Winterbanden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

iceke schreef:
Als uw banden maar 20K meegaan, zou je je beter zorgen maken over uw rijstijl dan over de veiligheid van uw banden :angel:
De zomerbanden ( Toyo Proxes T1R) die ik gebruik staan erom gekend sneller dan gemiddeld te slijten., het positieve daaraan is de super grip op zowel droog als nat.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je je gewoon in het verkeer gedraagt heb je geen "supergrip" nodig, ook niet in de regen
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

iceke schreef:Als je je gewoon in het verkeer gedraagt heb je geen "supergrip" nodig, ook niet in de regen
Helaas gedragen anderen zich niet altijd gewoon en heb je geen keuze eens hard op de remmen te gaan staan - ook al hield je afstand.

Meteen maar de airbags er uit ook dan? :-)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Yups, het is van al die noodstops dat je banden verslijten natuurlijk :angel:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

1 keer hoeft maar voldoende te zijn... :) Vorige week nog nodig gehad toen een fietser de weg overstak op een oversteekplaats voor fietsers. Als ik dan zei dat hij geen voorrang had op mij was zijn reactie: Ik heb wel voorrang L*L. Daar zullen mijn banden ook wel een stuk van versleten zijn. Gelukkig hebben we dan nog geen flat spots. :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Vraagje over winterbanden vs zomerbanden...

Nieuwe auto waar zomerbanden op staan. Dus ik vraag aan de garage welke winterbanden ze aanbieden.

Krijg 2 merken doorgestuurd: Semperit en Continental. Daartussen kiezen is al moeilijk maar dan kijk je naar het bandenlabel...

De zomerbanden die er bij mij op staan hebben een A klasse voor grip op nat wegdek. De beide winterbanden echter een C klasse.

Mijn vraag is nu, is dit een achteruitgang onder niet winterse omstandigheden? Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat een winterband het beter doet dan een zomerband onder natte omstandigheden. Ben nu wel even aan het nadenken om de investering van toch wel 1500 euro niet te doen voor die 5 dagen dat het sneeuwt in België.

Bijkomend, op mijn gelijkvormigheidsattest staat een heel andere bandenmaat voor de winterband dan wat zij me voorstellen. Is dit toegelaten?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb ook een heel andere maat van banden in de zomer en winter (255 vs 205). Beide maten staan gewoon op de lijst van toegelaten maten (in de deurstijl).

Kan niet veel zeggen over de kwaliteit van die banden (zomer vs winter), maar de temperatuur speelt natuurlijk ook mee
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

1500 eur voor 4 winterbanden?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

decat schreef:1500 eur voor 4 winterbanden?
Met velg veronderstel ik dan. Geen verkeerde prijs toch ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Natuurlijk met velg en sensoren... De banden zelf kosten online amper iets van 105 euro... De rest is velg en sensoren. Misschien kan ik wel opteren voor een stalen velg maar dat is esthetisch niet echt mooi. :)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vorig jaar was er een verhelderend filmpje met zomer & winterbanden in een test hangar ergens in Scandinavie waar ze de temperatuur konden controleren... als ik me niet vergis kwamen ze daar ook tot die conclusie (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)
Wettelijk gezien heb je enkel dezelfde banden nodig voor & achter (dus voor en achter mogen verschillen, niet links en rechts)
Waar je wel moet op letten is de snelheids index op de band (of je moet beginnen stickers plakken met max. X/uur in je wagen)
Tot slot de banden maat, die maakt niet zoveel uit zolang je velgen maar passen hé, Als jij 17 duims zomervelgen hebt, kan je perfect 15 duims wintervelgen kopen(maar je moet natuurlijk wel er op letten dat ze passen (remschijven))

Ik heb de laatste jaren (3?) mijn winterbanden niet meer opgelegd... als het niet meer sneeuwt doe ik de moeite niet meer.(ik ga ni skiën)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het gaat niet over "5 dagen sneeuw".
Winterbanden hebben een andere samenstelling van rubber (en andere componenten) die bij koude een betere grip opleveren en bij warmere temperaturen gewoon aan het tarmac blijven plakken (tijdens de lockdown in mei/juni nog rondgereden op winterbanden, dat is niet bevorderlijk voor de remafstand en voor de slijtage van die banden).
Wat je eigenlijk nodig hebt is detailinfo over remafstand bij verschillende temperaturen bij de verschillende banden: 45°, 25°, 10°, 5°, 0°, -5°, ... en bij sneeuw (iets met lamellen enzo).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Indien het om merkgebonden velgen + banden en sensoren gaat valt de kost op zich nog mee.
Wanneer men twijfelt door de prijs zou ik voor stalen velgen gaan, minder mooi natuurlijk maar het drukt de prijs toch aanzienlijk.
Bij een lichte slipper in de winter bv tegen borduur of stukrijden in een put zijn ze ook goedkoper om te vervangen en makkelijker te vinden. Het stukrijden in een put valt meer voor dan je denkt = velg lijkt optisch nog ok maar scheurt lichtjes = drukverlies.
Over het al dan niet nuttig vinden van de investering is al genoeg op het net geschreven, die keuze is ieder voor zich.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Bwa, ergens wel toch? Vorig jaar geen sneeuw gezien met de auto en hoge temperaturen, het jaar er voor 2 dagen en enkele vriesdagen...

Die details die je omschrijft vind je dus nergens. Dat is het probleem en ook mijn vraag. Kan je die grip van winterbanden op nat wegdek 1 op 1 vergelijken met grip op nat wegdek van zomerbanden? Waar zit het kantelpunt indien niet? Wil geen aankoop doen die slechter remt op een nat wegdek bij 10 graden bvb.

Stalen velg is een optie, heb er achter gevraagd, men ging het bekijken. Ze pushen natuurlijk naar dezelfde velg die er al op staat omdat het "mooi" is. Voor die 4 maanden dat ik met winterbanden rij hoeft dat niet mooi te zijn, wel functioneel. :) Zout maakt het er ook niet beter op voor alu velgen en zoals je zegt, even de borduur tikken is een probleem met alu velgen en hoeft geen probleem te vormen met stalen velgen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

iceke schreef:[...] (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)[...]
Linkje?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb net een nieuwe auto moeten bestellen (al enkele maanden terug) en toch ook weer gekozen voor de serieus dure optie "winterbanden" (incl bandenwissels én stockage).
Er zijn jaren dat de winter eigenlijk een lange herfst is, maar ook dat het stenen uit de grond vriest (2008) of veel sneeuwt (2017). Aangezien een lease op 4 jaar is, moet ik kiezen om 4 jaar lang al dan niet de mogelijkheid te hebben.
Dus ja...

Winterbanden in zomerse april temperaturen (25°) is echt geen goed idee: langere remafstand, sneller patineren, ...
Zomerbanden in de winter: dat heb ik al heel lang niet meer ervaren.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

hoe er wel rekening mee dat in sommige landen winterbanden verplicht zijn bepaalde periodes in het jaar.

vb Duitsland, Oostenrijk
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik wissel wel elke keer mijn banden om, maar ik doe dat anders, denk ik, dan andere. Winterbanden leg ik erop in december en gaan er al terug af begin april. Mijn winterbanden gaan ondertussen al 5j mee, mijn zomerbanden moet ik elke 2j vervangen (grote velgen, sportieve bochtennemer). Ik heb ooit ook eens een zomer lang met winterbanden gereden, niks van gemerkt eigenlijk. Zelfde, in 2017 met mijn zomerbanden door de sneeuw gereden ... niks beters/slechters gemerkt tov de winterbanden eigenlijk.

Volgens mij zijn de temperaturen bij ons niet uiteenlopend genoeg om het echt te verantwoorden. Met kleinere velgen (en dus meer bandhoogte) zou ik zelfs gewoon voor all-seasons gaan (zolang ge niet naar het buitenland moet).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Sasuke schreef:Zelfde, in 2017 met mijn zomerbanden door de sneeuw gereden ... niks beters/slechters gemerkt tov de winterbanden eigenlijk
Op een achtertrekker moet je dat toch merken ...
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik rij steeds met 4 seizoenen, Michelin Crossclimate. Geen gedoe, tevreden over.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

devastator schreef:
Sasuke schreef:Zelfde, in 2017 met mijn zomerbanden door de sneeuw gereden ... niks beters/slechters gemerkt tov de winterbanden eigenlijk
Op een achtertrekker moet je dat toch merken ...
Ja, uiteraard, maar ik bedoel t.o.v. wel/niet winterbanden merk ik weinig verschil. Slippen doe ik evengoed :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier ook met 4 seizoensbanden. Tevreden van.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

selder schreef:
iceke schreef:[...] (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)[...]
Linkje?
https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk

Resume : zomerbanden zijn het best bij droog weer bij elke temperatuur, maar verliest het tegen winter/all-seasons op nat wegdek van zodra temperatuur onder de 10 graden duikt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat was inderdaad het filmpje waar ik het over had.
Persoonlijk vind ik winterbanden bij te hoge temperaturen te veel lawaai maken, mijn zomerbanden beginnen dan weer echt gevaarlijk te worden bij temperaturen dicht tegen het nulpunt met een beetje nat wegdek(abs kicks in, en ik heb helemaal geen sportieve rijstijl)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

lukadad schreef:Resume : zomerbanden zijn het best bij droog weer bij elke temperatuur, maar verliest het tegen winter/all-seasons op nat wegdek van zodra temperatuur onder de 10 graden duikt.
Ik rij met een AWD performance auto met 235/35 19 banden en 400+ PK, en dan een brave volvo diesel 110PK voortrekker die een beetje opgevoerd is met eigen vinding.

Op volvo ligt quatrac all seasons, al mee door de sneeuw geploeterd en in de meest barre omstandigheden mee gereden. Het enige waar die band echt slecht in is, is bij regen, dan voel ik heel snel de understeer en moet ik bochen op bvb wisselaars braaf een de snelheid nemen, of hij schuift, zelfs bij perfecte uitlijning van de wielen (laten doen). Maar als je gewoon je snelheid een beetje verlaagt geraakt hij toch overal. Als je braaf de artificieel lage snelheden door de overheid opgelegd rijdt, is er eigenlijk nooit een probleem. Dus all season is een compromis niet compatible met mensen die in alle omstandigheden performance willen, maar in zomer als winter rijdt hij naar mijn zin maar bij regen steekt het volledig tegen.

En dan op de AWD, als het echt stevig sneeuwt of er ligt een laagje ijs dan is het gewoon onbegonnen om met zoveel power op de baan te komen met zomerbanden. In alle andere omstandigheden werkten de stock Pilot Super Sport banden verslavend, maar de Alpin PA4 winterband is nog veel meer verslavend en veel meer grip ook in het tussenseizoen, wel zeer dure band rond de 1000+ euro voor vier met plaatsing.

Voor de zomer heb ik nu Pilot Sport 4S, mega veel grip zelf bij limit handling rijden, maar net voor de lockdown nieuwe laten steken en nu zitten we aan 4mm achteraan en 5mm vooraan rest, en al eens laten wisselen van plaats. Wel duur, laagste prijs in eigen streek rond de 800 voor een setje.

Dus zeer veel grip is vrijwel altijd snellere slijtage. Geen van beide Michelin banden heeft moeite met regen, zelfs hard optrekken in de regen lukt en als hij tractie verliest weten we dat direct want dan houdt hij zich zeker een seconde in. Dat doet hij eerder als je optrekt en de ondergrond is niet 100% effen en je rijdt over een naad tussen twee types afsalt met geen mooie overgang, als je dan net aan het optrekken was heb je tractieverlies. Maar in de regen nooit een prob.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

iceke schreef:
Ik heb de laatste jaren (3?) mijn winterbanden niet meer opgelegd... als het niet meer sneeuwt doe ik de moeite niet meer.(ik ga ni skiën)
Ik zit ook in deze categorie. Al 3 jaar zijn de winterbanden in de garage.

Vergeet ook niet dat winterbanden een klein 10% meer verbruiken door de andere samenstelling van rubber. Natuurlijk primeert veiligheid.

Dit gezegd raad ik niemand 4 seizoensbanden. Deze gaan niet lang mee (wat ze duur maken) en op droog wegdek zijn ze slechter dan zomerbanden en in winterse omstandigheden slechter dan winterbanden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

iceke schreef:[...] (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)[...]
lukadad schreef:https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk

Resume : zomerbanden zijn het best bij droog weer bij elke temperatuur, maar verliest het tegen winter/all-seasons op nat wegdek van zodra temperatuur onder de 10 graden duikt.
To be honest: de conclusie die Iceke uit dat filmpje haalt is dus eigelijk gewoon verkeerd, de conclusie van Lukadad is een pak beter.
"tegen het vriespunt zit" is wel al iets helemaal anders dan "onder de 10°C".

Pas dus maar op met samenvattingen van anderen over te nemen, soms zijn ze dus onjuist...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als ik met mijn Mercedes-AMG Project One (285/35 ZR 19 vooraan en 335/30 ZR 20 achteraan) tegen 200km/h het klaverblad van Lummen pak en het heeft geregend, schuif ik toch ook een beetje hoor. Tegen dat de politie het door heeft ben ik toch al in Leuven en ik heb een gepersonaliseerde nummerplaat met de naam van een ander erop... en moesten ze mij toch tegenhouden dan zeg ik gewoon dat die trage snelheden voor mij niet gelden, neh!
:banana:


Alle gekheid op een stokje, ik zou niet meer zonder winterbanden kunnen, ge voelt het verschil echt wel. Alu velgen voor winterbanden zijn we mooi maar ze zien gewoon meer af door het zout ook. 't is een keuze.
Ik heb ze voor de privéwagen op velgen zodat ik ze zelf kan vervangen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op de wagen van mijn vrouw ook gewoon Quattrac 4 all-season banden. Geen gedoe met banden wisselen en stockeren. En voor de kilometers die maar gedaan worden...
Mijn wagen wissel ik dus wel om van winter- naar zomerbanden, maar eigenlijk ook enkel maar omdat dit op kosten van de firma is. Ik denk dat ik er geen meerprijs voor zou geven...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Joe de Mannen schreef:Als ik met mijn Mercedes-AMG Project One
Dream on ... of koop een racesim
Op de wagen van mijn vrouw ook gewoon Quattrac 4 all-season banden. Geen gedoe met banden wisselen en stockeren. En voor de kilometers die maar gedaan worden...
Zelfde redenering hier, ik heb enkel nog maar de voorste vervangen, de achterste liggen er al zeer lang op ;)
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Enkel ter toevoeging, omdat ik hier las dat het in Duitsland verplicht is: https://www.vab.be/nl/banden/info-en-ti ... nterbanden

Verschillende Europese landen maken een onderscheid tussen volledige verplichting of verplichting bij winterse omstandigheden. In Duitsland geldt het tweede en dit is onafhankelijk van de periode. Mocht je onverhoopt in mei sneeuw tegenkomen in Duitsland, dan moet je rondrijden met winterbanden. Er is vaak geen specifieke controle op het gebruik van winterbanden, maar men kan wel het voertuig tijdens een normale controle ook inspecteren op voorziening winterse omstandigheden. In het geval van een ongeval (of pechverhelping indien je vast zit in de sneeuw) kan het zijn dat de verzekering niet wil tussenkomen voor jouw schade of schade aan derden terugvordert van jou.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nexus1980 schreef:
...

Dit gezegd raad ik niemand 4 seizoensbanden. Deze gaan niet lang mee (wat ze duur maken) en op droog wegdek zijn ze slechter dan zomerbanden en in winterse omstandigheden slechter dan winterbanden.
Op droog wegdek zijn 4 seizoensbanden inderdaad slechter dan zomerbanden zoals jij stelt. Maar wél beter dan winterbanden.
In winterse omstandigheden zijn ze slechter dan winterbanden zoals jij stelt. Maar wél beter dan zomerbanden.

Voor mensen die weinig km's doen (zoals ook mijn echtgenote) en die niet om het half jaar van banden willen wisselen zijn 4 seizoensbanden wél een goede en vooral betaalbare oplossing. Mits een normale rijstijl is 4 seizoens het hele jaar door beter dan zomerbanden het hele jaar door of winterbanden het hele jaar door.
Maar zomer/winter volgens de seizoenen zal altijd ongetwijfeld de beste oplossing blijven. En ook ongetwijfeld de duurste.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

pfuhu schreef: Maar zomer/winter volgens de seizoenen zal altijd ongetwijfeld de beste oplossing blijven. En ook ongetwijfeld de duurste.
Waarom zou het duurder zijn ? Volgens mij zal dat nogal meevallen. In de winter slijten je zomerbanden niet, en andersom ... OK, de velg, maar die kan je later ook gewoon doorverkopen (Geen enkele van mijn 8 velgen heeft stoepschade).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Een 4 seizoensband bestaat niet voor mijn sportbakje... Geen optie dus.

Michelin pilot sport 4 is inderdaad wel een prachtige band wat grip betreft.

Jammer dat er niet meer vergelijkingsmateriaal is tussen zomer en winterbanden.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ha, ik was mis. Blijkbaar zijn het zomerbanden... Nu ja, ik heb geen sportieve rijstijl. Michelin energy saver plus.

Ik deed met m'n vorige set 122k km, en met m'n huidige nu al 150k, en ze zijn zeker nog niet op.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Rubber reageert op koude. Het wordt meer stugger en harder, daarom dat bij lage temperaturen de rubbersamenstelling voor winterbanden anders is.
Wat de afvoer wat water betreft, is het nog altijd het profiel dat doorslaggevend is.
Sneeuw blijft op de banden plakken ongeacht het profiel, dus zijn sneeuwkettingen van belang in landen waar veel sneeuw valt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ub4b schreef:Op volvo ligt quatrac all seasons (...) slecht (...) bij regen
Het regent maar 7% van de tijd in België, maar het sneeuwt en vriest echt nog veel minder dan dat.
Waarom zou je dan opteren voor een band die slecht presteert bij regen en goed bij omstandigheden die veel minder vaak voorkomen?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dat is dus mijn ganse vraag nogmaals samen gevat en een duidelijk antwoord bestaat precies niet. :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

heist_175 schreef:Waarom zou je dan opteren voor een band die slecht presteert bij regen en goed bij omstandigheden die veel minder vaak voorkomen?
Dat klopt, de keren dat ik met de quatrac onderstuur heb ervaren is enkel bij regen, en dan volstaat het gewoon iets rustiger te rijden en is het probleem weg. Sinds de uitlijning kan ik met normaal weer bochten veel beter aansnijden en de racelijn rijden als ik wil - behalve bij regen ;) Met dus een oude volvo.

Tijdens de lockdown zoveel met de racesim zitten spelen dat ik op het Ferrari circuit dezelfde tijd met een stuur klopte (na een uurke of twee), als een echte Ferrari piloot met een fysieke versie - om één of andere reden vertalen die sim skills zich terug naar de echte wereld. Nu staat de racesim weer niks te doen en de neefjes smeken om er eens mee te mogen spelen ;)

[youtube]MtB_G8FcFjQ[/youtube]

en mijn hot lap:

[youtube]PdWD3pc0vls[/youtube]

Wat de sneeuw betreft rij ik naar skigebieden met de oude volvo omdat ik daar gewoon 2 paar ski's kan in droppen zonder drager, dus de quatrac daar geraak je elk skigebied mee binnen gezien er een sneeuwlogo op staat. Al getest in zeer barre omstandigheden in zowel Andorra als Labresse. Worst case heb ik nog sneeuwkettingen, maar sinds de quatracs heb ik die er nog nooit moeten opleggen.

Ook de 2 mountain bikes gaan er vlot in, dus ondanks een oude auto met > 300K op de teller, nog steeds een zeer nuttige wagen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

selder schreef:
iceke schreef:[...] (winterbanden zijn enkel interessant op sneeuw of regen als de temp tegen het vriespunt zit)[...]
lukadad schreef:https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk

Resume : zomerbanden zijn het best bij droog weer bij elke temperatuur, maar verliest het tegen winter/all-seasons op nat wegdek van zodra temperatuur onder de 10 graden duikt.
To be honest: de conclusie die Iceke uit dat filmpje haalt is dus eigelijk gewoon verkeerd, de conclusie van Lukadad is een pak beter.
"tegen het vriespunt zit" is wel al iets helemaal anders dan "onder de 10°C".

Pas dus maar op met samenvattingen van anderen over te nemen, soms zijn ze dus onjuist...
Duh, ik leef niet in een wereld waar ik telkens ander banden ga leggen als de temp onder de 10°c gaat...
Wat ik wel doe is mijn rijstijl aanpassen aan veranderende weersomstandigheden, en dan voldoen doe zomerbanden perfect, ook met 5°C op een droog wegdek.
Soit, ik ga dat setje winterbanden dus nooit verslijten op mijn wagen met de weersomstandigheden in Vlaanderen van de laatste 10j.
Voor mijn volgende wagen zal het waarschijnlijk zomerbanden plus een setje all seasons worden ipv winterbanden
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”