaar 40% te veel :-\
iOS, tjah, het is wat het is. Echt niet voor mij. Een personal device moet volledig naar mijn wens aangepast worden, of ik moet het niet hebben.

Wat veel mensen ergert: EU en what ever zijn heel erg snel in anti-trust zaken tegen Microsoft en Google omdat ze zo veel marktaandeel hebben. Maar intussen een brand die meer waard is dan die 2 tesamen, heeft altijd alles naar zijn hand.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

selder schreef:Ik ken eigelijk geen enkel ander "merk" dat zoveel emotie bij de mensen die niets van dat merk gebruiken teweeg brengt haha :)
Waar is Apple dan ook aan het doen?
"Steve jobs uitvinding" X
"Steve jobs uitvinding" X+1
...

Sinds zijn dood is het bedrijf stilgevallen en nu lijken ze gewoon te proberen zo veel mogelijk te verdienen door voor alles hun eigen standaard te maken. Binnenkort beginnen ze nog met Apple Movie als concurrentie op Netflix te samen met de launch van de Apple TV 999. Die net betere specs heeft en met de nieuwe Apple Stormconnector die alleen met compatibele TV toestellen werkt. Natuurlijk kost zo'n licentie daarvoor 100 dollar per TV. En als je een HDMI adapter gebruikt is je garantie te niet. Zo zie ik Apple binnen een paar jaar als de EU ze geen wetten zouden opleggen.

Geen enkel andere populaire smartphone fabrikant zet een non-standaard oplaadpoort op zijn device. Ook geen non-standaard 3,5mm Jack.

Geen enkele TV box fabrikant gaat zijn eigen connector gebruiken ( al doet Apple dat voorlopig ook niet )

Het is gewoon zo dat Apple de enige uitzondering is, en tegen de standaard ingaat om geld te verdienen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

En zoiets noemt men politiek: Apple heeft geld zat om te lobbyen en hun te beschermen tegen anti-trust acties. Ze hebben het goede argument: klein marktaandeel. En dus mogen ze alles doen wat ze willen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dima_2005 schreef:Wat veel mensen ergert: EU en what ever zijn heel erg snel in anti-trust zaken tegen Microsoft en Google omdat ze zo veel marktaandeel hebben. Maar intussen een brand die meer waard is dan die 2 tesamen, heeft altijd alles naar zijn hand.
Dat EU de anti-trust inschakelt omdat een bepaald merk zo veel marktaandeel heeft, begrijpelijk. Maar waarom zou je de anti-trust wetgeving in gaan schakelen, doodgewoon omdat je zo een kapitaalkrachtig bedrijf bent? Wereldwijd heeft Apple met zijn Mac computers en OSX iets van een 7 of 8% van de operating systemen in handen. Laten die cijfers in USA nu een pak hoger liggen en in Europa een pak lager dan die 7 of 8%. Als een bedrijf iets van een 85% van de operating systemen in handen heeft (Microsoft met Windows), dan kan ik mij er volledig in vinden dat Europa zoiets een halt probeert toe te roepen. Let op: ik heb het over besturingssysteem en niet over de hardware (Mac of PC).
Verder toch nog even dit: toen ik mijn allereerste Mac kocht in 1987, was een Mac een gesloten doos. Op een Mac kon je enkel en alleen Apple randapparatuur aansluiten (printer, scanner, toetsenbord, monitor, muis...). Ondertussen sluit je op een Mac aan wat je wil qua randapparatuur. Zo heb ik een MacMini met een Logitech webcam, Neovo monitor, Epson scanner, Logitech muis...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”